Białystok, 11
marca 2004r.
PS.I.90112/3/04
s. Marta Kamieńska
Dyrektor Wielofunkcyjnej
Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka"
w Wasilkowie
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli Wielofunkcyjnej
Placówki Opiekuńczo- Wychowawczej w Wasilkowie przeprowadzonej w dniach 3 i 5
lutego 2004r. przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku dokonano ustaleń w zakresie:
1.
Przestrzegania standardów opieki, wychowania oraz
świadczonych usług w Pogotowiu Opiekuńczym.
2.
Zapewnienia pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu
jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia dzieciom
sprawiającym problemy wychowawcze zagrożonych demoralizacją, przestępczością
lub uzależnieniami w Placówce Wsparcia Dziennego.
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Opoka"
w Wasilkowie funkcjonuje od 10 października 2003r. i przeznaczona jest dla
dziewcząt w wieku 7-18 lat. W wyjątkowych sytuacjach mogą być przyjmowane dzieci młodsze
lub chłopcy. Dotyczy to sytuacji, gdy do placówki przyjmowane są rodzeństwa.
Zasady funkcjonowania placówki określa regulamin, który jest
dostosowany do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W
regulaminie zawarte są prawa i obowiązki wychowanków, z którymi dzieci
zapoznawane są po przybyciu do placówki. Założenia wychowawcze do realizacji
zawarte są w planie pracy.
Stwierdzono, że placówka zapewnia wychowankom stosowne
warunki do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania.
Każde dziecko posiada odpowiednie miejsce do spania i
wypoczynku. Pokoje mieszkalne są bardzo estetyczne, stosownie wyposażone, a każdy posiada miejsce
do przechowywania rzeczy osobistych. W placówce wystarczająca jest ilość
łazienek i toalet. Przy korzystaniuz nich zapewniona
jest intymność. Łazienki wyposażone są w sprzęty do robienia drobnych
przepierek, natomiast odzież wychowanków prana jest w pralni znajdującej się na
terenie placówki.
Podopieczni wyposażani są w odzież, obuwie, środki higieny i inne
przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb.
Otrzymują również drobną, miesięczną kwotę do własnego dysponowania tzw.
kieszonkowe.
W placówce znajduje się kuchnia i jadalnia.
Pomieszczenia te są stosownie wyposażone. Wyżywienie dostosowane jest do wieku
i potrzeb rozwojowych dzieci.
Przebywające dziewczynki w placówce uczęszczają do szkół w Wasilkowie
(gimnazjum i szkoła podstawowa). Współpraca placówki ze szkołami (mająca na celu pomoc dzieciom
w problemach z nauką oraz wyrównanie deficytów szkolnych) jest godna
naśladowania. Podopieczni mogą korzystać z miejsca do cichej nauki, które jest
bardzo dobrze wyposażone w pomoce naukowe.
Placówka bardzo prężnie organizuje zajęcia kulturalne, rekreacyjno-sportowe.
Wychowanki pogotowia opiekuńczego mają organizowany wypoczynek wspólnie z
dziećmi z placówki wsparcia dziennego. Organizowane są wyjścia do kina, na
lodowisko, na siłownię, do kina. Prowadzone zajęcia plastyczne mają na celu
rozwijanie zdolności manualnych oraz zainteresowań. W planach są dalsze wyjazdy
(np. wakacyjne). Dzieci mają do swojej dyspozycji dobrze wyposażoną salę
rekreacyjną. W organizacji działalności kulturalnej i rekreacyjnej uwzględniane
są święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów. Placówka umożliwia
dzieciom zaspokajanie potrzeb religijnych.
Wskaźnik zatrudnienia kadry pedagogicznej w placówce w przeliczeniu na
pełne etaty jest zgodny z normami określonymi w § 41 ust. 1 pkt 1
rozporzadzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W placówce
zatrudniony jest pedagog, psycholog i pracownik socjalny. Specjaliści ci nie są
zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy ze względu na małą liczbę dzieci. W
przypadku zwiększenia ilości wychowanków pensum zostanie zmienione.
W placówce został powołany stały Zespół do spraw okresowej oceny
sytuacji dziecka. Zespół zbiera się w każdy ostatni poniedziałek miesiąca. Do
dnia kontroli odbyły się dwa posiedzenia.
W trakcie czynności kontrolnych ustalono, że dokumentacja jest pełna i
uporządkowana. Na bieżąco prowadzone są karty pobytu dzieci. W przypadku dwojga
wychowanków, wywiad środowiskowy nie został przeprowadzony, ponieważ rodzice
dzieci przebywali w zakładzie karnym. Po wyjściu rodziców na wolność dzieci
powróciły do domu. W dalszym ciągu utrzymywany jest kontakt z rodziną.
Sporządzony
wywiad dla dziecka przebywającego w placówce w stopniu wystarczającym
charakteryzuje środowisko rodzinne.
Diagnozy są
szczegółowe i w sposób wyczerpujący charakteryzują poszczególne sfery rozwoju
psychofizycznego dziecka. Ujęto w nich sytuację rodzinną, szkolną oraz
zdrowotną. Diagnozy opatrzono dokładnymi wskazówkami do pracy z dzieckiem i
rodziną.
Indywidualny plan pracy opracowano dla każdego dziecka. W planie ujęto
wszystkie wskazówki do pracy z dzieckiem zawarte w diagnozie, zgodnie z
potrzebami dzieci. Przewidziano działania zmierzające do wyrównywania deficytów
szkolnych, rozwijania zainteresowań, doskonalenia nabytych umiejętności,
kształtowania nawyków prozdrowotnych czy też podtrzymywania i rozwijania wiary,
tradycji i kultury, uczenia organizacji pracy i czasu wolnego. Plany są
systematycznie modyfikowane. Wszelkie uwagi dotyczące realizacji poszczególnych
zadań, reakcji dziecka, zachodzących zmian w rozwoju były na bieżąco odnotowywane.
Należy podkreślić, że indywidualne plany pracy z dzieckiem są
opracowane na wysokim poziomie.
Ponadto stwierdzono, że placówka realizuje swoje zadania poprzez
współpracę z licznymi instytucjami wspomagając tym samym proces
opiekuńczo-wychowawczy.
Podczas czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1.
Placówka nie spełnia standardów w zakresie świadczonych
usług określonych w § 40 ust. 7 pkt. 1, 3, 7 (brak odpowiedniego metrażu w
pokojach mieszkalnych, stosownej ilości pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów
kuchennych). Etapowy plan dochodzenia do standardów określa czas i sposób
realizacji standardu dotyczącego zapewnienia każdemu wychowankowi odpowiedniego
metrażu w sypialni (5m2). Dotyczy to również zapewnienia stosownej
ilości pomieszczeń do wypoczynku oraz aneksów kuchennych.
2.
Stosownie do § 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych do zadań stałego zespołu należy min. okresowa
ocena sytuacji dziecka oraz jego rodziny, analiza stosowanych metod pracy z
dzieckiem i rodziną. Z analizy protokołów nie wynika, aby na posiedzeniach
Zespołu były uwzględniane wszystkie zagadnienia wymienione w rozporządzeniu w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
3.
Brak jest dokumentacji podejmowanych działań
psychologiczno - pedagogicznych.
Placówka Wsparcia
Dziennego
Placówka wsparcia dziennego działa w ramach Wielofunkcyjnej Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie. Przeznaczona jest dla dzieci i
młodzieży niezależnie od ich wyznania i miejsca zamieszkania, aby pomagać
rodzinom niewydolnym wychowawczo i ubogim materialnie.
Grupa wsparcia dziennego liczy 32 osoby ( dziewczęta i chłopcy w wieku
od 7 do 15 lat uczęszczający do szkoły podstawowej i gimnazjum). Regularnie na zajęcia
uczęszcza ok. 25 osób. Dzieci zapoznawane są z zasadami obowiązującymi w
świetlicy, które wywieszone są w sali terapeutycznej.
Placówka prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:
-
pomoc w kryzysach szkolnych,
rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
pomoc socjalna, dożywianie,
-
organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizacje zabaw i zajęć sportowych,
-
pracę z rodziną dziecka,
-
współpracuje z ośrodkiem
pomocy społecznej, szkołami, sądem.
Zajęcia
odbywają się od poniedziałku do piątku od godziny 12.00 do
18.00.
Socjoterapeuta
opracował program zajęć socjoterapeutycznych. Zajęcia odbywały się od
października do grudnia 2003r. i były stosownie dokumentowane.
Placówka nie organizuje zajęć korekcyjnych, kompensacyjnych,
logopedycznych. Dzieci, które mają stwierdzone deficyty podlegają stosownym
oddziaływaniom w swoich szkołach.
Codziennie dzieci otrzymują podwieczorek i kolację, którą przygotowują
samodzielnie. W niektórych sytuacjach dzieci są kąpane, a odzież prana.
Dla każdego dziecka prowadzona jest dokumentacja. Zawiera ona kartę
pobytu, zgodę rodziców na pobyt dziecka w placówce, wywiad środowiskowy,
indywidualną diagnozę dziecka wraz ze wskazaniami do pracy opracowaną przez
pedagoga.
W celu zapoznania się z sytuacją rodzinną i materialną dziecka
odwiedzane są rodziny wychowanków. Dzięki temu nawiązano kontakt z rodzicami i
dalsza rodziną, zapoznano się z warunkami mieszkaniowymi oraz sytuacją dzieci.
Siostry bardzo często pomagają podjąć rodzicom ważne decyzje, rozmawiają na
temat potrzeb danego dziecka, czy problemów rodziców. Wielokrotnie udzielają
pomocy materialnej.
Na podstawie przeprowadzonych czynności
kontrolnych, stwierdzono, że placówka wsparcia dziennego wywiązuje się
właściwie ze swoich zadań.
W oparciu o
ustalenia kontroli wnoszę o:
1.
Uwzględnianie podczas posiedzeń stałego zespołu do
spraw okresowej oceny sytuacji dziecka wszystkich zagadnień zawartych w § 11
ust. 2 ww. rozporzadzenia (analizy kart pobytu dziecka, analizy stosowanych
metod pracy z dzieckiem i rodzina, modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce) oraz szczegółowe
protokołowanie posiedzeń Zespołu.
2.
Dokumentowanie podejmowanych działań psychologiczno -
pedagogicznych.
Zgodnie z § 27 zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z
dnia 19 lutego 2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli
Dyrektor Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Opoka" w Wasilkowie
ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia
otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen,
uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w
terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i
wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie
podjęcia takich działań.
Do
wiadomości:
1.
Zgromadzenie Sióstr Św.
Teresy od Dzieciątka Jezus
ul. Ejsmonda 17
05-807 Podkowa Leśna
Z up Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki
Społecznej