Białystok, 2004.05.04.
WOJEWODA PODLASKI
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
tel.
(0-85) 74-15-978
FB.IV.0932/2/04
Pan
Dariusz Stankiewicz
Podlaski
Wojewódzki
Konserwator Zabytków
w Białymstoku
W
Y S T Ą P I E N I E P
O K O N T R O L N E
Na podstawie art. 15 pkt 1 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (t. j. z 2001
r. Dz. U. Nr 80, poz. 872 ze zm.) w związku z art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 26
listopada 1998 r. o finansach publicznych (t. j. z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz.
148 ze zm.) - Wydział Finansów i Budżetu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, działając z upoważnienia Wojewody Podlaskiego Nr 2/04 z dnia
02.02.2004 r. dokonał w dniach 05.02.2004 r. - 19.03.2004 r. kompleksowej kontroli finansowej
Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku. Kontrola dotyczyła
działalności tej jednostki w latach 2002 - 2003.
W wyniku kontroli ustalono, że jednostka realizując swoje
zadania statutowe naruszyła przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o
finansach publicznych ( Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm. oraz t. j. z 2003 r.
Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) a tym samym nastąpiło naruszenie dyscypliny
finansów publicznych poprzez:
1.
Wykazanie w rocznym sprawozdaniu Rb-28
z wykonania planu wydatków budżetowych budżetu państwa za okres od początku
roku do dnia 31 grudnia 2002 r. oraz korekcie tego sprawozdania w kolumnie
zaangażowanie danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Stanowi to naruszenie §
10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej ( Dz. U. Nr 24, poz. 279), zgodnie
z którym kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi
wynikającymi z ewidencji księgowej oraz jest naruszeniem dyscypliny finansów
publicznych w świetle art. 138 ust. 1 pkt 14 ustawy z
dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze
zm.).
( cz. B pkt V ppkt
6 protokołu kontroli)
2.
Przekroczenie ujętych w planie
finansowym wydatków:
- na dzień 12.12.2002 r. w § 4010 o kwotę
6 825,32 zł,
- na dzień 30.12.2002 r. w § 4110 o kwotę
9 964,17 zł, w §
4210 o kwotę 6 609,41 zł i w §
4280 o kwotę 12 zł,
czym
naruszono art. 92 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada
1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.), zgodnie z którym dokonywanie wydatków następuje w granicach
kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych
przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem w sposób celowy i oszczędny.
Czyn ten, jako przekroczenie zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze
środków publicznych, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w
świetle art. 138 ust.1 pkt 2 w/w ustawy.
( cz. B pkt III ppkt 7 protokołu kontroli)
3.
Naruszenie zasad udzielania zamówień
publicznych określonych w ustawie z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach
publicznych ( t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 72, poz. 664 ze zm.) przy udzielaniu
zamówień publicznych objętych kontrolą ( cz. B pkt IV
ppkt 4 protokołu kontroli):
- zasady równego traktowania oferentów
określonej w art. 16 w/w ustawy poprzez niewykluczenie
dostawców lub wykonawców, którzy nie spełniają postawionych warunków oraz
poprzez przyjęty w jednym z postępowań sposób oceny ofert,
- zasady odrzucenia ofert sprzecznych z
ustawą lub specyfikacją istotnych warunków zamówienia określonej w art. 27a
ust. 1 pkt 1 w/w ustawy,
- zasady unieważnienia postępowania o
zamówienie publiczne, jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie innym niż tryb
zamówienia z wolnej ręki wpłynęły mniej niż dwie oferty niepodlegające
odrzuceniu zawartej w art. 27b ust. 1 pkt 1 w/w
ustawy,
- zasady uczciwej konkurencji
określonej w art. 16 w związku z art. 17 w/w ustawy poprzez określenie
przedmiotu zamówienia z wykorzystaniem nazw handlowych bez równoczesnego
dopuszczenia składania ofert równoważnych
- zasady obowiązkowego stosowania
preferencji krajowych, zgodnie z §
1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania
preferencji krajowych ( Dz. U. Nr 140, poz. 776).
Nieprzestrzeganie w/w zasad stanowi naruszenie dyscypliny
finansów publicznych w świetle art. 138 ust. 1 pkt 12
cytowanej ustawy o finansach publicznych.
Ponadto stwierdzone zostały pewne uchybienia,
na które należy zwrócić uwagę w obecnej działalności jednostki. Naruszenie
dyscypliny finansów publicznych, jak i uchybienia są wymienione w protokole
kontroli, który został omówiony i dostarczony jednostce w dniu 21.04.2004 r.
Mając powyższe na uwadze wnoszę o
podjęcie stosownych działań zmierzających do ich wyeliminowania w przyszłej
działalności jednostki, a w szczególności:
1.
Operacje wpłaty i wypłaty gotówki
należy, zgodnie z art. 24 ust. 1 w związku z ust. 5 pkt
3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr
76, poz. 694 ze zm.), ujmować w księgach rachunkowych w tym samym dniu, w
którym zostały dokonane i to wyłącznie na podstawie dowodów księgowych
właściwie sprawdzonych i zatwierdzonych do wypłaty
Wymóg bieżącego prowadzenia ewidencji dotyczy także
ujmowania przychodów i rozchodów druków ścisłego zarachowania w księdze druków
ścisłego zarachowania.
( protokół z kontroli kasy)
2.
Wydatki publiczne, zgodnie z art. 28
ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o
finansach publicznych ( t. j. z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.), powinny
być dokonywane w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych
zobowiązań.
( cz. B pkt I protokołu kontroli)
3.
Regulamin zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych, w części dotyczącej możliwego przeznaczenia środków
funduszu, należy dostosować do zapisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o
zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( t. j. z 1996 r. Dz. U. Nr 70, poz.
335 ze zm.).
Ponadto wysokość odpisu podstawowego na ZFŚS, w przypadku
rozbieżności między przeciętnym planowanym a faktycznym zatrudnieniem w danym
roku, należy skorygować w końcu roku stosownie do wymogów § 1
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w
sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania
odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ( Dz. U. Nr 43, poz. 168 ze
zm.)
( cz. B pkt III ppkt 12 protokołu kontroli)
4.
Dochody budżetowe wpłacone do kasy
jednostki, zgodnie z §
12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie
szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów
budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych
zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe
i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych ( Dz. U. Nr 122, poz. 1333),
powinny być przekazywane na właściwy rachunek bieżący jednostki - subkonto dochodów w dniu ich pobrania (wpływu).
( cz. B pkt III ppkt 13 protokołu kontroli)
5.
Środki trwałe należy grupować zgodnie z
Klasyfikacją Środków Trwałych ( Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.) oraz
amortyzować je i wykazywać w bilansie w sposób przewidziany dla grupy
rodzajowej, do której należą zgodnie z KŚT.
( cz. B pkt IV ppkt
2 protokołu kontroli)
6.
Inwentaryzację należy przeprowadzać i
dokumentować zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( t.
j. z 2002 r. Dz. U. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz
instrukcją inwentaryzacyjną.
( cz. B pkt IV ppkt
3 protokołu kontroli)
7.
Ewidencję księgową należy prowadzić
zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych ( Dz. U. Nr 153, poz. 1752) a także przyjętymi w jednostce zasadami
rachunkowości.
( cz. B pkt II ppkt
7, cz. B pkt IV ppkt 2, cz.
B pkt V ppkt 5 protokołu
kontroli)
8.
Od 2 marca 2004 r. przy udzielaniu
zamówień publicznych należy przestrzegać zasad udzielania zamówień publicznych
i innych regulacji prawnych w tym zakresie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. Nr 19, poz. 177).
( cz. B pkt IV ppkt
4 protokołu kontroli)
Zgodnie z §
27 zarządzenia wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli, kierownik kontrolowanej
jednostki w terminie 7 dni od daty
otrzymania wystąpienia pokontrolnego ma prawo zgłoszenia do organu
zarządzającego kontrolę umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków
zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa, kierownik
jednostki kontrolowanej w terminie 30
dni zawiadamia organ zarządzający kontrolę o sposobie wykorzystania uwag i
wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach
niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
Wydział Prawny i Nadzoru w/m
Wojewoda Podlaski
/-/
Marek Strzaliński