Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34026729   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Powiatowego Urzędu Pracy w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Do u¿ytku s³u¿bowego

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI

 

problemowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Grajewie, ul. Strażacka 6B,   nr  REGON -u  450709968,   zwanym  w dalszej  treści  ?Urzędem",   podległym  Staroście Powiatu  Grajewskiego  .

Kierownikiem  Urzędu  jest Pani  Bożenna  Zakrzewska.

Kontrolę przeprowadzili  pracownicy  Oddziału   Służb Zatrudnienia  w  Wydziale  Polityki  Społecznej  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w  składzie:

     1. Pani  Renata  Krzyżewska     -  starszy  inspektor wojewódzki

     2. Pani  Irena  Szaruta               -  starszy inspektor wojewódzki

na podstawie upoważnienia do kontroli nr 147/04 z dnia 9.03.2004r. wydanego  z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja  Kozłowskiego Dyrektora Wydziału  Polityki   Społecznej   w dniu  16.03.2004r.

Kontrolujący wpisali się do książki  kontroli  pod   poz. 2 /2004 r.

Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielały:

Pani   Bożenna   Zakrzewska              -   Kierownik  Powiatowego  Urzędu  Pracy

Pani   Krystyna Szumska                     -  Główna  Księgowa,

Pani   Dorota Kurowska                      -   p.o. Kierownik  Działu  Ewidencji  Świadczeń,

 

Kontrola  problemowa  dotyczyła:

            Przestrzegania  prawa  w  zakresie  przyznawania  i  pozbawiania  statusu  bezrobotnego  oraz  wypłacania  zasiłków.

 

Kontroli  poddana została prawidłowość realizacji   zadań   w zakresie administracji rządowej  określonych w art. 6 ustawy o zatrudnieniu i  przeciwdziałaniu  bezrobociu  z  dnia 14 grudnia 1994 r. ( Dz. U. z  2003r. Nr 58, poz. 514 z  późn. zm.)  przez  Powiatowy  Urząd  Pracy  w  Grajewie, tj.:

-  rejestrowanie  bezrobotnych  i  innych  osób  poszukujących  pracy ,

-  wydawanie  decyzji  w  sprawach :

a) o uznaniu lub odmowie uznania osoby za bezrobotną oraz utracie statusu osoby bezrobotnej ,

b) o przyznaniu , odmowie przyznania , wstrzymaniu , utracie lub  pozbawieniu  prawa do zasiłku .

W  trakcie  działań  kontrolnych  ocenie  podlegała prawidłowość  przestrzegania przez Urząd  następujących  przepisów  prawa :

 

a)   rozporządzenia Ministra Pracy  i Polityki  Socjalnej  z  dnia 28 lutego 1997r. w sprawie szczegółowych zasad  przyznawania   świadczeń określonych w ustawie o zatrudnieniu                    i  przeciwdziałaniu  bezrobociu  ( Dz. U. Nr 25 , poz. 132  z  późn. zm. ),

b) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 lutego 1997r.  w    sprawie  szczegółowych  zasad  prowadzenia  rejestracji  i ewidencji  bezrobotnych  oraz  innych  osób  poszukujących  pracy ( Dz. U. Nr 25 , poz. 131 z   późn.  zm. ),

c)  kodeksu  postępowania administracyjnego ( Dz.U. z  2000r.  Nr 98, poz.1071 z późn. zm.).

 

Przedmiotowy  i  podmiotowy  zakres  kontroli.

 

Powiatowy Urząd  Pracy  w Grajewie  zasięgiem  swego działania obejmuje miasto Grajewo, miasto i gminę Rajgród  i Szczuczyn oraz gminy: Grajewo, Wąsosz oraz   Radziłów .

Liczba  bezrobotnych  zarejestrowanych  w  Urzędzie   wynosiła  na  koniec  stycznia   2004r.   ogółem  5350 osób, w tym  z  prawem  do  zasiłku  804 osób. Urząd w dniu kontroli zatrudniał  ogółem 30 osób, w tym  5  osoby  w  ramach  robót  publicznych.

 Wg istniejącej w dniu kontroli  struktury organizacyjnej, zadania będące przedmiotem kontroli realizowane    przez:

1. Dział  Ewidencji  i  Świadczeń, do  którego  należy:

-  rejestrowanie  zgłaszających  się  bezrobotnych  i  poszukujących  pracy,

-  obsługa  bezrobotnych  z  prawem  do  zasiłku,  i  bez  prawa  do  zasiłku,

 - rozpatrywanie  odwołań  od  decyzji,

-  gromadzenie  informacji  dotyczących  zadań   i  usług  Urzędu.

2.Dział  Finansowo-Księgowy, do zadań  którego  należy:

-    planowanie środków budżetu,

-    planowanie środków FP i PFRON,

-    kontrola dyscypliny finansów publicznych i wydatków z budżetu, FP i PFRON,

-    rozliczenie i ewidencjonowanie , obsługa kasowa FP i budżetu.

 

USTALENIA  KONTROLI:

 

Kontrolą objęto następujące  dokumenty :

-  10  kart rejestracyjne  osób,  którym  przyznano  status osoby  bezrobotnej,

-  1 listę  wypłat  zasiłków  i  innych świadczeń  dla osób  bezrobotnych  w 2003r,

 

1. Prawidłowość  kwalifikowania  rejestrujących  się  osób  uprawnionych  do  zasiłku.

 

Zgodnie  z  Rozporządzeniem  MP i PS  z  dnia  28 lutego  1997r.  w  sprawie  szczegółowych  zasad  prowadzenia  rejestracji  i  ewidencji  bezrobotnych  oraz  innych  osób  poszukujących  pracy (Dz. U. Nr 25,  poz. 132   z  późn.  zm.)   osoba  rejestrująca  się  przedkłada  do  wglądu  pracownikowi  Urzędu  dokonującemu   rejestracji :  dowód  osobisty,  dyplom  lub  świadectwo  ukończenia  szkoły,  bądź  kursu,  szkolenia,  świadectwa  pracy  oraz   inne  dokumenty  niezbędne do uzyskania  prawa  do  zasiłku   lub  świadczenia  przedemerytalnego m.in. zaświadczenie o pracy  w  rolnictwie, poświadczenie o zameldowaniu oraz  prowadzeniu  własnej  działalności,  wypis  z  rejestru  gruntów .

 

Oceny prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art.23ust. 1 i ust. 2 i art. 25i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu dokonano na podstawie wybranej losowo dokumentacji 10 zarejestrowanych osób bezrobotnych o następujących numerach:

10785, 2120, 13679, 2276, 9562, 12069, 10551, 11425, 2450, 2251.

Szczegółowej analizy dokonano na podstawie n/w dokumentacji:

Nr 10785

Osobie zarejestrowanej przyznano status osoby bezrobotnej w dniu 27.09.2002r. oraz prawo do zasiłku od dnia 5.10.2002r. w wysokości 398,60 zł miesięcznie z tytułu odbycia zasadniczej służby wojskowej. Utrata statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku nastąpiła z dniem 5.08.2003 r. z powodu podjęcia pracy, ponowna rejestracja miała miejsce w dniu 31.12.2003r.,a prawo do zasiłku zostało przyznane od dnia 1.01.2004r. na podstawie art.25 ust. 1ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu na okres do 12 miesięcy pomniejszony o okres pobierania zasiłku przed utratą statusu bezrobotnego, z dniem 6.01.2004r.nastąpiła kolejna utrata statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku z powodu podjęcia zatrudnienia, po ustaniu krótkotrwałego zatrudnienia osoba ponownie zarejestrowała się  w 11.02.2004r. i uzyskała prawo do zasiłku od dnia 12.02.2004 r. na mocy art. 25 ust. 11 ustawy na okres uzupełniający do 12 miesięcy.

 

Wysokość i okres posiadania prawa do zasiłku został ustalony zgodnie z przepisami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

 

Nr 2120

Osobie zarejestrowanej w dniu 18.11.2002 r. prawo do zasiłku przyznano od dnia 26.11.2002 r. w wysokości 898,60 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia przez okres 365 dni, utrata statusu osoby bezrobotnej nastąpiła od dnia 25.06.2003 r. z powodu podjęcia pozarolniczej działalności, ponowna rejestracja miała miejsce w dniu 3.11.2003 r., prawo do zasiłku przyznano na podstawie art. 25 ust. 11 ustawy od dnia 4.11.2003 r. w wysokości 402,60 zł miesięcznie na okres uzupełniający do 12 miesięcy. Zasiłek ten jest nadal pobierany.

Wysokość i okres pobierania zasiłku ustalono prawidłowo.

 

W zakresie objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych osób nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania statusu osoby bezrobotnej i ustalania prawa do zasiłku, jego wysokości i długości okresu pobierania na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2, art..25 i 27 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu nie stwierdzono. Kontrolowana dokumentacja nie budzi zastrzeżeń pod względem formalnym i merytorycznym. Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej, a wysokość zasiłku ustalono prawidłowo w zależności od posiadanego stażu pracy. Długość okresu pobierania zasiłku określono zgodnie z obowiązującymi przepisami. Decyzje wydawane były na właściwej podstawie prawnej.

 

2. Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych decyzji.

 

            Z przedstawionego kontrolującym rejestru odwołań wynika, że od dnia 1.01.2003r. do 31.12.2003r. od decyzji Starosty Grajewskiego wpłynęło 6 odwołań skierowanych do Wojewody Podlaskiego, z których 1 odwołanie osoba zarejestrowana wycofała, a 5 odwołań przekazano do rozpatrzenia organowi II instancji. Spośród odwołań przekazanych Wojewodzie Podlaskiemu 3 odwołania dotyczyły odmowy przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, 1 odwołanie dotyczyło utraty statusu osoby.

 

3.   Prawidłowość  wypłat  zasiłków    dla  osób  uprawnionych .

 

W wyniku kontroli ustalono, że  wypłaty zasiłków  dokonywane były w kasach Banków Spółdzielczych: w Szczuczynie, Grajewie, Radziłowie, Rajgrodzie na podstawie sporządzanych przez Urząd  alfabetycznych  list  wypłat,   w  terminach  według  ustalonego  harmonogramu, które dostarczane są do banku  w  dniu  poprzedzającym  wypłaty w  2  egzemplarzach. Oryginał zwracany jest do Urzędu z rozliczeniem dokonanej wypłaty na rachunki oszczędnościowe  zasiłkobiorców.

W celu ustalenia prawidłowości  wypłat  zasiłków dla  osób uprawnionych,   przeanalizowano   losowo  wybraną listę wypłat Nr 1/03/008 za miesiąc sierpień 2003r. z Banku  Spółdzielczego  w  Grajewie , z której wynika ,że :

-   zasiłek w  wysokości   80 %    - otrzymały  44  osoby

-  zasiłek w  wysokości 100 %     - otrzymały 53 osoby

-  zasiłek w  wysokości 120 %     - otrzymało  27  osób

-  zasiłki  rodzinne                        - otrzymało  28 osób

-  zasiłek   pielęgnacyjny              - otrzymała 1 osoba

 

Kontrolujące ustaliły, że lista wypłat zawiera  pieczątkę  "sprawdzono  pod  względem  merytorycznym, formalnym  i  rachunkowym,  zatwierdzono  do  wypłaty  ze  środków  FP" Listy  podpisane  zostały  przez  Główną  Księgową   oraz  z  upoważnienia   Starosty  przez     Kierownika   Urzędu .

Kontrolujące  do  procedury  wypłat  zasiłków  nie  wniosły zastrzeżeń  .

 

Niniejszy protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1 otrzymał   Kierownik  Powiatowego  Urzędu  Pracy  w  Grajewie.       

Jednocześnie   Kierownika   Urzędu   poinformowano   o :

1. przysługującym   mu   prawie  zgłoszenia  zarządzającemu   kontrolę pisemnych  wyjaśnień  co do  zawartych  w  protokole  ustaleń  -   w   ciągu   7  dni   od  dnia  podpisania protokołu.

2. przysługującym  mu  prawie  odmowy  podpisania  protokołu  z  kontroli z  jednoczesnym  obowiązkiem  złożenia  pisemnych  wyjaśnień  co  do  przyczyny  odmowy.

 

 

Kierownik

Powiatowego Urzędu Pracy

w    Grajewie

 

Bożenna Zakrzewska

Przeprowadzający kontrolę :

 

Renata  Krzyżewska    - starszy  inspektor  wojewódzki 

Irena  Szaruta               -  starszy  inspektor wojewódzki                       

 

 

 

Główny  Księgowy

 

Krystyna Szumska

 

Białystok,   31 marca   2004r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  08.04.2004 00:00:00
Data publikacji:  08.04.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  08.04.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl