działając na podstawie § 18 zarządzenia wewnętrznego Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Ewa Feszler – starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku
działając w obecności Pani Małgorzaty Górnickiej
Dyrektora Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów dokonały w dniu 24 maja
2005 r. oględzin Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w Białymstoku przy
ul. Kujawskiej 24, - placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom
niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku w wyniku których
ustalono, co następuje:
Dom Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w
Białymstoku jest jednostką organizacyjną Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzeniem z dnia 19 lutego
1998 roku w sprawie nadania osobowości prawnej Domowi Opieki Kościoła
Chrześcijan Baptystów (Dz. U. Nr 25 poz. 143) nadał Domowi osobowość prawną.
Cele i środki działania Domu, strukturę organizacyjną w tym władze Domu, zasady
funkcjonowania oraz likwidację Domu określa Statut Domu Opieki Kościoła
Chrześcijan Baptystów w RP zatwierdzony przez Prezbitera Kościoła i Sekretarza
Kościoła. Statut wszedł w życie z dniem 1 października 1997 roku. Zgodnie z art.
3 Statutu celem Domu jest:
1) udzielanie stałego lub czasowego pobytu
ludziom starym pozbawionym opieki,
2) w wyjątkowych przypadkach udzielanie
stałego lub czasowego pobytu osobom niesprawnym i przewlekle chorym wymagającym
opieki innych osób,
3) zapewnienie godziwych warunków pobytu,
wyżywienia, opieki medycznej,
4) zaspokojenia potrzeb religijnych zgodnie z
nauką i praktyką Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP.
W oparciu o Statut Domu opracowany został
Regulamin Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w Białymstoku określający,
między innymi zasady przyjmowania do Domu, prawa i obowiązki mieszkańców.
Regulamin wszedł w życie 4 maja 1998 roku.
W dniu przyjęcia do Domu, zawierana jest
pomiędzy mieszkańcem (lub jego opiekunem) a dyrektorem Domu umowa o świadczenie
usługi pobytu na czas określony lub nieokreślony. Integralną częścią umowy jest Regulamin
Domu Opieki. Zgodnie z w/w umową pobyt w Domu jest odpłatny i wynosi 80%
emerytury lub renty nie mniej niż 1100 zł. Zgodnie z umową Pensjonariusz ponosi
także koszt leczenia odpłatnego (leki, pieluchomajtki). W przypadku, gdy osoba
przyjmowana do Domu nie posiada wymaganej kwoty odpłatności za pobyt, pozostałą
różnicę kosztów pokrywa osoba, która zobowiązała się przy zawieraniu umowy do
ponoszenia pozostałych kosztów pobytu.
Ponadto w dniu przyjęcia do Domu Opieki
wpłacana jest jednorazowa kaucja w wysokości miesięcznego utrzymania
pensjonariusza w Placówce, na wypadek niewywiązania się strony z obowiązku
uiszczenia wpłaty (pkt 5 umowy). Po wygaśnięciu umowy i rozliczeniu, kaucja
zostaje zwrócona wpłacającemu.
Wraz z przyjęciem mieszkańca do Placówki
wypełniany jest dla niego Kwestionariusz osobowy, zawierający między innymi dane
personalne mieszkańca, najbliższej rodziny, informacje o sprawności fizycznej,
przynależność do Kościoła i Parafii; mieszkaniec dostarcza również wypełnione
przez lekarza Orzeczenie Lekarskie.
a)
warunki
bytowe
Placówka mieści się w
trzykondygnacyjnym budynku, przeznaczonym na dom opieki, na 70 miejsc. Budynek
zgłoszony do użytkowania we wrześniu 1980 roku. Przed wejściem do budynku
wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych. W budynku brak jest
windy.
Teren wokół placówki jest
zagospodarowany i ogrodzony. Mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po Placówce
oraz terenie zielonym z tyłu budynku. Drzwi wyjściowe z budynku otwierane są na
szyfr. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora takie otwieranie/zamykanie Placówki
spowodowane jest stanami osób przebywających w Domu. Osoby sprawne i orientujące
się w terenie znają kod służący do otwarcia drzwi i same wychodzą do miasta.
Przed wyjściem mieszkaniec zgłasza pielęgniarce lub opiekunce swoje wyjście i
przewidywany czas powrotu.
W Placówce znajdują się
następujące pomieszczenia:
a) na
parterze:
-
sala dziennego
pobytu z TV,
-
jadalnia,
-
dyżurka
oddziałowej,
-
dyżurka pielęgniarek; w
dyżurce ogólnodostępny jest czajnik bezprzewodowy, z którego mogą korzystać
mieszkańcy,
-
gabinet
lekarski,
-
pokoje mieszkalne:
·
11 pokoi
dwuosobowych,
·
5 pokoi jednoosobowych,
-
łazienka: wanna, prysznic,
sedes, umywalka.
b) na I piętrze:
-
pokoje mieszkalne:
·
6 pokoi dwuosobowych,
·
4 pokoje jednoosobowe,
-
pokoje mieszkalne na tzw.
Oddziale dla osób leżących ( 10 miejsc):
·
2 pokoje
trzyosobowe,
·
2 pokoje dwuosobowe; przy
jednym z pokoi znajduje się łazienka z wanną i sedesem,
-
sala pobytu
dziennego,
-
2 łazienki: jedna wyposażona
w :prysznic, zlew, sedes; druga wyposażona w wannę,
-
świetlica, tu mieszkańcy
mogą skorzystać z podręcznej biblioteczki oraz pooglądać
telewizję.
c)na II
piętrze:
-
pokoje mieszkalne:
·
6 pokoi dwuosobowych,
·
4 pokoje
jednoosobowe,
-
sala pobytu
dziennego,
-
2 łazienki: jedna wyposażona
w :prysznic, zlew, sedes; druga w wannę, zlew, sedes.
Wszystkie pokoje posiadają
wymagany ustawą metraż, tj. pokoje jednoosobowe mają powierzchnię nie mniejszą
niż
Placówka nie spełnia wymaganych standardów w zakresie
zapewnienia warunków sanitarnych, w tym liczby łazienek, gdzie zgodnie z
obowiązującymi przepisami liczba łazienek powinna zapewniać możliwość
korzystania z nich przez nie więcej niż pięć osób. Na 70 miejsc Placówka
zapewnia korzystanie mieszkańcom z 6 łazienek wyposażonych łącznie w 4 wanny i 3
prysznice.
b) wyżywienie
Placówka zapewnia mieszkańcom, zgodnie z obowiązującymi standardami, trzy posiłki dziennie. Posiłki przygotowywane są w kuchni Placówki. Z informacji uzyskanej od dyrektora wynika, że posiłki wydawane są w następujących godzinach:
a)
śniadanie
830,
b)
drugie śniadanie -
1130,
c)
obiad –
1400
d)
kolacja –
1800.
W placówce, zgodnie ze wskazaniami lekarza przygotowywane są posiłki dietetyczne. W dniu oględzin 10 osób miało zalecone diety, w tym: cukrzycową – 5 osób, wątrobową - 3 osoby, lekkostrawna – 1 osoba i trzustkowa – 1 osoba. Posiłki spożywane są na parterze w jadalni. Zachowana jest 4 godzinna przerwa między posiłkami. Przez całą dobę mieszkaniec może w każdej chwili pójść na jadalnię lub wziąć do pokoju przygotowane kanapki i owoce. Ciepłe napoje mieszkaniec może przygotować sobie na parterze w dyżurce pielęgniarek.
c) utrzymanie czystości w
tym pomoc w zakupie odzieży i obuwia
W dniu przyjęcia do Placówki, mieszkaniec przywozi ze sobą, o ile posiada, własną odzież i przedmioty osobistego użytku. Ubranie jest znakowane mazakiem wodoodpornym. Brakującą odzież oraz środki czystości zapewnia Placówka.
Odzież mieszkańców prana jest zależnie od potrzeb w pralni Domu. Kilku mieszkańców robi drobne przepierki swoich rzeczy osobistych w przylegających do pokoi toaletach.
Zgodnie z wyjaśnieniami
Dyrektora pomieszczenia w Placówce sprzątane są
codziennie.
II.
Poziom świadczonych usług
opiekuńczych
Wg stanu na dzień kontroli w Domu przebywało 69 mieszkańców, w wieku od 50 do 95 lat. Stan psychofizyczny mieszkańców jest bardzo zróżnicowany, najczęściej występującym schorzeniem jest demencja starcza, Alzheimer, stany po udarze mózgu. W dniu przeprowadzanych oględzin w Placówce jedna osoba była ubezwłasnowolniona, w stosunku do dwóch toczyło się postępowanie. Opiekunami prawnymi są członkowie rodziny.
Jak wynika z przedłożonych danych (Załącznik 1) około 60% mieszkańców wymaga częściowej pomocy przy wykonywaniu czynności życia codziennego. Wśród mieszkańców 9 osób jest leżących i te osoby wymagają całkowitej pomocy przy wykonywaniu czynności codziennych. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego- wózków porusza się 11 mieszkańców.
W dniu wizytacji jedna osoba przebywała w szpitalu.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do protokołu w placówce zatrudnionych jest 31 osób. Bezpośrednio usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 19 osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 8 pielęgniarek (w tym jedna pielęgniarka oddziałowa) i 11 opiekunów. Wszyscy pracownicy, oprócz pielęgniarki oddziałowej, która pracuje codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 700-1500, pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach, 700 – 1900, 1900 – 700. W ciągu dnia opiekę mieszkańcom zapewnia 5 osób, tj. 2 pielęgniarki i opiekunowie + pielęgniarka oddziałowa. Na dyżurze nocnym pracują 2 osoby – pielęgniarka i opiekun.
a) opieka zdrowotna
Wszystkie osoby przebywające w placówce podlegają powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Opiekę medyczną zapewnia lekarz rodzinny z NZOZ PLUS s. c. mieszczącego się przy ul. Ciołkowskiego. Lekarz rodzinny przyjmuje mieszkańców w swoim gabinecie, lub w razie nagłej potrzeby przyjeżdża do Domu. Ponadto podpisana jest umowa wolontariatu z lekarzem internistą, który przyjmuje mieszkańców w Domu w każdą środę w godzinach 7.00 – 11.00. Na wizyty do lekarzy specjalistów mieszkańcy dowożeni są samochodem BUS-em (Opel Vivaro) dostosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych. W nagłych przypadkach wzywane jest Pogotowie Ratunkowe.
b) pomoc w załatwianiu spraw
osobistych
Dyrektor i pracownik socjalny pomaga mieszkańcom w załatwianiu spraw osobistych tj. rodzinnych, rentowych. Całą korespondencję, w tym do mieszkańców, listonosz przynosi do kancelarii. Dyrektor w porozumieniu z mieszkańcem odpowiada na listy urzędowe. Listy od osób prywatnych przekazywane są bezpośrednio do adresata.
Zgodnie z umową zawieraną w dniu przyjęcia mieszkańca Dom Opieki nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub kradzież rzeczy wartościowych pozostawionych przy Pensjonariuszu. W celu bezpieczeństwa rzeczy te są zdeponowane są w kasie w sejfie Domu.
W Placówce nie jest
prowadzona książka skarg i wniosków. Zgodnie z informacją wywieszoną na tablicy
ogłoszeń na parterze Domu Dyrektor przyjmuje pensjonariuszy i interesantów we
wtorki i czwartki w godzinach 14.00 – 15.00.
Wszyscy mieszkańcy posiadają dowody osobiste. Meldowani są w Placówce na pobyt czasowy tj. do 2007 roku. Osoby, które sprzedały swoje domy meldowane są na czas nieokreślony.
c) organizacja czasu wolnego oraz kontakty z otoczeniem
W ramach organizacji
czasu wolnego Placówka zapewnia swoim mieszkańcom zajęcia plastyczne, gry stolikowe.
Organizowane są różne imprezy okolicznościowe, na które przychodzą z występami
dzieci i młodzież ze szkoły podstawowej, emeryci i renciści z Koła Nauczycieli.
W Placówce praktyki zawodowe odbywają uczniowie ze Szkoły Policealnej
Pracowników Służb Medycznych i Społecznych w Białymstoku, którzy organizują czas
wolny mieszkańcom.
Opiekę duszpasterską sprawuje Pastor Kościoła Baptystów. Raz w miesiącu do Placówki przychodzi ksiądz katolicki oraz na życzenie mieszkańców ksiądz prawosławny. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora uroczyście obchodzone są w Placówce Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy w obrządku rzymsko-katolickim.
Dom zapewnia zmarłym mieszkańcom pochówek zgodnie z wyznaniem i wolą zmarłego. W ubiegłym roku Placówka zajmowała się pochówkiem jednego mieszkańca.
Jak wynika z wyjaśnień
dyrektora około 50% mieszkańców utrzymuje stałe kontakty z rodziną bądź w formie
osobistej bądź telefonicznej i listownej. Dziesięciu mieszkańców jeździ do
rodzin na święta, również około 10 mieszkańców wyjeżdża na przepustki do domów
rodzinnych. Siedmiu mieszkańców, których rodziny znajdują się poza Białymstokiem
ma kontakt z nimi sporadyczny- raz w roku z okazji świąt.
Białystok dnia
01.06.2005r.
Podpisy
kontrolujących
1.
Ewa
Eeszler
2.
Małgorzata Górnicka
(podpis kierownika jednostki kontrolowanej
lub osoby upoważnionej, uczestniczącej w oględzinach)