PROTOKÓŁ
z kontroli doraźnej
Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku, ul. Jana Pawła II 14 - przeprowadzonej
w dniu 16.11.2006 roku w związku z wnioskiem Starosty
Bielskiego o wydanie zezwolenia na czas nieokreślony na prowadzenie Domu Pomocy
Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku.
Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku
prowadzony jest przez powiat bielski, który posiada warunkowe zezwolenie
Wojewody Podlaskiego na prowadzenie Domu na czas określony tj. do 31.12.2006r.
Adres Domu: 17-120 Brańsk, ul. Jana Pawła II 14. Dom
przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku - 74 miejsca oraz dla osób przewlekle
somatycznie chorych - 40 miejsc. Dyrektorem Domu jest Pani Walentyna Tokajuk.
Kontrolę
przeprowadziły
- Ewa Feszler - starszy inspektor w
Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz
- inspektor kierownik zespołu - w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 200 z dnia 15.11.2006,
(PS.VI/EF/0939/200/06) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja
Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
Zapewnienie usług na poziomie
obowiązującego standardu określonego w rozporządzeniu Ministra Polityki
Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.
U z 2005 r. Nr 27, poz. 1837)
Ustalenia
kontroli
W toku kontroli ustalono:
a) w zakresie
usług bytowych: Dom mieści się w
dwóch wielokondygnacyjnych budynkach bez barier architektonicznych. W budynkach
zainstalowane są windy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz systemy:
przyzywowo-alarmowy i alarmowo-przeciwpożarowy.
b) w zakresie
wymaganych pomieszczeń i pokoi mieszkalnych: Dom posiada wszystkie wymagane pomieszczenia. Wszystkie pokoje mieszkalne
jednoosobowe, dwuosobowe i trzyosobowe posiadają
wymagany ustawą metraż. Wyposażone są w łóżko, szafę, stół, krzesła, szafkę
nocną oraz odpowiednią do liczby osób mieszkających w pokoju liczbę wyprowadzeń
elektrycznych. Pomieszczenia domu są czyste wolne od nieprzyjemnych zapachów.
c) w zakresie
warunków sanitarnych: liczba łazienek
w Domu zapewnia możliwość korzystania z niej przez nie więcej niż pięć osób, a
w przypadku toalet przez nie więcej niż cztery osoby. W pierwszym budynku dla
osób mieszkających w pokojach bez łazienek Dom zapewnia łazienki
ogólnodostępne, w budynku drugim wszystkie pokoje mieszkalne są z łazienką.
d) w zakresie
wyżywienia i organizacji posiłków: Dom
zapewnia mieszkańcom 3 posiłki dziennie wydawane w ustawowych przedziałach
czasowych. Mieszkańcy mogą spożywać posiłki w pokojach mieszkalnych, w razie
potrzeby są karmieni. Mieszkańcy mają możliwość wyboru zestawu posiłków oraz
otrzymania posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniami lekarza. Przestrzegany
jest wymóg wydawania posiłków przez 2 godziny, przy czym kolacja wydawana jest
nie wcześniej niż o godz. 18.00. W kuchenkach podręcznych zapewnione są
domownikom podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje dostępne przez całą
dobę.
e) w zakresie
zaopatrzenia mieszkańców w odzież i zapewniania mieszkańcom utrzymania higieny
osobistej: Dom zapewnia, mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości im
zakupienia z własnych środków, odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane
do jego potrzeb i pory roku oraz środki czystości, tj. mydło, pastę i szczoteczkę
do zębów, środki piorące, szampon, przybory do golenia. Ręczniki i pościel,
zmieniane w miarę potrzeb, ręczniki nie rzadziej nie raz na tydzień
, pościel nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
f) w zakresie
usług opiekuńczych i wspomagających: Dom
zapewnia mieszkańcom udział w różnych formach terapii zajęciowej. Dla osób
leżących prowadzona jest przyłóżkowa terapia indywidualna. Pracę socjalną na
rzecz mieszkańców świadczy pracownik socjalny. Dla mieszkańców zorganizowana
jest biblioteka zaopatrzona w około 4000 woluminów oraz prenumerowana prasa: Kurier
Poranny, Gazeta Współczesna, Przyjaciółka, Zdrowie, Zdrowa żywność. W pomieszczeniu
biblioteki oprócz codziennej pracy, mieszkańcy mogą zapoznać się także z
aktualnymi przepisami prawnymi, dotyczącymi m.in. domów pomocy społecznej. W
Domu uroczyście obchodzone są święta okolicznościowe i uroczystości
okazjonalne. Mieszkańcy biorą udział w imprezach kulturalno-rekreacyjnych,
organizowanych przez Dom i inne placówki.
Dom zapewnia swoim mieszkańcom możliwość kontaktu z kapłanem i udział w
praktykach religijnych oraz pochówek, zgodnie z wolą i wyznaniem zmarłego. W Domu
zatrudnionych jest 2 księży (na ¼ etatu każdy) - wyznania
rzymskokatolickiego i prawosławnego. Mieszkańcy mają zapewniony kontakt z
dyrektorem Domu. Dyrektor w sprawie skarg i wniosków przyjmuje mieszkańców
codziennie w godzinach 9.00-12.00.
g) w zakresie
posiadania wskaźnika zatrudnienia zespołu terapeutyczno-opiekuńczego oraz
zapewnienia kontaktu z psychologiem:
Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku - 74 miejsca (wskaźnik
zatrudnienia pracowników dla tego typu domu wynosi 0,4) oraz dla osób
przewlekle somatycznie chorych - 40 miejsc(wskaźnik zatrudnienia pracowników
dla tego typu domu wynosi 0,6). W dniu kontroli w Domu przebywało 114
mieszkańców. Na dzień kontroli w DPS na podstawie umowy o pracę zatrudnione były
82 osoby z czego 79,2 w przeliczeniu na pełne etaty. W
dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 58 osób, w przeliczeniu na
pełne etaty 55,2 z czego:
-
usługi na rzecz mieszkańców w podeszłym wieku świadczy 35 osób tj. 7
pielęgniarek, 8 opiekunek, 12 pokojowych, pracownik socjalny, technik fizykoterapii,
instruktor terapii zajęciowej, instruktor do spraw kulturalno-oświatowych, 2
kapłanów, kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, psycholog, w
przeliczeniu na pełne etaty 30,6; co daje wskaźnik zatrudnienia
0,41.
-
usługi na rzecz mieszkańców przewlekle somatycznie chorych świadczy 29 osób tj.
5 pielęgniarek, 7 opiekunek, 9 pokojowych, pracownik socjalny, technik
fizykoterapii, instruktor terapii zajęciowej, instruktor do spraw
kulturalno-oświatowych, 2 kapłanów, kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego,
psycholog, w przeliczeniu na pełne etaty 24,6; co daje wskaźnik zatrudnienia
0,61.
- kierownik
działu terapeutyczno-opiekuńczego, 2 kapłanów, instruktor terapii zajęciowej,
pracownik kulturalno-oświatowy oraz psycholog, zgodnie z aneksem do zakresu
czynności swoją pracę świadczą proporcjonalnie na rzec osób przewlekle
somatycznie chorych i osób w podeszłym wieku.
-
od dnia 01.01.2006 roku w Domu został zatrudniony na
1/5 etatu psycholog, który w Domu jest w każdy czwartek w godzinach 730-1530.
Pracownicy
zespołu tereapeutyczno-opiekuńczego opracowali dla
wszystkich mieszkańców indywidualne plany wsparcia. Zespół zbiera się co pół roku lub zależnie od potrzeb w celu omówienia i
modyfikacji planów. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia
mieszkańca domu koordynuje pracownik pierwszego kontaktu.
Dokonano wpisu do książki kontroli pod pozycją 2/2006.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto, Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku przysługuje prawo zgłoszenia do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole
w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1. Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Walentyna Tokajuk
( podpis
dyrektora Domu)