Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34027305   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

Protokół

z kontroli Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku REGON - 052212859

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniu 21 czerwca 2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 206 z dnia 17 czerwca 2004 roku, które w imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia działalności placówki do dnia kontroli, objęto uczenie dzieci samodzielności w życiu i przygotowanie ich do funkcjonowania w społeczeństwie

wynikających z:

-         ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004r., poz. 593),

-        rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Elżbieta Czerkacz - dyrektora

2.      Wychowankowie

Ustalenia kontroli

Zakres kontroli obejmował przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu i funkcjonowania w społeczeństwie. Analizie poddano następującą problematykę:

-        przygotowanie do samodzielności w życiu m.in. poprzez: aktywny udział w organizacji życia w domu, wdrażanie do samoobsługi i prac porządkowych, wyposażenie w sprzęt i urządzenia do samodzielnego przygotowania posiłków, robienie zakupów, załatwianie spraw - stosownie do wieku,

-        stwarzanie okazji i zachęcanie wychowanków do samodzielnego podejmowania działań, decyzji, swobody wypowiedzi, dokonywania wyborów,

-        przygotowanie wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie,

-        przygotowanie wychowanków do pełnienia określonych ról społecznych i funkcjonowania w społeczeństwie,

-        przygotowanie wychowanków do powrotu do rodziny naturalnej lub samodzielnego funkcjonowania,

-        zapewnienie wsparcia i opieki w okresie adaptacji do samodzielnego życia (w przypadku osiągnięcia pełnoletności).

W dniu kontroli w Rodzinny Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku przebywało 4 wychowanków.

            Dokumentacja dzieci prowadzona jest systematycznie. Wywiady środowiskowe przeprowadzają pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne sporządzane są na podstawie obserwacji dzieci przez dyrektora placówki oraz dyrektora Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku. Uzupełniane są notatkami z bieżących obserwacji. Ujęto w nich min.: sytuację szkolną i rodzinną dziecka, zachowanie w placówce, plany zawodowe na najbliższą przyszłość. Diagnozy opatrzono wskazówkami do pracy z dzieckiem.

            Karty pobytu dzieci prowadzone są na bieżąco. Wypunktowano wszystkie obszary oceny. Karty opatrzono obszernym komentarzem. Wyszczególniono w nich znaczące dla dziecka wydarzenia np. "ugotowała zupę",  "...w ciągu dwóch dni rozpuszcza kieszonkowe...", "myje samodzielnie okno w kuchni", "piecze ciasto z własnej inicjatywy...".

Ocena sytuacji dzieci dokonywana jest w porozumieniu z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku. Stwierdzono, że protokły zawierają jedynie analizę karty pobytu dziecka. Podczas posiedzeń nie uwzględniono wszystkich punktów przewidzianych w § 11 rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900), a dotyczących: okresowej oceny sytuacji dziecka, oceny aktualnej sytuacji rodziny dziecka, analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikowania indywidualnego planu pracy, oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.

Indywidualne plany pracy z dzieckiem opracowano w następujących sferach:

-         funcjonowanie społeczne,

-         funkcjonowanie emocjonalne,

-         funkcjonowanie poznawcze,

-         samodzielność i umiejętność samoobsługi,

-         czas wolny i zainteresowania,

-         współpraca z rodziną biologiczną.

W poszczególnych sferach wyznaczono cele ogólne i szczegółowe. Przewidziano formy realizacji wytyczonych zadań. W planach odnotowywane są uwagi dotyczące realizacji wytyczonych zadań. Jednak większość z nich nie zawiera dat. Trudno więc określić, w jakim okresie zachodziły zmiany w zachowaniu dzieci.

W planach przewidziano działania uczące właściwych zachowań oraz działania w celu uczenia samodzielności w życiu, np.:

w sferze - samodzielności i umiejętność samoobsługi

Cele ogólne:

-         kształtowanie pożądanych nawyków higienicznych,

-         współodpowiedzialność za gospodarowanie mieniem indywidualnym i wspólnym,

-         współodpowiedzialność za dom i jego prowadzenie.

Cele szczegółowe:

-         przestrzeganie zasad dbania o estetykę własnego wyglądu oraz dbałość o czystość pomieszczeń,

-         prawidłowa postaw podczas spożywania posiłków, likwidowanie uprzedzeń do niektórych posiłków,

-         przestrzeganie zasad utrzymania ładu i porządku w otoczeniu,

-         przestrzeganie zasad prawidłowego korzystania ze sprzętu w swoich pomieszczeniach i w domu,

-         dbałość o właściwe funkcjonowanie domu, przygotowywanie posiłków,

-         świadomość wydatków na prowadzenie domu, umiejętność planowania zakupów.

Formy realizacji, min.:

-         pełnienie dyżurów we wspólnych pomieszczeniach,

-         wdrażanie do przygotowywania posiłków,

-         samodzielne zakupy,

-         posługiwanie się igłą, małe naprawy.

W sferze społecznej

Cele ogólne:

-         rozwijanie samodzielności, niezależności, umiejętności, dbanie o siebie i otoczenie

Cele szczegółowe:

-         uczenie skutecznego rozwiązywania konfliktów,

-         wzmocnienie pozycji społecznej,

-         doskonalenie umiejętności przestrzegania norm i zasad grupowych i społecznych,

-         rozwijanie umiejętności dbania o swoje otoczenie,

-         stwarzanie możliwości podejmowania samodzielnych decyzji.

Formy realizacji, min.:

-         angażowanie dziecka do prac porządkowych, społecznych, organizacyjnych,

-         konsekwentne egzekwowanie ustalonych norm i zasad,

-         wdrażanie do systematycznego wypełniania obowiązków domowych,

-         włączanie do pracy zespołowej,

-         dbałość o zdrowie, własny wygląd,

-         decydowanie o sposobie spędzania czasu wolnego, własnym ubiorze.

Uwagi do realizacji:

-         ubiera się skromniej, nie odsłania się i nie głodzi się,

-         wykonała wyszywankę w sanatorium,

-         pomaga w przygotowaniu posiłków, jest coraz bardziej cierpliwa, obiera ziemniaki, gotuje makaron, robi kanapki,

-         potrafi przygotować posiłek dla całej rodziny,

-         przestała kłaść nogi na biurku,

-         nie leży gdy ogląda telewizję,

-         nie robi awantury przy posiłkach,

-         proponuje domownikom zrobienie herbaty,

-         sprząta wspólne terytorium,

-         pomaga w przygotowaniu stołów na przyjęcie komunijne.

W pracy z dziećmi duży nacisk kładziony jest na odbudowywanie więzi z ich rodzinami. Wychowankowie zachęcani są do utrzymywania kontaktów z bliskimi. Świadczą o tym zapisy w planach, np.: "odwiedziła babcię", "uczestniczyła w przysiędze wojskowej brata", odwiedziła rodziny zaprzyjaźnione".

Na podstawie analizy indywidualnych planów pracy z dzieckiem stwierdzono, że są one na bieżąco modyfikowane. Wytyczone cele powielają się. Jednak zanotowane zapisy w Uwagach są zindywidualizowane i dotyczą konkretnych deficytów dziecka. Świadczą o efektach podejmowanych działań i zmianach zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.

Jak wynika z przeprowadzonego wywiadu dzieci wdrażane są do prac samoobsługowych typu sprzątanie własnych pokoi oraz innych pomieszczeń np. łazienek. Samodzielnie piorą bieliznę, prasują garderobę. Potrafią obsługiwać sprzęty gospodarstwa domowego, np. pralkę.

Dzieci same robią śniadania i kolacje, pomagają w przygotowywaniu obiadów. Dziewczęta pieką ciasta i robią desery na różne okazje, np. imeniny, bierzmowanie, gdy idą w gości.

Dzieciom stwarzane są okazje do samodzielnego podejmowania działań, dokonywania wyborów, uczone są odpowiedzialności za własne postępowanie. W domu odbywają się spotkania społeczności rodziny. Wychowankowie mają więc możliwości wypowiedzenia się na forum w sprawach swoich i pozostałych domowników, np. w sprawie spędzania wakacji. Dzieci same podejmują decyzje np. wybierając przyszłą szkołę średnią, sposób spędzania czasu wolnego, robiąc zakupy. Opiekunowie wspierają podopiecznych zawsze, gdy tego wymaga sytuacja.

Dzieci otrzymują comiesięczną drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Kwota nie jest zróżnicowana i wynosi 20 zł. miesięcznie. Jak wynika z wywiadu, wychowankowie uczeni są gospodarowania kieszonkowym, oszczędzają na konkretne cele.

Podopieczni aktywnie uczestniczą w życiu domu. Biorą udział w wizytach rodzinnych, świątecznych, wspólnie spożywają posiłki, wyjeżdzają na wycieczki, na wieś.

Opiekunowie zwracają uwagę dzieciom na właściwe zachowania, przestrzeganie ogólnie przyjętych norm i zasad społecznych.

Kontrola Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnienia dyrektora i wychowanków.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Rodzinnego Domu

Dziecka Nr 1 w Białymstoku                                                  Podpisy kontrolujących:

Elżbieta Czerkacz                                                                   1. K.Pasiuk

05.07.2004r.                                                                          2. M.Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  16.08.2004 00:00:00
Data publikacji:  16.08.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  16.08.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl