PROTOKÓŁ
z kontroli
sprawdzającej Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach
- przeprowadzonej w dniu 28 kwietnia 2004 roku, REGON 002350017
Dom Pomocy Społecznej "Spokojna
Przystań" w Garbarach jest prowadzony na zlecenie
powiatu białostockiego przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe mgr Zdzisław Konikowski, ul. Konduktorska 11, 15-711 Białystok. Adres
Domu: Garbary, 16-053 Juszkowy
Gród. Obowiązki dyrektora Domu Pomocy Społecznej ?Spokojna Przystań" pełni Pani
Halina Sakowicz.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 174 z dnia 27 kwietnia br., wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
Realizacja zaleceń pokontrolnych w
zakresie:
1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji
o swoich prawach,
2/ stopnia i efektów realizacji
indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od dnia 4.10.2003 r. do dnia kontroli.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1. Ustawa
z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
3. Ustawa
z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111 poz. 535 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 3 listopada 1995r. w sprawie zasad
organizowania i zakresu rehabilitacji leczniczej w domach pomocy społecznej. (
Dz. U. Nr 132, poz.653)
5. Rozporządzenie
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 11 grudnia 1995r. w sprawie
świadczeń zdrowotnych w domach pomocy społecznej i środowiskowych domach
samopomocy. (Dz. U. Nr 5, poz. 38).
Ustalenia
kontroli
W
toku kontroli przeprowadzonej w dniach 26 września oraz 2-3 października 2003
roku w Domu Pomocy Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach
wydano następujące zalecenia:
- Uregulować
zatrudnienie osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej - natychmiast.
- W
dokumentacji z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
uwzględnić ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego
mieszkańca - sukcesywnie.
- Opracować indywidualne plany wspierania mieszkańca
dla wszystkich mieszkańców - natychmiast.
- W
indywidualnym planie wpierania mieszkańca uwzględnić wszystkie sfery
rozwoju mieszkańca wraz z bieżącą analizą i efektami podejmowanych działań
- sukcesywnie.
- Podjąć działania mające na
celu stymulowanie, nawiązanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z
rodziną - sukcesywnie.
W trakcie kontroli sprawdzającej, przeprowadzonej
w dniu 28 kwietnia 2004 roku dokonano następujących ustaleń:
Ad. 1
Uregulowano zatrudnienie osoby całkowicie
ubezwłasnowolnionej - jej opiekun prawny podpisał umowę o pracę.
W dniu kontroli w Domu
zatrudnionych było 7 mieszkańców na stanowiskach pracowników gospodarczych.
Ad. 2
Dyrektor Domu zarządzeniem Nr
3 z dnia 17.11.2003 z dniem 17.11.2003r. zmienił przewodniczącego zespołu terapeutyczno-opiekuńczego,
obecnie w skład zespołu wchodzi: psycholog, terapeutka, opiekun, pielęgniarka
oraz pracownicy pierwszego kontaktu. W trakcie kontroli ustalono, że
posiedzenia zespołu odbywają się średnio raz w miesiącu. Z posiedzeń
sporządzane są protokoły, w których odnotowano: ?na spotkaniu omawiano sytuację
mieszkańców i dokonano oceny wytyczonych celów wparcia w planach indywidualnego
wsparcia", ponadto omawiano m.in.: zmianę pracownika pierwszego kontaktu, określano
nowe cele wsparcia dla osób nowoprzyjętych do Domu.
W dokumentacji z posiedzeń
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego nie zapisano
konkretnych ustaleń w stosunku do mieszkańców, których sytuacja i proces
wsparcia był omawiany na posiedzeniu. Nie zrealizowano zalecenia pokontrolnego,
zgodnie z którym w dokumentacji z posiedzeń należało
sukcesywnie uwzględniać ustalenia i podejmowane działania w stosunku do każdego
mieszkańca. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora Domu wnioski z posiedzeń
przenoszone są od razu do planów wspierania mieszkańca.
Ad. 3, 4, 5
W trakcie kontroli ustalono,
że indywidualne plany wspierania mieszkańca opracowano dla 197 mieszkańców, dla
3 nowoprzyjętych mieszkańców są one w trakcie opracowywania. Obecne plany
zostały opracowane w nowej formie. Zawierają one ocenę aktywności mieszkańca w
zakresie samoobsługi, kontaktów interpersonalnych, wykorzystania czasu wolnego
oraz uczestniczenia w zajęciach zorganizowanych. Określono zapotrzebowanie na
usługi opiekuńcze, które rozwinięte zostały w formie uszczegółowionych
oddziaływań w różnych sferach postępowania. Dla 40 osób psycholog sporządził
opinie psychologiczne.
Dokonano oceny modyfikacji
indywidualnych planów wspierania mieszkańca, które były przedmiotem
wcześniejszej kontroli, w zakresie uwzględnienia wszystkich sfer rozwoju
mieszkańca, ich bieżącej analizy oraz efektów podejmowanych działań oraz
poddano analizie nowe plany - Załącznik Nr 1.
Nie wszystkie indywidualne
plany wspierania mieszkańców uzgodniono z mieszkańcami. Ocena realizacji
indywidualnych planów wspierania mieszkańca dokonywana jest na bieżąco - w
odstępach jedno lub trzymiesięcznych. Zapisy w planach opatrzone są datą.
Wyznaczone w planach główne cele pracy z mieszkańcem są adekwatne do stanu psycho-fizycznego mieszkańca. Pracę z mieszkańcem
ukierunkowano wyłącznie na realizację założonych głównych celów, nie
uwzględniając jednocześnie oddziaływań w innych aspektach życia mieszkańca. Nie
we wszystkich planach opisano relacje mieszkańców z rodzinami i osobami
bliskimi oraz nie założono pracy nad podtrzymaniem tych kontaktów. Po
dokonanych ocenach zachowań mieszkańców nie zmieniano adekwatnie do
zaobserwowanych zmian celów dalszej pracy.
Ponadto
w trakcie kontroli ustalono, że oddane zostało do użytku III piętro budynku.
Pierwsi mieszkańcy wprowadzili się do swoich pokoi w październiku 2003 roku.
Pokoje dwuosobowe wyposażone są w tapczanik, stół, krzesła, szafki przyłóżkowe. Przy każdym pokoju znajduje się łazienka
wyposażona w zlew, sedes, prysznic oraz segment z szafą ubraniową. Ponadto na
piętrze usytuowane są następujące pomieszczenia:
-
sala dziennego pobytu,
-
dyżurka pielęgniarek
przy której znajduje się magazyn leków,
-
podręczne pomieszczenie
do prania i suszenia wyposażone w pralkę automatyczną i zlew.
-
palarnia,
-
pomieszczenie
przeznaczone na kuchenkę pomocniczą wyposażone w zlew i regał kuchenny. Zamiast
kuchenki zakupiona jest już wielofunkcyjna kuchenka mikrofalowa, lodówka
zostanie zakupiona w najbliższym czasie. Ponadto pomieszczenie to służy każdego
dnia w godzinach 9.30-11.00 oraz 15.00-16.00 jako kawiarenka. Mieszkańcy mogą wtedy kupić tam słodycze,
kawę, herbatę, napoje. Kawiarenka obsługiwana jest przez opiekunkę.
W piwnicy domu urządzane są w
trzech pomieszczeniach sale do rehabilitacji. W pierwszej sali ustawione zostały
dwa stoły do pin-ponga, w drugiej znajduje się UGUL,
rotor ręczny, 2 rowerki, kolumna do ćwiczeń siłowych, materac, drabinki, piłkarzyki, w trzeciej sali będzie zorganizowana siłownia,
wyposażono ją już w wiosła, atlas. Podłoga wyłożona jest wykładziną antypoślizgową. Wyremontowano także pomieszczenia, w
których zorganizowana zostanie pracownia garncarska.
Ponadto
ustalono, że na I i II piętrze przy dyżurkach
pielęgniarek zorganizowano pokój obserwacyjny z przeszkloną ścianą. W pokojach
tych umieszczane są osoby z lękami oraz zachowujące się agresywnie w stosunku
do współmieszkańców i personelu, wobec których należy zastosować całodobową
obserwację. W okresie objętym kontrolą 27 razy w stosunku do 13 mieszkańców
zastosowano przymus w następujących formach:
-
izolacji - 6 razy,
-
kaftana bezpieczeństwa
- 8 razy,
-
kaftana i izolacji - 13
razy.
We wszystkich przypadkach
zastosowanie przymusu odnotowane zostało w dokumentacji medycznej. Pielęgniarka
w karcie obserwacji mieszkańca odnotowała przyczynę unieruchomienia oraz
kontrolowała stan osób unieruchomionych, dokonując stosownych zapisów w karcie.
Lekarz wypełnił wymaganą rozporządzeniem Kartę zastosowania unieruchomienia lub
izolacji. Pielęgniarki zatrudnione w Domu na szkoleniu wewnętrznym zostały
przeszkolone przez lekarza psychiatrę w zakresie stosowania przymusu.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 4/2004.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy
Społecznej "Spokojna Przystań" w Garbarach. W przypadku, gdy dyrektor Domu
Pomocy Społecznej w Garbarach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
11.05.2004 Halina Sakowicz
p.o.
Dyrektor
(data i podpis dyrektora Domu)