PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w dniu 7
czerwca 2004r. w Powiatowym Zespole
do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży, z siedzibą przy ul. Dwornej 23
B, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:
- prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów,
standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności.
Kontrolę
przeprowadziły:
- Małgorzata Czyżewska - Worobiej- Przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania
o Niepełnosprawności,
-Katarzyna Kuprianowicz-
Spirydonow-
pracownik socjalny/ pedagog- członek
składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,
na
podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r.
udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust.
5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG. I. 0137- 1/ 2/ 04 i
BDG. I. 0137- 1/ 4/ 04
W
toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielała
:
1.
Pani Małgorzata Dubowik-
inspektor w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Łomży.
W
trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych
w niżej wymienionych aktach prawnych:
1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (
Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w
sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr
139, poz. 1328 ),
3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie
kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr
17, poz. 162),
4. Kodeksie Postępowania
Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn.
zm.).
USTALENIA KONTROLI:
I. Prawidłowość trybu powołania
Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży.
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Łomży został powołany przez Prezydenta Miasta Łomży, na
mocy Zarządzenia Nr 21/ 02 z dnia 2.10.2002r., zgodnie
z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego,
wyrażonej w piśmie z dnia 7.05.2002r.
Powiatowy Zespół w Łomży jest organem właściwym
miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności
osób, zamieszkujących miasto Łomżę oraz powiaty: łomżyński i zambrowski. Obszar działania Powiatowego Zespołu w Łomży,
obejmujący swym zasięgiem więcej niż jeden powiat został ustalony w trybie art.
6a ust. 2 w/w ustawy tj. na mocy Rozporządzenia Wojewody Podlaskiego Nr 18 / 02
z dnia 4.06.2002r.
W skład Powiatowego Zespołu w Łomży wchodzą
przewodniczący i 10 członków ( 6 lekarzy, 2 pracowników socjalnych, 1 doradca
zawodowy/ pedagog i 1 psycholog/ pracownik socjalny ), powołanych
przez Prezydenta Miasta Łomży na mocy Zarządzenia Nr 22/ 02 z dnia 2.10.2004r., na wniosek przewodniczącej Zespołu. Wszyscy członkowie
Powiatowego Zespołu spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21
rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika
Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Wojewodę Podlaskiego, uprawniające
do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.
II. Prawidłowość i jednolitość
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. ( Dz. U. Nr. 139. poz.1328 ) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu
niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz przepisami dotyczącymi
orzekania.
W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania
obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące
osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2004r. - 31.05.2004r.
- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:
1775/ 04;
1776/ 04; 1778/ 04; 1779/ 04; 1780/ 04;
1781/ 04; 1782/
04; 1790/ 04; 1791/ 04; 1793/ 04
-
powyżej 16 roku życia o następujących numerach:
6592/ 04;
6593/ 04; 6598/ 04; 6604/ 04; 6616/ 04;
6651/ 04;
6652/ 04; 6690/ 04; 6691/ 04; 6697/ 04
Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie
niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.
I. Ocena formalno-prawna
1. Wszystkie skontrolowane wnioski o
ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby
do tego uprawnione- przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z §
6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia
15.07.2003r., dane osobowe dziecka i przedstawiciela
ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o
niepełnosprawności ( w 2 przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu
uprawnień do zasiłku stałego, a w 8 przypadkach do zasiłku pielęgnacyjnego ),
oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych,
zawartych we wniosku oraz podpis przedstawiciela ustawowego dziecka.
2. Do wszystkich wniosków załączono
dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1
w/ w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu
zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń
orzeczniczych. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z
wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich
skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed
dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia. We wszystkich
skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza kompletności
formalnej wniosku.
3. We wszystkich przypadkach dokonano
prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego: pediatry i psychologa
lub pracownika socjalnego.
4. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia
spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom
zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
5. Oceny stanu zdrowia dzieci
sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po
dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu
przedmiotowym. Członkowie składu orzekającego sporządzili
odpowiednio oceny: psychologiczne i społeczne.
6. Z odbytych posiedzeń ( odpowiednio w
dniach: 10.03.2004r; 30.03.2004r. i 14.04.2004r.), sporządzono protokoły, zawierające wszystkie elementy,
w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W
trzech przypadkach, w związku z nie zaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie
sformułowano wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienie rozstrzygnięć i
opatrzono je podpisami członków składu orzekającego. W czterech ze
skontrolowanych spraw ustalenia członka składu orzekającego ( pracownika socjalny ) były odmienne od ustaleń lekarza.
7. Ustalenia, zawarte w protokołach
znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności. Wszystkie
orzeczenia zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy
wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1- 14 rozporządzenia z
dnia 15.07.2003r.
8. Orzeczenia zostały doręczone
przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane
osobiście w dniu posiedzenia składu orzekającego ( za pokwitowaniem na
orzeczeniu i w rejestrze ) lub doręczone przez gońca
za pokwitowaniem. W dwóch przypadkach przedstawiciele ustawowi dzieci
zaskarżyli wydane orzeczenia i Powiatowy Zespół, po ponownej analizie stanu
faktycznego w sprawie - uchylił je w trybie art. 132 KPA, uwzględniając w obu
przypadkach w całości żądania stron, zawarte w odwołaniach tj:
zaliczył dzieci do osób niepełnosprawnych z jednoczesnym wskazaniem o
konieczności stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie leczenia,
rehabilitacji i edukacji. Pozostałe orzeczenia nie zostały zaskarżone.
9. Wnioski o ustalenie
niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały rozpatrzone z zachowaniem
obowiązujących terminów.
Skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia
niepełnosprawności, złożone przez przedstawicieli ustawowych osób, które nie
ukończyły 16 r. życia, zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem formalnym.
II. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z
obowiązującymi procedurami.
1. Dokumentacją
medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności
organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do
wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1
rozporządzenia z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia
szpitalnego, 2/ konsultacje z poradni specjalistycznych: 3/ wyniki badań
diagnostycznych.
2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały
sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu
bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji
medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).
3. Stwierdzone schorzenia w trzech ( 3 ) przypadkach nie stanowiły podstawy do
zaliczenia od osób niepełnosprawnych. W pozostałych siedmiu ( 7 ) sprawach
zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w pięciu ( 5 ) przypadkach
orzeczono jedynie o konieczności stałego współudziału na co dzień
opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a w dwóch ( 2 )
przypadkach stwierdzono jednocześnie konieczność stałej lub długotrwałej opieki
innej osoby w związku ze znacznie
ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.
4. We wszystkich przypadkach zaliczenia
do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy
ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na
jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania
niepełnosprawności oraz wskazania. W sporządzonych przez lekarzy ocenach
zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do
wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.
Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski
przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności
zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w
rozporządzeniu z 15.07.2003r.
Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia
niepełnosprawności osób powyżej 16 r. życia.
I. Ocena formalno-prawna
1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od
osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt
1 i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: imię i nazwisko
osoby zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania, numer
PESEL, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia ( w 4
przypadkach- odpowiednie zatrudnienie, w 3 przypadkach- korzystanie z systemu
pomocy społecznej i środowiskowego wsparcia, w 2 przypadkach ustalenie
uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego i w 1 przypadku - korzystanie z
przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i pomocy technicznych ) oraz
podpis osoby zainteresowanej.
2. Do wszystkich wniosków załączono
zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby
zasadniczej i opis stanu zdrowia- zgodnie z § 3 ust. 2 pkt.
1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich
skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie
wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli
zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia.
3. W każdej sprawie została
przeprowadzona analiza wstępna kompletności formalnej wniosku.
4. We wszystkich sprawach dokonano
prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru
specjalistów do składu orzekającego ( lekarzy: internisty, neurologa i
psychiatry oraz w zależności od celu orzekania i sytuacji społeczno zawodowej
wnioskodawcy- doradcy zawodowego, psychologa lub pracownika socjalnego
).
5. Zawiadomienia o terminie
rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom
zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
6. Oceny stanu zdrowia sporządził
lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył zainteresowanych
odpowiednio: 4 osoby do znacznego stopnia niepełnosprawności, 1 osobę do umiarkowanego stopnia, 4
osoby do lekkiego stopnia niepełnosprawności i w stosunku do 1 osoby orzekł o
braku niepłnosprawności.
7. Z odbytych odpowiednio w dniach:
22.01.2004r.; 26.01.2004r.; 19.02.2004r.; 4.03.2004r.;
15.03.2004r. posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające wszystkie ustalenia
wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze,
ustalenie okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności,
okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono
pieczątką Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu
orzekającego.
8. Ustalenia, zawarte w ocenach
specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu
niepełnosprawności.
9. Orzeczenia zostały doręczone osobom
zainteresowanym prawidłowo tj: odebrane osobiście w
dniu posiedzenia składu orzekającego ( za pokwitowaniem na orzeczeniu i w
prowadzonym rejestrze ). Orzeczenia nie zostały
zaskarżone. Wydane orzeczenia zawierają wszystkie elementy, wynikające z § 13
ust. 2 w/ w rozporządzenia.
Skontrolowane wnioski w sprawie wydania orzeczeń o
stopniu niepełnosprawności zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem
formalnym.
II. Ocena orzecznicza - w aspekcie zgodności z
obowiązującymi procedurami.
1. Dokumentacją
medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności
organizmu dzieci w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do
wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia z
15.07.2003r. ) oraz
dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/
karty informacyjne leczenia szpitalnego 3/ wyniki badań diagnostycznych ( badań
laboratoryjnych, EKG i ECHO serca , audiogramy ).
2. Oceny stanu zdrowia zostały
sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu
bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji
medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).
3. Stwierdzone schorzenia w jednym ( 1 ) przypadku nie stanowiły podstawy do zaliczenia
od osób niepełnosprawnych. W pozostałych dziewięciu ( 9 ) sprawach
zaliczono do osób niepełnosprawnych, z czego w czterech ( 4 ) przypadkach
orzeczono lekki stopień niepełnosprawności, w jednym ( 1 ) orzeczono
umiarkowany stopień niepełnosprawności i w czterech ( 4 ) znaczny stopień
niepełnosprawności.
4. We wszystkich przypadkach zaliczenia
do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza zostały zawarte wszystkie elementy
ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na
jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, datę/ okres powstania
niepełnosprawności. W sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została
spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i
okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.
5. Wskazania, wynikające z art. 6 b
ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do
orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osoby
orzekanej.
Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski
przedstawicieli ustawowych dzieci w sprawie ustalenia niepełnosprawności
zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w
rozporządzeniu z 15.07.2003r.
Wnioski
końcowe.
Analiza losowo wybranej
dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy
Zespół w Łomży 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i 10
skontrolowanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, iż jest ona
kompletna pod względem formalnym i merytorycznym.
Postępowanie o ustalenie stopnia niepełnosprawności i
niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo (
przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację
). Czynności, związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie
orzeczeń były podejmowane przez Zespół niezwłocznie i rozpatrywane z
zachowaniem obowiązujących terminów. W aktach przedmiotowych spraw znajdują się
stosowne oceny, sporządzone przez członków składu orzekającego. Ustalenia,
wynikające z poszczególnych ocen, dokonywanych przez specjalistów w toku
postępowania ( lekarzy, pracowników socjalnych, psychologów, doradców zawodowych ) są spójne z ustaleniami zawartymi w protokołach
z posiedzeń i orzeczeniach.
Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy
Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności doradców Łomży, zawierają
wszystkie elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Wskazania w wydanych orzeczeniach ( i w sporządzonych w
toku postępowania ocenach członków składu ) zostały określone adekwatnie do
orzeczonego stopnia czy niepełnosprawności.
Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest
przez Zespół w sposób uporządkowany, przejrzysty i schludny.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Jednocześnie
informuje się o:
1/
przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni
od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co
ustaleń, zawartych w protokole.
2/
przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od
daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.
KONTROLOWANY: KONTROLUJĄCY:
Tamara
Małachowska Małgorzata
Czyżewska- Worobiej
Katarzyna
Kuprianowicz- Spirydonow
Dnia:16.06.2004r.