Białystok, 18 grudnia 2006 roku
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
-10-
NK.III.AJ.0932- 52/06
Pan
Andrzej ZAREMBA
Wójt Gminy Śniadowo
ul. Ostrołęcka 11
18-422 Śniadowo
Na podstawie art. 86 i 88 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 7 pkt 3 i art. 25 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 z późniejszymi zmianami), w dniach 16, 20 i 21 listopada 2006 roku Wydział Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadził w podległym Panu Urzędzie Gminy kontrolę w zakresie realizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku publikowania oświadczeń majątkowych.
Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2005 roku do dnia kontroli.
Podczas kontroli sprawdzono przestrzeganie przepisów prawa dotyczących udostępniania informacji publicznej, zapewnienia jawności działania organów gminy oraz przyjmowania i analizowania oświadczeń majątkowych.
Dokonane ustalenia zawiera protokół podpisany 4 grudnia 2006 roku przez poprzedniego wójta.
W prowadzonej działalności objętej kontrolą występowały uchybienia i nieprawidłowości wynikające z nieprzestrzegania przepisów prawa, a mianowicie:
1. W § 115 ust. 1 Statutu Gminy ograniczono zakres uprawnień wynikający z art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, poprzez sporządzenie zamkniętego wykazu udostępnianych dokumentów.
2. W Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) nie zamieszczono dokumentów i danych wskazanych w art. 6 ust. 1 punktach 1a, 1b, 2a, 2b, 2c, 2f, 3f, 4a, 5c, 5d i 5h w związku z art. 8 ust. 3 przedmiotowej ustawy (niektórych zarządzeń wójta, projektów aktów prawnych, statutów sołectw, wykazu niektórych prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwów oraz zasad udostępniania danych w nich zawartych, dokumentacji przebiegu i efektów kontroli przeprowadzonych przez pracowników Urzędu i organy kontroli państwowej, wykazu i wartości majątku gminnych jednostek organizacyjnych, danych o ciężarach publicznych i niektórych składnikach zaliczanych do majątku gminy).
3. Do BIP nie wprowadzono też oświadczeń majątkowych złożonych w 2003 roku przez radnych i pracowników samorządowych oraz pierwszych oświadczeń złożonych przez nowego dyrektora Szkoły Podstawowej w Uśniku i trzech pracowników Urzędu Gminy upoważnionych do wydawania decyzji w imieniu wójta, czym naruszono przepis art. 24i ust. 3 w związku z art. 24h ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym, zwanej dalej „ustawą”.
4. Wbrew treści art. 24j ust. 6 ustawy, w BIP nie udostępniono również dodatkowych oświadczeń i informacji, o których mowa w art. 24j ust. 1 i 2 (o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonków, o zatrudnieniu ich w gminnych jednostkach organizacyjnych oraz o zawartych przez nich umowach cywilno-prawnych).
5. Postanowienie zawarte w § 104 ust. 5 w związku z § 74 ust. 2 Statutu Gminy naruszało prawo obywateli do uczestnictwa w posiedzeniach komisji Rady Gminy, zagwarantowane w art. 11b ust. 2 ustawy.
6. Informacje o nieprawidłowościach stwierdzonych przy składaniu oświadczeń majątkowych za 2004 rok przedstawiono Radzie Gminy 15 grudnia 2005 roku, zamiast – w myśl art. 24h ust. 12 ustawy - do 30 października.
7. Rady Gminy nie zapoznano z uchybieniami zgłoszonymi przez urząd skarbowy i Wojewodę do oświadczeń złożonych w 2006 roku oraz o działaniach podjętych w celu ich wyeliminowania.
8. Wbrew treści art. 24h ust. 6 ustawy nie przesłano do właściwego urzędu skarbowego oświadczeń majątkowych złożonych w 2005 roku przez nowego dyrektora Szkoły Podstawowej w Uśniku i trzech pracowników Urzędu upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta.
9. Żaden z pracowników Urzędu nie posiadał w swoim zakresie czynności zadań wynikających ze składania oświadczeń majątkowych, czym naruszono § 2 ust. 2 i § 12 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Śniadowo.
Zawiadamiając o powyższym proszę o podjęcie stosownych działań zmierzających do usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
Jednocześnie informuję, że w ciągu 7 dni od otrzymania niniejszego wystąpienia może Pan zgłosić umotywowane zastrzeżenia do zawartych w nim ocen, uwag i wniosków. W przypadku nieskorzystania z tej możliwości, proszę o powiadomienie mnie w ciągu 30 dni o sposobie wykorzystania uwag i wniosków pokontrolnych, w tym o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji, lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
/-/ Lidia Stupak
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli