P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka
w Białowieży REGON - 000236702
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę Osipowicz - starszego
inspektora
2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 14 kwietnia 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 166 z
dnia 13.04.2004., które w imieniu Wojewody wydał
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolujący wpisali
się do książki kontroli pod poz. 98.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto
przestrzeganie standardów opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych
planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja
wynikających z :
-
ustawy z dnia 29.11.1990r.
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 9 października 2001r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie,
kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie dla pełnoletnich osób z rodzin
zastępczych oraz osób opuszczających niektóre typy placówek
opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich i specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze (Dz. U. Nr 120, poz. 1293).
Wyjaśnień
w toku kontroli udzielali:
1. Roman Szpakowicz - dyrektor
2. Joanna Charkiewicz - pedagog
3. Lucyna Antczak - wychowawca
4. Walenty Leoniuk - pracownik
socjalny
Ustalenia kontroli
W dniu kontroli w
ewidencji placówki figurowało 44 podopiecznych. Dwoje wychowanków przebywało
poza placówką (internat) ze względu na kontynuowanie nauki.
W roku 2003 do dnia kontroli ruch wychowanków
przedstawiał się następująco:
-
wychowankowie usamodzielnieni - 11,
-
przeniesieni do innych placówek - 1,
-
adoptowanych - 2,
-
odeszło do rodzin zastępczych - 2,
-
powróciło do domów rodzinnych - 0.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych oraz wyjaśnień dyrektora ustalono, że
wychowankom usamodzielnionym opracowane były programy usamodzielnienia oraz
odpowiednio wcześnie wnioskowano o wyznaczenie opiekuna usamodzielnienia.
W 2004r. troje wychowanków placówki
zamieszkało w mieszkaniach usamodzielnienia na terenie Hajnówki. Jednak w roku
bieżącym nie będą oni jeszcze usamodzielniani. Zawarto z nimi porozumienie
określające warunki zamieszkania.
W październiku br. usamodzielniony
zostanie jeden wychowanek. W odpowiednim czasie zostanie opracowany program
usamodzielnienia oraz wyznaczony opiekun usamodzielnienia.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych sprawdzono dokumentacje wychowanków oraz
modyfikację indywidualnych planów pracy z dzieckiem z uwzględnieniem
zmieniającej się sytuacji wychowanka w trakcie jego pobytu w placówce.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że karty pobytu dzieci uzupełniane
są na bieżąco. Nie we wszystkich zamieszczono komentarz dotyczący ważnych
wydarzeń z życia dziecka.
Wywiady środowiskowe
sporządzone są dla każdego dziecka. Charakteryzują one sytuację socjalno-bytową
rodziny w tym warunki mieszkaniowe oraz powody umieszczenia dziecka w placówce.
Uwzględniają one ponadto aktualną sytuację rodziny dziecka, główne dysfunkcje
występujące w danej rodzinie, wzajemne relacje domowników. Wywiady
aktualizowane są co pół roku
Diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne w sposób wyczerpujący charakteryzują dziecko.
Uwzględniono wszystkie sfery rozwoju psycho-fizycznego dziecka. Ponadto
zawierają dane o wychowanku i jego rodzinie (ojciec, matka, rodzeństwo),
panujące w niej wzajemne relacje. Szczegółowo scharakteryzowano sytuację
rodzinną, występujące w rodzinie dysfunkcje. W części - wyniki obserwacji
pedagogicznej wychowanka w placówce - opisano jak dziecko zaadaptowało się w
nowym środowisku po przybyciu do placówki, jakie posiada dysfunkcje, na ile
jest samodzielne, czym się interesuje. Wszystkie diagnozy zawierają wnioski do
dalszej pracy z dzieckiem. Diagnozy aktualizowane są wraz ze zmieniającą się
sytuacją dziecka.
Indywidualne plany
pracy z dzieckiem opracowywane są na podstawie informacji dotyczących życia
dziecka zawartych w dokumentacji.
Podczas przeprowadzanych czynności kontrolnych
stwierdzono, że jeszcze nie opracowano planów dla czworga nowoprzybyłych
dzieci.
Znaczna większość planów opracowana jest
na podbudowie karty pobytu. Uwzględniono w nich wszystkie sfery rozwoju
psychofizycznego dziecka. Przewidziano formy realizacji wytyczonych zadań.
Nie we wszystkich przypadkach wzięto pod uwagę
wszystkie wskazówki pedagoga.
W planach zbyt mało miejsca poświęcono uczeniu
organizacji czasu wolnego i uczestnictwa dziecka w zajęciach kulturalnych,
sportowych i rekreacji, niwelowaniu deficytów zdrowotnym dzieci oraz
przygotowania wychowanków do samodzielnego życia.
W planach ujęto pracę nad
podtrzymywaniem więzi emocjonalnych z rodzinną. Zdaniem kontrolujących więcej
uwagi należy poświęcić rozwijaniu kontaktów z dalszą rodziną dzieci. Nie w
każdym przypadku sukcesywnie są zapisywane różne wydarzenia z życia
podopiecznych. Modyfikacja planu następuje co pół roku
poprzez ocenę efektów wynikających z realizacji indywidualnych zadań lub też
poprzez opracowanie nowego planu. W niektórych przypadkach plan modyfikowany
jest poprzez zapisy w rubryce "uwagi", np. "pamięta o zmianie ubrań po
przyjściu z przedszkola". Trudno jest jednocześnie stwierdzić
kiedy zostały poczynione zapisy, ponieważ brak jest daty obok notatki.
Notatki dokonywane na
bieżąco świadczą o zmianach zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w
placówce oraz efektach podejmowanej pracy.
Plany pracy opracowane są poprawnie, jednak należy
je modyfikować biorąc pod uwagę ww. aspekty.
Stały zespół
do okresowej oceny sytuacji dziecka.
Na podstawie protokołów z
posiedzeń stałego zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka stwierdzono, że w
2003r. odbyło się 7 posiedzeń ww. zespołu. Na posiedzenia były zapraszane osoby
spoza placówki, a mianowicie: kierownik PCPR-u w Hajnówce, pracownik socjalny z
PCPR-u w Hajnówce, kuratorzy z sądów rodzinnych.
Tematyka posiedzeń obejmowała:
-
analizę sytuacji wychowanków,
-
omówienie wyników nauczania i frekwencji,
-
zasady postępowania w razie stwierdzenia czynów lubieżnych
na wychowankach,
-
omówienie rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy na
usamodzielnienie i kontynuowanie nauki oraz na zagospodarowanie,
-
wnioski podjęte w stosunku do wychowanków.
Na posiedzeniach zespołu bardzo pobieżnie
omawiano sytuację wychowanków i ich rodzin. Przykładowo: ".....rodzina rozbita. Matka utrzymuje się z zasiłków MOPS.
Pozostawić w placówce" lub " ..... - lat 14,
półsierota, uczennica VI kl. SP. Realizuje program szkoły specjalnej.
Wychowanka zaczęła sprawiać kłopoty wychowawcze i jeśli zachowanie jej nie
ulegnie poprawie należy wystąpić do sądu z prośbą o wezwanie na rozmowę.
Pozostawić pod opieką DDz.".
Z protokołów nie wynika, aby dokładnie analizowano sytuację
rodzin dzieci. Nie wiadomo również, czy podejmuje się działania w celu
unormowania sytuacji rodzinnej dziecka lub nawiązania kontaktów z dalszą
rodziną i poszukiwania rodzin zaprzyjaźnionych. W przypadku dzieci z
uregulowaną sytuacją prawną nie ma wzmianki o pracy w kierunku umieszczenia
dziecka w rodzinie zastępczej lub zgłoszenia dziecka do adopcji
(jaki jest stosunek dużego dziecka do adopcji). Brak jest również
analizy metod pracy z dzieckiem i jego rodzinną. Na posiedzeniach nie były
modyfikowane indywidualne plany pracy oraz nie analizowano kart pobytu. W
protokołach często używa się stwierdzenia, że grupa nie sprawia kłopotów
wychowawczych. Omawiając sytuację wychowanków należy podejść do dzieci
indywidualnie.
Podczas
kontroli stwierdzono, że tematyka posiedzeń nie obejmowała wszystkich zagadnień
określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych: analizy kart pobytu dziecka, okresowej oceny sytuacji
dziecka, analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikacji
indywidualnych planów pracy.
Działania placówki na rzecz powrotu
wychowanków do rodziny naturalnej
Wywiady środowiskowe u
rodziców wychowanków przeprowadzane są raz na pół roku. Pracownik socjalny
odwiedza rodziny podopiecznych nie tylko w celu sporządzenia wywiadu, ale
również przy każdej nadarzającej się okazji, aby na bieżąco monitorować sytuację
rodzin. Rodziny są odwiedzane także podczas urlopowania dzieci w celu oceny
właściwie sprawowanej opieki. Pracownik socjalny, wychowawca, pedagog przy
każdorazowym kontakcie z rodzicami podkreślają, jak ważne jest, aby poczynili
oni kroki zmierzające do poprawy własnej sytuacji tak, aby dzieci miały szansę
powrotu do rodziny naturalnej. Pracownik socjalny inicjuje również działania w
celu zaangażowania w proces wychowawczy dalsze rodziny dzieci. Jednakże nie we
wszystkich przypadkach włączono rodziców chrzestnych. W proces pedagogizacji
rodzin należałoby aktywniej włączyć przedstawicieli parafii Kościołów
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania rodziców naturalnych. Tym samym
należy zintensyfikować współpracę z właściwymi ośrodkami pomocy społecznej.
Placówka prowadzi
dokumentację potwierdzającą kontakty z rodziną najbliższą, dalszą oraz osobami
zaprzyjaźnionymi. Odnotowywane są również wszelkie wizyty w domach rodzinnych
dzieci. Notatki zawierają daty kontaktów oraz treść poczynionych ustaleń, np. opisy
wizyt, wygląd domu, zachowanie rodziców, używane słowa.
Organizacja czasu wolnego i zajęcia
terapeutyczne
W placówce odbywają się
różnego typu zajęcia. Dzieci uczestniczą w nich w zależności od zainteresowań. Stwarzane
są im warunki do brania udziału w różnych formach działalności
sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej. Wychowankowie rozwijają swoje
zainteresowania i uzdolnienia uczestnicząc w takich zajęciach jak: muzyczne,
kulinarne, sportowe, przyrodnicze, plastyczne. Dzieciom młodszym czytane są
bajki. Dzięki tym zajęciom rozbudzane są zainteresowania różnymi formami
sprawności ruchowej i spędzania czasu wolnego.
Na terenie Domu organizowane
są imprezy okolicznościowe typu: urodziny, imieniny, Dzień Matki, Wigilia.
Dzieci przebywające w domu
dziecka objęte są różnego typy zajęciami terapeutycznymi tj.:
-
zajęcia integracyjne wykorzystujące elementy socjoterapii,
-
zajęcia relaksacyjne,
-
zajęcia logopedyczne odbywające się dwa razy w tygodniu -
tą formą pracy objętych jest pięcioro dzieci,
-
zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze - objętych jest 6 osób z
klasy I i II.
W placówce zatrudniony jest terapeuta, który pracuje
nad wyrównywaniem deficytów szkolnych dzieci.
Współpraca z
instytucjami wspomagającymi proces opiekuńczo-wychowawczy
-
Gminne
ośrodki pomocy społecznej właściwe ze względu na miejsce zamieszkania rodziców
naturalnych,
-
PCPR - y: w Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Białymstoku, Sokółce,
Siemiatyczach,
-
Parafie Kościołów w Białowieży, Hajnówce, Łosince,
-
Szkoły, do których uczęszczają wychowankowie,
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hajnówce,
-
Sądy Rodzinne,
-
Kuratorzy sądowi,
-
RODK w Białymstoku,
-
Ośrodek " Etap" w Białymstoku,
-
"Monar" w Białymstoku,
-
"Metanoia" w Czarnej Białostockiej,
-
Policja,
-
Białowieski Park Narodowy,
-
TPD w Białymstoku,
-
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Białymstoku,
-
Placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Kontrola Domu
Dziecka w Białowieży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów
dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor
Placówki.
W
przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
w Białowieży Podpisy
kontrolujących:
R.Szpakowicz 1.M.Osipowicz
2004.05.18 2.K.Pasiuk