Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028932   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola doraźna Domu Dziecka w Krasnem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

Protokół

z kontroli Domu Dziecka w Krasnem REGON - 000206411

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

2.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

Kontrolę doraźną przeprowadzono w dniach 22 i 24 marca 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 154 z dnia 19 marca 2004r., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod poz. 29.

Kontrolę przeprowadzono w związku z pismem Publicznego Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Warszawie z dnia 10.03.2004r. oraz pisma ........... z dnia 17.03.2004r. dotyczących wyjaśnienia czy placówka właściwie realizuje swoje działania w zakresie min.:

-         prowadzenia pracy z dzieckiem, jego rodziną i osobami zaprzyjaźnionymi (dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami i z innymi osobami zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce),

-         działań placówki na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej,

-         współpracy z Ośrodkiem Adopcyjno - Opiekuńczym w Białymstoku.

Ponadto przedmiotem kontroli było wyjaśnienie kwestii udziału wychowanka w programie "Kochaj mnie" (czy udział w programie odbywał się z poszanowaniem praw dziecka).

Kontrola została przeprowadzona w oparciu o przepisy wynikające z:

-         ustawy o pomocy społecznej z dnia 29.11.1990r. (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm.),

-        rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych  (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-        rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 lutego 2001r. w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 14, poz. 132),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Anna Zieniewicz - dyrektor

2.      Iwona Wyszkowska-Sacharczuk - wychowawca

3.      Teresa Rećko - wychowawca

Ustalenia kontroli

W dniu 12 marca 2004r. do Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku wpłynęło pismo z Publicznego Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Warszawie. W piśmie zgłaszano zastrzeżenia do funkcjonowania Domu Dziecka w Krasnem. W dniu 18 marca 2004r. wpłynęło kolejne pismo dotyczące powyższych zagadnień od .......... którzy mieli kontakt z placówką i starają się o przysposobienie jednego z wychowanków ........................

Podjęto stosowne czynności kontrolne mające na celu wyjaśnienia następujących kwestii:

-         na jakiej podstawie prawnej małoletnia ............ przebywająca w Domu Dziecka w Krasnem wyjechała w okresie Świat Bożego Narodzenia do USA do rodziny, która zamierza ją adoptować?

-         dlaczego wychowanka .......... posiadała paszport i wizę do USA, a nigdy nie była zgłaszana do adopcji do Stanów Zjednoczonych,

-         jakie działania prowadziła placówka w celu powrotu wychowanka ........... do rodziny naturalnej (pedagogizacja środowiska rodzinnego),

-         w jaki sposób była prowadzona praca z dzieckiem, jego rodziną oraz osobami zaprzyjaźnionymi (dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami i z innymi osobami zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce),

-         czy udział wychowanka w programie "Kochaj mnie" odbywał się z poszanowaniem praw dziecka.

-         jak przebiegała współpraca placówki z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku w kwestii ...................

W celu wyjaśnienia powyższych zagadnień przeanalizowano dokumentacją dotyczącą.

w/w wychowanków. Ponadto oparto się na udzielonych wyjaśnieniach dyrektora placówki oraz w/w pracowników. Ustalono, że:

       Wychowanka placówki ................... wyjechała do USA w okresie Świąt Bożego Narodzenia (13.12.2003r.-10.01.2004r.) do rodziny zaprzyjaźnionej. Przed planowanym wyjazdem dyrektor Domu Dziecka wystąpił do Sądu Rejonowego w Białymstoku z prośbą o wyrażenie zgody na wyjazd dziewczynki. Sąd wyraził zgodę w dniu 10.12.2003r. (zał. Nr 1 do protokołu),

       Wychowanka .......... posiadała wizę do USA. Wiza została wydana na wniosek opiekuna prawnego dziewczynki, którym wówczas był pan Marek Hyjek - pedagog, zatrudniony w placówce. Dziewczynka miała wyjechać do Stanów Zjednoczonych na leczenie za pośrednictwem Fundacji Gabriela. Wyjazd nie doszedł do skutku. (zał. nr 2 do protokołu).

W toku czynności kontrolnych sprawdzono prawidłowość zgłaszania wychowanków do przysposobienia w 2003 i 2004 roku. Ustalono, że:

 w 2003r. 8 dzieci z placówki zostało przysposobionych w tym:

-         adoptowanych za granicę - 5 dzieci,

-         adoptowanych w Polsce - 3 dzieci.

W 2004r. nie przeprowadzono adopcji żadnego dziecka z placówki.

W chwili obecnej do przysposobienia jest zgłoszonych 8 dzieci. Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji (akta dzieci przysposobionych) dotyczących procedury przeprowadzanych adopcji stwierdzono, że w 2003r. do adopcji zagranicznych poszło 5 dzieci, w tym 3 - do USA, 1 - do Włoch, 1 - do Belgii. Do adopcji w Polsce poszło troje dzieci.

Należy zauważyć, że z trojga dzieci adoptowanych do USA, dwoje zostało adoptowanych przez rodziny, z którymi dzieci miały wcześniej kontakt (wyjeżdżały do nich jako do rodzin zaprzyjaźnionych). Jedno dziecko adoptowano do rodziny w Belgii, z którą utrzymywało też wcześniejszy kontakt.

W świetle art. 8 ust. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych ośrodek (a tym bardziej placówka) nie może umożliwić kontaktu z dzieckiem i ujawnić o nim informacji przed zakwalifikowaniem dziecka do przysposobienia.

Po dokonanej analizie dokumentacji Domu Dziecka (zgłoszenia i przeprowadzane adopcje) skonfrontowano ustalenia z dokumentacją Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku.

W aktach dzieci przysposobionych znajdują się niezbędne dokumenty przy dokonywaniu adopcji. Są to:

-         karty zgłoszenia dziecka do Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku (dziecko z uregulowaną sytuacją prawną),

-         postanowienie Sądu Rejonowego w Białymstoku o pozbawieniu rodziców władzy rodzicielskiej,

Podstawą do stwierdzenia prawidłowości zgłaszania dzieci do przysposobienia są dokumenty. Na podstawie ich analizy stwierdza się, że procedura zgłaszania dzieci do Ośrodka adopcyjnego w powyższych przypadkach została zachowana. Rodziny zagraniczne zgłaszające gotowość przysposobienia dziecka były kwalifikowane przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze do tego uprawnione. Decyzję o przysposobieniu wydał właściwy Sąd Rodzinny.

W chwili obecnej niemożliwym jest jednak stwierdzenie, czy placówka przekroczyła swoje kompetencje dotyczące wcześniejszych kontaktów dzieci z rodzinami, które później je przysposobiły.

W związku z wyjaśnianiem zagadnień dotyczących wychowanka .................. analizie poddano dokumentację osobową dziecka, dokumentację dotyczącą pracy z dzieckiem (diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, indywidualny plan pracy z dzieckiem), dokumentację potwierdzającą pracę z rodziną naturalną dziecka, zeszyty kontaktów z osobami zaprzyjaźnionymi oraz protokoły posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.

Z chwilą rozpoczęcia czynności kontrolnych o godz. 8.45 poroszono dyrektora placówki o przedstawienie dokumentacji potwierdzającej pracę z dzieckiem i jego rodziną. Dyrektor placówki w obecności dwóch inspektorów wyjaśnił, że nie wie gdzie powyższa dokumentacja się znajduje. Być może jest ona w posiadaniu wychowawcy, który wziął ją ze sobą celem uzupełnienia (dokumentacja bezwzględnie powinna znajdować się na terenie placówki). Poproszono więc o pilny kontakt z wychowawcą, który mieszka na terenie posesji, na której znajduje się placówka. Wg wyjaśnień dyrektora wychowawca był niedostępny. Po wielokrotnych prośbach o godzinie 13.30 został przedstawiony indywidualny plan pracy z dzieckiem oraz karta pobytu dziecka. W dalszym ciągu nie otrzymano diagnozy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentacji potwierdzającej pracę z rodziną. W tym dniu w placówce nieobecny był pracownik socjalny (praca w terenie), nie można więc było uzyskać stosownych wyjaśnień. W drugim dniu kontroli również był nieobecny, ponieważ pracę rozpoczynał w godzinach popołudniowych.

Z otrzymanego indywidualnego planu pracy wykonano kserokopię, a następnie dyrektor placówki potwierdził za zgodność z oryginałem (zał. nr 3 do protokołu).

Akta osobowe dziecka: dokumentacja podzielona jest na cztery części (A, B, C, D). Każda część posiada spis, który jest bardzo ogólny i nie wyszczególnia zawartych w nim dokumentów np. część A:

-         karta wychowanka,

-         skierowanie,

-         postanowienie sądu,

-         metryka urodzenia,

-         inne dokumenty.

Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach nie są ponumerowane, więc nie można stwierdzić, czy są kompletne. W pierwszym dniu kontroli teczka akt osobowych została dokładnie sprawdzona. Nie stwierdzono w niej dokumentu, który znajdował się w teczce w drugim dniu kontroli. Dotyczy to wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w miejscu zamieszkania opiekuna prawnego. Wywiad został podpisany przez pracownika socjalnego z placówki.

...................... Przebywa w placówce od dnia 28 lutego 2003r. Został przywieziony przez matkę i pozostawiony w placówce na jej prośbę. W pisemnym oświadczeniu matka stwierdziła, że jest w trudnej sytuacji i nie ma możliwości sprawować opieki nad synem. Chłopiec jest panieńskim dzieckiem .................. Ojcostwo dziecka zostało ustalone, jednak sąd nie przyznał praw rodzicielskich ojcu. Ojciec biologiczny nie kontaktuje się z synem.

W dniu 17.03.2003r. PCPR wydał decyzję o skierowaniu dziecka do placówki. W uzasadnieniu decyzji zawarto następujące informacje:

"..W dniu 03.03.2003r. do tutejszego centrum wpłynęła informacja z Domu Dziecka w Krasnem, iż w dniu 28.02.2003r. przyszła .................. z synem oświadczając, że nie może zajmować się synem, ponieważ nie ma warunków."

Sąd rodzinny wydał decyzję o umieszczeniu dziecka w placówce dn. 24.03.2003r. na wniosek wystosowany w dniu 09.03.2003r.

Wg § 27 ust. 3 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych dyrektor placówki, do której zostało przyjęte dziecko obowiązany jest powiadomić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, właściwy sąd rodzinny oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie.

W związku z powyższym terminowość powiadomienia ww. instytucji o przyjęciu dziecka nie została zachowana.

Dnia 3 kwietnia 2003r. pedagog zatrudniony w placówce poinformował sąd, że w dniu 02.04 br. przeprowadził wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania matki dziecka, gdzie zastał ją w towarzystwie dwóch mężczyzn co skłania do obaw, ze matka nieodpowiednio wykorzystuje swój wolny czas. Matka odwiedza swoje dziecko raz w tygodniu. Dziecko źle reaguje na wizyty matki.

W powyższej notatce nie zamieszczono  informacji np. o dalszej rodzinie dziecka.

Ponadto w aktach dziecka znajduje się wywiad środowiskowy sporządzony przez MOPR w Białymstoku z dnia 15.04.2003r. Wywiad przeprowadzony został pod kątem odpłatności za pobyt dziecka w placówce. Zanotowano, że matka wynajmuje mieszkanie, utrzymuje się z prac dorywczych, za które otrzymuje ok. 200zł.

Z powyższych informacji należy wnioskować, że matka nie posiada stosownych środków, aby wychowywać syna. Na podstawie wywiadu nie można określić jakie relacje panują między matką, a dzieckiem i czy istnieje szansa na zmianę jej sytuacji przy udzieleniu wsparcia.

Z zeszytu kontaktów wynika, że matka od chwili pobytu chłopca w placówce (28.02.2003r.) do czerwca 2003r. odwiedzała dziecko dosyć często. Z notatek nie wynika, aby w tym czasie była pod wpływem alkoholu.

Kontakty z dzieckiem przedstawiały się następująco:

1.      10.03.03 - poproszono matkę o dokumentację zdrowotną. Poinformowano o stanie zdrowia dziecka i jego zachowaniu.

2.      23.03.03.- mama przyniosła książeczkę zdrowia.

3.      29.03.03. - mama była w godz. 14 - 17. Spacerowała i karmiła dziecko. Pytała o zdrowie i zachowanie syna.

4.      04.05.03. - pytała o zdrowie syna. Spacerowała z nim i bawiła się. Pozwalała na wszystko dziecku nie zważając na złe zachowanie.

5.      11.05.03. - mama przywiozła jedzenie. Cały czas bawiła się z dzieckiem. Pytała wychowawcę o zdrowie ................

6.      16.05.03. - rozmowa telefoniczna. Matka pytała o zdrowie dziecka. Obiecała, że przyjedzie.

7.      25.05.03. - matka bawiła się z dzieckiem. Pytała o zachowanie. Poszła do sklepu. Mimo zakazu zabrała ze sobą wychowankę. Częstowała papierosami inne dzieci. Chodziła z innym wychowankiem za rękę.

Z akt dziecka wynika, że matka zwracała się dwukrotnie z prośbą do sądu o urlopowanie dziecka do domu na wekendy. Sąd nie wyraził na to zgody.

Z powyższych notatek nie wynika, aby przeprowadzano z matką rozmowy na temat przyszłości jej syna lub też, czy matka wiąże nadzieje na unormowanie swojej sytuacji, a tym samym powrotu jej dziecka do domu. Kontakty z matką miały miejsce przez okres 3 miesięcy. Ostatnia prośba do sądu o urlopowanie dziecka miała miejsce 02.06.2003r.(decyzja odmowna). Na podstawie powyższych kontaktów można wnioskować, że matka była związana z dzieckiem emocjonalnie i interesowała się jego zdrowiem.

W drugim dniu kontroli przedstawiono osobom kontrolującym plan pracy z rodziną ................... (brak w pierwszym dniu kontroli).

Zakłada on:

-         uwrażliwić matkę na potrzeby emocjonalne dziecka,

-         podjąć działania na rzecz poprawy warunków bytowych matki,

-         nawiązać kontakt z dalszą rodziną.

Poniżej przedstawiono daty kontaktów matki z dzieckiem oraz innych wydarzeń dotyczących życia wychowanka.

Odnotowano tylko dwie wizyty matki w placówce (wg zeszytu kontaktów - 6 wizyt oraz rozmowa telefoniczna). Brak jest również wzmianki o tym, że matka chciała urlopować dziecko. Dnia 25.05.2003r. zanotowano: "wizyta pracownika w mieszkaniu. Byli obecni tylko dwaj panowie, nie chcieli ujawnić miejsca pobytu  ................

Należy podkreślić, że w tym dniu matka dziecka przebywała w placówce o czym zanotowano w zeszycie kontaktów.

Z zapisu 27.05.2003r. wynika, że placówka przeprowadziła rozmowę z pracownikiem ewidencji ludności, aby uzyskać informację na temat miejsca pobytu ....................

Jest to niezrozumiałe zważywszy na fakt, że matka dziecka odwiedzała syna dość regularnie w placówce, ponadto w tym samym czasie zwracała się z prośbą do sądu o urlopowanie syna.

Następny zapis brzmi: "Znalezienie innej formy opieki nad dzieckiem", wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej.

W powyższym planie pracy z rodziną nie ma wzmianki o próbie nawiązania kontaktów z dalszą rodziną (jak zakładano), ewentualnej porażce w działaniach, próbie pomocy matce, skierowania jej do instytucji mogących udzielić pomocy, poszukiwania np. rodziców chrzestnych itd.

Wg § 28 ust. 4 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Stały zespół do okresowej oceny sytuacji dziecka zobowiązany jest niezwłocznie dokonać oceny sytuacji dziecka przyjętego do placówki na wniosek rodziców.

W tym celu przeanalizowano protokoły posiedzeń stałego zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka.

Stwierdzono, że od chwili przyjęcia ................ (28.02.2003r.) Zespół odbył posiedzenie 03.06.2003r.( trzy miesiące po przyjęciu dziecka).

W protokole zanotowano: ....................... Rodzice żyją. Dziecko odwiedza matka. Jest bardzo nieodpowiedzialna, pali papierosy na terenie domu dziecka razem z innymi dziećmi. Nie uczy chłopca niczego. ............ po wizycie mamy jest niegrzeczny, niespokojny. Matka w jeden dzień burzy pracę wychowawczą. Wg Zespołu matkę należy pozbawić władzy rodzicielskiej i oddać chłopca do adopcji.

Na posiedzeniu Zespołu nie omawiano karty pobytu dziecka, nie określono aktualnej sytuacji rodziny dziecka, nie analizowano stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, nie modyfikowano indywidualnego planu pracy (§ 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych).

W protokole nie ma wzmianki o obecnej sytuacji matki, czy też wyczerpanych metodach pracy z rodziną oraz poszukiwania dalszej rodziny dziecka. Nie ma też wzmianki jakie instytucje zostały włączone w proces pedagogizacji matki. Nie wiadomo również, czy matka rokuje jakiekolwiek nadzieje na przyszłość.

Do dnia kontroli odbywały się posiedzenia Stałego zespołu jednakże w żadnym z protokołów nie ma wzmianki o .................... mając na uwadze, że sytuacja dziecka w trakcie pobytu w placówce uległa radykalnej zmianie.

Osoby kontrolujące poinformowały o swoich spostrzeżeniach dyrektora placówki. Po rozpoczęciu czynności kontrolnych w drugim dniu kontroli stwierdzono, że do protokołu z posiedzenia Zespołu w dniu 17.02.2004r. sporządzono aneks, w którym scharakteryzowano sytuację .......... od chwili przyjęcia do placówki. Scharakteryzowano również sytuację innych 10 wychowanków pominiętych na posiedzeniach. Na temat .......... zamieszczono znacznie więcej informacji niż na temat innych wychowanków. Analizując sytuację dziecka nie uwzględniono punktów określonych w § 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Aneks został podpisany przez dyrektora placówki jako przewodniczącego Zespołu. Brak było podpisu osoby protokołującej oraz nie zostali wymienieni uczestnicy posiedzenia.

Karta pobytu dziecka nie jest podpisana nazwiskiem dziecka. Brak również podpisu wychowawcy. Pierwszy miesiąc pobytu chłopca w placówce (marzec) nie został uzupełniony. Stosunek rodzica do dziecka w kwietniu i maju 2003r. został oceniony na 3 pkt. (w pięciopunktowej skali). W kolejnych miesiącach oceniono na 0. Należy podkreślić fakt, że w miesiącu maju stosunek matki do dziecka oceniono dość dobrze natomiast  na posiedzeniu Zespołu 3 czerwca 2003r. podjęto decyzję o pozbawieniu matki praw i w konsekwencji oddania chłopca do adopcji.

Funkcjonowanie emocjonalne dziecka w pierwszych miesiącach oceniono na 2 pkt. Następnie na 3, 4 i 5 pkt. W rubryce znaczące dla dziecka wydarzenia zanotowano: "Wyjazd do ................". Z komentarza nie można wywnioskować kim są Ci Państwo i co wniósł wyjazd w życie chłopca. Odnotowano również, że od miesiąca czerwca matka .......... nie odwiedza

i nie interesuje się nim. Przy tym zapisie nie umieszczono daty.

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dziecka została przedstawiona osobom kontrolującym w drugim dniu przeprowadzanych czynności kontrolnych.

Diagnoza została sporządzona przez pedagoga z placówki i opatrzona datą 15.04.2003r.

W diagnozie krótko scharakteryzowano sytuację rodzinną dziecka, a następnie przedstawiono wyniki badań psychologiczno-pedagogicznych.

Wskazano na opóźnienie wieku biologicznego względem wieku rozwojowego. Nie ma kontaktu werbalnego z dzieckiem. Wydaje się, ze dziecko nie rozumie poleceń i nie zna funkcji zabawek. Jest niesamodzielne w sferze fizjologicznej. Zaburzona jest sfera emocjonalna dziecka. Często płacze bez wyraźnego powodu, sztywnieje, patrzy w jeden punkt. Agresywnie reaguje na inne dzieci. W obecności wychowanków staje się pogodnym i ufnym dzieckiem. W pracy indywidualnej ........ wykazuje progres. Powtarza niektóre wyrazy, spiętrza klocki.

Diagnozę opatrzono 3 wskazówkami do pracy.

1.      Zintensyfikować pracę indywidualną z dzieckiem kładąc szczególny akcent na rozwój mowy z wykorzystaniem zestawu "Od obrazka do słowa".

2.      Skonsultować się z lekarzem pedriatrą lub neurologiem "dziwne zachowania ................. - sztywnienie ciała".

3.      W przypadku braku kontaktów z matką dziecka wnioskować o pozbawienie jej władzy rodzicielskiej i przygotować dziecko do adopcji.

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna nie charakteryzuje w sposób wyczerpujący dziecka. Nie zostały ujęte wszystkie sfery rozwoju. Nie wiadomo jakie są więzi emocjonalne między matką, a dzieckiem. W diagnozie występują sprzeczności. Dotyczy to kontaktów z innymi dziećmi.

W 3 wniosku do pracy pedagog wskazuje, że w przypadku braku kontaktu dziecka z matką należy pozbawić matkę praw rodzicielskich. Diagnoza była pisana w okresie, kiedy matka odwiedzała dziecko (prosiła również o urlopowanie). W notatkach z odwiedzin (zeszyt kontaktów) są adnotacje, że spacerowała z synem, czy też jego karmiła. Po dniu sporządzenia diagnozy (15.04.2003r) matka w dalszym ciągu odwiedzała dziecko. W diagnozie nie ma wzmianki o pedagogizacji matki, udzielaniu jej porad, jakiejkolwiek pomocy oraz jej reakcji na te działania.

Kontrowersje budzi fakt, że niespełna 2 miesiące po przyjęciu dziecka, przy odwiedzinach matki, przy ocenie jej stosunku do dziecka na 3 pkt. wspomina się o pozbawieniu praw rodzicielskich.

Indywidualny plan pracy z dzieckiem (stwierdzono wg numeracji stron - brak strony 4, 6, 7 oraz 9- obecność tej strony stwierdzono w drugim dniu kontroli.) opracowano w następujących sferach:

1.      Sytuacja rodzinna dziecka.

2.      Funkcjonowanie dziecka w placówce.

3.      Stan zdrowia i rozwój fizyczny dziecka.

4.      Uwagi z spostrzeżenia o zachowaniu dziecka (dokument nie znajdował się przy indywidualnym planie pracy w pierwszym dniu kontroli, stwierdzono obecność w dokumentacji w drugim dniu kontroli - str. 9 dokumentu).

5.      Znaczące wydarzenia w życiu dziecka.

W pierwszej sferze w kilku zdaniach scharakteryzowano sytuację dziecka: "...matka posiada ograniczoną władzę rodzicielską, często zmienia miejsce zamieszkania, nie pracuje. Dziadkowie dziecka są alkoholikami. ................. nie interesują się." Zamieszczono również adnotację, że matka została pozbawiona praw, ojcu zaś nie przyznano praw rodzicielskich.

W rubryce "kontakty rodziców z dzieckiem" odnotowano dwukrotne odwiedziny matki (wg zeszytu kontaktów matka syna odwiedzała sześciokrotnie). Brak jest adnotacji o staraniach matki w celu urlopowania syna.

W dniu 18.09.2003r. sporządzono notatkę: "Mama nie odwiedza ............. - wystąpić do sądu o pozbawienie praw rodzicielskich - napisać wniosek". Wg dokumentacji osobowej dotyczącej dziecka wniosek do sądu o pozbawienie matki praw rodzicielskich wpłynął 9 września 2003r. (potwierdzenie przez biuro podawcze).

W związku z powyższym należy wnioskować, że wychowawca nie był zorientowany w sytuacji dziecka i nie wiedział, że do sądu złożono stosowny wniosek 9 dni wcześniej.

W rubryce "odpowiedzialność za dziecko" zanotowano: "17.05.03 - mama zaprzestała odwiedzać syna". Wg zeszytu kontaktów matka odwiedziła syna w maju (do chwili sporządzenia notatki) w następujące dni: 04.05.2003r., 11.05.2003r. oraz w przeddzień sporządzenia notatki odbyła rozmowę telefoniczną pytając o zdrowie ....................

Należy podkreślić fakt, że ten sam wychowawca wypełniając kartę pobytu dziecka w miesiącu maju stosunek rodziców do dziecka ocenił na 3 punkty (w pięciopunktowej skali).

W rubryce "kontakty dziecka z dalszą rodziną zanotowano: "Nikt z rodziny ................ nie odwiedza. Poszukać rodziny zaprzyjaźnionej. 10.09.03. - stał się bohaterem serialu "Kochaj mnie". 30.11.03 - odwiedza go rodzina z ............. ale nic nie mówią o swoich zamiarach. Podtrzymywać znajomość. Zapraszać do odwiedzania".

W zeszycie kontaktów w dn. 05.10.2003r. zanotowano: "............... wiążą swą przyszłość z ................... przywiozła mu słodycze i samochód."

Powyższe zapisy nie są ze sobą zgodne. Wychowawca udzielający wyjaśnień stwierdził, że nie wie dlaczego zrobił taki zapis w indywidualnym planie wiedząc o wcześniejszym zapisie w zeszycie kontaktów i jego treści. Ponadto należy zauważyć, że ................. wielokrotnie odwiedzali chłopca na dyżurach wymienionego wychowawcy. Wychowawca stwierdził, że byli z chłopcem emocjonalnie związani. Zabierali go na spacery i brali udział w zabiegach pielęgnacyjnych.

W planie odnotowano, że należy nawiązać kontakt z dziadkami chłopca. W efektach działań 7.05.2003r odnotowano: "Dziadkowie byli pijani. Z wywiadu wynika, że nadużywają alkoholu". Zapis nie wskazuje kto odwiedził dziadków. Czy była to wizyta jednorazowa, skąd pochodzą informacje o uzależnieniu dziadków? Czy poczyniono starania w celu odnalezienia rodziców chrzestnych? Czy próbowano matkę skierować do ośrodków pomocy społecznej (chociaż zostawiając dziecko matka zaznaczyła w podaniu, że nie ma środków na utrzymanie syna).

W rubryce "funkcjonowanie dziecka w placówce" zapisywano obserwacje dotyczące reakcji chłopczyka na inne dzieci oraz jego stosunek do pracowników zatrudnionych w placówce.

W rubryce "stan zdrowia i rozwój fizyczny dziecka" zanotowano uwagi o wadze i wzroście dziecka, jego samodzielności przy zabiegach higienicznych, o rozwoju mowy i przyswajaniu nowego słownictwa. Stwierdzono również, że dziecko nie należy do żadnej grupy dyspanseryjnej. W dn. 20.04.2003r. zanotowano - zdrowy.

Wychowawca twierdził, że opracowując indywidualny plan pracy z dzieckiem posiłkował się diagnozą psychologiczno-pedagogiczną oraz wywiadem środowiskowym. W diagnozie, która była sporządzona 15.04.2003r. pedagog wyraźnie zaleca konsultację w poradni neurologicznej lub pedriatrycznej ze względu na tzw. "sztywnienie ciała" i dziwne zachowania chłopczyka. W indywidualnym planie pracy nie ma o tym żadnej wzmianki. Czy w przeciągu 5 dni sztywnienie ciała przeszło, a jeśli tak dlaczego tego nie zanotowano?

W rubryce "uwagi i spostrzeżenia o zachowaniu dziecka" również nie zanotowano spostrzeżeń o sztywnieniu ciała, czy patrzeniu w jeden punkt. Odnotowano, że ....... płacze podczas wizyt mamy, biega, krzyczy, zachowuje się dziwnie. Nocą bywa niespokojny, budzi się, płacze. Nie zanotowano jak dziecko reaguje na odwiedziny rodzin zaprzyjaźnionych.

W "znaczących dla dziecka wydarzeniach" odnotowano fakt pozbawienia matki praw rodzicielskich, wyjazdy dziecka oraz udział w programie "Kochaj mnie".

Zdaniem kontrolujących odwiedziny matki, czy chociażby odwiedziny rodziny zaprzyjaźnionej są dla dziecka ważnym wydarzeniem, a  tych faktów nie odnotowano.

Wnioski z dokonanych ustaleń

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdza się, że nie podjęto właściwych działań w celu pedagogizacji środowiska rodzinnego. Należy podkreślić fakt, że matka odwiedzała syna w placówce i była dostępna. Nie odnotowano, aby była w tym czasie agresywna lub pod wpływem alkoholu. Wg notatek z odwiedzin i ich opisu wynika, że matka była  związana emocjonalnie z dzieckiem. Potwierdza to ocena w karcie pobytu. Nie nawiązano kontaktu z organizacjami i instytucjami mogącymi udzielić pomocy matce. Być może sytuacja kobiety w późniejszym czasie uległaby poprawie i ........ mógłby powrócić do domu. Nie podjęto pracy z dziadkami chłopca - jednorazowa wizyta w domu dziadków nie powinna być wystarczająca. Nie poczyniono starań w celu odnalezienia rodziców chrzestnych chociaż założono ten aspekt planując pracę z rodziną.

Zapisy w dokumentacji dziecka (dotyczące pracy z dzieckiem) są ze sobą wielokrotnie sprzeczne i wzajemnie wykluczające się. Aspekty te przeanalizowano powyżej.

Świadczyć to może o uzupełnianiu dokumentacji w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych (niektóre dokumenty przedstawiono w drugim dniu kontroli) lub o braku współpracy między pracownikami, a tym samym braku przepływu informacji dotyczących dziecka przebywającego w placówce. Budzi niepokój fakt, że pedagog przy dość częstych odwiedzinach matki nie wskazuje na podjęcie pracy z rodzicem (w przypadku ustania odwiedzin), tylko sugeruje wnioskowanie o pozbawienie praw rodzicielskich. Ponadto wychowawca notuje w planie, że matka zaprzestała odwiedzin, podczas gdy matka bywała w placówce i odwiedzała dziecko. Fakty te mogą świadczyć o nieodpowiedzialności pracowników oraz braku nadzoru pedagogicznego, który powinien sprawować dyrektor placówki.

Stwierdza się, że nie wyczerpano możliwości pracy z matką, a tym samym powrotu dziecka do rodziny. Zaakceptowano dany stan rzeczy i wnioskowano o pozbawienie praw rodzicielskich. W indywidualnym planie pracy pominięto sferę emocjonalną dziecka, chociaż pedagog wskazywał na zaburzenia  emocjonalne.

W trakcie prowadzonych czynności kontrolnych wyjaśnienie złożył opiekun prawny dziecka. Z ustaleń wynika, że przy wyznaczaniu kandydata na opiekuna prawnego sugerowano się miejscem zamieszkania osoby (miejsce zamieszkania w pobliżu sądu), a nie dobrem dziecka. Opiekun stwierdził, że nie miał dużego kontaktu z chłopcem gdyż dziecko nie jest przydzielone do jego grupy opiekuńczo - wychowawczej. Nie potrafił udzielić wyczerpujących informacji o dziecku np. w sferze kontaktów obu rodzin zaprzyjaźnionych.

Dobór opiekuna prawnego nie powinien zależeć od miejsca jego zamieszkania.

Ustalenia dotyczące przeprowadzenia procedury adopcyjnej ......................, uczestnictwa chłopca w programie "Kochaj mnie" oraz charakteru kontaktów rodzin zaprzyjaźnionych z dzieckiem.

Ustalono, że wniosek do sądu o pozbawienie matki praw rodzicielskich złożono 09.09.2003r. W planie pracy z dzieckiem dn. 10.09.2003r. odnotowano, że .......... stał się bohaterem programu "Kochaj mnie". W dniu 16.09.2003r. matka wydała pisemną zgodę na udział dziecka w programie.  Z ustaleń wynika, że w programie dziecko zostało przedstawione jako dziecko do adopcji ("...........czeka w domu dziecka na adopcję"). Należy podkreślić, że sytuacja prawna dziecka nie była uregulowana. Decyzja sądu w tej kwestii zapadła 27.10.2003r.

W tym czasie interesowała się dzieckiem rodzina zaprzyjaźniona z ................, która zaczęła odwiedzać dziecko w placówce. W dniu 05.10.2003r. zanotowano w zeszycie kontaktów fakt, że rodzina wiąże swą przyszłość z ........... Wymieniona rodzina 27.09.2003r. zgłosiła się do Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku celem odbycia stosownego szkolenia, niezbędnego do przysposobienie dziecka. Na podstawie ustaleń dokonanych w Ośrodku Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku, stwierdzono, że rodzina przeszła przeszkolenie. Z opinii sporządzonej przez ośrodek na wniosek sądu wynika, iż powyższa rodzina czekała na zgłoszenie ............. do ośrodka adopcyjnego po uregulowaniu jego sytuacji prawnej.

W wyniku emisji ww. programu do placówki zgłosiła się rodzina z ........... (jak wynika z treści programu - celem adoptowania .........). W dniu 17 grudnia 2003r. rodzina z ......... złożyła wniosek do sądu o przysposobienie dziecka. W ślad za tym w dniu 18 grudnia 2003r. do sądu złożyła wniosek o przysposobienie chłopca rodzina z ................... (zgłoszenie do ośrodka adopcyjnego w dn. 08.01.2004r.). Rodzina z ........... złożyła wniosek o urlopowanie dziecka do swojego domu rodzinnego na okres świąt od 22.12.2003r. do 05.01.2004r. Sąd wyraził na to zgodę.

Chłopiec w terminie powrócił do placówki. W dniu 08.01.2004r. dziecko zostało zgłoszone do Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku celem przysposobienia. Pismo zostało wystosowane przez Dyrektora Domu Dziecka. W piśmie zamieszczono informację: "..Z informacji uzyskanych od ........... wynika, że rodzina ma kwalifikacje rodziny adopcyjnej i złożyła wniosek do Sądu o przysposobienie pełne małoletniego ............."

Po zgłoszeniu dziecka Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy zwrócił się z prośbą do domu dziecka o przesłanie opinii o dziecku, której nie dostarczono przy zgłaszaniu.

W dniu 10.01.2001r. sąd zwrócił się z prośbą do Domu Dziecka o przedstawienie zapisów dokumentujących wizyty ................. w placówce w celu odwiedzin .........

Dyrektor placówki w dniu 12.01.2004r. odpowiedział, że nie może przedstawić zapisów dokumentujących obecność ............. w placówce, ponieważ ............. przyjeżdżali wg swoich upodobań.

Zdaniem kontrolujących powyższa sytuacja nie dokumentowania kontaktów rodzin naturalnych oraz zaprzyjaźnionych z dzieckiem nie powinna mieć miejsca w placówce, gdyż odpowiedzialność za dziecko przebywające w placówce ponosi Państwo. Wizyty takie nie są obojętne dla dziecka. Fakt ten osoby kontrolujące podkreślały przy przeprowadzaniu wcześniejszych kontroli.

W dniu 14.01 2004r. opiekun prawny zwrócił się do sądu z prośbą o uregulowanie kontaktów rodzin z dzieckiem, aby kontakty przebiegały w obecności opiekuna prawnego. Opiekun stwierdza, że nieograniczone kontakty dezorganizują życie w placówce, a rodzina z ........... nie ma równych szans z rodziną z ........................

Wcześniejsze kontakty obu rodzin na terenie placówki odbywały się bez zgody sądu. Po 1 stycznia 2004r. przyjęły one charakter bardzo osobisty  biorąc pod uwagę fakt, że rodzina z Wrocławia w dniach 9 - 14 stycznia 2004r spędzała z dzieckiem całe dnie udając się do hotelu tylko na noc. Na tak zażyłe kontakty (wziąwszy pod uwagę plany rodziny w stosunku do dziecka - toczące się postępowanie o przysposobienie) powinien zgodę wyrazić sąd.

Sąd wyraził zgodę na osobiste kontakty obu rodzin na terenie placówki dopiero dn. 15.01.2004r.

Na wniosek Sądu Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Białymstoku sporządził opinię określającą predyspozycje obu rodzin do przysposobienia dziecka. W opinii stwierdzono, że między dzieckiem, a z żadną z rodzin nie wykształciły się znaczące więzi emocjonalne, a stopień zaangażowania obu rodzin jest podobny. Stwierdzono również, że na badanie rodzina z ................. zgłosiła się z dzieckiem uprzednio spędziwszy z nim 2 dni (rodzina zamieszkiwała na terenie placówki, umożliwiono wówczas nawet wspólny sen z dzieckiem). Rodzina z ...................... na badanie zgłosiła się sama, a dziecko było dowiezione przez wychowawcę.

W dniu 09.01.2004r. Ośrodek sporządził krótką opinię o chłopcu w której zamieszczono informację: "..W tutejszym OAO są rodziny z pełną kwalifikacją, którym moglibyśmy zaproponować adopcję dziecka. W sytuacji, w jakiej postawił nas Dom Dziecka w Krasnem nie mamy żadnych możliwości podjęcia ww. działań".

Osoby kontrolujące zapoznały się z treścią materiału emitowanego w programie "Kochaj mnie". Ustalono, że w trakcie postępowania adopcyjnego rodzina z ............... była przedstawiana w komentarzu jako przyszli rodzice dziecka.

Wg rozporządzenia w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych ośrodek dobiera właściwą rodzinę adopcyjną ze względu na potrzeby dziecka. Z wyjaśnień dyrektora Ośrodka wynika, że obecnie oczekuje 30 rodzin, które są przeszkolone i chcą przysposobić dziecko. Nie dano im jednak szansy. Nie dano szansy również dziecku, aby została wybrana rodzina ta "najwłaściwsza". Ośrodek nie wprowadzał swoich rodzin do trwającego już postępowania, aby nie komplikować bardziej zaistniałej sytuacji.

Wnioski

Wychowanek placówki został przedstawiony w programie "Kochaj mnie" jako dziecko oczekujące w domu dziecka na adopcję. W tym czasie sytuacja prawna wychowanka nie była uregulowana. Matka wydała zgodę na uczestnictwo dziecka w programie 16.09.2003r. W dokumentacji są zaś zapisy z 10.09.2003r. o tym, że ......... stał się bohaterem programu. Zapisy świadczą o nieprawidłowościach w postępowaniu.

-         Przedstawienie w innym świetle sytuacji ........... zajęcia logopedyczne odbywające się dwa razy w tygodniu  - tą formą pracy objętych jest pięcioro dzieci,

 spowodowało w konsekwencji walkę obu rodzin o dziecko. Prawdopodobnym jest, że przedstawione wydarzenia odbiją się na dziecku.

Odpowiedzialność za dziecko umieszczone poza rodziną - w placówce ponosi państwo. Za przestrzeganie standardów opieki i wychowania oraz praw dziecka na terenie placówki odpowiada dyrektor placówki. Mimo zgody matki na uczestnictwo w programie dyrektor placówki powinien autoryzować nagranie przed jego emisją, aby zamieszczony komentarz nie naruszał zbyt mocno prywatności dzieci. Ponadto w tym przypadku zostały podane nieprawdziwe informacje o dziecku (nieuregulowana sytuacja prawna). Przedstawienie chłopca jako dziecka niechcianego, porzuconego przez matkę może w niedługim czasie mieć znaczący wpływ na życie dziecka, bowiem środowisko tak to zapamięta. W tym przypadku nie można mówić o zachowanym poczuciu bezpieczeństwa.

Placówka powinna poszukiwać rodziny zaprzyjaźnione, powinna również zachęcać te rodziny do odwiedzania dzieci w placówce. Jednakże w przypadku gdy pojawia się rodzina z bardzo sprecyzowanymi planami w stosunku do wychowanka - kontakty nieograniczone z dzieckiem winne być uregulowane przez sąd. W tym przypadku kroki proceduralne zostały podjęte zbyt późno. W konsekwencji ośrodkowi adopcyjnemu nie dano szansy, aby dziecku dobrać najwłaściwszą rodzinę w stosunku do jego potrzeb.

Postawa Domu Dziecka w Krasnem była niewłaściwa.

Kontrola Domu Dziecka w Krasnem została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka                                                   Podpis kontrolującego

im. J.Korczaka                                                                 1.M Osipowicz

Anna Zieniewicz                                                               2.K.Pasiuk

15.04.2004r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  13.05.2004 00:00:00
Data publikacji:  13.05.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  13.05.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl