Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028433   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola sprawdzająca Domu Pomocy Społecznej “Spokojna Przystań” w Garbarach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli sprawdzającej Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach - przeprowadzonej w dniu 28 kwietnia 2004 roku, REGON 002350017

Dom Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach jest prowadzony na zlecenie powiatu białostockiego przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe mgr Zdzisław Konikowski, ul. Konduktorska 11, 15-711 Białystok. Adres Domu: Garbary, 16-053 Juszkowy Gród. Obowiązki dyrektora Domu Pomocy Społecznej ?Spokojna Przystań" pełni Pani Halina Sakowicz.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 174 z dnia 27 kwietnia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

Realizacja zaleceń pokontrolnych w zakresie:

1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach,

2/ stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od dnia 4.10.2003 r. do dnia kontroli.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.      Ustawa z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)

2.      Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).

3.      Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111 poz. 535 z późn. zm.).

4.      Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 3 listopada 1995r. w sprawie zasad organizowania i zakresu rehabilitacji leczniczej w domach pomocy społecznej. ( Dz. U. Nr 132, poz.653)

5.      Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 11 grudnia 1995r. w sprawie świadczeń zdrowotnych w domach pomocy społecznej i środowiskowych domach samopomocy. (Dz. U. Nr 5, poz. 38).

Ustalenia kontroli

W toku kontroli przeprowadzonej w dniach 26 września oraz 2-3 października 2003 roku w Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach wydano następujące zalecenia:

  1. Uregulować zatrudnienie osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej - natychmiast.
  2. W dokumentacji z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego uwzględnić ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego mieszkańca - sukcesywnie.
  3. Opracować indywidualne plany wspierania mieszkańca dla wszystkich mieszkańców - natychmiast.
  4. W indywidualnym planie wpierania mieszkańca uwzględnić wszystkie sfery rozwoju mieszkańca wraz z bieżącą analizą i efektami podejmowanych działań - sukcesywnie.
  5. Podjąć działania mające na celu stymulowanie, nawiązanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną - sukcesywnie.

W trakcie kontroli sprawdzającej, przeprowadzonej w dniu 28 kwietnia 2004 roku dokonano następujących ustaleń:

Ad. 1

Uregulowano zatrudnienie osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej - jej opiekun prawny podpisał umowę o pracę.

W dniu kontroli w Domu zatrudnionych było 7 mieszkańców na stanowiskach pracowników gospodarczych.

Ad. 2

Dyrektor Domu zarządzeniem Nr 3 z dnia 17.11.2003 z dniem 17.11.2003r. zmienił przewodniczącego zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, obecnie w skład zespołu wchodzi: psycholog, terapeutka, opiekun, pielęgniarka oraz pracownicy pierwszego kontaktu. W trakcie kontroli ustalono, że posiedzenia zespołu odbywają się średnio raz w miesiącu. Z posiedzeń sporządzane są protokoły, w których odnotowano: ?na spotkaniu omawiano sytuację mieszkańców i dokonano oceny wytyczonych celów wparcia w planach indywidualnego wsparcia", ponadto omawiano m.in.: zmianę pracownika pierwszego kontaktu, określano nowe cele wsparcia dla osób nowoprzyjętych do Domu.

W dokumentacji z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego nie zapisano konkretnych ustaleń w stosunku do mieszkańców, których sytuacja i proces wsparcia był omawiany na posiedzeniu. Nie zrealizowano zalecenia pokontrolnego, zgodnie z którym w dokumentacji z posiedzeń należało sukcesywnie uwzględniać ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego mieszkańca. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora Domu wnioski z posiedzeń przenoszone są od razu do planów wspierania mieszkańca.

Ad. 3, 4, 5

W trakcie kontroli ustalono, że indywidualne plany wspierania mieszkańca opracowano dla 197 mieszkańców, dla 3 nowoprzyjętych mieszkańców są one w trakcie opracowywania. Obecne plany zostały opracowane w nowej formie. Zawierają one ocenę aktywności mieszkańca w zakresie samoobsługi, kontaktów interpersonalnych, wykorzystania czasu wolnego oraz uczestniczenia w zajęciach zorganizowanych. Określono zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze, które rozwinięte zostały w formie uszczegółowionych oddziaływań w różnych sferach postępowania. Dla 40 osób psycholog sporządził opinie psychologiczne.

Dokonano oceny modyfikacji indywidualnych planów wspierania mieszkańca, które były przedmiotem wcześniejszej kontroli, w zakresie uwzględnienia wszystkich sfer rozwoju mieszkańca, ich bieżącej analizy oraz efektów podejmowanych działań oraz poddano analizie nowe plany - Załącznik Nr 1.

Nie wszystkie indywidualne plany wspierania mieszkańców uzgodniono z mieszkańcami. Ocena realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańca dokonywana jest na bieżąco - w odstępach jedno lub trzymiesięcznych. Zapisy w planach opatrzone są datą. Wyznaczone w planach główne cele pracy z mieszkańcem są adekwatne do stanu psycho-fizycznego mieszkańca. Pracę z mieszkańcem ukierunkowano wyłącznie na realizację założonych głównych celów, nie uwzględniając jednocześnie oddziaływań w innych aspektach życia mieszkańca. Nie we wszystkich planach opisano relacje mieszkańców z rodzinami i osobami bliskimi oraz nie założono pracy nad podtrzymaniem tych kontaktów. Po dokonanych ocenach zachowań mieszkańców nie zmieniano adekwatnie do zaobserwowanych zmian celów dalszej pracy.

Ponadto w trakcie kontroli ustalono, że oddane zostało do użytku III piętro budynku. Pierwsi mieszkańcy wprowadzili się do swoich pokoi w październiku 2003 roku. Pokoje dwuosobowe wyposażone są w tapczanik, stół, krzesła, szafki przyłóżkowe. Przy każdym pokoju znajduje się łazienka wyposażona w zlew, sedes, prysznic oraz segment z szafą ubraniową. Ponadto na piętrze usytuowane są następujące pomieszczenia:

-          sala dziennego pobytu,

-          dyżurka pielęgniarek przy której znajduje się magazyn leków,

-          podręczne pomieszczenie do prania i suszenia wyposażone w pralkę automatyczną i zlew.

-          palarnia,

-          pomieszczenie przeznaczone na kuchenkę pomocniczą wyposażone w zlew i regał kuchenny. Zamiast kuchenki zakupiona jest już wielofunkcyjna kuchenka mikrofalowa, lodówka zostanie zakupiona w najbliższym czasie. Ponadto pomieszczenie to służy każdego dnia w godzinach 9.30-11.00 oraz 15.00-16.00 jako kawiarenka. Mieszkańcy mogą wtedy kupić tam słodycze, kawę, herbatę, napoje. Kawiarenka obsługiwana jest przez opiekunkę.

W piwnicy domu urządzane są w trzech pomieszczeniach sale do rehabilitacji. W pierwszej sali ustawione zostały dwa stoły do pin-ponga, w drugiej znajduje się UGUL, rotor ręczny, 2 rowerki, kolumna do ćwiczeń siłowych, materac, drabinki, piłkarzyki, w trzeciej sali będzie zorganizowana siłownia, wyposażono ją już w wiosła, atlas. Podłoga wyłożona jest wykładziną antypoślizgową. Wyremontowano także pomieszczenia, w których zorganizowana zostanie pracownia garncarska.

Ponadto ustalono, że na I i II piętrze przy dyżurkach pielęgniarek zorganizowano pokój obserwacyjny z przeszkloną ścianą. W pokojach tych umieszczane są osoby z lękami oraz zachowujące się agresywnie w stosunku do współmieszkańców i personelu, wobec których należy zastosować całodobową obserwację. W okresie objętym kontrolą 27 razy w stosunku do 13 mieszkańców zastosowano przymus w następujących formach:

-          izolacji - 6 razy,

-          kaftana bezpieczeństwa - 8 razy,

-          kaftana i izolacji - 13 razy.

We wszystkich przypadkach zastosowanie przymusu odnotowane zostało w dokumentacji medycznej. Pielęgniarka w karcie obserwacji mieszkańca odnotowała przyczynę unieruchomienia oraz kontrolowała stan osób unieruchomionych, dokonując stosownych zapisów w karcie. Lekarz wypełnił wymaganą rozporządzeniem Kartę zastosowania unieruchomienia lub izolacji. Pielęgniarki zatrudnione w Domu na szkoleniu wewnętrznym zostały przeszkolone przez lekarza psychiatrę w zakresie stosowania przymusu.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 4/2004.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach. W przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Garbarach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od zawartych w protokole ustaleń.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

11.05.2004 Halina Sakowicz

p.o. Dyrektor

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  08.06.2004 00:00:00
Data publikacji:  08.06.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  08.06.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl