Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028802   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  PROBLEMOWEJ

przeprowadzonej w dniu 7 czerwca 2004r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży, z siedzibą przy ul. Dwornej 23 B, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

- prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Kontrolę przeprowadziły:

-  Małgorzata Czyżewska - Worobiej- Przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,

-Katarzyna Kuprianowicz- Spirydonow- pracownik socjalny/ pedagog- członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 2/ 04 i BDG. I. 0137- 1/ 4/ 04

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielała :

1.      Pani Małgorzata Dubowik-  inspektor w  Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży.

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98,   poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży.

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży został powołany przez Prezydenta Miasta Łomży, na mocy Zarządzenia Nr 21/ 02 z dnia 2.10.2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego, wyrażonej w piśmie z dnia 7.05.2002r.

Powiatowy Zespół w Łomży jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności osób, zamieszkujących miasto Łomżę oraz powiaty: łomżyński i zambrowski. Obszar działania Powiatowego Zespołu w Łomży, obejmujący swym zasięgiem więcej niż jeden powiat został ustalony w trybie art. 6a ust. 2 w/w ustawy tj. na mocy Rozporządzenia Wojewody Podlaskiego Nr 18 / 02 z dnia 4.06.2002r.

W skład Powiatowego Zespołu w Łomży wchodzą przewodniczący i 10 członków ( 6 lekarzy, 2 pracowników socjalnych, 1 doradca zawodowy/ pedagog i 1 psycholog/ pracownik socjalny ), powołanych przez Prezydenta Miasta Łomży na mocy Zarządzenia Nr 22/ 02 z dnia 2.10.2004r., na wniosek przewodniczącej Zespołu. Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Wojewodę Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. ( Dz. U. Nr. 139. poz.1328 ) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2004r. - 31.05.2004r.

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

1775/ 04; 1776/ 04; 1778/ 04; 1779/ 04; 1780/ 04;

1781/ 04; 1782/ 04; 1790/ 04; 1791/ 04; 1793/ 04

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

6592/ 04; 6593/ 04; 6598/ 04; 6604/ 04; 6616/ 04;

6651/ 04; 6652/ 04; 6690/ 04; 6691/ 04; 6697/ 04

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby do tego uprawnione- przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r., dane osobowe dziecka i przedstawiciela ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności ( w 2 przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku stałego, a w 8 przypadkach do zasiłku pielęgnacyjnego ), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku oraz podpis przedstawiciela ustawowego dziecka.

2. Do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. We wszystkich skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza kompletności formalnej wniosku.

3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego: pediatry i psychologa lub pracownika socjalnego.

4. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu

przedmiotowym. Członkowie składu orzekającego sporządzili odpowiednio oceny: psychologiczne i społeczne.

6. Z odbytych posiedzeń ( odpowiednio w dniach: 10.03.2004r; 30.03.2004r. i 14.04.2004r.), sporządzono protokoły, zawierające wszystkie elementy, w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W trzech przypadkach, w związku z nie zaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie sformułowano wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składu orzekającego. W czterech ze skontrolowanych spraw ustalenia członka składu orzekającego ( pracownika socjalny ) były odmienne od ustaleń lekarza.

7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności. Wszystkie orzeczenia zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1- 14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego ( za pokwitowaniem na orzeczeniu i w rejestrze ) lub doręczone przez gońca za pokwitowaniem. W dwóch przypadkach przedstawiciele ustawowi dzieci zaskarżyli wydane orzeczenia i Powiatowy Zespół, po ponownej analizie stanu faktycznego w sprawie - uchylił je w trybie art. 132 KPA, uwzględniając w obu przypadkach w całości żądania stron, zawarte w odwołaniach tj: zaliczył dzieci do osób niepełnosprawnych z jednoczesnym wskazaniem o konieczności stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji. Pozostałe orzeczenia nie zostały zaskarżone.

9. Wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały rozpatrzone z zachowaniem obowiązujących terminów.

Skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia niepełnosprawności, złożone przez przedstawicieli ustawowych osób, które nie ukończyły 16 r. życia, zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem formalnym.

II. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ konsultacje z poradni specjalistycznych: 3/ wyniki badań diagnostycznych.

2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).

3. Stwierdzone schorzenia w trzech ( 3 ) przypadkach nie stanowiły podstawy do zaliczenia od osób niepełnosprawnych. W pozostałych siedmiu ( 7 ) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w pięciu ( 5 ) przypadkach orzeczono jedynie o konieczności  stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a w dwóch ( 2 ) przypadkach stwierdzono jednocześnie konieczność stałej lub długotrwałej opieki innej osoby  w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.

