P r o t o k ó ł
z kontroli Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku REGON - 052212859
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku :
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 19 lutego 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 143 z
dnia 18 lutego 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał dyrektor Wydziału
Polityki Społecznej P. Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za
okres od dnia rozpoczęcia działalności placówki do dnia kontroli, objęto
przestrzeganie standardów zakresie opieki i wychowania oraz świadczonych usług
w Rodzinnym Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku
wynikających
z :
-
ustawy o pomocy społecznej z
dnia 29.11.1990r. (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z
późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Elżbieta
Czerkacz - dyrektor
placówki
2.
Michał Czerkacz - domownik
3. Wychowanka
Ustalenia kontroli
Rodzinny
Dom Dziecka Nr 1 w Białymstoku jest placówką socjalizacyjną. Świadczy usługi w
formie całodobowej ciągłej zapewniając opiekę i wychowanie dzieciom pozbawionym
opieki rodzicielskiej w warunkach naturalnego środowiska rodzinnego.
Rodzinny
Dom Dziecka został utworzony Uchwałą Rady Miejskiej w Białymstoku z dnia 26
maja 2003r.
Dyrektorem kontrolowanej
placówki jest Pani Elżbieta Czerkacz powołana
Zarządzeniem Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 23 czerwca 2003r.
Organem prowadzącym placówkę
jest Prezydent Miasta Białegostoku.
Placówka rozpoczęła
funkcjonowanie we wrześniu 2003r.
Zasady
funkcjonowania domu określa regulamin, który w § 17 ust. 1 pkt d nie jest
dostosowany do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Standardy
w zakresie świadczonych usług
Rodzinny Dom
Dziecka funkcjonuje w mieszkaniu prywatnym Państwa Elżbiety i Michała Czerkacz w bloku przy ulicy Żabiej 22 m 38. Dom dysponuje 4
miejscami. Obecnie przebywa w nim 4 dzieci - 2 dziewczynki i dwóch chłopców.
Dzieci są w wieku 14 - 15 lat.
Rodzinny Dom
Dziecka znajduje się w centrum miasta, w budynku wielokondygnacyjnym.
Mieszkanie jest czteropokojowe, po generalnym remoncie. Dwa pokoje przeznaczone
są dla dzieci. W każdym mieszka po dwoje podopiecznym. Znajdują się w nich
łóżka piętrowe, biurka, krzesła, półki, szafy ubraniowe. Na podłodze leżą
dywany. Pokoje są czyste, ładne, wyposażone stosownie do potrzeb dzieci.
Oświetlenie w pokojach jest górne - wystarczające. Wszystkie meble są nowe. W
mieszkaniu są jeszcze dwa pokoje. Jeden z nich to pokój gościnny, który służy
do wypoczynku. Wygospodarowano w nim również kącik do pracy opiekunów. Drugi
przeznaczony jest do rozmów indywidualnych, przeprowadzania zajęć z dziećmi.
Kuchnia
wyposażona jest w stosowny sprzęt gospodarstwa domowego.
W mieszkaniu jest łazienka oraz kabina toaletowa, wyłożone
glazurą i terakotą w ciepłych kolorach, są estetyczne i czyste. W łazience są
dwie umywalki i kabina prysznicowa, ustawiono suszarkę. Znajdują się w niej
środki czystości, ręcznik, miski i do drobnych przepierek. W kabinie toaletowej
znajduje się mała umywalka, mydło w dozowniku i ręcznik. Kabina toaletowa jest
zamykana, co zapewnia intymność z jej korzystania.
Wyżywienie
Dom zapewnia dzieciom 3 posiłki dziennie (śniadanie, obiad, kolację).
Dodatkowo w formie suchego prowiantu dzieci biorą kanapki do szkoły. W każdej
chwili, jeśli dziecko jest głodne może skorzystać z prowiantu znajdującego się
w lodówce. W żywieniu uwzględniane są życzenia dzieci. Dziewczynki bardzo
chętnie pieką ciasta na różne okazje. Dzieci pomagają przy robieniu domowych
zakupów.
Wyposażenie, opieka medyczna, nauka szkolna.
Wychowankowie
przybywszy z placówek socjalizacyjnych byli zaopatrzeni w podstawową garderobę.
Uzupełniana jest ona w razie potrzeby. Dzieci uczestniczą w zakupach. W domu
dostępne są niezbędne środki czystości typu: żele pod prysznic, szampony, kremy,
pasta do zębów oraz mydło. Do ogólnej dyspozycji są również chusteczki
higieniczne. Dezodoranty oraz inne kosmetyki dzieci zakupują z kieszonkowego. Z
kieszonkowego zakupywane są również podpaski. Zdaniem kontrolujących takie
środki powinna zapewnić placówka.
Ręczniki
oraz pościel wymieniane są w zależności od potrzeb. Garderoba jest prana w
pralce automatycznej, a prasowana samodzielnie przez dzieci. Dzieci również
samodzielnie sprzątają pokoje. Każdy ma możliwość skorzystania z telefonu jeśli zachodzi taka potrzeba.
W przypadku
wyjazdu dziecka do krewnych jest ono dowożone przez opiekunów.
Wychowankowie otrzymują drobne
kwoty do swojej dyspozycji tzw. kieszonkowe. Było ono wypłacane regularnie i
wynosiło 20 zł. miesięcznie. Na okres świąteczny zostało
ono podwyższone i wynosiło 30 zł. Wydawanie kieszonkowego przez podopiecznych
nie jest kontrolowane. W przypadku dzieci, które mają skłonności do palenia
papierosów powinno się na to zwrócić uwagę.
Dzieci
przebywające w Domu uczęszczają do drugiej i trzeciej klasy gimnazjum.
Na podstawie dostępnej
dokumentacji stwierdzono, ze dzieci mają bardzo duże deficyty w wiadomościach
szkolnych. Dotyczy to zwłaszcza jednej wychowanki, która oprócz uzyskiwania
słabych wyników w nauce sprawia duże kłopoty wychowawcze. Dziewczynka otrzymała
ocenę nieodpowiednią z zachowania. Opiekunowie utrzymują kontakty ze szkołą, a
konkretnie z wychowawcami dzieci. W przypadku takich kłopotów wychowawczych
należało nawiązać kontakt z pedagogiem szkolnym, nauczycielami poszczególnych
przedmiotów, a ponadto dziecko być może wymaga pomocy psychologicznej. Zdaniem
kontrolujących opiekunowie powinni bardziej zaangażować się w sprawy szkolne
dzieci oraz zorganizować pomoc w celu niwelowania powyższych deficytów.
Dzieci
posiadają niezbędne wyposażenie do szkoły (podręczniki, zeszyty, stroje
gimnastyczne). Do dyspozycji dzieci jest podręczna biblioteczka min.
encyklopedie, słowniki, atlasy. Dzieci są zapisane do biblioteki. W domu
dostępna jest również aktualna prasa("Ślizg", "Świat Wiedzy", "Dziewczyna").
Dzieci mogą korzystać z komputera.
Dzieci
objęte są opieką lekarza rodzinnego. Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog
ze szkoły. Opiekunowie prowadzący dom nie orientują się w sytuacji zdrowotnej
wychowanków. Nie wiedzą jakie choroby przechodzili,
czy mają zdrowe zęby, nie wiedzą też dlaczego dzieci zostały skierowane do
sanatorium itp. Dzieci na wizyty lekarskie chodzą samodzielnie. Zgodnie z
rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz § 8 ust. 2 pkt
e regulaminu placówki, dyrektor jest zobowiązany do współpracy z lekarzem i
pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia dzieci. Ponadto dzieci
są małoletnie i na wizyty lekarskie powinny chodzić z opiekunem. Należy więc nawiązać współpracę z lekarzem i stomatologiem w
zakresie uzyskania informacji o stanie zdrowia dzieci.
Wszystkie
dzieci są ubezpieczone.
Działalność kulturalna i rekreacyjna.
W okresie
ferii dzieci w różny sposób spędzały czas wolny. Jedno z dzieci wyjechało do
rodziny zaprzyjaźnionej do Włoch, inne przebywało przez tydzień u swojego ojca,
jedno chodziło na zajęcia sportowe z piłki nożnej. Dzieci wychodzą na basen do
hotelu Gołębiewski oraz czasami do kina. Dzieci wraz
ze swoimi opiekunami były raz na lodowisku. Wspólnie z opiekunem chłopcy
wychodzili na mecze koszykówki. W najbliższym czasie przewidziano wspólne
wyjście do muzeum.
Placówka
posiada następujący sprzęt sportowy: jedną parę rolek, piłkę, jedną parę badbingtona. Dzieci nie posiadają np. rowerów. Zważywszy na
wiek dzieci, ich potrzeby rozwojowe oraz zainteresowania, należałoby uzupełnić
braki w sprzęcie sportowym.
Dzieci rozwijają swoje
zainteresowania w Młodzieżowym Domu Kultury. Raz w tygodniu uczestniczą (w
sobotę) w zajęciach informatycznych oraz z zakresu kapueiry.
Na podstawie dokonanych ustaleń stwierdza się, że nie jest
wystarczająco urozmaicony czas wolny w weekendy. Należałoby zintensyfikować
rozwój zainteresowań dzieci i wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
wykorzystując różnorodne formy spędzania czasu wolnego.
II. Standardy opieki i wychowania
W celu sprawdzenia czy dzieci
przebywające w placówce poddawane są właściwym oddziaływaniom wychowawczym
przeanalizowano podstawową dokumentację.
Stwierdzono,
że nie jest ona
uporządkowana i objęta spisem. Nie są prowadzone karty pobytu
dzieci. W dokumentacji znajdują się diagnozy psychologiczno-pedagogiczne
przekazane z placówek, z której dzieci przybyły. Diagnozy te sporządzono w
2001r. i nie charakteryzują one w sposób wyczerpujący dziecka.
W aktach znajdują się aktualne wywiady
środowiskowe, sporządzone przez pracownika socjalnego z Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Nie charakteryzują one jednak sytuacji rodzinnej
wychowanka, a sporządzono je pod kątem odpłatności za pobyt dziecka w palcówce.
Nie wiadomo więc jakie relacje występują w danej
rodzinie, jaki jest stosunek rodziców do dziecka, czy dziecko miałoby szansę na
powrót do środowiska. Nie zaznaczono również głównych dysfunkcji występujących
w rodzinie.
Indywidualne plany pracy z
dzieckiem (miesięczne) opracowane są dla każdego wychowanka. W planie
określono potrzeby dziecka min.: zdrowotne, edukacyjne, emocjonalne,
zainteresowania (zachęcanie do zajęć plastycznych), poczucie wartości
(uczestniczenie w spotkaniach rodzinnych, rozmowy indywidualne), wzmacnianie
więzi z rodziną naturalną dziecka, wzmacnianie pozytywnych związków
(podtrzymywać i obserwować żeby nie było zakłóceń), wzmacnianie umiejętności
pracy zespołowej (wspólnie planować zadania).
Podkreślono mocne strony i
potrzeby dziecka oraz co w danym miesiącu należy osiągać.
W
poszczególnych sferach rozwoju wyznaczono zadania do realizacji oraz sposoby
ich realizacji. Na podstawie dokonanej analizy należy stwierdzić, że wyznaczone
zadania sformułowano bardzo ogólnikowo i niezrozumiale o czym
świadczą poniższe przykłady:
w sferze - potrzeby emocjonalne zanotowano:
"nastąpiło wygaszenie emocjonalne, dostosowanie się do reguł panujących w
domu", zaś jak to osiągnąć napisano: "pracować nad klimatem zaufania i
szacunku" (brak wskazania konkretnych potrzeb dziecka),
w sferze - zainteresowań: "chce grać na bębnach", jak
to osiągnąć: "skontaktować z panią Galiną" (z
przykładu tego trudno zorientować, w jaki sposób będzie rozwijane
zainteresowanie i kim jest pani Galina),
w sferze - dorośli: "preferuje relacje z dorosłymi",
jak to osiągnąć: "pomagać w harmonijnym rozwijaniu relacji" (brak wskazania, na
czym ma polegać ta pomoc),
w sferze - wzmacnianie więzi z rodziną naturalną dziecka:
"...ma bardzo silne więzi z bratem i siostrą...", jak to osiągnąć: "podtrzymywać żeby nie było zakłóceń" (nie
przewidziano relacji z biologicznym ojcem dziecka),
w sferze - poczucie wartości: "...problem
z szacunkiem dla nauczycieli o mało wyrazistej osobowości...", jak to osiągnąć: "rozmowa z wychowawczynią" ( zapis
niezrozumiały).
Na podstawie
dokonanych analiz stwierdzono, że indywidualne plany pracy z dzieckiem zostały
opracowane bez uwzględnienia podstawowych wiadomości z zakresu rozwoju dziecka,
w dokumentacji bowiem brak jest diagnoz
charakteryzujących dzieci. Plany opracowano prawdopodobnie na podstawie
własnych obserwacji i przemyśleń. Nie uwzględniają one jednak wszystkich sfer
rozwoju dziecka, a same zapisy są chaotyczne i niezrozumiałe. Nie wiadomo
również jak przebiegał proces adaptacji w nowym środowisku wychowawczym. Ponadto
nie uwzględniono sytuacji zdrowotnej dzieci. Nie sprecyzowano również nad jakimi deficytami szkolnymi obecnie się pracuje,
jakie efekty przynosi ta praca. Zupełnie pominięto działania dotyczące
organizacji czasu wolnego. W planach nie zawarto konkretnej informacji o
efektach podejmowanych zadań. Odnotowuje się je w formie plusów (+). Takie
oznakowanie nie charakteryzuje zmian zachodzących w rozwoju dziecka.
Indywidualne plany pracy z
dzieckiem należy opracować w oparciu o aktualną dokumentację (przede wszystkim
diagnozy psychologiczno-pedagogiczne i zawarte w nich wskazania specjalistów
oraz wywiady środowiskowe). Plany muszą być czytelne i zrozumiałe. Praca z
dzieckiem powinna obejmować wszystkie sfery rozwoju psychofizycznego dziecka.
Uwzględnić należy konkretne metody i formy realizacji wytyczonych kierunków.
Zapisy o efektach podejmowanych działań muszą charakteryzować dziecko.
Wspomaganie procesu opiekuńczo-wychowawczego
Jedno z
dzieci uczestniczy w zajęciach socjoterapeutycznych w placówce, z której
dziecko przybyło. Odbywają się one systematycznie jeden raz w tygodniu (w
środy) i chłopiec bierze w nich udział regularnie.
W domu
odbywają się raz w tygodniu spotykania ze wszystkimi dziećmi. Podczas tych
spotkań omawiane są tematy, dotyczące prawidłowego funkcjonowania dzieci w
szkole i w różnych sytuacjach społecznych, rozwijania zainteresowań min.:
1.
Po co nam nauka?
2.
Co nam przeszkadza w nauce?
3.
W jaki sposób wyraża się szacunek dla innych?
4.
Jakie sytuacje wskazują na brak szacunku?
5.
Refleksja nad rokiem 2003.
6.
Co wykorzystać na 2004r?
Zajęcia te
mają na celu uświadamianie dzieciom ich potrzeb, możliwości, podniesienie wiary
we własne siły i poczucia własnej wartości.
Zgodnie z § 12 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych, placówka rodzinna zobowiązana jest współpracować z
właściwym ośrodkiem adopcyjno- opiekuńczym w kwestii dokonywania okresowej
oceny sytuacji dziecka i jego rodziny. Na podstawie przeprowadzonych czynności
kontrolnych stwierdzono, że dotychczas nie dokonano żadnej takiej oceny.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi proces opiekuńczo -wychowawczy
Na podstawie udzielonych informacji
stwierdzono, że Rodzinny Dom Dziecka Nr 1 w Białymstoku współpracuje z:
-
MOPR-em w zakresie kierowania
dzieci do placówki,
-
Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w zakresie osiągnięć i
porażek w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi
-
Szkołami, do których uczęszczają dzieci (udział w
zebraniach, rozmowy z nauczycielami).
Brak jest
podjętej współpracy z parafiami Kościołów właściwych ze względu na miejsce
zamieszkania rodziny dziecka. Dotyczy to zwłaszcza poszukiwania rodziców
chrzestnych i nawiązania z nimi współpracy.
Działania na rzecz powrotu wychowanków do rodzin naturalnych.
Opiekunowie w
Rodzinnym Domu Dziecka podejmują działania mające na celu podtrzymywanie więzi
z rodzinami dzieci przebywających w placówce. Jedno dziecko jest odwiedzane
przez ojca. Inne dzieci odwiedzają osoby spokrewnione. Nie zainicjowano jednak
działań w celu ustalenia i odnalezienia rodziców chrzestnych dzieci. W
dokumentacji brak jest notatek potwierdzających pracę z rodzinami dzieci, czy
też ilości zaistniałych kontaktów. Niektóre zapisy są bardzo nieprecyzyjne np.
"...pobyt u rodziny w Turynie". Z wyjaśnień wynika, ze wymieniona rodzina nie
jest spokrewniona, tylko jest to ewentualnie przyszła rodzina adopcyjna. Tego
rodzaju zapisy należałoby precyzować
Dyrektor
Domu prowadzi tzw. "Księgi Życia", czyli zapiski z życia dzieci. Z treści
wynika, że są to zanotowane przemyślenia dyrektora Domu. "Księga Życia" powinna
być prowadzona dla dziecka i z jego udziałem. Pewne wydarzenia należałoby
udokumentować np. zdjęciami tak, aby czas pobytu dziecka w placówce nie był
"białą plamą" w jego pamięci.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych należy stwierdzić,
że praca na rzecz powrotu dzieci do rodzin naturalnych, czy też działania w
celu nawiązania i rozwijania kontaktów z rodzinami nie jest w pełni
realizowana.
Przestrzeganie praw oraz dostępność
wychowanków do informacji o swoich prawach.
Prawa
i obowiązki wychowanków zawarte są w regulaminie placówki.
System kar i nagród nie został
dotychczas opracowany.
W Domu przestrzegane jest prawo
do kontaktów z rodzicami. Dzieci odwiedzają swoich krewnych i rodziców. Odwiedzają
również rodzinę Państwa Czerkacz. Wychowankowie są
również odwiedzani przez kolegów i znajomych.
Stwierdzono,
że w Domu panuje życzliwa atmosfera, jednakże w celu rozwinięcia więzi
emocjonalnych między opiekunami, a dziećmi czy też ukazania właściwego modelu
rodziny należałoby zorganizować w ciągu dnia chociaż
jeden wspólny posiłek, spacer w czasie wolnym, czy też w okresie świątecznym
wspólne wyjście do Kościoła.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w
Rodzinnym Domu Dziecka przestrzegane są prawa dzieci.
Kontrola Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w
oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, wizji lokalnej oraz
wyjaśnień mieszkańców domu.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Rodzinnego Domu
Dziecka
Nr 1 w Białymstoku
04.03.2004 Podpisy
kontrolujących
Dyrektor
Elżbieta Czerkacz 1.Małgorzata
Osipowicz
......................................................... 2.Krystyna
Pasiuk
(data i podpis)