Białystok, 2011.03.30
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI |
w Białymstoku |
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 |
-14- |
WG.II.JGSK.0932 - 3/2010
PAN
inż. HENRYK DUDA
STAROSTA KOLNEŃSKI
W dniach 21 czerwca i 17 września 2010 w podległym Panu Urzędzie przeprowadzona została przez pracowników Wydziału Geodezji i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, kontrola z zakresu prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.
Celem kontroli była ocena prawidłowości:
1/ rejestrowania , zgodnie z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji administracyjnych doręczanych do organu prowadzącego tą ewidencję,
2/ terminowości i merytorycznej poprawności procesu wprowadzania zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków, wynikających w szczególności z aktów notarialnych , orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych, a także z dokumentacji przekazywanej od właścicieli lub wykonawców prac, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
3/ prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie własności,
użytkowania wieczystego, zarządu , a w szczególności do dróg i wód oraz zakwalifikowania
nieruchomości Skarbu Państwa do właściwych grup rejestrowych,
4/ przekazania zbioru danych ewidencji gruntów i budynków oraz rejestracji przez Generalnego
Inspektora Danych Osobowych,
5/ przepływu informacji i dokumentów, mających znaczenie dla ewidencji gruntów i budynków
pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa lub urzędu miasta i urzędów
gmin,
6/ udzielania informacji , wypisów , wyrysów , kopii i zaświadczeń na podstawie danych zawartych
w operacie ewidencji gruntów i budynków,
7/ naliczania i egzekwowanie opłat za wydawane informacje, wypisy i wyrysy z operatu ewidencji
gruntów i prowadzenie dokumentacji z tym związanej ( ocena czy istniejący system zapewnia
pełną kontrolę nad procesem pobierania opłat),
8/ wykonywania obowiązków, wynikających z przepisów prawa geodezyjnego oraz przepisów o ochronie danych osobowych , związanych z zabezpieczeniem operatu ewidencji gruntów
i budynków , w tym komputerowej bazy danych ewidencyjnych, przed zniszczeniem, utratą
i nieuprawnioną modyfikacją zawartych w nim danych oraz dostępem osób nieuprawnionych,
9/ modernizacji ewidencji gruntów i budynków - zgodność działalności w tym zakresie
z postanowieniami § 80-82 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków( Dz. U. Nr 38, poz. 454),
10/ sporządzania urzędowych zestawień zbiorczych danych ewidencji gruntów i budynków
- terminowość i rzetelność.
Ad. punktu nr 3.
1. Z objętych kontrolą zmian wprowadzonych do ewidencji gruntów i budynków stwierdzono
następujące nieprawidłowości:
a/. Zapisy dotyczące podmiotu w poniższych jednostkach są nieprawidłowe:
obręb: Grabowo, gm. Grabowo w jedn. rej. nr G.330 - jako podmiot figuruje zapis Posiadacz nieustalony .
obręb Korzeniste, gm. Mały Płock w jedn. rej. nr G.204 - jako podmiot figuruje Posiadacz nieustalony .
Ad. punktu nr 4.
Zawiadomienia o wprowadzonych zmianach w ewidencji gruntów i budynków przesyłane są bez zwrotnego poświadczenia ich odbioru.
Ad. punktu nr 8.
Nie ogłoszono.
Ad. punktu nr 9.
Zgodnie z § 80.1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków - modernizację ewidencji przeprowadza się w sposób planowy zapewniający:
•1) zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej odpowiednimi zbiorami komputerowymi w terminie do 31 grudnia 2001 r.
•2) uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych - w terminie do 31 grudnia 2003 r.
•3) założenie komputerowych baz ewidencyjnych , umożliwiających tworzenie raportów o których mowa w § 22 :
•a) dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r.
•b) dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r.
Komputerowe bazy danych ewidencyjnych umożliwiające tworzenie raportów, o których mowa w § 22 Rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, dla obszarów wiejskich tworzone są od 2006r.
Stopień realizacji zadań z zakresu założenia pełnych baz danych ewidencyjnych dla powiatu kolneńskiego dla których nie założono pełnych baz, przedstawia się następująco:
Gmina Kolno - pow. 28230 ha - 50%
Gmina Grabowo - pow. 12859 ha - 75%
W przypadku Gminy Kolno udział 50% przyjęto dla proporcji: istnieją dane ewidencji gruntów, istnieje mapa numeryczna (bez budynków), brak danych ewidencji budynków
i lokali.
W przypadku Gminy Grabowo udział 75% przyjęto dla proporcji: istnieją dane ewidencji gruntów, istnieje mapa numeryczna z budynkami, brak kartotek i budynków
i lokali.
W związku z powyższym zalecam:
1.. Podjąć działania w celu ustalenia podmiotów władających działkami o nieuregulowanym
stanie prawnym ( § 10 pkt 2 i § 12 pkt 2 rozporządzenia ) .
2. Zawiadomienia o wprowadzonych zmianach w ewidencji gruntów i budynków przesyłać za
zwrotnym poświadczeniem ich odbioru.
3. Dokonać aktualizacji treści dokumentów takich jak „ Polityka Bezpieczeństwa" czy
„ Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym"
w zakresie powstałych zmian .
4. Podjąć działania w celu zintensyfikowania prac modernizacyjnych operatu ewidencji gruntów
i budynków na terenach wiejskich, umożliwiających zgodnie z § 22 rozporządzenia tworzenie
raportu, w związku z upływem terminu, określonego w § 80.1 rozporządzenia w sprawie ewidencji
gruntów i budynków
Termin wykonania zaleceń - niezwłocznie.
Odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne oczekuję w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego pisma.
PODLASKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR |
Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego |
/-/ |
Marian Brożyna |