Informacja z kontroli

 

w Agencji Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach przeprowadzonej w dniu 10 i 28 lutego 2005 r. przez Jana Ołtarzewskiego - st. inspektora wojewódzkiego w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku  działającego na podstawie upoważnienia nr 5/05 z dnia 7 lutego 2005 r. wydanego przez Wojewodę Podlaskiego (z up. Wojewody Podlaskiego Jarosław Cezary Worobiej Dyrektor Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi),

 

Przedmiotowy zakres kontroli

Kontrolą objęto sprawy związane z realizacją zadań sfinansowanych z dotacji budżetu państwa w 2004 r. w świetle stosowania przepisów:

a)  ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn. zm.);

b)  ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.);

c)  umowy z 1 września 2004 r. o przekazaniu środków z rezerwy celowej budżetu państwa na realizację zadań związanych z obsługą projektów wykonanych w ramach programu Phare RAPID i Phare STRUDER 2 zawartej pomiędzy Wojewodą Podlaskim oraz Agencją Rozwoju Regionalnego s.a. „ARES” w Suwałkach.

 

Informacja o Agencji

Agencja Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach rozpoczęła swą działalność z dniem 16 stycznia 1991 r. zgodnie ze statutem uchwalonym przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy (akt notarialny Rep. Nr A 492/91), Nr KRS 0000051749.

            Przedmiotem działalności ARR „ARES” S.A. w Suwałkach jest koordynowanie opracowań i wdrożeń programów restrukturyzacji wymagających wsparcia finansowego, doradztwo i oceny tych przedsięwzięć, a w szczególności:

·        inspirowanie i popieranie tworzenia nowych podmiotów ze szczególnym ukierunkowaniem na realizację produkcji nowoczesnych wyrobów i technologii oraz rozwoju produkcji materiałowo i energooszczędnej,

·        prowadzenie działalności doradczej, szkoleniowej, consultingowej,

·        inspirowanie związków pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności gospodarczej,

·        prowadzenie działalności gospodarczej, wytwórczej, handlowej i usługowej w kraju i za granicą,

·        odpłatne udostępnianie powierzchni lokali użytkowych w celu prowadzenia przez podmioty działalności gospodarczej,

·        udzielanie wsparcia finansowego w postaci pożyczek, wkładów, udziałów,

·        studia, szkolenia i kursy w kraju i za granicą odnośnie zagadnień restrukturyzacji, menadżerstwa, marketingu, wyceny majątku, przekształceń własnościowych i inne.

 

Kierownictwo jednostki kontrolowanej

Kierownikiem jednostki w okresie od 1 stycznia 2000 r. do 31 marca 2003 r. był Wiesław Gołaszewski, a od 2 kwietnia 2003 r. funkcję Prezesa Zarządu pełni Pan Jerzy Mioduszewski. Z-cą Prezesa był Pan Jan Walicki pełniący tę funkcję od 1 listopada 1992 r. do 26 lutego 2004 r. Aktualnie funkcję Z-cy Prezesa pełni Pan Marcin Moskwa powołany na to stanowisko z dniem 4 marca 2004 r.

 

Adres jednostki

            Agencja Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach, ul. Noniewicza 12 A, 16-400 Suwałki, telefon 566-61-06, REGON 59-3-611-79101, NIP 844-000-57-67.

 

Wyjaśnień udzielały

            Pani Alicja Stefańska – Główny Księgowy,

Pani Alicja Bozio – Księgowy,

Pani Laima Starićenkaite - specjalista

 

Ustalenia kontroli

            Zastosowane metody kontroli polegały na:

 

Obsługę merytoryczną programów Phare RAPID i STRUDER 2 zgodnie z zakresem obowiązków służbowych prowadziły Pani Iwona Gajewska od 1 stycznia do 30 sierpnia 2004r. (załącznik nr 1) oraz Pani Agnieszka Wasilewska od 1 września 2004 r. (załącznik nr 2).

Jednostką odpowiedzialną za właściwe wykorzystanie dotacji z budżetu państwa jest Agencja Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach, która obsługuje projekty w ramach programu PL9509 - Phare RAPID i PL9609 - STRUDER 2.

 

Zestawienie projektów programu PHARE RAPID

 

Lp.

Tytuł projektu

Inwestor

Wartość ogółem

w tym RAPID

(w  €)

Termin

rozpoczęcia

zakończenia

1

PL9509/03/06/003 Infrastruktura rekreacyjno-turystyczna na plaży miejskiej

Urząd Miejski Giżycko

142.036,93

41.375,31

25.02.97

30.06.97

2

PL9509/03/06/004 Woj. Suwalskie Miejsca obsługi podróżnych, budowa parkingów

Wojewoda Suwalski

 705.982,78 294.030,74

 29.09.97 29.10.98

3

PL9509/03/06/005 Budowa kanalizacji sanitarnej

w Pozezdrzu

Urząd Gminy Pozezdrze

271.364,29

 108.651,15

09.05.97

29.06.98

4

PL9509/03/06/006 Budowa uzbrojenia ul. Świerkowej i Modrzewiowej

Urząd Miasta Suwałki

277.759,70 123.352,95

15.05.97 30.10.97

5

PL9509/03/06/007 Budowa sieci wodociągowej do wsi Cicha Wólka

Urząd Gminy Kowale Oleckie

37.512,73 18.623,38

02.05.97 21.07.97

6

PL9509/03/06/008 Sieć kanalizacji sanitarnej w Raczkach III etap

Urząd Miasta i Gminy Raczki

105.740,06 51.413,49

14.04.97

27.10.97

7

PL9509/03/06/009 Uzbrojenie działek rzemieślniczych w obrębie ul. Bakałarzewskiej

Urząd Miasta Suwałki

188.457,56

62.991,85

25.05.97

30.10.97

8

PL9509/03/06/010 Wodociąg grupowy Błaskowizna Turtul

Urząd Gminy Jeleniego

239.127,33

102.400,00

 20.05.97

30.06.98

9

PL9509/03/06/011 Budowa sieci wodociągowej we wsiach Czarne Supienie

Urząd Gminy Filipów

 91.784,91

43.162,68

14.04.97 15.09.97

10

PL9509/03/06/012 Budowa wodociągu wiejskiego we wsi Gąski

Urząd Miasta i Gminy Olecko

92.683,25

41.194,00

14.04.97 30.08.97

11

PL9509/03/06/013 Lokalne oczyszczalnie ścieków dla 7 obiektów

Urząd Gminy Szypliszki

81.283,08

28.019,70

06.05.97

28.10.97

12

PL9509/03/06/014 Lokalne oczyszczalnie ścieków dla 6 obiektów

Urząd Gminy Jeleniego

29.423,57

14.453,65

06.05.97

28.10.97

13

PL9509/03/06/016 Uzbrojenie techniczne terenu usług przy ul. Targowej

Urząd Miasta i Gminy Olecko

179.783,39

68.753,84

27.04.97

20.10.97

14

PL9509/03/06/017 Oczyszczalnia ścieków z kanalizacją w Baniach Mazurskich

Urząd Gminy Banie Mazurskie

747.653,68

250.000,00

01.10.97

10.11.98

15

PL9509/03/06/018 Wyposażenie w infrastrukturę techniczna terenów przyległych do ul. Łuczańskiej

Urząd Miasta i Gminy Węgorzewo

95.526,72 29.505,38

28.09.98

11.06.99

16

PL9509/03/06/019 Droga dojazdowa do osiedla rzemieślniczego i pensjonatów

Urząd Miasta Giżycko

189.867,57

55.104,00

14.04.98

28.10.98

17

 PL9509/03/06/020 Infrastruktura techniczna dzielnicy usługowej „Południe”

Urząd Miasta i Gminy Gołdap

77.689,98

38.504,00

02.04.98

30.10.98

                          

Razem

 3.607.675,53 1.371.536,12

25.02.97

11.06.99

 

Wartość zrealizowanych projektów wyniosła 3 607 675,53 EUR w tym środki z UE

1 371 536,12 EUR.

Zestawienie projektów programu Phare STRUDER 2

 

Lp.

Nr projektu

Tytuł projektu

Inwestor

Termin

Rozpoczęcia

zakończenia

Wartość projektu

w tym dofinansowania w ramach programu

STRUDER 2

1.

PL 9609/03/06/L-001

Infrastruktura terenów usługowych w rej. ul. Chłodnej w Suwałkach

Urząd Miasta Suwałki

30.12.98

24.07.99

289.097,01

77.154,34

2.

PL 9609/03/06/L-002

Budowa oczyszczalni ścieków z kolektorami w Bakałarzewie

Urząd

Gminy

Bakałarzewo

30.12.98

30.09.99

378.177,18

81.372,73

3.

PL 9609/03/06/L-003

Budowa sieci wodociągowej w rejonie wsi Głęboki Bród, Pogorzelec

Urząd

Gminy

Giby

02.01.99

23.07.99

223.491,15

79.475,93

4.

PL

9609/03/06/L-004

Rozbudowa wodociągu zbiorczego Berżniki

Urząd

Gminy Sejny

04.01.99

30.07.99

220.898,14

47.620,71

5.

PL

9609/03/06/L-005

Turystyka aktywna na obszarze Wigierskiego Parku Narodowego

Wigierski Park Narodowy

23.12.99

30.06.00

91.128,82

35.745,00

Razem

1.202.792,30

321.368,71

 

Wartość zrealizowanych projektów wyniosła ogółem 1 202 792,30 EUR, w tym środki z UE 321 368,71 EUR.

Koszt zrealizowanych projektów nie przekracza kwot ustalonych w kontraktach (dane z raportów PERSEUS).

Wniosek z 5 kwietnia 2004 r. nr DRR/79/04 o uruchomienie rezerwy budżetowej na obsługę projektów został sporządzony z inicjatywy Agencji Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach. Został on skierowany przez Wojewodę Podlaskiego pismem nr BZF.V.3024-15/4/04 z dnia 9 kwietnia 2004 r. do Komitetu Integracji Europejskiej.

            Na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 10 sierpnia 2004 r. nr IP-6/w32/3417/2004 w sprawie zmian w budżecie państwa na 2004 r. Wojewoda Podlaski zwiększył wydatki budżetowe na 2004 r. w dziale 750 – Administracja Publiczna, rozdział 75011 § 2837 o kwotę 25 496,00 zł. na pokrycie kosztów operacyjnych obsługi programów PL 9509 Phare RAPID i PL 9609 Phare STRUDER 2 dla jednostki realizującej tj. Agencji Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach.

Przed przekazaniem środków z rezerwy budżetu państwa, Wojewoda Podlaski reprezentowany przez Jarosława Cezarego Worobieja Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku  w Umowie z dnia 1 września 2004 r. zawartej z Agencją Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach, reprezentowaną przez mgr Jerzego Mioduszewskiego – Prezesa Zarządu i Marcina Moskwę – Wiceprezesa Zarządu ustalił zasady realizacji zadań polegających na obsłudze projektów wykonanych w ramach programu Phare RAPID i Phare STRUDER 2.

W kontrolowanym okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2004 r.  zrealizowano następujące zadania:

1.Prowadzono obsługę merytoryczną programów poprzez pracowników Działu Rozwoju Regionalnego, która nadzorował Zarząd Agencji.

2.Monitorowano projekty poprzez przygotowywanie Raportów Wpływu:

1)        w ramach programu Phare RAPID w następujących terminach: 11, 29 i 30 czerwca 2004r., 28, 29 i 30 października 2004 r. oraz 10 listopada 2004 r. Wykonano zgodnie z planem;

2)        w ramach programu STRUDER 2 w dniach: 30 czerwca 2004 r., 23, 24 i 30 lipca 20034r. oraz 30 września 2004 r. Wykonano zgodnie z planem.

Raporty wpływu przygotowano dla następujących projektów:

Phare Rapid

      -   projekt Urzędu Miasta i Gminy Węgorzewo nr PL9609/03/06/018 pt. „Wyposażenie w infrastrukturę techniczną terenów przyległych do ul. Łuczyńskiej”.

Phare STRUDER II

      -    projekt Gminy Miejskiej w Suwałkach nr PL9609/03/06/L-001 pt „Infrastruktura terenów usługowych w rejonie ul. Chłodnej w Suwałkach;

      -    projekt Gminy Bakałarzewo nr 9609/03/06/L-02 pt „Budowa oczyszczalni ścieków z kolektorami w Bakałarzewie;

      -    projekt   Gminy Giby nr PL9609/03/06/L-03 pt „Budowa sieci wodociągowej w rejonie wsi Głęboki Bród, Pogorzelec”

      -     projekt gminy Sejny nr 9609/03/06/L-04 pt „Rozbudowa wodociągu zbiorczego Berżniki;

       -    projekt Wigierskiego Parku Narodowego nr   9609/03/06/ L-04 pt „Turystyka aktywna na obszarze Wigierskiego Parku Narodowego”

3.Prowadzono obsługę informacyjną beneficjentów oraz instytucji nadzorujących realizację programu (styczeń – grudzień 2004r.).

Sporządzono informację z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków za 4 kwartały 2004 r.

4.Z uwagi na brak audytu ze strony Komisji Europejskiej nie  przeprowadzano w tym zakresie obsługi.

5.Efekty i doświadczenia z programu propagowano w sposób następujący:

      -  w dniu 18 czerwca 2004 r. w Suwalsko-Mazurskiej Szkole Biznesu i Zarządzania ARR „ARES” S.A.  zorganizowano konferencję pt. „Rola instytucji poręczenia w pobudzaniu przedsiębiorczości”.  (Program szkolenia - załącznik nr 3). Na konferencję zaproszono 79 osób z sektora samorządowego, instytucji otoczenia biznesu oraz przedsiębiorców. Program obejmował również prezentację działalności ARR „ARES” S.A , podczas której przekazano doświadczenia z realizacji programów Phare RAPID i STRUDER 2.

        -  w dniu 4 sierpnia 2004 r. w Iwano-Frankowsk (Ukraina), podczas wizyty studyjnej, w której uczestniczyli przedstawiciele polskich i ukraińskich organizacji pozarządowych oraz władz samorządowych i przedsiębiorców związanych z branżą turystyczną zaprezentowano doświadczenia i efekty związane z wdrażaniem programów Phare RAPID i Phare STRUDER 2. (program spotkania – załącznik nr 4)

       -   w dniu 17 grudnia 2004 r. na wspólnym ze Związkiem Suwalskiego Stowarzyszenia Pracodawców spotkaniu omówiono doświadczenia dot. wsparcia MŚP z terenu Suwałk            (załącznik nr 10).

6.Zainteresowanym osobom zapewniono stały dostęp do materiałów w celach edukacyjnych. Były one dostępne na każde żądanie. Odnotowano np. dwa zgłoszenia związane z zapotrzebowaniem na materiały.

7.Obsługę techniczno-administracyjną zapewniono poprzez:

-    łączność telefoniczną, pocztową, kurierską, faksową, elektroniczną (styczeń – grudzień   2004 r.).  

     Łączność tego typu wykorzystywano z gminami w sprawach sporządzenia raportów wpływu.

-     tłumaczenia (czerwiec – grudzień 2004 r.).

      Zbiorcze informacje z raportów wpływu przetłumaczano na język angielski, a następnie wysyłano do PARP.

-     powielanie materiałów związanych z programem (styczeń – grudzień).

      Powielono materiały informacyjne dot. programów na konferencję w dniu 18 czerwca 2004 r.

1)      archiwizowanie bazy danych (styczeń – grudzień 2004 r.)

Oryginały dokumentów poświadczających wydatki są przechowywane i archiwizowane w  teczkach z podziałem na poszczególne projekty zrealizowane w ramach programu STRUDER 2 (archiwizacją objęto wszystkie 17 projektów).

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie finansowe za 2004 r. przedstawia się następująco:

Lp.

Rodzaj wydatku

Plan

(w zł)

Wykonanie

(w zł)

1

Wynagrodzenia osobowe *

15 000

15 000

2

Pochodne od wynagrodzeń w tym:

1) ZUS

2) FP

3) ZFŚS

 

2 584,50

367,50

338,00

3 090,82

2 410,09

342,73

338,00

3

Zakup materiałów biurowych

2 280,00

 2 280,00

4

Zakup energii

       2 256,00

2 256,00

5

Przychody z odsetek od rachunku

-

10,33

6

Tłumaczenia pisemne

1 470,00

1 470,00

7

Inne usługi obce

       1 200,00

1 200,00

8

Razem wydatki

     25 496,00

25 296,82

9

Różnica (do zwrotu)

X

209,51

Na podstawie analizy systemu kontroli wydatków i kosztów realizacji zadań wynikających z przedmiotowej umowy można stwierdzić, że Agencja zapewniła prawidłową realizację postanowień. Zwrócono 209,51 zł. z uwagi na mniejsze  wykorzystanie wydatków na ubezpieczenia społeczne i fundusz pracy.

Agencja nie posiada wyodrębnionej komórki audytu. Funkcję kontrolną sprawują osoby funkcyjne na stanowiskach kierowniczych.

W trakcie kontroli stwierdzono, że dotacja z budżetu państwa została przekazana na wyodrębnione konto bankowe (załącznik nr 5), z którego zrefundowano część wydatków związanych z kosztami wynagrodzeń brutto, składek ZUS, Funduszu Pracy i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Pani Iwony Gajewskiej (zgodnie z uchwałą Nr 93/2004 Zarządu ARR „ARES” w Suwałkach z dnia 13 września 2004r. – załącznik nr 6) oraz Pani Agnieszki Wasilewskiej (zgodnie z uchwałą Nr 104/2004 Zarządu ARR „ARES” S.A. w Suwałkach z dnia 7 października 2004 r. – załącznik nr 7) zajmujących się bezpośrednio obsługą programów RAPID i STRUDER 2. Koszty prowadzenia rachunku opłacono z własnych środków tj. rachunku bieżącego. Natomiast koszta przelewu z rachunku wyodrębnionego (prowadzonego w związku z realizacją zadania).

 Prowadzono wyodrębnioną księgowość oraz ewidencję środków otrzymanych w ramach dotacji wraz z odsetkami oraz poniesionych wydatków i kosztów związanych z realizacją zadania (zestawienie stanów i obrotów - załącznik nr 8). Agencja posiada wyodrębniony rachunek bankowy na realizację zadania.  Dokumenty źródłowe stanowiąsce podstawę zapisu w księgach rachunkowych były przed zaksięgowaniem sprawdzane pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym.

 Sposób prowadzenia ewidencji księgowej zapewnia ustalenie prawidłowych danych do opracowania sprawozdań finansowych z wykorzystania dotacji. Zastosowane zasady rachunkowości w ewidencji księgowej wydatków, kosztów i przychodów są zgodne z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późn. zm.) oraz z klasyfikacją dochodów i wydatków, a także przychodów i rozchodów.

Uzyskane przychody z tytułu odsetek w wysokości 209,51 zł. zostały przekazane na konto Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (załącznik nr 9).

System oddzielnej księgowości  zapewnia relacje każdej transakcji z operacją zarejestrowaną na dokumencie. Nie zachodzi przypadek nakładania się pomocy z funduszy europejskich.

            Dane wykazane w sprawozdaniu są zgodne z danymi wynikającymi w ewidencji księgowej. Zestawienie wydatków jest dokładne i zgodne z systemem księgowania.

            Projekt został zrealizowany zgodnie z zawartą umową i wydatkami faktycznie poczynionymi. Dostępna jest do wglądu dokumentacja pomocnicza tj. faktury i dokumenty o podobnej wartości dowodowej.

Wyniki kontroli zostały omówione z osobami udzielającymi wyjaśnień oraz Prezesem i Wiceprezesem Zarządu.

Prezes i Wiceprezes Zarządu zostali poinformowani o przysługującym im prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w niniejszym protokole przed jego podpisaniem w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli pod poz. 2/05.

Informację pokontrolną sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden dostarczono Prezesowi Zarządu Agencji Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach.

Kontrolowany

Kontrolujący

„ARES”

AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A.

16-400 Suwałki, ul.Noniewicza 12 A

tel. 566-61-06 566-70-35, 566-72-65

fax 586-74-97

PREZES

/-/

mgr Jerzy Mioduszewski

/-/