Kontroli problemowej
przeprowadzonej w Wydziale Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Augustowie, 16-300 Augustów, ul. 3-go Maja 29, NIP 846-14-24-162, REGON 790726009
Kontrolę w dniach 10-11 kwietnia 2008 roku i 23 kwietnia 2008 roku przeprowadził zespół kontrolny Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
•1. Wojciech Zaruski - kierownik Oddziału Nadzoru Geodezyjno - Kartograficznego na podstawie upoważnienia do kontroli Nr WG.V.HF.0939 - 3/08 z dnia 26 marca 2008 roku;
•2. Jarosław Kapica - inspektor wojewódzki, na podstawie upoważnienia do kontroli
Nr WG.V.HF.0939 - 4/08 z dnia 26 marca 2008 roku;
Temat kontroli:
•I. prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
•II. uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
•III. zakładanie osnów szczegółowych,
•IV. dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz środkami dotacji budżetowych przeznaczonych na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych.
Kontrolą objęto n/w okresy działalności jednostki:
•1. zagadnienia dotyczące prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zakładania osnów szczegółowych - od 1 stycznia 2006 roku do dnia kontroli;
•2. zagadnienia związane z koordynacją (uzgadnianiem) projektowanych sieci uzbrojenia terenu - od 1 stycznia 2006 roku do dnia kontroli;
•3. dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym i środkami dotacji przeznaczonymi w budżecie na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych - od 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2007 roku.
W trakcie kontroli zbadano:
•1. prawidłowość prowadzenia państwowego zasobu geodezyjno kartograficznego;
•2. prawidłowość uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
•3. prawidłowość prowadzenia zadań z zakresu zakładania osnów szczegółowych;
•4. prawidłowość dysponowania środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym i środkami dotacji przeznaczonymi w budżecie na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych;
na podstawie następujących przepisów prawnych:
•- ustawa z dnia 17 maja 1989 roku prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.),
•- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.),
•- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (Dz. U. Nr 219, poz. 1865),
•- rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (Dz. U. Nr 142, poz. 1019),
•- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 roku w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333.),
•- rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 roku w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej (Dz. U. Nr 38, poz. 455),
•- rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 lutego 1995 roku w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno - kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie (Dz. U. Nr 25, poz. 133),
•- rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 16 lipca 2001 roku w sprawie zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, ewidencjonowania systemów zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz (Dz. U. Nr 78, poz.837),
•- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania zasobu (Dz. U. 49, poz. 493),
•- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2004 w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni (Dz. U. Nr 249, poz. 2498),
•- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 1999 roku w sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. Nr 30, poz. 297),
•- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 roku w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. Nr 70, poz. 821),
•- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 roku w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. Nr 268, poz. 2663),
•- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.)
Obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej pełni od dnia 26 stycznia 2007 roku Starosta Powiatu Augustowskiego Pan Franciszek Wiśniewski, powołany uchwałą Nr 20/IV/07 Rady Powiatu Augustowskiego z dnia 26 stycznia 2007 roku w sprawie wyboru Starosty Augustowskiego.
Natomiast funkcję Skarbnika Powiatu w Augustowie pełni Pan Mirosław Krakowski - uchwała Nr 19/IV/98 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 21 grudnia 1998 roku w sprawie powołania Skarbnika Powiatu w Augustowie.
Wyjaśnienia w zakresie prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz naliczania opłat za jego udostępnianie składali:
•- Pan Leszek Osyda zatrudniony na stanowisku Geodety Powiatowego oraz Naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Augustowie;
•- Pani Halina Granacka zatrudniona na stanowisku głównego specjalisty w Wydziale Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Augustowie;
•- Pani Janina Winkiewicz zatrudniona na stanowisku ds. obsługi Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Wydziale Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Augustowie;
Wyjaśnień w sprawie organizacji, trybu i zakresu działania Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej w Augustowie udzielali - Pan Leszek Osyda i Pani Monika Karpio.
Wyjaśnień w zakresie dysponowania środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym i środkami dotacji budżetowej przeznaczonymi na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych udzielał Pan Leszek Osyda - Geodeta Powiatowy
W wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono, co następuje:
•I. Prowadzenie Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
•1. Posiadanie uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.
Zakres działania Wydziału Geodezji i Kartografii określono w § 22 uchwały Nr 219/XXX/06 z dnia 28 lutego 2006 roku Rady Powiatu w Augustowie w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Augustowie.
Obowiązki Naczelnika Wydziału i Geodety Powiatowego od dnia 1 listopada 2002 roku powierzono Panu mgr inż. Leszkowi Osyda (dyplom Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie), legitymującemu się uprawnieniami zawodowymi nr 10105 do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresie 1, 2.
Kontrolę opracowań włączanych do zasobu geodezyjnego i kartograficznego przeprowadzają upoważnione osoby posiadające uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii z zakresów odpowiadających zakresom kontrolowanych opracowań tj.:
•1. mgr inż. Halina Granacka - uprawnienia zawodowe Nr 17416, zakres 1, 2;
•2. mgr inż. Leszek Osyda - uprawnienia zawodowe Nr 10105, zakres 1, 2;
Funkcję przewodniczącego Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej pełni
mgr inż. Leszek Osyda, zaś prowadzenie obsługi kancelaryjno - technicznej Zespołu należy do Pani Moniki Karpio.
•2. Przyjmowanie do zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych.
Ustalono, że w okresie objętym kontrolą zarejestrowano 3290 spraw dotyczących udostępniania zasobu geodezyjnego i kartograficznego na zgłoszenia prac geodezyjnych oraz na zamówienia materiałów z zasobu do użytku powszechnego, w tym: w 2006 roku - 1544 spraw, w 2007 roku - 1370 spraw, a w 2008 roku /do 10 kwietnia/ - 376 spraw.
Celem dokonania oceny kontrolowanej jednostki w zakresie realizacji przepisów i rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 16 lipca 2001 roku skontrolowano sposób załatwienia wyszczególnionych poniżej zgłoszeń prac geodezyjnych
i kartograficznych:
•1) 1164-50/2006, rozgraniczenie m. Augustów obręb nr 3 działka nr 4105/1 - praca wykonana przez firmę - „THEO" Marek Pękala, nr 16024/40/2006. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 29 listopada 2006 roku, do zasobu włączona zastała w dniu 29 listopada 2006 roku;
•2) 1055-10/2006, projekt podziału działki nr 116, obręb Gorczyca, gm. Płaska - praca wykonana przez Biuro Usług Geodezyjnych Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/141/2006. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 18 września 2006 roku, do zasobu włączona została w dniu 18 września 2006 roku;
•3) 1221-5/2007, wznowienie znaków granicznych obręb Długie, gm. Sztabin - praca wykonana przez Przedsiębiorstwo „GEO-TRANS" Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/127/2007. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 07 września 2007 roku, do zasobu włączona została w dniu 07 września 2007 roku;
•4) 1108-185/2007, podział działki Nr 3472/2, m. Augustów, obręb Nr 3 - praca wykonana przez firmę „THEO" Marek Pękala, nr 16024/40/2007. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 13 sierpnia 2007 roku, do zasobu włączona została w dniu 14 sierpnia 2007 roku;
•5) 1108-271/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów obręb 2, ul. Nadrzeczna - praca wykonana przez Pracownie Geodezyjną „Grzegorz Buzun", nr 8096/136/2006. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 12 grudnia 2006 roku, do zasobu włączona została w dniu 12 grudnia 2006 roku;
•6) 1108-229/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Wojska Polskiego, działka nr 2295/1 - praca wykonana przez Biuro Usług Geodezyjnych „Dariusz Tomkiewicz" nr 13166/188/2006. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 30 października 2006 roku, do zasobu włączona została w dniu 30 października 2006 roku;
•7) 1108-247/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Orla, działka 2101/4 - praca wykonana przez Przedsiębiorstwo „GEO-TRANS" Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/158/2007. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 21 września 2007 roku, do zasobu włączona została w dniu 21 września 2007 roku
•8) 1164-44/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, dz. nr 4025/5 - praca wykonana przez firmę p.n. Usługi Geodezyjno-Kartograficzne „Zbigniew Folejewski" nr 8115/42/2007. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 24 maja 2007 roku, do zasobu włączona została w dniu 28 maja 2007 roku
•9) 1164-19/2008, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, ul. Gorczykowa 4, działka nr 4583 - praca wykonana przez Pracownię Usług Geodezyjnych „GEOG"
Jan Grzybowski nr 13144/13/2008. Dokumentację z wykonania tej pracy geodezyjnej przekazano do ośrodka w dniu 12 marca 2008 roku, do zasobu włączona została w dniu 12 marca 2008 roku,
•10) 115-2008 zamówienie na kopię mapy zasadniczej, zamówienie wpłynęło w dniu 07 kwietnia 2008 roku i zostało zrealizowane w tym samym dniu.
Na podstawie sprawdzenia terminów załatwienia spraw wyszczególnionych w pkt. 2 niniejszego rozdziału, stwierdzono, że włączenie dokumentacji do zasobu odbyło się z zachowaniem terminów przewidzianych przepisami cytowanych na wstępie rozporządzeń.
Dokumentacja techniczna powstała w wyniku wykonania prac geodezyjnych
i kartograficznych przyjmowana jest do zasobu ośrodka dokumentacji na podstawie wniosku wykonawcy roboty. Zgodnie z przepisami § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 16 lipca 2001 roku w sprawie zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz - przekazywana przez wykonawców dokumentacja, przed włączeniem jej do zasobu podlega kontroli w zakresie: przestrzegania zasad wykonywania prac, osiągnięcia wymaganych dokładności, zgodności opracowania ze standardami technicznymi dotyczącymi geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie, zgodności opracowania z zasadami określonymi przez ośrodek (w przypadku opracowań nietypowych), spójności topologicznej informacji dostarczanej przez wykonawcę z informacjami uzyskanymi z ośrodka w trakcie realizacji pracy oraz kompletności przekazywanych materiałów.
W wyniku oceny prawidłowości kontroli dokumentacji przed jej włączeniem do zasobu, stwierdzono, że n/w dokumentacja została włączona do zasobu Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej pomimo, niżej wyszczególnionych nieprawidłowości.
•1) 1164-50/2006, rozgraniczenie m. Augustów obręb nr 3 działka nr 4105/1 - praca wykonana przez firmę - „THEO" Marek Pękala, nr 16024/40/2006;
•- zgłoszenie pracy geodezyjnej sporządzono niezgodnie ze wzorem zawartym w rozporządzeniu z dnia 16 lipca 2001roku,
•- wykonawcy nie wydano informacji, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2001 roku, tj. nie poinformowano o materiałach, jakie mają być wykorzystane przy wykonaniu pracy, o innych opracowaniach realizowanych na obszarze zgłoszonej pracy, nie sporządzono wykazu udostępnionych materiałów z ich charakterystyką techniczną,
•- w operacie znajduje się protokół graniczny ustalenia granicy działek 4105/1 z działkę 4114 - ustalenie tej granicy nie było objęte zgłoszeniem pracy, jak też postanowieniem o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego,
•- operat techniczny nie zawiera kompletu dokumentów m. in. obliczenia powierzchni rozgraniczanych działek,
•- protokół graniczny zawiera nieomówione skreślenia,
•- szkice graniczne zawarte w protokołach granicznych i akcie ugody zostały sporządzone zostały niezgodnie z przepisami § 22 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1999 roku w sprawie rozgraniczania nieruchomości (brak wymaganych danych),
•- we wniosku wykonawcy o włączenie dokumentacji do zasobu wykonawca zawarł wniosek o nadanie cech dokumentu materiałom przeznaczonym dla zamawiającego, wśród których wymienione zostały m. in., kopie protokołów, kopie aktów ugody. Wymienione dokumenty zgodnie z przepisami Instrukcji technicznej O-3 wchodzą w skład zasobu bazowego i nie są dokumentami przeznaczonymi do udostępniania zamawiającym.
•-
•2) 1055-10/2006, projekt podziału działki nr 116, obręb Gorczyca, gm. Płaska - praca wykonana przez Biuro Usług Geodezyjnych Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/141/2006;
•- wykonawcy nie wydano informacji, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2001 roku, tj. nie poinformowano o materiałach, jakie mają być wykorzystane przy wykonaniu pracy, o innych opracowaniach realizowanych na obszarze zgłoszonej pracy, nie sporządzono wykazu udostępnionych materiałów z ich charakterystyką techniczną,
•- na udostępnionych wykonawcy dokumentach zasobu nie zamieszczono klauzuli 6 pkt 3 zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku,
•- operat techniczny podziału nie zawiera obliczeń powierzchni dzielonych działek. W sprawozdaniu technicznym wykazano odchyłkę powierzchniową dzielonej działki, natomiast w dokumencie pn. „Obliczenie powierzchni działek i konturów użytków klasyfikacyjnych nie wykazano faktycznie obliczonych powierzchni, a powierzchnie wyrównane i wykazano, jako obliczone,
•- punkty graniczne granic zewnętrznych dzielonej działki i punkty graniczne działek powstałych w wyniku podziału wyznaczono z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej,
•-
•3) 1221-5/2007, wznowienie znaków granicznych obręb Długie, gm. Sztabin - praca wykonana przez Przedsiębiorstwo „GEO-TRANS" Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/127/2007;
•- wykonawcy nie wydano informacji, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2001 roku, tj. nie poinformowano o materiałach, jakie mają być wykorzystane przy wykonaniu pracy, o innych opracowaniach realizowanych na obszarze zgłoszonej pracy, nie sporządzono wykazu udostępnionych materiałów z ich charakterystyką techniczną,
•- na udostępnionych wykonawcy dokumentach zasobu nie zamieszczono klauzuli 6 pkt 3 zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku,
•4) 1108-185/2007, podział działki Nr 3472/2, m. Augustów, obręb Nr 3 - praca wykonana przez firmę „THEO" Marek Pękala, nr 16024/40/2007;
•- wykonawcy nie wydano informacji, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2001 roku, tj. nie poinformowano o materiałach, jakie mają być wykorzystane przy wykonaniu pracy, o innych opracowaniach realizowanych na obszarze zgłoszonej pracy, nie sporządzono wykazu udostępnionych materiałów z ich charakterystyką techniczną,
•- na udostępnionych wykonawcy dokumentach zasobu nie zamieszczono klauzuli 6 pkt 3 zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku,
•5) 1108-271/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów obręb 2, ul. Nadrzeczna - praca wykonana przez Pracownie Geodezyjną „Grzegorz Buzun", nr 8096/136/2006;
•- szkic polowy zakwalifikowany został do zasobu użytkowego,
•- szkic polowy opisany został przez wykonawcę jako „pomiar uzupełniający" pomimo, że zgłoszona praca dotyczy inwentaryzacji,
•- pomiar wykonano z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej tj. bez wymaganego pomiaru elementu kontrolnego,
•6) 1108-229/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Wojska Polskiego, działka nr 2295/1 - praca wykonana przez Biuro Usług Geodezyjnych „Dariusz Tomkiewicz" nr 13166/188/2006;
•- pomiar wykonano z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej tj. bez wymaganego pomiaru elementu kontrolnego,
•- na mapie zasadniczej prowadzonej w formie klasycznej do opisu zainwentaryzowanego budynku użyto oznaczeń wg instrukcji K-1 z 1998 roku,
•7) 1108-247/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Orla, działka 2101/4 - praca wykonana przez Przedsiębiorstwo „GEO-TRANS" Dariusz Tomkiewicz, nr 13166/158/2007;
•- pomiar wykonano z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej tj. bez wymaganego pomiaru elementu kontrolnego,
•- zainwentaryzowany budynek mieszkalny wkartowany został na mapie zasadniczej i mapie ewidencyjnej niezgodnie z danymi zawartymi na szkicu polowym
•8) 1164-44/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, dz. nr 4025/5 - praca wykonana przez firmę p.n. Usługi Geodezyjno-Kartograficzne „Zbigniew Folejewski" nr 8115/42/2007;
•- pomiar wykonano z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej tj. bez wymaganego pomiaru elementu kontrolnego,
•-
•9) 1164-19/2008, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, ul. Gorczykowa 4, działka nr 4583 - praca wykonana przez Pracownię Usług Geodezyjnych „GEOG"
Jan Grzybowski nr 13144/13/2008;
•- szkic polowy zakwalifikowany został do zasobu użytkowego
•- szkic polowy opisany został przez wykonawcę jako „pomiar uzupełniający" pomimo, że zgłoszona praca dotyczy inwentaryzacji.
•- pomiar wykonano z „bagnetu" opartego na dwóch punktach osnowy poligonowej tj. bez wymaganego pomiaru elementu kontrolnego,
•10) 115-2008 zamówienie na kopię mapy zasadniczej, zamówienie wpłynęło w dniu 07 kwietnia 2008 roku i w tym samym dniu zostało zrealizowane.
W wyniku kontroli wybranych dokumentacji, wyszczególnionych w pkt. I. 2, powstałych w wyniku wykonania prac geodezyjno - kartograficznych stwierdzono, iż wynikami pomiarów na bieżąco aktualizowano dokumenty zasobu tj. mapę zasadniczą funkcjonującą w formie analogowej i mapę ewidencji gruntów funkcjonującą w formie numerycznej.
3. Naliczanie opłat za czynności związane z udostępnianiem zasobu.
Celem dokonywania oceny kontrolowanej jednostki w zakresie naliczania opłat za czynności związane z udostępnianiem zasobu geodezyjnego i kartograficznego -skontrolowano rozliczenia następujących zamówień:
•1) 1164-50/2006, rozgraniczenie m. Augustów obręb nr 3 działka nr 4105/1 - kwota rozliczenia zamówienia - 90,00 zł ;
•2) 1055-10/2006, projekt podziału działki nr 116, obręb Gorczyca, gm. Płaska - kwota rozliczenia zamówienia - 120,00 zł;
•3) 1221-5/2007, wznowienie znaków granicznych obręb Długie, gm. Sztabin - kwota rozliczenia zamówienia - 70,00 zł;
•4) 1108-185/2007, podział działki Nr 3472/2, m. Augustów, obręb Nr 3 - kwota rozliczenia zamówienia - 90,00 zł;
•5) 1108-271/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów obręb 2, ul. Nadrzeczna - kwota rozliczenia zamówienia - 60,00 zł;
•6) 1108-229/2006, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Wojska Polskiego, działka nr 2295/1 - kwota rozliczenia zamówienia - 60,00 zł;
•7) 1108-247/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 2, ul. Orla, działka 2101/4 - kwota rozliczenia zamówienia - 60,00 zł;
•8) 1164-44/2007, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, dz. nr 4025/5 - kwota rozliczenia zamówienia - 60,00 zł;
•9) 1164-19/2008, inwentaryzacja budynku, m. Augustów, obręb 3, ul. Gorczykowa 4, działka nr 4583 - kwota rozliczenia zamówienia - 60,00 zł;
•10) 115-2008 zamówienie na kopię mapy zasadniczej - kwota rozliczenia zamówienia - 30,00 zł;
Na podstawie sprawdzenia rozliczeń wyszczególnionych powyżej zamówień stwierdzono, iż opłaty za udostępnianie zasobu geodezyjnego i kartograficznego naliczane były w części prawidłowo tj. zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 roku.
- z wyjątkiem:
•Ø Faktury VAT nr 1874-1/2007 z dnia 28 maja 2007 roku (rob. KERG 1164-44/2007 za wykonanie inwentaryzacji budynku, m. Augustów, obręb 3, dz. nr 4025/5) - inwentaryzacji podlegały budynki: mieszkalny i gospodarczy, natomiast do naliczenia opłaty uwzględniono jeden budynek;
•II. Uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
•1. Organizacja Powiatowego Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej (dokumentacja formalno - prawna).
W związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 roku w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej (Dz. U. Nr 38, poz. 455) powołany został - Zarządzeniem Starosty Powiatu Augustów Nr 17/2001 z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie powołania zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej - Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej, jako komórka organizacyjna Starostwa Powiatowego w Augustowie. Obsługę organizacyjno - techniczną Zespołu sprawuje Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Starostwa Powiatowego w Augustowie.
Przepisami § 2 wyznaczony został skład Zespołu tj.
•1) Funkcję przewodniczącego zespołu pełni Pan Leszek Osyda - Geodeta Powiatowy,
•2) W skład Zespołu powołani zostali:
•- Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa - Bogdan Grabowy,
•- Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego - Antoni Dębowski,
•- Kierownik Działu Technicznego i Służby Drogowej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie - Franciszek Wereszczyński.
Przepisami § 3 wyznaczeni zostali konsultanci Zespołu reprezentujący wyszczególnione jednostki zarządzające sieciami uzbrojenia terenu.
W/w zarządzenie zostało zmienione Zarządzeniem Nr 11/2003 z dnia 4 czerwca 2003 roku w sprawie zmiany Zarządzenia Starosty Powiatu Augustowskiego Nr 17/2001 z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie powołania Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej. Przepisami § 1 Zarządzenia Nr 11/2003 z dnia 4 czerwca 2003 roku określono skład Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej.
•1) Funkcję przewodniczącego zespołu pełni Pan Leszek Osyda - Geodeta Powiatowy,
•2) W skład Zespołu powołani zostali:
•- Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa - Bogdan Grabowy,
•- Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego - Antoni Dębowski,
•- Kierownik Powiatowego zarządu Dróg w Augustowie - Edward Hiero
Wyznaczone zostały także osoby zastępujące stałych członków Zespołu.
•- Z - ca przewodniczącego zespołu - mgr inż. Halina Granacka,
•- Wydział Architektury i Budownictwa - Ryszard Chełmiński,
•- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - Jan Sewastianowicz,
•- Powiatowy Zarząd Dróg w Augustowie - Grażyna Sokołowska.
Przepisami § 5 ust. 2 w/w Zarządzenia ustalono, że posiedzenia Zespołu odbywają się w pierwszy i trzeci wtorek każdego miesiąca.
Dziennik zgłoszeń projektów do uzgodnień prowadzony jest w formie analogowej, jako rejestr wpływów, w którym każdemu wpływającemu do uzgodnienia wnioskowi nadawany jest kolejny numer.
W 2006 roku Zespół Dokumentacji Projektowej uzgodnił 152 lokalizacji projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w roku 2007 - 183 lokalizacje, zaś w 2008 roku do dnia kontroli - 58 lokalizacji.
Ustalono, iż uzgadniane projekty usytuowania uzbrojenia terenu rejestrowane są na mapach przeglądowych uzgadnianych projektów.
W toku badania dokumentacji formalno - prawnej ZUDP stwierdzono następujące nieprawidłowości:
•- wnioski w sprawie uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu nie zawierają wykazu załączników, o których mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia z dnia 2 kwietnia 2001 roku.
•2. Terminowość załatwiania wniosków w sprawie uzgadniania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz przestrzeganie określonych przepisami zasad załatwiania tych spraw.
W celu zbadania terminowości załatwiania wniosków w sprawie uzgadniania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, przestrzegania zasad załatwiania tych spraw oraz prawidłowości naliczania opłat za te czynności, skontrolowano uzgodnione projekty, oznaczone następującymi numerami:
•1) 9/2006 - projekt przyłącza energetycznego, Posielanie, gm. Augustów;
•2) 25/2006 - projekt sieci energetycznej i przyłączy, Sucha Rzeczka, gm. Płaska;
•3) 65/2006 - projekt przyłącza energetycznego, wodociągowego i kanalizacji sanitarnej, Augustów ul. Staszica 9;
•4) 105/2006 - projekt sieci wodociągowej z przyłączami, sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami, Augustów ul. Śliwkowa;
•5) 148/2006 - projekt sieci energetycznej, Augustów ul. Jonkajtysa;
•6) 1/2007 - projekt sieci przyłącza energetycznego, Ateny, gm. Nowinka;
•7) 36/2007 - projekt przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i c. o., Augustów, ul. Liliowa;
•8) 87/2007 - projekt sieci energetycznej, Augustów ul. Żabia;
•9) 183/07 - sieci energetycznej i przyłącza energetycznego, Krusznik, gm. Nowinka;
•10) 143/07 - projekt sieci wodociągowej z przyłączami, sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami, Augustów ul. Zawilcowa;
Nie stwierdzono nieprawidłowości w załatwieniu w/w spraw:
3. Naliczanie opłat za czynności związane z uzgadnianiem projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
Ustalono, że opłaty za uzgodnienia projektów sieci uzbrojenia terenu, wymienionych w pkt. 2 niniejszego rozdziału, były naliczane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 roku.
•III. Zakładanie osnów szczegółowych.
W okresie objętym kontrolą kontrolowana jednostka nie prowadziła prac geodezyjnych związanych z zakładaniem osnów szczegółowych. Nie podjęła też prac w zakresie przeliczeń na układ „2000" istniejących punktów osnowy szczegółowej III klasy oraz osnowy pomiarowej.
•IV. Dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz środkami dotacji przeznaczonymi
w budżecie na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych.
•1. Gospodarowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym.
Plan finansowy Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym na 2006 rok zatwierdzony został Uchwałą Nr 215/XXVIII/05 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 grudnia 2005 roku. Zmiany do w/w planu wprowadzono Uchwałą Nr 227/XXXI/06 z dnia 25 kwietnia 2006roku, Uchwałą Nr 243/XXXIII/06 z dnia 21 września 2006 r.
Środki finansowe Funduszu Powiatowego w roku 2006 w łącznej kwocie
- 231 111,52 zł. wydatkowano na:
•a) działalność Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
•- bieżącą w kwocie - 112562,68 zł,
•- inwestycyjną w kwocie - 64646,00 zł,
•b) Centralny i Wojewódzki Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
- 54259,84 zł.
W 2006 roku ze środków Powiatowego Funduszu sfinansowano n/w wydatki związane z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a w szczególności:
•- zakup materiałów, wyposażenia i akcesoriów komputerowych - 52852,25 zł
•- zakup usług pozostałych - 51581,19 zł
•- w tym :
ü prace geodezyjne i kartograficzne - 27750,00 zł
ü aktualizacja oprogramowania i zakup licencji - 6432,15 zł
ü konserwacja sprzętu technicznego - 15599,04 zł
ü szkolenia - 1800,00 zł
•- zakup czasopism, książek, map i atlasów - 593,48 zł
•- prowizje bankowe - 709,26 zł
•- wydatki na zakupy inwestycyjne (zakup sprzętu komputerowego) - 64646,00 zł
•- przelewy redystrybucyjne - 54259,84 zł
•- remont pomieszczeń do przechowywania zasobu geodezyjnego i kartograficznego
•- - 6826,50 zł.
Plan finansowy Powiatowego Funduszu na rok 2007 zatwierdzono Uchwałą Nr 42/VII/07 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 marca 2007 roku w sprawie budżetu powiatu w Augustowie na 2007 rok. Zmiany do w/w planu wprowadzono n/w Uchwałami Rady Powiatu Nr 56/X/07 z dnia 14 czerwca 2007 roku, Nr 82/XIII/07 z dnia 30 listopada 2007 roku:
Wydatki Powiatowego Funduszu za rok 2007 w łącznej kwocie - 307853,71 zł. kształtowały się następująco:
•a) działalność Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w kwocie - 247596,19 zł, a w tym;
•- bieżąca w kwocie - 181395,19 zł;
•- inwestycyjna w kwocie - 66201,00 zł.
•b) Centralny i Wojewódzki Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w kwocie - 61469,38 zł.
Środki finansowe Powiatowego Funduszu wydatkowane w roku 2007, przeznaczono na następującą działalność Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej:
•- zakup materiałów, wyposażenia i akcesoriów komputerowych - .42746,32 zł
•- zakup usług pozostałych - 132279,57 zł
•- w tym :
ü prace geodezyjne i kartograficzne - 92216,00 zł
ü aktualizacja oprogramowania i zakup licencji - 31189,11 zł
ü konserwacja sprzętu technicznego - 4195,46 zł
ü szkolenia - 4195,46 zł
•- zakup czasopism, książek, map i atlasów - 514,82 zł
•- prowizje bankowe - 370,88 zł
•- wydatki na zakupy inwestycyjne (zakup sprzętu komputerowego) - 66201,00zł
•- przelewy redystrybucyjne - 61469,38 zł
•- wydatki na ochronę obiektu - 5483,60 zł.
W wyniku sprawdzenia wydatkowania środków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za okres od 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2007 roku stwierdzono, iż niezgodnie z przepisami art. 41 ust. 4 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne wydatkowano :
•ü 109,00 zł w ramach którego sfinansowano zakup czajnika (faktura VAT Nr F/000/41/07 z dnia 29.03.2007 roku),
•ü 16 257,72 zł w ramach którego sfinansowano zakup programów, oprzyrządowanie STOCK oraz etykiet i taśm do prowadzenia księgowości (faktura VAT F0254/12/07 z dnia 19.12.2007 roku),
•ü 42 900,00 zł w ramach którego sfinansowano regulacje stanu prawnego drogi powiatowej (faktura VAT 66/2007 z dnia 5.12.2007 r.),
•ü 12 000 zł w ramach którego sfinansowano wykonanie podziału pod drogę powiatową w obrębach: Uścianki, Nowiny Bargłowskie, Bargłów Dworny, gmina Bargłów Kościelny (faktura VAT 15/2007 z dnia 5.12.2007 r.),
•ü 1 500,00 zł ramach którego sfinansowano koszty studium podyplomowego (faktura VAT 2007/SV/528/SP z dnia 31.10.2007 r.),
Ustalono, iż podstawą do naliczenia 10 % wpłat na Centralny i Wojewódzki Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w roku 2006 była kwota wpływów w wysokości 271 295 zł Stosownie do zapisu art. 41, ust. 2, 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne należne kwoty przekazano przelewami: 20 kwietnia 2006 roku, 10 lipca 2006 roku, 20 października 2006 roku, 15 stycznia 2007 roku:
•- I kwartał - 5944,27 zł i 5944,27 zł,
•- II kwartał - 7282,43 zł i 7282,43zł,
•- III kwartał - 6888,60 zł i 6888,60 zł,
•- IV kwartał - 7014,17 zł i 7014,62zł.
Razem: (27129,47 zł i 27129,47 zł) = 54259,84 zł
Ustalono, że podstawę do naliczania 10% wpłat za rok 2007 na Fundusze: Centralny i Wojewódzki stanowiła kwota wpływów 307 347 zł Wpłaty na fundusze: centralny i wojewódzki przekazano przelewami w terminach: 16 kwietnia 2007 roku, 10 lipca 2007 roku, 10 października 2007 roku, 10 stycznia 2008 roku., w następujących wysokościach:
•- I kwartał - 8776,70 zł i 8776,70 zł,
•- II kwartał - 6778,52 zł i 6778,52 zł,
•- III kwartał - 7558,92zł i 7558,92 zł,
•- IV kwartał - 7620,55 zł i 7620,55 zł.
Razem: (30734,69 zł i 30734,69 zł) = 61469,38 zł
Stwierdza się, iż w okresie objętym kontrolą, naliczenia należnych kwot na fundusze: centralny i wojewódzki odbyło się z zachowaniem zasad wynikających z przepisów art. 41, ust. 3 i 3a ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne.
Ustalono, iż w okresie objętym kontrolą - zakupy materiałów i usług przez kontrolowaną jednostkę, dokonywane były z zastosowaniem zasad wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych.
•2. Gospodarowanie środkami dotacji przeznaczonymi w budżecie na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych.
Kontrolowana jednostka na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii w roku 2006 uzyskała dotacje:
•- dział 710, rozdział 71013 prace geodezyjne i kartograficzne- kwota 41064,00 zł,
•- dział 710, rozdział 71014 opracowania geodezyjne i kartograficzne - kwota 3750,00 zł.
W ramach dotacji działu 710, rozdział 71013 zrealizowano następujące zadania:
•· założenie mapy numerycznej ewidencji gruntów i budynków w systemie Ewmapa 7.0 win - kwota 12 464,00 zł,
•· uzupełnienie mapy numerycznej ewidencji gruntów i budynków w systemie Ewmapa 7.0 dla obrębu Bargłów Kościelny gmina Bargłów Kościelny o budynki oraz jej doprowadzenie do zgodności z przepisami MRRiB w sprawie ewidencji gruntów i budynków kwota - 28 600,00 zł.
Natomiast dotację działu 710, rozdział 71014 przeznaczono na opracowania geodezyjna geodezyjne i kartograficzne niezbędne do bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków kwota - 3 750,00 zł
W 2007 roku Starostwo Powiatowe w Augustowie otrzymało na realizację prac geodezyjnych i kartograficznych dotacje budżetowe w następujących wysokościach:
•- dział 710, rozdział 71013 prace geodezyjne i kartograficzne - 50000,00 zł;
•- dział 710, rozdział 71014 opracowania geodezyjne i kartograficzne - 20000,00 zł.
Dotację w rozdziale 71013 przeznaczono w całości na sfinansowanie prac geodezyjnych dotyczących modernizacji uzupełnienia ewidencji gruntów i budynków o dane ewidencyjne dotyczące budynków i lokali gminy Lipsk (12 obrębów) - kwota 50000,00 zł.
Natomiast dotację z rozdziału 71014 wydatkowano w całości na przygotowanie dokumentacji do celów prawnych, która posłuży do uzyskania tytułów własności gruntów zajętych pod drogę powiatową Ścianki - Nowiny - Bargłów Dworny - kwota 20000,00 zł.
Stwierdzono, że zakres rzeczowy zadań zrealizowanych przez kontrolowaną jednostkę ze środków dotacji był zgodny z ich przeznaczeniem. Zakupu usług finansowanych ze środków dotacji dokonywano z zastosowaniem zasad wynikających z przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Starosta Augustowski został poinformowany o prawie do zgłaszania umotywowanych uwag i zastrzeżeń, odnośnie ustaleń zawartych w protokóle, przed jego podpisaniem oraz składania wyjaśnień do stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 7 dni od dnia podpisania protokółu.
Protokół sporządzono w trzech egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz pozostawiono w jednostce kontrolowanej.
Kontrolujący wpisali się do książki kontroli zewnętrznych Starostwa Powiatowego
w Augustowie.
Białystok, 31 marzec 2009 rok
Jednostka kontrolowana | | Kontrolujący |
STAROSTA | | Wojciech Zaruski /-/ |
/-/ | | |
mgr inż. Franciszek Wiśniewski | | |
| | |
Starostwo Powiatowe | | |
w AUGUSTOWIE | | |
16-300 Augustów, ul. 3-go Maja 29 | | |
tel. 0876439650 fax. 0876439695 | | |
NACZELNIK WYDZIAŁU | | |
Geodezji i Kartografii | | |
/-/ | | |
mgr inż. Leszek Osyda | | |
GEODETA POWIATOWY | | |