PROTOKÓŁ Z
KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Zambrowie,
ul. Fabryczna 3, nr REGON – u 450709477, NIP 723-11-95-846 zwanym w dalszej
treści „ Urzędem ” podległym
Staroście Powiatu Zambrowskiego.
Dyrektorem Urzędu jest od 1
stycznia 1991r. Pan
Dariusz Olszewski.
Kontrolę przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w składzie:
1. Pani Elżbieta Czurak
- kierownik
Oddziału ( koordynator kontroli
),
2. Pani Ludniła Borowik - starszy inspektor wojewódzki,
3. Pani Irena Szaruta
- starszy inspektor
wojewódzki
4. Pani Małgorzata
Czerniawska - inspektor
wojewódzki
5. Pani Renata Krzyżewska -
starszy inspektor wojewódzki
na podstawie upoważnienia do kontroli nr 188/2005r. z dnia 15 kwietnia 2005r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej w dniach od 19 - 29.04.2005r.
Kontrolujący wpisali się
do książki kontroli
pod pozycją Nr
2/2005r.
Wyjaśnień w trakcie
kontroli udzielały:
Pani Anna Baczewska -
Z-ca Dyrektora Urzędu
Pani
Zdzisława Puchalska - p.o. Gł.
Księgowa Urzędu,
Pani
Jolanta Jarnutowska - samodzielne stanowisko ds.
instrumentów rynku pracy
Pani
Bogusława Sztaba - doradca
zawodowy
Pani Ewa
Strękowska - pośrednik pracy
Kontrola
kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania przepisów ustawy z dnia
20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. ).
Celem kontroli
było dokonanie analizy
i oceny w zakresie
prawidłowości realizacji
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia
20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 z
późn. zm ).
W
trakcie kontroli podlegała
ocenie prawidłowość stosowania
następujących przepisów prawa:
1.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26
listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz.
U. Nr 262, poz. 2607 ),
2.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie szczegółowego
trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium
i dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222),
3.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24
listopada 2004r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i
trybu organizowania prac interwencyjnych
i robót publicznych
oraz jednorazowej refundacji
kosztów z tytułu
opłaconych składek na ubezpieczenie
społeczne ( Dz. U. Nr 257, poz.2576 ),
4.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w
sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania
bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania
kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej
pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),
5.
Rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego
młodocianych i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278 z
późn. zm.),
6.
Rozporządzenie
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych
warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U.
Nr 185, poz. 1912 ),.
7.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie refundacji ze
środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń
oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń ( Dz. U. Nr 249, poz. 2496
),.
8.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w sprawie rad
zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
9.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie trybu dokonywania
wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich zatrudnionych u
pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną pracę zarobkową za
granicą ( Dz. U. Nr 176, poz. 1826 ),
10.
Rozporządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
dla potrzeb rynku
pracy oraz zakresu
jej stosowania ( Dz. U. Nr 265, poz. 2644 ),
11.
Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27
października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych ( Dz. U. Nr
236, poz. 2365 ),
12.
Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 11
marca 2003r.w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu
Pracy na finansowanie zadań
w województwie ( Dz. U.
Nr 49, poz. 409 ),
13.
Ustawa z dnia
29 czerwca 1995r.
o statystyce publicznej ( Dz. U.
Nr 88, poz. 439 z poźn. zm),
14.
Rozporządzenia
Rady Ministrów z
dnia 7 stycznia 2004r. w
sprawie określenia wzorów
formularzy sprawozdawczych ,
objaśnień co do
sposobu ich wypełniania oraz
wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych
w badaniach statystycznych ustalonych w
programie badań statystycznych statystyki
publicznej na rok 2004 ( Dz. U. Nr 6, poz. 44).
15.
Ustawy z
dnia 29 sierpnia
1997r. o ochronie
danych osobowych ( Dz. U.
Nr 133, poz. 883
z późn. zm. ).
16.
Kodeksu Postępowania
Administracyjnego ( tekst
jednolity Dz. U. z
2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.).
17.
Kodeksu Pracy
( Dz. U. z 1996r.
Nr 24 , poz. 110 ,
z późn. zm. ).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres
kontroli.
Powiatowy Urząd
Pracy w Zambrowie
zasięgiem swego działania
obejmuje: miasto Zambrów
oraz gminy: Zambrów,
Kołaki Kościelne, Rutki ,
Szumowo.
Liczba bezrobotnych w Urzędzie na dzień 31.12.2004r. wynosiła 3509 osób, w tym z prawem do zasiłku 353 osób.
Urząd zatrudniał 22 osoby oraz 4 osoby w ramach robót publicznych.
Wg. istniejącej w dniu kontroli struktury organizacyjnej Urzędu
określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w Zambrowie zatwierdzonym Uchwałą
Nr 83/05 Zarządu Powiatu Zambrowskiego z dnia 22 kwietnia 2005r. zadania będące
przedmiotem kontroli realizowane są przez:
USTALENIA KONTROLI
1. Opracowanie i realizacja
programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych .
W trakcie czynności kontrolnych
ustalono, że Uchwałą Nr X/60/03 Rady Powiatu Zambrowskiego z dnia 23
grudnia 2003r. przyjęto do realizacji Powiatowy Program Przeciwdziałania
Bezrobociu oraz Aktywizacji Lokalnego rynku Pracy na lata 2004 -2006.
Założeniem Programu jest prowadzenie kompleksowych działań na rzecz osób
bezrobotnych i zagrożonych utratą pracy oraz wykluczeniem społecznym w zakresie
:
- podejmowania zatrudnienia
- pobudzania aktywności zawodowej
- łagodzenia skutków psychofizycznych wywołanych bezrobociem
- pomocy edukacyjnej poszczególnym grupom bezrobotnym ze szczególnym
uwzględnieniem bezrobocia rodzinnego
- podwyższania kwalifikacji pracowników urzędu pracy do bardziej
efektywnej i racjonalnej obsługi osób
bezrobotnych.
W ramach Programu określono,
że celem strategicznym jest aktywizacja
osób bezrobotnych z wybranych grup ryzyka, co jest realizowane poprzez
szczegółowe cele operacyjne, określone jak niżej:
1. Dostosowanie kwalifikacji zawodowych bezrobotnych do zmieniających
się potrzeb rynku pracy.
2. Zapobieganie bezrobociu młodzieży.
3.Przeciwdziałanie długotrwałemu bezrobociu.
4.Pomoc rodzinom dotkniętym bezrobociem.
5.Wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy w sektorach małej i średniej
przedsiębiorczości.
6.Działania w zakresie podwyższenia poziomu aktywizacji zawodowej i
społecznej osób bezrobotnych.
7.Poprawa jakości usług świadczonych bezrobotnym i pracodawcom.
8. Współdziałania z partnerami rynku pracy w zakresie łagodzenia skutków
utraty pracy.
Program zaadresowany został do wszystkich osób bezrobotnych ,
wykazujących chęć uczestnictwa w proponowanych przedsięwzięciach, a w
szczególności do młodzieży, długotrwale bezrobotnych i pozostających bez pracy
członków rodzin.
2. Pozyskiwanie i
gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań
z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2
ustawy ) oraz współdziałanie z
powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie
promocji zatrudnienia oraz
środków Funduszu Pracy ( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
Analizując powyższą tematykę
uwzględniono całą kwotę FP przyznaną
przez MGPiPS na
potrzeby Urzędu w 2004r.
Ustalono,
że w 2004 r. Minister Gospodarki i Pracy
zgodnie z podziałem dokonanym przez Samorząd Województwa według
kryteriów określonych przez Sejmik Województwa,
Staroście Powiatu Zambrowskiego
na finansowanie zadań ze środków
Funduszu Pracy przyznana została ogółem kwota 2.072, 90 tys. zł , z tego :
- kwota 1.936,4
tys. zł na realizację programów na
rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
- kwota 136,5
tys. zł na finansowanie pozostałych zadań.
Zagadnienia
zaopiniowania planu wydatkowania limitu FP przyznanego na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu i pozostałe działania Urzędu w 2004r. były tematem posiedzeń Powiatowej Rady
Zatrudnienia, które odbyły się trzykrotnie: 28 stycznia,14 maja i 7 grudnia
2004r. Przedmiotem obrad były
również zagadnienia:
- plan szkoleń dla osób bezrobotnych,
- omówienie zasad wspierania Lokalnego Rynku Pracy z FP oraz Funduszy UE.
Wykorzystanie środków FP przyznanych powiatowi
zambrowskiemu w 2004r. na finansowanie zadań z zakresu promocji
zatrudnienia przedstawia poniższa
tabela:
Lp |
Forma |
Fundusz Pracy |
1. |
Szkolenia |
84,200 |
2. |
Prace Interwencyjne |
418,000 |
3. |
Roboty publiczne |
159,100 |
4. |
Staż absolwencki |
800.900 |
5. |
Refundacja wynagrodzeń młodocianym |
147,400 |
6. |
Refundacja
wynagrodzeń absolwentom |
29,900 |
7. |
Programy specjalne |
78,400 |
8. |
Dotacje |
76,400 |
9. |
Pozostałe aktywne
formy |
20,100 |
|
Ogółem |
1. 814,400 |
Z otrzymanej kwoty
1936.400 zł na realizację aktywnych form wykorzystano 1814.400 zł, co stanowi
93,7%
Wykorzystanie
przez Urząd środków FP w wysokości 136.500
zł na finansowanie zadań określonych w § 2 ust1 pkt 2 rozporządzenia Rady
Ministrów a dnia 11 marca 2003r, w sprawie algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie ( Dz. U Nr 49, poz. 409 z
poźn. zm.) przedstawia poniższa tabela:
Lp |
Forma |
Fundusz Pracy |
1. |
Poradnictwo zawodowe |
6,500 |
2. |
Koszty przesyłek i
prowizja |
22,,000 |
3. |
System informatyczny |
50,900 |
4. |
Obsługa Klubu Pracy |
19,700 |
5. |
Szkolenie pracowników |
19,000 |
6. |
Badanie rynku pracy |
1,6000 |
7. |
Ogółem |
120,400 |
Kontrolujące nie wniosły uwag do tematyki podziału środków Funduszu Pracy na realizację zadań z
zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
3. Udzielanie pomocy bezrobotnym i
poszukującym pracy w znalezieniu
pracy, a także pracodawcom w
pozyskiwaniu pracowników przez
pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe). Inicjowanie i wspieranie
tworzenia klubów pracy ( art.9 ust.1 pkt 3 i 7 ustawy ).
Powyższe
zadanie realizowane jest na samodzielnym stanowisku ds. poradnictwa
zawodowego i rozwoju zawodowego.
W wyniku
kontroli ustalono, że doradca
zawodowy posiada do swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenie
wyposażone w sprzęt i meble biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu
PULS, bibliotekę podręczną i filmy video tematycznie związane z
zawodoznawstwem, oraz niezbędne przepisy prawa. Zarówno dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy
dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne zawody, broszury, informatory dla absolwentów.
Dokumentacja w zakresie
prowadzonego poradnictwa gromadzona
jest w czytelnie
oznakowanych teczkach.
Klienci Urzędu
zapoznać się z informacjami
dotyczącymi poradnictwa zawodowego
mogą również poprzez umieszczanie
ogłoszeń na tablicach
informacyjnych znajdujących się na korytarzach
Urzędu.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy
prowadzeniu poradnictwa
zawodowego indywidualnego
Głównym
celem prowadzenia i
rozwijania poradnictwa zawodowego
jest pomoc osobom
bezrobotnym i poszukującym
pracy w dokonaniu
prawidłowego wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji,
planowania kariery zawodowej,
a także dobór kandydatów do
pracy i na
szkolenie.
Z
przedstawionych do kontroli
dokumentów wynika, że w
zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr porad indywidualnych -zeszyt znak: SPZ-9024, 2001- 2005
do którego wpisywani byli
zgłaszający się klienci
po porady zawodowe. Rejestr zawiera: Lp. , data udzielonej porady,
nazwisko i imię, miejsce zamieszkania,
nr ewidencyjny bezrobotnego, wykształcenie, problem. Rejestr kończy się
poz. 102 z dnia 31.12.2004r. Z rejestru wynika, iż w okresie objętym kontrolą z
porad indywidualnych skorzystały 53 osoby. Ponadto doradca zawodowy prowadzi Rejestr poradnictwo indywidualne EFS.
W rejestrze figurują 52 osoby-benificjęci programów aktywizacji zawodowej z
EFS, które zostały objęte poradnictwem zawodowym indywidualnym.
Uczestnikom porad
doradca zawodowy wypełniał Karty Usług
Doradczych. Prowadzony był alfabetyczny Rejestr kart usług doradczych – zeszyt SPZ-9024 2001-2005,
zawierający: Lp., Nr karty, Nazwisko i imię, Nr ewidencyjny bezrobotnego. Karty
usług ułożone alfabetycznie przechowywane są w segregatorze. Do badania losowo wybrano 10 Kart Usług
Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych spotkań a
dotyczących osób bezrobotnych
o następujących numerach
kart:
1.Z/10/10/04
2.M/05/08/04 3.G/05/08/04 4.D/05/11/04 5.E/01/07/04
6.L/05/08/04 7.Z/09/10/04 8.M/10/10/04 9.B/05/12/04 10.M/12/12/04
Na podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że Karty wypełniane są prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. We wszystkich kartach zarejestrowano więcej niż jedną wizytę i w dziewięciu przypadkach zastosowano badania psychologiczne: test KPZ, Holanda, Zestaw na komunikatywność. Udzielane porady najczęściej dotyczą doskonalenia w zawodzie i zatrudnienia.
W segregatorze znajduje się część kart usług doradczych, które nie mają nadanego numeru a w jego miejsce pieczątkę z programem EFS. Karty te zakładane były dla osób korzystających z porady zawodowej w ramach programów EFS realizowanych przez Urząd. Karty te nie są również wpisane w Rejestrze kart usług doradczych. W związku z powyższym kontrolujące zwróciły uwagę na konieczność systematycznego i konsekwentnego nadawania numerów karty usług doradczych wszystkim osobom, którym były one zakładane i wprowadzanie ich do Rejestru kart usług doradczych.
Każda ze
zgłaszających się po
poradę osób posiada
założoną przez doradcę zawodowego Kartę Ewidencyjną Osoby
Korzystającej z Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i
Uczestnictwa w Klubach
Pracy. W trakcie
kontroli przeanalizowano 9
losowo wybranych kart
ewidencyjnych o następujących
numerach:
1.
20670/B 2. 15328/B 3. 20438/B 4. 20338/B
5. 20268/B
6.15868/B 7. 20333/B 8. 20329/B
9. 17573/B
Analizowane karty
prowadzone są prawidłowo.
Zawierają: datę, formę
i wynik porady
zawodowej. We wszystkich kartach
odnotowano więcej niż
jedną poradę. Karty przechowywane
są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Ustalenia
z kontroli dokumentacji
wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego grupowego.
W trakcie
kontroli stwierdzono, że prowadzony jest Rejestr Poradnictwo zawodowe (rejestr i karty poradnictwa grupowego)
- znak: SPZ-9024, 2004 zawierający Lp., data udzielenia porady, cel prowadzonej
porady, ilość uczestników. Rejestr kończy się poz. 66 z dnia 27.12.2004r. W
drugim półroczu 2004r. zarejestrowano w nim 34 spotkania dla 299 osób.
Dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu 1 pracy”,
,,Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy”, ,,Aktywizacja osób bezrobotnych”. Do
spotkań dołączana jest imienna lista obecności uczestników, karta poradnictwa
grupowego oraz program spotkania. Ponadto doradca zawodowy prowadzi Rejestr poradnictwo grupowe EFS w
którym rejestrowane są porady grupowe benificjętów programów aktywizacji
zawodowej z EFS. Rejestr zawiera: Lp., data udzielenia porady, cel prowadzonej
porady, ilość uczestników. Rejestr kończy się poz. 8. W drugim półroczu 2004r.
zorganizowano 3 spotkania w
ramach ,,Warsztatów informacyjno – szkoleniowych” dla 39 osób. Omawiany rejestr założony jest przez
doradcę pod potrzeby sprawozdawczości w zakresie działań podejmowanych w ramach
EFS.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej
przy udzielaniu informacji
zawodowej .
Zagadnienia udzielania informacji zawodowej dokumentowane były w Rejestrze indywidualnych informacji zawodowych znak: SPZ-9040, 2003-2006. Prowadzony rejestr zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, miejsce zamieszkania, nr akt bezrobotnego, temat, data wizyty, informacje o bezrobotnych. Rejestr w 2004r. kończy się poz. 318. W II półroczu 2004r. informacją indywidualną objęto 171 osób. Natomiast w Rejestrze informacji zawodowej (rejestr i karty informacji grupowej) znak: SPZ-9040, 2004r. w II półroczu 2004r. udokumentowano przeprowadzenie 23 spotkań w ramach grupowej informacji zawodowej dla 279 osób. Rejestr zawiera: Lp., data udzielonej informacji, temat spotkania, liczba uczestników. Do każdych zajęć dołączane były imienne listy obecności uczestników, karta grupowego spotkania informacyjnego oraz program spotkania.
Doradca zawodowy posiada przygotowane do udostępnienia klientom zbiory informacji zawodowej tj. teczki informacji o zawodach, klasyfikację zawodów, filmy o zawodach, program komputerowy „ Doradca 2000 ”, ulotki i broszury na temat rynku pracy.
Inicjowanie
i wspieranie tworzenia klubów pracy.
Kontrolujące stwierdziły, iż w II półroczu 2004r. nie były prowadzone zajęcia w klubie pracy i w związku z tym nie była gromadzona dokumentacja dotycząca prowadzonych zajęć. Z uzyskanych w trakcie kontroli wyjaśnień wynika, iż nie było zainteresowania osób bezrobotnych i poszukujących pracy zbyt długotrwałą formą 3-tygodniowego szkolenia. Przeszkodą w realizacji zajęć w klubie pracy było nie posiadanie przez bezrobotnych funduszy na finansowanie kosztów dojazdu na zajęcia.
4. Rejestrowanie bezrobotnych i
poszukujących pracy ( art. 9 ust.1 pkt 4 ustawy)
W celu
zbadania prawidłowości kwalifikowania rejestrujących się osób bezrobotnych
losowo wybrano do analizy karty rejestracyjne o n / w numerach : 20 516,
5 112.
Na
podstawie analizy dokumentów stwierdzono, że przestrzegany jest wymóg składania
kompletu dokumentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 26 listopada w 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących
pracy ( Dz. U. nr 262, poz. 2607). Osoby rejestrujące się przedkładają
pracownikowi Urzędu dokonującemu rejestracji : dowód osobisty, dyplom lub
świadectwo ukończenia szkoły, bądź kursu, szkolenia, świadectwo pracy oraz inne
dokumenty niezbędne do ustalenia ich statusu
( książeczka wojskowa,
zaświadczenie z ZUS, decyzja urzędu o wykreśleniu z rejestru podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą)
Przedstawione
do kontroli karty rejestracyjne wypełnione są czytelnie, zawierają oświadczenia
osoby rejestrującej się oraz podpis pracownika dokonującego rejestracji.
W zakresie kwalifikowania na osób bezrobotnych nieprawidłowości nie
stwierdzono.
5. Przyznawanie
i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia ( art. 9 ust. 1
pkt 13 i 14 ustawy ).
Prawidłowość ustalania prawa do
zasiłku wynikającego z art. 71 ustawy przeanalizowano na podstawie zgromadzonej
dokumentacji osób bezrobotnych o n / w numerach : 20 680, 18 701, 20 665, 5 304,
19 976.
Szczegółowej analizie poddano dokumentację :
nr 20 680 – osobie
zarejestrowanej w dniu 27.12.2004 r. przyznano prawo do zasiłku od dnia
4.01.2005 r. w wysokości 605,80 zł miesięcznie; przyznając uprawnienie
zasiłkowe ustalono, że okres uprawniający do zasiłku wyniósł 35 lat, co zostało
potwierdzone na stosownym druku dołączonym do całości akt sprawy; prawo do
zasiłku przyznano z tytułu prowadzenia, w okresie 18 miesięcy poprzedzających
dzień zarejestrowania, pozarolniczej działalności przez co najmniej 365 dni, co
stwierdzono na podstawie wpisów w legitymacji ubezpieczeniowej. Wpisy w
legitymacji ubezpieczeniowej świadczą o objęciu ubezpieczeniem danej osoby.
Analizując powyższy przypadek kontrolujące wskazały, iż należy
przestrzegać zasady przedkładania przez osoby bezrobotne dowodu na
potwierdzenie faktu opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz
Pracy przez określony okres i w odpowiedniej wysokości, o czym mowa w art. 71
ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy.
nr 20 665 osobie
zarejestrowanej dnia 13.12.2004 r. przyznano prawo do zasiłku od dnia
21.12.2004 r. w wysokości 504,20 zł miesięcznie ( 100 % kwoty zasiłku );
ustalono łączny okres zatrudnienia wynoszący 8 lat, 11 miesięcy i 25 dni:
zarejestrowana osoba pozostawała w zatrudnieniu u ostatniego pracodawcy od dnia
31.12.1995 r. do dnia 30.11.2004 r. oraz w tym samym okresie pobierała rentę
rolniczą. W decyzji przyznającej prawo do zasiłku nie podano dokładnie podstawy
prawnej jego przyznania tzn. nie określono, czy prawo do zasiłku przyznano z
tytułu zatrudnienia, czy też z tytułu
pobierania renty rolniczej. W aktach
sprawy znajduje się właściwe zaświadczenie o posiadaniu przez osobę
zarejestrowaną gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych nie
przekraczającej 2 ha przeliczeniowe.
nr 5 304 – osobie
zarejestrowanej w dniu 21.02.2005 r. przyznano prawo do zasiłku od dnia
1.03.2005r. 504,20 zł miesięcznie (100 % kwoty zasiłku); zasiłek przyznano z
tytułu zatrudnienia od dnia 1.09.2005 r do dnia 31.10.2004 r. Ze znajdującej się w dokumentacji kopii
świadectwa pracy wynika, że umowa o
pracę rozwiązała się z upływem terminu,
na który była zawarta oraz to, że w okresie zatrudnienia okres niezdolności do
pracy wyniósł 33 dni. Natomiast po ustaniu zatrudnienia osoba zarejestrowana
pobierała zasiłek chorobowy jeszcze przez kolejnych 111 dni.
Ponadto analizie poddano dokumentację z zakresu wydawania decyzji :
a) o uznaniu
lub odmowie uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz o utracie statusu
bezrobotnego :
nr 080 600 /
0006 – osoba zarejestrowana dnia 28.04.2004 r. status bezrobotnego utraciła
od dnia 2.12.2004 r. z powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie.
Następnie osobę tę wezwano w celu przedstawienia oferty pracy, co w sytuacji
wykreślenia z ewidencji bezrobotnych nie powinno mieć miejsca.
nr 15 486 – w
dokumentacji osoby bezrobotnej
zarejestrowanej w dniu 29.09.2003 r. znajdowało się jej oświadczenie z dnia
21.06.2004 r. o podjęciu zatrudnienia na okres próbny natomiast brak było
decyzji o utracie statusu bezrobotnego z powodu podjęcia krótkotrwałego
zatrudnienia jak również decyzji przyznającej ponownie status bezrobotnego.
Wydano decyzję o utracie przez tę osobę statusu bezrobotnego z dniem 9.12.2004
r. z powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie i nie powiadomienia w ciągu 5 dni urzędu pracy o przyczynie tego
niestawiennictwa.
nr 18 328 – absolwent zarejestrowany dnia
23.04.2002 r. utracił status
bezrobotnego od dnia 4.10.2004 r. z powodu podjęcia pozarolniczej działalności,
co sam oświadczył pisemnie w urzędzie w dniu 6.10.2004 r., decyzję o utracie
statusu wydano na prawidłowej podstawie prawnej.
b) przyznaniu,
odmowie przyznania, wstrzymaniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do
zasiłku, dodatku szkoleniowego albo stypendium :
nr 19 976 – bezrobotnej
od dnia 2.02.2004r. przyznano prawo do zasiłku od dnia 10.02.2004r. w wysokości
100 % kwoty zasiłku na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14
grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Zasiłek przyznano z tytułu zatrudnienia, w okresie 18 miesięcy
poprzedzających dzień zarejestrowania, w pełnym wymiarze czasu pracy przez co
najmniej 365 dni, udokumentowany świadectwami pracy staż pracy wyniósł 9 lat i
11 miesięcy. Utrata prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 1.08.2004 r. z powodu
podjęcia zatrudnienia, co zostało orzeczone decyzją wydaną już na podstawie
przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
nr 18 820 – osobie
zarejestrowanej dnia 9.12.2004 r. prawo do zasiłku przyznano od dnia 17.12.2004
r. w wysokości 80 % kwoty zasiłku z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności przez okres 7.10.2003 r.– 30.11.2004 r.: ustalając prawo do
zasiłku wzięto pod uwagę wydane przez Inspektorat ZUS poświadczenie o objęciu
ubezpieczeniem społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności od
dnia 15.10.2003 r. do dnia 30.11.2004 r.
nr 20 554 –
zarejestrowany dnia 8.10.2004 r. prawo do zasiłku uzyskał dnia 16.10.2004 r. w
wysokości 605,10 zł miesięcznie (120 % kwoty zasiłku) z tytułu pozostawania w
zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy, okres uprawniający do zasiłku
wyniósł ogółem 23 lat i 1 miesiąc pracy. W okresie posiadania prawa do zasiłku
bezrobotny został skierowany na szkolenie w zawodzie operatora wózka z napędem silnikowym i w związku z tym
decyzją wydaną na podstawie art. 41 ust. 1 – 3 ustawy o promocji przyznano
dodatek szkoleniowy na okres trwania szkolenia
nr 2 860 – osobie
zarejestrowanej w dniu 13.03.2002 r. odmówiono przyznania prawa do zasiłku. W
analizowanym przypadku uchylono decyzję o utracie statusu bezrobotnego od dnia
2.11.2004 r. z powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie. Zainteresowany
zgłosił się w dniu w dniu 9.01.2005 r. do Urzędu i udokumentował pobyt w
zakładzie karnym w okresie 22.09.2004 r. – 5.01.2005 r. W tej sytuacji organ
ponownie orzekł o uznaniu za bezrobotnego z dniem 6.01.2005r oraz o odmowie
przyznania prawa do zasiłku.. Kontrolująca wskazała, że w tym przypadku
Starosta Zambrowski powinien wznowić postępowanie w sprawie zakończonej
ostateczną decyzja dotyczącą utraty przez stronę statusu osoby bezrobotnej z
dniem 2.11.2004 r. z powodu niestawienia się w wyznaczonym terminie i w
następstwie wydać nową decyzję o utracie statusu bezrobotnego od dnia
22.09.2004 r. z uwagi na pobyt w Zakładzie Karnym.
c) obowiązku
zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych
nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia wypłaconych ze środków z
Funduszu Pracy.
W powyższym zakresie
skontrolowano wybraną losowo dokumentację
o numerze 12 535. – osoba
zarejestrowana w dniu 20.10.2004 r. prawo do zasiłku uzyskała od dnia
28.10.2004 r. w wysokości 80 % kwoty zasiłku. Dnia 6.01.2005 r. poinformowała
Urząd, iż od dnia 27.12.2004 r. pracuje w Prokuraturze Rejonowej w Łomży. W
związku z powyższym zasiłek wypłacony za okres 27.12 – 31.12.2004r. stał się
świadczeniem nienależnym. Dnia 11.01.2005 r. wydano decyzję o utracie statusu
osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z dniem 27.12.2004 z powodu podjęcia
zatrudnienia. Następnie w dniu 10.02.2005 r. orzeczono o obowiązku zwrotu nienależnie
pobranego zasiłku za okres 27 – 31.12.2004
r. w kwocie 53 zł. Orzeczona do zwrotu kwota zasiłku została wpłacona na
konto Urzędu w dniu 1.03.2005 r., co
znajduje odzwierciedlenie w aktach sprawy.
W zakresie objętej kontrolą
dokumentacji zarejestrowanych osób nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w
przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa oraz
utraty lub pozbawienia prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego albo stypendium
w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy. Kontrolowana dokumentacja wzbudziła jedynie zastrzeżenia w
zakresie ustalania prawa do zasiłku z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności.. O prawidłowym sposobie postępowania w takich przypadkach
poinformowano pracowników w trakcie kontroli. Ponadto zwrócona została uwaga na konieczność
przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego w przypadku prowadzenia postępowania mającego na celu zmianę decyzji ostatecznych w szczególnym
trybie.
Wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej oraz
wysokość zasiłku i długość okresu pobierania w zależności od długości
posiadanego okresu uprawniającego do zasiłku ustalano prawidłowo.
Z przedstawionego kontrolującym
rejestru odwołań wynika ,
że w II półroczu 2004 r.
do Powiatowego Urzędu Pracy w Zambrowie
wpłynęło 31
odwołań od decyzji
Starosty Zamrowskiego z czego:
Nie stwierdzono uchybień
terminu w przekazywaniu
przez Urząd odwołań
do rozpatrzenia przez
II instancję.
Prawidłowość wypłat
zasiłków i innych
świadczeń dla osób
bezrobotnych.
W celu zapewnienia sprawności wypłacania zasiłków Powiatowy Urząd
Pracy w
Zambrowie podpisał w dniu
20.11.2003 r. umowę z Bankiem Spółdzielczym w Zambrowie na wykonywanie
czynności związanych z
obsługą kasową FP.
Szczegółowej analizie poddano listy płac
z n/w miesięcy:
1) Lista wypłat zasiłków
dla bezrobotnych Nr
2/04/008 z dnia 30.07.04 r. w
dniu 5.08.2004r. za miesiąc
lipiec wypłacono:
-
zasiłek w wysokości
80 % wypłacono dla 39
osób /poz.6, poz.61, poz. 97/
-
zasiłek w wysokości 100 % wypłacono dla 44 osób
/ poz.11, poz. 55, poz. 104 /
-
zasiłek w wysokości 120 % wypłacono dla 23 osób
/ poz.24, poz. 43, poz.84 /
Jedna osoba nie odebrała zasiłku - poz. 106,
2) Lista wypłat zasiłków dla bezrobotnych Nr
1/04/009 z dnia 1.10.2004 r. w dniu
4 .10.2004r. za miesiąc wrzesień
wypłacono:
- zasiłek
w wysokości 80%
wypłacono dla 31 osób
/ poz. 4, poz.36, poz. 83 /
- zasiłek w
wysokości 100% wypłacono dla 36 osób /poz.7,
poz.42, poz. 64 /
- zasiłek w wysokości
120% wypłacono dla 18 osób
/ poz.2, poz. 32, poz. 58 /
Jedna osoba nie odebrała zasiłku -
poz. 38,
Listy opatrzone są
pieczęcią Urzędu, sprawdzone są pod względem formalno – rachunkowym i merytorycznym oraz zatwierdzone do wypłaty
przez upoważnione osoby. Znajduje się
także adnotacja „zatwierdzono
do wypłaty ze
środków FP”. Zawierają
one podpisy osoby sporządzającej listę, sprawdzającej, Głównego
Księgowego oraz Dyrektora Urzędu. Każda lista płac z danego dnia
wypłaty zawiera rozliczenie wypłaconych kwot, liczbę osób którym wypłacono
zasiłek, podane są kwoty brutto i netto
do wypłaty oraz kwota pobranego podatku.
Odebranie zasiłku następuje po okazaniu przez bezrobotnego dowodu
osobistego i po pokwitowaniu odbioru
zasiłku na liście płac.
Dokumentacja z zakresu
wypłat osobom uprawnionym
świadczeń z FP
prowadzona jest właściwie .
6.Inicjowanie, wdrażanie
i finansowanie usług i instrumentów
rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt 5 i pkt 6 ustawy).
Powyższa tematyka realizowana jest na
samodzielnym stanowisku ds.
instrumentów rynku pracy oraz w Dziale
finansowo- księgowym.
a) Zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu
do miejsca zamieszkania lub innej pracy zarobkowej, odbywania u pracodawcy
stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, szkolenia lub odbywania zajęć
z zakresu poradnictwa zawodowego na podstawie art. 45 ustawy .
Kontrolującym okazano Rejestr osób
skierowanych do odbywania u pracodawcy stażu, w którym osobom skierowanym
na staż odnotowano również fakt przyznania zwrotu kosztów o których mowa wyżej.
W II półroczu 2004 r. z FP dokonano zwrotu kosztów dojazdu na kwotę 16.447 zł dla 19 osób. Prawidłowość
dokonywania zwrotu kosztów dojazdu dla skierowanego bezrobotnego analizowano na
podstawie akt nr 19511. Osoba, która
z dniem 23.07.2003 r. uzyskała status osoby bezrobotnej w ramach EFS została
skierowana na odbycie stażu w Banku Spółdzielczym w Rutkach. W związku z
faktem, że bezrobotna z miejsca zamieszkania
( Zambrów ) do miejsca odbywania stażu (Rutki) dojeżdżała autobusem , w dniu
01.06.2004 r. złożyła wniosek o zwrot poniesionych kosztów na dojazd . Urząd
decyzją z dnia 28.06.2004 r. przyznał środki FP w wysokości :
1. w ciągu pierwszych 6 miesięcy odbywania stażu
w kwocie nie przekraczającej 98 % kosztów faktycznie poniesionych, jednakże
m-cznie w kwocie nie wyższej niż 98 % najniższego wynagrodzenia,
2. do 7 miesiąca w kwocie nie przekraczającej 78
% kosztów faktycznie poniesionych, jednakże m-cznie w kwocie nie wyższej niż 78
% najniższego wynagrodzenia.
Osoba bezrobotna składała comiesięczne Rozliczenia poniesionych kosztów
dołączając do nich bilety. Urząd po wyliczeniu należnych kwot ( 172,80 x 90 % =
155,52 zł za V,VI i 176,40x 90 % = za VII, VIII, IX oraz 123,48 zł za XI) na
podstawie wydawanych w każdym miesiącu decyzji przelewał je na konto bankowe
podane przez stażystę, fakt ten został odnotowany na decyzji. Bezrobotny z
dniem 24.11.2004 r. zakończył odbywanie stażu.
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej
dokumentacji.
b) refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1
ustawy
W
II półroczu 2004 r. 4 zakłady pracy złożyły 8 wniosków o refundację ze środków
FP kosztów doposażenia stanowiska pracy, z których 1 został wycofany przez
pracodawcę, 6 wniosków rozpatrzono pozytywnie a
1 złożony przez firmę transportową negatywnie , co jest zgodne z § 13
pkt 1) Rozporządzenia Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r.
w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i
refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru
dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ) .
Prawidłowość refundacji kosztów doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego analizowano na podstawie akt nr:
9114/2/1/04, 9114/2/2/04, 9114/2/3/04. Szczegółowej analizie poddano akta nr 9114/2/1/04, w których znajdują się:
- złożony przez pracodawcę w dn. 15.11.2004 r.
wniosek o refundację kosztów doposażenia
2 stanowisk pracy (obsługa myjni i mechanik samochodowy) dla 3 bezrobotnych,
zawierający dane wymagane w § 2 w/w rozporządzenia,
- protokół z kontroli przeprowadzonej przez
Dyrektora i Z-cę Dyrektora Urzędu w dn. 7.12.2004 r. mającej na celu ustalenie
stanu techniczno-lokalowego i wyposażenia zakładu pracy przed podpisaniem umowy
o refundację części kosztów doposażenia stanowisk pracy,
- umowę nr 1/04 zawartą pomiędzy Urzędem a
pracodawcą w dn. 14.12.2004 r. w sprawie refundacji części kosztów,
- karty referencyjne dla 3 bezrobotnych,
- 3 umowy o pracę na czas określony, tj. od
15.12.04 zawarte ze skierowanymi przez Urząd bezrobotnymi,
- rozliczenie kosztów poniesionych przez
pracodawcę potwierdzone fakturami VAT,
- wniosek pracodawcy o refundowanie ze środków
FP poniesionych kosztów w wysokości 20.400 zł,
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
c) przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków
na podjęcie działalności gospodarczej na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy
W
II półroczu 2004 r. do Urzędu złożono 3 wnioski o przyznanie jednorazowo
środków na podjęcie działalności gospodarczej, z których 2 rozpatrzono
pozytywnie a 1 został wycofany przez wnioskodawcę.
Prawidłowość refundacji kosztów doposażenia
stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego analizowano na podstawie akt nr:
9114/1/1/04, 9114/1/2/04. Szczegółowej
analizie poddano akta nr 9114/1/1/04,
w których znajdują się:
- wniosek
nr 5/04 z dn. 29.11.2004 r. o przyznanie dotacji w wysokości 11.000 zł na
działalność usługową z
przeznaczeniem na zakup żurawia
samochodowego,
-
oświadczenie o nieskorzystaniu dotychczas ze środków FP lub innych funduszy
publicznych na podjęcie działalności gospodarczej ,
- umowa nr
1/04 z dnia 22.12.2004 r. zawarta pomiędzy Urzędem a bezrobotnym , w której
zawarto klauzulę, że w przypadku nie spełnienia przez bezrobotnego warunków
umowy nastąpi zwrot otrzymanych środków,
- zlecenie
z dnia 23.12.2004 r. podpisane przez Dyrektora Urzędu o przelaniu przez Dział
finansowo - księgowy przyznanej dotacji na konto bankowe wskazane przez
bezrobotnego,
-
zaświadczenie wystawione przez Urząd zawierające informację o udzielonej pomocy
publicznej DE MINUS dla osoby bezrobotnej,
- kopia
PIT-8C za 2004 r. o zgłoszeniu przychodu z tytułu otrzymania dotacji na
podjecie działalności,
-rozliczenie dokonanych zakupów w ramach dotacji
udokumentowane fakturami VAT.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
d)
dodatek aktywizacyjny przyznawany na
podstawie art. 48 ustawy
W II
półroczu 2004 r. w Urzędzie złożono 1 wniosek o przyznanie dodatku
aktywizacyjnego - dokumentacja znajduje
się w aktach nr 593.
Osoba, posiadająca status osoby bezrobotnej i
prawo do zasiłku od dnia 09.04.2004 r. do 08.10.2004 r., złożyła w dn. 31.07.2004 r. wniosek o
przyznanie dodatku aktywizacyjnego w
związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy. Urząd przyznał dodatek w
wysokości 151,30 zł/miesiąc od dnia 31.07.2004 r. na okres 1 miesiąca i 4 dni ,
tj. przez połowę okresu , w jakim przysługiwałby bezrobotnemu zasiłek. Należną
kwotę wypłacono w dn.04.11.2004 r. z listy wypłat nr 50/04/004 .
Powyższa
decyzja jest zgodna z art. 48 ust. 3 ustawy, dodatek aktywizacyjny
został wypłacony w wysokości do 30% zasiłku dla bezrobotnych.
Nie wniesiono uwag do
kontrolowanej tematyki.
e)
stypendium stażowe przyznawane
na podstawie art. 53 ustawy
Z
przedstawionego kontrolującym Rejestru
złożonych wniosków – staże 2004r. wynika, iż w II półroczu 2004r.do Urzędu
wpłynęło 139 wniosków pracodawców o
zorganizowanie stażu odbywanego przez bezrobotnych absolwentów, z czego 113
rozpatrzonych zostało pozytywnie.
Stosowanie
przepisów ustawy w powyższym zakresie oceniono na podstawie losowo wybranej
dokumentacji dotyczącej Szkoły Podstawowej Nr 3 w Zambrowie. W aktach znajduje
się:
-
harmonogram stażu odbywanego w szkole na
stanowisku referenta przez osobę bezrobotną,
- wniosek z
dnia 6.12.04 r. o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu ,
- oświadczenie
bezrobotnego z dnia 14.12.04 r., w
którym wyraża zgodę na skierowanie na staż w okresie od 15.12.2004 r.
- umowa nr
Ust/04/0127 o odbywanie stażu przez bezrobotnego podpisana przez Szkołę
Podstawową Nr 3 i Dyrektora Urzędu,
-lista
obecności stażysty w szkole,
- karty wypłaty zasiłku , z której wynika, że
bezrobotny pobierał stypendium w okresie
od 15.12.04 r. – 30.04.05 r.
- decyzja z dnia
15.12.04 r. o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504.20 zł m-cznie
Nie
wniesiono uwag w zakresie procedur stosowanych przy przyznawaniu stypendium
stażowego.
f)
przyznawanie stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na podstawie art. 55 ustawy
W II
półroczu 2004 r. do Urzędu wpłynęły 3
wnioski osób bezrobotnych o przyznanie
stypendium z powodu podjęcia dalszej nauki w szkole.
Analizy prawidłowości przyznawania w/w
stypendium dokonano na podstawie akt:nr 20503, 20226, z których omówiono
szczegółowo akta nr 20503.
Bezrobotny
urodzony w dn. 12.08.1985 r., posiadający od dnia 14.09.2004 r. status osoby bezrobotnej, w dniu 05.11.2004
r. wystąpił z wnioskiem o przyznanie
stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki. Do wniosku dołączył zaświadczenie
wystawione przez Politechnikę Białostocką, potwierdzające kontynuowanie nauki
na I roku studiów zaocznych oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto )w
rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd decyzją nr
321/11/04 orzekł o przyznaniu stypendium od dnia 1.10.2004 r. w wysokości
201,70 zł miesięcznie. W aktach znajdują się zaświadczenia wystawione przez
uczelnię, potwierdzające kontynuowanie
nauki przez wnioskodawcę.
Powyższa decyzja jest zgodna z art. 55,
stypendium zostało wypłacone w wysokości 40% zasiłku dla bezrobotnych.
Kontrolowana
dokumentacja nie budzi zastrzeżeń.
g)
organizacja prac interwencyjnych
i robót publicznych na podstawie
art.51 i art. 57 ustawy
O
organizację prac interwencyjnych ubiegały się m.in. zakłady: „MOTOTECH” s.c.,
„PROGRES”, „FINEZJA”, Urząd Gminy w Zambrowie, Caritas Diecezji Łomżyńskiej.
Zatrudniono w ramach prac interwencyjnych 6 osób i wydatkowano z FP na refundację kosztów ich
zatrudnienia kwotę 253 400 zł , praca była wykonywana m.in. na stanowiskach : kierownik ośrodka dla
bezdomnych, referent, tokarz.
Analizy prawidłowości finansowania prac
interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z poz. 44 i 45 Rejestru
osób skierowanych na prace interwencyjne, z których omówiono szczegółowo
organizację prac interwencyjnych przez Caritas Diecezji Łomżyńskiej (poz. 44 ).
Wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 1 osoby bezrobotnej na stworzone
stanowisko kierownika Ośrodka dla Bezdomnych
na okres 03.09.04r. ¸ 30.04.05r. wpłynął do
Urzędu w dniu 01.09.04 r. Dołączono do niego Statut Caritas Diecezji
Łomżyńskiej, zaświadczenia z ZUS i US o
nie zaleganiu z wymaganymi opłatami.
Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarł w dniu 01.09.04r. z pracodawcą
mowę Nr UMPI/04/0026 w sprawie organizowania i finansowania prac
interwencyjnych na okres 4 miesięcy i zwrot poniesionych kosztów na
wynagrodzenie ( 450 zł ) oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości
18,19% od refundowanej kwoty. Do akt dołączono zawartą z bezrobotnym umowę o
pracę na czas określony. Ponadto w aktach znajduje się podpisany z pracodawcą
Aneks nr 1 do Umowy UMPI/04/0026 o przedłużeniu organizacji prac
interwencyjnych do 03.03.2005r. Refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie
społeczne następowała w oparciu o dyspozycje wydawane przez Urząd po złożeniu
przez organizatora prac interwencyjnych wniosków wraz z kopiami list obecności,
wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne . Wnioski o refundację
były sprawdzane przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą
adnotacje w aktach, należne kwoty Urząd przekazywał na konta bankowe
pracodawców.
W
zakresie organizacji robót publicznych na podstawie Rejestru osób skierowanych do robót publicznych ustalono, że w II
półroczu 2004 r. wypłacono pracodawcom
54.100 zł tytułem refundacji kosztów zatrudnienia 8 osób bezrobotnych.
Organizatorami robót publicznych
był Powiatowy Urząd Pracy w Zambrowie, Starostwo Powiatowe w Zambrowie i
Caritas Diecezji Łomżyńskiej.
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt z poz. 12 i 16, z których omówiono szczegółowo organizację
robót publicznych przez Caritas Diecezji Łomżyńskiej - akta z poz. 12.
Wniosek o organizację robót publicznych dla 1
bezrobotnego od 15.09.2004r. na okres 6 miesięcy wpłynął do Urzędu w dn.
30.08.04 r. Do wniosku dołączono dokument o utworzeniu Caritas Diecezji
Łomżyńskiej , Statut Caritas, zaświadczenia z ZUS i US o nie zaleganiu z wymaganymi opłatami.
Zasady zatrudnienia i refundacji zawarto w Umowie nr UMRP/04/0011. Wnioski o
refundację części wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na
ubezpieczenie społeczne organizatorzy składali w okresach miesięcznych,
dołączając do nich rozliczenie finansowe wypłaconych wynagrodzeń, kopie list płac, kopie list obecności, kopie
dokumentów określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne.
Wnioski o refundację były sprawdzane przez
upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą adnotacje w aktach, po czym wydawano dyspozycje przyznające
środki finansowe z FP na refundację poniesionych kosztów. Należne kwoty Urząd
przekazywał na konta bankowe organizatorów robót publicznych.
Nie wniesiono uwag w zakresie finansowania
interwencyjnych i robót publicznych.
1.
refundacja wynagrodzeń
i składek na
ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w
celu przygotowania zawodowego na podstawie art. 139 ust. 7
ustawy .
Zadania z w/w zakresu w Urzędzie realizowane są
w Dziale finansowo-księgowym.
Na
podstawie przedstawionego kontrolującym Rejestru
refundacji wynagrodzeń pracowników młodocianych w 2004 r. ustalono, że w II
półroczu 2004 r. 22 pracodawcom w ramach
refundacji wynagrodzeń i składek
na ubezpieczenie społeczne 438 młodocianych pracowników ze
środków FP wypłacono 92 400 zł.
Młodociani zatrudniani byli m.in. w zawodach: stolarz, fryzjer, mechanik samochodowy , cukiernik, handlowiec, masarz.
Stosowanie procedur oceniono na losowo wybranych aktach:KF.9115/1/2004,
KF.9115/12/2004, KF.9115/16/2004,
KF.9115/17/2004.
Pracodawcy, którzy zawierali z młodocianymi
umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego przed 1.06.2003r. celem uzyskania
refundacji ze środków FP składali stosowne wnioski, zawierające m.in.: dane
pracodawcy; dane młodocianych, których dotyczy wniosek; okres, którego dotyczy
refundacja; koszt należnej refundacji. Do wniosków dołączali „Deklaracje
rozliczeniowe ZUS P DRA” na potwierdzenie, że za ujętych we wniosku
młodocianych odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne, kopie list
płac, list obecności. Po sprawdzeniu przez pracownika Urzędu wnioskowanych do
refundacji kwot w decyzji orzekano o przyznaniu ze środków FP należnych kwot na
refundację poniesionych kosztów. Fakt dokonania przelewu na konta pracodawców
przyznanych kwot odnotowywano na decyzji o refundacji.
Pracodawcy, którzy zawierali z młodocianymi
umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego po 1.06.2003r. występowali do Urzędu z właściwym
wnioskiem o refundację ze środków FP wypłacanych wynagrodzeń i składek na
ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników. Po pozytywnym zaopiniowaniu
wniosku zawierana była pomiędzy pracodawcą a Urzędem umowa , w której zawarto
zasady dokonywania refundacji. Pracodawca składał comiesięczne wnioski wraz z
załącznikami analogicznymi jak w/w . Po
sprawdzeniu wnioskowanych do refundacji kwot
Urząd zawiadomił pracodawcę o przyznaniu refundacji. Fakt dokonaniu
przelewu na konta pracodawców przyznanych kwot odnotowywano na zawiadomieniu o
refundacji.
Nie
wniesiono uwag w zakresie refundacji
wynagrodzeń i składek
na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych w celu
przygotowania zawodowego.
7. Inicjowanie , organizowanie i
finansowanie projektów lokalnych i
innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych ( art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
W wyniku kontroli ustalono, że w
2004r. zakończono realizację programu specjalnego wspieranego środkami FP,
mającego na celu ograniczenie bezrobocia rodzinnego, którym objęto 32 osoby bezrobotne. Po zakończeniu programu
pracę kontynuowało 20 osób.
W 2004r. na podstawie porozumienia w sprawie wspólnej realizacji
projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy
Samorządem Województwa Podlaskiego oraz Powiatu
Zambrowskiego Urząd realizował
2 projekty:
- działanie 1.2 ”Perspektywy dla młodzieży” skierowany dla młodzieży
województwa podlaskiego,
- działanie 1.3 „
Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia „ skierowany dla osób
długotrwale bezrobotnych.
Realizacja tych projektów trwała
od 1.04.- 31.12 2004r.. W obu projektach udział wzięły 134 osoby bezrobotne, w
tym z działania 1.2 dotyczącego młodzieży 61 osób i 73 osoby z działania 1.3.
Wszyscy uczestnicy projektów zostali objęci kompleksowym wsparciem w postaci
poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży, subsydiowanego zatrudnienia,
pośrednictwa pracy.
Ponadto w 2004r. Urząd zakończył realizację programu lokalnego „AGRO- WIZNA”, który skierowany był do
pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz członków ich
rodzin , poszukujących pracy zarejestrowanych w Urzędzie jako bezrobotni.
Program realizowany był na terenie Gmin: Rutki i Zambrów. Przewidywał okresowe
zatrudnienie bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, co umożliwiło im
zdobycie nowych kwalifikacji, zapobiegając patologiom wynikającym z
długotrwałego pozostawania bez pracy.
Realizatorami Programu byli :
-
Urząd Gminy w Rutkach , który zatrudnił 4 bezrobotnych,
-
Powiatowy Zarząd Dróg w Zambrowie , który zatrudnił 6 bezrobotnych,
-
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa – Filia w Suwałkach ,która
dokonywała refundacji pracodawcom części wynagrodzenia za zatrudnionych
pracowników.
Zatrudnienie pracowników obejmowało okres 2 lat, tj od 1.10.2002r.-
30.09.2004r.
8.
Opracowywanie analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów
deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na
potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1
pkt 9 ustawy ).
W trakcie kontroli ustalono,
że Urząd przygotowuje sprawozdania głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy:
- MELDUNKI
dotyczące powiatowego rynku pracy, z których jeden przedstawia poziom
bezrobocia na piętnasty dzień roboczy, a drugi na koniec danego miesiąca.
- SPRAWOZDANIA
MPiPS – 01 o rynku pracy sporządzane na koniec każdego miesiąca oraz załączniki
do tych sprawozdań:
- zał. nr 1-
bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i
stażu pracy,
- zał. nr 2 - bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca
pracy oraz ofert pracy,
- zał. nr 3 - bezrobotni oraz
oferty pracy według zawodów i specjalności,
-zał. nr 4 - poradnictwo
zawodowe, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i
poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy,
- zał. nr 5 - bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu
bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy,
-zał.nr 6 -aktywne programy rynku
pracy,
-zał.nr 7 - bezrobotni według gmin
sporządzone kwartalnie, półrocznie i rocznie.
- SPRAWOZDANIE MPiPS -02 o
dochodach i wydatkach Funduszu Pracy (sporządzany do 8 -dnia roboczego każdego m-ca),
- INFORMACJE przedstawiające sytuację powiatowego rynku pracy na koniec
każdego kwartału.
Kontrolujące nie wniosły uwag do
sporządzanej sprawozdawczości oraz terminowości jej przekazywania.
9. Inicjowanie i realizacja przedsięwzięć
mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie problemów związanych z
planowanymi, zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy
( art. 9 ust. 1 pkt 10 ustawy )
Zamiar zwolnienia pracowników z przyczyn
dotyczących zakładu pracy zgłosiły na terenie powiatu zambrowskiego 2 zakłady pracy w I półroczu 2004r.
Zwolnienie dotyczyło ogółem 62 osób, w tym : 16 osób – Skład Materiałowy Łomża
Jednostki Wojskowej nr 3090 oraz 46 osób
– Centrum Obsługi Technicznej „Techno – Projekt.”
Kontrolujące
ustaliły, iż w Urzędzie funkcjonuje „
Grupa wczesnej interwencji ” , której zadaniem jest udzielanie pomocy osobom
objętym zwolnieniem grupowym w zakresie:
- przekazywania informacji na tematach
sytuacji prawnej danej osoby w świetle obowiązujących przepisów,
- możliwości
skorzystania z usług pośrednika pracy oraz aktywnych form przeciwdziałaniu
bezrobociu,
- możliwości
skorzystania z usług doradcy zawodowego oraz warsztatów w Klubie Pracy.
Analizie
poddano dokumentację Nr PP-9033 „Zapobieganie
skutkom zbiorowych zwolnień z pracy”,z której wynika, że Komenda Jednostki
Wojskowej w dniu 9 marca 2004r. przeprowadziła konsultacje ze związkami
zawodowymi , podczas których ustalono, że wszyscy pracownicy wojska zostaną
zwolnieni z dniem 30 .06.2004r.W aktach znajduje się notatka z 6.04.2004r. z
której wynika, że w związku z przewidywanym zwolnieniem grupowym w Składzie Materiałowym Jednostki Wojskowej
zorganizowano spotkanie z pracownikiem
Urzędu, który przedstawił działania, jakie są podejmowane w stosunku do osób
bezrobotnych , aby zwiększyć szansę na znalezienie pracy. W spotkaniu wziął
również udział pracodawca, który wskazał możliwości podjęcia zatrudnienia w jego
firmie.
Nie wniesiono
uwag w zakresie kontrolowanej tematyki.
10.Współpraca z gminami w
zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach
poradnictwa zawodowego i szkoleniach , organizacji robót publicznych oraz
zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12
ustawy)
Ustalono, że zadanie powyższe realizowane jest na samodzielnym
stanowisku ds. pośrednictwa pracy i EURES.
W II półroczu 2004r. Urząd pozyskał 236 ofert
pracy w zawodach wg tabeli jak niżej:
L.p. |
WYSZCZEGÓLNIENIE |
LICZBA OFERT PRACY |
1. |
Przetwórstwo
przemysłowe |
22 |
2. |
Zaopatrzenie w energię
, gaz, wodę |
6 |
3. |
Budownictwo |
9 |
4. |
Handel i naprawa
pojazdów mechanicznych |
68 |
5. |
Hotele i restauracje |
5 |
6. |
Transport, gospodarka
magazynowa |
3 |
7. |
Pośrednictwo finansowe |
21 |
8. |
Obsługa nieruchomości |
9 |
9. |
Administracja
publiczna |
50 |
10. |
Edukacja |
13 |
11. |
Ochrona zdrowia i
opieka społeczna |
20 |
12. |
Działalność usługowa, komunalna, społeczna,
indywidualna |
9 |
13. |
Rolnictwo, leśnictwo |
1 |
OGÓŁEM |
236 |
Pozyskiwanie ofert pracy odbywało się poprzez:
- wizyty pośrednika w zakładach pracy – 31 w II
półroczu 2004r.
- przyjmowanie telefonicznych ofert,
- wizyty pracodawców w Urzędzie
O możliwości skorzystania z ofert pracy będących
w dyspozycji Urzędu zainteresowani mogli dowiedzieć się z lokalnych mediów tj.:
„ Gazety Współczesnej” , „ Gazety Wyborczej”, „ Kuriera Porannego”, lokalnej
telewizji kablowej oraz „Radia
Nadzieja”, gdzie raz w tygodniu
publikowane są oferty pracy. Ponadto oferty przesyłane są e-mailem do
wszystkich Urzędów Gmin w powiecie .
W analizowanym okresie zorganizowano 16 giełd
pracy , w których uczestniczyło 301 osób oraz 15 pracodawców, którzy poszukiwali kandydatów na stanowiska :
sprzedawcy, fryzjera, przedstawiciela handlu, murarza, cieśli , pielęgniarki,
sekretarki.
Kontrolującym przedstawiona została
dokumentacja prowadzona przez pośrednika
pracy w zakresie powyższej tematyki. Przeanalizowano dokumentację o Nr PP-
0712„ Współdziałanie z jednostkami
samorządu terytorialnego – współpraca z urzędami gmin”, na podstawie której
ustalono, że w ramach bieżącego monitorowania zjawisk zachodzących na lokalnym
rynku pracy Urząd w dniu 27.09.2004r.wystosował pismo do Urzędów Gmin w:
Kołakach Kościelnych, Rutce, Szumowie, Zambrowie, z prośbą o przesyłanie
comiesięcznych informacji o ilości zarejestrowanych, wyrejestrowanych i
zawieszonych działalnościach podmiotów
gospodarczych z podziałem na branże z terenu gmin.
Nie wniesiono
uwag w zakresie kontrolowanej
tematyki.
11.Realizacja zadań
wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o
których mowa w art.1 ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań
z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z
ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami
zawodowymi i organizacjami pracodawców, ( art. 9 ust 1 pkt 16 ustawy ).
Celem sieci EURES jest
umożliwienie dostępu do informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz
doradztwo ułatwiające przepływ siły roboczej
, wymiana informacji między
partnerami sieci. Usługi
niniejsze realizowane na samodzielnym stanowisku ds. pośrednictwa pracy i EURES
przez Urząd obejmują w szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym
pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego
przepływu pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych
kwalifikacjach zawodowych, inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i
poszukujących pracy z pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z
uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ogółem od maja do grudnia 2004r.
wpłynęło do Urzędu za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy 71 ofert
do pracy w : Wielkiej Brytanii, Islandii, Irlandii, Słowenii, Hiszpanii,
Czechach oraz na Cyprze,
Malcie i Litwie.
Pracodawcy zagraniczni zgłaszali zapotrzebowania
na pracowników budowlano- wykończeniowych: murarz, tynkarz, malarz, pracownik
budowlany, cieśla, kamieniarz,
glazurnik, osoby do obsługi zakładów opiekuńczych, pracowników
produkcyjnych w zakładach mięsnych, elektryk, mechanik, tokarz, frezer
dentysta, kelner/barman, pokojówka.
Każda z powyższych ofert oprócz wymogów
zawodowych zawierała wymóg znajomości języka angielskiego, rosyjskiego,
litewskiego.
Na podstawie ofert otrzymanych z WUP sporządzane
były „fiszki” ofert z logo i umieszczane na tablicach informacyjnych przeznaczonych tylko do publikacji ofert pracy
w ramach EURES. Osoby bezrobotne zainteresowane skorzystaniem z oferty
pracy za granicą przy pomocy pracownika Urzędu
ds EURES wypełniali CV.W II
półroczu 2004r. skorzystało z takiej pomocy 17 osób zainteresowanych. Podczas
spotkań pracownik Urzędu udzielał również informacji o warunkach życia
i pracy w krajach UE, o prawie pracy, ustawodawstwie
socjalnym, wzajemnym uznawaniu kwalifikacji zawodowych, systemie opieki zdrowotnej.
Podczas kontroli ustalono, że Urząd nie posiada własnej
strony internetowej, jednakże trwają
aktualnie prace nad utworzeniem takiej
strony. Wówczas zainteresowani
bezrobotni, bądź poszukujący pracy
dodatkowo za pośrednictwem internetu będą mogli znaleźć bazę ofert
pracy w krajach Unii Europejskiej, a także wzór
CV do wypełnienia przez osobę bezrobotną wyrażającą chęć podjęcia pracy
za granicą.
Nie
wniesiono uwag do sposobu prowadzenia przez Urząd zadań z zakresu świadczenia usług EURES.
Jednakże należałoby w ramach współpracy z Wojewódzkim Urzędem
Pracy ustalić zasady przepływu
informacji w zakresie docelowego skorzystania z zagranicznej oferty pracy przez bezrobotnego. Brak takiej informacji
nie pozwala na ustalenie ile osób zarejestrowanych w Urzędzie skutecznie podjęło pracę w ramach ofert pracy
EURES.
12.Organizowanie i
finansowanie szkoleń pracowników
powiatowego urzędu pracy
urzędu pracy. ( art.9 ust. 1 pkt 18 ustawy).
Powyższe zadanie realizowane jest na samodzielnym stanowisku ds.
poradnictwa zawodowego i rozwoju zawodowego. W okresie objętym kontrolą zadania
z zakresu inicjowania szkoleń i przekwalifikowań bezrobotnych Urząd realizował poprzez:
szkolenia
grupowe:
- kierowca wózków jezdniowych - 6
osób
- operator sprzętu ciężkiego - 29 osób
- magazynier - 9 osób
- nowoczesny sprzedawca -
15 osób
szkolenia
indywidualne:
- kierowca prawa jazdy kategorii C,E,D - 5 osób
- kierowca wózka jezdniowego -1 osoba
- sekretarka
- 1 osoba
- język angielski dla zaawansowanych - 1 osoba
- pielęgniarka specjalistycznej opieki
domowej - 1 osoba
- uprawnienia grupy „E” - 1 osoba
Ogółem w II półroczu 2004r. szkoleniem i
przekwalifikowaniem objęto 69 osób bezrobotnych, po ukończeniu których 8 osób podjęło pracę.
Organizatorami
powyższych szkoleń był m.in:
- Ośrodek
Szkolenia Zawodowego w Łomży i Zambrowie
- ZDZ Ośrodek Kształcenia w Zambrowie
- Ośrodek Doskonalenia Kadr „ Profesja” w
Białymstoku
- Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych w
Łomży
- Stowarzyszenie Wspierania Redakcji i Rynku
Pracy w Łomży
Ogółem koszty szkolenia pracowników Urzędu w II półroczu 2004r. wyniosły 63.737 zł.
Szczegółowej analizie poddano dokumentację
z zakresu szkoleń grupowych figurującą pod poz.55 Rejestru – Szkolenia Grupowe- EFS pt. „
Młodzież na rynku pracy – aktywny start zawodowy”. Szkolenie grupowe z zakresu „ Magazynier” zorganizowane zostało w
ramach Programu 1.2, w którym uczestniczyło 9 osób w okresie 16. 08.- 10.09. 2004r.
Analizowana
dokumentacja zawiera:
- skierowanie na
szkolenie każdego uczestnika
- program szkolenia „Magazynier”
- umowa nr 189/2004
z dnia 11.08.2004r.dotycząca organizacji szkolenia zawarta między
ZDZ
Białystok , oddział Zambrów a Dyrektorem Urzędu
- listę obecności uczestników szkolenia
- zaświadczenie o ukończeniu kursu przez każdego
uczestnika wydane przez jednostkę
szkolącą
Koszt powyższego szkolenia wyniósł 3.850 zł
Nie wniesiono uwag do kontrolowanej tematyki.
Niniejszy
protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z
których 1 otrzymał Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w Zambrowie.
Jednocześnie Dyrektora Urzędu
poinformowano o :
1. przysługującym prawie
zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień
co do zawartych w
protokole ustaleń -
w ciągu 7
dni od dnia
podpisania protokołu.
2. przysługującym prawie
odmowy podpisania protokołu
z kontroli z jednoczesnym
obowiązkiem złożenia pisemnych
wyjaśnień co do
przyczyny odmowy.
Dyrektor Powiatowego Urzędu
Pracy w Zambrowie /-/ Dariusz
Olszewski |
Przeprowadzający
kontrolę : /-/ Elżbieta Czurak
- kierownik oddziału /-/ Ludmiła Borowik
- starszy inspektor wojewódzki /-/ Irena Szaruta - starszy inspektor
wojewódzki /-/ Renata
Krzyżewska - starszy inspektor wojewódzki /-/ Małgorzata
Czerniawska - inspektor wojewódzki |
Główna Księgowa
/-/ Zdzisława
Puchalska
Białystok,11
maja 2005r.