Suwałki, 2007 – 02 – 21
Protokół z kontroli problemowej
Jednostka kontrolowana
Urząd Miasta w Suwałkach, ul. A. Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki. Numer REGON jednostki – 790671030.
Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach , ul. Sejneńska 82 , 16-400 Suwałki. Numer REGON jednostki – 790676375.
Podstawa kontroli
Polecenie służbowe (upoważnienie Nr 01/06 z dnia 06.12.2006r. ) Dyrektora Wydziału Infrastruktury Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Pani Ewy Welc.
Kontrolę przeprowadził
Inspektor Wydziału Rozwoju Regionalnego Krzysztof Neczyperowicz , w dniach 11 i 18grudnia 2006r.
Dokonano wpisu w książce kontroli Urzędu Miejskiego w Suwałkach pod numerem 17/06 i w książce kontroli Miejskiej Dyrekcji Inwestycji w Suwałkach pod numerem 03/06.
Kierownik jednostki kontrolowanej
Pan Józef Gajewski , Prezydent Miasta Suwałki , pełniący swą funkcję od 1 stycznia 1999r.
Pan Romuald Koleśnik, Dyrektor Miejskiej Dyrekcji Inwestycji w Suwałkach.
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali
Pani Renata Stankiewicz – Kierownik Zespołu Dróg i Mostów w Miejskiej Dyrekcji Inwestycji,
Pani Anna Topolska i Pan Tomasz Drejer - specjaliści w Miejskiej Dyrekcji Inwestycji.
Przedmiot kontroli
Ocena organizacji ruchu w zakresie:
- zgodności z obowiązującymi przepisami
- bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawy prawne kontroli
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. , Nr 108 poz. 908).
- Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2004r. Nr 204 poz. 2086).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 lipca 2002r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170 poz. 1393 ).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych i warunków ich umieszczenia na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181).
- Zarządzenie wewnętrzne Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Ustalenia kontroli
W toku kontroli sprawdzono:
1. Projekty organizacji ruchu:
- Projekt stałej organizacji ruchu na ulicy leżącej w ciągu drogi krajowej nr 8 w Suwałkach( ulica bez nazwy). W projekcie stwierdzono brak planu orientacyjnego obszaru objętego organizacją ruchu.
- Projekt stałej organizacji ruchu na terenie strefy przemysłowej „Papiernia” w Suwałkach. W projekcie stwierdzono brak terminu do kiedy ma zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu.
W wymienionych niżej projektach nie stwierdzono błędów.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Sikorskiego , na odcinku od skrzyżowania z ulicą Bulwarową do skrzyżowania z ul. Grunwaldzką.
- Projekt stałej organizacji ruchu ul. Bakałarzewskiej w Suwałkach od ul. Traktorzystów do wjazdu do stacji paliw.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogowego ul. Leśnej, Majerskiego, Rzemieślniczej w Suwałkach.
- Projekt stałej organizacji ruchu ulic w mieście Suwałki dotyczący oznakowania tras przejazdu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
- Projekt stałej organizacji ruchu ul. Patli w Suwałkach .
- Projekt stałej organizacji ruchu i sygnalizacji świetlnej ul. Podhorskiego i Utrata od skrzyżowania z ul. Papieża Jana Pawła II.
- Projekt stałej organizacji ruchu i sygnalizacji świetlnej na ulicy w ciągu drogi krajowej Nr 8 (ulica bez nazwy) w Suwałkach na odcinku do Parku Naukowo-Technologicznego w Suwałkach.
2. Ewidencja projektów organizacji ruchu drogowego
Skontrolowana ewidencja zatwierdzonych projektów organizacji ruchu prowadzona jest w sposób rzetelny. Posiada wszystkie elementy, wymagane § 9 ust.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem( Dz. U. Nr 177 poz. 1729).
3. Kontrola stanu technicznego i zasadność użycia znaków drogowych oraz innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W trakcie kontroli dokonano lustracji następujących odcinków ulic:
- ul. Sejneńska,
- ul. Utrata,
- ul. 23 Października ,
- ul. Grunwaldzka,
- ul. Gen. Sikorskiego,
- ul. Bulwarowa,
- ul. Bakałarzewska,
- ul. A Mickiewicza,
- ul. Gen. Dwernickiego,
- ul. Powstańców Wielkopolskich,
- ul. M. Buczka,
- ul. Gen. Kościuszki,
- ul. Reja,
- ul. Noniewicza.
Stan techniczny oznakowania należy ocenić jako dobry. Nie stwierdzono nieprawidłowości w oznakowaniu dróg.
Ogółem lustracją objęto około 25 km ulic.
4. Ocena wykonania zadań technicznych wynikających z zatwierdzonych projektów organizacji ruchu.
Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach wdraża stałe organizacje ruchu we właściwym trybie. Jednostka przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z zatwierdzonych projektów organizacji ruchu w sposób właściwy. Sprawdzone projekty organizacji posiadały dołączoną dokumentację kontrolną składającą się z zawiadomienia o zwołaniu komisji w celu odbioru organizacji ruchu, zgłoszenia od jednostki wprowadzającej organizację ruchu oraz końcowego protokołu odbiorczego.
5. Działania w zakresie efektywnego zarządzania ruchem w odniesieniu do pojazdów przewożących towary niebezpieczne.
Na terenie obszaru miasta Suwałki zostały wyznaczone trasy przewozu materiałów niebezpiecznych. Na wniosek Miejskiej Dyrekcji Inwestycji w Suwałkach w dniu 15 maja 2006r. został zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu drogowego wyznaczający trasy przejazdów pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Wprowadzanie nowej organizacji ruchu zakończono 3 lipca 2006r. Zastosowane oznakowanie ma ograniczyć wyjazd pojazdów z materiałami niebezpiecznymi poza główne trasy tranzytowe. Głównym celem wprowadzonych zmian jest zapobieżenie skutkom wypadków w rejonach z dużym prawdopodobieństwem wystąpienia licznych ofiar lub znacznych szkód materialnych.
6. Działania z zakresu nadzoru nad sygnalizacją świetlną
W trakcie kontroli sprawdzono sposób prowadzenia dokumentacji pracy sygnalizacji świetlnej. Miejska Dyrekcja Inwestycji w Suwałkach prowadzi dziennik eksploatacji sygnalizacji pod numerem 1/2004, założony 30 kwietnia 2004r. W dzienniku są odnotowywane codzienne przeglądy sygnalizacji drogowej. Upoważniony pracownik wpisuje uwagi i zalecenia naprawcze oraz przeprowadzone prace konserwatorskie. Dziennik eksploatacji Nr 1/2004 jest wspólny dla wszystkich działających sygnalizacji na terenie miasta.
Stwierdzono, iż powyższy sposób prowadzenia dziennika eksploatacji sygnalizacji nie jest zgodny z wymogami określonymi w rozdziale 9.2 „Szczegółowych warunkach technicznych dla sygnałów drogowych i warunkach ich umieszczenia na drogach” załącznika nr 3 do rozporządzania Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych da znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach ( Dz. U. nr 220 poz. 2181). W skontrolowanym dzienniku zamieszczano wyłącznie adnotacje eksploatacyjne. Ww. przepis obliguje jednostkę odpowiedzialną za sygnalizację do umieszczenia w dzienniku eksploatacji również danych ewidencyjnych i technicznych nadzorowanych punktów sygnalizacji świetlnej.
Na tym ustalenia zakończono.
Kontrolowanemu przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w jego protokóle przed jego podpisaniem a także złożenia pisemnych wyjaśnień do treści protokółu w terminie 7 dni od daty jego podpisania.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z tego jeden otrzymuje Prezydent Miasta Suwałki a drugi Dyrektor Wydziału Infrastruktury Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
21.02.2007
Prezydent
Józef Gajewski
Dyrektor MDI w Suwałkach
Romuald Koleśnik Krzysztof Neczyperowicz
............................... ....................................
(data i podpis kontrolowanego) (Podpis kontrolującego)