Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35106049   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa - Starostwo Powiatowe w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protkół kontroli problemowej
Autorzy: Jerzy Palusiak,
 

PROTOKÓŁ
z  kontroli  problemowej

 

w  zakresie ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Grajewie przez zespól kontrolny Wydziału Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, Oddziału Katastru i Nieruchomości w składzie :

 

Jerzy Palusiak - Kierownik Oddziału - upoważnienie nr WG.V.IS.0939-5/09  z dnia 19.03.2009 r.

 

Joanna Gertruda Sienkiewicz-Krasicka - starszy inspektor wojewódzki -       upoważnienie nr 

                                                                                         WG.V.IS.0939-6/09 z dnia 19.03.2009 r.

Edward Kakareko - starszy inspektor wojewódzki      -  upoważnienie nr WG.V.IS.0939 - 7/09
                                                                                         z dnia 19.03.2009 r.                                                                                                        

Lech Klewiec - starszy inspektor wojewódzki.        -    upoważnienie nr WG.V.IS.0939 - 8/09
                                                                                         z dnia 19.03.2009 r.

                                                                                           

 Kontrolę przeprowadzono w dniach : 23, 30 marca i 27 kwietnia 2009 r.

 

Podstawa kontroli : plan kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na 2009 r. i imienne upoważnienia wystawione w dniu 19. 03. 2009 r. przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego .

 

Temat kontroli :  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków .

 

W trakcie kontroli zbadano :

 

        Realizowanie przez Starostę Grajewskiego przepisów prawnych w niżej wymienionym zakresie : 

     1/   rejestrowania , zgodnie z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń

           sądowych , decyzji administracyjnych doręczanych do organu prowadzącego tą ewidencję,

  2/   terminowości  i merytorycznej poprawności procesu wprowadzania zmian do operatu  ewidencji

        gruntów  i  budynków, wynikających w szczególności z  aktów notarialnych , orzeczeń sądowych

        i decyzji administracyjnych, a także z dokumentacji przekazywanej od właścicieli lub

        wykonawców prac   zgłoszonych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

 3/    prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie własności,

        użytkowania wieczystego  ,    zarządu , a w szczególności do dróg i wód oraz zakwalifikowania

        nieruchomości Skarbu Państwa do właściwych grup rejestrowych,

 4/    przekazania zbioru danych ewidencji gruntów i budynków do rejestracji przez Generalnego

        Inspektora Ochrony Danych Osobowych, 

 5/    przepływu informacji i dokumentów,  mających znaczenie dla ewidencji gruntów i budynków

        pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa lub urzędu miasta i urzędów

        gmin,

 6/    udzielania informacji , wypisów , wyrysów , kopii i zaświadczeń na podstawie danych zawartych

        w operacie ewidencji gruntów i budynków,

 7/    naliczania i egzekwowanie opłat za wydawane informacje, wypisy i wyrysy z operatu ewidencji

        gruntów i prowadzenie dokumentacji z tym związanej ( ocena czy istniejący system zapewni

        pełną kontrolę nad procesem pobierania opłat),

 8/    wykorzystania obowiązków, wynikających z przepisów prawa geodezyjnego oraz przepisów

        o ochronie danych osobowych , związanych z zabezpieczeniem operatu ewidencji gruntów

        i  budynków , w tym komputerowej bazy danych ewidencyjnych, przed zniszczeniem, utratą

        i  nieuprawnioną modyfikacją zawartych w nim danych oraz dostępem osób nieuprawnionych,

 9/    modernizacji ewidencji gruntów i budynków - zgodność działalności w tym zakresie

         z postanowieniami § 80-82 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa

         z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków( Dz. U. Nr 38, poz. 454),

 10/ sporządzania urzędowych zestawień zbiorczych danych ewidencji gruntów i budynków
- terminowość i rzetelność.

 

Kontrolą objęto wykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2007 r.  do dnia kontroli .

 

        Przy kontroli szczególną uwagę zwracano na prawidłowość stosowania następujących przepisów

        prawnych:

       

         - ustawy z dnia 17 maja 1989 r. 1989 r. ( jedn. tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 240, poz. 20027 z późn.

            zm. ),

         - rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa  z dnia 29 marca 2001 r.
  w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz. U. Nr 38, poz. 454),

         - ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( jedn. tekst
  z 2001 r. Dz. U. Nr 98, poz. 1071 , z późn. zm.).

     

       Sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków prowadzi starosta - zgodnie
       z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. , art. 22 pkt 1 - Prawo geodezyjne i kartograficzne .

       

            Obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej pełni Starosta Grajewski - Pan Jarosław Augustowski powołany na podstawie uchwały Nr I/4/06 Rady Powiatu Grajewskiego z dnia
27 listopada 2006 r. 
w sprawie wyboru Starosty Powiatu Grajewskiego.

 

            Pan Antoni Gosiewski jest  Geodetą Powiatowym w Starostwie Powiatowym w Grajewie od
1.01.1999 r.  ( od  powołania powiatów ) i pełni jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału Geodezji

i Kartografii.

             Ukończył Akademię Rolniczo - Techniczną w Olsztynie ( inż. geodeta) oraz dwusemestralne studia podyplomowe na Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie w zakresie szacowania  nieruchomości . Ponadto legitymuje się uprawnieniami zawodowymi nr 1453 uprawniającymi do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresie 1, 2, 3 .

Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.                                                                     

 

             W strukturze Wydziału Geodezji i Kartografii nie stworzono stanowiska Z-cy Geodety Powiatowego.

            

            Natomiast Z-cą  Naczelnika Wydziału Geodezji  i Kartografii jest Pani Elżbieta Karwowska. 
Posiada wykształcenie wyższe geodezyjne ( inż. geodeta)  . Nie posiada uprawnień zawodowych
z zakresu geodezji i kartografii.  Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

           Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej działa w strukturze Wydziału Geodezji i Kartografii.

 

             Pracownikami Starostwa Powiatowego w Grajewie , prowadzącymi ewidencję gruntów
 i budynków  są :

1. Pani Danuta Sztachelska - legitymuje się wyższym wykształceniem administracyjnym oraz średnim wykształceniem geodezyjnym. Posiada uprawnienia zawodowe uprawniające do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresie 2 . Prowadzi sprawy
z zakresu ewidencji gruntów i budynków z  gminy Grajewo. Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

 

2. Pani Agnieszka Wróblewska -legitymuje się wyższym wykształceniem geodezyjnym. Nie posiada uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Prowadzi sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków z terenu gmin; Rajgród i Wąsosz oraz z terenu miasta Rajgród . Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

 

3. Pani Maria Styczyńska -        legitymuje się wyższym wykształceniem geodezyjnym. Nie posiada uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Prowadzi sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków z terenu gmin; Szczuczyn i Radziłów oraz z terenu miasta Szczuczyn. Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

 

4. Pani Kamila Waszkiewicz - legitymuje się wyższym wykształceniem geodezyjnym. Nie posiada uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Prowadzi sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków z terenu  miasta Grajewo . Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.                                                                      

 

               Pracownikami potwierdzającymi wykonane wyrysy i wypisy z  ewidencji gruntów
i budynków , co do ich zgodności z obowiązującymi przepisami są : Pan Antoni Gosiewski i Pani Danuta Sztachelska.

 

            Część opisowa  ewidencji gruntów i budynków na teren całego powiatu grajewskiego prowadzona jest od roku 1996 w systemie informatycznym EGB WIN wersja 6.0 firmy „GEOBAZA"  , natomiast część kartograficzna prowadzona jest w postaci mapy numerycznej,  na około 70 % terenu powiatu ( na tych mapach wykazane są również budynki) w systemie EWMAPA wersja 8.0 firmy „GEOBID" w Katowicach.   

 

Powierzchnia geodezyjna powiatu grajewskiego wynosi 96762 ha.

 

 

Ad . pktu  nr 1 i 2

 

      Dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków takie jak ; akty notarialne, orzeczenia sądowe, decyzje administracyjne i akty notarialne, dotyczące obrębów ewidencyjnych wchodzących w skład powiatu grajewskiego, przekazywane są z kancelarii  Starostwa  do Naczelnika Wydziału, który dekretuje sprawy do  poszczególnych pracowników. Są one rejestrowane i przechowywane w teczkach dowodów zmian poszczególnych obrębów ewidencyjnych, do których dołączane są zawiadomienia o wprowadzonych zmianach w tej ewidencji. Dokumenty skutkujące zmiany w tej ewidencji są również rejestrowane w komputerowym rejestrze kancelaryjnym zwanym  „ dziennikiem zgłoszeń zmian ".

 

Ustalono, że w okresie objętym kontrolą zarejestrowano następującą ilość zmian wprowadzonych do operatu ewidencji gruntów i budynków w latach:  

 

 

                                        2007 r.-  2828

                                        2008 r .- 2487

                                        2009 r. -   452  ( do dnia kontroli ) . 

 

 

            Ilość decyzji administracyjnych wydanych latach:

 

                                        2007 r.   -     360

                                        2008 r.   -     203

                                        2009 r. -        53  ( do dnia kontroli ) .

 

 

 

 

Kontrolą objęto .
Jednostka ewidencyjna :
Miasto Grajewo

Obręb Grajewo

 

                                                          

                          zmiana nr  84/08- 22.01.2008 r. i 21.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmiany w tej ewidencji wprowadzono w dniu 11.02.2008 r. Zmiany wprowadzone prawidłowoi w terminie.

                         zmiana nr  81/08 - 9.01.2008 r.  wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków. Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 11.02.2008 r. Zmiana wprowadzone prawidłowo i w terminie

                         zmiana nr  78/08 -  9.01.2008 r. i 21.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków .Zmiany w tej ewidencji wprowadzono w dniu 5.02.2008 r. Zmiany wprowadzone prawidłowo i w terminie

                         zmiana nr  75/08 - 7.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków. Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 5.02.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                        zmiana nr  74/08 -  9.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w ewidencji wprowadzono w dniu 4.02.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                        zmiana nr  70/08 -   14.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 4.02.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                        zmiana nr  69/08 - 21.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 4.02.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                        zmiana nr  39/08 - 21.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 28.01.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

 

 

 

Miasto Rajgród
obręb Rajgród

 

                          zmiana nr  20/09  brak daty wpływu dokumentów skutkujących wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 12.03.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                          zmiana nr  19/ 09 - 10.02.2009 r. i 12.02.2009 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu12.03.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                          zmiana nr  17/09 - 12.03.2009 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 12.03.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                         zmiana nr  13/09 - 26.01.2009 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 16.09.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                         zmiana nr  9/09 -  5.01.2009 r. i 29.12. 2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmiany w tej ewidencji wprowadzono w dniu 2.02.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                         zmiana nr  8/09 -   brak daty wpływu dokumentów skutkujących wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 26.01.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                         zmiana nr  5/09 -   brak daty wpływu dokumentów skutkujących wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 20.01.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                         zmiana nr 4/09 -   29.12.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 20.01.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                            zmiana nr  3/09 -  14.01.2009 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 14.01.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

 

 

      

 

Gmina Grajewo

Obręb Białaszewo

                          zmiana nr  1/07 -  28.12.2006 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 10.01.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                          zmiana nr  19/07 - 1.04.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 11.04.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                          zmiana nr  21/07 - 21.03.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 20.04.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w  terminie.

                          zmiana nr 22/07 -  5.04.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 27.04.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                          zmiana nr  16/08 - 30.07.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 3.09.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo. Po terminie.

 

                                                  zmiana nr  4/09  - 4.02.2009 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu  16.02.2009 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                        

Miasto Szczuczyn

Obręb Szczuczyn 

                       

                          zmiana nr  1/07 -  5.12.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 4.01.2007r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

 

                        zmiana nr  3/07 -    19.12.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 10.01. 2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

 

zmiana nr  13/07 -   1.02.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków .Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 23.02.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                      

                       zmiana nr  41/07 -   21.01.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 22.08. 2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

                       zmiana nr  47/07  -   4.09.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 26.09.2007 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

 

                       zmiana nr  10/08  -  4.12.2007 r.  i 18.12.2007 r.  wpłynęły dokumenty  skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmiany w tej ewidencji wprowadzono w dniu 7.01.2008r. Zmiana  wprowadzona w terminie. Udziały współwłaścicieli działki nr 766  o pow. 0,2041 ha zgodnie z zawiadomieniem
z ksiąg   wieczystych dołączonych do dowodów zmian powinny wynosić po 6/18 , a nie po 1/3 jak wykazano w tej ewidencji . Należy skorygować zapis w tej ewidencji.

                       zmiana nr 14/08 - 24.12.2007 r. i 28.12.2007 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 7.01.2008 r. Zmiana wprowadzona w terminie. Należy wyjaśnić  rozbieżność w powierzchni działek  nr: 309,523 i 839/2
( w ewidencji gruntów i budynków wykazana jest powierzchnia tych działek wynosząca 0,6402 ha , a w akcie notarialnym z ich sprzedaży 0,6401 ha - taka sama powierzchnia tych działek jest wykazana w księdze wieczystej nr 27328) i doprowadzić do jej wyeliminowania. zmiana nr 32/08
 -    13.11.2007 r. i 14.11.2007 r.  wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji  gruntów
i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 21.01.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo i w terminie.

zmiana nr  66/08  -  3.09.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące  wprowadzenie zmian
w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 5.09. 2008 r. Zmiany wprowadzona  
w terminie. Udział małż. Stanisława i Zofii Sielawa w działce nr 1543 o pow. 1,3629 ha wykazano w ewidencji gruntów
i budynków , jako udział wynoszący 7244/721667 części
( według aktu notarialnego z dnia 8.11.2007 r. stanowiącego podstawę do dokonanej w tej ewidencji zmiany udział w tej działce małż. Stanisława i Zofii Sielawa powinien wynosić 5244/721667 części - taki sam udział  w tej działce jest wykazany w księdze wieczystej Kw Nr 33062 ). Powyższą nieprawidłowość należy wyjaśnić i doprowadzić do jej   wyeliminowania.

              zmiana nr 45/08 -       6.11. 2008 r. . i 14.11.2008 r.  wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmianę w tej ewidencji wprowadzono w dniu 22.01.2008 r. Zmiany wprowadzone prawidłowo , po terminie .

              zmiana nr 48/08   -      6.11.2008 r. i 12.11.2008 r. wpłynęły dokumenty skutkujące wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków . Zmiany w tej ewidencji wprowadzono w dniu 22.01.2008 r. Zmiana wprowadzona prawidłowo , po terminie.

 

Zmiany w części kartograficznej ewidencji gruntów i budynków (mapach ewidencyjnych) prowadzonych analogowo dokonują osoby wprowadzające zmiany w części opisowej tej ewidencji, natomiast zmiany w części kartograficznej tej ewidencji prowadzonej w systemie informatycznym dokonuje Pani Emilia Lingo ( pracownik powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej
i Kartograficznej.   Posiada upoważnienie do przetwarzania danych osobowych )            

 

Ad punktu nr 3.

 

Dokonano wyrywkowej kontroli prawidłowość wpisów  operacie ewidencji gruntów i budynków
w zakresie; własności, wieczystego użytkowania, zarządu jednostek przekształconych lub zlikwidowanych i stwierdzono, co następuje.

        

           Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa  powinny być wykazywane w ewidencji gruntów
 i budynków jako własność Skarbu Państwa - w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasów  Państwowych - właściwego nadleśnictwa  np. Rajgród . Sprawdzono wpisy tego dotyczące w części opisowej tej ewidencji w jednostkach ewidencyjnych niżej wymienionych ;

         -  Rajgród - obszar wiejski ; obręb 0001-Bełda ,  jedn. rej. G.2, (  wpis prawidłowy)

         -  Grajewo - gmina, obręb 0001 - Białaszewo, jedn. rej. G.1, ( wpis prawidłowy)

                                          obręb 0037 - Ruda, jedn. rej, G.4, ( wpis prawidłowy)

                                          obręb 0017 - Kapice, jedn. rej. G.4, ( wpis prawidłowy)

                                          obręb 0040 -  Sojczyn Borowy, jedn. rej. G.1, ( wpis prawidłowy)

 

          Drogi stanowiące własność Powiatu Grajewskiego  powinny być wykazane
w ewidencji gruntów  i budynków  jako własność Powiatu Grajewskiego, w trwałym zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych w Grajewie . Sprawdzono wpisy tego dotyczące
wykazane w części opisowej tej ewidencji  w jednostkach ewidencyjnych niżej wymienionych ;

         - Rajgród - obszar wiejski  ; obręb  0001 - Bełda ,  jedn. rej. G.89  ( wpis prawidłowy ),                                                                                                

 

                                                  obręb 0011- Kosówka, jedn. rej. G.124 ( wpis prawidłowy).  

      

        Drogi stanowiące własność Skarbu Państwa, powinny być wykazane w trwałym zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad  z siedzibą w Białymstoku.

Sprawdzono wpisy tego dotyczące wykazane w części opisowej tej ewidencji  w jednostkach  ewidencyjnych niżej wymienionych ;

         - Rajgród- obszar wiejski  ; obręb 0001 - Bełda , jedn. rej. G.10 ( wpis prawidłowy),

                                                     obręb 0028 - Woźna Wieś , jedn. rej. G.9 ( wpis prawidłowy),

 

      Drogi stanowiące własność Województwa Podlaskiego, powinny być wykazane
jako własność tego województwa , w trwałym zarządzie Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich  z siedzibą w Białymstoku .

Sprawdzono wpisy tego dotyczące wykazane w części opisowej tej ewidencji  w jednostkach  ewidencyjnych niżej wymienionych ;

         - Rajgród- obszar wiejski  ; obręb 0042 - Sojczynek, jedn. rej. G.6 ( wpis prawidłowy),

                                                      obręb 0011 - Karwowo, jedn. rej. G.207 ( wpis prawidłowy),

 

Stwierdzono, że drogi ww. posiadają uregulowany stan prawny i mają założone księgi wieczyste.

 

       Wody płynące oraz grunty pod tymi  wodami, stanowiące własność Skarbu Państwa , wykorzystywane do potrzeb rolnictwa powinny być wykazane w ewidencji gruntów 
i budynków jako własność Skarbu Państwa , do których  prawa właścicielskie wód wykonuje Marszałek Województwa Podlaskiego. .  Stwierdzono, że sprawy te regulowane są przez Starostę Grajewskiego decyzjami  administracyjnymi np. decyzją z dnia 18-03.2009 r. nr WG.7010-17-/09, z dnia 17.03.2009 r. nr WG.7010-170/09 . Dotyczą one przejęcia
w trwały zarząd przez Marszałka Województwa Podlaskiego wód  ( oznaczonych jako działki ewidencyjne odpowiednimi numerami) wyszczególnionych w tych decyzjach .
W uzasadnieniu tych decyzji  podano również , że zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - prawo wodne oraz niektórych innych ustaw z dniem
w życie ustawy stanowiące własność Skarbu Państwa wody oraz grunty pokryte wodami przechodzą w trwały zarząd odpowiednio - urzędów morskich , regionalnych zarządów gospodarki wodnej, parków narodowych i marszałków województw , stosownie do art. 112 ust. 1 p-kt 1-4 ustawy , o której mowa w art. 1 , w brzmieniu nadanym tą ustawą. Wodami tymi są :  wody kanału Rudzkiego, Kanału Odpływowego, rzeki Gutter, rzeki Matlak i rzeki Przytulani, rzeki Ciek A, rzeki Bindugi, rzeki Jerzgni, rzeki Ełk, Kanału Kuwaskiego i Rzeki Wissy.

    Grunty pod tymi wodami wykazano w ewidencji gruntów i budynków zgodnie z ww. decyzjami.

 

Ad punktu nr 4.

 

            Zgodnie z art. 40. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych ( Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm. ), Administrator danych jest zobowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.

Stosownie do art. 42 ust. 3 w/w ustawy, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, zaświadczeniem z dnia 22 marca 2001 roku, sygn. Akt DRZDO/402/000413/01,  potwierdził zarejestrowanie, złożonego przez POWIAT GRAJEWO, w dniu 30 września 2000 r. zbioru danych osobowych o nazwie  „ Baza ewidencji gruntów „ ( księga rejestrowa nr 039724 )

    

Ad punktu nr 5.

 

      Zawiadomienia  o   dokonanych   zmianach   w   operacie   ewidencji   gruntów   przekazywane   

do osób i jednostek organizacyjnych związanych z dokonaną zmianą . O zmianach wprowadzonych
w operacie ewidencyjnym zawiadamia się również organy podatkowe w gminach oraz Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego i jednostki statystyki publicznej ( jeżeli zachodzą zmiany
w prowadzonych przez te jednostki rejestrach ). Zawiadomienia o wprowadzonych zmianach dołączane są do dowodów zmian kompletowanych w teczkach dowodów zmian.   

 

 

 

 

Ad. punktu nr 6.

     

     Wyrysy i wypisy z operatu ewidencji gruntów wydawane są odpłatnie osobom wykazanym w ewidencji gruntów i budynków na ich pisemne  zamówienie , natomiast wypisy   z  tej  ewidencji  związane   z  robotą   geodezyjną   wydawane są wykonawcom robót w ramach zgłoszenia roboty  w ośrodku dokumentacji geodezyjno - kartograficznej. Pozostałe osoby mające udokumentowany interes prawny do uzyskania danych ze zbioru danych osobowych , mogą uzyskać te dane po wypełnieniu stosownego druku wniosku, zgodnego z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 r. w sprawie określenia wzorów wniosku
o udostępnienie danych osobowych , zgłoszenia zbioru danych do rejestracji oraz imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora  Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych  ( Dz. U. Nr 80 poz. 522, z póżn. zm ) .

    Na  wydawanych   wypisach   i   wyrysach   z   operatu   ewidencji   gruntów i   budynków
w zależności od przeznaczenia tych dokumentów umieszcza się odpowiednie klauzule zgodne
z treścią ust. 4,  5 lub 6  załącznika   nr  5  do   rozporządzenia   Ministra   Rozwoju   Regionalnego  i Budownictwa z   dnia 29   marca   2001 r. w sprawie ewidencji gruntów
i budynków ( Dz.U. Nr 38, poz. 454). Do czasu uzupełnienia bazy danych ewidencyjnych
o dane dotyczące budynków , wyrysy z mapy ewidencyjnej uzupełnia się
w formie załącznika kopią odpowiedniego fragmentu mapy zasadniczej , a w przypadku braku takiej mapy - na wyrysie zamieszcza się informację o braku danych dotyczących budynków.

      Nie sporządza się kopii sporządzanych na zamówienie wyrysów i wypisów
 z ewidencji  i nie  dołącza się tych dokumentów do broszurowanych w oddzielnych teczkach zamówień na ich wykonanie.

 

Ad. punktu nr 7.

 

Do naliczania opłat za wydawane wyrysy i wypisy z ewidencji gruntów i budynków  wykorzystywany jest program OŚRODEK, który generuje faktury za ww. dokumenty wydawane zleceniodawcom . Ich wydawania osobom fizycznym dokonuje się po okazaniu opłaconej faktury, dołączanej do zamówienia.  Naliczenie opłat za sporządzenie tych dokumentów dokonywane jest  
w oparciu o rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19.02.2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji , a także za wykonywanie wyrysów
i wypisów z operatu  ewidencyjnego  ( Dz. U. Nr 37, poz. 333 ). Dokumenty  te  wydawane   zainteresowanym zgodnie z przepisem art. 24 ust. 2 i 3 ustawy z dnia  17 maja  1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne   ( jedn. tekst z 2005 r. Dz. U. Nr  240, poz.2027 ze zm. ).

 

Ad. punktu 8. część dostępna w Oddziale, który przeprowadził kontrolę.

Ad. punktu 9.

 

 

            Zgodnie z § 80.1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków - modernizację ewidencji przeprowadza się w sposób planowy zapewniający:

 

 

•1)      zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej odpowiednimi zbiorami komputerowymi w terminie do 31 grudnia 2001 r.

•2)      uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych  - w terminie do 31 grudnia 2003 r.

•3)      założenie komputerowych baz ewidencyjnych , umożliwiających tworzenie raportów o których mowa w § 22 :

•a)      dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r.

•b)      dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r.

 

Z informacji pisemnej przekazanej przez Geodetę Powiatowego Pana Antoniego Gosiewskiego wynika, że dla całego powiatu grajewskiego, począwszy od 1996 r. rozpoczęto prowadzenie części opisowej operatu ewidencji gruntów w systemie informatycznym, tak więc automatycznie został spełniony pierwszy z wymogów powyższego paragrafu.

 

W celu weryfikacji oprogramowania pod katem zgodności z obowiązującymi przepisami Główny Urząd Geodezji i Kartografii wprowadził procedurę testowania oprogramowania do prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.

Testowanie odbywa się w formie samosprawdzenia zgodnie z arkuszem ocen opracowanym na podstawie warunków i zasad budowy informatycznych systemów ewidencji gruntów
i budynków wynikających z treści §141 - 146 Instrukcji G-5 -Ewidencja gruntów
i budynków. Arkusze ocen wypełnione przez producentów oprogramowania podlegają weryfikacji w CODGiK. Ocena punktowa poprawności funkcjonowania informatycznych systemów ewidencji gruntów i budynków oparta jest na grupie kryteriów:

•1.    merytorycznych - zgodność z przepisami

•2.    informatycznych,

•3.    wdrożeniowych,

•4.    ekonomicznych i handlowych,

W powiecie grajewskim do prowadzenia  operatu ewidencji gruntów i budynków wykorzystuje się oprogramowanie:

EGB WIN wersja 6.0 firmy „GEOBAZA"  z Lęborka - części opisowej ewidencji                         gruntów.

EWMAPA wersja 8.0 firmy „GEOBID" w Katowicach - części kartograficznej ewidencji gruntów.

Z informacji przekazanej przez Geodetę Powiatowego Antoniego Gosiewskiego, zawartej w piśmie
z dnia 11 maja 2009 r. firmy GEOBID wynika, że system do prowadzenia ewidencji gruntów
i budynków złożonych z programów EWMAPA i EWOPIS autorstwa firmy GEOBID sp. z o.o.
w Katowicach, został pozytywnie oceniony przez GUGiK. Ocena oprogramowania była wykonana zgodnie z procedurą testów kontrolnych przez pracownię IPE w CODGiK w dniach 11-12 lipca 2006

W celu poprawy pracy systemu, Geodeta Powiatowy zamierza w bliskiej przyszłości, zmienić oprogramowanie   części opisowej operatu ewidencji gruntów i budynków w celu zintegrowania  oprogramowania.

Wraz z uzupełnieniem bazy ewidencyjnej o  dane dotyczące budynków i lokali dla miasta Grajewo i Rajgród w 2006 r. oraz dla miasta Szczuczyn w 2007 r. stało się możliwym dla wszystkich terenów miejskich powiatu grajewskiego tworzenie wszystkich raportów ,
o których mowa w § 22 rozporządzenia  ( tj. rejestru gruntów, rejestru budynków, rejestru lokali, kartoteki budynków, kartoteki lokali, mapa ewidencyjna )

Dla terenów wiejskich uzupełnieniem bazy ewidencyjnej o  dane dotyczące budynków i lokal dokonano :

•1.       na obrębie Koszarówka gmina Grajewo w 2006 r.

•2.       na obrębie Radziłów gmina Radziłów w 2007 r.

•3.       na obrębie Słucz gmina Radziłów w 2007 r.

•4.       na obrębie Wąsosz gmina Wąsosz w 2007 r.

Założenie komputerowych baz ewidencyjnych , umożliwiających tworzenie raportów
o których mowa w § 22 ( tj. rejestru gruntów, rejestru budynków, rejestru lokali, kartoteki budynków, kartoteki lokali, mapa ewidencyjna ) dla terenów miejskich oraz wiejskich
w powiecie grajewskim, obecnie jest możliwe dla 13480 ha, co stanowi 14 % obszaru.

Aktualnie wykonywane są prace geodezyjno-kartograficzne  związane z modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków, dla całej jednostki ewidencyjnej gmina Radziłów
i przewiduje się w ich ukończenie w 2010 r.

Przewiduje się zakończenie prac związanych  z uzupełnieniem baz ewidencyjnych o dane dotyczące budynków i lokali do końca 2014 roku.

Niewielkie zaawansowanie realizacji zadań zakresu uzupełnienia baz danych o dane dotyczące budynków i lokali umożliwiające tworzenie raportów o których mowa w § 22
( tj. rejestru gruntów, rejestru budynków, rejestru lokali, kartoteki budynków, kartoteki lokali, mapa ewidencyjna ) dla terenów wiejskich wiąże się z brakiem środków finansowych na ten cel . Są to zadania rządowe wykonywane przez Starostę, a udział, środków finansowych Wojewody wynosi około 20 %. Część środków pochodzi z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Na w/w prace dla gminy Radziłów , GUGiK
w Warszawie wyasygnował kwotę w wysokości 70 tys. PLN z realizacją na lata 2008-2009. Prace modernizacyjne finansowane są głównie  ze środków Powiatowego Zasobu Geodezyjnego
i Kartograficznego ok. 150 tys. PLN rocznie. GUGiK może zasilać PFGZGiK swoimi środkami finansowymi średnio raz na dwa lata. W przypadku zwiększenia środków finansowych na prace związane z modernizacją operatu ewidencji gruntów i budynków prace te będą wykonywane
w pozostałych gminach powiatu grajewskiego.

W grudniu 2008 r. zostały włączone do zasobu PODGiK materiały powstałe w ramach projektu Phare 2003 - „ Wektoryzacja map katastralnych w Polsce „. Mając na uwadze cel roboty oraz jakość materiałów jakie powinny powstać na skutek wykonania powyższej roboty,  zgodnie
z założeniami projektu, powstała dokumentacja wraz ze zbiorami danych ewidencyjnych, powinna być jak najszybciej wykorzystana do zmodernizowania ewidencji gruntów i budynków, ze względu na

dezaktualizację powstałych opracowań.

 

Przy modernizacji ewidencji gruntów należy pamiętać, że część działań takich jak uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającemu prowadzenie ewidencji obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych, czy założenie komputerowych baz danych ewidencyjnych, umożliwienie tworzenie powyższych raportów jest działaniem terminowym to pozyskanie danych ewidencyjnych określających z wymaganą standardową dokładnością położenia wszystkich punktów granicznych oraz pola powierzchni wszystkich działek ewidencyjnych w przypadku braku środków można wykonać w późniejszym etapie, który powinien przewidywać przedmiotowy projekt.

 

 

Ad. punktu 10.

 

 

         Urzędowe zestawienia zbiorcze danych ewidencji gruntów i budynków z terenu powiatu grajewskiego ( dane dotyczące gruntów, budynków i lokali) sporządzane są corocznie po zakończeniu roku kalendarzowego,  według stanu na dzień 1 stycznia danego roku i przekazywane do Urzędu marszałka  Województwa Podlaskiego do dalszych opracowań. Wyżej wymienione zestawienia sporządzane są w wyznaczonych terminach i przekazywane nie później niż do dnia 15 lutego danego roku kalendarzowego , zgodnie z przepisem § 76 ust. 1 do   rozporządzenia   Ministra   Rozwoju  Regionalnego i  Budownictwa   z   dnia 29   marca   2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz.U. Nr 38, poz. 454). Do ich sporządzenia nie wnosi się zastrzeżeń.

 

 

 

 

 

       Starosta Grajewski został poinformowany o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu  kontroli  i  złożenia   wyjaśnień   przyczyn   odmowy   jego   podpisania w terminie 3 dni oraz prawie złożenia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu .

         

        Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden egzemplarz doręczono Staroście Grajewskiemu.

 

 

 

 

    KONTROLOWANY                                   KONTROLUJĄCY

 

 

              STAROSTA    1.    Jerzy Palusiak       .................................

Jarosław  Augustowski     2 .   Joanna Gertruda Sienkiewicz-Krasicka .........

 

•3.       Edward Kakareko..................................

 

                                                                                     4.   Lech  Klewiec  ................................................ 

             

             

            Grajewo.   2009.06  10......                                                                                

                                                                                 

                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Publikator: Hubert Filipowicz Data utworzenia:  10.11.2009 09:52:40
Data publikacji:  10.11.2009 09:52:40
Data modyfikacji:  10.11.2009 09:53:17 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl