PROTOKÓŁ Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w
Powiatowym Urzędzie Pracy w Suwałkach, ul. Kościuszki 79, Nr REGON-u 790742103,
NIP 844-193-04-71 zwanym w dalszej treści " Urzędem ",
podległym Staroście Powiatu Suwalskiego.
Dyrektorem Urzędu jest
Pani Teresa Dzienuć.
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w składzie:
1.
Pani Elżbieta Czurak - kierownik Oddziału ( koordynator kontroli ),
2.
Pani Ludmiła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3.
Renata Krzyżewska - starszy inspektor
wojewódzki
4.
Pani Irena Szaruta - starszy inspektor wojewódzki,
5.
Pani Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki,
na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 184 z dnia 19 października 2006 r. wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach: 6-9 listopada 2006 r.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod pozycją Nr 8/2006 r.
Wyjaśnień
w trakcie kontroli udzielały:
Wyjaśnień w trakcie
kontroli udzielały:
Pani Krystyna Lenkiewicz - Gł. Księgowa
Pani Hanna Moroz - Kierownik Działu Ewidencji
Pani Teresa Drzewiecka - Pośrednik Pracy
Pani Mariola Ciborowska - Doradca zawodowy
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz.
1001 z późn. zm. ).
Celem
kontroli było dokonanie analizy i oceny w zakresie prawidłowości realizacji
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm ).
W trakcie kontroli
podlegała ocenie prawidłowość stosowania następujących przepisów prawa:
1.Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji
bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 z póź. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu
przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium i
dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222 z późn. zm.),
3. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i
trybu organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej
refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne (Dz.
U. Nr 161, poz.1683 z późń. zm. ),
4. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu
refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu
środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy
prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr
196, poz. 2018 ),
5. Rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków
odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U. Nr 185,
poz. 1912 z późn. zm),
6. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie refundacji ze środków
Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia
społeczne od refundowanych wynagrodzeń ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496 ),
7. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (
Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
8. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania wpłat
składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u pracodawców
zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za granicą (Dz.
U. Nr 176, poz. 1826 ),
9. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i
specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania ( Dz. U. Nr
265, poz. 2644 ),
10. Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji
szkoleniowych ( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),
11. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 28 września 2004 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224 poz. 2273
),
12. Ustawy z dnia 13 marca
2003 r. o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników (Dz. U. Nr 90, poz.844 z późn. zm. ),
13. Ustawy z dnia 29 czerwca
1995 r. o statystyce publicznej ( Dz. U. Nr 88, poz. 439 z poźn. zm),
14. Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy
sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet
statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie
badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44),
15. Ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm. ),
16. Kodeksu Postępowania
Administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 późn.
zm.),
17. Kodeksu Pracy (Dz. U. z
1996 r. Nr 24 , poz. 110, z późn. zm.).
Przedmiotowy
i podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd
Pracy w Suwałkach zasięgiem swego działania obejmuje: miasto Suwałki oraz gminy: Suwałki,
Bakałarzewo, Filipów, Przerośl, Raczki, Rutka -Tartak, Szypliszki.
Liczba bezrobotnych w Urzędzie na koniec
grudnia 2005 r. wynosiła 7.121 osób, w
tym z prawem do zasiłku 321 osób.
Urząd zatrudnia ogółem 46 osób.
Wg.
istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu określonej w
Regulaminie Organizacyjnym PUP w Suwałkach na podstawie Uchwały Nr LXVII/178/04
Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 23
grudnia 2004 r. zadania będące przedmiotem kontroli realizowane były przez:
- Dział Usług i Instrumentów Rynku Pracy
- Dział Ewidencji i Świadczeń
- Dział Finansowo - Księgowy
- Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego
- Stanowisko ds. Poradnictwa Pracy
USTALENIA
KONTROLI
1.Opracowanie i realizacja programu promocji
zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część
powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą
Nr XXIII/386/05 w Suwałkach z dnia 30 marca 2005 r. przyjęto do realizacji Program
Aktywizacji Suwalskiego Rynku Pracy. Na podstawie zawartego w dniu 5
maja 2005 r. Porozumienia między Powiatem Suwalskim a Miastem Suwałki Dyrektor Urzędu ustanowiony został
Pełnomocnikiem ds. realizacji Programu. Na realizację Programu Rada Miejska w
Suwałkach przeznaczyła kwotę 570.725,58 zł. Zainteresowanie ze strony
przedsiębiorców było bardzo duże, ogółem zawarto 67 umów, zatrudnienie uzyskało
138 osób bezrobotnych. W ramach refundacji wypłacono kwotę 568, 909,99 zł.
Program
realizowany był z podziałem na 3 segmenty:
1)
Trwałe Miejsca Pracy
Program
skierowany do przedsiębiorców z miasta Suwałki i bezrobotnych powyżej 50 roku
życia zamieszkałych w mieście zarejestrowanych co najmniej przez 6 miesięcy w
PUP. Środki Programu przeznaczone były na refundacje części wynagrodzeń . W
ramach Programu podpisano 30 umów na 44 miejsca pracy, zrefundowano kwotę
156.507,42 zł. Po zakończeniu programu przedłużono umowę o pracę 34 osobom.
2)
Miejskie Roboty Publiczne
Program skierowany do jednostek , zakładów
budżetowych, spółek komunalnych, spółdzielni mieszkaniowych oraz do bezrobotnych.
Środki przeznaczono na współfinansowanie przez 6 miesięcy osób bezrobotnych zatrudnionych
przy pracach społeczno użytecznych. Zawarto 9 umów na 56 miejsc pracy, wypłacono kwotę
263.136,84 zł.
3) Łatwiejszy Start Zawodowy
Program
skierowany do pracodawców z Suwałk, zatrudniających absolwentów. Środki
przeznaczono na współfinansowanie przez 6 miesięcy zatrudnienia absolwentów,
zawarto 28 umów na 38 miejsc pracy. Refundację wypłacono na kwotę 149.262,73
zł. Po zakończeniu Programu 33 osobom przedłużono umowy na dalszy okres.
2. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi
na realizację zadań z zakresu aktywizacji
lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz współdziałanie z powiatowymi radami
zatrudnienia w zakresie promocji
zatrudnienia oraz środków Funduszu Pracy
( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
Ustalono, że przyznany
zgodnie z algorytmem limit środków Funduszu Pracy PUP w Suwałkach w 2005 r. na
realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej wyniósł 2.702.700
zł. Dodatkowo Urząd pozyskał z
rezerwy (na zgłoszone wcześniej w drodze konkursu projekty) Ministra Gospodarki
i Pracy, Marszałka Województwa Podlaskiego oraz EFS środki finansowe w kwocie 2.936.908 zł . Przeznaczone one zostały
na realizację programów:
- SPO- Rozwój Zasobów
Ludzkich działania 1.2 i działania 1.3,
- Stażysta w policyjnej
profilaktyce,
- Drogowiec,
- Kobieta Pracująca,
- Pierwszy Biznes.
Aktywizacją zawodową objęto
1.893 osób bezrobotnych i poszukujących pracy (w tym 176 osób, które przeszły z
umów 2004 r.):
- prace interwencyjne - 212
osób,
- roboty publiczne - 129 osób,
- staże zawodowe - 772 osoby,
- umowy absolwenckie - 9
osób,
- przygotowanie zawodowe w
miejscu pracy - 66 osób,
- szkolenia - 363 osoby ( w tym
niepełnosprawni i 19 osób poszukujących pracy)
- udzielono dotacji na
rozpoczęcie działalności gospodarczej - 96 osobom,
- dofinansowanie wyposażenia,
doposażenia stanowisk pracy - 17 miejsc pracy,
- refundacja wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie młodocianych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
w celu przygotowania zawodowego - 229 osób.
Ogółem kwota , którą
dysponował Urząd na aktywizację osób bezrobotnych i poszukujących pracy w 2005 r.
wynosiła 6.062.108 zł .
Rozliczenie środków
finansowych pozyskanych w 2005 r. na promocję zatrudnienia i łagodzenia skutków
bezrobocia przedstawia poniższa tabela :
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
Limit FP
w zł
|
Kwota wydatkowana
|
Efektywność
w %
|
1.
|
Szkolenia
|
404.725.13
|
402.799,56
|
99,5
|
2.
|
Prace
interwencyjne
|
558.154,72
|
555.401,75
|
99,5
|
3.
|
Roboty
publiczne
|
524.359,97
|
523.238,80
|
99,8
|
4.
|
Umowy
absolwenckie
|
3.338,12
|
3.338,12
|
100
|
5.
|
Staże
zawodowe
|
2.358,120,46
|
2.330.363,68
|
98,8
|
6.
|
Przygotowanie
zawodowe
|
248.768,29
|
247.526,62
|
99,5
|
7.
|
Dotacje
na rozpoczęcie dział. gospodarczej
|
1.039.431,00
|
1.039.431,00
|
100
|
8.
|
Dofinansowanie
doposażenia, wyposażenia stanowisk pracy
|
174.000,000
|
173.833,19
|
99,9
|
9.
|
Audyt
|
20.740,00
|
20.740,00
|
100
|
10.
|
Młodociani
|
232.962,31
|
232.962,31
|
100
|
11.
|
Projekt
" Kobieta Pracująca"
|
97.508,00
|
80.614,20
|
82,7
|
12.
|
Program
"Aktywizacja Suwalskiego Rynku Pracy"
|
400.000,00
|
397.857,86
|
99,5
|
13
|
Razem
|
6.062.108,00
|
5.987,29
|
98,8
|
Zagadnienia podziału środków
Funduszu Pracy oraz sytuacja na rynku pracy były przedmiotem 4 posiedzeń w 2005
r. Powiatowej Rady Zatrudnienia w n/w terminach :
14.02.2005
r.
- informacja o aktualnej
sytuacji na suwalskim rynku pracy,
- zaopiniowanie propozycji
podziału środków FP na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia ,
łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowe,
18.04.2005 r.
- opiniowanie
planowanego naboru uczniów do klas pierwszych ponadgimnazjalnych w roku
szkolnym 2005/06 w zawodach: technik ekonomiczny, technik hotelarstwa i technik
handlowiec,
1.07.2005 r.
- informacja
o aktualnej sytuacji na suwalskim rynku pracy,
- wykorzystanie środków FP w
ramach programów łagodzenia skutków bezrobocia,
- pozyskanie dodatkowych
środków finansowych na aktywizację zawodową bezrobotnych,
21.10.2005 r.
- zaopiniowanie wniosków o
umorzenie części lub całości nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych
pobranych przez osoby bezrobotne.
3.Udzielanie pomocy
bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy, także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy (art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy).
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Urzędzie
realizuje 2 pracowników z wykształceniem wyższym w tym: 1 lider klubu pracy
oraz 1 doradca zawodowy.
W wyniku kontroli stwierdzono, że doradca
zawodowy posiada do swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenie wyposażone w
sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS,
bibliotekę podręczną i filmy video tematycznie związane z zawodoznawstwem, oraz
niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy
dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne zawody, broszury i
informatory. Dokumentacja w zakresie prowadzonego poradnictwa gromadzona jest w
czytelnie oznakowanych teczkach.
Do klientów Urzędu doradca zawodowy dociera z
informacjami dotyczącymi poradnictwa zawodowego również poprzez umieszczanie
ogłoszeń na tablicach informacyjnych znajdujących się na korytarzach Urzędu.
Natomiast
lider klubu pracy do swej
dyspozycji ma salę klubu pracy.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa zawodowego
indywidualnego.
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Urzędzie
realizuje 1 pracownik z wykształceniem wyższym.
Głównym
celem prowadzenia i rozwijania poradnictwa zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym
i poszukującym pracy w dokonaniu
prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji, planowania
kariery zawodowej, a także dobór kandydatów do pracy i na szkolenie.
Z
przedstawionych do kontroli dokumentów wynika, że w zakresie poradnictwa
zawodowego prowadzony był alfabetyczny Rejestr
porad indywidualnych 2005 zawierający: nr ewidencyjny, imię i nazwisko,
wykształcenie, problem, długość pozostawania bez pracy, miejsce zamieszkania,
data urodzenia, status, nr karty. W okresie objętym kontrolą z porad
indywidualnych skorzystało 160 osób.
Uczestnikom
porad doradca zawodowy wypełniał Karty
Usług Doradczych. Karty usług doradczych przechowywane są w oddzielnym
segregatorze. Do badania losowo wybrano 13 Kart Usług Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych
spotkań a dotyczących osób bezrobotnych o następujących numerach kart:
1. K/06/05/2005
2.W/06/05/2005 3. B/07/05/2005 4. Z/01/06/2005
5. Ć/05/06/2005
6. S/11/06/2005 7. G/06/06/2005 8. D/09/06/2005
9. R/05/06/2005
10. J/04/02/2005 11. D/01/01/2005 12.W/02/01/2005
13. Ż/01/01/2005
Na podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że
Karty wypełniane są prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach
umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. Udzielane
porady najczęściej dotyczą: doskonalenia w zawodzie i zatrudnienia.
Dla
części osób zgłaszających się po poradę doradca zawodowy zakładał Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z
Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i Uczestnictwa w Klubach Pracy. W trakcie
kontroli przeanalizowano 5 losowo wybranych kart ewidencyjnych o następujących
numerach:
1.301101/0006
2.200899/0042 3.310305/0004 4.050204/0012
5.150402/0005
Stwierdzono,
że karty prowadzone są prawidłowo. Zawierają: datę, formę i wynik porady
zawodowej. Karty przechowywane są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Podczas kontroli wskazano potrzebę wypełniania kart dla wszystkich
zgłaszających się po poradę osób i systematycznego ich uzupełniania.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego grupowego.
W Rejestrze Porad Grupowych 2005r.
zawarte są następujące informacje: Lp., termin zajęć, temat zajęć, ilość
osób/charakterystyka grupy, czas. W rejestrze odnotowano 30 spotkań dotyczących
m.in. następujących tematów: Warsztaty aktywizacyjne w ramach Programu I Praca,
Wprowadzenie długotrwale bezrobotnych do wejścia na rynek pracy, Rynek pracy,
Warsztat samooceny. Dokumentacja poszczególnych grup gromadzona jest w
oddzielnych teczkach. Do zajęć dołączana jest wypełniona Karta Poradnictwa
Grupowego, harmonogram zajęć i lista uczestników każdego spotkania. Z porady
grupowej skorzystało 618 osób.
Ustalenia
z kontroli dokumentacji wymaganej przy
udzielaniu informacji zawodowej .
Ustalono, że zagadnienia udzielania informacji
zawodowej dokumentowane były w Rejestrze
indywidualnej informacji zawodowej 2005r.,
w którym z półrocznym podziałem znajdują się następujące wpisy: Lp., nr
ewidencyjny, nazwisko i imię, wykształcenie, długość pozostawania bez pracy,
miejsce zamieszkania, data urodzenia, symbol. W okresie objętym kontrolą z tej
formy pomocy skorzystało w I półroczu 50 osób a w II półroczu 30 osób.
Natomiast w Rejestrze grupowych
informacji zawodowych 2005r. znak: ZS 8320/1/2 udokumentowano
przeprowadzenie 17 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 217 osób.
Do zajęć dołączane były Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego oraz listy
obecności uczestników.
Doradca zawodowy posiada przygotowane do udostępnienia
klientom zbiory informacji zawodowej, tj. teczki informacji o zawodach,
klasyfikację zawodów, filmy o zawodach, ulotki i broszury na temat rynku pracy.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia
klubów pracy.
Prowadzenie zajęć w ramach klubu pracy dokumentowane
było w 3 teczkach Zajęcia Aktywnego
Poszukiwania Pracy. Każda z teczek zawiera dokumentację poszczególnych
zajęć w tym: Kartę zajęć w Klubie Pracy, plan pracy, listę obecności, Kartę
Uczestnika Zajęć. Stwierdzono, iż lider klubu pracy zorganizował 3 grupy dla 38
uczestników. Ponadto w okresie objętym kontrolą prowadzone były ,,Warsztaty
aktywnego poszukiwania pracy- zajęcia aktywizacyjne". Dokumentacja warsztatów
zgromadzona jest w 20 teczkach przyporządkowanych kolejnym grupom. Udostępnione
do kontroli teczki zawierają: Kartę Zajęć w Klubie Pracy, harmonogram zajęć
aktywizacyjnych, listę obecności, Kartę Członkostwa w Klubie Aktywnego
Poszukiwania Pracy. W ramach zajęć aktywizacyjnych odbyło się 20 spotkań, w
których wzięło udział 266 osób.
Na podstawie załącznika 4 do sprawozdania MGiP-01 za
2005r. ogółem liczba klientów, którzy skorzystali z usług poradnictwa
zawodowego wynosi 778.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
4. Rejestracja
bezrobotnych i poszukujących pracy (art.9 ust.1 pkt 4 ustawy), przyznawanie i
wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art.9 ust.1 pkt
13 ustawy) oraz wydawanie decyzji ( art.9 ust.1 pkt 14 ustawy)
W celu zbadania
prawidłowości kwalifikowania osób bezrobotnych rejestrujących się losowo
wybrano do analizy karty rejestracyjne o następujących numerach :
Nr 270902 / 0004 - osobie zarejestrowanej po raz kolejny dnia
22.09.2005 r przyznano status bezrobotnego od dnia 22.09.2005 r. i prawo do
zasiłku od dnia 30.09.2005 r. z tytułu pełnienia zasadniczej służby wojskowej w
okresie 1.11.2004 21.09.2005 r. w wysokości 417,60 zł miesięcznie ; utrata
statusu osoby bezrobotnej oraz prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 1.10.2005 r.
z powodu podjęcia zatrudnienia,
Nr 180302 / 0011 - osobie zarejestrowanej w dniu 7.12.2005 r.
przyznano prawo do zasiłku od dnia 15.12.2005 r. w wysokości 521,90 zł
miesięcznie na okres 6 miesięcy z tytułu pobierania renty z tytułu niezdolności
do pracy w okresie 6.12.1993 - 30.09.2005 r. ; utrata prawa do zasiłku
nastąpiła od dnia 15.06.2006 r. z powodu upływu okresu jego pobierania, a od
dnia 11.07.2006 r. pozbawiono statusu osoby bezrobotnej z powodu niestawienia
się w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w okresie 7 dni o uzasadnionej
przyczynie niestawiennictwa ; w dniu 12.10.2006 r. ponownie przyznano status
osoby bezrobotnej bez prawa do zasiłku,
Nr 230902 / 0006 - osoba zarejestrowana uzyskała status
bezrobotnego od dnia 1.03.2005 r. oraz prawo do zasiłku od dnia 8.03.2005 r. w
wysokości 504,20 zł miesięcznie z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej
i opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne za okres 10.02.2004 do
23.02.2005 r. ; utrata prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 9.09.2005 r z powodu
upływu okresu jego pobierania, a od dnia 8.11.2005 r. nastąpiła utrata statusu
osoby bezrobotnej z powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie i nie
powiadomienia w ciągu 7 dni o uzasadnionej przyczynie nie zgłoszenia się,
Nr 101000 / 025 - osoba zarejestrowana uzyskała status bezrobotnego
od dnia 5.04.2005 r. oraz prawo do zasiłku od dnia 13.04.2005 r. w wysokości
605,10 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w urzędzie gminy od dnia 1.04.2004
do dnia 31.03.2005 r. ; o utracie prawa do zasiłku orzeczono od dnia 13.10.2005
r. z powodu upływu okresu jego pobierania,
Na podstawie analizy
dokumentów stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania kompletu
dokumentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26
listopada ww.2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (
Dz. U. nr 262, poz. 2607 ). Osoby rejestrujące się przedkładają pracownikowi
urzędu dokonującemu rejestracji : dowód osobisty, dyplom lub świadectwo
ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne dokumenty
niezbędne do ustalenia ich statusu ( książeczka wojskowa, zaświadczenie z ZUS o
opłaceniu składek na ubezpieczenia społeczne za wymagany do uzyskania prawa do
zasiłku okres, , zaświadczenie z KRUS o niepodleganiu ubezpieczeniom społecznym
rolników, decyzja urzędu o wykreśleniu z rejestru podmiotów prowadzących
działalność gospodarczą).
Przedstawione do kontroli
karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają niezbędne do uzyskania
statusu bezrobotnego oświadczenia oraz podpis pracownika dokonującego
rejestracji.
W zakresie
kwalifikowania zarejestrowanych osób na osoby posiadające status bezrobotnego
nieprawidłowości nie stwierdzono.
Przyznawania i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu
bezrobocia ( art. 9 ust. 1 pkt 13 ustawy
).
Prawidłowość ustalania
prawa i wypłacania zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia
przeanalizowano na podstawie skontrolowanej dokumentacji osób bezrobotnych o
następujących numerach :
Nr 070999/0028 - osobie zarejestrowanej przyznano status
bezrobotnego od dnia 31.12.2005 r. oraz prawo do zasiłku na okres 6 miesięcy w
wysokości 521,90 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w okresie 13.09.1999 r. - 19.09.2005 r.; utrata statusu bezrobotnego
oraz prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 10.01.2006 r. z powodu podjęcia
zatrudnienia; w dniu 11.01.2006 r. osoba zainteresowana złożyła w powiatowym
urzędzie pracy wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego i taki dodatek
uzyskała od dnia złożenia wniosku do dnia 6.04.2006 r. w wysokości 156,60 zł
miesięcznie; status bezrobotnego ponownie został przyznany od dnia 1.09.2006 r.
i prawo do zasiłku z dniem 2.09.2006 r. w wysokości 502,90 zł miesięcznie na
okres pomniejszony o okres pobierania zasiłku przed utrata statusu bezrobotnego
na podstawie art. 73 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy,
Nr
021205/ 0004 - status bezrobotnego przyznano z dniem 1.12.2005 r. i prawo
do zasiłku od dnia 9.12.2005 r. w wysokości 626,30 zł miesięcznie z tytułu :
prowadzenia działalności gospodarczej i opłacenia składek na ubezpieczenia
społeczne za okres 1.04.1993 r. - 30.04.2005 r. oraz zatrudnia w pełnym
wymiarze czasu pracy na czas określony ;
Nr 220200 / 0005 - status bezrobotnego przyznano z dniem 1.09.2005
r., a prawo do zasiłku od dnia 9.09.2005 r. na okres 12 miesięcy w wysokości
626,30 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w pełnym wymiarze obowiązującego czasu
pracy od dnia 1.07.2004 r. do dnia 31.08.2004 r. i od dnia 1.10.2004 r. do dnia
31.08.2005 r. ; bezrobotna ukończyła 50 lat i udokumentowała ponad 20-letni
okres uprawniający do zasiłku ; utrata statusu bezrobotnego oraz prawa do
zasiłku nastąpiła od dnia
1.04.2006 r. z tytułu
nabycia prawa do emerytury, a ZUS przekazał kwotę 1252,60 zł na konto Funduszu
Pracy powiatowego urzędu pracy z tytułu nienależnie wypłaconego zasiłku dla
bezrobotnych w związku z uzyskaniem prawa do emerytury, o czym poinformował
pismem z dnia 23.08.2006 r.,
Nr 13099 / 0003 - status bezrobotnego przyznano od dnia 27.04.2005
r. i odmówiono prawa do zasiłku dla bezrobotnych ; od dnia 18.05.2005 r.
przyznano na podstawie art. 53 ust. 3 i ust. 5 ustawy prawo do stypendium w
wysokości 504,20 zł miesięcznie z tytułu odbywania przygotowania zawodowego w
miejscu pracy w ramach EPS, które odbywało się w Cechu Rzemieślników i
Przedsiębiorców na stanowisku pracownika gospodarczego i trwało do dnia
18.11.2005 r.,
Nr 160704 / 0012 - status bezrobotnego przyznano od dnia 14.09.2005
r. i odmówiono przyznania prawa do zasiłku ; utrata statusu bezrobotnego nastąpiła
z dniem 12.10.2005 r. z powodu podjęcia zatrudnienia,
Nr 140999 / 0016 - osobie bezrobotnej od dnia 15.11.2005 r.
odmówiono przyznania prawa do zasiłku ; utrata statusu z dniem 18.09.2006 r. z
powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w ciągu 7
dni o przyczynie tego niestawiennictwa,
Nr 050802 / 0006 - osobie zarejestrowanej w dniu 25.11.2005 r.
przyznano prawo do zasiłku od dnia 3.12.2005 r. w wysokości 417,60 zł
miesięcznie na okres 6 miesięcy z tytułu odbywania zasadniczej służby wojskowej
; utrata prawa do zasiłku nastąpiła od dnia z dniem 3.06.2006 r. z powodu
upływu okresu jego pobierania, a utrata statusu bezrobotnego z dniem 5.07.2006
r. na wniosek bezrobotnego,
Nr 251102 / 0006 - bezrobotna absolwentka od dnia 25.11.2002 r.
status bezrobotnego utraciła z dniem 11.07.2005 r. w związku z podjęciem pracy
zarobkowej,
Nr 280105 / 0001 - status bezrobotnego przyznano od dnia 28.01.2005
r. i prawo do zasiłku od dnia 5.02.2005 r.
z tytułu odbywania zasadniczej służby wojskowej przez wymagany ustawą
okres ; prawa do zasiłku pozbawiono z dniem 5.08.2005 r. z powodu upływu okresu
jego pobierania z dniem 14.09.2005 r. pozbawiono statusu bezrobotnego z powodu
niestawienia się w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w stosownym okresie
o przyczynie niestawiennictwa,
Nr 150999/0026 - osoba zarejestrowana status bezrobotnego uzyskała z dniem 29.09.2003
r. i prawo do zasiłku od dnia 7.10.2003 r. z tytułu odbywania zasadniczej
służby wojskowej od dnia 1.10.2002 r. do dnia 25.09.2003 r.; utrata prawa do
zasiłku nastąpiła od dnia 7.10.2004 r., natomiast utrata statusu osoby
bezrobotnej od dnia 3.10.2005 r. w związku z podjęciem krótkotrwałego
zatrudnienia, które ustało z dniem 3.01.2006 r.,
Nr 281099/0007 - osobie zarejestrowanej przyznano status bezrobotnego z dniem
3.06.2003 r. i odmówiono przyznania prawa do zasiłku ; wydano decyzję w sprawie
utraty statusu osoby bezrobotnej z dniem 20.02.2005 r. z powodu ukończenia 60
lat ( kobieta ),
Nr 040800 / 0014 - orzeczono o utracie statusu bezrobotnego i
prawa do zasiłku z dniem 12.05.2005 r. z
powodu odmowy przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia,
030400 / 0015 - pozbawiono statusu osoby bezrobotnej z
powodu uzyskania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy,
160999 / 0017 - pozbawiono statusu osoby bezrobotnej z
dniem 8.06.2005 r. w związku z podjęciem zatrudnienia w ramach prac
interwencyjnych,
Nr 101105 / 0003 - statusu osoby bezrobotnej oraz prawa do
zasiłku pozbawiono z dniem 1.12.2005 r. z powodu podjęcia zatrudnienia, a
następnie od dnia złożenia wniosku
przyznano dodatek aktywizacyjny na okres 6.12.2005 r. - 27.02.2006 r. w
wysokości 156,30 zł miesięcznie tj. 30 % podstawy wymiaru kwoty zasiłku dla
bezrobotnych proporcjonalnie do dni w miesiącu,
Przeanalizowano ponadto dokumentację dotyczącą utraty prawa do zasiłku
o numerach: 101105 / 0003, 160999 /
0017, 030400 / 0015, 040800 / 0014, 140501 / 0001.
W zakresie objętej
kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono nieprawidłowości w
przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa oraz
utraty lub pozbawienia prawa do zasiłku oraz innych świadczeń z tytułu
bezrobocia w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy. Wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby
bezrobotnej oraz wysokość zasiłku i długość okresu pobierania w zależności od
długości posiadanego okresu uprawniającego do zasiłku ustalano prawidłowo. W
aktach osób bezrobotnych znajduje się dokumenty potwierdzające wymiar
posiadanego okresu uprawniającego do zasiłku. Zwrócono uwagę na konieczność
przestrzegania, przy podejmowaniu wszystkich decyzji, zasad prowadzenia
postępowania administracyjnego.
Obowiązku zwrotu nienależnego pobranego zasiłku, szkoleniowego,
stypendium,
innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia z Funduszu
Pracy,
Kontrolująca ustaliły,
iż informacji o nienależnie pobranych świadczeń odnotowywane są w Rejestrze
nienależnie pobranych świadczeń.
W powyższej tematyce
skontrolowano losowo wybraną dokumentację o następujących numerach : 010405/0005; 020988/0048; 160205/0007;
031202/0002; 340902/0017
Do szczegółowej analizy
wybrano akta osób bezrobotnych o numerze: 031202/0002;
- ZE 031202/0002 osobie zarejestrowanej w dniu 11.01.2005 r. przyznano prawo do
zasiłku od dnia 12.04.2005 r. w wysokości 504,20 zł. (rozwiązanie umowy
nastąpiło na mocy porozumienia stron). W dniu 10.05.2005 r. Zakład " MA "
Ruszczany przesłał wykaz pracowników
zatrudnionych, w/w wykazie był bezrobotny, który został zatrudniony od
25.04.2005 r. na stanowisku pomocnik produkcji drzewnej. Z uwagi na powyższy
fakt Urząd w dniu 13.05.2005 r. wydał decyzją Nr 931/5/05 orzekającą o utracie
statusu i prawa do zasiłku z dniem 25.04.2005 r. W związku z powyższym Urząd w
dniu 6.06.2005 r. wydał decyzję o zwrot nienależnie pobranego świadczenia w
kwocie 1009,90 za okres od dnia 25 - 30.04.2005 r. z powodu podjęcia pracy od
dnia 25.04.2005 r. w termie 14 dni od otrzymania decyzji.
Prawidłowość rozpatrywania
odwołań od wydanych decyzji.
W 2005 r. wpłynęło 14 odwołań od decyzji organu I instancji, z których
2 odwołania uwzględniono i zmieniono decyzję w trybie art. 132 K p a, 12
odwołań przekazano w celu rozpatrzenia organowi II instancji. Po rozpatrzeniu
sprawy Wojewoda Podlaski
- 10 decyzji utrzymał w mocy,
- 1 decyzję uchylił i przywrócił status osoby bezrobotnej,
- wydał 1 postanowienie, w którym stwierdził uchybienie terminu do wniesienia
odwołania.
Prawidłowość wypłaty zasiłków i innych świadczeń dla osób bezrobotnych.
W celu sprawnego
wypłacania zasiłków Urząd podpisał umowę w dniu 24 stycznia 2003 r. z Powszechną Kasą Oszczędności oddział PKO
PPSA w Suwałkach na wykonywanie
czynności związanych z prowadzeniem rachunku bankowego.
Szczegółowej analizie
poddano listy płac losowo wybrane z 2005 r.:
1)
Lista wypłat
zasiłków dla bezrobotnych nr 1/05/001 -
za miesiąc styczeń wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80 % - dla 93 osób
-
zasiłek w wysokości 100 % - dla 127 osób
-
zasiłek w wysokości 120 % - dla 57osób
Zasiłek
nie pobrało 15 osób.
1)
Lista wypłat nr
2/05/010 - za miesiąc sierpień wypłacono:
-
zasiłek w wysokości 80 % - dla 40 osób,
-
zasiłek w wysokości 100 % - dla 43 osób,
-
zasiłek w wysokości 120 % - dla 22 osób,
Osiem
osób nie odebrała świadczenia - poz. Nr 1; 17; 40; 49; 58; 59; 66; 99.
Odebranie przez
bezrobotnych osobiście przysługującego im zasiłku potwierdzone zostało
własnoręcznym podpisem złożonym na liście wypłaty. Natomiast w przypadku nie
odebrania należności przez bezrobotnego widnieje stosowny zapis informujący o
tym fakcie. Kontrolujące stwierdziły, że na każdej liście znajduje się imię i
nazwisko osoby pobierającej zasiłek, adres zamieszkania, data urodzenia, PESEL,
nr dowodu osobistego. Wszystkie listy opatrzone zostały pieczątką "sprawdzono
pod względem formalnym i rachunkowym" oraz merytorycznym".
Nie stwierdzono uchybień
w zakresie kontrolowanej tematyki.
5. Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt
5 i pkt 6 ustawy).
a) Koszty przejazdu i koszty
zakwaterowania na podstawie art. 45 ustawy.
Urząd
w 2005 r. ze środków Funduszu Pracy dla 45 osób wypłacił 57,8 tys. zł tytułem zwrotu
przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania szkoleń.
Nie
wystąpiły natomiast przypadki zwrotu kosztów zakwaterowania osobie bezrobotnej,
która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową poza miejscem zamieszkania.
b) Refundacja podmiotom prowadzącym
działalność gospodarczą kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy
W oparciu o
analizę Rejestru wpływu wniosków
pracodawców o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego ustalono, że w 2005 r. pracodawcy z terenu
Powiatu Suwalskiego złożyli 18 wniosków o refundację ze środków FP kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy, pozytywnie rozpatrzono 17. Zawarte
umowy rejestrowano w Rejestrze zawartych
umów z zakładami pracy o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, na realizację których
wydatkowano z FP kwotę 173,8 zł.
Prawidłowość
refundacji kosztów doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego
analizowano na podstawie akt z poz. 4, 14, 18 Rejestru o nr ZP.9349-4/z/2005, ZP.9349-14/z/2005,
ZP.9349-18/z/2005.
Przykładowe akta
nr ZP.9349-14/z/2005 zawierają m.in.:
- Wniosek o refundację kosztów doposażenia
2 stanowisk pracy dla 2 bezrobotnych, złożony przez pracodawcę w dn. 4.11.2005
r. i zawierający dane wymagane w § 2 w/w rozporządzenia,
- Umowę nr 4/2/2005 zawartą w dniu
23.11.2005 r. pomiędzy Urzędem a pracodawcą w sprawie refundacji części kosztów
na utworzenie 1 stanowiska pracy - do
kwoty 10 000 zł. W umowie pracodawca zobowiązał się m.in. do przedłożenia
w Urzędzie do dnia 21.12.2005 r. rozliczenia kosztów wyposażenia
nowoutworzonego stanowiska pracy oraz do utrzymania przez okres nie krótszy niż
2 lata refundowanego stanowiska .
- Faktury VAT na zakupione materiały na
kwotę 13 638,98 zł złożone przez pracodawcę w dniu 21.12.2005 r.,
- Umowę o pracę z dnia 19.12.2005 r.
zawarta ze skierowanym bezrobotnym na czas określony do 31.12.2015 r. ze
skierowanym bezrobotnym.
- Deklaracje ZUS
za grudzień 2005 oraz styczeń-sierpień 2006 r., potwierdzające trwanie
zatrudnienia pracownika na nowoutworzonym stanowisku.
W dniu 27.12.2005
r. zgodnie z § 2 Umowy należną refundację w wysokości 10 000,00 zł.
przelano na konto
wskazane przez pracodawcę.
c) Przyznanie bezrobotnemu jednorazowo
środków na podjęcie działalności gospodarczej na podstawie art. 46 ust. 2
ustawy.
W
oparciu o analizę rejestrów wniosków bezrobotnych o przyznanie środków na rozpoczęcie
działalności gospodarczej, ustalono, że w 2005 r. zawarto 96 umów na podstawie których:
-
23 bezrobotnym udzielono środków z EFS w ramach działania 1.3,
-
11 bezrobotnym udzielono środków z EFS w ramach działania 1,2,
- 62 bezrobotnym udzielono środków z FP.
Łącznie
z FP wydatkowano kwotę 637497,00 zł.
Prawidłowość
refundacji przeanalizowano na podstawie wybranych z Rejestru wniosków o jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności
gospodarczej akt: ZP 9340-/05; ZP
9340-17/05 i ZP 9340-32/05.
Szczegółowej analizie poddano akta nr ZE 9340-17 znajdują się m.in.:
- Wniosek z dnia 22.11.2005r. o przyznanie dotacji w
wysokości 11 500,00 zł na prowadzenie zakładu instalacji sanitarnej. Do wniosku
dołączono wymagane przepisami prawa załączniki, w tym oświadczenie o nie
korzystaniu dotychczas ze środków FP lub innych funduszy publicznych na
podjęcie działalności gospodarczej .
-Umowa nr 17/2005 z dnia zawarta
pomiędzy Urzędem a bezrobotnym o przyznaniu 10 000,00 zł, w której określono
prawa i obowiązki stron, m.in.:
- w przypadku nie spełnienia przez bezrobotnego warunków umowy nastąpi zwrot
otrzymanych środków,
- zasady udokumentowania
podjęcia działalności gospodarczej i wydatkowania kosztów,
- Zestawienie Faktur VAT, potwierdzających zrealizowane przez bezrobotnego
zakupy w
ramach dotacji,
- Zaświadczenia potwierdzające podjęcie działalności
gospodarczej we wskazanym w umowie terminie,
- Zaświadczenie, wystawione przez Urząd, o udzieleniu
pomocy de minimis,
Dział Finansowo-Księgowy zgodnie z umową dokonał
przelewu należnej kwoty dotacji na konto wnioskodawcy.
Ponadto w toku kontroli ustalono, na podstawie
rejestru /ZP 9341 / w 2005 r. jedna
osoba zwróciła środki przyznane na działalności gospodarczą.
Bezrobotna w dniu 18.10.2005 r. złożyła wniosek
o przyznanie dotacji w wysokości 10500 zł na prowadzenie sklepu z odzieżą
używaną. W dniu 8.11.2005 r. zawartą umowę Nr 17/2005 pomiędzy Urzędem a
bezrobotną o przyznaniu dotacji na prowadzenie sklepu. W dniu 16.12.2005 r.
wpłynęło podanie o rezygnację z dotacji w związku z trudnościami znalezienia
odpowiedniego lokalu na prowadzenie działalności gospodarczej. Dotacja w raz z
odsetkami została zwrócona w dniu 16.12.2005 r.
d) Dodatek aktywizacyjny przyznawany na podstawie art. 48 ustawy.
Ustalono, że w 2005 r. w Urzędzie
wypłacono 89,0 zł dodatku aktywizacyjnego dla 38 osób.
Analizy prawidłowości przyznania
dodatku aktywizacyjnego dokonano na podstawie losowo wybranych akt o numerach
ewidencyjnych 110903/0004 i 040505/0004, z których szczegółowej analizie
poddano akta o nr 040505/0004:
Akta dotyczą osoby, posiadającej
status osoby bezrobotnej od dnia 4.05.2005 r. i prawo do zasiłku dla
bezrobotnych na okres 6 m-cy od dnia 12.05.2005 r. do 11.11.2005 r . w
wysokości 605,10 zł. Bezrobotny w dniu 25.10.2005 r. złożył Oświadczenie o
podjęciu z własnej inicjatywy zatrudnienia z dniem 17.10.2006 r. oraz wniosek o
przyznanie dodatku aktywizacyjnego w związku z podjęciem zatrudnienia z własnej
inicjatywy. Do wniosku dołączył kserokopię umowy zawartą na okres od 17.10.2005
r. do 31.12.2005 r.
Urząd Decyzją Nr 1895/10/05 orzekł o
utracie statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dniem 17.10.2005 r. a
Decyzją Nr 234/11/05 z dnia 4.11.2005 r. przyznał dodatek aktywizacyjny w
wysokości 156,57 zł, stanowi to 30 % zasiłku przez połowę okresu w jakim
przysługiwałby bezrobotnemu zasiłek .
e) Organizacja i finansowanie prac interwencyjnych i
robót publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy
Z analizy przedstawionych
kontrolującym Rejestrów umów zawartych w sprawie
organizacji i finansowania prac interwencyjnych wygenerowanych z Systemu
PULS wynika, że o organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in.: Urzędy
Gmin, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, przedsiębiorstwa prywatne. W 2005 r. w
ramach prac interwencyjnych zatrudniono 213 osób i wydatkowano z FP na
refundację kosztów ich zatrudnienia kwotę 565,2 tys. zł.
Analizy prawidłowości finansowania
prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt nr:
ZP.9407-10/2005; ZP.9407-35/2005; ZP.9407-63/2005, z których omówiono
szczegółowo akta nr ZP.9407-63/2005
Przedsiębiorca złożył w dniu
25.05.2005 r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 1 osoby
bezrobotnej na stanowisku montera na okres: 16.05.2005 -30.11.2005 r, Do wniosku dołączył Zaświadczenie
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, o nadaniu REGON-u i NIP-u,
zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami na ZUS i do US. Ponadto dołączył Oświadczenie
o pomocy publicznej w ostatnich 3 latach przed złożeniem wniosku oraz Formularz
informacji o otrzymanej pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis. Urząd
po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w dniu 20.06.2005 r. zawarł z pracodawcą
umowę Nr UMPI/05/0063 w sprawie organizowania i finansowania prac
interwencyjnych na okres 6 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na
wynagrodzenie (504,20 zł ) oraz składki
na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. W umowie
strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania wypłat
należnych kwot, pracodawca zobowiązał się do dalszego zatrudnienia osoby po
zakończeniu prac interwencyjnych. W aktach znajduje się umowa o pracę na czas
określony od 20.06.2005 r.¸19.12.2005 r. Organizator celem uzyskania refundacji wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne składał co miesiąc do Urzędu wnioski wraz z
kopiami list obecności, list wypłaty wynagrodzeń, dowodów wpłat na
ubezpieczenie społeczne. Ponadto w aktach znajduje się umowa o pracę na dalsze
zatrudnienie osoby w okresie 20.12.2005 r. do 31.12.2005 r., co jest potwierdzeniem
realizacji warunków umowy przez organizatora prac interwencyjnych.
W zakresie organizacji robót
publicznych na podstawie Rejestru robót
publicznych wygenerowanego z Systemu PULS ustalono, że w 2005 r. pracodawcom wypłacono 523,2 tys.zł
refundacji za 101 osób zatrudnionych w ramach robót publicznych. Analizy
prawidłowości finansowania robót publicznych dokonano na podstawie losowo
wybranych akt: ZP.9410-2/05; ZP.9410-17/05; ZP.9410-32/05, z których omówiono
szczegółowo akta ZP.9410-32/05:
Organizator robót, Zarząd Powiatu
Suwałki, w dniu 16.08.2005 r. złożył do Urzędu wniosek o skierowanie 2 osób
bezrobotnych do zatrudnienia w ramach robót publicznych w
Urzędzie Gminy Rudka Tartak na
stanowiskach: robotnik gospodarczy. Umowę UmRP/05/0032 o organizację robót
publicznych zawarto w dniu 1.09.05 r.,
ze skierowanymi bezrobotnymi zawarto umowy o pracę: z jednym na okres
19.09.05 r. do 31.12.05 r. a z drugim na okres od 2.09.05 r. do 31.12.05 r.
Na podstawie analizy dokumentów ustalono, że wnioski o refundację części
wydatków poniesionych na wynagrodzenia ( 849,00 zł ) i składki na ubezpieczenie
społeczne składano w terminach zapisanych w umowie, dołączając do nich kopie:
list płac, list obecności, dokumentów określających opłacanie składek na
ubezpieczenie społeczne. Wnioski o refundację były sprawdzane pod względem
formalnym, rachunkowym i merytorycznym przez upoważnionych pracowników Urzędu,
o czym świadczą znajdujące się w aktach adnotacje.
f) Stypendium dla bezrobotnych
skierowanych do odbycia stażu i przygotowania zawodowego przyznawane na
podstawie art. 53 ustawy.
Powiatowy Urząd Pracy w 2005 r.
skierował do odbycia stażu u pracodawców 608 osób bezrobotnych. Zawarto 341
umów na realizację, których wydatkowano
z FP kwotę 170,13 zł.
Analizy prawidłowości
przyznawania ww stypendium dokonano na podstawie akt osób bezrobotnych o nr: ZE
080604/0023; ZE 170505/0006; ZE 020905/0010; ZE 310805/0010; ZE 191005/0004; ZE
2308805/006; 190905/0012
Pracodawcy, organizujący staż
lub przygotowanie zawodowe, składali do Urzędu wnioski o zawarcie umów o
zorganizowanie stażu lub przygotowania zawodowego, których określali m.in. :
- Dane pracodawcy ( nazwa, dane teleadresowe, forma
prawna, rodzaj działalności, liczba pracowników, NIP, REGON),
- Liczba przewidywanych miejsc
pracy do odbywania stażu / przygotowania zawodowego .
- Proponowany okres
stażu/przygotowania zawodowego, opis zadań jakie będą wykonywane
podczas stażu/przygotowania zawodowego,
- Wymagania dotyczące
predyspozycji psychofizycznych, poziomu wykształcenia niezbędnych do podjęcia
stażu/przygotowania zawodowego
Ustalono, że najwięcej osób
odbyło staż min. w:
Starostwie Powiatowym,
Placówce Opiekuńczo Wychowawczej, Szkoły Podstawowe, Wojewódzki Inspektorat
Ochrony Środowiska, Centrum Edukacji Nauczycieli, Prokuratura Okręgowa, Urzędy
Gminy, KRUS Agencja Nieruchomości rolnych, Powiatowa Stacja Sanitarno
Epidemiologiczna, Zarząd Budynków Mieszkalnych. Również bezrobotni odbywali
staż w prywatnych zakładach.
Przykładowe akta ZP 9410 zawierają
wniosek z dnia 21.02.2005 r. do którego dołączono informacje wymagane
obowiązującymi przepisami. Wniosek, w którym pracodawca wnioskuje o zawarcie
umowy na odbycie stażu przez wskazaną osobę bezrobotną w okresie od
1.03.-31.08.2005 r. ( 6 m-cy) uzyskał pozytywną opinię Dyrektora PUP, po czym
zawarto umowę Nr UST/05/0025 w sprawie organizacji stażu. W umowie określono
zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązki pracodawcy, bezrobotnego oraz
Urzędu oraz ich uprawnienia. W aktach znajdują się dokumenty potwierdzające
przebieg stażu; oświadczenie bezrobotnego o zapoznaniu się z warunkami
odbywania stażu, kopie list obecności, opinia pracodawcy o przebiegu stażu,
sprawozdanie o przebiegu stażu sporządzone przez bezrobotnego.
g) Przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą
naukę na podstawie art. 55 ustawy.
W toku kontroli ustalono, że Urząd w 2005 r. wypłacił dla 20 osób
stypendium w kwocie 31,5 tys zł. z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole.
Osoby te udokumentowały, że dochody na osobę w ich rodzinach nie przekraczały
wysokości dochodu na osobę w rodzinie w rozumieniu przepisów pomocy społecznej
uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.
Analizy prawidłowości przyznawania
w/w stypendium dokonano na podstawie akt osób bezrobotnych nr 040604/0009
i 020905/0005,
których szczegółowo omówiono akta
nr
020905/0005:
Osoba, która od dnia 2.09.2005 r. posiadała status osoby
bezrobotnej, w dniu 29.10.2005 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium z
tytułu podjęcia nauki. Do wniosku dołączyła zaświadczenie wystawione przez
Politechnikę Gdańską, potwierdzające naukę na I roku zaocznych studiów
inżynierskich oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto )w rodzinie z
miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd decyzją z dnia 23.11.2005 r.
nr 1404/11/05 orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 1.10.2005 r. w wysokości
208,80 zł miesięcznie na okres 12 miesięcy. W aktach znajdują się zaświadczenia
wystawione przez uczelnię, potwierdzające kontynuowanie nauki przez
wnioskodawcę. Należne stypendium przekazywano na konto wskazane przez
bezrobotnego.
h) Finansowanie z FP szkoleń
bezrobotnych na podstawie art. 40 ustawy.
W Urzędzie w 2005 r. na
szkolenia sfinansowane z Funduszu Pracy wydatkowano kwotą 41,3 tys. zł
skierowano 27 osób bezrobotnych , a efektywność zatrudnienia po odbytych
szkoleniach wyniosła 73,70 %. Szkolenia organizowano głównie pod gwarancję
zatrudnienia, podpisując umowy trójstronne pomiędzy Urzędem, jednostką
szkoleniową i przyszłym pracodawcą.
Do najczęściej organizowanych
szkoleń należały:
- Kurs na prawo jazdy kat. C, E+E,D ( po kat. B), D (po kat.C),
- Transport drogowy taksówką,
- Eksploatacja urządzeń i
sieci elektroenergetycznych (SEP),
- Montażysta rusztowań
budowlanych,
- Operator ciężkich maszyn do
robót ziemnych i drogowych,
- Kierowca wózków
jezdniowych,
- Kurs języka norweskiego,
- Przewóz materiałów
niebezpiecznych,
- Palacz kotłów wodnych i
parowych,
- Pośrednictwo w obrocie
nieruchomościami,
- Napełnianie zbiorników
samochodowych skroplonym gazem LPG,
- Kursy dokształcające kierowców (przewóz osób, rzeczy),
- Kurs kwalifikacyjny szeregowych Państwowej Straży Pożarnej.
Analizy procedur stosowanych
przy organizacji szkoleń dokonano na losowo wybranych z rejestru aktach: poz.
15 i poz. 21. Przykładowe akta z poz.
15, dotyczące szkolenia bezrobotnego o nr ewid. 6749 "Kurs kwalifikacyjny
Szeregowych Państwowej Straży Pożarnej w KW Państwowej Straży Pożarnej"
zawierają m.in. :
- Wniosek bezrobotnego
o skierowanie na w/w kurs z dnia 7.09.2005 r.
- Umowę trójstronną Nr 48/2005 z dnia 14.10.2005 r.
zawartą pomiędzy Starostą Suwalskim, instytucją szkoleniową - KWPSP w
Białymstoku oraz przyszłym pracodawcą na realizację w/w szkolenia i pokrycie
kosztów szkolenia ze środków Funduszu Pracy.
- Skierowanie kandydata na szkolenie wypełnione w cz.
I przez bezrobotnego zainteresowanego szkoleniem, a w cz. II pozytywną opinię
zamieścił doradca zawodowy Urzędu.
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań
zdrowotnych do wykonywania pracy przez osobę ubiegającą się o skierowanie na
szkolenie .
- Kopię Świadectwa ukończenia szkolenia przez osobę
skierowaną do odbycia szkolenia.
