Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34027807   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola finansowa w Kuratorium Oświaty. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

 

 

P R O T O K Ó Ł

 

z problemowej kontroli finansowej przeprowadzonej w Kuratorium Oświaty
w Białymstoku 15-950 Białystok, ul. Rynek Kościuszki 9, tel. 7416194 w dniach 25.02-12.03.2004 r. przez P. Janinę BRYNDZA starszego inspektora wojewódzkiego.

 

            Kontrolę przeprowadzono na postawie upoważnienia Wojewody Podlaskiego Nr 5/04 z dnia 24.02.2004 r. obejmując zagadnienia gospodarki pieniężnej za okres 01.01.2001 r. - do 20.02.2004 r.

 

I.                                                                                    USTALENIA OGÓLNE

 

1. Kuratorium Oświaty jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczy Podlaskiego Kuratora Oświaty, działającą jako jednostka budżetowa wchodząca w skład administracji zespolonej administracji rządowej województwa podlaskiego.

Kuratorium Oświaty działa na podstawie:

      ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity
z 1996 r. Dz.U. Nr 67, poz. 329 ze zmianami),

      rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji Kuratoriów Oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz.U. Nr 164, poz. 1169),

      Statutu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,

Ponadto, w okresie objętym kontrolą, zadania i struktura organizacyjna określone zostały w:

      regulaminu Kuratorium Oświaty w Białymstoku ustalonym przez Podlaskiego Kuratora Oświaty dnia 28 czerwca 1999 r. i zatwierdzonym Zarządzeniem nr 71/99 Wojewody Podlaskiego z dnia 28 czerwca
1999 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu Kuratorium Oświaty
w Białymstoku. W/w regulamin stracił moc prawną z dniem 24 maja 2002 roku,

      regulaminu Kuratorium Oświaty w Białymstoku ustalonym w dniu
20 maja 2002 r. przez Podlaskiego Kuratora Oświaty i zatwierdzonym Zarządzeniem Nr 62/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 24 maja 2002 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu Kuratorium Oświaty
w Białymstoku. Jak wynika z regulaminu Kuratorium Oświaty z dnia
28 czerwca 1999 r. , prowadzenie spraw finansowych należało do:

a)    Wydziału Organizacyjno-Ekonomicznego i Kadr w zakresie zadań planistycznych koniecznych do projektu budżetu Państwa oraz układu wykonawczego budżetu Wojewody jak również rozdział
i rozliczanie dotacji celowych udzielanych z budżetu Wojewody. Ponadto do zadań Wydziału należało prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdawczości oraz realizacja zamówień publicznych.

b)   Głównego Księgowego w zakresie:

      prowadzenia obsługi księgowej budżetu Kuratorium, środków specjalnych oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

      opracowanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu Kuratorium,

      opracowywanie rocznego bilansu Kuratorium

 

Regulamin Kuratorium Oświaty wprowadzony do stosowania dnia
24 maja 2002 r. wprowadził zmiany organizacyjne polegające na m.in. likwidacji Wydziału Organizacyjno-Ekonomicznego i Kadr, a w jego miejsce  utworzenie Wydziału Organizacyjno-Kadrowego i Zespołu Finansowo-Księgowego kierowanego przez Główną Księgową.

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym do zadań Zespołu należy:

 

      opracowywanie materiałów do projektu budżetu Państwa oraz układu wykonawczego budżetu Wojewody w obszarze działalności Kuratorium Oświaty,

      rozdział i rozliczanie dotacji celowych udzielanych z budżetu Wojewody,

      sporządzanie dokumentacji płacowej pracowników łącznie
z wynikającymi stąd zobowiązaniami,

      prowadzenie rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym,

      prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej w tym dokumentacji kasowej,

      sporządzanie sprawozdawczości budżetowej.

 

Do zadań Głównej Księgowej należy:

 

      prowadzenie rachunkowości jednostki,

      wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

      dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych
i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentacji księgowej,

      dokonywanie kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,

      opracowywanie projektów instrukcji regulujących działalność gospodarczo-finansową jednostek .

 

2.      Podlaskim Kuratorem Oświaty w okresie objętym kontrolą byli:

 

      Pan Wiesław Różański w okresie od 23.03.1998 r. do 2 lutego 2001 r.

      Pan Jędrzej Ignacy Łucyk - Wicekurator pełnił obowiązki Podlaskiego Kuratora Oświaty w dniach od 02.02.2001 r. do 09.04.2001 r.

      Pan Jarosław Zieliński w okresie od 09,04,2001 r. do 31.12.2001 r.

      Pan Jędrzej Ignacy Łucyk - Wicekurator pełnił obowiązki Podlaskiego Kuratora Oświaty od 31.12.2001 r. do 24.01.2002 r.,

      Pan Tomasz Czarnecki pełnił obowiązki Podlaskiego Kuratora Oświaty w okresie od 24.01.2002 r. do 06.02.2002 r.

      Pani Zofia Trancygier-Koczuk powołana na stanowisko Podlaskiego Kuratora Oświaty z dniem 6.02.2002 r.

 

3.      P.o. Głównym Księgowym Kuratorium Oświaty jest Pani Halina Popławska od dnia 13.09.1999 r.  z wykształcenia technik ekonomista o specjalności rachunkowość i finanse.

Zgodnie z "zakresem zadań, uprawnień i odpowiedzialności" z dnia 11.10.2000 r. (a.k. str. 3-4) Główna Księgowa zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych Kuratorium zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami  oraz wykonywanie kontroli funkcjonalnej: wstępnej, bieżącej i następnej.

Główna Księgowa ponosi odpowiedzialność za należyte przechowywanie i zabezpieczenie gotówki, druków ścisłego zarachowania, ksiąg i dokumentów finansowych.

Omówiony powyżej zakres obowiązków Głównej Księgowej nie obejmuje całości zadań określonych przepisem art. 35 ustawy z dnia
26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r. Dz.U. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

W Księgowości Kuratorium Oświaty w Białymstoku w okresie od 1.01.2001 r. do 18.04.2002 r. zatrudnionych było 7 osób w tym 6 osób
w pełnym  wymiarze czasu pracy i 1 osoba w niepełnym wymiarze czasu pracy łącznie 6,5 etatów przeliczeniowych. Od dnia 18.04. 2003 r.
w księgowości zatrudnionych jest 7 osób w pełnym wymiarze czasu pracy. Zakresy obowiązków pracowników księgowości stanowią akta kontroli
 str. 1-20.

Zgodnie z zakresem obowiązków referent w Zespole Finansowo-Księgowym D. W. wykonuje zadania zarówno Zespołu Finansowo-Księgowego (dekretacja dokumentów i ich księgowanie, sporządzenie sprawozdań z wydatków i dochodów budżetowych Kuratorium)

jak i Wydziału Organizacyjno-Kadrowego (np. zakupy artykułów biurowych, środków czystości, rozliczanie czasu pracy kierowcy).

      Ponadto pracownik ma wykonywać inne zadania zlecone przez Głównego Księgowego i Dyrektora Wydziału Organizacyjno-Kadrowego. Omawiany zakres obowiązków podpisała główna księgowa i dyrektor wydziału co oznacza, że pracownik ma dwóch bezpośrednich przełożonych. Powstała sytuacja stwarza ryzyko niewykonywania obowiązków przez pracownika z należytą starannością (jednocześnie otrzymanie zadania od obu przełożonych). Zakres obowiązków  referenta Dariusza W. stanowią akta kontroli str. 11-12.

 

4.      Obowiązki kasjera od dnia 10 sierpnia 1998 r. (a.k. str. 21-22) do dnia
20 lutego 2004 r. pełniła P. Ilona Ambrożewicz. w teczce osobowej w/w znajdują się dokumenty:

 

      zapytanie o karalność  z dnia 15.12.1999 r.  z adnotacją "nie notowany",

      umowa o pracę na czas określony z dnia 15.07.1998 r. do dnia 31.12.1998 r.,

      aneks do w/w umowy z dnia 12.11.1998 r. przedłużający okres zatrudnienia do dnia 31.03.1999 r.,

      umowa i pracę na czas nie określony z dnia 1.04. 1999 r.,

      oświadczenie z dn. 10.08.1998 r. o odpowiedzialności materialnej pracownika za powierzone mienie zakładu,

      zakres obowiązków z dnia 15.12.1999 r. (a.k. str. 1-2).

Z w/w zakresu obowiązków kasjerki P. Ilony Ambrożewicz wynika, że była ona odpowiedzialna m.in. za prawidłowość operacji gotówkowych począwszy od rozchodowania czeku gotówkowego w książce druków ścisłego zarachowania do wypisania czeku i przedstawienia go do podpisu Głównej Księgowej, poprzez pobranie gotówki z banku, po zaewidencjonowanie przychodu gotówki w raporcie kasowym. Ponadto do zakresu obowiązków kasjerki należało sporządzanie przelewów bankowych.

Powierzenie kasjerce wszystkich czynności związanych z obrotem gotówkowym i bezgotówkowym z jednoczesnym upoważnieniem jej do odbioru korespondencji bankowej stanowiło zamknięty krąg, którego kontrola wewnętrzna Kuratorium Oświaty nie była w stanie przeniknąć.

Do obowiązków kasjera, zgodnie z zakresem zadań, należały dodatkowo, następujące czynności:

 

      sprawdzanie dowodów kasowych pod względem formalnym
i rachunkowym,

      wystawianie not korygujących błędy rachunkowe,

      prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,

      prowadzenie ewidencji analitycznej do kont bankowych: 131 - środki specjalne i 139 - sumy depozytowe. Wyjaśnienie złożone w tej sprawie przez Główną Księgową stanowią akta kontroli str. 23. Oprócz czynności wynikających z zakresu obowiązków P. Ilona Ambrożewicz prowadziła społecznie księgowość i obsługiwała kasę Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej przy Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Zgodnie z § 44 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz.U. Nr 100, poz. 502 ze zmianami) nie można łączyć funkcji księgowej z funkcją kasjera. Z uwagi na to, że operacje kasowe i bankowe PKZP nie były tematem kontroli PUW, kontrolujący zbadał te operacje bardzo ogólnie.

W trakcie kontroli ustalono, że dnia 04.01.2001 r. kasjerka podjęła
z konta bankowego PKZP gotówkę w wysokości 1.800,00 zł., dnia 31.01.2001 r. kwotę - 1.700,00 zł., w celu wypłacenia pożyczek.
W styczniu Zarząd PKZP przyznał  tylko jedną pożyczkę w wysokości 1.850,00 zł.  Pozostałą  kwotę - 1.650,00 zł kasjerka przywłaszczyła. Był to pierwszy tego rodzaju czyn popełniony przez P. I. Ambrożewicz, jaki na podstawie udostępnionych dokumentów stwierdził Kontrolujący.

Jednocześnie stwierdzam, że działalność finansowa PKZP
w Kuratorium była prowadzona bez jakiejkolwiek dokumentacji kasowo-bankowej.

Ostatni wyciąg bankowy z konta PKZP został sporządzony na dzień 31.12.1996 r.

 

5.      Zarządzeniem Nr 18 Podlaskiego Kuratora Oświaty Pani Zofii Trancygier -Koczuk z dnia 20 lutego 2002 r. została wprowadzona do stosowania
z dniem 1 stycznia 2002 r. "Instrukcja kontroli finansowej i audytu wewnętrznego, zasad rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych w Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Jest to dokument wewnętrzny ustalający  jednolite zasady sprawowania kontroli i obiegu dokumentów w tej jednostce, składa się z następujących części .

      I. Uwagi wstępne - poświęcone omówieniem ogólnych zasad organizacji kontroli wewnętrznej  i   odpowiedzialności    z   tytułu    sprawowanej kontroli,

      II. Instrukcja w sprawie systemu organizacji i   funkcjonowania   kontroli finansowej   oraz  obiegu   dokumentów    finansowych,    w    której uregulowano zagadnienia w zakresie:

      § 1. organizacja  i  funkcjonowanie   kontroli  finansowej   gdzie    został opisany   cel   kontroli,  kto jest  odpowiedzialny   za   sprawowanie kontroli finansowej w jednostce, formy kontroli.

      § 2.urządzenia księgowe - bez wymieniania   jakie księgi   rachunkowe prowadzone są w jednostce

      § 3. dowody księgowe i ich kontrola, w którym   określono   jakie    dane powinien   zawierać    dowód   księgowy    zakwalifikowany  do zaewidencjonowania w księgach rachunkowych,

      § 4. gospodarka pieniężna - uregulowane są w   tym   paragrafie   zasady gospodarki   kasowej     w tym:   obowiązki    kasjera   w   zakresie dokonywania wpłat i wypłat do kasy  prawidłowość    ewidencjonowania operacji kasowych  w raporcie   kasowym,   kontrola    kasy - kiedy i kto przeprowadza?

      § 5. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania - jakie druki zaliczone są   do   druków    ścisłego zarachowania,   zasady ich    ewidencji w specjalnej   księdze   oraz   zabezpieczenie  w/w   druków przed kradzieżą i zniszczeniem.

      § 6. Gospodarka środkami rzeczowymi-określono osoby odpowiedzialne za prawidłową gospodarkę majątkiem rzeczowym, zasady ewidencji środków trwałych.

      § 7.  Inwentaryzacja aktywów i pasywów - terminy inwentaryzacji, sposoby jej przeprowadzenia, obowiązki pracowników w związku z przeprowadzoną inwentaryzacją

 

      § 8.   Dokumentacja dotycząca wynagrodzenia pracowników - zasady sporządzania list płac i innych należności pracowników oraz odpowiedzialności za prawidłowość sporządzania list  płatniczych.

 

 Ponadto w omawianej instrukcji określone zostały:

 

      zasady przeprowadzania kontroli merytorycznej oraz formalno-rachunkowej wraz z listą osób odpowiedzialnych za te kontrole,

      metody wyceny aktywów i pasywów,

      kto, kiedy i w ilu egzemplarzach sporządza określony dokument księgowy, kto sprawuje kontrolę merytoryczną i formalno-rachunkową oraz kto zatwierdza dany dokument do realizacji.

Do w/w Zarządzenia Kuratora Oświaty w formie załącznika, dołączony jest "Wykaz kont syntetycznych stosowany w księdze głównej Kuratorium Oświaty. Wymienione są zarówno konta bilansowe, pozabilansowe jak w wynikowe.

 

6.      W latach 2001-2003 w Kuratorium Oświaty w Białymstoku przeprowadzono była jedna kontrola finansowo-gospodarcza przez P. Janinę Bryndza - starszego inspektora Wydziału Finansowania Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i dotyczyła ona okresu 1999-2000. W wyniku tej kontroli stwierdzono następujące uchybienia  w gospodarce pieniężnej:

 

1)                                    wypłacano gotówkę z kasy na podstawie rachunków niesprawdzonych i niezatwierdzonych przez upoważnione osoby,

2)                                   brak potwierdzenia na rachunku, fakturze otrzymania z kasy gotówki,

3)                                   zapisy w raportach kasowych były dokonywane nie chronologicznie oraz dokonywano zbiorczych zapisów ujmujących w jednym zestawieniu dowody do kasy z kilku  dni,

4)                                   nieprawidłowości przy wypłacaniu i rozliczaniu zaliczek udzielanych pracownikom.

Zdaniem kontrolującego był to już pierwszy sygnał pewnych nieprawidłowości, które mogły sprzyjać nadużyciom ze strony osoby, która była odpowiedzialna za gospodarkę kasową.

 

  1. USTALENIA SZCZEGÓŁOWE

 

1.                                                                                                            Kontrolę gospodarki pieniężnej w Kuratorium Oświaty przeprowadzono metodę reprezentatywną obejmując kontrolą dokumenty kasowe
i bankowe środków pozabudżetowych za okres od 01.01.2001 r. 
do 20.02.2004 r.

Kontroli poddano prawidłowość, terminowość i zupełność udokumentowania obrotów kasowych i  bankowych, zaewidencjonowania ich (raport kasowy i konta r-ków bankowych), porównania zapisów
w księgach rachunkowych Kuratorium Oświaty i "Zestawieniu transakcji rachunku" otrzymanego odpłatnie z BPH S.A. O Białystok, gdzie znajdowały się środki defraudowane przez kasjera Kuratorium.

Kontroli poddano również przestrzeganie dyscypliny kasowej
w świetle obowiązujących przepisów.

Zgodnie z wyjaśnieniem Głównej Księgowej P. Haliny Popławskiej (a.k. str. 24) dnia 20.02.2004 r.  stwierdzone zostało przywłaszczenie środków finansowych  przez kasjerkę na niekorzyść Kuratorium. Dnia 23 lutego  2004 r. na podstawie postanowienia Prokuratury Rejonowej w Białymstoku funkcjonariusz policji,
w obecności  Głównego Księgowego, dokonali otwarcia i  przeszkolenia sejfu, biurka kasjerki i szaf biurowych znajdujących się w pomieszczeniu kasowym. Postanowienie o przeszukaniu stanowi ak. str. 25. Na podstawie wyników przeszukania przekazano tymczasowo prowadzenie  kasy P. Ninie Zacharewicz (a.k. str. 26).  Pani Nina Zacharewicz protokołem zdawczo odbiorczym  z dnia 2.03. 2004 r.  przekazała prowadzenie kasy P. Zofii Pacewicz , przeniesionej z dniem 1.03.2004 r. decyzją Kuratora Oświaty z Wydziału Organizacyjno-Kadrowego do Zespołu Finansowo-Księgowego na stanowisko kasjera (ak. str. 27-28) . Dnia 8.03.2004 r. w teczce osobowej P. Zofii Pacewicz znajduje się zapytanie o karalność z dnia 04.03. 2004 r. z adnotacją "nie figuruje
w kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego", natomiast brak jest aktualnego zakresu obowiązków na stanowisku kasjera i  deklaracji o odpowiedzialności materialnej kasjera za powierzone pieniądze i inne walory.

 

2. Na podstawie skontrolowanej dokumentacji bankowej i kasowej stwierdzam, co następuje:

 

      wyciągi bankowe od dnia 31.03.2001 r. - rachunek sum depozytowych (a.k. str. 29-30) i od 15.04.2002 r. - rachunek funduszu świadczeń socjalnych (a.k. str. 31-32) są świadomie sfałszowane przez kasjerkę, aby ukryć przywłaszczenie środków pieniężnych podjętych z banku na własne  potrzeby.

      pobierane były środki pieniężne na podstawie czeków w wysokości wyższej aniżeli zaprzychodowanie do kasy. Kasjer dołączył do raportu kasowego czek, z którego obcinany był brzeg czeku z cyfrą jeden
(a.k. str. 33),

      realizowano w banku czeki anulowane w książce druków ścisłego zarachowania lub w ogóle nie ujęte w ewidencji druków ścisłego zarachowania,

      świadome składanie w banku sfałszowanych poleceń przelewów, skutkiem czego również nastąpiło bezprawne pomniejszenie środków finansowych Kuratorium .

W latach 2001-2004 przeprowadzone zostały następujące kontrole stanu gotówki i druków ścisłego zarachowania (a.k. str. 107-108):

 

1) główna księgowa przeprowadziła, z tytułu nadzoru  7 kontroli,

2) przejęcie stanu kasy, z powodu urlopu lub choroby kasjera, przez pracownika czasowo przejmującego kasę - 20 protokołów zdawczo-odbiorczych

3)  inwentaryzacja kasy przeprowadzana na koniec roku 2001, 2002, 2003 przez komisję inwentaryzacyjną powołaną Zarządzeniem Kuratora Oświaty.

           W wyniku w/w kontroli stwierdzono zgodność stanu rzeczywistego gotówki w kasie ze stanem wykazywanym
w raportach kasowych oraz zgodność stanu druków ścisłego zarachowania znajdujących  się w kasie ze stanem druków wynikających z zapisów w książce druków ścisłego zarachowania. Zaniechano kontroli stanu druków ścisłego zarachowania, które zostały anulowane (a.k. str. 109-114).

 

W wyjaśnieniu pisemnym Główna Księgowa stwierdza ponadto, że operacje gotówkowe ujęte w raportach kasowych były udokumentowane prawidłowymi dowodami źródłowymi, sprawdzonymi pod względem merytorycznym, rachunkowym i zatwierdzone do wypłaty. 

 

  1. Dokumentami, które umożliwiły poznanie mechanizmów dokonywania przestępstw przez kasjerkę były "Zestawienia transakcji na rachunku udostępnione odpłatnie  przez BPH S.A. O Białystok w dniach 20-25.02.2004 r.

           W/w zestawienia stanowią akta kontroli - plik str. 34-106.

            Mając na uwadze to, że wyciągi bankowe potwierdzające salda rachunków bankowych znajdujących się w BPH SA i raporty kasowe będące
w posiadaniu Kuratorium były świadomie fałszowane stwierdzam:

 

      w dokumentach odzwierciedlających obroty kasowe  i bankowe środków pozabudżetowych (sumy depozytowe i fundusz świadczeń socjalnych) kontrolujący stwierdził brak dokumentów księgowych na podstawie, których nastąpiło bezprawne pomniejszenie środków, na rachunku bankowym (tylko przy raporcie kasowym Nr 50 z dnia 26.11.2002 r.). Pozostałe dokumenty kasowe i bankowe są terminowe, zupełnie i prawidłowo opisane, poddane kontroli i zatwierdzone do realizacji.

 

  1. Nadużycia dokonywane przez kasjera P. Ilonę Ambrożewicz, pomimo stosowanych w jednostce  procedur kontroli zdaniem kontrolującego były możliwe w następujących okolicznościach.

 

a)          zakres wykonywanych zadań (wykonywanie wszystkich czynności związanych z obrotem gotówką) świadczy o dużym zaufaniu pracodawcy do pracownika, a zaufanie daje pracownikowi sposobność dokonywania tego rodzaju praktyk,

b)          kasjerka obsługiwała kasę Kuratorium od ponad 4 lat
(od 10.08.1998 r.) znała więc procedury i słabe strony kontroli wewnętrznej,

c)           książki druków ścisłego zarachowania, w których ewidencjonowane są rozchody i przychody czeków i bloków formularzy przychodowych i rozchodowych, dowodów kasowych, są liczne poprawki, przeróbki niezgodne z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r. Dz.U. Nr 76, poz. 694 ze zmianami). Praktyki te spowodowały brak czytelności niektórych zapisów a w rezultacie brak kontroli przychodów i rozchodów czeków gotówkowych np.:

 

      książka druków ścisłego zarachowania str. 37 poz. 12 - dnia
 05.04.2001 r. przyjęto na ewidencję 20 czeków gotówkowych o numerach 729676-729695, gdy tymczasem bank wykazuje realizację czeków
o numerach: czek 0000729697 dnia 4.05.2001 r. , czek 0000729698 dnia 04.07.2001 r. ,

      książka druków ścisłego zarachowania str. 39 poz. 13 czeki o nr nr 1437127÷ 1437131 w ilości 5 sztuk - "anulowano - zostały zalane atramentem" dnia 16.05.2002 r.  bank wykazuje podjęcie gotówki na podstawie czeków:

- nr 1437127 zrealizowany dnia 26.04.2002 r.

- nr 1437131 zrealizowany dnia 10.06.2002 r.

Kopie stron 36-39 książki druków ścisłego zarachowania stanowią akta kontroli str. 109-112.

Z adnotacji znajdujących się na w/w stronach wynika, że Główna Księgowa kontrolowała ewidencję druków. Na podstawie oświadczenia pisemnego Głównej Księgowej stwierdzam, że podpis złożony na str. 37 książka druków ścisłego zarachowania  (a.k. str. 110) jest  podpisem podrobionym.

Oświadczenie Głównej Księgowej stanowi a.k. str. 115.

 

W trakcie kontroli kontrolujący stwierdził następujące bezprawne pomniejszenie zasobów pieniężnych w Kuratorium Oświaty:

1)     realizowanie czeków, uprzednio lub po fakcie anulowanych w książce druków ścisłego zarachowania lub niezaprzychodowanych w książce druków ścisłego zarachowania

 

ROK 2001

 

dn. 20.03.01 r. czek nr CC 2831559 - na kwotę -   8.000,00 zł

dn. 30.03.01 r. czek nr CC 2831557 - na kwotę - 10.000,00 zł

dn. 04.05.01 r. czek nr 0000729697 - na kwotę -   2.000,00 zł

dn. 04.07.01 r. czek nr 0000729698 - na kwotę - 10.000,00 zł

dn. 25.10.01 r. czek nr 0000729694 - na kwotę -   5.000,00 zł

                                                                       ______________________

                                                           łącznie: 35.000,00 zł

 

W/w sumy zostały pobrane z rachunku bankowego wyodrębnionych środków założonego w BPH S.A. Warszawa Oddział w Białymstoku, na którym były złożone sumy depozytowe (wadium, gwarancje).

Na dzień 31.12.2001 r. saldo wykazane przez BPH S.A. "w zestawieniu transakcji na rachunku" przekazane odpłatnie Kuratorium Oświaty dnia 25.02.2004 r.  wynosi - 18.249,71 zł, natomiast wyciąg bankowy nr 33 z dnia 31.12.2001 r. będący w posiadaniu Kuratorium wykazuje saldo w wys. 54.198,72 zł, różnica w wys. 35.949,01 zł stanowi kwotę przywłaszczoną przez kasjera, strata z tytułu naliczenia odsetek od niższych kwot w wys. 713,00 zł, pozostała kwota w wys. 236 zł stanowi różnice w opłatach bankowych
i prowizjach pomiędzy wyciągami bankowymi sporządzonymi przez kasjera a rzeczywistymi kosztami wykazanymi przez bank.

Na podstawie analizy zapisów na kontach 139 - sumy depozytowe i 135 - zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz konfrontacji tych zapisów
z dokumentem przekazanym przez bank stwierdzam, że kradzież środków
w roku 2001 miała miejsce tylko z rachunku bankowego sum depozytowych

 

2)                                                      ROK 2002

 

a) rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych .

                  Pobrana gotówka na n/w czeki nie została zaprzychodowana do kasy.

 

                  dn. 15.04.202 r. brak nr czeku w zestawieniu na kwotę -  3.000,00 zł

                  dn. 10.06.2002 r. czek nr 0001437131 na kwotę - 4.144,64 zł

                  dn. 08.07.2002 r. czek nr 0001437136          na kwotę -12.922,62 

                  dn. 18,09,2002 r. czek nr 0001437148          na kwotę -10.000,00 

                                                                                              _______________________

                                                                                    łącznie:  30.067,26 zł

 

 

 

b) Pobrana gotówka na n/w czeki została zaprzychodowana w kwocie niższej niż pobranie z banku

 

-         dnia 26.11.2002 zrealizowano czek nr 0003150944 na kwotę - 11.000,00 zł, (a. k. str. 33) w raporcie kasowym Nr 50 za okres od 25.-30.11.2002r., poz. 5 zaprzychodowano kwotę 1.000,00 zł, kasjerka sprzeniewierzyła
10.000,00 zł

-         dnia 16.12.2002r. zrealizowano czek nr 0003150947 na kwotę - 13.400,00 zł, R.K nr 53 za okres od 16 - 22.12.2002, poz. 1 zaprzychodowano kwotę,- 3.400,00 zł, kasjerka sprzeniewierzyła - 10.000,00 zł.

 

c) Kwoty przyjęte do kasy od pracowników i emerytów z tytułu spłat pożyczek mieszkaniowych nie zostały wpłacone do banku:

 

-         poz. ks. 622 wb nr 149 z dnia 31.12.2002 r. potwierdzenie wpływu do banku kwoty - 60,00 zł wpłaconej do kasy (R.K. nr 55 za okres 30-31.12.2002 r.) tytułem spłaty pożyczek mieszkaniowych, brak potwierdzenia tej operacji
w zestawieniu transakcji z banku.

 

Na dzień 31.12.2002r. saldo wykazane przez BPH S.A. na "zestawieniu transakcji na rachunku" przekazanym  Kuratorium w dniu 25.02.2004r. wynosi - 14.672,59 zł, natomiast wb. nr 149 z dnia 31.12.2002 r. będący w posiadaniu Kuratorium wykazuje saldo w wys. 119.148,18 zł.

