 |
 |
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych |
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego |
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie |
Informacje o stanie Urzędu |
Jednostki podporządkowane |
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę |
|
|
 |
|
|
Opiekunowie |
|
|
 |
|
|
|
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
|
|
|
Kategoria: Kontrola problemowa - hotel "ŻUBRÓWKA", ul. Olgi Gabiec 6, Białowieża. Zobacz inne informacje z tej kategorii.
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej przeprowadzonej w Hotelu**** „ŻUBRÓWKA”, położonym w Białowieży, ul. Olgi Gabiec 6.
Kontrola przeprowadzona została w dniu 05.07.2004r. przez:
Małgorzatę Luto - starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr 48/04 z dnia 2 lipca 2004r. Pani Ewy Stachowicz - Zastępcy Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie: IWA sp. zo.o. w Warszawie, ul. Sobieskiego 1/17, NIP: 543-18-48-708, REGON: 050821650
Kierownik Hotelu**** „ŻUBRÓWKA” w Białowieży: Pan Andrzej Malinowski (Pełnomocnik Zarządu „IWA” sp. z o.o.).
Kontrola przeprowadzona została w obecności: Pani Izabeli Kuczyńskiej-Kierownika Recepcji i Pięter.
Temat kontroli: Spełnianie przez obiekt hotelarski zaszeregowany do rodzaju hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług.
Zbadano spełnianie przez Hotel „ŻUBRÓWKA”, kat.**** (cztery gwiazdki) położony w Białowieży, ul. Olgi Gabiec 6:
wymagań, określonych w art.35 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 29.08.1997r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.578, zm. Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz.1152, Dz.U. z 2003r. nr 203, poz.1966, Dz.U. z 2004r. Nr 62, poz.576, Dz.U. z 2004r. Nr 96, poz. 959) oraz w § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13.06.2001r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 66, poz.665, zm. Dz.U. z 2002r. nr 142, poz.1190);
wymagań co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, określonych w art.35 ust.1 pkt.1 ustawy oraz w załączniku nr 1 powyższego rozporządzenia, a także minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 w/w rozporządzenia.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
Spełnianie przez Hotel**** „ŻUBRÓWKA” w Białowieży wymagań określonych w art.35 ust. 1 pkt. 2 ustawy o usługach turystycznych oraz § 4 rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie było dokumentowane w zakresie wymagań:
opinią nr 2/HK/2004 z dn. 17.02.2004r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce, stwierdzającą, że Hotel „ŻUBRÓWKA” w Białowieży spełnia wymagania higieniczno-sanitarne (akta kontroli, s.1);
opinią PZ-5510/1/04 z dn.5.02.2004r. KP Państwowej Straży Pożarnej w Hajnówce stwierdzającą, że Hotel „ŻUBRÓWKA” w Białowieży spełnia wymagania przepisów przeciwpożarowych (a.k, s.2);
decyzją znak: GB 7353-5/02 Starosty Hajnowskiego z dnia 5.06.2002r. udzielającą pozwolenia na użytkowanie budynku hotelowego (segment B,C) wraz z kotłownią (F), podziemnym zbiornikiem gazu i towarzyszącą infrastrukturą techniczną: przyłącze energetyczne, wodociągowe, telefoniczne, gazowe, kanalizacja sanitarna i deszczowa, oświetlenie terenu, dojazdy z parkingami (a.k, s.3);
decyzją znak: GB 7353-27/02 Starosty Hajnowskiego z dnia 31.12.2002r. udzielającą pozwolenia na użytkowanie budynku hotelowego z restauracją (segment E: restauracja z zapleczem i sala konferencyjna) (a.k, s.4);
decyzją znak: AB 7353-3/03 Starosty Hajnowskiego z dnia 18.06.2003r. udzielającą pozwolenia na użytkowanie budynku hotelowego z restauracją (segment A: główny segment hotelowy, segment D: łącznik między A i E, część segmentu F: pomieszczenia techniczne-zaplecze kuchni) (a.k, s.5);
decyzją znak: PINB 7353-18/03 z dn. 10.11.2003r. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Hajnówce udzielającą pozwolenia na użytkowanie budynku G Hotelu „Żubrówka” (a.k, s.6);
poprzez wpisy w książce obiektu budowlanego, potwierdzające przeprowadzenie następujących kontroli okresowych, wymaganych przepisami prawa budowlanego:
kontroli sprawdzającej stan techniczny i drożność przewodów kominowych (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) - przedstawiono opinię nr 3532004 z wyników przeprowadzonych oględzin-ekspertyzy urządzeń grzewczo-kominowych w Hotelu „ŻUBRÓWKA” w Białowieży, stwierdzającą że drożność przewodów jest dobra ,odebraną w dniu 2.06.2004r., (a.k, s.7);
kontroli sprawdzającej stan techniczny i sprawność instalacji gazowej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) przedstawiono protokół nr 1 z dn. 24.02.2004r. z próby szczelności instalacji gazowej (wynik pozytywny) (a.k, s.8);
kontroli sprawdzającej stan techniczny instalacji urządzeń służących ochronie środowiska (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) - przedstawiono opinię z dn. 30.12.2003r. dotyczącą oceny stanu technicznego instalacji urządzeń służących ochronie środowiska, stwierdzającą że, inwestycja: hotel „Żubrówka” w Białowieży w zakresie przyjętych rozwiązań projektowych nie jest uciążliwa dla środowiska(a.k, s.9);
kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) - przedstawiono protokół przeglądu stanu technicznego budynku nr 03/2004 z dnia 02.06.2004r., stwierdzający iż budynek hotelu „Żubrówka” nadaje się do użytkowania, a wymienione w protokole usterki (termin ich usunięcia wyznaczony został do 2.09.2004r.) nie zagrażają bezpieczeństwu użytkowania obiektu. W ramach przedmiotowego protokołu dokonano kontroli instalacji elektrycznej oraz piorunochronnej (a.k, s.10-17).
Spełnianie przez hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, określonych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia przedstawia się następująco:
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynków- wymaganie było spełnione (obiekt stanowi odrębny budynek)
Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia:
Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz- wymaganie było spełnione
Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych - wymaganie było spełnione
Górna osłona nad podjazdem do obiektu na wysokości, co najmniej 4,5 m - wymaganie było spełnione
Wydzielona droga dostaw- wymaganie było spełnione
Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości - wymaganie było spełnione
Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi- wymaganie było spełnione
Instalacje i urządzenia techniczne:
W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21C oraz wilgotność 45-60%- wymaganie było spełnione
W części pobytowej - j.m. - wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - wymaganie było spełnione (wentylacja grawitacyjna)
Wentylacja mechaniczna wyciągowa w.h.s.- wymaganie było spełnione
Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej - wymaganie było spełnione
Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę - wymaganie było spełnione
Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą - Przedstawiono opinię techniczną dotyczącą warunków akustycznych w Hotelu „Żubrówka” w Białowieży z dnia 16.03.2004r. stwierdzającą, iż „uzyskane wyniki pomiarów równoważnego poziomu dźwięku A w pokojach hotelowych nie przekraczają wartości dopuszczalnych ujętych w Polskiej Normie PN-87/B-02151/02 dla hotelu tej kategorii.” (a.k, s.18)
Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń - wymaganie było spełnione
Telefon i fax dostępny dla gości w recepcji - wymaganie było spełnione
Dostęp do Internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach - wymaganie było spełnione
Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych - wymaganie było spełnione
Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach powyżej 2 kondygnacji- wymaganie było spełnione
Oddzielny dźwig towarowo-osobowy - wymaganie było spełnione
Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej: 200 j.m. - nie dotyczy (hotel w dniu kontroli posiadał 69 jednostek mieszkalnych)
Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu:
powierzchni minimum 30 m do 50 j.m. , natomiast o powierzchni dodatkowej 0,5 dla każdej j.m. powyżej 50- wymaganie było spełnione
Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej:
umywalki z blatem lub półką - wymaganie było spełnione
lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione
dozownik do płynnego mydła - wymaganie było spełnione
suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku - wymaganie było spełnione
pojemnik na papier i odpady - wymaganie było spełnione
wieszaki ścienne - wymaganie było spełnione
WC (oddzielne dla kobiet i mężczyzn) - wymaganie było spełnione
pisuar w WC męskim - wymaganie było spełnione
Hotel w dniu kontroli posiadał 69 pokoi, wszystkie były z pełnym węzłem sanitarnym. Ogółem hotel dysponował 135 miejscami noclegowymi.
Skontrolowano następujące pokoje:
dwuosobowe: 229, 223, 204, 127, 124, 104
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
pokój 1-osobowy - 12 m - wymaganie było spełnione
pokój 2-osobowy -16 m - wymaganie było spełnione
Jednostka apartamentowa obejmująca, co najmniej: salon o powierzchni minimum 25m , sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC, aneks barowy- wymaganie było spełnione
w/w pokojach stwierdzono, co następuje:
Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające:
Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ***-**** jednolity komplet):
łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm - wymaganie było spełnione
łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 - wymaganie było spełnione
nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania- wymaganie było spełnione
szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę - wymaganie było spełnione
biurko lub stół - wymaganie było spełnione
bagażnik - wymaganie było spełnione
krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) - wymaganie było spełnione
stolik okolicznościowy- wymaganie było spełnione
fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa- wymaganie było spełnione
lustro - wymaganie było spełnione
wieszak ścienny na wierzchnią odzież - wymaganie było spełnione
lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej - wymaganie było spełnione
lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) - wymaganie było spełnione
oświetlenie ogólne- wymaganie było spełnione
Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
telefon - wymaganie było spełnione
telewizor- wymaganie było spełnione
radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego - wymaganie było spełnione
dywan lub wykładzina dywanowa - była wykładzina dywanowa
firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło - wymaganie było spełnione
zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające - wymaganie było spełnione
elementy dekoracyjne - wymaganie było spełnione
materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze - wymaganie było spełnione
popielniczka w pokojach dla palących- wymaganie było spełnione
zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik- wymaganie było spełnione
minibar lub lodówka - w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych - wymaganie było spełnione
torba na bieliznę gościa zleconą do prania- wymaganie było spełnione
woda mineralna lub stołowa, 0,2 l. na osobę dziennie- wymaganie było spełnione
szklanki- wymaganie było spełnione
Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa- wymaganie było spełnione
umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem - wymaganie było spełnione
WC - wymaganie było spełnione
Wyposażenie uzupełniające:
osłona wanny lub natrysku - wymaganie było spełnione
dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) - wymaganie było spełnione
mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie - wymaganie było spełnione
lustro z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione
uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną - wymaganie było spełnione
suszarka do włosów- wymaganie było spełnione
pojemnik na śmieci (niepalny lub trudnopalny) - był pojemnik na śmieci
zestaw minimum dla jednej osoby:
mydełko toaletowe lub dozownik mydła - wymaganie było spełnione
ręcznik - wymaganie było spełnione
ręcznik kąpielowy- wymaganie było spełnione
szklanka lub kubeczek jednorazowy- wymaganie było spełnione
torba higieniczna - wymaganie było spełnione
Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym-100%- wymaganie było spełnione
Oferta usług podstawowych i uzupełniających
Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę- wymaganie było spełnione- wymaganie było spełnione (usługę realizowała nieodpłatnie recepcja)
Budzenie - wymaganie było spełnione (usługę realizowała recepcja)
Podawanie posiłków do j.m.-room-service czynny przez całą dobę - wymaganie było spełnione
Usługa bagażowa - wymaganie było spełnione
Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości -czynne całą dobę - wymaganie było spełnione (sejf znajdował się w recepcji, istniała możliwość przechowywania bagażu w szatni hotelowej)
Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów - była możliwość dostarczenia kwiatów z kwiaciarni „Agatka” w Hajnówce
Wymiana walut lub kantor, lub bankomat, lub wypłata gotówki z karty kredytowej - - wymaganie było spełnione (był bankomat)
Akceptacja kart płatniczych - wymaganie było spełnione
Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej - wymaganie było spełnione
Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej- wymaganie było spełnione
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej - wymaganie było spełnione (była apteczka, personel posiadał przeszkolenie z zakresu pomocy przedlekarskiej uzyskane podczas szkolenia bhp (a.k., s.19-21))
restauracja- wymaganie było spełnione
aperitif bar lub bar kawowy - wymaganie było spełnione
podawanie śniadań - wymaganie było spełnione
Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu-konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp.- wymaganie było spełnione (były sale konferencyjne)
Przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych - wymaganie było spełnione (były rowery, narty biegowe, sanki)
Zespół odnowy biologicznej
basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne-minimum dwa rodzaje usług- wymaganie było spełnione (hotel dysponował sauną, ruską banią, mini-fitnessem)
Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości - wymaganie było spełnione (hotel dysponował własną mini-pralnią)
Zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie gości - wymaganie było spełnione
Kwalifikacje zawodowe personelu.
Personel recepcyjny - dokonano sprawdzenia kwalifikacji 3 osób zatrudnionych w recepcji (a.k., s.22-29):
wykształcenie wyższe lub średnie hotelarskie lub średnie i kurs specjalistyczny (minimum 60 godzin), lub 2 lata praktyki w obiekcie hotelarskim- wymaganie było spełnione,
znajomość co najmniej jednego języka obcego potwierdzona dokumentami określonymi w art.32ust.1 ustawy z dnia 29.08.1997. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu MEN z dnia 1.08.2000r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz.U. Nr 70. Poz.824) lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu (nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie) - wymaganie było spełnione,
Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi -dokonano sprawdzenia kwalifikacji: 3 pokojowych, 2 kelnerów, portiera-bagażowego (a.k., s.30-51):
wykształcenie zawodowe lub kurs specjalistyczny - wymaganie było spełnione,
znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcego - wymaganie było spełnione,
Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych - wymaganie było spełnione
Spełnianie przez hotel wymagań minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 do w/w rozporządzenia, przedstawia się następująco:
W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna - wymaganie było spełnione były 2 jednostki mieszkalne dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
J.m. powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych - wymaganie było spełnione,
Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinno być dostępne z łóżka- wymaganie było spełnione
W j.m. należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67cm pod płytę stołu, biurka i umywalki - wymaganie było spełnione
Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczone na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobie poruszającej się na wózku- wymaganie było spełnione
Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku - wymaganie było spełnione
Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nie przekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm; lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach - wymaganie było spełnione
W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach - wymaganie było spełnione
Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową - wymaganie było spełnione
Kierownikowi Recepcji i Pięter udzielono instruktażu z zakresu przepisów dotyczących obiektów hotelarskich.
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłaszać umotywowane zastrzeżenia (przed podpisaniem protokołu) odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz pisemne wyjaśnienia co do zawartych w protokole ustaleń, w ciągu 7 dni od podpisania protokołu.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono kierownikowi kontrolowanego obiektu.
|
|
data i podpis kierownika obiektu hotelarskiego
|
podpis osoby kontrolującej
|
 |
Publikator: Hubert Filipowicz |
Data utworzenia: |
27.07.2004 00:00:00 |
Data publikacji: |
27.07.2004 00:00:00 |
Data modyfikacji: |
27.07.2004 00:00:00 |
|
 |
|
|
|