P r o t o k ó ł
z kontroli Placówki Wsparcia Dziennego "Nasza Ostoja" w Augustowie Regon
- 790147783
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku :
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 31 marca 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 165 z
dnia 30 marca 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał dyrektor Wydziału
Polityki Społecznej P. Andrzej Kozłowski.
Kontrolujący wpisali się do książki
kontroli pod poz. 44.
Kontrolą za rok 2003 do miesiąca
poprzedzającego termin kontroli objęto:
1.
Zapewnienie pomocy i wsparcia rodzinie w sprawowaniu
jej podstawowych funkcji oraz zapewnienie pomocy i wsparcia dzieciom
sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością
lub uzależnieniami.
Kontrola została przeprowadzona w oparciu o
przepisy wynikające z :
-
ustawy o pomocy społecznej z
dnia 29.11.1990r. (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z
późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Anna Dźwilewska - kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
2.
Dorota Poniatowska - opiekun
3. Wanda
Kuśmierska - młodszy opiekun
Ustalenia kontroli
Placówka
wsparcia dziennego "Nasza Ostoja" wchodzi w skład struktury Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Augustowie. Posługuje się również Nip
-em i Regon -em tej
jednostki. Organem prowadzącym placówkę jest Burmistrz Miasta Augustowa.
Tzw.
świetlica jest przeznaczona dla dzieci pochodzących z rodzin będących
podopiecznymi ośrodka pomocy społecznej, a w szczególności dzieci pochodzących
z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym (rodziny bezrobotne, wielodzietne,
niepełne). Wychowankowie przejawiają różnego rodzaju zachowania demoralizujące
(wagary, agresja, nadpobudliwość). Podopieczni pochodzą z miasta Augustowa.
Dzieci
przyjmowane są do placówki w porozumieniu z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w
Augustowie, pedagogami szkolnymi, kuratorem - zawsze za zgodą rodziców.
Placówka
opieką może objąć 45 dzieci w wieku od 4 do 17 lat uczęszczających do szkoły
podstawowej i gimnazjum. Regularnie na zajęcia uczęszcza ok. 44 osób.
W placówce
zatrudnionych jest dwóch opiekunów - na umowę o pracę. Praca ich wspierana jest
przez 15 wolontariuszy, którzy systematycznie przychodzą do świetlicy.
Placówka
wsparcia dziennego prowadzi następujące formy pracy środowiskowej:
-
pomoc w kryzysach szkolnych,
rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
dożywianie,
-
organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizacje zabaw i zajęć sportowych,
-
współpracuje z ośrodkiem
pomocy społecznej, szkołami, sądem.
Placówka
posiada regulamin, który nie jest dostosowany do rozporządzenia w sprawie
placówek opiekuńczo - wychowawczych. Nie określa szczegółowych zadań i
organizacji placówki oraz zakresu i specyfiki sprawowanej opieki. Nie są
również wymienione akty prawne na podstawie których
prowadzona jest działalność.
Jednostka
posiada wewnętrzny regulamin określający obowiązki wychowanków oraz
przewidziane kary i nagrody. W regulaminie nie są wyszczególnione prawa
wychowanków.
Świetlica posiada opracowany
ramowy plan pracy.
Placówka wsparcia
dziennego mieści się w Augustowie przy Rynku Zygmunta Augusta 9. Budynek
usytuowany jest przy rynku głównym w komunalnej kamienicy na poddaszu. Posesja
jest bardzo stara i wymaga kapitalnego remontu. Na poddasze prowadzą strome,
stare drewniane schody. Bezpośrednio wchodzi się na mały hol. Wyjście na schody
od strony holu nie jest zabezpieczone. Stwarza to niebezpieczeństwo dla
przebywających tam dzieci młodszych.
Na holu urządzono mały kącik
wypoczynkowy. Podłoga pokryta jest linoleum.
Do dyspozycji personelu oraz
dzieci jest jedna łazienka, w której znajduje się jedna toaleta
i umywalka. Ciepła woda dostępna jest z termy. Pozostałe pomieszczenia to:
-
kuchnia,
-
pomieszczenie świetlicowe,
-
pokój personelu,
-
pomieszczenia magazynowe,
-
szatnia.
Kuchnia wyposażona jest w regał
kuchenny, kuchenkę gazową, zlew, lodówkę oraz stół i krzesła na 10 osób. Ciepła
woda dostępna jest z termy.
W kuchni są przygotowywane i
spożywane posiłki.
Pomieszczenie świetlicowe posiada
ok. 40m2 powierzchni. Stolarka okienna i drzwiowa jest stara i wymaga wymiany.
Ściany do połowy wybite są płytą paździeżową.
Oświetlenie jest górne - wystarczające.
Pomieszczenie wyposażone jest w
10 stołów i ok. 30 krzeseł. Na wyposażeniu są również podręczne regały,
telewizor i wideo. Obok świetlicy zorganizowano szatnię i magazyn żywnościowy.
Przechowywana jest tam żywność o długim terminie ważności.
Dzieci mogą
korzystać z podręcznej biblioteczki, która jest dostosowana do różnych grup
wiekowych. Do dyspozycji wychowanków są również kasety wideo z bajkami. Na
regałach stoją zabawki tzw. przytulanki.
Pomoc w nauce, zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne
W celu pomocy
dzieciom mających
trudności szkolne, pracownicy placówki współpracują ze szkołą. W
momencie zauważenia konkretnych niepowodzeń nawiązywany jest kontakt z
pedagogiem szkolnym oraz nauczycielem przedmiotu. Przy odrabianiu lekcji dzieci
dzielone są na grupy. Pomoc w nauce dzieciom z deficytami szkolnymi odbywa się
przy wsparciu wolontariatu.
W celu doskonalenia
umiejętności szkolnych oraz wyrównywania deficytów szkolnych wykorzystywane są
gry edukacyjne, układanki ortograficzne, układanki w języku angielskim, które
świetlica posiada w swoich zasobach. W trakcie odrabiania lekcji dzieci
korzystają ze słowników i encyklopedii.
W placówce
odbywają się zajęcia logopedyczne. Opieką objętych jest 6 dzieci ze szkoły
podstawowej, które posiadają stosowne orzeczenie z poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu (wtorek i
piątek) po 2 godziny. Zajęcia prowadzi uprawniony terapeuta.
W 2003 roku
realizowany był program pn. "Ja - Ty - On" - pomoc dzieciom z rodzin
zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją. Celem programu było
zmniejszenie skutków życia w rodzinach ubogich z różnymi dysfunkcjami oraz
wyrównywanie szans dzieci z tych rodzin.
Program obejmował zajęcia o
różnorodnej tematyce tj. zajęcia literacko-poetyckie,
zajęcia kulinarne, socjoterapeutyczne, plastyczne.
Celem zajęć literackich
pt. "Poezja w moim życiu" było zainteresowanie dzieci literaturą piękną,
wzbudzanie myśli twórczej, stworzenie atmosfery do rozwoju zdolności
literackich.
Zajęcia kulinarne miały
na celu zapoznanie dzieci z zasadami prawidłowego odżywiania, nabycie
umiejętności przygotowania posiłków, z także estetyki i zachowywania się przy
stole.
Zajęcia plastyczne pt.
"Plastyka i ja" miały na celu rozwijanie zdolności plastycznych, naukę nowych
technik, a także rozbudzanie zainteresowań sztuką.
Celem zajęć
socjoterapeutycznych "Poznaję - wybieram" było budowanie poczucia własnej
wartości, samoakceptacji i szacunku dla siebie samego i innych, a także wiary
we własne możliwości.
W placówce
realizowany jest program kinezjologii -
"Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł". Program ten wykorzystywany jest do
pracy z dziećmi i młodzieżą nad podnoszeniem ich możliwości psychofizycznego
rozwoju, szczególnie zaś w pracy z wychowankami mającymi trudności w uczeniu
się (w tym również dzieci specjalnej troski).
Ponadto realizowany jest program
rozwojowo-terapeutyczny dla dzieci, u których stwierdzono dysleksję.
Zajęcia organizowane w ramach tego programu mają wyzwolić taką aktywność
dzieci, aby przez pozytywne zmiany motywacyjne, usprawnianie i korygowanie
zaburzonych procesów, opierając się na najmocniejszych stronach dziecka
umożliwić mu pełniejsze uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym
realizowanym w szkole i poza nią. Działania terapeutyczne skierowane są na
sferę orientacyjno-poznawczą, emocjonalno-wolicjonalną oraz społeczną.
Prowadzony jest program
profilaktyczny - "Elementarz III" dostarczający wiedzy na temat uzależnienia od
alkoholu oraz informacji o uczuciach takich jak gniew i złość oraz program
"Starszy brat - starsza siostra", który uczy współdziałania, samodzielnej pracy
w grupie.
W kwietniu placówka zamierza
przystąpić do akcji "Poczytaj mi przyjacielu".
Organizacja czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizacja zabaw i
zajęć sportowych
Zajęcia w
placówce prowadzone są się od poniedziałku do piątku od godziny 800
do 1800. Organizacja czasu przedstawia się następująco:
- 800 - 1500 -
przedszkolacy i dzieci klas młodszych (12 dzieci),
- 1400 - 1800 - dzieci i
młodzież od 10 do 17 roku życia (22 dzieci).
Obowiązkowe
odrabianie lekcji i zajęcia ciche odbywają się w godzinach 1500 - 1700.
Wspólnie z dziećmi
przygotowywane są dwa posiłki. Są to najczęściej kanapki, gofry. Dzieci dostają
również desery. Organizacja posiłków przedstawia się następująco:
-
śniadanie o godz. 900 -
dzieci młodsze,
-
kolacja o godz. 1700
- dzieci starsze.
O godzinie 1800
dzieci odbierane są przez
dorosłych.
W ramach rozwoju zainteresowań
organizowane są zajęcia plastyczne. Wykorzystywane są przy tym farby, kredki,
mazaki, plastelinę i wycinanki. Dzieci wykonują okazjonalne stroiki. W
świetlicy są również podstawowe instrumenty muzyczne: cymbałki, tamburiny,
bębenki. W planach jest zapisanie uzdolnionych muzycznie dzieci na zajęcia do
domu kultury.
Dzieci
uczęszczają do domu kultury na zajęcia mini sportowe (gra w tenisa stołowego).
W trakcie organizacji
jest siłownia. W okolicy placówki brak jest placu zabaw i boiska
sportowego. Nie ma również sali gimnastycznej. W okresie letnim dzieci
korzystają z pobliskiego boiska szkolnego oraz sali gimnastycznej przy Miejskim
Ośrodku Sportu i Rekreacji. Na wyposażeniu świetlicy są: 2 piłki koszykowe, babinkton, piłka nożna i ręczna. Jest to niewystarczająca
ilość sprzętu sportowego biorąc pod uwagę liczbę uczęszczających dzieci do
świetlicy. W okresie letnim dzieci wraz z opiekunami spędzają czas na plaży.
Placówka
organizuje imprezy okolicznościowe takie jak wigilia i śniadanie wielkanocne.
W ramach czasu wolnego
organizowane są wyjścia do domu kultury na przedstawienia teatrzyku. Placówka w
okresie ferii zimowych i wakacji organizuje dzieciom półkolonie z licznymi
atrakcjami
Realizację
określonych zadań pracownicy odnotowują w dzienniku zajęć. W zapisach zbyt
często powtarza się notatka o wspólnym oglądaniu telewizji. Zdaniem
kontrolujących nie jest to atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego.
Współpraca z instytucjami
wspomagającymi proces opiekuńczo - wychowawczy
Placówka współpracuje z
szeregiem instytucji które ustawowo działają na rzecz
dziecka i rodziny. Są to w szczególności:
-
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
Ośrodek Wsparcia Dziennego "Przystań",
-
Szkoły do których uczęszczają
wychowankowie,
-
Ośrodek Sportu i Rekreacji,
-
Kuratorzy sądowi,
-
Miejski Dom Kultury,
-
Sponsorzy.
Należy podkreślić, że przy pomocą sponsorów dzieci są wyposażane w
podstawowe przybory szkolne. Z tych źródeł pochodzi żywność, która rozdawana
jest rodzicom dzieci uczęszczających do świetlicy.
Praca z rodzinami dzieci uczęszczających do
placówki
Dokumentacja dotycząca dziecka i
rodziny
Na podstawie
analizy dokumentacji ustalono, że jedyną dokumentacją dotyczącą dzieci, a
prowadzoną przez placówkę są to tzw. karty dzieci. Zawierają one podstawowe
i bardzo ogólnikowe informacje o dziecku i ewentualnie o jego rodzinie. Z
notatek nie wynika jakie deficyty lub uzdolnienia posiada dziecko, jak je
należy niwelować lub rozwijać i czy rozwój dziecka jest adekwatny do
wieku. Zamieszczone informacje nie są wyczerpujące i nie można stwierdzić, że
dziecko zostało zdiagnozowane.
Karty
pobytu dzieci nie są prowadzone oraz nie opracowano indywidualnych planów
pracy z dzieckiem i jego rodziną.
Praca z rodzinami
Praca z
rodzinami dzieci uczęszczającymi do świetlicy jest prowadzona przez pracowników
socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie. Pracownicy
świetlicy utrzymują kontakt z pracownikami socjalnymi ośrodka pomocy
społecznej.
Placówka udziela pomocy
rodzinom w następujących formach:
-
dożywianie dzieci,
-
pomoc rzeczowa (ubrania,
buty),
-
pomoc żywieniowa (produkty np.
mąka, cukier),
-
wyposażenie dzieci w niezbędne
przybory szkolne (zeszyty, długopisy),
-
rozmowy wspierające rodziców
(np. próby skierowania na leczenie odwykowe).
Kontrola Placówki Wsparcia Dziennego "Nasza Ostoja" w
Augustowie została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących
placówki, wizji lokalnej oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których
jeden otrzymuje kierownik Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Kierownik Placówki Wsparcia
Dziennego Podpisy
kontrolujących
"Nasza Ostoja"
w Augustowie 1. M. Osipowicz
26.04.2004r.
Dźwilewska 2.
K. Pasiuk