 

Na różnicę sald w wys. 104.475,59 zł składają się:

 

-         kwota pobrana na podstawie czeków w wys. 50.067,26 

-         kwota przyjętych do kasy i niewpłaconych do banku rat pożyczek mieszkaniowych w wys. 60  zł;

-         zwrot kaucji gwarancyjnej dla BUDIMEX UNIBUD dn. 31.05.2002r.
(poz. ks. - 249) w wys. 49.855,36 zł.

-         podjęto z konta kwotę 3.200,00 zł z tytułu wpłaty zapomóg , suma ta jako nieodebrane świadczenia socjalne była przekazana na konto sum depozytowych i stamtąd powinna być podjęta w celu wypłaty świadczeniobiorcom.

Dwie ostatnie w/w operacje powinny być wykonane z konta bankowego przeznaczonego dla sum depozytowych, w rzeczywistości sumę tą przelano z konta bankowego funduszu świadczeń socjalnych.

 

Łączna kwota zmniejszająca konto FŚS nielegalnie wynosi 103.182,62 zł.

 

 

d) Rachunek bankowych sum depozytowych:

 

-         zrealizowane czeki nie zaprzychodowane do kasy:

dn. 07.05.2002 r. czek nr 0001437129   na kwotę -  3.900,00 

dn. 04.01.2002 r. czek nr 0001169317  na kwotę -  4.800,00 

dn. 27.05.2002r. czek nr 0001437130 na kwotę -   3.000,oo 

dn. 27.05.2002r. na zestawieniu transakcji brak nr czeku    -  1.500,00 

                                                                              RAZEM: -13.200,00 zł

 

e) dokonano przelewów:

 

 

-         dn. 15.02.2002r. przelano kwotę - 3.500,00 zł na nazwisko Ambrożewicz Ilona z tytułu pożyczki na remont mieszkania. Brak w dokumentacji ZFŚS potwierdzenia przyznania w/w pożyczki, jak również brak w dokumentacji księgowej potwierdzenia wymienionej operacji finansowej;

 

-         dn. 07.03.2002r. przelano na konto P. K?. W? kwoty - 1.500,00 zł otrzymała pożyczkę z PKZP przy Kuratorium Oświaty w Białymstoku
(a.k. str.116). Łącznie na kwotę 5.000,00 zł.

 

Różnica sald na dzień 31.12.2002r. wykazywanych przez bank w zestawieniu transakcji bankowych w wys. - 4.301,58 zł a wb. z dnia 31.12.2002r. będących w posiadaniu Kuratorium w wys. 5.217,25 zł wynosi 915,67 zł.

Łączna kwota sprzeniewierzeń na koncie bankowym przeznaczonym dla sum depozytowych wynosi 18.200,00  zł.

Dokonując przeksięgowań kwot depozytowych pobranych z konta ZFŚS na konto sum depozytowych otrzymamy następujące niedobory na rachunkach bankowych:

r-k bankowy ZFŚS (14.672,59 zł+49.855,36 zł+3.200,00 zł=67.727,95 zł - takie przybliżone saldo wykazałby bank na dzień 31.12.2002 r., gdyby z konta FŚS nie były dokonane wypłaty dla BUDIMEX UNISBUD  oraz na nie pobrane zapomogi. Różnica pomiędzy tak obliczonym saldem konta bankowego a saldem wykazanym na wb znajdującym się w posiadaniu Kuratorium wynosiłaby kwotę 51.420,23 zł (119.148,18 zł - 67.727,95 zł).

Analogicznie obliczając saldo konta bankowego sum depozytowych bank wykazałby na dzień 31.12.2002r. saldo debetowe w wys. 48.753,78 zł

(4.301,58 - 49.855,36 - 3.200,00).

 

Zaznaczam, że wymienione kwoty dotyczące strat są nieprecyzyjne, ponieważ nie uwzględniają prowizji bankowych jak i odsetek bankowych w prawidłowej wysokości.

 

 

  3. ROK 2003

 

Konto bankowe FŚS

 

a)      Pobranie z banku gotówki na podstawie czeku anulowanego w książce druków ścisłego zarachowania:

- dn. 01.04.2003r. czek nr 0003150949 na kwotę - 11.000,00 zł

- dn. 10.08.2003r. czek nr 0003159349 na kwotę - 11.200,oo zł

- dn. 22.12.2003r. czek nr 0003159366 na kwotę - 12.320,00 zł

 

                                                                         Łącznie - 34.520,00 zł

 

   Brak zaprzychodowania w/w kwot w raportach kasowych.

 

b)     Pobranie z banku gotówki na podstawie czeków, w wys. wyższej aniżeli zaprzychodowana w raporcie kasowym:

-                   dn. 03.06.2003 r. czek nr 0003150952 na kwotę - 11.000,00 zł

w R.K. nr 27 za okres od 1-8.06.2003 r. zaprzychodowano kwotę 1.000,00zł

-                   dn. 17.06.2003r. czek nr 0003150954 na kwotę - 11.000,00 zł

     w R.K. nr 29 za okres 16-22.06.2003r.  zaprzychodowano kwotę 1.00,00 zł

-    dn.22.10.2003 r. czek nr 0003159354 na kwotę -  11.000,00 zł

     w Rk nr 46 za okres od 20-26,06,2003 r

     zaprzychodowano na kwotę - 1.000,00 zł.

 

Łącznie 30.000,00 zł

 

c) Dokonano przelewów z tytułu pożyczki mieszkaniowej, na które brak potwierdzenia w ewidencji księgowej  Kuratorium:

 

- dn. 21.02.2003r. z tytułu pożyczki na remont mieszkania - 3.000,00 zł

- dn. 08.10.2003r. z tytułu pożyczki mieszkaniowej - 2.000,00 zł

 

                                                                                  Łącznie 5.000,00 zł

 

d) Kwoty przyjęte do kasy od pracowników i emerytów tytułem spłaty pożyczki mieszkaniowej nie były wpłacone do banku ( brak potwierdzenia wpłaty
w "zestawieniu transakcji na rachunku"

- poz. ks. 473 wb 107 z dn. 28.11.2003r wpłata do banku kwoty 506,20 zł przyjętej do kasy (RK nr 53 za okres 24-30.11.2003), brak potwierdzenia przez bank w zestawieniu transakcji

- poz. ks. 80 wb nr 19 z dn. 28.02.2003r. wplata do banku kwoty 58,00 zł, brak potwierdzenia przez bank w zestawieniu transakcji

 

                                                                                               Łącznie - 564,20 zł

 

 

 

W/w sumy zostały pobrane z rachunku bankowego wyodrębnionych środków funduszu świadczeń socjalnych.

 

            Na dzień 31.12.2003r. saldo wykazane przez BPH S.A. na "zestawieniu transakcji na rachunku" przekazane odpłatnie Kuratorium Oświaty dnia 25.02.2004 r. wynosi 24.442,53 zł., natomiast saldo wykazane na wyciągu bankowym na dzień 31.12.2003 r. będącym w posiadaniu Kuratorium Oświaty wynosi 105.103,61 zł. Różnica w saldach wynosi 80.661,08 zł.

            Na podstawie dokumentów księgowych: raporty kasowe, wyciągi bankowe, ewidencja kont 135 - z f.ś.s  i 139 - sumy depozytowe oraz zestawienia transakcji na rachunku stwierdzam, że w roku 2003 zdefraudowano środki pieniężne na kwotę - 70.084,20 zł

 

 

 

 

 

 

4. Rok 2004

 

 

- dnia 06.02.2004r. zrealizowany został czek nr 0003159369 na kwotę 8.250,00 zł, brak zaprzychodowania tej kwoty w raporcie kasowym,

 

- przyjęto do kasy tytułem spłaty pożyczki mieszkaniowej kwotę 579,20 zl i wpłacono do banku ( RK nr 6 za okres 09-15.02.2004r; wb 14 z dnia 13.02.2004r.) , bank nie potwierdza tej wpłaty,

 

- przyjęto do kasy kwotę 634,00 zł tytułem spłaty pożyczki mieszkaniowej i wpłacono do banku ( RK nr 4 za okres 26-31.01.2004r. i wb 8 z dnia 30.01.2004r), bank nie potwierdza tej wpłaty

 

- przyjęto do kasy kwotę 84 zł dnia 16.02.2004r. oraz kwotę 42,00 zł dnia 19.02.
2004 r. (RK nr 7 za okres 16-22.02.2004r.), brak potwierdzenia wpłaty kwoty
w łącznej wysokości 126,00 zł do banku.

 

            W wyniku tych malwersacji kasjera na niekorzyść Kuratorium na podstawie fałszywych dowodów kasowych i bankowych w okresie od 2001 do
20.02.2004r. nastąpiło bezprawne pomniejszenie środków pieniężnych pozabudżetowych na łączna kwotę 183.000,66 zł    183.000,86 zł 1.

 

W poniższym zestawieniu wykazane zostały wielkości zdefraudowanych kwot
w poszczególnych latach z uwzględnieniem wykorzystywanych w tym celu metod.

 

 

 

 

Metoda

działania

Rok 2001

           Rok 2002

Rok 2003

Rok 2004

 

r-k sum depozytowych

 

/ w zł /

fundusz świadczeń socjalnych

/ w zł /

r-k sum depozytowych

 

/ w zł /

fundusz świadczeń socjalnych

/ w zł /

fundusz świadczeń socjalnych

/ w zł /

RAZEM

 

 

/w zł /

podjęcie gotówki z banku na podstawie czeku

35.000,00

30.067,26

13.200

34.520,00

8.250,00

121.037,26

Podjęcie gotówki z banku na podstawie czeku w wys. wyższej aniżeli zaprzychodowano do kasy

-

20.000,00

-

30.000,00

-

50.000,00

Przyjęcie do kasy wpłat bez odprowadzania ich do banku

-

60,00

-

564,20

1.339,20

1.963,40

Dokonane przelewy bez ujęcia ich w dokumentach księgowych

-

-

5.000,00

5.000,00

-

10.000,00

RAZEM

35.000,00

50.127,26

18.200

70.084,20

9.589,20

183.000,66

 

 

 

            Mając na uwadze, że kontrolujący nie miał możliwości zapoznania się
z dokumentami źródłowymi (odcinki czeków, przelewów) będącymi w posiadaniu BPH S.A., a dokumentującymi operacje bankowe na rachunkach Kuratorium Oświaty, nie był w stanie stwierdzić, kto złożył podpisy na w/w dowodach księgowych.

            Natomiast wyraźnie należy stwierdzić, że udokumentowanie obrotów kasowych i bankowych środków budżetowych i ich zaewidencjonowanie na koncie 130, rachunek bieżący prowadzony w NBP 0/Białystok pod względem prawidłowości
 zupełności nie budzi żadnych zastrzeżeń ze strony kontrolującego.

 

 

III. PODSUMOWANIE WYNIKÓW KONTROLI

 

      Procedury kontroli wewnętrznej w tym kasy i druków ścisłego zarachowania obowiązujące w Kuratorium Oświaty w Białymstoku, są określone w "Instrukcji
w sprawie systemu organizacji i funkcjonowania kontroli finansowej oraz obiegu dokumentów finansowo-księgowych"...wprowadzonej do stosowania Zarządzeniem Nr 18 z dnia 20 lutego 2002 r. Podlaskiego Kuratorium Oświaty
z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2002 r.

Instrukcja kasowa stanowiąca treść § 4 w/w Instrukcji określa w szczególności zasady zabezpieczenia i przechowywania gotówki, zasady pobierania do kasy i zasady dokonywania wypłat gotówkowych, terminy i tryb przeprowadzenia kontroli i inwentaryzacji gotówki w kasie, zasady postępowania w przypadku stwierdzenia okoliczności noszących znamiona przestępstwa, zasady powierzania kasy innej wyznaczonej osobie (np. w przypadku zastępstwa na okres nieobecności kasjera) oraz została określona odpowiedzialność materialna kasjera za powierzoną gotówkę i inne wartości.

      Gospodarka drukami ścisłego zarachowania stanowi § 5 w/w Instrukcji. Wymienione są dokumenty, zaliczone do druków ścisłego zarachowania, zasady przechowywania i zabezpieczenia druków, wymogi, jakie postawione są księgom do ewidencji druków, zasady inwentaryzacji druków, zasady postępowania
w przypadku niezgodności stanu ewidencyjnego ze stanem rzeczywistym. Omawiane procedury stanowią system kontroli w zakresie kontroli gospodarki kasowej w stopniu zadawalającym, niemniej jednak w procedurach np. nie określono, kto odpowiada za prawidłową gospodarkę drukami ścisłego zarachowania. Ogólne stwierdzenie "pracownik odpowiedzialny" bez jednoczesnego ujęcia tej odpowiedzialności w zakresie obowiązków konkretnego pracownika jest określeniem bezprzedmiotowym.

W trakcie kontroli stwierdzono brak korelacji w zakresie kontroli wewnętrznej sprawowanej przez pracowników księgowości i głównej księgowej
z obowiązującymi procedurami. Przejawia się to poprzez nieuwzględnienie tematyki kontroli wewnętrznej w zakresach obowiązków np.: nikt z pracowników nie ma w zakresie obowiązków kontroli gospodarki kasowej, kontroli druków ścisłego zarachowania (zapis w zakresie obowiązków P J. Ambożewicz
o obowiązku  prowadzenia ewidencji druków ścisłego zarachowania nie jest i nie może być jednoznaczny z obowiązkiem kontroli gospodarki drukami ścisłego zarachowania). Brakuje w zakresach czynności pracowników również zapisu
o obowiązku stosowania samokontroli.

Należy stwierdzić, że pomimo braku istotnych błędów w procedurach określających zasady kontroli wewnętrznej dot. gospodarki kasowej, system okazał się zawodny.

Sygnałem, nieprawidłowości w ewidencji przychodowej i rozchodowej czeków były liczne przeróbki pojedynczych cyfr, używanie korektora do usuwania pierwotnych zapisów co powinno spowodować bardziej wnikliwą kontrolę stanu  czeków gotówkowych nie tylko niezrealizowanych a przede wszystkim anulowanych. Powinno powstać pytanie co się stało z anulowanymi czekami, czy są przechowywane w kasie.

Zakres obowiązków i odpowiedzialności Głównej Księgowej obejmuje  odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie rachunkowości, należyte przechowywanie i zabezpieczenie gotówki, druków   ścisłego zarachowania.
W/w zakres nie obejmuje całości zadań określonych w art. 35 ustawy o finansach publicznych, w tym wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym, wstępnych kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dot. operacji gospodarczych i finansowych. Powierzenie kasjerce wszystkich czynność związanych z obrotem gotówkowym i bezgotówkowym  z jednoczesnym upoważnieniem jej do odbioru korespondencji bankowej, stanowiło zamknięty krąg, którego kontrola wewnętrzna Kuratorium nie była w stanie przeniknąć.

 

        Z materiałów będących aktami kontroli str 117-118 wynika, że na przestrzeni okresu 2002-2003 r. P. Ilona Ambrożewicz korzystała z urlopu wypoczynkowego  łącznie po kilka dni tak, aby nie spowodować konieczności przekazania swoich obowiązków na dłuższy czas nieobecności innej osobie. To umożliwiło prowadzenie określonej "strategii" w celu kontynuowania tego procederu.

         W podsumowaniu wyników kontroli należy stwierdzić, że sprawowanie kontroli finansowej w Kuratorium Oświaty było nieskuteczne czego dowodem są niniejsze wyniki kontroli, a mianowicie systematyczne przywłaszczanie sobie przez kasjerkę Panią  Ilonę Ambrożewicz w okresie 2001-2004 środków pieniężnych na ogólną kwotę 183.000,66 zł     183.000,86 zł 1.

 

         W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała Główna Księgowa P. Halina Popławska oraz pozostali pracownicy w zakresie swoich obowiązków.

 

      Protokół niniejszy został opracowany w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, podpisany po uprzednim odczytaniu. Jeden egzemplarz protokołu pozostawiono w jednostce.

 

 

 

 

 

 

  

         Zgodnie z § 22 Zarządzenia nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia
19 lutego 2002 r. w sprawie szczególnych zasad wykonywania kontroli, Kierownik kontrolowanej jednostki może zgłosić zarządzającemu kontrolą w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu pisemne wyjaśnienia co do zawartych w protokole ustaleń.

 

 

 

 

 

 

       PODPISY KIEROWNICTWA       PODPIS OSOBY KONTROLUJĄCEJ:

   KONTROLOWANEJ JEDNOSTKI: 

 

 

   1. Podlaski Kurator Oświaty

         dr Zofia Trancygier - Koczuk                     Janina Bryndza

 

   2. p.o. Głównego Księgowego

         Halina Popławska

 

 

 

 

 

  Białystok, dnia  25.03.2004 r.                         


Publikator: Jolanta Kowalczuk Data utworzenia:  01.04.2004 00:00:00
Data publikacji:  02.04.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  02.04.2004 00:00:00 


Informacja byla modyfikowana.
  1/ W związku z wystąpieniem błędu rachunkowego w protokole kontroli dokonano korekty w zapisie protokołu z kwoty 183.000,86 zł na kwotę 183.000,66 zł. Powyższa kwota została wymieniona w protokole w dwóch miejscach. Dokonane korekty zaparafowały w dniu 2.0

Poprzednie wersje informacji:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl