Białystok,05 kwietnia 2004r.
PS.90112/7/04
Pani
Krystyna Maślarz
Dyrektor
Domu Dziecka
"Nasz Dom - Dobry Pasterz"
w Białymstoku
Uprzejmie
informuję, że w wyniku kontroli Domu Dziecka "Nasz Dom - Dobry Pasterz" w
Białymstoku przeprowadzonej w dniu 2 marca 2004r. przez pracowników Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dokonano
ustaleń w zakresie przestrzegania standardów opieki i wychowania -
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja oraz
stopień realizacji etapowego planu dochodzenia do standardów.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli
stwierdzono, że karty pobytu przebywających w placówce dzieci są prowadzone na
bieżąco. Każda karta opatrzona jest obszernym komentarzem dotyczącym ważnych
wydarzeń w życiu dziecka. Wywiady środowiskowe są sporządzone dla każdego
wychowanka. Charakteryzują one sytuację socjalno - bytową rodziny, w tym
warunki mieszkaniowe oraz powody umieszczenia dziecka w placówce. Nie we
wszystkich przypadkach uwzględniono główne dysfunkcje występujące w danej
rodzinie, wzajemne relacje domowników oraz metody wychowawcze stosowane przez
rodziców. Diagnozy psychologiczno - pedagogiczne sporządzono dla każdego
dziecka. Opatrzono je wskazówkami do pracy.
W indywidualnych
planach pracy uwzględniono większość sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.
Przewidziano formy realizacji wytyczonych kierunków. Bardzo dużo uwagi poświęca
się organizacji czasu wolnego wychowanków. Należy podkreślić, że formy jego
spędzania są bardzo urozmaicone. W planach sukcesywnie zapisywane są wydarzenia
z życia wychowanek. Świadczą one o efektach podejmowanej pracy.
Placówka
prowadzi szereg działań na rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego. W tym
celu opracowano "Karty pracy socjalnej z rodziną". Sukcesywnie zapisywane są
efekty podejmowanych działań. W procesie pedagogizacji biorą udział różne
organizacje działające na rzecz dziecka i rodziny.
W placówce
prowadzona jest praca terapeutyczna w celu prawidłowego rozwoju wychowanek.
Zajęcia prowadzone są raz lub dwa razy w tygodniu.
Etapowy plan dochodzenia do standardów
jest w trakcie realizacji. Aby poprawić warunki lokalowe placówki Dyrektor
czyni starania aby pozyskać dodatkowy budynek, spowoduje to poprawę sytuacji lokalowej.
Pracownik socjalny, psycholog oraz pedagog są zatrudnieni w niepełnym
wymiarze czasu pracy. Etapowy plan dochodzenia do standardów zakłada, że
wymienieni pracownicy do końca 2006r. zatrudnieni zostaną w pełnym wymiarze
czasu pracy.
Podczas
czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1. Diagnozy psychologiczno - pedagogiczne nie
charakteryzują w sposób wyczerpujący dziecka. Pominięto niektóre sfery rozwoju.
Nie określono w nich konkretnych deficytów szkolnych, zainteresowań oraz
predyspozycji. Sytuację rodzinną scharakteryzowano bardzo ogólnikowo. W
niektórych fragmentach diagnozy są nieczytelne ze względu na używanie bardzo
specjalistycznej terminologii. Wskazówki do pracy nie ujmują sfery rodzinnej
dziecka.
W indywidualnych planach pracy
z dzieckiem pobieżnie potraktowano pracę nad rozwojem zainteresowań oraz
indywidualnych zdolności. Niewiele jest wzmianek o deficytach zdrowotnych
wychowanek.
2. Stwierdzono, że tematyka
posiedzeń stałego zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka nie obejmowała
wszystkich zagadnień określonych w § 11 ust.1 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo - wychowawczych: analizy kart pobytu dziecka, okresowej oceny
sytuacji dziecka, okresowej oceny sytuacji dziecka, analizy stosowanych metod
pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikacji indywidualnych planów pracy.
3. Brak
jest podjętej współpracy z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce
zamieszkania rodzin dzieci. Nie zainicjowano działań w celu ustalenia i
odnalezienia rodziców chrzestnych dzieci, a następnie podjęcia z nimi
ewentualnej współpracy.
W oparciu o
ustalenia kontroli wystosowuję następujące zalecenia:
1.
Zmodyfikować diagnozy psychologiczno - pedagogiczne z
uwzględnieniem wszystkich sfer rozwoju psychofizycznego dziecka.
2.
Zmodyfikować indywidualne plany pracy z dzieckiem z
uwzględnieniem zainteresowań i indywidualnych zdolności wychowanka.
3. Nawiązać
i rozwijać współpracę z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce
zamieszkania rodzin dzieci przebywających w placówce.
Zgodnie
z § 27 zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego
2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, Dyrektor Domu
Dziecka "Nasz Dom - Dobry Pasterz" w Białymstoku ma prawo zgłoszenia na piśmie
do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty wystąpienia pokontrolnego
umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym
wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania
z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o
sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich
realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.
Do wiadomości:
1. Barbara Pietrzak
Przełożona Generalna
Zgromadzenia Służebnic Z up.
WOJEWODY PODLASKIEGO
Matki Dobrego Pasterza Andrzej
Kozłowski
ul. Kościelna 9 Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej
05-500
Piaseczn
2. Wydział Prawny i Nadzoru
w miejscu