PROTOKÓŁ OGLĘDZIN

działając na podstawie § 18 zarządzenia wewnętrznego Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.

Ewa Feszler – starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,

Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku

działając w obecności Pani Małgorzaty Górnickiej Dyrektora Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów dokonały w dniu 24 maja 2005 r. oględzin Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w Białymstoku przy ul. Kujawskiej 24, - placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku w wyniku których ustalono, co następuje:

Dom Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w Białymstoku jest jednostką organizacyjną Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzeniem z dnia 19 lutego 1998 roku w sprawie nadania osobowości prawnej Domowi Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów (Dz. U. Nr 25 poz. 143) nadał Domowi osobowość prawną. Cele i środki działania Domu, strukturę organizacyjną w tym władze Domu, zasady funkcjonowania oraz likwidację Domu określa Statut Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP zatwierdzony przez Prezbitera Kościoła i Sekretarza Kościoła. Statut wszedł w życie z dniem 1 października 1997 roku. Zgodnie z art. 3 Statutu celem Domu jest:

1) udzielanie stałego lub czasowego pobytu ludziom starym pozbawionym opieki,

2) w wyjątkowych przypadkach udzielanie stałego lub czasowego pobytu osobom niesprawnym i przewlekle chorym wymagającym opieki innych osób,

3) zapewnienie godziwych warunków pobytu, wyżywienia, opieki medycznej,

4) zaspokojenia potrzeb religijnych zgodnie z nauką i praktyką Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP.

W oparciu o Statut Domu opracowany został Regulamin Domu Opieki Kościoła Chrześcijan Baptystów w Białymstoku określający, między innymi zasady przyjmowania do Domu, prawa i obowiązki mieszkańców. Regulamin wszedł w życie 4 maja 1998 roku.

W dniu przyjęcia do Domu, zawierana jest pomiędzy mieszkańcem (lub jego opiekunem) a dyrektorem Domu umowa o świadczenie usługi pobytu na czas określony lub nieokreślony.  Integralną częścią umowy jest Regulamin Domu Opieki. Zgodnie z w/w umową pobyt w Domu jest odpłatny i wynosi 80% emerytury lub renty nie mniej niż 1100 zł. Zgodnie z umową Pensjonariusz ponosi także koszt leczenia odpłatnego (leki, pieluchomajtki). W przypadku, gdy osoba przyjmowana do Domu nie posiada wymaganej kwoty odpłatności za pobyt, pozostałą różnicę kosztów pokrywa osoba, która zobowiązała się przy zawieraniu umowy do ponoszenia pozostałych kosztów pobytu.

Ponadto w dniu przyjęcia do Domu Opieki wpłacana jest jednorazowa kaucja w wysokości miesięcznego utrzymania pensjonariusza w Placówce, na wypadek niewywiązania się strony z obowiązku uiszczenia wpłaty (pkt 5 umowy). Po wygaśnięciu umowy i rozliczeniu, kaucja zostaje zwrócona wpłacającemu.

Wraz z przyjęciem mieszkańca do Placówki wypełniany jest dla niego Kwestionariusz osobowy, zawierający między innymi dane personalne mieszkańca, najbliższej rodziny, informacje o sprawności fizycznej, przynależność do Kościoła i Parafii; mieszkaniec dostarcza również wypełnione przez lekarza Orzeczenie Lekarskie.

a)      warunki bytowe

Placówka mieści się w trzykondygnacyjnym budynku, przeznaczonym na dom opieki, na 70 miejsc. Budynek zgłoszony do użytkowania we wrześniu 1980 roku. Przed wejściem do budynku wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych. W budynku brak jest windy.

Teren wokół placówki jest zagospodarowany i ogrodzony. Mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po Placówce oraz terenie zielonym z tyłu budynku. Drzwi wyjściowe z budynku otwierane są na szyfr. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora takie otwieranie/zamykanie Placówki spowodowane jest stanami osób przebywających w Domu. Osoby sprawne i orientujące się w terenie znają kod służący do otwarcia drzwi i same wychodzą do miasta. Przed wyjściem mieszkaniec zgłasza pielęgniarce lub opiekunce swoje wyjście i przewidywany czas powrotu.

W Placówce znajdują się następujące pomieszczenia:

a) na parterze:

-        sala dziennego pobytu z TV,

-        jadalnia,

-        dyżurka oddziałowej,

-        dyżurka pielęgniarek; w dyżurce ogólnodostępny jest czajnik bezprzewodowy, z którego mogą korzystać mieszkańcy,

-        gabinet lekarski,

-        pokoje mieszkalne:

·            11 pokoi dwuosobowych,

·            5 pokoi jednoosobowych,

-        łazienka: wanna, prysznic, sedes, umywalka.

b) na I piętrze:

-          pokoje mieszkalne:

·            6 pokoi dwuosobowych,

·            4 pokoje jednoosobowe,

-          pokoje mieszkalne na tzw. Oddziale dla osób leżących ( 10 miejsc):

·            2 pokoje trzyosobowe,

·            2 pokoje dwuosobowe; przy jednym z pokoi znajduje się łazienka z wanną i sedesem,

-          sala pobytu dziennego,

-          2 łazienki: jedna wyposażona w :prysznic, zlew, sedes; druga wyposażona w wannę,

-          świetlica, tu mieszkańcy mogą skorzystać z podręcznej biblioteczki oraz pooglądać telewizję.

c)na II piętrze:

-          pokoje mieszkalne:

·        6 pokoi dwuosobowych,

·        4 pokoje jednoosobowe,

-          sala pobytu dziennego,

-          2 łazienki: jedna wyposażona w :prysznic, zlew, sedes; druga w wannę, zlew, sedes.

Wszystkie pokoje posiadają wymagany ustawą metraż, tj. pokoje jednoosobowe mają powierzchnię nie mniejszą niż 9 m2, pokoje dwu i trzyosobowy nie mniejszą niż po 6 m2 na osobę. Przy każdym pokoju jest toaleta, w której znajduje się sedes i umywalka. Pokoje wyposażone są w łóżka, szafki przyłóżkowe, szafy ubraniowe, w stoliki oraz odpowiednią do liczby mieszkańców ilość krzeseł. We wszystkich pokojach zamontowany jest system przyzywowo-alarmowy.

Placówka nie spełnia wymaganych standardów w zakresie zapewnienia warunków sanitarnych, w tym liczby łazienek, gdzie zgodnie z obowiązującymi przepisami liczba łazienek powinna zapewniać możliwość korzystania z nich przez nie więcej niż pięć osób. Na 70 miejsc Placówka zapewnia korzystanie mieszkańcom z 6 łazienek wyposażonych łącznie w 4 wanny i 3 prysznice.

b) wyżywienie

Placówka zapewnia mieszkańcom, zgodnie z obowiązującymi standardami, trzy posiłki dziennie. Posiłki przygotowywane są w kuchni Placówki. Z informacji uzyskanej od dyrektora wynika, że posiłki wydawane są w następujących godzinach:

a)      śniadanie 830,

b)      drugie śniadanie - 1130,

c)      obiad – 1400

d)      kolacja – 1800.

W placówce, zgodnie ze wskazaniami lekarza przygotowywane są posiłki dietetyczne. W dniu oględzin 10 osób miało zalecone diety, w tym: cukrzycową – 5 osób, wątrobową - 3 osoby, lekkostrawna – 1 osoba i trzustkowa –  1 osoba. Posiłki spożywane są na parterze w jadalni. Zachowana jest 4 godzinna przerwa między posiłkami. Przez całą dobę mieszkaniec może w każdej chwili pójść na jadalnię lub wziąć do pokoju przygotowane kanapki i owoce. Ciepłe napoje mieszkaniec może przygotować sobie na parterze w dyżurce pielęgniarek.

c) utrzymanie czystości w tym pomoc w zakupie odzieży i obuwia

W dniu przyjęcia do Placówki, mieszkaniec przywozi ze sobą, o ile posiada, własną odzież i przedmioty osobistego użytku. Ubranie jest znakowane mazakiem wodoodpornym. Brakującą odzież oraz środki czystości zapewnia Placówka.

Odzież mieszkańców prana jest zależnie od potrzeb w pralni Domu. Kilku mieszkańców robi drobne przepierki swoich rzeczy osobistych w przylegających do pokoi toaletach.

Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora pomieszczenia w Placówce sprzątane są codziennie.

II.                Poziom świadczonych usług opiekuńczych

Wg stanu na dzień kontroli w Domu przebywało 69 mieszkańców, w wieku od 50 do 95 lat. Stan psychofizyczny mieszkańców jest bardzo zróżnicowany, najczęściej występującym schorzeniem jest demencja starcza, Alzheimer, stany po udarze mózgu. W dniu przeprowadzanych oględzin w Placówce jedna osoba była ubezwłasnowolniona, w stosunku do dwóch toczyło się postępowanie. Opiekunami prawnymi są członkowie rodziny.

Jak wynika z przedłożonych danych (Załącznik 1) około 60% mieszkańców wymaga częściowej pomocy przy wykonywaniu czynności życia codziennego. Wśród mieszkańców 9 osób jest leżących i te osoby wymagają całkowitej pomocy przy wykonywaniu czynności codziennych. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego- wózków porusza się  11 mieszkańców.

W dniu wizytacji jedna osoba przebywała w szpitalu.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do protokołu w placówce zatrudnionych jest 31 osób. Bezpośrednio usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 19 osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 8 pielęgniarek (w tym jedna pielęgniarka oddziałowa) i 11 opiekunów. Wszyscy pracownicy, oprócz pielęgniarki oddziałowej, która pracuje codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 700-1500, pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach, 700 – 1900, 1900 – 700. W ciągu dnia opiekę mieszkańcom zapewnia 5 osób, tj. 2 pielęgniarki i  opiekunowie + pielęgniarka oddziałowa. Na dyżurze nocnym pracują 2 osoby – pielęgniarka i opiekun.

a) opieka zdrowotna

Wszystkie osoby przebywające w placówce podlegają powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Opiekę medyczną zapewnia lekarz rodzinny z NZOZ PLUS s. c. mieszczącego się przy ul. Ciołkowskiego. Lekarz rodzinny przyjmuje mieszkańców w swoim gabinecie, lub w razie nagłej potrzeby przyjeżdża do Domu. Ponadto podpisana jest umowa wolontariatu z lekarzem internistą, który przyjmuje mieszkańców w Domu w każdą środę w godzinach 7.00 – 11.00. Na wizyty do lekarzy specjalistów mieszkańcy dowożeni są samochodem BUS-em (Opel Vivaro) dostosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych. W nagłych przypadkach wzywane jest Pogotowie Ratunkowe.

b) pomoc w załatwianiu spraw osobistych

Dyrektor i pracownik socjalny pomaga mieszkańcom w załatwianiu spraw osobistych tj. rodzinnych, rentowych.  Całą korespondencję, w tym do mieszkańców, listonosz przynosi do kancelarii. Dyrektor w porozumieniu z mieszkańcem odpowiada na listy urzędowe. Listy od osób prywatnych przekazywane są bezpośrednio do adresata.

Zgodnie z umową zawieraną w dniu przyjęcia mieszkańca Dom Opieki nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub kradzież rzeczy wartościowych pozostawionych przy Pensjonariuszu. W celu bezpieczeństwa rzeczy te są zdeponowane są w kasie w sejfie Domu.

W Placówce nie jest prowadzona książka skarg i wniosków. Zgodnie z informacją wywieszoną na tablicy ogłoszeń na parterze Domu Dyrektor przyjmuje pensjonariuszy i interesantów we wtorki i czwartki w godzinach 14.00 – 15.00.

Wszyscy mieszkańcy posiadają dowody osobiste. Meldowani są w Placówce na pobyt czasowy tj. do 2007 roku. Osoby, które sprzedały swoje domy meldowane są na czas nieokreślony.

c) organizacja czasu wolnego oraz kontakty z otoczeniem

W ramach organizacji czasu wolnego Placówka zapewnia swoim mieszkańcom  zajęcia plastyczne, gry stolikowe. Organizowane są różne imprezy okolicznościowe, na które przychodzą z występami dzieci i młodzież ze szkoły podstawowej, emeryci i renciści z Koła Nauczycieli. W Placówce praktyki zawodowe odbywają uczniowie ze Szkoły Policealnej Pracowników Służb Medycznych i Społecznych w Białymstoku, którzy organizują czas wolny mieszkańcom.

Opiekę duszpasterską sprawuje Pastor Kościoła Baptystów. Raz w miesiącu do Placówki przychodzi ksiądz katolicki oraz na życzenie mieszkańców ksiądz prawosławny. Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora uroczyście obchodzone są w Placówce Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy w obrządku rzymsko-katolickim.

Dom zapewnia zmarłym mieszkańcom pochówek zgodnie z wyznaniem i wolą zmarłego. W ubiegłym roku Placówka zajmowała się pochówkiem jednego mieszkańca.

Jak wynika z wyjaśnień dyrektora około 50% mieszkańców utrzymuje stałe kontakty z rodziną bądź w formie osobistej bądź telefonicznej i listownej. Dziesięciu mieszkańców jeździ do rodzin na święta, również około 10 mieszkańców wyjeżdża na przepustki do domów rodzinnych. Siedmiu mieszkańców, których rodziny znajdują się poza Białymstokiem ma kontakt z nimi sporadyczny- raz w roku z okazji świąt.

Białystok dnia 01.06.2005r.

Podpisy kontrolujących

1.      Ewa Eeszler

2.      Mieczysława Nartowicz

Małgorzata Górnicka

(podpis kierownika jednostki kontrolowanej

lub osoby upoważnionej, uczestniczącej w oględzinach)