Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028432   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „Opoka” w Wasilkowie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

Protokół

z kontroli Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej

"Opoka" w Wasilkowie REGON - 040000026-00042 REGON - 040000026-00050

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku :

1.   Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2.   Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 3 i 5 lutego 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 139 z dnia 2 lutego 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej P. Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia działalności placówki do dnia kontroli, objęto:

1.      Przestrzeganie standardów zakresie wychowania, opieki i świadczonych usług w Pogotowiu Opiekuńczym.

2.      Zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami w Placówce Wsparcia Dziennego.

wynikających z :

-         ustawy o pomocy społecznej z dnia 29.11.1990r. (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm.),

-        rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Marta Kamińska - dyrektor placówki

2.      Joanna Olszewska - wychowawca

3.      Agnieszka Klejny - wychowawca

4.      Irena Godlewska - pracownik socjalny

5.      Elżbieta Dudzińska - pedagog

6.      Agnieszka Kulmacz - psycholog

Ustalenia kontroli

Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Opoka" w Wasilkowie jest placówką wsparcia dziennego oraz placówką interwencyjną. Świadczy usługi w formie doraźnej, całodobowej. Placówka interwencyjna przeznaczona jest dla dziewcząt w wieku od 7 do 18 lat niezależnie od miejsca zamieszkania i ich wyznania. W wyjątkowych sytuacjach do Placówki mogą być przyjmowane dzieci młodsze lub chłopcy. Dotyczy to sytuacji, gdy do placówki przyjmowane są rodzeństwa.

Organem prowadzącym placówkę jest Zgromadzenie Sióstr Św. Teresy od Dzieciątka Jezus z siedzibą w Podkowie Leśnej. Placówka działa na zasadzie umowy zawartej 10 października 2003r. z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Powyższe Porozumienie dotyczy Pogotowia Opiekuńczego.

Dyrektorem kontrolowanej placówki jest siostra Marta Kamińska mianowana na dyrektora przez Przełożoną Generalną Zgromadzenia.

Placówka rozpoczęła funkcjonowanie 10 października 2003r.

Zasady funkcjonowania placówki określa regulamin, który jest dostosowany do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Założenia wychowawcze zawarte są w planie pracy placówki.

I.                   Standardy w zakresie świadczonych usług

Wg księgi ewidencji w placówce przebywają dwie dziewczynki. W trakcie przeprowadzania kontroli, jedna z nich przebywała na urlopowaniu w domu rodzinnym, druga została przyjęta przed kilkoma dniami.

Miejscowość znajduje się w odległości 3 km od Białegostoku i połączona jest z miastem węzłem komunikacji PKS i MPK (dojazd autobusem linii 100).

Posesja, na której znajduje się budynek jest ogrodzona (bramka z domofonem) uporządkowana. Wytyczone są alejki, rosną krzewy. Z tyłu posesji znajduje się budynek gospodarczy oraz szklarnia. W otoczeniu brak jest placu zabaw lub boiska. W bliskim sąsiedztwie usytuowany jest kościół, przystanek autobusowy.

Budynek jest wielokondygnacyjny z wysokim podpiwniczeniem. W 2003r. przeprowadzony został generalny remont.

Na pierwszej kondygnacji znajduje się obszerny hol z klatką schodową prowadzącą do pomieszczeń pogotowia opiekuńczego, pokoi mieszkalnych sióstr i pokoju odwiedzin. Holu został przystosowany do wypoczynku. Ustawiono tam kanapy i stolik okolicznościowy. W podpiwniczeniu znajdują się pomieszczenia gospodarcze: kuchnia, stołówka, łazienka, pralnia, szatnia, kotłownia oraz pomieszczenie biurowe.

Kuchnia jest dużym, przestronnym i funkcjonalnym pomieszczeniem, wyposażonym w stosowny sprzęt gospodarstwa domowego W części kuchni wygospodarowano aneks kuchenny przystosowany do zajęć  kulinarnych i przygotowywania posiłków przez dzieci. Do kuchni przylega spiżarnia, w której ustawiono lodówkę, gdzie znajdują się produkty żywnościowe dostępne dla dzieci przez całą dobę. Obok kuchni znajduje się stołówka wyposażona w stoły i krzesła.

Na drugiej kondygnacji znajdują się pokoje sypialne dzieci: pięć pokoi dwuosobowych osobowych, jeden - czteroosobowy i aneks sypialny z dwoma jednoosobowymi sypialniami (jedna przejściowa z łazienką). Niektóre pokoje nie spełniają standardów określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (dotyczy metrażu - 5m2 na osobę). Sypialnie wyposażone są w tapczany, szafy do przechowywania ubrań, szafki nocne, na których ustawiono lampki nocne, biurko dla każdego dziecka z krzesłem. W jednym z pokoi ustawiono komputer do dyspozycji dzieci. Na podłodze leży wykładzina dywanowa. Oświetlenie w pokojach jest górne - wystarczające. Pokoje urządzone są w ciepłych, pastelowych kolorach. Wszystkie meble są nowe. Całość jest bardzo estetyczna i kolorystycznie skomponowana. W każdym pokoju znajdują się zabawki i podręczny księgozbiór. Każde dziecko ma do swojej dyspozycji biurko.

Pion sanitarny.

Dzieci mają do swojej dyspozycji 10 kabin toaletowych, 5 kabin prysznicowych, 2 wanny, 7 umywalek. Kabiny toaletowe są zamykane, co zapewnia intymność z ich korzystania. W łazienkach jest mydło w dozowniku, ręcznik, miski i suszarki do drobnych przepierek, maty antypoślizgowe. Łazienki są wyłożone glazurą i terakotą w ciepłych kolorach, są estetyczne i czyste.

W placówce zagospodarowano poddasze, na którym urządzono pokój do cichej nauki, salę rekreacyjną. Znajduje się tu również suszarnia.

W pokoju do cichej nauki znajdują się stoliki z krzesłami. Do dyspozycji dzieci i wychowawców jest bardzo dużo różnorodnych pomocy naukowych takich jak: słowniki, encyklopedie, podręczniki szkolne, gry edukacyjne, mapy, globusy oraz zeszyty, bloki, kredki, farby, wycinanki. Pomieszczenie jest bardzo dobrze oświetlone, gdyż posiada dachowe okna. Ponadto dzieci mają do swojej dyspozycji lampki.

Sala rekreacyjna jest bardzo obszerna (ok. 50m2). Wykorzystuje się je nie tylko do rekreacji - wypoczynku, ale również do przeprowadzania zajęć terapeutycznych. Część przeznaczona do wypoczynku wyposażona jest w telewizor, wideo oraz wieżę. Dostępna jest również prasa. Dzieci mają do swojej dyspozycji: gry edukacyjne, dydaktyczne, różne książeczki, zabawki dostosowane do wieku rozwojowego dzieci, lale, maskotki, klocki, piłki, instrumenty muzyczne i in. Do wypoczynku przeznaczona jest obszerna kanapa rogowa.

W pomieszczeniu znajduje się złożony stół do tenisa stołowego, który rozkładany jest wówczas kiedy dzieci mają czas wolny. Sala oświetlona jest halogenami.

Na poddaszu znajduje się również suszarnia do bielizny oraz magazynek z odzieżą dla dzieci.

Etapowy plan dochodzenia do standardów określa czas i sposób realizacji standardu dotyczącego zapewnienia każdemu wychowankowi odpowiedniego metrażu w sypialni (5m2). Dotyczy to również zapewnienia stosownej ilości pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów kuchennych.

Wyżywienie

Placówka zapewnia wychowankom 3 posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolacja). Dodatkowo w formie suchego prowiantu dzieci mają możliwość spożywać II śniadanie i podwieczorek. Produkty żywnościowe są dostępne przez całą dobę w kuchni, gdzie można również zrobić herbatę. Potrawy urozmaicone są surówkami, owocami oraz kompotami.

Wyposażenie, opieka medyczna, nauka szkolna

Placówka wyposaża swoich wychowanków w odzież, obuwie stosownie do wieku i pory roku. Dzieci mają do swojej dyspozycji niezbędne środki czystości. Pościel zmieniana jest i prana w zależności od potrzeb. Ręczniki wymieniane są raz w tygodniu. W przypadku braków w wyposażeniu, placówka braki te uzupełnia. Dzieci uczestniczą przy zakupie odzieży, a tzw. małą garderobę piorą samodzielnie. Na wyposażeniu łazienek są miski i suszarki. Proszki do prania są dostępne w miarę potrzeb. Każde dziecko otrzymuje chusteczki do nosa, pastę do zębów, krem Niwea, papier toaletowy oraz podpaski, w miarę zapotrzebowania.

Każdy ma możliwość skorzystania w razie potrzeby z telefonu w placówce. W przypadku wyjazdu dziecka do rodziny pokrywane są koszty jego przejazdu.

Wychowankowie otrzymują drobne kwoty do swojej dyspozycji tzw. kieszonkowe. Kieszonkowe było wypłacane regularnie i wynosiło 15 zł na jedno dziecko. Otrzymała je również nowa wychowanka, mimo, że w placówce przebywa od trzech dni.

Przebywające dziewczynki w placówce uczęszczają do szkół w Wasilkowie (gimnazjum i szkoła podstawowa). Jedna z dziewczynek została umieszczona w placówce z powodu nie realizowania obowiązku szkolnego. Pobyt ma jej umożliwić ukończenie szkoły.

Dużą wagę kadra placówki przywiązuje do uzupełniania braków szkolnych przez dzieci, dlatego z każdym dzieckiem prowadzona jest praca indywidualna przy odrabianiu lekcji. Takie zajęcia odbywają się w pokoju cichej nauki. Bardzo dokładnie analizowane są braki z każdego przedmiotu, a następnie sukcesywnie podejmuje się działania w celu ich niwelowania. Aby gruntownie rozpoznać sytuację szkolną każdego dziecka zorganizowano spotkanie, w którym uczestniczył dyrektor i pedagog z placówki, pedagog szkolny, wychowawcy dzieci oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Na spotkaniu analizowano wyniki w nauce dzieci, wspólnie ustalono działania w celu niwelowania braków szkolnych oraz usprawnienia funkcjonowania dzieci w szkole oraz ustalono formy współpracy Pogotowia ze szkołą. W wyniku podjętych działań codziennie przekazywane są informacje ad. zachowania dzieci, ich zaangażowania w zajęcia lekcyjne, zadawanych prac domowych. Ustalono również, że do jednej z wychowanek nauczyciele podejdą bardziej indywidualnie przygotowując min. dodatkowe pomoce w celu lepszego przyswajania wiadomości. Współpraca placówki ze szkołą w celu pomocy dzieciom mającym problemy z nauką jest godna naśladowania.

Placówka dysponuje wieloma pomocami naukowymi np. encyklopedie, słowniki, lektury szkolne, mapy, globusy i wiele innych. Wiele jest również gier edukacyjnych rozwijających myślenie i zainteresowania. Do dyspozycji wychowanków jest również komputer.

Dzieci w miarę potrzeb wyposażane są w przybory szkole (książki, zeszyty, strój gimnastyczny, obuwie sportowe itp.). Koszty wszelkich wyjazdów szkolnych pokrywane są przez placówkę.

W przypadku, gdy dziecko zaproszone jest na urodziny lub imieniny - prezent kupuje samodzielnie z kieszonkowego, zaś gdy dziecko przebywające w placówce obchodzi imienin, pieczone są ciasta i są zapraszani goście. Dzieci odwiedzane są przez kolegów, koleżanki oraz nauczycieli.

Wychowankowie przebywający w placówce objęci są opieką poradni rejonowej. Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog ze szkoły. W przypadku poważniejszych schorzeń dzieci konsultowane są w poradniach specjalistycznych. Dotychczas korzystano z poradni okulistycznej oraz ginekologicznej. Dzieci ubezpieczone są przez rodziców lub przez szkołę.

Działalność kulturalna i rekreacyjna.

Wychowankowie pogotowia opiekuńczego mają organizowany wypoczynek wspólnie z dziećmi z placówki wsparcia dziennego. Opracowano plan organizacji czasu wolnego na okres 10.10.03 do 31.05.04. W poszczególnych miesiącach wyznaczono zadania do realizacji. Odnotowuje się również uwagi o realizacji założenia.

W listopadzie zorganizowano dwukrotne wyjście do kina, zabawę andrzejkową, malowanie na szkle, oklejanie butelek oraz wycieczkę na cmentarz prawosławny. W okresie ferii zimowych dzieci wyjeżdżały na lodowisko, na siłownię, do kina, rozwijano ich zdolności manualne poprzez wykonanie figurek z gipsu. W najbliższym czasie przewidziano wyjazd na rolki, basen, wspólne ognisko oraz wyjście do lasu.

Placówka wyposażona jest w sprzęt sportowy i rekreacyjny typu: babington, stół do tenisa stołowego, rolki, piłki ręczne i jedna nożna, wiele gier planszowych oraz jeden rower górski. W planach jest przewidziany zakup łyżew. Niestety na posesji placówki nie ma boiska i placu zabaw. Dotychczas placówka korzysta z boiska przy szkole oraz szkolnej sali gimnastycznej.

Placówka umożliwia dzieciom zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest kontakt z lokalną parafią. W placówce również znajduje się kaplica. W niedziele dzieci mogą uczęszczać na msze św. o dowolnych godzinach. Siostry prowadzą również spotkania oazowe. Bardzo uroczyście obchodzona była kolacja bożonarodzeniowa. W domu przebywało wówczas dwoje dzieci. Przy tej okazji uczono dzieci obrządków religijnych oraz tradycji.

Personel zatrudniony w placówce

Kadra pedagogiczna

Dyrektor - 1 etat

Wychowawcy - 1i1/3 etatu

Pedagog - 1/3 etatu

Psycholog - 1/3 etatu

Pracownik socjalny - ¼ etatu

Personel administracyjny - umowa zlecenie

Personel obsługowy - 1 etat

Biorąc pod uwagę wskaźnik zatrudnienia wychowawców w przeliczeniu na pełne etaty oraz liczbę dzieci przebywających w placówce (wg rozporzadzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych § 41 ust. 1 pkt 1) wskazane standardy sprawowanej opieki są zachowane. Opieka nocna nad wychowankami nie jest przydzielona konkretnej osobie, bowiem siostry mieszkają na miejscu i w razie potrzeby można je obudzić.

II. Standardy opieki i wychowania

Plan pracy placówki określa założenia jakie mają być realizowane w pracy opiekuńczo-wychowawczej. W planie określone są również cele terapeutyczne, edukacyjne oraz rozwojowe podzielone na bloki tematyczne z uwzględnieniem formy ich realizacji. Ujęto min. kształtowanie nawyków prozdrowotnych, współpracę z poradniami, rozwijanie szacunku i miłości do rodziców i opiekunów, uczenie miłości do Boga i do Ojczyzny, tworzenie warunków do realizowania indywidualnych zainteresowań i uzdolnień wychowanków.

W placówce został powołany stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Zespół zbiera się w każdy ostatni poniedziałek miesiąca. Do dnia kontroli odbyły się dwa posiedzenia (24.11.2003r. i 01.12.2003r.), w których uczestniczyli: dyrektor, 2 wychowawców, pedagog, psycholog, pracownik socjalny.

W trakcie posiedzeń poruszano następujące zagadnienia:

-sprawa uzupełnienia dokumentacji dziecka (skrócony odpis aktu urodzenia, dokumentację zdrowotną),

-podejmowane działania w celu zdiagnozowania problemów zdrowotnych dziecka,

-zdiagnozowanie deficytów szkolnych dziecka,

-analiza metod pracy z dzieckiem,

-podjęcie działań w kierunku zdobycia informacji dotyczących rodziny bliższej i dalszej dzieci w celu poszukiwania rodziny zastępczej,

-zapoznanie się z diagnozami psychologiczno-pedagogicznymi.

Zespół podjął decyzję, iż mimo braku niektórych dokumentów, indywidualny plan pracy z dzieckiem będzie opracowany i realizowany.

Jak wynika z analizy protokołów, na posiedzeniach Zespołu nie są uwzględniane wszystkie zagadnienia wymienione w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

W celu sprawdzenia czy dzieci przebywające w placówce poddawane są właściwym oddziaływaniom wychowawczym przeanalizowano podstawową dokumentację.

Stwierdzono, że jest ona pełna i uporządkowana. Na bieżąco prowadzone są karty pobytu dzieci. Wszystkie zostały opatrzone stosownym komentarzem. Diagnozy są bardzo szczegółowe i w sposób wyczerpujący charakteryzują poszczególne sfery rozwoju psychofizycznego dziecka. Ujęto w nich sytuację rodzinną, szkolną oraz zdrowotną. Diagnozy opatrzono dokładnymi wskazówkami do pracy z dzieckiem i rodziną.W dokumentacji znajdują się również opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych, które w sposób wyczerpujący diagnozują deficyty szkolne dziecka, a także zawierają zalecenia do pracy w kierunku ich niwelowania.

W przypadku dwojga dzieci nie przeprowadzono wywiadu środowiskowego ponieważ rodzice dzieci przebywali w zakładzie karnym. Po wyjściu rodziców na wolność dzieci powróciły do domu. Placówka utrzymuje kontakt z rodziną.

W przypadku trzeciego dziecka przebywającego do chwili obecnej w placówce, wywiad środowiskowy został sporządzony. Do wywiadu załączono również notatki z każdorazowej wizyty pracownika socjalnego w domu rodzinnym. Wywiad w wystarczającym stopniu charakteryzuje środowisko rodzinne dziecka. Aspekty te zostały również ujęte w diagnozie psychologiczno-pedagogicznej.

Przy odwiedzinach ojca w placówce przeprowadzano z nim rozmowy oraz sporządzono notatki. Ojciec zobowiązał się do uporządkowania swojego życia. W ten sposób opracowano program pedagogizacji środowiska rodzinnego, aby w przyszłości dziewczynka mogła powrócić do domu. W programie tym ujęto pracę w kierunku kształtowania takich umiejętności jak:

-kształtowanie umiejętności załatwiania spraw w urzędach,

-zachęcanie do częstych kontaktów ze szkołą,

-zobowiązanie do zmian pościeli, sprzątania domu,

-wskazywanie możliwości podjęcia leczenia odwykowego,

-zapoznanie z zasadami właściwej opieki nad córką z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i psychicznych.

W planie określono formy realizacji wytyczonych zadań  oraz na bieżąco zapisywane są efekty podjętych działań.

Na czas przejściowy poszukuje się dziewczynce zastępczego środowiska rodzinnego. W tym celu został nawiązany kontakt z krewnymi dziecka, zarówno ze strony ojca jak i zmarłej matki. Krewni zaczęli odwiedzać dziecko w placówce.

Karta pobytu dziecka uzupełniana jest na bieżąco. Opatrzono ją również komentarzem w rubryce "Znaczące dla dziecka wydarzenia".

Indywidualny plan pracy z dzieckiem opracowano w trzech sferach rozwoju:

-funkcjonowanie emocjonalne,

-funkcjonowanie poznawcze,

-funkcjonowanie społeczne.

W każdej sferze wyznaczono cele ogólne oraz cele szczegółowe, które jednocześnie stanowią wytyczone kierunki do pracy z dzieckiem. W planie uwzględniono wszystkie wskazówki pedagoga i psychologa.

W poszczególnych sferach rozwoju ujęto większość aspektów dotyczących poziomu rozwoju dziecka. W planie określono formy realizacji wytyczonych zadań. Sukcesywnie są zapisywane efekty wynikające z ich realizacji. Przewidziano pracę nad wzmacnianiem własnej wartości, zwiększanie aktywności poznawczej, stymulacja ogólnego rozwoju intelektualnego, pobudzanie samodzielnego, twórczego myślenia. Wiele miejsca poświęcono wyrównywaniu deficytów szkolnych, rozwijaniu zainteresowań, doskonaleniu nabytych umiejętności, kształtowaniu nawyków prozdrowotnych czy też podtrzymywania i rozwijania wiary, tradycji i kultury. Niewiele miejsca poświęcono na rozwijanie i poprawę relacji z bratem.

Plan pracy z dzieckiem opracowano poprawnie.

Ponadto stwierdzono brak dokumentacji potwierdzającej inne działania prowadzone przez pedagoga i psychologa oprócz działań diagnostycznych.

W przypadku innego dziecka karta pobytu prowadzona jest na bieżąco. Rubryka "Znaczące dla dziecka wydarzenia" zawiera wpisy dotyczące różnych wydarzeń z jego życia (np. listy od rodziców, odwiedziny wujka, Wigilia i święta w placówce). W dokumentacji brak jest wywiadu środowiskowego (rodzice w zakładzie karnym).

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna zawiera charakterystykę sytuacji chłopca w sferze rodzinnej, prawnej, zdrowotnej, nauki szkolnej. Określono funkcjonowanie wychowanka w szkole i placówce (w sferach poznawczej, emocjonalno-społecznej).

W diagnozie zawarto wnioski i wskazówki do pracy z wychowankiem oraz zalecenia do pracy z rodziną dziecka. Jednak nie uwzględniono wszystkich informacji np. czy rodzice dziecka pracowali zawodowo, w jakich warunkach mieszkaniowych żyli, jaki stosunek miały dzieci do rodziców i odwrotnie, jakie metody wychowawcze stosowali rodzice, czy w rodzinie występują patologie.

Indywidualny plan pracy opracowano na okres od grudnia 2003 do lutego 2004r. W planie ujęto wszystkie wskazówki do pracy z dzieckiem zawarte w diagnozie, zgodnie z potrzebami dziecka. Bardzo dokładnie określono cele (ogólne i szczegółowe) jakie należy realizować w poszczególnych sferach. Uwzględniono zadania obejmujące: budowanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa chłopca, kształtowanie nawyków prozdrowotnych, podtrzymywanie i rozwijania wiary, tradycji i kultury, kształtowanie umiejętności rozumienia i konstruktywnego wyrażania jego emocji oraz reagowania w sytuacjach trudnych, kształtowanie prawidłowych postaw życiowych i umiejętności społecznych, doskonalenie umiejętności poszanowania mienia własnego i cudzego, umożliwienie zdobywania oraz pogłębiania wiedzy i umiejętności szkolnych oraz pobudzanie ogólnego rozwoju intelektualnego, własnej aktywności i twórczości poprzez rozwój zainteresowań i uzdolnień, uczenie organizacji pracy i czasu wolnego. Zwrócono również uwagę na utrzymywanie kontaktów chłopca z rodzicami i dalszą rodziną oraz budowanie pozytywnych relacji z siostrą. W planie uwzględniono udział dziecka w zajęciach edukacyjno-terapeutycznych jak również w zajęciach pozaszkolnych.

Plan był systematycznie modyfikowany. Wszelkie uwagi dotyczące realizacji poszczególnych zadań, reakcji dziecka, efektów czy zmian zachodzących w dziecku były na bieżąco odnotowywane.

Należy podkreślić, że indywidualne plany pracy z dzieckiem są opracowane na wysokim poziomie.

Współpraca z instytucjami wspomagającymi proces opiekuńczo-wychowawczy

Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Wasilkowie realizuje swoje działania również poprzez współpracę z licznymi instytucjami. Na podstawie udzielonych informacji stwierdzono, że placówka w szczególności współpracuje z:

-PCPR - em w zakresie kierowania dzieci do placówki,

-Sądem rodzinnym w zakresie urlopowania wychowanków do domów rodzinnych,

-Kuratorem rodzinnym,

-Policją,

-Wolontariuszami,

-Lokalną parafią Kościoła katolickiego,

-Szkołami, do których uczęszczają dzieci,

-Poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

-Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Wasilkowie,

-Dziecięcym Szpital Kliniczny - poradnie specjalistyczne,

Przestrzeganie praw oraz dostępność wychowanków do informacji o swoich prawach.

Prawa i obowiązki wychowanków zawarte są w regulaminie placówki, z którym dzieci zapoznawane są po przybyciu. W toku kontroli w placówce przebywała jedna wychowanka, która została przyjęta kilka dni przed podjęciem czynności kontrolnych, nie była więc w stanie udzielić wyczerpujących informacji.

Wychowanka poinformowała, że z chwilą przybycia do placówki została zapoznana z regulaminem. Zostało jej również wypłacone kieszonkowe. Dziewczynka mogła wybrać sypialnię. Nie zgłaszała również zastrzeżeń do wyżywienia. Wychowanka nie wiedziała za co może być nagrodzona, a za co ukarana.

System kar i nagród nie został ujęty w regulaminie placówki.

Na podstawie przeprowadzonego wywiadu stwierdzono, że w placówce panuje bardzo życzliwa atmosfera.

Placówka Wsparcia Dziennego

Placówka wsparcia dziennego działa w ramach Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie. Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży niezależnie od ich wyznania i miejsca zamieszkania, aby pomagać rodzinom niewydolnym wychowawczo i ubogim materialnie. W placówce jest możliwość przenocowania podopiecznego w razie tymczasowej niemożności powrotu do domu. Dzieci są przyjmowane do placówki w porozumieniu z ośrodkiem pomocy społecznej w Wasilkowie, pedagogami szkolnymi, kuratorem i mogą być przyjmowane na prośbę rodziców.

Dzieci przychodzące do placówki pochodzą ze rodzin patologicznych, bezrobotnych, wielodzietnych. Przejawiają różnego rodzaju zachowania demoralizujące (wagary, agresja, nadpobudliwość).

Grupa wsparcia dziennego liczy 32 osób, dziewcząt i chłopców w przedziale wiekowym od 7 do 15 lat uczęszczających do szkoły podstawowej i gimnazjum. Regularnie na zajęcia uczęszcza ok. 25 osób. Dzieci zapoznawane są z zasadami obowiązującymi w świetlicy, które wywieszone są w sali terapeutycznej.

Placówka prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:

-pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,

-zajęcia socjoterapeutyczne,

-pomoc socjalna, dożywianie,

-organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizacje zabaw i zajęć sportowych,

-pracę z rodziną dziecka,

-współpracuje z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołami, sądem.

Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku od godziny 12.00 do 18.00.

Plan dnia przedstawia się następująco:

1200 - 1400 - odrabianie lekcji

1430 - 1630 - praca w grupach

1630 - 1700 - kolacja

1700 - 1720 - dyżury (sprzątanie)

1720 - 1740 - spotkanie organizacyjne

1740 - modlitwa

1800  - powrót do domu

Dzieci odrabiają lekcje z pomocą nauczycieli z miejscowych szkół.- wolontariuszy. Praca w grupach obejmuje takie zajęcia jak: zajęcia plastyczno-techniczne, biblioterapię, muzykoterapię, zajęcia rekreacyjno-sportowe, socjoterapię. Zajęcia prowadzi 7 sióstr mających doświadczenie w pracy z dziećmi oraz socjoterapeuta zatrudniony na podstawie umowy o dzieło. Pomagają także wolontariusze: student pedagogiki, 5 licealistów.

Opracowano zamierzenia wychowawcze na 2003 - 2004r., które realizowane są zgodnie z planem w poszczególnych miesiącach, min. w styczniu przewidziano:

1.      Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się i współżycia w zespole.

2.      Zwrócenie uwagi na rolę babci i dziadka w życiu człowieka.

3.      Troska o bezpieczeństwo dzieci podczas ferii zimowych. Wdrażanie do racjonalnego gospodarowania czasem wolnym w czasie ferii.

Socjoterapeuta opracował program zajęć socjoterapeutycznych. Ujęto w nim następujące założenia:

Cele edukacyjne

-uczenie dzieci rozpoznawania emocji,

-poznawanie mechanizmów uzależnień,

-uczenie się pełnienia określonych ról (np. dziecka w rodzinie, ucznia, kolegi),

-zdobywanie wiedzy o samym sobie i o innych,

-uczenie się rozwiązywania konfliktów miedzy ludźmi,

-uczenie się pewnych technik pracy umysłowej,

-uczenie się zachowań takich, które uchronią dziecko przez kolejnymi urazami psychicznymi.

Cele rozwojowe

-rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań,

-zaspokajanie potrzeby aprobaty społecznej, autonomii, intymności, niezależności, przynależności do grupy, aktywności społecznej,

-ulubione zabawy, rodzina, pomoc w domu, przyjaźń, miłość, autoprezentacja, czas wolny, własne aspiracje itp.

Cele terapeutyczne

-sprzyjanie odreagowaniu napięć emocjonalnych,

-uczenie nowych umiejętności psychologicznych,

-dostarczenie dzieciom doświadczeń innych do treści doświadczeń urazowych (lęk, poczucie winy, niepokój, poczucie krzywdy, gniew, złość, osamotnienie itp.),

-budowanie obrazu samego siebie (stwarzanie sytuacji, w których dziecko lepiej pozna siebie, doceni swoje mocne strony i wykorzysta je w sytuacjach życiowych).

Zajęcia odbywały się od października do grudnia 2003r., w środy i piątki od 1530 do 1700. Prowadzone zajęcia były stosownie dokumentowane. Jak wynika z wyjaśnień, po feriach będą kontynuowane.

Placówka nie organizuje zajęć korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych. Dzieci, które mają stwierdzone deficyty podlegają stosownym oddziaływaniom w swoich szkołach.

Dzieci tworzą samorząd, w którego skład wchodzi przewodniczący, skarbnik, sekretarz. Samorząd decyduje min. na co przeznaczy wypracowane pieniądze ze sprzedaży na aukcji różnych produktów, czy na organizację czasu wolnego (bilety na basen, do kina, na łyżwy).

Codziennie dzieci otrzymują podwieczorek i kolację, którą przygotowują samodzielnie. W niektórych sytuacjach dzieci są kąpane, a odzież prana.

Po zakończeniu zajęć dzieci wracają do domu pod opieką dorosłych lub starszego rodzeństwa. Wychowankowie spoza Wasilkowa odwożone są do domów przez wolontariuszy.

Dla każdego dziecka prowadzona jest dokumentacja. Zawiera ona kartę pobytu, zgodę rodziców na pobyt dziecka w placówce, wywiad środowiskowy, indywidualną diagnozę dziecka wraz ze wskazaniami do pracy opracowaną przez pedagoga.

Prowadzony jest dziennik zajęć gdzie min. odnotowywane są obecności dzieci w placówce i rodzaj prowadzonych zajęć w danym dniu.

W celu zapoznania się z sytuacją rodzinną i materialną dziecka odwiedzane są rodziny wychowanków. Dzięki temu nawiązano kontakt z rodzicami i rodziną, zapoznano się z warunkami mieszkaniowymi oraz sytuacją dzieci. Są przypadki gdzie brak jest kontaktu z rodzicami, ale czynione są starania aby to zmienić. Dzięki nawiązanym kontaktom rodzice przychodzą dowiadywać się o swoje dzieci, co jest okazją do rozmowy i nawiązania bliższej współpracy.

Siostry bardzo często pomagają podjąć rodzicom ważne decyzje, rozmawiają na temat potrzeb danego dziecka, czy problemów rodziców. Wielokrotnie udzielają pomocy rodzinom w następujących formach:

-dożywianie dzieci,

-załatwianie spraw (wizyty u specjalistów, zawiezienie dzieci do lekarza, pomoc w napisaniu prośby do ośrodka pomocy społecznej),

-zakupienie niezbędnych i potrzebnych rzeczy (odzież, obuwie, lekarstwa, pomoce szkolne).

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych, stwierdzono, że placówka wsparcia dziennego wywiązuje się właściwie ze swoich zadań.

Kontrola Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, wizji lokalnej oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Wielofunkcyjnej Placówki

Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka"

p.o.Dyrektor

Marta Kamińska

(data i podpis)

 

Podpisy kontrolujących:

1. M.Osipowicz

2. K.Pasiuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  31.03.2004 00:00:00
Data publikacji:  31.03.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  31.03.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl