P R O T O K Ó Ł
z kontroli problemowej w Starostwie Powiatowym w Sokółce
Regon 050664988, NIP 545-15-02-870
Kontrolę w dniu 17 czerwca i 22 lipca 2009 roku przeprowadzili, starsi inspektorzy wojewódzcy w Wydziale Geodezji i Rolnictwa, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
Michał Hajduczenia - upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku Nr WG.V.IS.0939-14/09
z dnia 16 czerwca 2009 roku.
Wiktor Kużelewski - upoważnienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru
Geodezyjnego i Kartograficznego, Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku Nr WG.V.IS.0939-15/09
z dnia 16 czerwca 2009 roku.
Starostą Sokólskim, wybranym mocą Uchwały Nr I/3/06 Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 23 listopada 2006 roku - w sprawie wyboru Starosty Sokólskiego został Pan Franciszek Budrowski.
Prowadzący zagadnienia z zakresu klasyfikacji gruntów:
- stanowisko pracy w Sokółce - podinspektor Irena Janina Wyrwa obejmuje swym zasięgiem miasta: Sokółka i Krynki oraz gminy: Sokółka, Krynki, Janów, Korycin, Kuźnica, Sidra i Szudziałowo,
- stanowisko pracy w Dąbrowie Białostockiej - podinspektor Grzegorz Rutkowski obejmuje swym zasięgiem miasta Dąbrowa Białostocka i Suchowola oraz gminy: Dąbrowa Białostocka, Suchowola i Nowy Dwór.
Wyjaśnień w zakresie klasyfikacji gruntów udzielał:
- Kierownik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Sokółce - Pan Janusz Kuderewski - Geodeta Powiatowy
Przeprowadzoną kontrolę zarejestrowano w książce kontroli Starostwa Powiatowego w Sokółce pod poz. nr 4.
Temat kontroli.
Ocena prawidłowości i terminowości załatwiania spraw z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w okresie od 01 stycznia 2008 roku do dnia kontroli.
Kontrolą objęto sprawy załatwiane na stanowisku pracy w Sokółce.
W okresie objętym kontrolą wpłynęły 46 sprawy, w tym w roku 2008 - 36 spraw, zaś w roku 2009 do dnia kontroli 10 spraw.
Wszystkie sprawy zostały zarejestrowane w teczce „Rzeczowych wykazów spraw" nr GGN.I.7437.
Sprawy zarejestrowane zarówno w roku 2008 jak i w 2009 dotyczyły przede wszystkim: zmiany lasu na użytek rolny, klasyfikacji gruntów zalesionych i zrekultywowanych, zmiany rodzajów użytków i klas wraz z dostosowaniem zapisów w ewidencji gruntów i budynków do postanowień Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 poz. 454).
Z analizy kontrolowanych akt wynika, że obieg dokumentów dotyczących zmiany użytków i ich klas gleboznawczych w postępowaniu administracyjnym jest właściwy.
Wnioski właścicieli gruntów w tym zakresie trafiają bezpośrednio do Starosty, co jest zgodne z ustawą z dnia 17 maja 1989 roku - Prawo geodezyjne i kartograficzne ( jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. Nr 240 poz. 2027 ).
Zgodnie bowiem z art. 22 ust.1 w/w ustawy, ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów, prowadzą starostowie i do nich powinny trafiać wszystkie podania dotyczące zmiany rodzaju użytków i klas gruntów.
Pracownik starostwa odpowiedzialny za prowadzenie klasyfikacji gruntów, dokonuje analizy wniosku na podstawie znajdujących się w starostwie dokumentów, uwzględniając między innymi dane z operatu ewidencji gruntów i budynków , operatu klasyfikacyjnego, ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, planu urządzenia lasu i uproszczonego planu urządzenia lasu.
Po takiej analizie, o ile zachodziła uzasadniona potrzeba, informował zainteresowanego o koniczności przedłożenia operatu klasyfikacyjnego sporządzonego przez upoważnionego klasyfikatora gleboznawcę wraz z dokumentacją geodezyjną i wykazem zmian gruntowych sporządzoną przez uprawnionego do wykonywania tych prac geodetę.
We wszystkich sprawach dotyczących zmiany rodzaju użytków i klas znajdują się niezbędne do wydania decyzji wymagane prawem dokumenty, załączniki i ekspertyzy - w szczególności, przy zmianie lasu na użytek rolny, zainteresowany w każdym przypadku dostarczał decyzje zezwalającą na taką zmianę do czego zobowiązuje art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 roku - o lasach (jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. nr 45 poz.435 ze zmianami).
Wszystkie operaty klasyfikacyjne były kontrolowane pod względem prawidłowości ustalenia nowych klas i użytków przez inspektora upoważnionego do wykonywania takich kontroli.
Przed wydaniem decyzji, organ w każdym przypadku powiadamiał zainteresowanych o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów w sprawie, zgodnie z wymogami art. 10 § 1 ustawy - kodeks postępowania administracyjnego.
We wszystkich sprawach znajdują się kopie dowodów, opłaty skarbowej wymaganej ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku - o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225 poz.1635).
Od dnia otrzymania ekspertyzy gleboznawczej od upoważnionego klasyfikatora we wszystkich skontrolowanych sprawach były zachowane terminy do wydania decyzji określone w art. 35, ustawy - kodeks postępowania administracyjnego.
Wyniki kontroli zostały wstępnie omówione z Kierownikiem Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości - Panem Januszem Kuderewskim
Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo złożenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle w ciągu 7 dni od daty jego doręczenia.
Protokół podpisano w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
Sokółka, dnia 31 sierpnia 2008 roku.
Kontrolowany: Kontrolujący:
STAROSTA | | Michał Hajduczenia /-/ |
/-/ | | |
inż. Franciszek Budrowski | | Wiktor Kużelewski /-/ |