PROTOKÓŁ
z
kontroli problemowej przeprowadzonej w dniach 15-16 marca 2004 roku
Kontrolę w
podmiocie w dniach 15 - 16 marca 2004 roku przeprowadziła Alicja
Anuszkiewicz starszy inspektor wojewódzki w Wydziale
Środowiska i Rolnictwa na postawie upoważnienia Nr 2/04 z 1 marca
2004 roku. Tematem kontroli była problematyka wynikająca z art.12
ustawy z 15 września 2000 roku (Dz.U. Nr 88, poz.983) związana z
realizowaniem zadań statutowych grupy producentów rolnych w
zakresie produktu "mięso i jadalne podroby z drobiu - świeże,
chłodzone lub mrożone" i § 2 oraz § 10 ust.1
zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z 9 lutego 2002
roku w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Kontrolą objęto takie zagadnienia jak:
realizacja
zadań podmiotu zgodnych z aktem założycielskim,
zmiany
w składzie ilościowym członków grupy,
spełnianie
wymogu sprzedaży całości produktu poprzez grupę,
stosowane
zasady dostarczania przez członków grupy informacji
dotyczących wielkości sprzedaży i cen uzyskiwanych za produkty, z
uwagi, na które grupa została powołana a są sprzedawane poza
grupą.
Spóldzielnia
swoją działalność prowadzi na podstawie statutu i regulaminów
wewnętrznych zatwierdzonych przez Walne Zgromadzenie Członków
Założycieli w dniu 10.05.2002 roku. Zgodnie ze statutem najwyższym
organem Spółdzielni jest Walne Zgromadzenie, natomiast bieżącą
działalnością kieruje trzyosobowy Zarząd Spółdzielni a organem
kontrolnym jest pięcioosobowa Rada Nadzorcza.
Spółdzielnia
jest organizacją dobrowolnie zrzeszającą rolników producentów
drobiu, posiada osobowość prawną i działa jako przedsiębiorca poprzez
wpis do rejestru przedsiębiorców (aktualny wypis z dnia 26
lutego 2004 roku - załącznik nr 1). Celem Spółdzielni jest
tworzenie warunków do prowadzenia produkcji drobiarskiej w
gospodarstwach członków i jej rozwoju, działa w ich imieniu i
na ich rzecz poprzez umożliwienie zbytu produkcji żywca drobiowego
wg. każdorazowo cen negocjowanych. Wg informacji na dzień 15 marca
2004 roku Spółdzielnia zatrudniała 99 osób, w tym 77
pracowników produkcyjnych, 9 pracowników magazynowo-
sklepowych i 5 pracowników pracujących bezpośrednio w
transporcie.
Kontrolą
objęto zakres działalności Spółdzielni w okresie od 24
kwietnia 2003 roku do 12 marca 2004 roku. W trakcie kontroli
stwierdzono, że Spółdzielnia na bieżąco reguluje wszystkie
zobowiązania wobec jednostek skarbu państwa (zał. nr 2 i 3).
Spółdzielnia
zrzesza rolników producentów drobiu, brojlera kurzego i
indyczego. Na dzień 15 marca 2004 roku liczyła 17 członków i
ta liczba w analizowanym okresie, tj. od dnia wpisu do Rejestru Grup
Producentów uległa zmianie o 2 osoby.
W
dniu 23 kwietnia 2003 roku dokonano wpisu Spółdzielni do
Rejestru Grup Producentów Rolnych i wydano decyzję
administracyjną.
W
analizowanym okresie odbyło się 5 Walnych posiedzeń, na których
podejmowano kilka statutowych decyzji dotyczących w szczególności:
W dniu
28 czerwca 2003 roku przedstawiono wyniki finansowe za 2002 rok do
zatwierdzenia. Wygospodarowany zysk w wysokości xxxx zł, który
został poddany głosowaniu a następnie przyjęty i podzielony
stosownymi uchwałami (uchwała nr 10/2003 - załącznik nr 4) w
następujący sposób: 5% przeznaczyć na fundusz zasobowy i 95%
na fundusz rezerwowy. Walne Zgromadzenie wyraziło zgodę i dało
upoważnienie Zarządowi na nabycie zabudowanej nieruchomości od innej
Spółdzielni. Zakup tej nieruchomości ma pozwolić na swobodny
dojazd do magazynów odpadów a w nabywanych budynkach
utworzenie Centrum Chłodnictwa. Uzgodniono wartość zakupu tej
nieruchomości na kwotę xxx tys. zł i w tej sprawie podjęto uchwałę
Nr 11/2003 (zał. nr 5 wraz z listą obecności). W celu dokonania
transakcji zakupu zabudowanej nieruchomości niezbędne było dokonanie
podwyższenia udziałów poszczególnych członków.
Zaproponowano zobowiązanie wszystkich członków Spółdzielni
do dokonania wpłat na udziały w wysokości odpowiadającej wielkości
produkcji drobiu w ich gospodarstwach. Wszyscy zebrani zaaprobowali
powyższe rozwiązanie, które zostało przyjęte - za głosowało
100% obecnych, tj. 15 członków (uchwała Nr 12/2003 rok -
załącznik nr 6).
W
dokumentach Spółdzielni odnotowano, że w dniu 26.09.2003 roku
Zarząd dokonał transakcji kupna aktem notarialnym sporządzonym w
Kancelarii Notarialnej działki oznaczonej wyrysem geodezyjnym xxxxxx.
Prezes i Wiceprezes wykonujący uchwałę Nr 11/2003 Walnego
Zgromadzenia Spółdzielni nabyli zabudowaną budynkami i
budowlami działkę o łącznej powierzchni xxxxx i dokonano wpisu do
ksiąg wieczystych (załącznik nr 7).
W dniu
27 września 2003 roku Walne Zgromadzenie wyraziło zgodę i upoważniło
Zarząd do dokonywania wszelkich niezbędnych czynności prawnych
związanych z obciążeniem hipoteką nieruchomości (uchwała nr 17/03,
zał. nr. - 8), udzielił Zarządowi upoważnienia do zaciągania
zobowiązań do wysokości xxxx złotych na finansowanie bieżących
potrzeb wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej
(uchwała Nr 15/03- załącznik nr 9) i podejmowania czynności w toku
postępowania układowego z dłużnikiem (uchwała Nr 16 - załącznik nr
10).
W dniu
9 grudnia 2003 roku Walne Zgromadzenie poświęcone było sprawom
związanym z postępowaniem układowym xxxx jak i możliwość dalszej
modernizacji Zakładu z udziałem środków z programu SAPARD.
W dniu
14 stycznia 2004 roku Walne Zgromadzenie upoważniło Zarząd
Spółdzielni do przyjęcia propozycji układowych dłużnika xxxxx
uchwała nr 4/04 załącznik nr 11) i zaciągnięcie kredytu do wysokości
10 mln złotych na realizację inwestycji refundowanych z programu
SAPARD ( uchwała nr 3/04 załącznik nr 12).
W
okresie objętym kontrolą Zarząd Spółdzielni zaciągnął kredyt
inwestycyjny (z dopłatą ze środków Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa w ramach linii GP) w wysokości xxxxx 8 letnim
terminem spłaty, w tym z roczną karencją w spłacie rat kapitałowych.
Kredyt był realizowany w dwóch transzach, tj. 25 maja 2003
roku w wysokości xxx. zł i 8 października 2003 roku w wysokości xxxx
tys. zł i przeznaczony został na realizację zamierzeń inwestycyjnych
związanych z zakupem ubojni - budynek, linie technologiczne oraz
maszyny i urządzenia chłodnicze. Podczas kontroli stwierdzono, że
środki finansowe z kredytu zostały dobrze wykorzystane, a zamontowane
maszyny i linie technologiczne wykorzystywane już są w procesie
przetwórczym. Część maszyn i urządzeń w okresie objętym
kontrolą została zakupiona ze środków własnych Spółdzielni
( załącznik nr 13). Zamierzeniem Zarządu jest przygotowanie zakładu
do możliwości sprzedaży wyrobów na rynek UE. W tym celu
podjęte zostały już niezbędne działania do wdrożenia systemu HACCP i
spełnienia warunków weterynaryjnych umożliwiających eksport na
rynku unijne.
Ubój
w Zakładzie rozpoczęto dopiero po zakończeniu realizacji inwestycji
tj. 12 grudnia 2003 roku. Wcześniej ubój dokonywany był
usługowo w xxxxxxxx a w Zakładzie jedynie dokonywano rozbioru i
sprzedaży, co znacznie podrażało produkcję.
Raz
na kwartał ustalany jest harmonogram sprzedaży żywca drobiowego dla
członków grupy do Spółdzielni. Harmonogram jest
ustalany tak, aby ubój mógł być dokonywany
systematycznie z zachowaniem ciągłości dostaw (zestawienie zakupu
żywca w kg za miesiąc luty - załącznik nr 14). Ustalany jest również
harmonogram wstawienia piskląt do tuczu w gospodarstwach członków
grupy oraz zakupy asortymentowe pasz z terminami dostaw bezpośrednio
do poszczególnych gospodarstw rolnych.
Wg.
oświadczenia Prezesa bardzo ściśle przestrzegane są terminy wstawień
piskląt do tuczu i następnie ich odbiór przez Spółdzielnię.
Bez zachowania tych rygorów nie byłaby możliwa harmonijna
działalność Spółdzielni. Za miesiąc luty 2004 rok średni
dzienny ubój kurczaków wyniósł xxxxx sztuk.
Natomiast indyk żywy sprzedawany jest do xxxxxxxxxxxxx. Na podstawie
stosowanych harmonogramów sprzedaży żywca dokonywane są
również rozliczenia finansowe z poszczególnymi
członkami grupy. W statucie został ustalony 50 dniowy okres
rozliczania się Spółdzielni ze swoimi dostawcami - członkami
grupy. W okresie objętym kontrolą nie stosowano odchyleń od
ustalonych zasad. W związku z tym istnieje zachowany system
kontrolny, co do wielkości produkcji w poszczególnych
gospodarstwach członków grupy. Z przedstawionych do wglądu
podczas kontroli dokumentów (harmonogramów wstawień
piskląt do tuczu i faktur), wynika, że całość wyprodukowanego żywca
sprzedawana była poprzez Spółdzielnię i nie były od tej zasady
stosowane odstępstwa.
Zarząd
Spółdzielni w analizowanym okresie podejmował również
działania na rzecz obniżania kosztów produkcji przez członków
grupy polegające między innymi na zakupie piskląt do tuczu brojlera
kurzego i indyczego oraz pasz pełnoporcjowych niezbędnych w ich
żywieniu. Dokonywane były również przez Spółdzielnię
opłaty za badania przedubojowe i świadectwa zdrowia zwierząt. Ze
środków Spółdzielni został zakupiony sprzęt do
dezynfekcji kurników, zakupywane są systematycznie środki do
dezynfekcji i usługi dla członków są wykonywane po kosztach
własnych.
Z
informacji uzyskanych od Pana Prezesa wynika, że nie są świadczone
usługi związane z ubojem zwierząt innym rolnikom niebędącymi
członkami grupy producenckiej. Natomiast w niewielkich ilościach
nieprzekraczających 15% prowadzony był hurtowy zakup żywca i
następnie jego sprzedaż. W analizowanym okresie Spółdzielnia
nie prowadziła kredytowania swoich członków ze względu na
ograniczone środki finansowe i duże potrzeby finansowe w zakresie
inwestowania w dostosowywanie Spółdzielni do wymogów
rynkowych. Natomiast przyszłościowo nie wykluczają możliwości
tworzenia odpowiednich funduszy i kredytowania swoich członków.
W
okresie objętym kontrolą nie odnotowano wnoszenia na piśmie przez
członków grupy żadnych skarg i wniosków na działalność
organów Spółdzielni oraz nie postulowano o zwołanie
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Nie
stwierdzono również przypadków udzielania pełnomocnictw
innym osobom poza osobami wymienionymi w statucie do dokonywania
czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością
gospodarczą podmiotu.
W
dniu 27 stycznia 2004 roku Spółdzielnia zwróciła się do
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o
płatność za założenie i wsparcie działalności administracyjnej grupy
producentów rolnych za 2003 rok na kwotę xxxxxxxxx zł
(załącznik nr 15). Pierwszy wniosek Spółdzielni za okres od 24
kwietnia do 30 września 2003 roku został przez Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpatrzony pozytywnie i
grupa otrzymała zaliczkę na poczet rozliczenia końcowego w wysokości
xxxxxx zł. Natomiast do pełnego rozliczenia przez Agencję pozostała
kwota w wysokości xxxxxx zł, która do dnia kontroli nie
wpłynęła na konto Spółdzielni.
Stosownie
do uchwały Nr 12/2003 podjętej na Walnym Zgromadzeniu o wykupie
dodatkowych udziałów w Spółdzielni, Rada Nadzorcza w
dniu 1 marca 2004 roku podjęła uchwałę Nr 2 i 3/2004 (załącznik nr 16
i 17) o wykluczeniu Pana xxxx i Pana xxxx ze Spółdzielni. W
dniu 21 stycznia 2004 roku pismem (załącznik nr 18 i 19) Rada
Nadzorcza wezwała do wpłaty przez Pana xxxxxxx zł i Pana xxxxxxxx zł.
Zainteresowane osoby zostały również poinformowane, że w
sytuacji nie wywiązania się z podjętego obowiązku Rada Nadzorcza
podejmie uchwałę o wykluczeniu z członków Spółdzielni.
Pomimo wezwania do wpłaty powyższych kwot, zainteresowane osoby nie
dopełniły formalności. W związku z tym wymienione osoby decyzją
Zarządu zostały pozbawione członkostwa i według stanu na 15 marca
liczba członków grupy wynosiła 17 osób.
W
trakcie kontroli stwierdzono, ze dokumenty związane z funkcjonowaniem
grupy znajdowały się w rozproszeniu, w różnych miejscach, co
utrudniało sprawne prowadzenie kontroli.
Kontrolującemu
nie udało się uzyskać pełnego bilansu za 2003 rok. Jedynie pozyskano
niepełne informacje z księgowości odnoszące się do wielkości
przychodów w okresie maj - grudzień 2003 roku na poziomie
xxxxx zł, natomiast przychody ze sprzedaży elementów mięsa i
żywca drobiowego w okresie maj - grudzień 2003 roku ukształtowało się
na poziomie xxxx zł, - co stanowiło xxx% wielkości przychodów
ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona
grupa.
W
trakcie kontroli dokonano lustracji warunków współpracy
rolnika ze Spółdzielnią i produkcji bezpośrednio w
gospodarstwie Pana xxxxxxxxxx i Pana xxxxxxxx. Stwierdzono w obu
gospodarstwach trwającą produkcję brojlera kurzego w ilości 60 tys.
sztuk w każdym. W trakcie rozmowy z zainteresowanymi rolnikami
potwierdziło się, że całość wyprodukowanego żywca drobiowego jest
przez Spółdzielnię odbierana w ściśle wyznaczonych terminach
zgodnych z wcześniej ustalonymi harmonogramami dostaw. Ponadto w
trakcie bezpośredniej rozmowy rolnicy nie wnosili uwag do zasad
współpracy.
Protokół
sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden po podpisaniu
pozostaje w Spółdzielni a drugi w Wydziale Środowiska i
Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Sokółka
2004.04.
Załącznik
plik
Kontrolowany:
Kontrolujący
Alicja
Anuszkiewicz
starszy
inspektor wojewódzki
Białystok.
2004.04.28
ŚR.VI.0932/2/04
Pan
Alfred
Gruszyński
Prezes
Spółdzielni
Producentów Drobiu
"EKO
- GRIL" w Sokółce
Wystąpienie
pokontrolne:
W dniach 15
i 16 marca 2004 roku Alicja Anuszkiewicz - starszy inspektor w
Wydziale Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku przeprowadziła na podstawie upoważnienia nr 2/04 z 1
marca 2004 roku( z upoważnienia Wojewody Podlaskiego podpisane przez
Dyrektora Wydziału Środowiska i Rolnictwa) kontrolę problemową
w
zakresie:
realizacji
zadań podmiotu zgodnych z aktem założycielskim,
zmian w
składzie ilościowym członków grupy,
spełnianie
wymogu sprzedaży całości produktu poprzez grupę,
zasad
dostarczania przez członków grupy informacji dotyczących
wielkości sprzedaży i cen uzyskiwanych za produkty, z uwagi, na
które grupa została utworzona, a są sprzedawane poza grupą.
W
związku z przeprowadzoną kontrolą, której wyniki zostały
przedstawione w protokóle podpisanym w dniu 7 kwietnia 2004
roku, Wydział Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego, stosownie do § 2 ora § 10 ust. 1
zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego
z dnia 9
lutego 2002 roku w sprawie szczegółowych zasad wykonywania
kontroli oraz art. 12 ustawy z dnia 15 września 2000 roku o grupach
producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw
(Dz. U. Nr 88, poz. 983), przekazuje niniejsze wystąpienie
pokontrolne.
Spółdzielnia
Producentów Drobiu "EKO - GRIL" prowadziła działalność na
podstawie statutu i regulaminów wewnętrznych zatwierdzonych
przez Walne Zgromadzenie Członków Założycieli w dniu 10 maja
2002 roku, ustawy z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów
rolnych oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983) i ustawy z
dnia 16 września 1982 roku Prawo Spółdzielcze.
Spółdzielnia
Producentów Drobiu "EKO - GRIL" realizowała swoje zadania
poprzez:
zawieranie
umów z członkami - producentami umów członkowskich
określających obowiązujące ich zasady produkcji, jakości i ilości
produktu oraz sposobu przygotowywania ich do sprzedaży,
wpływanie
na wzrost produkcji w gospodarstwach jej członków
i
podnoszenie jej jakości, ze szczególnym uwzględnieniem
zastosowania technologii proekologicznych,
świadczenie
pomocy członkom - producentom w zakresie zaopatrzenia w środki
produkcji,
świadczenie
członkom - producentom specjalistycznych usług rolniczych oraz
stałego doradztwa technologicznego.
Z
ustaleń kontroli wynika, że techniczne wykonywanie poszczególnych
zadań realizowane było zgodnie z obowiązującym statutem i na dobrym
poziomie, z dużym zaangażowaniem Rady Nadzorczej i Zarządu.
Niemniej
jednak kontrola wykazała pewne jeszcze braki pod względem
organizacyjno - administracyjnym polegające głównie na
rozproszeniu dokumentacji w podmiocie. Brak było jednoznacznego
rozdzielenia, dokumentowania spraw i gromadzenia obowiązującej
dokumentacji
w poszczególnych jego organach.
Przedstawiając
powyższą ocenę i uwagi Wydział Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego wnosi o:
Rozdzielenie
spraw i właściwa archiwizację dokumentacji Rady Nadzorczej, Zarządu
i Walnego Zgromadzenia,
Przyporządkowanie
konkretnym osobom do stałych obowiązków służbowych
prowadzenie dokumentacji w poszczególnych organach,
zwiększenie
nadzoru przez Zarząd nad całością spraw administracyjnych
realizowanych przez podmiot.