P
r o t o k ó ł
kontroli Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w
Suwałkach Regon: 000206428
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 22 kwietnia 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 170 z
dnia 21.04.2004., które w imieniu Wojewody wydał
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za okres od 01.01.2003r.
do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto przestrzeganie standardów
opieki i wychowania - opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i
ich modyfikacja
wynikających z :
-
ustawy z dnia 29.11.1990r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
01.09.2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad
przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9
października 2001r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie,
kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie dla pełnoletnich osób z rodzin
zastępczych oraz osób opuszczających niektóre typy placówek
opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, zakłady poprawcze,
schroniska dla nieletnich i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (Dz. U. Nr
120, poz. 1293).
Wyjaśnień w
toku kontroli udzielali:
Sławomir Niedźwiedzki
- dyrektor,
Katarzyna Sikorska
- pracownik socjalny,
Agnieszka Konopka
- pracownik socjalny,
Ewa Starczewska
- psycholog,
Jerzy
Dąbrowski - wychowawca.
Ustalenia kontroli
W dniu
kontroli wg księgi ewidencji w placówce przebywało 36 wychowanków.
Od 01.01.2003r.
do dnia kontroli ruch wychowanków przedstawiał się następująco:
-
wychowankowie, którzy odeszli
do placówek opiekuńczo - wychowawczych o charakterze resocjalizacyjnym - 4,
-
wychowankowie, którzy
powrócili do domu rodzinnego - 24,
-
wychowankowie umieszczeni w
rodzinie zastępczej - 6,
-
wychowankowie usamodzielnieni
- 4,
-
wychowankowie przysposobieni -
0,
-
wychowankowie zgłoszeni do
adopcji - 0.
W dniu
kontroli na ucieczce przebywało 6 wychowanków.
Standardy opieki i wychowania
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że karty pobytu dzieci prowadzone są na bieżąco. Ocenione są
wszystkie sfery rozwoju. Nie we wszystkich przypadkach wyszczególniono znaczące
dla dziecka wydarzenia oraz nie zawsze karty opatrzono komentarzem.
Wywiady środowiskowe sporządzono dla wszystkich rodzin. Pracownicy
socjalni opracowali własne druki wywiadów dostosowane do potrzeb placówki.
Uwzględniane są w nich dysfunkcje występujące w rodzinach, stosunek rodziców do
dzieci, metody wychowawcze stosowane w domu rodzinnym. Wywiady są na bieżąco
aktualizowane wraz ze zmieniającą się sytuacją rodziny. Ponadto odnotowywane są
wszystkie kontakty pracowników z bliższą i dalszą rodziną.
Diagnozy psychologiczno - pedagogiczne opracowane są dla każdego
dziecka.
Diagnozy opracowano rozdzielnie -
oddzielnie sporządził opinię psycholog, a oddzielnie pedagog. W obu przypadkach
opinie opatrzone są wskazówkami do pracy z dzieckiem.
Opinie psychologiczne charakteryzują poziom rozwoju intelektualnego
dziecka, rozwój sfery emocjonalnej i społecznej oraz relacje z rodziną. Opinia
jest opatrzona wskazówkami do pracy z dzieckiem w których
np. jest mowa o udziale dziecka w terapii grupowej. Nie ma jednak wzmianki jaki zakres powinna obejmować terapia. Dotyczy to
również wskazówek typu" "..stymulować rozwój potrzeb poznawczych". Tego rodzaju wskazówki należałoby
uszczegółowić. Ponadto sfera emocjonalna wychowanków powinna być dokładniej
scharakteryzowana.
Opinie pedagogiczne w stopniu dobrym charakteryzują poziom wiadomości i umiejętności szkolnych.
Wyszczególnione są podstawowe dysfunkcje szkolne wychowanków. Jednak wytyczone
wskazówki do pracy z dzieckiem w stosunku do stwierdzonych dysfunkcji są
pobieżne. Brak jest również wzmianki jakie aspekty
należy utrwalać i rozwijać, tak aby dostrzec mocne strony dziecka.
W przypadku wielu opinii zarówno
ze strony psychologa i pedagoga niewiele jest wzmianek o rozwijaniu konkretnych
zainteresowań dzieci. Wiadomości w tym zakresie są bardzo ogólne.
Indywidualne plany pracy z dzieckiem opracowano dla każdego
wychowanka. Forma pisania planów na przestrzeni 3 lat ulegała zmianie.
Wychowawcy opracowujący plany starali się wypracować formę najbardziej
charakteryzującą dziecko. W chwili obecnej plany opracowane są w 5 sferach
rozwoju:
-
podtrzymywanie więzi z
rodziną,
-
wspomaganie systemu
dydaktycznego szkoły,
-
zaspokajanie potrzeb socjalno
- bytowych i zdrowotnych,
-
funkcjonowanie społeczne w
placówce i poza nią,
-
rozwój zainteresowań i
zamiłowań.
W każdej sferze wyznaczono cele
do realizacji, formy i metody pracy z dzieckiem i rodziną oraz przewidziano
odnotowywanie efektów realizowanych zadań.
W planach uwzględniono większość
wskazówek psychologa i pedagoga. Zdarzają się jednak bardzo ważne pominięcia
typu:
Psycholog zaleca pracę nad
niwelowaniem wulgaryzmów. Osoba opracowująca plan pominęła ten aspekt. Dotyczy
to również sfery dydaktycznej, gdzie pedagog wskazuje na problemy z czytaniem
czy pisownią. W planie nie ma o tym wzmianki. Przy zapisach efektów
realizowanych zadań brak dat sporządzonych notatek. Zapisy efektów winne być
sporządzane bardziej precyzyjnie.
W planach zbyt mało uwagi
poświęcono pracy nad rozwojem zainteresowań, wzbogacaniu wiedzy o otaczającym
świecie, kształcenia umiejętności, rozwojowi indywidualnych zdolności. Brak
jest wyznaczonych zadań w celu uczenia planowania zajęć codziennych,
organizacji czasu wolnego czy też uczenia samodzielności w życiu. W przypadku
starszych wychowanków brak jest wzmianki o ich planach na najbliższą
przyszłość.
Indywidualne
plany pracy z dzieckiem są sukcesywnie modyfikowane jednak przy kolejnej
modyfikacji należy uwzględnić powyższe aspekty.
Działania placówki
na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej.
Jednym z
głównych kierunków podejmowanych oddziaływań na osobę dziecka jest umożliwienie
mu powrotu do środowiska rodzinnego. W tym celu placówka nawiązuje i
sukcesywnie rozwija współpracę z rodziną naturalną dziecka. Jest to proces
długotrwały i przebiegający na licznych płaszczyznach. W proces pedagogizacji
rodzin angażowane są liczne instytucje.
Sukcesywnie nawiązywana jest
współpraca z parafiami Kościołów i związków wyznaniowych właściwych ze względu
na miejsce zamieszkania rodziców naturalnych. Proboszcz jednej z parafii
zorganizował pomoc przy remoncie domu. Tym samym współpraca z parafiami powinna
być rozwijana, bowiem należy wykorzystać autorytet Kościoła w małych
środowiskach. Bardzo ważnym elementem jest organizowanie tzw. spotkań
integracyjnych. W maju 2004r. planowane jest zorganizowanie majówki z
ogniskiem, w której wezmą udział rodzice oraz wychowankowie placówki. Ponadto
również w kwietniu
2004r. zorganizowane ma być spotkanie z rodzicami wychowanków na którym zostaną
omówione przepisy dotyczące świadczeń rodzinnych.
Planując zagadnienia do
realizacji w planie pracy z rodziną przewidziano przeprowadzanie z rodzicami
rozmów na temat konieczności utrzymania kontaktów z dzieckiem i odwiedzania
jego na terenie placówki. Rodzice zapraszani są na wszelkiego rodzaju
uroczystości jak np. kolacja wigilijna. Rodzice są również zachęcani do
zabierania dzieci do domu rodzinnego w dni wolne od nauki. W celu pedagogizacji
środowiska rodzinnego przewidziano działania w celu ukazywania sposobów
szukania pracy, pomoc w sporządzaniu pism do urzędów, kształtowanie
umiejętności planowania wydatków i oszczędnego gospodarowania budżetem,
utrzymywanie więzi emocjonalnych między rodzicami, a dziećmi. W tzw. zeszytach
kontaktów odnotowywane są wszystkie wizyty rodzin w placówce oraz wizyty
pracowników w domach rodzinnych wychowanków. W wyniku podejmowanych działań w
2003r do dnia kontroli do domów rodzinnych powróciło 24 wychowanków.
Pracownicy
socjalni przeprowadzając wywiady środowiskowe uwzględniają relacje panujące w
rodzinie, stosowane metody wychowawcze. Szczególnie podkreślane są dysfunkcje
występujące w danej rodzinie. Pracownik socjalny po przeprowadzonym wywiadzie
środowiskowym opracowuje kierunki pracy z daną rodziną. W następstwie należy
zapisywać efekty podejmowanych działań.
Systematycznie
odwiedzanych jest przez rodzinę 21 dzieci. Sporadycznie odwiedzanych jest 11
dzieci. 4 dzieci nie jest odwiedzanych przez rodziców
i wyjeżdża do domu rodzinnego tylko na okazjonalne święta, ferie i wakacje
(duże odległości do domów rodzinnych).
Współpraca z instytucjami
W celu wzmocnienia procesu opiekuńczo
- wychowawczego placówka współpracuje z następującymi instytucjami:
1.
Miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej w zakresie:
-
kierowania wychowanków do
odpowiednich placówek opiekuńczo - wychowawczych,
-
usamodzielnień wychowanków.
2.
Sądami w zakresie:
-
sporządzania opinii okresowych
dotyczących zachowania i postępów w nauce dzieci przebywających w placówce,
-
sporządzania wniosków w
sprawach dotyczących zmiany postanowień sądowych, zmiany środków wychowawczych.
3.
Komendą Miejską Policji w zakresie:
-
przesłuchiwania wychowanków w
charakterze świadków lub uczestników kradzieży, włamań, pobić itp.,
-
prowadzenia pogadanek
dotyczących bezpieczeństwa na drogach, zagrożenia uzależnieniami,
-
interwencji w wypadkach
zagrożenia bezpieczeństwa wychowanków.
4.
Poradnią psychologiczno - pedagogiczną w zakresie:
-
sporządzania orzeczeń
kwalifikacyjnych wychowankom, u których badania psychologiczne wykazały
upośledzenie umysłowe,
-
udziału w posiedzeniach
zespołu do okresowej oceny sytuacji dziecka,
-
udziału pracowników
pedagogicznych placówki w szkoleniach specjalistycznych.
5.
Organizacjami wyznaniowymi i Kościołami w zakresie:
-
oddziaływania
resocjalizacyjnego na rodziców naturalnych, dzieci przebywających w placówce,
-
pomocy materialnej ubogim
rodzicom, dzieci przebywających w placówce.
6.
Szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi, zawodowymi w
zakresie:
-
kształcenia wychowanków,
-
nadrabiania opóźnień
szkolnych,
-
wspólnych oddziaływań
wychowawczych.
7.
Poradniami lekarskimi ogólnymi i specjalistycznymi w
zakresie:
-
opracowania diagnozy
lekarskiej wychowankom,
-
zastosowania odpowiedniego
leczenia potrzebującym wychowankom.
Działalność stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
Na podstawie
protokołów z posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji
dziecka stwierdzono, że w 2003r. odbyło się 6 posiedzeń , zaś
w 2004r. - 1 posiedzenie ww. zespołu.
Tematyka posiedzeń obejmowała:
-
analizę kart pobytu,
-
okresową ocenę sytuacji
dziecka,
-
omówienie stosowanych metod
pracy z dzieckiem i rodziną,
-
ocenę aktualnej sytuacji
dziecka,
-
modyfikację (w miarę potrzeb)
indywidualnych planów pracy z wychowankiem.
Z protokołów wynika, że analizowano również
zagadnienia tj.: badania lekarskie, psychologiczne dzieci, sytuację szkolną,
zachowanie dziecka w placówce i poza nią. W protokołach są informacje dotyczące
umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej.
Podczas kontroli stwierdzono, że tematyka posiedzeń
obejmowała wszystkie zagadnienia określonych w § 11 ust. 1 rozporządzenia w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Organizacja czasu wolnego i zajęcia
terapeutyczne
W placówce
odbywają się różnego typu zajęcia opiekuńczo - wychowawcze. Dzieci uczestniczą
w nich w zależności od zainteresowań. Stwarzane są im warunki do brania udziału
w różnych formach działalności sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej.
Wychowankowie rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia uczestnicząc w
takich zajęciach jak: czytelnicze, z gospodarstwa domowego, sportowe,
komputerowe, plastyczne. Na terenie placówki organizowane są imprezy
okolicznościowe typu: urodziny, imieniny, Dzień Kobiet, Wigilia, śniadanie
wielkanocne.
Dzieci
przebywające w placówce objęte są różnego typy zajęciami terapeutycznymi tj.:
-
zajęcia socjoterapeutyczne,
-
zajęcia psychoterapeutyczne,
-
zajęcia relaksujące,
-
terapia zajęciowa,
-
zajęcia
korekcyjno-wyrównawcze,
-
zajęcia logopedyczne.
Psycholog i pedagog prowadzą terapię indywidualną i
grupową. W placówce realizowane są różne programy terapeutyczne.
1.
Program profilaktyczny - "Życie i miłość" prowadzony
był w okresie od 16 grudnia 2002r. do 17 maja 2003r. w dwóch grupach wiekowych.
Obejmował zagadnienia dotyczące form zdrowego spędzania czasu wolnego,
rozpoznawania uczuć własnych i cudzych, sposobów zachowań asertywnych, spojrzeń
na seksualność w kontekście miłości, odpowiedzialności oraz religii,
cierpienia, niepełnosprawności, władzy i prawa. Program miał na celu
przygotowanie młodzieży do życia w okresie wczesnej dorosłości oraz do życia w
rodzinie.
2.
Program profilaktyczny - "Właściwy wybór dla młodzieży
szkół ponadpodstawowych". Celem programu było uczenie radzenia z negatywnymi
emocjami, doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz ukazanie
konsekwencji sięgania po narkotyki. Program trwał w okresie od 12 lutego do 16
kwietnia 2003r. i obejmował grupę 17 wychowanków w wieku od 13 do 17 lat.
3.
Program zajęć profilaktyczno-wychowawczych - "Spójrz na
agresję inaczej". Celem programu jest zapoznanie młodzieży ze sposobami
wyrażania złości, agresji oraz radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi.
4.
Zajęcia adaptacyjno-integracyjne dla dzieci młodszym
wieku szkolnym z wykorzystaniem technik treningu twórczości. Obejmują one
ćwiczenie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej, doskonalenie
kontaktów interpersonalnych, pokonywanie nieśmiałości, lęku, rozwijanie
aktywności twórczej poprzez uruchamianie wyobraźni.
Dzieci podzielone są na dwie grupy:
młodszą i starszą.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w środy w godzinach 14.00 - 15.00 i 15.00 - 16.00. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb
grupy. W zależności od zagadnień poruszanych na zajęcia zapraszani są goście
np. sędzia, pielęgniarka, pracownicy MOPS, PCPR, policji.
Wypoczynek letni.
W 2003r. z wypoczynku letniego w
formie zorganizowanej skorzystało 11 wychowanków.
Były to
zorganizowane kolonie. W okresie ferii zimowych wychowankowie nie korzystali z
wyjazdów zorganizowanych.
Usamodzielnienia wychowanków
Na podstawie analizy dokumentacji oraz
wyjaśnień dyrektora ustalono, że 2003r. usamodzielniło się 4 wychowanków
placówki. Opracowano im programy usamodzielnienia oraz odpowiednio wcześnie
wnioskowano o wyznaczenie opiekuna usamodzielnienia.
Programy
usamodzielnienia zawierają:
-
plan podejmowanych działań
wynikających z programu oraz terminy ich realizacji,
-
zobowiązanie osoby
usamodzielnianej do realizacji poszczególnych postanowień programu.
Programy
są zgodne z rozporządzeniem z dnia 9.10.2001r. cyt.
powyżej.
Programy
opracowano uwzględniając potrzeby wychowanków. Przewidziano w nich działania w
zakresie:
-
kontynuowania nauki, np.
"złożenie podania do Technikum",
-
poradnictwa, np.
"współdziałanie i wspieranie wychowanka w utrzymywaniu kontaktów z rodziną i ze
środowiskiem",
-
jednorazowego świadczenia
pieniężnego na usamodzielnienie i kontynuowanie nauki, np. "pomoc wychowankowi
w zakupie planowanych rzeczy",
-
spraw mieszkaniowych, np.
"umieszczenie wychowanka na stancji u cioci",
-
pomocy rzeczowej na
zagospodarowanie, np. "wyposażenie pokoju na stancji w niezbędne meble i
planowane przedmioty użytku domowego",
-
podjęcia zatrudnienia, np.
"znalezienie pracy po ukończeniu szkoły",
-
ubezpieczenia zdrowotnego, np.
"zapisanie wychowanka do lekarza rodzinnego".
W planach
wyraźnie określono rolę i zadania opiekuna usamodzielnienia oraz instytucji
wspierających podopiecznego w realizacji poszczególnych zadań.
Plany sporządzone były przy współudziale wychowanka oraz
opiekuna procesu usamodzielnienia.
Kontrola Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w
Suwałkach została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki,
oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Placówki Opiekuńczo-
Wychowawczej w Suwałkach Podpisy kontrolujących:
1.M.Osipowicz
mgr Sławomir Niedźwiedzki 2.K.Pasiuk
19.05.2004r.