Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34027987   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Domu Pomocy Społecznej w Sejnach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Sejnach - przeprowadzonej w dniach 8-9 czerwca 2004 roku. REGON 011003004

Dom Pomocy Społecznej w Sejnach jest prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Prowincji Warszawskiej na zlecenie powiatu sejneńskiego. Adres siedziby: 16-500 Sejny, ul. Mickiewicza 10. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Sejnach jest s. Teresa Synowiec.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 198 z dnia 4 czerwca br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach,

2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców

w okresie od 01.01.2003 r. do 30.04.2004 r.

Wykaz podstawowych aktów prawnych:

1.      Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.)

2.      Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).

Ustalenia kontroli

I.                   Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.

Prawa i obowiązki mieszkańców Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym Domu zatwierdzonym w dniu 25 września 2003 roku przez siostrę Przełożoną Prowincjalną Prowincji Warszawskiej. Regulamin wszedł w życie z dniem 1 października 2003 roku. Po przyjęciu do Domu s. Dyrektor zapoznaje mieszkańca z Domem, z współmieszkankami oraz z prawami i obowiązkami. Ponadto prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone są na tablicy ogłoszeń.

Zgodnie z § 14 cytowanego Regulaminu mieszkanki Domu mają prawo do:

1)      poszanowania osobistych praw i godności ludzkiej,

2)      współdecydowania we własnych sprawach,

3)      podtrzymywania więzi  z rodziną, przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych,

4)      stałej, całodobowej opieki i pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

5)      korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez Dom.

Do obowiązków mieszkanek należy:

1)      współdziałanie z personelem Domu w zaspokajaniu swoich potrzeb,

2)      dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny i porządek,

3)      aktywne w miarę możliwości branie udziału w prowadzonych zajęciach i życiu Domu,

4)      przestrzeganie norm i zasad współżycia mieszkańców Domu,

5)      współpraca z personelem w tworzeniu dobrej atmosfery Domu,

6)      ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

7)      dbałość o osobiste i wspólne mienie.

Ad. 1) i 2)

W dniu kontroli w Domu przebywało 25 osób. Mieszkanki Domu swobodnie poruszają się po całej posesji Domu oraz w miarę potrzeb wychodzą do miasta. Brama wjazdowa i furtka zamykane są wieczorem o godzinie 2200. Wyjście oraz przewidywaną godzinę powrotu mieszkanki zgłaszają opiekunce.

Dwadzieścia cztery mieszkanki zameldowane są w DPS na stałe. Jedna mieszkanka nie wyraża zgody na stałe zameldowanie, dlatego meldowana jest na pobyt czasowy. Wszystkie osoby mają dowody osobiste. Mieszkanki biorą udział w wyborach powszechnych. Do okręgu wyborczego, który znajduje się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, dowożone są samochodem służbowym.

W Domu działa samorząd mieszkanek, wybrany w dniu 28.04.2001 roku ( protokół ze spotkania). Do samorządu weszły trzy mieszkanki. Jedną z pań w związku z pogarszającym się zdrowiem zastąpiła w dniu 13.12.2003 r. inna mieszkanka. Opiekunem samorządu jest s. Halina Łazarczyk. Spotkania samorządu odbywają się średnio kilka razy do roku. Zgodnie z protokołami na spotkaniach omawiane były różne sprawy dotyczące życia społeczności Domu.

Mieszkanki Domu mają możliwość zgłaszania swoich skarg i wniosków do Dyrektora Domu. W w/w sprawach zgodnie z napisem na tablicy ogłoszeń s. Dyrektor przyjmuje w poniedziałki i piątki w godzinach 900 - 1100. Ponadto, w Domu w styczniu 2001 roku założona została książka skarg i wniosków. Do dnia kontroli nie było w niej żadnych wpisów.

Wszystkie mieszkanki mają własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich przechowywanie. Osobą odpowiedzialną za ich przechowywanie jest s. Dyrektor. Pieniądze przechowywane są w kasie pancernej w kancelarii. Każda mieszkanka ma założony zeszyt rozchodów i przychodów, pieniądze może pobrać w każdej chwili w wysokości jaką potrzebuje. Mieszkanki bardziej sprawne same robią sobie zakupy, tym które potrzebują pomocy zakupy robi pracownik pierwszego kontaktu.

Każda z mieszkanek posiada własną odzież, bieliznę osobistą, obuwie, kapcie, które kupują z własnych środków finansowych. W przypadku jej braku Dom uzupełnia stosowną odzież dostosowaną do rozmiaru i pory roku. Odzież prana jest w pralni, przed zdaniem nie jest znakowana. Według wyjaśnień s. Dyrektor, osoba która pierze ubranie wie dokładnie czyje są ubrania.

Mieszkanki mają zapewniony całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. W kuchence pomocniczej znajduje się chleb, ciasto, masło, wędlina, dżem, herbata. Posiłki wydawane są w dwugodzinnym przedziale czasowym tj. śniadanie - 800 - 1000, obiad 1200 - 1400, kolacja 1800 - 2000.

Ad. 3)

Większość mieszkanek ma stały kontakt z rodziną tj. 21 osób. Jedna mieszkanka jest osobą samotną, jedna utrzymuje z rodziną kontakt listowny a w przypadku dwu mieszkanek rodziny nie chcą się z nimi kontaktować. Spotkania osób odwiedzających z mieszkankami odbywają się w pokojach mieszkalnych, w pokoju gościnnym a w okresie letnim często w ogrodzie. Osoby odwiedzające przyjeżdżające z daleka mogą przenocować w Domu w pokoju gościnnym. Jeżeli mieszkanka chce może także sama odwiedzić rodzinę. Wówczas siostra opiekunka uzgadnia z rodziną czas i termin pobytu mieszkanki i mieszkanka jest zawożona samochodem Domu. Nie jest prowadzona żadna dokumentacja kontaktów z rodziną.

Na terenie Domu nie ma zamontowanego aparatu telefonicznego. Mieszkanki, które chcą zadzwonić, korzystają z telefonu znajdującego się w kancelarii. Do kancelarii także, listonosz przynosi całą korespondencję. Listy indywidualnym mieszkankom oddaje s. Dyrektor. Pomoc w pisaniu listów i ich wysłaniu mieszkankom świadczą pracownicy pierwszego kontaktu.

Ad. 4)

Dom zapewnia całodobową opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 7 opiekunek i jedna pielęgniarka, zatrudniona na ½ etatu. Opiekunki pracują w systemie trzyzmianowym, tj. w godzinach od 600 do 1400, od 1400 do 2200, od 2200 do 600. Pielęgniarka pracuje codziennie w godzinach 700-1100.

Wiek mieszkanek plasuje się w przedziale od 52 do 93 lat. Cztery mieszkanki są niepełnosprawne ruchowo, 2 - niewidome, 3 - głuchonieme, 3 - upośledzone umysłowo, 2 - choroba Alzheimera, 5 - cukrzyca, 3 - z lekkim paraliżem, 3 - z ogólnego stanu zdrowia. Dziewięć mieszkanek jest leżących i te osoby wymagają stałej opieki. Na wózkach inwalidzkich poruszają się dwie osoby.

Opieką medyczną sprawuje lekarz rodzinny z Przychodni Rejonowej w Sejnach. Na wizyty mieszkanki są dowożone samochodem Domu (bus siedmioosobowy przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych) a w razie potrzeby lekarz przychodzi także do Domu. Lekarz rodzinny wydaje mieszkankom skierowania na badania oraz do szpitala. Ponadto, mieszkańcy są pod stałą opieką poradni okulistycznej, chirurgicznej, cukrzycowej i wewnętrznej. Jedna osoba uczęszcza na zajęcia w warsztatach terapii zajęciowej. Dotychczas mieszkanki nie korzystały z wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne.

Raz w miesiącu do Domu przyjeżdża jako wolontariusz psycholog. Prowadzi on między innymi indywidualną terapię oraz omawia z opiekunami kierunki pracy z każdą mieszkanką. Psycholog prowadzi zeszyt w którym, po każdym pobycie w Domu, odnotowuje przeprowadzone formy pracy tj. rozmowy z nowoprzyjętymi mieszkankami, spotkania grupowe, indywidualne rozmowy pod kątem rozpoznania potrzeb duchowych i psychicznych, konsultacje z pracownikami pierwszego kontaktu, spotkania z samorządem mieszkanek, szkolenia.

W Domu nie ma zatrudnionego instruktora terapii zajęciowej. Zajęcia w ramach terapii zajęciowej prowadzi siostra opiekunka wraz z innymi pracownikami. Prowadzone są one w formie zajęć: plastycznych, muzycznych, robótek ręcznych oraz gier i zabaw na świeżym powietrzu.  Z prowadzonych zajęć nie ma dokumentacji.

Ad. 5)

Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Na święta nie są zapraszane rodziny mieszkanek. Częstymi gośćmi w Domu są uczniowie ze szkoły w Sejnach, którzy przedstawiają jasełka i inne przedstawienia. Mieszkanki Domu nie uczestniczą w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne domy pomocy społecznej. Jedna z mieszkanek pisze wiersze. Z okazji zdobycia przez nią nagrody i wydania własnego tomiku w Domu zorganizowano dla niej wieczór autorski.

Opiekę duszpasterska sprawuje ksiądz katolicki zatrudniony w Domu na ¼ etatu. Msze św. odprawiane są każdego dnia o godzinie 700, w niedziele o godzinie 730. Raz w miesiącu przychodzi na rozmowy z mieszkańcami i spowiedź. Nabożeństwa majowe, czerwcowe prowadzone są przez siostry. W mszach św. i nabożeństwach odprawianych w Domu czasami uczestniczą mieszkańcy Sejn.

Dom zapewnia pochówek zmarłym mieszkankom zgodnie z ich wyznaniem. W 2003 roku zmarły dwie mieszkanki. Pogrzebem tych osób zajmowała się rodzina. Jedna mieszkanka pochowana została na cmentarzu parafialnym w Sejnach, druga w Korycinie. Mieszkanki Domu opiekują się grobami byłych mieszkańców. Ze względu na wiek i dużą odległość, na cmentarz mieszkanki zawożone są samochodem służbowym.

II.                Stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.

Dyrektor Domu Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 1/2004 z dnia 01.07.2004 r.

w sprawie zmiany składu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, powołał zespół terapeutyczno-opiekuńczy w składzie: 7 opiekunek i pielęgniarka.

W 2003 roku odbyło się 2 posiedzenia zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, w 2004 - jedno. Z posiedzeń spisywane są protokoły, w których odnotowano obecne na posiedzeniu osoby oraz przebieg spotkania. Na posiedzeniach omawiane są efekty świadczonych usług w stosunku do wszystkich mieszkanek, uzgadniane są działania wspierające jakie zostaną podjęte do poszczególnych osób oraz jakiej opieki wymagają poszczególne mieszkanki. Zapisy te są jednak zbyt ogólne, nie wskazują jakie konkretne ustalenia poczyniono w stosunku do każdej mieszkanki.

Dla wszystkich mieszkanek opracowano indywidualne plany wspierania mieszkańca (Załącznik nr 1). Wszystkie indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały uzgodnione z mieszkankami. Scharakteryzowano w nich zachowanie psycho-fizyczno-społeczne mieszkanek po przybyciu do dps, określono zasoby mieszkanek oraz ich cechy pozytywne. Założone cele opieki długoterminowej, krótkoterminowej oraz do najbliższej realizacji, które nie były i nie są na bieżąco modyfikowane adekwatnie do zmieniającej się sytuacji mieszkanek. Również ocena realizacja planu w poszczególnych sferach dokonana została raz i na bieżąco nie była już modyfikowana. Ustalenia poczynione w stosunku do każdej mieszkanki na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego nie znalazły odzwierciedlenia w planach. Również wskazówki psychologa do pracy z mieszkankami, udzielane pracownikom pierwszego kontaktu, nie zostały uwzględnione w indywidualnych planach wspierania mieszkanki.

Każda mieszkanka zna i wie, kto jest jej pracownikiem pierwszego kontaktu. Wyboru pracownika pierwszego kontaktu mieszkanki dokonują same lub przy pomocy opiekunek.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 22.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach. W przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Sejnach nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia co od zawartych w protokole ustaleń.

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysława Nartowicz

s.Teresa Synowie

21.06.2004r.

(data i podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.07.2004 00:00:00
Data publikacji:  06.07.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  06.07.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl