 |
 |
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych |
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego |
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie |
Informacje o stanie Urzędu |
Jednostki podporządkowane |
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę |
|
|
 |
|
|
Opiekunowie |
|
|
 |
|
|
|
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
|
|
|
Kategoria: Kontrola problemowa - hotel "BIAŁOWIESKI", ul. Waszkiewicza 218B, Białowieża. Zobacz inne informacje z tej kategorii.
PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej przeprowadzonej w Hotelu***„BIAŁOWIESKI”, położonym w Białowieży, ul. Waszkiewicza 218 B.
Kontrola przeprowadzona została w dniu 05.07.2004r. przez:
Małgorzatę Luto - starszego inspektora w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie upoważnienia nr nr 47/04 z dnia 2 lipca 2004r. Pani Ewy Stachowicz - Zastępcy Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedsiębiorca świadczący usługi w Hotelu***„BIAŁOWIESKI” w Białowieży: „NATURE TRAVEL” spółka jawna Marek Czarny, Joanna Sorko-Czarny w Białymstoku, ul. Wyszyńskiego 2/1. lok.204.
Hotel***„BIAŁOWIESKI” w Białowieży: NIP: 542-10-31-822, REGON: 050379510. Kierownik Hotelu*** „BIAŁOWIESKI” w Białowieży: Pan Robert Latawiec.
Kontrola przeprowadzona została w obecności: Pana Pan Roberta Latawca -pełniącego funkcję kierownika Hotelu „BIAŁOWIESKI”.
Temat kontroli: Spełnianie przez obiekt hotelarski zaszeregowany do rodzaju hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług.
Zbadano spełnianie przez Hotel *** „BIAŁOWIESKI” położony w Białowieży, ul.Waszkiewicza 218 B:
wymagań, określonych w art.35 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 29.08.1997r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2001r. Nr 55, poz.578, zm. Dz.U. z 2003r. Nr 124, poz.1152, Dz.U. z 2003r. nr 203, poz.1966, Dz.U. z 2004r. Nr 62, poz.576, Dz.U. z 2004r. Nr 96, poz. 959) oraz w § 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13.06.2001r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 66, poz.665, zm. Dz.U. z 2002r. nr 142, poz.1190);
wymagań co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, określonych w art.35 ust.1 pkt.1 ustawy oraz w załączniku nr 1 powyższego rozporządzenia, a także minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 w/w rozporządzenia.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
Spełnianie przez Hotel*** „BIAŁOWIESKI” w Białowieży wymagań określonych w art.35 ust. 1 pkt. 2 ustawy o usługach turystycznych oraz § 4 rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie było dokumentowane w zakresie wymagań:
protokołem kontroli sanitarnej i oględzin Nr HŻN/03/125/04 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce w zakresie kompleksowej oceny stanu sanitarno-technicznego zakładu i warunków produkcji, przeprowadzonej w dniach 23.-24.02.2004r. w Hotelu*** „Białowieski” w Białowieży. Przedmiotowy protokół zawiera opis stwierdzonych naruszeń; (akta kontroli, s. 1-7)
protokołem kontroli sanitarnej i oględzin Nr HŻN/03/179/04 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce z dnia 15.03.2004r. w zakresie sprawdzenia wykonania uchybień ujętych w protokole Nr HŻN/03/125/04 PPIS przeprowadzonej w Hotelu*** „Białowieski” w Białowieży. Przedmiotowy protokół stanowi, iż „w czasie kontroli sprawdzającej stwierdzono, że zalecenia wynikające z protokołu Nr HŻN/03/125/04 z dnia 2004,02.23 zostały wykonane.” (a.k., s. 8-11)
protokołem z kontroli Nr HK-30/2004 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce z dnia 23.02.2004r. przeprowadzonej w Hotelu*** „Białowieski” w Białowieży w zakresie bieżącego nadzoru sanitarnego (kontrola kompleksowa obiektu). Przedmiotowy protokół zawiera opis stwierdzonych naruszeń, (a.k., s. 12-15);
protokołem z kontroli Nr HK-41/2004 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce z dnia 23.02.2004r. przeprowadzonej w Hotelu*** „Białowieski” w Białowieży w zakresie bieżącego nadzoru sanitarnego. Przedmiotowy protokół stanowi, iż „w toku kontroli sprawdzającej usunięcie naruszeń sanitarnych stwierdzonych podczas kontroli i opisanych w protokole Nr HK-30/2004 z dn. 2004.02.23 stwierdzono, iz usterki zostały usunięte.” (a.k., s. 16-19)
protokołem kontroli sanitarnej i oględzin Nr HŻN/3/348/04 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce z dnia 10.05.2004r. przeprowadzonej w Hotelu*** „Białowieski” w Białowieży w zakresie prawidłowości i skuteczności procesów mycia i dezynfekcji. Naruszeń nie stwierdzono, (a.k., s. 20-25).
nie przedłożono protokołu lub opinii właściwej miejscowo komendy powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
decyzją znak GB 7351-239/99/02 Starosty Hajnowskiego z dnia 15.02.2002r. w zakresie udzielenia pozwolenia na użytkowanie budynku wraz z infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na działce ozn. nr geod.1275/4 położonej w Białowieży, ul. Gen. Waszkiewicza, (a.k., s. 26)
książką obiektu budowlanego z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie następujących kontroli okresowych, wymaganych przepisami prawa budowlanego:
kontroli sprawdzającej stan techniczny i drożność przewodów kominowych (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej 1 raz w roku) - wpis dokonany na podstawie protokołu nr 121/2003r. z okresowej kontroli przewodów kominowych przeprowadzonej w dniu 23.10.2003r. w Hotelu „Białowieski” w Białowieży, stwierdzającego iż przewody nadają się do eksploatacji”, (a.k., s. 27)
kontroli instalacji piorunochronnej (dokonywanej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego co najmniej raz na 5 lat) - wpis dokonano na podstawie protokołu badań urządzenia piorunochronnego z dnia 30.11.2001r., (a.k., s. 28)
W dniu kontroli nie przedstawiono protokołów potwierdzających przeprowadzenie kontroli: instalacji elektrycznej oraz stanu technicznego instalacji urządzeń służących ochronie środowiska.
Spełnianie przez hotel wymagań, co do wyposażenia, kwalifikacji personelu i zakresu świadczonych usług, określonych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia przedstawia się następująco:
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynków - wymaganie było spełnione (obiekt stanowi odrębny budynek)
Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia:
Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz- wymaganie było spełnione
Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie podwójnych drzwi automatycznie otwieranych - wymaganie było spełnione
Wydzielona droga dostaw - wymaganie było spełnione
Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości - wymaganie było spełnione
Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi- wymaganie było spełnione
Instalacje i urządzenia techniczne:
W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
wentylacja mechaniczna (w salach konferencyjnych hoteli*** wymagana jest klimatyzacja) - wymaganie było spełnione
W części pobytowej - j.m. - wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - wymaganie było spełnione (wentylacja grawitacyjna)
Wentylacja mechaniczna wyciągowa w.h.s.- wymaganie było spełnione
Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej - wymaganie było spełnione
Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę - wymaganie było spełnione
Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą - w dniu kontroli nie przedstawiono dokumentu potwierdzającego spełnianie w/w wymagania.
Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń - wymaganie było spełnione
Telefon i fax dostępny dla gości w recepcji - wymaganie było spełnione
Dostęp do Internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach - wymaganie było spełnione (w pokojach zainstalowano łącza internetowe, była także możliwość skorzystania z Internetu w recepcji)
Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych - wymaganie było spełnione
Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości - wymaganie było spełnione
Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej: 300 j.m. - nie dotyczy (jednostek mieszkalnych było 64).
Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu:
o powierzchni minimum 20 m do 50 j.m. , natomiast o powierzchni dodatkowej 0,3 dla każdej j.m. powyżej 50- wymaganie było spełnione
Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej (znajdował się na każdym piętrze):
umywalki z blatem lub półką - wymaganie było spełnione
lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione
dozownik do płynnego mydła - wymaganie było spełnione
suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku - wymaganie było spełnione
pojemnik na papier i odpady - wymaganie było spełnione
wieszaki ścienne - wymaganie było spełnione
WC (oddzielne dla kobiet i mężczyzn) - wymaganie było spełnione
pisuar w WC męskim - wymaganie było spełnione
Hotel w dniu kontroli posiadał 64 pokoje, wszystkie były z pełnym węzłem sanitarnym. Ogółem hotel dysponował 130 miejscami noclegowymi.
Według oświadczenia kierownika hotelu Pana Roberta Latawca w dniu kontroli tylko 4 pokoje były wolne, a reszta pokoi była zajęta przez gości hotelowych, w związku z powyższym skontrolowano 4 jednostki mieszkalne.
Skontrolowano następujące pokoje:
dwuosobowe: Nr 315, Nr 212, Nr 210 oraz Nr 107 (pokój dla niepełnosprawnych)
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
pokój 1-osobowy - 10 m - wymaganie było spełnione
pokój 2-osobowy -14 m - wymaganie było spełnione
w/w pokojach stwierdzono, co następuje:
Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające:
Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ***-**** jednolity komplet):
łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm - wymaganie było spełnione
łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 - wymaganie było spełnione
nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania- wymaganie było spełnione
szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę - wymaganie było spełnione
biurko lub stół - wymaganie było spełnione
bagażnik - wymaganie było spełnione
krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) - wymaganie było spełnione
lustro - wymaganie było spełnione
wieszak ścienny na wierzchnią odzież - wymaganie było spełnione
lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej - wymaganie było spełnione
lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) - wymaganie było spełnione
oświetlenie ogólne- wymaganie było spełnione
Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
telefon - wymaganie było spełnione
telewizor- wymaganie było spełnione
radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego - wymaganie było spełnione
dywan lub wykładzina dywanowa - była wykładzina dywanowa
firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło - wymaganie było spełnione
zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające - wymaganie było spełnione
elementy dekoracyjne - wymaganie było spełnione
materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze - wymaganie było spełnione
popielniczka w pokojach dla palących- wymaganie było spełnione
zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik- wymaganie było spełnione
torba na bieliznę gościa zleconą do prania- wymaganie było spełnione
szklanki- wymaganie było spełnione
Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa- wymaganie było spełnione
umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem - wymaganie było spełnione
WC - wymaganie było spełnione
Wyposażenie uzupełniające:
osłona wanny lub natrysku - wymaganie było spełnione
dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) - wymaganie było spełnione
mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku- wymaganie było spełnione
lustro z górnym lub bocznym oświetleniem - wymaganie było spełnione
uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną - wymaganie było spełnione
pojemnik na śmieci (niepalny lub trudnopalny) - był pojemnik na śmieci
zestaw minimum dla jednej osoby:
mydełko toaletowe lub dozownik mydła - wymaganie było spełnione
ręcznik - wymaganie było spełnione
ręcznik kąpielowy- wymaganie było spełnione
szklanka lub kubeczek jednorazowy- wymaganie było spełnione
torba higieniczna - wymaganie było spełnione
Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym-100%- wymaganie było spełnione
Oferta usług podstawowych i uzupełniających
Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji- wymaganie było spełnione (sprzedaż w recepcji)
Budzenie - wymaganie było spełnione (usługę realizowała recepcja)
Podawanie posiłków do j.m.-room-service czynny przez minimum 12 godzin - wymaganie było spełnione
Usługa bagażowa - wymaganie było spełnione (pracownicy gospodarczy realizowali usługę)
Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości -czynne całą dobę - wymaganie było spełnione (były 2 sejfy, przechowalnia bagażu znajdowała się na parterze w pokoju Nr 101)
Wymiana walut lub kantor, lub bankomat, lub wypłata gotówki z karty kredytowej (w obiektach*** dopuszcza się kantor lub bankomat w odległości do 50 m od obiektu) - wymaganie było spełnione
Akceptacja kart płatniczych - wymaganie było spełnione
Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej- wymaganie było spełnione
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej - wymaganie było spełnione (była apteczka, personel posiadał przeszkolenie z zakresu pomocy przedlekarskiej realizowane w ramach okresowych szkoleń bhp), (a.k., s. 29-39)
restauracja - wymaganie było spełnione
aperitif bar lub bar kawowy - wymaganie było spełnione
podawanie śniadań - wymaganie było spełnione
Przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych - wymaganie było spełnione (były kajaki, rowery, piłki do siatkówki i koszykówki)
Sala klubowa lub sale wielofunkcyjne - wymaganie było spełnione (były następujące sale wielofunkcyjne: 1 duża sala konferencyjna i 3 małe).
Zespół odnowy biologicznej
basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne-minimum dwa rodzaje usług (w obiektach*** wymagane w miejscowościach wypoczynkowych)- wymaganie było spełnione (hotel dysponował sauną, jacuzzi, fitnessem, boiskiem do siatkówki i koszykówki, tenisem stołowym).
Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości - wymaganie było spełnione (hotel dysponował własną pralnią)
Zmiana pościeli i ręczników, co trzy dni lub na życzenie gości - wymaganie było spełnione
Kwalifikacje zawodowe personelu.
Personel recepcyjny- dokonano sprawdzenia kwalifikacji 3 osób zatrudnionych w recepcji, (a.k., s. 40-51):
wykształcenie wyższe lub średnie hotelarskie lub średnie i kurs specjalistyczny (minimum 60 godzin), lub 2 lata praktyki w obiekcie hotelarskim- wymaganie było spełnione
znajomość co najmniej jednego języka obcego potwierdzona dokumentami określonymi w art.32ust.1 ustawy z dnia 29.08.1997. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu MEN z dnia 1.08.2000r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz.U. Nr 70. Poz.824) lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu (nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie) - wymaganie było spełnione
Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych - wymaganie było spełnione
Spełnianie przez hotel wymagań minimalnych wymagań w zakresie dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, określonych w załączniku nr 8 do w/w rozporządzenia, przedstawia się następująco:
W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna - wymaganie było spełnione
J.m. powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych - wymaganie było spełnione,
Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinno być dostępne z łóżka- wymaganie było spełnione
W j.m. należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67cm pod płytę stołu, biurka i umywalki - wymaganie było spełnione
Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczone na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobie poruszającej się na wózku- wymaganie było spełnione
Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku - wymaganie było spełnione
Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nie przekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm; lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach - wymaganie było spełnione (było wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach)
W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach - wymaganie było spełnione
Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową - wymaganie było spełnione.
Kierownikowi obiektu udzielono instruktażu z zakresu przepisów dotyczących obiektów hotelarskich.
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłaszać umotywowane zastrzeżenia (przed podpisaniem protokołu) odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz pisemne wyjaśnienia, co do zawartych w protokole ustaleń, w ciągu 7 dni od podpisania protokołu.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden doręczono kierownikowi kontrolowanego obiektu.
NATURE TRAVEL S.J. M.CZARNY, J. SORKO-CZARNY
17-230 Białowieża, l. Waszkiewicza 218B
|
|
data i podpis kierownika obiektu hotelarskiego
|
podpis osoby kontrolującej
|
 |
Publikator: Hubert Filipowicz |
Data utworzenia: |
29.07.2004 00:00:00 |
Data publikacji: |
29.07.2004 00:00:00 |
Data modyfikacji: |
29.07.2004 00:00:00 |
|
 |
|
|
|