PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Sejnach -
przeprowadzonej w dniach 8-9 czerwca 2004 roku. REGON 011003004
Dom Pomocy Społecznej w Sejnach jest prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny
Maryi Prowincji Warszawskiej na zlecenie powiatu sejneńskiego. Adres siedziby:
16-500 Sejny, ul. Mickiewicza 10. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Sejnach
jest s. Teresa Synowiec.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 198 z dnia 4 czerwca br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego
przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ przestrzeganie praw mieszkańców
oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2003 r. do 30.04.2004 r.
Wykaz
podstawowych aktów prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004
roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn.
zm.)
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 roku w sprawie domów pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
Ustalenia kontroli
I.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach zawarte są w
Regulaminie Organizacyjnym Domu zatwierdzonym w dniu 25 września 2003 roku
przez siostrę Przełożoną Prowincjalną Prowincji
Warszawskiej. Regulamin wszedł w życie z dniem 1 października 2003 roku. Po
przyjęciu do Domu s. Dyrektor zapoznaje mieszkańca z Domem, z współmieszkankami
oraz z prawami i obowiązkami. Ponadto prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone
są na tablicy ogłoszeń.
Zgodnie z § 14 cytowanego
Regulaminu mieszkanki Domu mają prawo do:
1) poszanowania osobistych praw i godności
ludzkiej,
2) współdecydowania we własnych sprawach,
3) podtrzymywania więzi z rodziną,
przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych,
4) stałej, całodobowej opieki i
pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
5) korzystania ze wszystkich usług
świadczonych przez Dom.
Do obowiązków mieszkanek
należy:
1) współdziałanie z personelem Domu w
zaspokajaniu swoich potrzeb,
2) dbałość o higienę osobistą, wygląd
zewnętrzny i porządek,
3) aktywne w miarę możliwości branie
udziału w prowadzonych zajęciach i życiu Domu,
4) przestrzeganie norm i zasad współżycia
mieszkańców Domu,
5) współpraca z personelem w tworzeniu
dobrej atmosfery Domu,
6) ponoszenie opłat za pobyt w Domu
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) dbałość o osobiste i wspólne
mienie.
Ad. 1) i 2)
W
dniu kontroli w Domu przebywało 25 osób. Mieszkanki Domu swobodnie poruszają
się po całej posesji Domu oraz w miarę potrzeb wychodzą do miasta. Brama
wjazdowa i furtka zamykane są wieczorem o godzinie 2200. Wyjście
oraz przewidywaną godzinę powrotu mieszkanki zgłaszają opiekunce.
Dwadzieścia
cztery mieszkanki zameldowane są w DPS na stałe. Jedna mieszkanka nie wyraża
zgody na stałe zameldowanie, dlatego meldowana jest na pobyt czasowy. Wszystkie
osoby mają dowody osobiste. Mieszkanki biorą udział w wyborach powszechnych. Do
okręgu wyborczego, który znajduje się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej,
dowożone są samochodem służbowym.
W Domu działa samorząd
mieszkanek, wybrany w dniu 28.04.2001 roku ( protokół
ze spotkania). Do samorządu weszły trzy mieszkanki. Jedną z pań w związku z
pogarszającym się zdrowiem zastąpiła w dniu 13.12.2003 r.
inna mieszkanka. Opiekunem samorządu jest s. Halina Łazarczyk.
Spotkania samorządu odbywają się średnio kilka razy do roku. Zgodnie z
protokołami na spotkaniach omawiane były różne sprawy dotyczące życia
społeczności Domu.
Mieszkanki Domu mają
możliwość zgłaszania swoich skarg i wniosków do Dyrektora Domu. W w/w sprawach
zgodnie z napisem na tablicy ogłoszeń s. Dyrektor przyjmuje w poniedziałki i
piątki w godzinach 900 - 1100. Ponadto, w Domu w styczniu
2001 roku założona została książka skarg i wniosków. Do dnia kontroli nie było
w niej żadnych wpisów.
Wszystkie mieszkanki mają
własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich przechowywanie. Osobą
odpowiedzialną za ich przechowywanie jest s. Dyrektor. Pieniądze przechowywane
są w kasie pancernej w kancelarii. Każda mieszkanka ma założony zeszyt
rozchodów i przychodów, pieniądze może pobrać w każdej chwili w wysokości jaką potrzebuje. Mieszkanki bardziej sprawne same
robią sobie zakupy, tym które potrzebują pomocy zakupy
robi pracownik pierwszego kontaktu.
Każda z mieszkanek
posiada własną odzież, bieliznę osobistą, obuwie, kapcie, które kupują z
własnych środków finansowych. W przypadku jej braku Dom uzupełnia stosowną
odzież dostosowaną do rozmiaru i pory roku. Odzież prana jest w pralni, przed
zdaniem nie jest znakowana. Według wyjaśnień s. Dyrektor, osoba
która pierze ubranie wie dokładnie czyje są ubrania.
Mieszkanki mają zapewniony
całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. W kuchence
pomocniczej znajduje się chleb, ciasto, masło, wędlina, dżem, herbata. Posiłki
wydawane są w dwugodzinnym przedziale czasowym tj. śniadanie - 800 -
1000, obiad 1200 - 1400, kolacja 1800
- 2000.
Ad. 3)
Większość mieszkanek ma
stały kontakt z rodziną tj. 21 osób. Jedna mieszkanka jest osobą samotną, jedna
utrzymuje z rodziną kontakt listowny a w przypadku dwu mieszkanek rodziny nie
chcą się z nimi kontaktować. Spotkania osób odwiedzających z mieszkankami
odbywają się w pokojach mieszkalnych, w pokoju gościnnym a w okresie letnim
często w ogrodzie. Osoby odwiedzające przyjeżdżające z daleka mogą przenocować
w Domu w pokoju gościnnym. Jeżeli mieszkanka chce może także sama odwiedzić
rodzinę. Wówczas siostra opiekunka uzgadnia z rodziną czas i termin pobytu
mieszkanki i mieszkanka jest zawożona samochodem Domu. Nie jest prowadzona
żadna dokumentacja kontaktów z rodziną.
Na terenie Domu nie ma
zamontowanego aparatu telefonicznego. Mieszkanki, które chcą zadzwonić,
korzystają z telefonu znajdującego się w kancelarii. Do kancelarii także,
listonosz przynosi całą korespondencję. Listy indywidualnym mieszkankom oddaje
s. Dyrektor. Pomoc w pisaniu listów i ich wysłaniu mieszkankom świadczą
pracownicy pierwszego kontaktu.
Ad. 4)
Dom zapewnia
całodobową opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 7 opiekunek
i jedna pielęgniarka, zatrudniona na ½ etatu. Opiekunki pracują w
systemie trzyzmianowym, tj. w godzinach od 600 do 1400,
od 1400 do 2200, od 2200 do 600.
Pielęgniarka pracuje codziennie w godzinach 700-1100.
Wiek
mieszkanek plasuje się w przedziale od 52 do 93 lat. Cztery mieszkanki są
niepełnosprawne ruchowo, 2 - niewidome, 3 - głuchonieme, 3 - upośledzone
umysłowo, 2 - choroba Alzheimera, 5 - cukrzyca, 3 - z lekkim paraliżem, 3 - z
ogólnego stanu zdrowia. Dziewięć mieszkanek jest leżących i te osoby wymagają
stałej opieki. Na wózkach inwalidzkich poruszają się dwie osoby.
Opieką
medyczną sprawuje lekarz rodzinny z Przychodni Rejonowej w Sejnach. Na wizyty
mieszkanki są dowożone samochodem Domu (bus
siedmioosobowy przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych) a w razie
potrzeby lekarz przychodzi także do Domu. Lekarz rodzinny wydaje mieszkankom
skierowania na badania oraz do szpitala. Ponadto, mieszkańcy są pod stałą
opieką poradni okulistycznej, chirurgicznej, cukrzycowej i wewnętrznej. Jedna
osoba uczęszcza na zajęcia w warsztatach terapii zajęciowej. Dotychczas
mieszkanki nie korzystały z wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne.
Raz w
miesiącu do Domu przyjeżdża jako wolontariusz psycholog. Prowadzi on między
innymi indywidualną terapię oraz omawia z opiekunami kierunki pracy z każdą
mieszkanką. Psycholog prowadzi zeszyt w którym, po
każdym pobycie w Domu, odnotowuje przeprowadzone formy pracy tj. rozmowy z
nowoprzyjętymi mieszkankami, spotkania grupowe, indywidualne rozmowy pod kątem
rozpoznania potrzeb duchowych i psychicznych, konsultacje z pracownikami
pierwszego kontaktu, spotkania z samorządem mieszkanek, szkolenia.
W
Domu nie ma zatrudnionego instruktora terapii zajęciowej. Zajęcia w ramach
terapii zajęciowej prowadzi siostra opiekunka wraz z innymi pracownikami.
Prowadzone są one w formie zajęć: plastycznych, muzycznych, robótek ręcznych
oraz gier i zabaw na świeżym powietrzu. Z prowadzonych zajęć nie ma dokumentacji.
Ad. 5)
Szczególnie
uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Na
święta nie są zapraszane rodziny mieszkanek. Częstymi gośćmi w Domu są
uczniowie ze szkoły w Sejnach, którzy przedstawiają jasełka i inne
przedstawienia. Mieszkanki Domu nie uczestniczą w imprezach i spotkaniach
organizowanych przez inne domy pomocy społecznej. Jedna z mieszkanek pisze
wiersze. Z okazji zdobycia przez nią nagrody i wydania własnego tomiku w Domu
zorganizowano dla niej wieczór autorski.
Opiekę
duszpasterska sprawuje ksiądz katolicki zatrudniony w Domu na ¼ etatu.
Msze św. odprawiane są każdego dnia o godzinie 700, w niedziele o
godzinie 730. Raz w miesiącu przychodzi na rozmowy z mieszkańcami i
spowiedź. Nabożeństwa majowe, czerwcowe prowadzone są przez siostry. W mszach
św. i nabożeństwach odprawianych w Domu czasami uczestniczą mieszkańcy Sejn.
Dom
zapewnia pochówek zmarłym mieszkankom zgodnie z ich wyznaniem. W 2003 roku
zmarły dwie mieszkanki. Pogrzebem tych osób zajmowała się rodzina. Jedna
mieszkanka pochowana została na cmentarzu parafialnym w Sejnach, druga w Korycinie. Mieszkanki Domu opiekują się grobami byłych
mieszkańców. Ze względu na wiek i dużą odległość, na cmentarz mieszkanki
zawożone są samochodem służbowym.
II.
Stopień i efekty realizacji
indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu
Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 1/2004 z dnia 01.07.2004 r.
w sprawie zmiany składu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego,
powołał zespół terapeutyczno-opiekuńczy w składzie: 7
opiekunek i pielęgniarka.
W 2003 roku odbyło się 2
posiedzenia zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, w 2004 - jedno. Z posiedzeń
spisywane są protokoły, w których odnotowano obecne na posiedzeniu osoby oraz
przebieg spotkania. Na posiedzeniach omawiane są efekty świadczonych usług w
stosunku do wszystkich mieszkanek, uzgadniane są działania wspierające
jakie zostaną podjęte do poszczególnych osób oraz jakiej opieki wymagają
poszczególne mieszkanki. Zapisy te są jednak zbyt ogólne, nie wskazują jakie konkretne ustalenia poczyniono w stosunku do
każdej mieszkanki.
Dla wszystkich mieszkanek opracowano indywidualne plany wspierania
mieszkańca (Załącznik nr 1). Wszystkie indywidualne plany wspierania mieszkańca
zostały uzgodnione z mieszkankami. Scharakteryzowano w nich zachowanie psycho-fizyczno-społeczne mieszkanek po przybyciu do dps, określono zasoby mieszkanek oraz ich cechy pozytywne.
Założone cele opieki długoterminowej, krótkoterminowej oraz do najbliższej
realizacji, które nie były i nie są na bieżąco modyfikowane adekwatnie do
zmieniającej się sytuacji mieszkanek. Również ocena realizacja planu w
poszczególnych sferach dokonana została raz i na bieżąco nie była już
modyfikowana. Ustalenia poczynione w stosunku do każdej mieszkanki na
posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego nie znalazły odzwierciedlenia
w planach. Również wskazówki psychologa do pracy z mieszkankami, udzielane
pracownikom pierwszego kontaktu, nie zostały uwzględnione w indywidualnych
planach wspierania mieszkanki.
Każda mieszkanka zna i wie, kto jest jej pracownikiem pierwszego
kontaktu. Wyboru pracownika pierwszego kontaktu mieszkanki dokonują same lub
przy pomocy opiekunek.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 22.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach. W
przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach nie zgadza się z
ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia
co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
s.Teresa Synowie
21.06.2004r.
(data
i podpis dyrektora Domu)