4. We wszystkich przypadkach zaliczenia do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania. W sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r.

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 r. życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt 1 i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: imię i nazwisko osoby zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania, numer PESEL, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia ( w 4 przypadkach- odpowiednie zatrudnienie, w 3 przypadkach- korzystanie z systemu pomocy społecznej i środowiskowego wsparcia, w 2 przypadkach ustalenie uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego i w 1 przypadku - korzystanie z przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i pomocy technicznych ) oraz podpis osoby zainteresowanej.

2. Do wszystkich wniosków załączono zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby zasadniczej i opis stanu zdrowia- zgodnie z § 3 ust. 2 pkt. 1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

3. W każdej sprawie została przeprowadzona analiza wstępna kompletności formalnej wniosku.

4. We wszystkich sprawach dokonano prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru specjalistów do składu orzekającego ( lekarzy: internisty, neurologa i psychiatry oraz w zależności od celu orzekania i sytuacji społeczno zawodowej wnioskodawcy- doradcy zawodowego, psychologa lub pracownika socjalnego ).

5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

6. Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył zainteresowanych odpowiednio: 4 osoby do znacznego stopnia niepełnosprawności,  1 osobę do umiarkowanego stopnia, 4 osoby do lekkiego stopnia niepełnosprawności i w stosunku do 1 osoby orzekł o braku niepłnosprawności.

7. Z odbytych odpowiednio w dniach: 22.01.2004r.; 26.01.2004r.; 19.02.2004r.; 4.03.2004r.; 15.03.2004r. posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające wszystkie ustalenia wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, ustalenie okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu orzekającego.

8. Ustalenia, zawarte w ocenach specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności.

9. Orzeczenia zostały doręczone osobom zainteresowanym prawidłowo tj: odebrane osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego ( za pokwitowaniem na orzeczeniu i w prowadzonym rejestrze ). Orzeczenia nie zostały zaskarżone. Wydane orzeczenia zawierają wszystkie elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

Skontrolowane wnioski w sprawie wydania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem formalnym.

II. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z obowiązującymi procedurami.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ karty informacyjne leczenia szpitalnego 3/ wyniki badań diagnostycznych ( badań laboratoryjnych, EKG i ECHO serca , audiogramy ).

2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).

3. Stwierdzone schorzenia w jednym ( 1 ) przypadku nie stanowiły podstawy do zaliczenia od osób niepełnosprawnych. W pozostałych dziewięciu ( 9 ) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w czterech ( 4 ) przypadkach orzeczono lekki stopień niepełnosprawności, w jednym ( 1 ) orzeczono umiarkowany stopień niepełnosprawności i w czterech ( 4 ) znaczny stopień niepełnosprawności.

4. We wszystkich przypadkach zaliczenia do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, datę/ okres powstania niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

5. Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osoby orzekanej.

Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r.

Wnioski końcowe.

            Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Łomży 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i 10 skontrolowanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, iż jest ona kompletna pod względem formalnym i merytorycznym.

Postępowanie o ustalenie stopnia niepełnosprawności i niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo ( przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację ). Czynności, związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń były podejmowane przez Zespół niezwłocznie i rozpatrywane z zachowaniem obowiązujących terminów. W aktach przedmiotowych spraw znajdują się stosowne oceny, sporządzone przez członków składu orzekającego. Ustalenia, wynikające z poszczególnych ocen, dokonywanych przez specjalistów w toku postępowania ( lekarzy, pracowników socjalnych, psychologów, doradców zawodowych ) są spójne z ustaleniami zawartymi w protokołach z posiedzeń i orzeczeniach.

Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności doradców Łomży, zawierają wszystkie elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Wskazania w wydanych orzeczeniach ( i w sporządzonych w toku postępowania ocenach członków składu ) zostały określone adekwatnie do orzeczonego stopnia czy niepełnosprawności.

Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest przez Zespół w sposób uporządkowany, przejrzysty i schludny.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o:

1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:                                                                       KONTROLUJĄCY:

 

Tamara Małachowska                                                           Małgorzata Czyżewska- Worobiej

                                                                                              Katarzyna Kuprianowicz- Spirydonow

 

Dnia:16.06.2004r.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  07.07.2004 00:00:00
Data publikacji:  07.07.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  07.07.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl