Protokół
z kontroli Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej
"Opoka" w Wasilkowie REGON - 040000026-00042 REGON - 040000026-00050
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku :
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniach 3 i 5 lutego 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 139
z dnia 2 lutego 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej P. Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia
działalności placówki do dnia kontroli, objęto:
1.
Przestrzeganie standardów zakresie wychowania, opieki i
świadczonych usług w Pogotowiu Opiekuńczym.
2.
Zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu
jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia dzieciom
sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością
lub uzależnieniami w Placówce Wsparcia Dziennego.
wynikających
z :
-
ustawy o pomocy społecznej z
dnia 29.11.1990r. (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z
późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Marta
Kamińska - dyrektor
placówki
2.
Joanna Olszewska - wychowawca
3.
Agnieszka Klejny - wychowawca
4.
Irena Godlewska - pracownik
socjalny
5.
Elżbieta Dudzińska - pedagog
6.
Agnieszka Kulmacz - psycholog
Ustalenia kontroli
Wielofunkcyjna
Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Opoka" w Wasilkowie
jest placówką wsparcia dziennego oraz placówką interwencyjną. Świadczy usługi w
formie doraźnej, całodobowej. Placówka interwencyjna przeznaczona jest dla
dziewcząt w wieku od 7 do 18 lat niezależnie od miejsca zamieszkania i ich
wyznania. W wyjątkowych sytuacjach do Placówki mogą być przyjmowane dzieci
młodsze lub chłopcy. Dotyczy to sytuacji, gdy do placówki przyjmowane są
rodzeństwa.
Organem
prowadzącym placówkę jest Zgromadzenie Sióstr Św. Teresy od Dzieciątka Jezus z
siedzibą w Podkowie Leśnej. Placówka działa na zasadzie umowy zawartej 10
października 2003r. z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Powyższe Porozumienie dotyczy Pogotowia Opiekuńczego.
Dyrektorem kontrolowanej
placówki jest siostra Marta Kamińska mianowana na
dyrektora przez Przełożoną Generalną Zgromadzenia.
Placówka rozpoczęła
funkcjonowanie 10 października 2003r.
Zasady
funkcjonowania placówki określa regulamin, który jest dostosowany do
rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Założenia wychowawcze zawarte
są w planie pracy placówki.
I.
Standardy w
zakresie świadczonych usług
Wg księgi
ewidencji w placówce przebywają dwie dziewczynki. W trakcie przeprowadzania
kontroli, jedna z nich przebywała na urlopowaniu w domu rodzinnym, druga
została przyjęta przed kilkoma dniami.
Miejscowość
znajduje się w odległości 3 km od Białegostoku i połączona jest z miastem
węzłem komunikacji PKS i MPK (dojazd autobusem linii 100).
Posesja, na
której znajduje się budynek jest ogrodzona (bramka z domofonem) uporządkowana.
Wytyczone są alejki, rosną krzewy. Z tyłu posesji znajduje się budynek
gospodarczy oraz szklarnia. W otoczeniu brak jest placu zabaw lub boiska. W
bliskim sąsiedztwie usytuowany jest kościół, przystanek autobusowy.
Budynek jest wielokondygnacyjny
z wysokim podpiwniczeniem. W 2003r. przeprowadzony został generalny remont.
Na pierwszej kondygnacji
znajduje się obszerny hol z klatką schodową prowadzącą do pomieszczeń pogotowia
opiekuńczego, pokoi mieszkalnych sióstr i pokoju odwiedzin. Holu został
przystosowany do wypoczynku. Ustawiono tam kanapy i stolik okolicznościowy. W
podpiwniczeniu znajdują się pomieszczenia gospodarcze: kuchnia, stołówka,
łazienka, pralnia, szatnia, kotłownia oraz pomieszczenie biurowe.
Kuchnia
jest dużym, przestronnym i funkcjonalnym pomieszczeniem, wyposażonym w stosowny
sprzęt gospodarstwa domowego W części kuchni wygospodarowano aneks kuchenny
przystosowany do zajęć
kulinarnych i przygotowywania posiłków przez dzieci. Do kuchni
przylega spiżarnia, w której ustawiono lodówkę, gdzie znajdują się produkty
żywnościowe dostępne dla dzieci przez całą dobę. Obok kuchni znajduje się stołówka
wyposażona w stoły i krzesła.
Na drugiej
kondygnacji znajdują się pokoje sypialne dzieci: pięć pokoi dwuosobowych
osobowych, jeden - czteroosobowy i aneks sypialny z dwoma jednoosobowymi
sypialniami (jedna przejściowa z łazienką). Niektóre pokoje nie spełniają
standardów określonych w rozporządzeniu w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (dotyczy metrażu - 5m2 na osobę). Sypialnie
wyposażone są w tapczany, szafy do przechowywania ubrań, szafki nocne, na
których ustawiono lampki nocne, biurko dla każdego dziecka z krzesłem. W jednym
z pokoi ustawiono komputer do dyspozycji dzieci. Na podłodze leży wykładzina
dywanowa. Oświetlenie w pokojach jest górne - wystarczające. Pokoje urządzone
są w ciepłych, pastelowych kolorach. Wszystkie meble są nowe. Całość jest
bardzo estetyczna i kolorystycznie skomponowana. W każdym pokoju znajdują się
zabawki i podręczny księgozbiór. Każde dziecko ma do swojej dyspozycji biurko.
Pion
sanitarny.
Dzieci mają do swojej
dyspozycji 10 kabin toaletowych, 5 kabin prysznicowych, 2 wanny, 7 umywalek.
Kabiny toaletowe są zamykane, co zapewnia intymność z ich korzystania. W
łazienkach jest mydło w dozowniku, ręcznik, miski i suszarki do drobnych
przepierek, maty antypoślizgowe. Łazienki są wyłożone
glazurą i terakotą w ciepłych kolorach, są estetyczne i czyste.
W placówce
zagospodarowano poddasze, na którym urządzono pokój do cichej nauki,
salę rekreacyjną. Znajduje się tu również suszarnia.
W pokoju
do cichej nauki znajdują się stoliki z krzesłami. Do dyspozycji dzieci i
wychowawców jest bardzo dużo różnorodnych pomocy naukowych takich jak:
słowniki, encyklopedie, podręczniki szkolne, gry edukacyjne, mapy, globusy oraz
zeszyty, bloki, kredki, farby, wycinanki. Pomieszczenie jest bardzo dobrze
oświetlone, gdyż posiada dachowe okna. Ponadto dzieci mają do swojej dyspozycji
lampki.
Sala rekreacyjna jest bardzo obszerna (ok. 50m2). Wykorzystuje
się je nie tylko do rekreacji - wypoczynku, ale również do przeprowadzania
zajęć terapeutycznych. Część przeznaczona do wypoczynku wyposażona jest w
telewizor, wideo oraz wieżę. Dostępna jest również prasa. Dzieci mają do swojej
dyspozycji: gry edukacyjne, dydaktyczne, różne książeczki, zabawki dostosowane
do wieku rozwojowego dzieci, lale, maskotki, klocki, piłki, instrumenty
muzyczne i in. Do wypoczynku przeznaczona jest obszerna kanapa rogowa.
W
pomieszczeniu znajduje się złożony stół do tenisa stołowego, który rozkładany
jest wówczas kiedy dzieci mają czas wolny. Sala
oświetlona jest halogenami.
Na poddaszu
znajduje się również suszarnia do bielizny oraz magazynek z odzieżą dla dzieci.
Etapowy
plan dochodzenia do standardów określa czas i sposób realizacji standardu
dotyczącego zapewnienia każdemu wychowankowi odpowiedniego metrażu w sypialni
(5m2). Dotyczy to również zapewnienia stosownej ilości pomieszczeń
do wypoczynku oraz aneksów kuchennych.
Wyżywienie
Placówka
zapewnia wychowankom 3 posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolacja). Dodatkowo
w formie suchego prowiantu dzieci mają możliwość spożywać II śniadanie i
podwieczorek. Produkty żywnościowe są dostępne przez całą dobę w kuchni, gdzie
można również zrobić herbatę. Potrawy urozmaicone są surówkami, owocami oraz
kompotami.
Wyposażenie, opieka medyczna, nauka szkolna
Placówka
wyposaża swoich wychowanków w odzież, obuwie stosownie do wieku i pory roku.
Dzieci mają do swojej dyspozycji niezbędne środki czystości. Pościel zmieniana
jest i prana w zależności od potrzeb. Ręczniki wymieniane są raz w tygodniu. W
przypadku braków w wyposażeniu, placówka braki te uzupełnia. Dzieci uczestniczą
przy zakupie odzieży, a tzw. małą garderobę piorą samodzielnie. Na wyposażeniu
łazienek są miski i suszarki. Proszki do prania są dostępne w miarę potrzeb.
Każde dziecko otrzymuje chusteczki do nosa, pastę do zębów, krem Niwea, papier toaletowy oraz podpaski, w miarę
zapotrzebowania.
Każdy ma możliwość skorzystania
w razie potrzeby z telefonu w placówce. W przypadku wyjazdu dziecka do rodziny
pokrywane są koszty jego przejazdu.
Wychowankowie otrzymują drobne
kwoty do swojej dyspozycji tzw. kieszonkowe. Kieszonkowe było wypłacane
regularnie i wynosiło 15 zł na jedno dziecko. Otrzymała je również nowa
wychowanka, mimo, że w placówce przebywa od trzech dni.
Przebywające dziewczynki w
placówce uczęszczają do szkół w Wasilkowie (gimnazjum i szkoła podstawowa).
Jedna z dziewczynek została umieszczona w placówce z powodu nie realizowania
obowiązku szkolnego. Pobyt ma jej umożliwić ukończenie szkoły.
Dużą wagę
kadra placówki przywiązuje do uzupełniania braków szkolnych przez dzieci,
dlatego z każdym dzieckiem prowadzona jest praca indywidualna przy odrabianiu
lekcji. Takie zajęcia odbywają się w pokoju cichej nauki. Bardzo dokładnie
analizowane są braki z każdego przedmiotu, a następnie sukcesywnie podejmuje
się działania w celu ich niwelowania. Aby gruntownie rozpoznać sytuację szkolną
każdego dziecka zorganizowano spotkanie, w którym uczestniczył dyrektor i
pedagog z placówki, pedagog szkolny, wychowawcy dzieci oraz nauczyciele
poszczególnych przedmiotów. Na spotkaniu analizowano wyniki w nauce dzieci,
wspólnie ustalono działania w celu niwelowania braków szkolnych oraz
usprawnienia funkcjonowania dzieci w szkole oraz ustalono formy współpracy
Pogotowia ze szkołą. W wyniku podjętych działań codziennie przekazywane są
informacje ad. zachowania dzieci, ich zaangażowania w
zajęcia lekcyjne, zadawanych prac domowych. Ustalono również, że do jednej z
wychowanek nauczyciele podejdą bardziej indywidualnie przygotowując min.
dodatkowe pomoce w celu lepszego przyswajania wiadomości. Współpraca
placówki ze szkołą w celu pomocy dzieciom mającym problemy z nauką jest godna
naśladowania.
Placówka dysponuje wieloma pomocami naukowymi np. encyklopedie,
słowniki, lektury szkolne, mapy, globusy i wiele innych. Wiele jest również
gier edukacyjnych rozwijających myślenie i zainteresowania. Do dyspozycji
wychowanków jest również komputer.
Dzieci w miarę potrzeb
wyposażane są w przybory szkole (książki, zeszyty, strój gimnastyczny, obuwie
sportowe itp.). Koszty wszelkich wyjazdów szkolnych pokrywane są przez
placówkę.
W przypadku, gdy dziecko
zaproszone jest na urodziny lub imieniny - prezent kupuje samodzielnie z
kieszonkowego, zaś gdy dziecko przebywające w placówce
obchodzi imienin, pieczone są ciasta i są zapraszani goście. Dzieci odwiedzane
są przez kolegów, koleżanki oraz nauczycieli.
Wychowankowie
przebywający w placówce objęci są opieką poradni rejonowej. Opiekę
stomatologiczną sprawuje stomatolog ze szkoły. W przypadku poważniejszych
schorzeń dzieci konsultowane są w poradniach specjalistycznych. Dotychczas
korzystano z poradni okulistycznej oraz ginekologicznej. Dzieci ubezpieczone są
przez rodziców lub przez szkołę.
Działalność kulturalna i rekreacyjna.
Wychowankowie
pogotowia opiekuńczego mają organizowany wypoczynek wspólnie z dziećmi z
placówki wsparcia dziennego. Opracowano plan organizacji czasu wolnego na okres
10.10.03 do 31.05.04. W poszczególnych miesiącach
wyznaczono zadania do realizacji. Odnotowuje się również uwagi o realizacji
założenia.
W listopadzie zorganizowano
dwukrotne wyjście do kina, zabawę andrzejkową, malowanie na szkle, oklejanie
butelek oraz wycieczkę na cmentarz prawosławny. W okresie ferii zimowych dzieci
wyjeżdżały na lodowisko, na siłownię, do kina, rozwijano ich zdolności manualne
poprzez wykonanie figurek z gipsu. W najbliższym czasie przewidziano wyjazd na
rolki, basen, wspólne ognisko oraz wyjście do lasu.
Placówka wyposażona jest w
sprzęt sportowy i rekreacyjny typu: babington, stół
do tenisa stołowego, rolki, piłki ręczne i jedna nożna, wiele gier planszowych
oraz jeden rower górski. W planach jest przewidziany zakup łyżew. Niestety na
posesji placówki nie ma boiska i placu zabaw. Dotychczas placówka korzysta z
boiska przy szkole oraz szkolnej sali gimnastycznej.
Placówka umożliwia dzieciom
zaspokajanie potrzeb religijnych. Utrzymywany jest kontakt z lokalną parafią. W
placówce również znajduje się kaplica. W niedziele dzieci mogą uczęszczać na
msze św. o dowolnych godzinach. Siostry prowadzą również spotkania oazowe. Bardzo uroczyście obchodzona była kolacja
bożonarodzeniowa. W domu przebywało wówczas dwoje dzieci. Przy tej okazji
uczono dzieci obrządków religijnych oraz tradycji.
Personel zatrudniony w placówce
Kadra pedagogiczna
Dyrektor - 1 etat
Wychowawcy - 1i1/3 etatu
Pedagog - 1/3 etatu
Psycholog - 1/3 etatu
Pracownik socjalny - ¼ etatu
Personel administracyjny - umowa zlecenie
Personel obsługowy - 1 etat
Biorąc pod
uwagę wskaźnik zatrudnienia wychowawców w przeliczeniu na pełne etaty oraz
liczbę dzieci przebywających w placówce (wg rozporzadzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych § 41 ust. 1 pkt 1) wskazane standardy sprawowanej
opieki są zachowane. Opieka nocna nad wychowankami nie jest przydzielona konkretnej
osobie, bowiem siostry mieszkają na miejscu i w razie potrzeby można je
obudzić.
II. Standardy opieki i wychowania
Plan pracy
placówki określa założenia jakie mają być realizowane
w pracy opiekuńczo-wychowawczej. W planie określone
są również cele terapeutyczne, edukacyjne oraz rozwojowe podzielone na bloki
tematyczne z uwzględnieniem formy ich realizacji. Ujęto min. kształtowanie
nawyków prozdrowotnych, współpracę z poradniami, rozwijanie szacunku i miłości
do rodziców i opiekunów, uczenie miłości do Boga i do Ojczyzny, tworzenie
warunków do realizowania indywidualnych zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
W placówce
został powołany stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Zespół
zbiera się w każdy ostatni poniedziałek miesiąca. Do dnia kontroli odbyły się
dwa posiedzenia (24.11.2003r. i 01.12.2003r.), w których uczestniczyli: dyrektor, 2 wychowawców,
pedagog, psycholog, pracownik socjalny.
W trakcie posiedzeń poruszano
następujące zagadnienia:
-sprawa uzupełnienia
dokumentacji dziecka (skrócony odpis aktu urodzenia, dokumentację zdrowotną),
-podejmowane działania w celu
zdiagnozowania problemów zdrowotnych dziecka,
-zdiagnozowanie deficytów
szkolnych dziecka,
-analiza metod pracy z
dzieckiem,
-podjęcie działań w kierunku
zdobycia informacji dotyczących rodziny bliższej i dalszej dzieci w celu
poszukiwania rodziny zastępczej,
-zapoznanie się z diagnozami
psychologiczno-pedagogicznymi.
Zespół podjął decyzję, iż mimo
braku niektórych dokumentów, indywidualny plan pracy z dzieckiem będzie
opracowany i realizowany.
Jak wynika
z analizy protokołów, na posiedzeniach Zespołu nie są uwzględniane wszystkie
zagadnienia wymienione w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
W celu
sprawdzenia czy dzieci przebywające w placówce poddawane są właściwym
oddziaływaniom wychowawczym przeanalizowano podstawową dokumentację.
Stwierdzono,
że jest ona pełna i uporządkowana. Na bieżąco prowadzone są karty pobytu
dzieci. Wszystkie zostały opatrzone stosownym komentarzem. Diagnozy są
bardzo szczegółowe i w sposób wyczerpujący charakteryzują poszczególne
sfery rozwoju psychofizycznego dziecka. Ujęto w nich sytuację rodzinną, szkolną
oraz zdrowotną. Diagnozy opatrzono dokładnymi wskazówkami do pracy z dzieckiem
i rodziną.W dokumentacji znajdują się również opinie
z poradni psychologiczno-pedagogicznych, które w
sposób wyczerpujący diagnozują deficyty szkolne dziecka, a także zawierają
zalecenia do pracy w kierunku ich niwelowania.
W przypadku dwojga dzieci nie
przeprowadzono wywiadu środowiskowego ponieważ rodzice
dzieci przebywali w zakładzie karnym. Po wyjściu rodziców na wolność dzieci
powróciły do domu. Placówka utrzymuje kontakt z rodziną.
W przypadku trzeciego dziecka
przebywającego do chwili obecnej w placówce, wywiad środowiskowy został sporządzony.
Do wywiadu załączono również notatki z każdorazowej wizyty pracownika
socjalnego w domu rodzinnym. Wywiad w wystarczającym stopniu
charakteryzuje środowisko rodzinne dziecka. Aspekty te zostały również ujęte w
diagnozie psychologiczno-pedagogicznej.
Przy odwiedzinach ojca w
placówce przeprowadzano z nim rozmowy oraz sporządzono notatki. Ojciec
zobowiązał się do uporządkowania swojego życia. W ten sposób opracowano program
pedagogizacji środowiska rodzinnego, aby w przyszłości dziewczynka mogła powrócić
do domu. W programie tym ujęto pracę w kierunku kształtowania takich
umiejętności jak:
-kształtowanie umiejętności
załatwiania spraw w urzędach,
-zachęcanie do częstych
kontaktów ze szkołą,
-zobowiązanie do zmian
pościeli, sprzątania domu,
-wskazywanie możliwości
podjęcia leczenia odwykowego,
-zapoznanie z zasadami
właściwej opieki nad córką z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i psychicznych.
W planie określono formy
realizacji wytyczonych zadań
oraz na bieżąco zapisywane są efekty podjętych działań.
Na czas przejściowy poszukuje
się dziewczynce zastępczego środowiska rodzinnego. W tym celu został nawiązany
kontakt z krewnymi dziecka, zarówno ze strony ojca jak i zmarłej matki. Krewni
zaczęli odwiedzać dziecko w placówce.
Karta pobytu dziecka
uzupełniana jest na bieżąco. Opatrzono ją również komentarzem w rubryce
"Znaczące dla dziecka wydarzenia".
Indywidualny plan pracy z
dzieckiem opracowano w trzech sferach rozwoju:
-funkcjonowanie emocjonalne,
-funkcjonowanie poznawcze,
-funkcjonowanie społeczne.
W każdej sferze wyznaczono cele
ogólne oraz cele szczegółowe, które jednocześnie stanowią wytyczone kierunki do
pracy z dzieckiem. W planie uwzględniono wszystkie wskazówki pedagoga i
psychologa.
W poszczególnych sferach
rozwoju ujęto większość aspektów dotyczących poziomu rozwoju dziecka. W planie
określono formy realizacji wytyczonych zadań. Sukcesywnie są zapisywane efekty
wynikające z ich realizacji. Przewidziano pracę nad wzmacnianiem własnej
wartości, zwiększanie aktywności poznawczej, stymulacja ogólnego rozwoju
intelektualnego, pobudzanie samodzielnego, twórczego myślenia. Wiele miejsca
poświęcono wyrównywaniu deficytów szkolnych, rozwijaniu zainteresowań,
doskonaleniu nabytych umiejętności, kształtowaniu nawyków prozdrowotnych czy
też podtrzymywania i rozwijania wiary, tradycji i kultury. Niewiele miejsca
poświęcono na rozwijanie i poprawę relacji z bratem.
Plan pracy z dzieckiem
opracowano poprawnie.
Ponadto stwierdzono brak
dokumentacji potwierdzającej inne działania prowadzone przez pedagoga i psychologa
oprócz działań diagnostycznych.
W przypadku
innego dziecka karta pobytu prowadzona jest na bieżąco. Rubryka
"Znaczące dla dziecka wydarzenia" zawiera wpisy dotyczące różnych wydarzeń z
jego życia (np. listy od rodziców, odwiedziny wujka, Wigilia i święta w
placówce). W dokumentacji brak jest wywiadu środowiskowego (rodzice w zakładzie
karnym).
Diagnoza
psychologiczno-pedagogiczna zawiera charakterystykę sytuacji chłopca w
sferze rodzinnej, prawnej, zdrowotnej, nauki szkolnej. Określono funkcjonowanie
wychowanka w szkole i placówce (w sferach poznawczej, emocjonalno-społecznej).
W diagnozie zawarto wnioski i
wskazówki do pracy z wychowankiem oraz zalecenia do pracy z rodziną dziecka.
Jednak nie uwzględniono wszystkich informacji np. czy rodzice dziecka pracowali
zawodowo, w jakich warunkach mieszkaniowych żyli, jaki stosunek miały dzieci do
rodziców i odwrotnie, jakie metody wychowawcze stosowali rodzice, czy w
rodzinie występują patologie.
Indywidualny
plan pracy opracowano na okres od grudnia 2003 do lutego 2004r. W planie
ujęto wszystkie wskazówki do pracy z dzieckiem zawarte w diagnozie, zgodnie z
potrzebami dziecka. Bardzo dokładnie określono cele (ogólne i szczegółowe) jakie należy realizować w poszczególnych
sferach. Uwzględniono zadania obejmujące: budowanie poczucia akceptacji i
bezpieczeństwa chłopca, kształtowanie nawyków prozdrowotnych, podtrzymywanie i
rozwijania wiary, tradycji i kultury, kształtowanie umiejętności rozumienia i
konstruktywnego wyrażania jego emocji oraz reagowania w sytuacjach trudnych,
kształtowanie prawidłowych postaw życiowych i umiejętności społecznych,
doskonalenie umiejętności poszanowania mienia własnego i cudzego, umożliwienie
zdobywania oraz pogłębiania wiedzy i umiejętności szkolnych oraz pobudzanie
ogólnego rozwoju intelektualnego, własnej aktywności i twórczości poprzez
rozwój zainteresowań i uzdolnień, uczenie organizacji pracy i czasu wolnego.
Zwrócono również uwagę na utrzymywanie kontaktów chłopca z rodzicami i dalszą
rodziną oraz budowanie pozytywnych relacji z siostrą. W planie uwzględniono
udział dziecka w zajęciach edukacyjno-terapeutycznych jak również w zajęciach
pozaszkolnych.
Plan był systematycznie
modyfikowany. Wszelkie uwagi dotyczące realizacji poszczególnych zadań, reakcji
dziecka, efektów czy zmian zachodzących w dziecku były na bieżąco odnotowywane.
Należy podkreślić, że
indywidualne plany pracy z dzieckiem są opracowane na wysokim poziomie.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi proces opiekuńczo-wychowawczy
Wielofunkcyjna
Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Wasilkowie
realizuje swoje działania również poprzez współpracę z licznymi instytucjami.
Na podstawie udzielonych informacji stwierdzono, że placówka w szczególności
współpracuje z:
-PCPR - em
w zakresie kierowania dzieci do placówki,
-Sądem rodzinnym w zakresie
urlopowania wychowanków do domów rodzinnych,
-Kuratorem rodzinnym,
-Policją,
-Wolontariuszami,
-Lokalną parafią Kościoła
katolickiego,
-Szkołami, do których
uczęszczają dzieci,
-Poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
-Ośrodkiem Pomocy Społecznej w
Wasilkowie,
-Dziecięcym Szpital Kliniczny -
poradnie specjalistyczne,
Przestrzeganie praw oraz dostępność
wychowanków do informacji o swoich prawach.
Prawa i
obowiązki wychowanków zawarte są w regulaminie placówki, z którym dzieci
zapoznawane są po przybyciu. W toku kontroli w placówce przebywała jedna
wychowanka, która została przyjęta kilka dni przed podjęciem czynności
kontrolnych, nie była więc w stanie udzielić
wyczerpujących informacji.
Wychowanka poinformowała, że z
chwilą przybycia do placówki została zapoznana z regulaminem. Zostało jej
również wypłacone kieszonkowe. Dziewczynka mogła wybrać sypialnię. Nie
zgłaszała również zastrzeżeń do wyżywienia. Wychowanka nie wiedziała
za co może być nagrodzona, a za co ukarana.
System kar i nagród nie został
ujęty w regulaminie placówki.
Na podstawie przeprowadzonego
wywiadu stwierdzono, że w placówce panuje bardzo życzliwa atmosfera.
Placówka Wsparcia Dziennego
Placówka
wsparcia dziennego działa w ramach Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej
"Opoka" w Wasilkowie. Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży niezależnie od
ich wyznania i miejsca zamieszkania, aby pomagać rodzinom niewydolnym
wychowawczo i ubogim materialnie. W placówce jest możliwość przenocowania
podopiecznego w razie tymczasowej niemożności powrotu do domu. Dzieci są
przyjmowane do placówki w porozumieniu z ośrodkiem pomocy społecznej w
Wasilkowie, pedagogami szkolnymi, kuratorem i mogą być przyjmowane na prośbę
rodziców.
Dzieci
przychodzące do placówki pochodzą ze rodzin patologicznych, bezrobotnych,
wielodzietnych. Przejawiają różnego rodzaju zachowania demoralizujące (wagary,
agresja, nadpobudliwość).
Grupa
wsparcia dziennego liczy 32 osób, dziewcząt i chłopców w przedziale wiekowym od
7 do 15 lat uczęszczających do szkoły podstawowej i gimnazjum. Regularnie na
zajęcia uczęszcza ok. 25 osób. Dzieci zapoznawane są z zasadami obowiązującymi
w świetlicy, które wywieszone są w sali terapeutycznej.
Placówka
prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:
-pomoc w kryzysach szkolnych,
rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
-zajęcia socjoterapeutyczne,
-pomoc socjalna, dożywianie,
-organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizacje zabaw i zajęć sportowych,
-pracę z rodziną dziecka,
-współpracuje z ośrodkiem
pomocy społecznej, szkołami, sądem.
Zajęcia
odbywają się od poniedziałku do piątku od godziny 12.00 do
18.00.
Plan dnia przedstawia się
następująco:
1200 - 1400
- odrabianie lekcji
1430 - 1630
- praca w grupach
1630 - 1700
- kolacja
1700 - 1720
- dyżury (sprzątanie)
1720 - 1740
- spotkanie organizacyjne
1740 - modlitwa
1800 - powrót do domu
Dzieci
odrabiają lekcje z pomocą nauczycieli z miejscowych szkół.- wolontariuszy.
Praca w grupach obejmuje takie zajęcia jak: zajęcia plastyczno-techniczne,
biblioterapię, muzykoterapię, zajęcia rekreacyjno-sportowe, socjoterapię.
Zajęcia prowadzi 7 sióstr mających doświadczenie w pracy z dziećmi oraz
socjoterapeuta zatrudniony na podstawie umowy o dzieło. Pomagają także
wolontariusze: student pedagogiki, 5 licealistów.
Opracowano
zamierzenia wychowawcze na 2003 - 2004r., które realizowane są zgodnie z planem
w poszczególnych miesiącach, min. w styczniu przewidziano:
1.
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się i
współżycia w zespole.
2.
Zwrócenie uwagi na rolę babci i dziadka w życiu
człowieka.
3.
Troska o bezpieczeństwo dzieci podczas ferii zimowych.
Wdrażanie do racjonalnego gospodarowania czasem wolnym w czasie ferii.
Socjoterapeuta
opracował program zajęć socjoterapeutycznych. Ujęto w nim następujące
założenia:
Cele edukacyjne
-uczenie dzieci rozpoznawania
emocji,
-poznawanie mechanizmów
uzależnień,
-uczenie się pełnienia
określonych ról (np. dziecka w rodzinie, ucznia, kolegi),
-zdobywanie wiedzy o samym
sobie i o innych,
-uczenie się rozwiązywania
konfliktów miedzy ludźmi,
-uczenie się pewnych technik
pracy umysłowej,
-uczenie się zachowań takich,
które uchronią dziecko przez kolejnymi urazami psychicznymi.
Cele rozwojowe
-rozwijanie indywidualnych
zainteresowań i zamiłowań,
-zaspokajanie potrzeby aprobaty
społecznej, autonomii, intymności, niezależności, przynależności do grupy,
aktywności społecznej,
-ulubione zabawy, rodzina,
pomoc w domu, przyjaźń, miłość, autoprezentacja, czas wolny, własne aspiracje
itp.
Cele terapeutyczne
-sprzyjanie odreagowaniu napięć
emocjonalnych,
-uczenie nowych umiejętności
psychologicznych,
-dostarczenie dzieciom
doświadczeń innych do treści doświadczeń urazowych (lęk, poczucie winy,
niepokój, poczucie krzywdy, gniew, złość, osamotnienie itp.),
-budowanie obrazu samego siebie
(stwarzanie sytuacji, w których dziecko lepiej pozna siebie, doceni swoje mocne
strony i wykorzysta je w sytuacjach życiowych).
Zajęcia odbywały się od
października do grudnia 2003r., w środy i piątki od 1530
do 1700. Prowadzone zajęcia były stosownie dokumentowane. Jak
wynika z wyjaśnień, po feriach będą kontynuowane.
Placówka
nie organizuje zajęć korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych. Dzieci,
które mają stwierdzone deficyty podlegają stosownym oddziaływaniom w swoich
szkołach.
Dzieci
tworzą samorząd, w którego skład wchodzi przewodniczący, skarbnik, sekretarz.
Samorząd decyduje min. na co przeznaczy wypracowane
pieniądze ze sprzedaży na aukcji różnych produktów, czy na organizację czasu
wolnego (bilety na basen, do kina, na łyżwy).
Codziennie
dzieci otrzymują podwieczorek i kolację, którą przygotowują samodzielnie. W
niektórych sytuacjach dzieci są kąpane, a odzież prana.
Po zakończeniu zajęć dzieci
wracają do domu pod opieką dorosłych lub starszego rodzeństwa. Wychowankowie
spoza Wasilkowa odwożone są do domów przez wolontariuszy.
Dla każdego
dziecka prowadzona jest dokumentacja. Zawiera ona kartę pobytu, zgodę
rodziców na pobyt dziecka w placówce, wywiad środowiskowy, indywidualną
diagnozę dziecka wraz ze wskazaniami do pracy opracowaną przez pedagoga.
Prowadzony jest dziennik zajęć
gdzie min. odnotowywane są obecności dzieci w placówce i rodzaj prowadzonych
zajęć w danym dniu.
W celu
zapoznania się z sytuacją rodzinną i materialną dziecka odwiedzane są
rodziny wychowanków. Dzięki temu nawiązano kontakt z rodzicami i rodziną,
zapoznano się z warunkami mieszkaniowymi oraz sytuacją dzieci. Są przypadki
gdzie brak jest kontaktu z rodzicami, ale czynione są starania
aby to zmienić. Dzięki nawiązanym kontaktom rodzice przychodzą
dowiadywać się o swoje dzieci, co jest okazją do rozmowy i nawiązania bliższej
współpracy.
Siostry bardzo często pomagają
podjąć rodzicom ważne decyzje, rozmawiają na temat potrzeb danego dziecka, czy
problemów rodziców. Wielokrotnie udzielają pomocy rodzinom w następujących
formach:
-dożywianie dzieci,
-załatwianie spraw (wizyty u
specjalistów, zawiezienie dzieci do lekarza, pomoc w napisaniu prośby do
ośrodka pomocy społecznej),
-zakupienie niezbędnych i
potrzebnych rzeczy (odzież, obuwie, lekarstwa, pomoce szkolne).
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych, stwierdzono, że
placówka wsparcia dziennego wywiązuje się właściwie ze swoich zadań.
Kontrola Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie została dokonana w oparciu o analizę
dokumentów dotyczących placówki, wizji lokalnej oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Wielofunkcyjnej
Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka"
p.o.Dyrektor
Marta Kamińska
(data i podpis)
Podpisy
kontrolujących:
1. M.Osipowicz
2. K.Pasiuk