Protokół
z kontroli Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku REGON - 052212859
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
2.
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniu 21 czerwca
2004 roku na podstawie upoważnienia Nr 206 z dnia 17 czerwca 2004 roku, które w
imieniu Wojewody wydał zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani
Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia działalności placówki
do dnia kontroli, objęto uczenie dzieci samodzielności w życiu i przygotowanie
ich do funkcjonowania w społeczeństwie
wynikających z:
-
ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 2004r.,
poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.
U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem
standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz
nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74,
poz. 862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Elżbieta
Czerkacz - dyrektora
2.
Wychowankowie
Ustalenia kontroli
Zakres
kontroli obejmował przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu i
funkcjonowania w społeczeństwie. Analizie poddano następującą problematykę:
-
przygotowanie do samodzielności w życiu m.in. poprzez: aktywny udział w
organizacji życia w domu, wdrażanie do samoobsługi i prac porządkowych,
wyposażenie w sprzęt i urządzenia do samodzielnego przygotowania posiłków,
robienie zakupów, załatwianie spraw - stosownie do wieku,
-
stwarzanie okazji i zachęcanie wychowanków do
samodzielnego podejmowania działań, decyzji, swobody wypowiedzi, dokonywania
wyborów,
-
przygotowanie wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne
postępowanie,
-
przygotowanie wychowanków do pełnienia
określonych ról społecznych i funkcjonowania w społeczeństwie,
-
przygotowanie wychowanków do powrotu do rodziny
naturalnej lub samodzielnego funkcjonowania,
-
zapewnienie wsparcia i opieki w okresie
adaptacji do samodzielnego życia (w przypadku osiągnięcia pełnoletności).
W dniu kontroli w Rodzinny
Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku przebywało 4 wychowanków.
Dokumentacja dzieci prowadzona jest
systematycznie. Wywiady środowiskowe przeprowadzają pracownicy socjalni
Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku. Diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne sporządzane są na podstawie obserwacji dzieci przez
dyrektora placówki oraz dyrektora Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Białymstoku.
Uzupełniane są notatkami z bieżących obserwacji. Ujęto w nich min.: sytuację
szkolną i rodzinną dziecka, zachowanie w placówce, plany zawodowe na najbliższą
przyszłość. Diagnozy opatrzono wskazówkami do pracy z dzieckiem.
Karty pobytu dzieci prowadzone są na
bieżąco. Wypunktowano wszystkie obszary oceny. Karty opatrzono obszernym
komentarzem. Wyszczególniono w nich znaczące dla dziecka wydarzenia np.
"ugotowała zupę", "...w ciągu dwóch dni
rozpuszcza kieszonkowe...", "myje samodzielnie okno w kuchni", "piecze ciasto z
własnej inicjatywy...".
Ocena sytuacji dzieci
dokonywana jest w porozumieniu z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku.
Stwierdzono, że protokły zawierają jedynie analizę karty pobytu dziecka.
Podczas posiedzeń nie uwzględniono wszystkich punktów przewidzianych w § 11
rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900), a dotyczących: okresowej
oceny sytuacji dziecka, oceny aktualnej sytuacji rodziny dziecka, analizy
stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikowania indywidualnego
planu pracy, oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
Indywidualne plany pracy z
dzieckiem opracowano w następujących sferach:
-
funcjonowanie społeczne,
-
funkcjonowanie emocjonalne,
-
funkcjonowanie poznawcze,
-
samodzielność i umiejętność samoobsługi,
-
czas wolny i zainteresowania,
-
współpraca z rodziną biologiczną.
W poszczególnych sferach wyznaczono cele ogólne i
szczegółowe. Przewidziano formy realizacji wytyczonych zadań. W planach
odnotowywane są uwagi dotyczące realizacji wytyczonych zadań. Jednak większość
z nich nie zawiera dat. Trudno więc określić, w jakim okresie zachodziły zmiany
w zachowaniu dzieci.
W planach przewidziano
działania uczące właściwych zachowań oraz działania w celu uczenia
samodzielności w życiu, np.:
w sferze - samodzielności i umiejętność samoobsługi
Cele ogólne:
-
kształtowanie pożądanych nawyków higienicznych,
-
współodpowiedzialność za gospodarowanie mieniem indywidualnym i
wspólnym,
-
współodpowiedzialność za dom i jego prowadzenie.
Cele szczegółowe:
-
przestrzeganie zasad dbania o estetykę własnego wyglądu oraz dbałość o
czystość pomieszczeń,
-
prawidłowa postaw podczas spożywania posiłków, likwidowanie uprzedzeń
do niektórych posiłków,
-
przestrzeganie zasad utrzymania ładu i porządku w otoczeniu,
-
przestrzeganie zasad prawidłowego korzystania ze sprzętu w swoich
pomieszczeniach i w domu,
-
dbałość o właściwe funkcjonowanie domu, przygotowywanie posiłków,
-
świadomość wydatków na prowadzenie domu, umiejętność planowania
zakupów.
Formy
realizacji, min.:
-
pełnienie dyżurów we wspólnych pomieszczeniach,
-
wdrażanie do przygotowywania posiłków,
-
samodzielne zakupy,
-
posługiwanie się igłą, małe naprawy.
W sferze społecznej
Cele ogólne:
-
rozwijanie samodzielności, niezależności, umiejętności, dbanie o siebie
i otoczenie
Cele szczegółowe:
-
uczenie skutecznego rozwiązywania konfliktów,
-
wzmocnienie pozycji społecznej,
-
doskonalenie umiejętności przestrzegania norm i zasad grupowych i
społecznych,
-
rozwijanie umiejętności dbania o swoje otoczenie,
-
stwarzanie możliwości podejmowania samodzielnych decyzji.
Formy
realizacji, min.:
-
angażowanie dziecka do prac porządkowych, społecznych, organizacyjnych,
-
konsekwentne egzekwowanie ustalonych norm i zasad,
-
wdrażanie do systematycznego wypełniania obowiązków domowych,
-
włączanie do pracy zespołowej,
-
dbałość o zdrowie, własny wygląd,
-
decydowanie o sposobie spędzania czasu wolnego, własnym ubiorze.
Uwagi do realizacji:
-
ubiera się skromniej, nie odsłania się i nie głodzi się,
-
wykonała wyszywankę w sanatorium,
-
pomaga w przygotowaniu posiłków, jest coraz bardziej cierpliwa, obiera
ziemniaki, gotuje makaron, robi kanapki,
-
potrafi przygotować posiłek dla całej rodziny,
-
przestała kłaść nogi na biurku,
-
nie leży gdy ogląda telewizję,
-
nie robi awantury przy posiłkach,
-
proponuje domownikom zrobienie herbaty,
-
sprząta wspólne terytorium,
-
pomaga w przygotowaniu stołów na przyjęcie komunijne.
W pracy
z dziećmi duży nacisk kładziony jest na odbudowywanie więzi z ich rodzinami.
Wychowankowie zachęcani są do utrzymywania kontaktów z bliskimi. Świadczą o tym
zapisy w planach, np.: "odwiedziła babcię", "uczestniczyła w przysiędze
wojskowej brata", odwiedziła rodziny zaprzyjaźnione".
Na podstawie analizy
indywidualnych planów pracy z dzieckiem stwierdzono, że są one na bieżąco
modyfikowane. Wytyczone cele powielają się. Jednak zanotowane zapisy w Uwagach są zindywidualizowane i dotyczą
konkretnych deficytów dziecka. Świadczą o efektach podejmowanych działań i
zmianach zachodzących w rozwoju dziecka podczas pobytu w placówce.
Jak wynika z
przeprowadzonego wywiadu dzieci wdrażane są do prac samoobsługowych typu
sprzątanie własnych pokoi oraz innych pomieszczeń np. łazienek. Samodzielnie
piorą bieliznę, prasują garderobę. Potrafią obsługiwać sprzęty gospodarstwa
domowego, np. pralkę.
Dzieci
same robią śniadania i kolacje, pomagają w przygotowywaniu obiadów. Dziewczęta
pieką ciasta i robią desery na różne okazje, np. imeniny, bierzmowanie, gdy idą
w gości.
Dzieciom
stwarzane są okazje do samodzielnego podejmowania działań, dokonywania wyborów,
uczone są odpowiedzialności za własne postępowanie. W domu odbywają się
spotkania społeczności rodziny. Wychowankowie mają więc możliwości
wypowiedzenia się na forum w sprawach swoich i pozostałych domowników, np. w
sprawie spędzania wakacji. Dzieci same podejmują decyzje np. wybierając
przyszłą szkołę średnią, sposób spędzania czasu wolnego, robiąc zakupy.
Opiekunowie wspierają podopiecznych zawsze, gdy tego wymaga sytuacja.
Dzieci
otrzymują comiesięczną drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe.
Kwota nie jest zróżnicowana i wynosi 20 zł. miesięcznie. Jak wynika z wywiadu,
wychowankowie uczeni są gospodarowania kieszonkowym, oszczędzają na konkretne
cele.
Podopieczni
aktywnie uczestniczą w życiu domu. Biorą udział w wizytach rodzinnych,
świątecznych, wspólnie spożywają posiłki, wyjeżdzają na wycieczki, na wieś.
Opiekunowie
zwracają uwagę dzieciom na właściwe zachowania, przestrzeganie ogólnie
przyjętych norm i zasad społecznych.
Kontrola Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnienia
dyrektora i wychowanków.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Rodzinnego Domu
Dziecka Nr 1 w Białymstoku Podpisy
kontrolujących:
Elżbieta
Czerkacz 1.
K.Pasiuk
05.07.2004r. 2.
M.Osipowicz