Białystok, 2006.04.18

PS.I.MN. 0931/10/1/06

Pani Mirosława Zubrzycka

Dyrektor

Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce

ul. Wojska Polskiego 7

Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli kompleksowej Ośrodka Pomocy Społecznej Środowiskowego Domu Samopomocy, przeprowadzonej w dniach 22-23 stycznia br. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie organizacji i funkcjonowania ŚDS oraz oceny efektów realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego w okresie od 01.01.2005r. do dnia kontroli  dokonano poniższych ustaleń.

            Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonuje w ramach Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce. Zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym budynku bez zniesionych barier architektonicznych. Przy wejściu do budynku brak podjazdu dla osób niepełnosprawnych, w środku progi i wąskie drzwi. Placówka jest czynna 5 dni w tygodniu.

            Na dzień kontroli do ŚDS uczęszczało 10 użytkowników. Dom świadczy użytkownikom różne formy terapii poprzez: zajęcia reedukacyjne, plastyczne, kulturalno-integracyjne, kulinarne, relaksacyjne, audiowizualne, rekreacyjno-usprawniające, trening higieniczny, samoobsługi, poradnictwo dla użytkowników i ich rodzin. Zajęcia prowadzone są w oparciu o plany pracy pracowni, które opracowywane są na każdy kolejny miesiąc. Plany zawierają tematykę, cele zajęć oraz zakładane efekty, które są dostosowane do potrzeb użytkowników. Brak informacji czy osiągnięto zamierzone efekty w stosunku do każdego z użytkowników uczestniczących w danej formie terapii.        

            W ŚDS funkcjonuje zespół wspierająco-rehabilitacyjny. W niektórych protokołach z posiedzeń zespołu przy analizie modyfikacji planów postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego nie określono kierunków dalszej pracy z użytkownikiem.

Indywidualne plany postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego opracowane są dla wszystkich użytkowników. Podstawę ich opracowywania stanowią cotygodniowe notatki asystentów prowadzących. Notatki zawierają m.in. informacje o rodzinie użytkowników, ale nie wynika z nich, jakie relacje panują w danej rodzinie oraz jakie działania podjęli pracownicy by rozwijać te więzi.

Główne założenia do realizacji w planach opracowywane są raz w roku. Wyznaczone cele pracy odnoszą się do wszystkich sfer życia użytkownika. Dwa razy w roku plan jest podsumowywany. W oparciu o drugie podsumowanie dokonywana jest modyfikacja planu. Informacje zawarte w podsumowaniu planów odnoszą się do wszystkich założonych celów pracy z użytkownikiem. Jednak nie we wszystkich podsumowaniach wskazano na efekty podejmowanych oddziaływań, w oparciu o które należałoby zmodyfikować dalsze cele pracy z użytkownikiem. Ponadto pobieżnie opisano relacje użytkownika z rodziną i próby ich podtrzymania.

            Kontrolą objęto również, kwalifikacje pracowników pracujących bezpośrednio z użytkownikami. Główny administrator i konsultant nie posiadają wymaganych kwalifikacji na zajmowanych stanowiskach. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222 z późn. zm.) główny administrator powinien posiadać wykształcenie wyższe i 5 lat stażu pracy; konsultant zaś wykształcenie wyższe i 3 lata stażu pracy. Osoby pracujące w ŚDS na tych stanowiskach, tj. główny administrator ma wykształcenie średnie, konsultant – nie ma wymaganego stażu pracy, pracuje 2 lata i 1 miesiąc.

W oparciu o wyniki przeprowadzonej kontroli zalecam:

1. Prowadzić dokumentację z terapii zajęciowej indywidualnie dla każdego użytkownika uczestniczącego w danej formie terapii z uwzględnieniem jej efektów.

2. W podsumowaniach (ocenach) planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego uwzględniać efekty podejmowanych oddziaływań, w tym kontakty i relacje użytkownika z rodziną.

3. Uregulować zatrudnienie osób zatrudnionych na stanowisku głównego administratora i konsultanta.

Na podstawie art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce może zgłosić do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych umotywowane zastrzeżenia.

                W przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na informacje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.

Do wiadomości:

1. Burmistrz Sokółki

Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO

Krystyna Golubiewska

Z-ca Dyrektora Wydziału

Polityki Społecznej