Białystok, 7 maja 2004r.
PS.VII.0934-1/04
Pani
Dorota
Wiśniewska
Przewodnicząca
Powiatowego Zespołu
Do Spraw Orzekania
o
Niepełnosprawności
w Siemiatyczach
Uprzejmie informuję, że w dniu
20 kwietnia 2004r. członkowie Wojewódzkiego Zespołu Do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności ( Małgorzata Czyżewska- Worobiej/ przewodnicząca, Katrzyna
Liedke- Charkiewicz/
psycholog i Katrzyna Kuprianowicz-
Spirydonow/ pracownik socjalny ) przeprowadzili kontrolę
doraźną w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach.
Wyniki kontroli zostały
przedstawione w protokole, podpisanym w dniu 4.05.2004r.
przez kierownika jednostki kontrolowanej.
Przedmiotem kontroli było sprawdzenie
prawidłowości stosowania przez Powiatowy Zespół w Siemiatyczach
§ 19 ust.1
rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności ( Dz. U. Nr. 139, poz. 1328 ) - tj: wyznaczania do
składów orzekających członków, spełniających wymogi określone w § 21 ust. 2 i §
23 ust. 1 w/w rozporządzenia
Kontrolę
przeprowadzono w związku z wpływem do Wojewódzkiego Zespołu akt sprawy
odwoławczej o nr: Nr PC. 8211- SN/ 302- 03/ 20- 04/ 5/ DW/ 2004, z których
wynikało, iż w składzie orzekającym, wyznaczonym do rozpatrzenia tego
wniosku znalazł się między innymi członek Zespołu, który nie spełniał w dniu
orzekania wymogów, określonych w § 21 ust. 2 i § 23 ust. 1 rozporządzenia z
15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności
i stopniu niepełnosprawności.
Zgodnie z treścią art. art. 6c ust. 2 pkt. 3
i ust. 6 ustawy z 27.08.1997r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) szkolenie członków powiatowych zespołów do spraw
orzekania o niepełnosprawności należy od dnia 1.02.2003r.
do zadań wojewody, realizowanych przez Wojewódzki Zespół.
Ustaleń kontroli w powyższym zakresie dokonano w
oparciu o stan faktyczny i prawny, określony w Zarządzeniu Nr.
2/ 04 Starosty Powiatu Siemiatyckiego z dnia
6.01.2004r. w sprawie zmiany składu Powiatowego
Zespołu w Siemiatyczach.
W wyniku analizy porównawczej treści w/ w Zarządzenia
oraz będących w dyspozycji Wojewódzkiego Zespołu odpisów Zaświadczeń,
uprawniających do orzekania, wydanych w dniu 13.06.2002r.
przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych członkom Powiatowego
Zespołu w Siemiatyczach ustalono, iż wszyscy
pozostali członkowie Zespołu spełniają kryteria formalne, uprawniające do
orzekania.
Kontrolą objęto orzeczenia wydane przez Zespół w
okresie: 6.01.2004r- 31.03.2004r. i w jej wyniku
obecność członka Zespołu, nie posiadającego uprawnień do orzekania odnotowano w
17 sprawach ( opisanych w protokole ).
Powyżej
opisane nieprawidłowości należy traktować jako naruszenie prawa zwykłe a nie
kwalifikowane ( rażące ). Przemawiają za tym następujące przesłanki:
- członek składu orzekającego- spełniał
wymóg ustawowy formalny- tj. został powołany w skład Zespołu przez uprawniony
do tego organ - starostę oraz wymóg wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt. 7- tj posiada kwalifikacje
zawodowe, wymagane od członka o tej specjalności.
- ustalenia dokonane przez pracownika socjalnego
nie mają charakteru ustaleń przesądzających o wyniku postępowania
orzeczniczego. Z § 9 ust. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. wynika bowiem, iż
rozstrzygająca jest ocena lekarza- przewodniczącego składu orzekającego.
W wyniku
kontroli stwierdzono również nieprawidłowości z zakresu:
- standardów formułowania ustaleń
orzeczniczych ( brak spójności wewnętrznej w ocenach członków, brak
kompletności ocen lekarskich, brak spójności pomiędzy ustaleniami, zawartymi w
ocenach członków a ustaleniami, zawartymi w orzeczeniach
). Stwierdzone nieprawidłowości o
charakterze orzeczniczym dotyczą standardów sporządzania przez członków składów
ocen z zakresie swoich specjalności.
- stosowania obowiązujących w
postępowaniu procedur ( nieprawidłową organizację pracy składów orzekających,
naruszenie przepisów dotyczących możliwości rozpoznania sprawy w trybie
zaocznym i sposobie zawiadamiania osób zainteresowanych o rozstrzygnięciach
oraz pasywną postawę Zespołu w zbieraniu materiału dowodowego
).
W toku
kontroli nie stwierdzono obiektywnych przesłanek, świadczących o niezgodności
wydanych orzeczeń z zebranym materiałem dowodowym ( dokumentacja medyczną ), czyli
zaliczeniem do określonego stopnia niepełnosprawności osób z dysfunkcjami,
które nie odpowiadają kryteriom określonym w ustawie z 23.08.1997r. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i uszczegółowionym m in. w § 32
rozporządzenia z 15.07.2003r.
Akceptując zatem obowiązujące w orzecznictwie administracyjnym elementy
oportunizmu, dopuszczające kompromis pomiędzy wymaganiami praworządności
a koniecznością ochrony jednostki przed błędnym działaniem administracji,
opisane szczegółowo w protokole i wymienione w niniejszym wystąpieniu
nieprawidłowości ocenia się jako zwykłe, a nie rażące ( kwalifikowane ). Zatem
nie ma podstaw do stwierdzania nieważności skontrolowanych orzeczeń trybie, określonym w art. 156 KPA.
Celem
wyeliminowania opisanych wyżej nieprawidłowości w przyszłej pracy Zespołu,
zaleca się:
- przestrzeganie obowiązujących
przepisów prawa, dotyczących kryteriów doboru członków do składów orzekających.
- zmianę organizacji pracy składów
orzekających w ten sposób, aby wszystkie czynności w toku postępowania (
badania lekarskie i rozmowy z osobami orzekanymi ) odbywały
się w siedzibie Zespołu.
- zaznajomienie członków składów
orzekających z ustaleniami kontroli, celem przypomnienia o obowiązujących
standardach w zakresie sposobu sporządzania ocen, dokumentowania ich treści w
protokołach i wydanych orzeczeniach.
- precyzyjne stosowanie przepisów,
regulujących sposób zawiadamiania osób orzekanych o terminach rozpatrzenia wniosków.
- częstsze korzystanie z rozwiązań
prawnych, dopuszczających zwracanie się o uzupełnienie dokumentacji medycznej.
Jednocześnie informuję, iż w oparciu o § 13 ust. 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r. (
DZ. U. Nr 46, poz. 437 ) w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy, upoważnione do
kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, w terminie 30 dni
od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia, kierownik jednostki kontrolowanej
zawiadamia organu upoważniony do kontroli o sposobie wykorzystania uwag i
wykonania zaleceń pokontrolnych, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
Z Up. Wojewody Podlaskiego
Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału
Polityki Społecznej
Do wiadomości:
1/ Starosta Powiatu Siemiatyckiego
2/ Wydział Prawny i Nadzoru w/m.
3/ a/a.