- Kopię dokumentu potwierdzającego zatrudnienie
bezrobotnego w Komendzie Powiatowej PSP w Suwałkach.
- Faktura VAT FS 77/2005 z dnia 02.11.2005 r. na kwotę
3350,00 zł tytułem opłaty za przeprowadzenie szkolenia.
Dział
Finansowo-Księgowy należną kwotę przekazał na konto instytucji szkolącej.
i)
Refundacja bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 na podstawie art.
61 ustawy.
W 2005 r. nie
dokonywano refundacji bezrobotnym kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7.
i) Świadczenia przysługujące rolnikom
zwalnianym z pracy na podstawie art.62 ustawy
W 2005 r. nie
wpłynęły do Urzędu wnioski od osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu
rolników, z którymi stosunek pracy lub stosunek służbowy został rozwiązany
z przyczyn dotyczących zakładu pracy i
które nie są uprawnione do zasiłku.
Nie wniesiono
uwag w zakresie inicjowania, wdrażania i finansowania usług i instrumentów
rynku pracy .
6.
Inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań
na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
W
2005r. Urząd realizował n/w projekty i programy aktywizacji zawodowej w ramach FP, które skierowane były do określonych
grup osób bezrobotnych :
- bezrobotni do 25 roku
życia objęto programami:
1. "Pierwszy Biznes" - program adresowany do
bezrobotnej do 25 roku życia oraz absolwentów szkół wyższych do 27 roku życia.
Zadaniem programu jest promowanie przedsiębiorczości i stworzenie jak
najlepszych warunków do zakładania i prowadzenia własnej działalności
gospodarczej przez osoby młode. W analizowanym okresie udzielono 28 dotacji na
prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
2. "Lepsza alternatywa" - program adresowany głównie
do osób długotrwale bezrobotnych w ramach działania 1.2 SPO RZL , mający na
celu aktywizację suwalskiej bezrobotnej młodzieży . Standardowymi działaniami
urzędu tj. usługami poradnictwa zawodowego , pośrednictwa pracy , stażami,
przygotowaniem zawodowym , szkoleniami, dotacjami na podjęcie działalności
gospodarczej - objęto grupę 280 osób.
3."PROMOTEUSZ" - aktywizacja zawodowa
bezrobotnej młodzieży w Suwałkach- w szkoleniu "Opiekun osób zależnych z
modułem języka angielskiego" - udział wzięło 25 osób.
4. "Stażysta w policyjnej
profilaktyce" - 5 osób bezrobotnych spełniających kryteria odbyło staż w Policji, 1
osobę skierowano na przygotowanie zawodowe.
- długotrwale bezrobotni
uczestniczyli w programach:
1. "Aktywizacja suwalskiego
rynku pracy"
- na pokrycie kosztów realizacji programu w 2005r. Samorząd M. Suwałki
przeznaczył kwotę 400.000 zł. Celem programu było wsparcie finansowe firm
tworzących miejsca pracy, aktywizacja zawodowa bezrobotnych, pomoc osobom
długotrwale bezrobotnym. W wyniku funkcjonowania programu prace podjęło 90 osób
, w tym: w segmencie " Trwałe Miejsca Pracy dla 50 -latków " - 14 osób, w
segmencie " Miejskie Roboty Publiczne"-
76 osób.
2. "Nie pozwól
się wykluczyć- aktywizacja bezrobotnych
powiatu suwalskiego"- mający na celu poprawę zdolności zatrudnieniowych osób długotrwale
bezrobotnych. Działaniami z w zakresie usług poradnictwa zawodowego,
pośrednictwa pracy, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego, szkoleń -
objęto 132 osoby.
3. " Drogowiec" - w ramach programu przy
robotach publicznych zatrudniono 17 osób , natomiast na przygotowanie zawodowe
skierowano 9 osób.
- bezrobotne kobiety:
" Kobieta Pracująca"- program realizowany w ramach działania 1.6 SPO RZL-
usługami Urząd objął grupę 53 kobiet, które korzystały z poradnictwa
zawodowego, pośrednictwa pracy , szkoleń oraz prac interwencyjnych.
- osoby niepełnosprawne: z PFRON-u
pozyskano kwotę 22.500 zł na szkolenia dotyczące programów komputerowch,
w których uczestniczyły 24 osoby.
7. Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie
monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen
dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów
zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy
).
Zadania z powyższego zakresu realizowane
są przez inspektora powiatowego ds.
analizy rynku pracy i sprawozdawczości statystycznej. Sprawozdania dotyczące
stanu bezrobocia i przeciwdziałaniu bezrobociu Urząd przygotowuje głównie na
rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy, tj.:
- Sprawozdanie MPiPS-01 o rynku pracy sporządzane na koniec
każdego miesiąca przesyłane do 5 dnia roboczego każdego m-ca do WUP oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1-
bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i
stażu pracy- przekazywany do 8 dnia roboczego po m-cu kończącym kwartał ,
zał. nr 2- bezrobotni według rodzaju
działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy - przekazywany do 10
dnia roboczego po m-cu kończącym półrocze,
zał. nr 3- bezrobotni oraz oferty pracy
według zawodów i specjalności - przekazywany j.w.
zał. nr 4 - poradnictwo zawodowe pomoc w
aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż
i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
zał. nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi
według czasu pozostawaniu bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy
- przekazywany do 8 dnia roboczego w m-cu styczniu
zał. nr 6 -aktywne programy
rynku pracy,
zał. nr 7- bezrobotni według gmin
sporządzany do 7 dnia roboczego m-ca lutego z danymi za poprzedni rok.
- Sprawozdanie MPiPS-02 o przychodach i wydatkach Funduszu
Pracy - sporządzane do 8 dnia każdego m-ca,
- Sprawozdanie MPiPS-06 o
instytucjonalnej obsłudze rynku pracy.
- Sprawozdanie MIPS-07 o osobach niepełnosprawnych
bezrobotnych lub poszukujących pracy nie posiadających zatrudnienia.
- Sprawozdanie Z-05 Badanie popytu na pracę - sporządzane
kwartalnie na rzecz Urzędu Statystycznego.
Ponadto Urząd w
analizowanym okresie sporządzał sprawozdania: kwartalne, półroczne, roczne:
- sprawozdanie z dokonanych umorzeń, odroczeń, rozłożenia
na raty należności do Ministra Finansów - roczne,
- zestawienie wydanych decyzji o zwrocie nienależnie
pobranych świadczeń w okresie półrocznym/ rocznym,
- zestawienie
windykacji dokonanych w okresie
półrocznym.
Kontrolujące nie
wniosły uwag do sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej
przekazywania.
8.
Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub
złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z
przyczyn dotyczących zakładu pracy ( art.9 ust.1 pkt 10 ustawy).
Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003r. o
szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
niedotyczących pracodawców ( Dz. U. Nr
90, poz.844) pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników mają obowiązek zgłaszania urzędowi pracy na
piśmie zamiar zwolnienia grupowego.
Kontrolującym przedstawiono dokumentację Zwolnienia
Grupowe ZP-0718-2/05, z którego
wynika, że w 2005r. wpłynęły informacje o zamiarze dokonania zwolnień grupowych
z następujących zakładów pracy :
1.
Firma "Prefabret" - spółka z.o.o w dniu 16.11.2005r. poinformowała PUP o
zamiarze zawieszenia działalności spółki na koniec listopada 2005r.,i
zwolnienia 29 osób, jednakże pismem z dnia 30 listopada 2005r.firma
powiadomiła, że proces zwolnień grupowych został wstrzymany.
2.
"Home Meble" - przedsiębiorstwo Produkcyjno- Handlowe SA w Suwałkach w
dniu 19 września 2005r.zgłosiło zamiar zwolnienia 210 pracowników z powodu
upadłości zakładu (stolarze i pomocnicy produkcji drzewnej).Z inicjatywy Urzędu
odbyło się spotkanie informacyjne dla zwalnianych pracowników zakładu , którzy
dowiedzieli się o ofercie usług świadczonych przez Urząd oraz o przepisach
dotyczących ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu w zakresie
przyznawania zasiłków dla osób bezrobotnych.
Ogółem w 2005r. zarejestrowano 132 osoby
zwolnione z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w tym 92 kobiety . Osoby
zwolnione z przyczyn dotyczących zakładu pracy stanowiły 1,8 % ogółu
zarejestrowanych bezrobotnych.
9.Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania
ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i
szkoleniach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na
podstawie odrębnych przepisów (art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy).
W 2005r. pracodawcy do Urzędu
zgłosili 2.894 ofert zatrudnienia, w tym 1.118 miejsc pracy subsydiowanej.
Oferty pracy subsydiowanej stanowiły 38,8 % zgłoszonych miejsc pracy:
- z sektora publicznego
zgłoszono - 470 miejsc
- z sektora prywatnego
zgłoszono - 2.424 miejsca pracy
- dla osób niepełnosprawnych zgłoszono - 92 miejsca
pracy.
Najwięcej miejsc pracy
zgłoszono w nw. zawodach;
-
administracyjno-biurowych(technik administracyjny, technik ekonomista, technik
rachunkowości) - 470 miejsc pracy
- branży handlowej (
przedstawiciel handlowy, sprzedawca, kasjer , magazynier - 400 miejsc pracy
- branży budowlanej (
robotnik budowlany, glazurnik, tynkarz, murarz, technolog robót wykończeniowych
- 210 miejsc pracy
- branża gastronomiczna (
kucharz, barman, kelner, piekarz, ciastkarz) - 140 miejsc pracy,
- kierowcy ( samochodów
ciężarowych , osobowych, autobusów, wózków jezdniowych),
- technicy , mechanicy,
monterzy maszyn i urządzeń - 110 miejsc pracy,
- nauczyciele jęz. polskiego , matematyki,
fizyki, astronomii, plastyki, nauczania początkowego, języków obcych - 80
miejsc pracy.
Największą liczbę miejsc
pracy zgłosiły nw zakłady:
- ANIMEX - Grupa drobiarska -
196 miejsc pracy ; pracownik produkcji drobiarskiej, operator linii
produkcyjnej,
- MALOW - LITPOL - 78 miejsc
pracy : spawacz , lakiernik , ślusarz, operator maszyn,
- EORO- OKNO - 64 miejsca
pracy : stolarz, pomocnik produkcji,
- PORTA - 31 miejsc pracy:
operator maszyn stolarskich,
- Fabryka Mebli "FORTE" - 23
miejsca pracy : stolarz , pomocnik produkcji,
- PR i BO - 16 miejsc pracy: pracownik ogólnobudowlany,
dekarz, zbrojarz, murarz
Na potrzeby zakładów pracy
zorganizowano 8 Giełd Pracy , w których udział wzięło 141 osób , z których 44
zostało zatrudnionych.
Kontrolującym przedstawiono "Rejestr
ofert stałych i sezonowych"- ZP -9301/2005, w którym figuruje 720
pozycji. Z analizowanej dokumentacji dotyczącej ofert pracy zgłoszonych do
Urzędu w czerwcu 2005r. wynika, że
pozyskano od pracodawców 82 oferty pracy, co potwierdzają karty " Zgłoszenia wolnego miejsca zatrudnienia lub
przygotowania zawodowego". 47 ofert pracy zostało zrealizowanych , część
została niezrealizowana, część wycofana przez pracodawcę , część stała się
nieaktualna.
W celu pozyskania miejsc
pracy dla bezrobotnych oraz promocji zakresu usług świadczonych przez Urząd
pośrednik pracy nawiązywał i utrzymywał kontakt z pracodawcami w formie
bezpośrednich wizyt pracodawców oraz wzajemnych kontaktów telefonicznych.
Ponadto rozpowszechnianie ofert odbywało się poprzez publikowanie ofert pracy w
prasie i mediach lokalnych. Zgłoszone wolne miejsca zatrudnienia prezentowano
na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu.
9.
Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między
państwami, o których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności
realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług
EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem
województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1
pkt 16 ustawy ).
Ustalono że zadania z zakresu
EURES w 2005r. realizowane były przez
asystenta powiatowego EURES. Celem sieci EURES jest umożliwienie dostępu do
informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ
siły roboczej, wymiana informacji między partnerami sieci. Usługi w ramach EURES realizowane przez Urząd
obejmują w szczególności: udzielanie
bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia
zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom
pomocy w pozyskiwaniu pracowników o
poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i organizowanie kontaktów
bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami, informowanie o sytuacji na
rynkach pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i
nadwyżkowych.
W 2005r. do Urzędu zgłoszono
266 ofert pracy za granicą . Dotyczyły one stanowisk i branż: budowlanej, technicznej,
ekonomicznej, informatycznej, mechanicznej, gastronomiczno- hotelarskiej,
spożywczej , odzieżowej ,medycznej oraz stanowisk kierowca C+E , pomocnik
produkcji. Zapotrzebowanie na pracowników w niniejszych zawodach i branżach
zgłosiły : Wielka Brytania, Irlandia, Islandia, Szwecja, Holandia, Niemcy,
Włochy, Czechy, Litwa oraz Malta. Były
one skierowane do osób , które posiadają znajomość języka angielskiego w różnym
stopniu.
W 2005r. z usług pośrednictwa
EURES skorzystało 736 osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Asystent EURES
przekazał do Wojewódzkiego Urzędu Pracy 110 podań CV osób w odpowiedzi na zgłoszone oferty.
Zainteresowanie ze strony bezrobotnych
podjęciem pracy za granicą jest
duże, jednak podstawową barierą w uzyskaniu zatrudnienia jest znajomość języka
obcego, który jest wymagany przynajmniej w stopniu komunikatywnym.
Kontrolującym została okazana
dokumentacja Zp MZK 9302- sprawozdania
2005/2006 z której wynika, że
asystent w każdym kwartale wypełnia
formularz Bazy i przekazuje do
WUP w Białymstoku. Informacje zawarte w formularzu dotyczą danych dotyczących
m.in: prowadzenia strony internetowej w zakresie EURES, współpracy z
instytucjami zewnętrznymi, dostępność do portalu dla klientów PUP, współpraca z
pracodawcami, pośrednictwo pracy w ramach EURES.
Ustalono, że na podstawie
ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy sporządzane były "fiszki" ofert
z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do
publikacji ofert pracy w ramach EURES. Ponadto oferty pracy EURES publikowane
są w Tygodniku Suwalskim oraz w lokalnym Radio "5".
10.Organizowanie
i finansowanie szkoleń pracowników
powiatowego urzędu pracy urzędu pracy. (art.9 ust. 1 pkt 18 ustawy).
W 2005 r.
w Urzędzie przeprowadzono 60 szkoleń, w których uczestniczyło 96 pracowników w
zakresie mi.in. poniższych tematów:
1. Szkolenie z zakresu przygotowania wniosków do
Funduszy Strukturalnych UE,
2. Organizacja kontaktu między pracodawcą a
bezrobotnym,
3. Prawo zamówień publicznych,
4. Rozpoznawanie potrzeb lokalnego rynku pracy
5. przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie
legalności zatrudnienia,
6. Zasady finansowania oraz sprawozdawczość
projektów realizowanych w ramach Działań 1.1; 1,5; 1,6 SPO RZL,
7. K.P.A. i inne procedury administracyjnej, BIP
- udostępnianie informacji publicznej,
8. Zasady udzielania pomocy publicznej przez PUP
po akcesji Polski do Unii Europejskiej,
9.Zasady Rachunkowości i Ewidencja środków
pomocowych EFS oraz współfinansowania krajowego w Wojewódzkich i Powiatowych
Urzędach Pracy,
10. Ewidencja księgowa i konstrukcja wydatków
dla działań 1.1, 1.2, 1,3 EFS,
11. Misja instytucji rynku pracy nakreślona
przez nowe ustawodawstwo krajowe oraz uregulowania Unii Europejskiej.
Organizatorem powyższych szkoleń był:
- Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
- Centrum Kształcenia Specjalistycznego w
Warszawie,
- Centrum szkolenia Administracji Publicznej w
Wrocławiu,
- TNO i K wraz MGiP Departament Wdrażania EFS w
Warszawie,
- MGiP Departament Rynku Pracy,
- Podlaski Ośrodek Doskonalenia Kadr
Administracji Publicznej w Białymstoku,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku,
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku w
Białymstoku.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
Niniejszy protokół
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał
Dyrektor Powiatowego Urzędu
Pracy w Suwałkach.
Jednocześnie
Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1. przysługującym prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w
protokole ustaleń - w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie
odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia
pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w
Suwałkach
Teresa
Dzienuć
|
Przeprowadzający
kontrolę :
Elżbieta
Czurak - kierownik oddziału
Ludmiła
Borowik - starszy inspektor wojewódzki
Renata
Krzyżewska - starszy inspektor wojewódzki
Irena
Szaruta - starszy inspektor wojewódzki
Małgorzata
Czerniawska - inspektor wojewódzki
|
Główny Księgowy
Krystyna Lenkiewicz