P r o t o k ó ł
kontroli Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży
Regon - 451190801
przeprowadzonej przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
2. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniach 22-23 czerwca 2004r. na podstawie
upoważnienia Nr 207 z dnia 17.06.2004., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.
Kontrolą za okres od
01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę
nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a wynikającego z:
-
ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64, poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80,
poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu
wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad
jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),
-
ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.
U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy
pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu
powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1. Krzysztof Lasek - dyrektor
2. Teresa Soliwoda - z-ca
dyrektora
3. Hermenegilda Bzura -
wychowawca
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez
dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu
przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu
działań innowacyjnych,
-
udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków
związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
-
podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy
w sprawach dokształcania,
-
zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu
dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez
pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju zawodowego, a w
przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną
pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Na podstawie przeprowadzonych czynności
kontrolnych stwierdzono, że w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego
dyrektor placówki opracował harmonogram i tematykę nadzoru pedagogicznego na
rok 2002/2003 i 2003/2004, w których przewidziano następujące tematy:
1.
Usługi edukacyjne.
2.
Przydział kieszonkowego.
3.
Nauka podstawowych umiejętności z zakresu codziennego
życia i podstawowych obowiązków.
4.
Zajęcia
rekreacyjne, sportowe i kulturalne.
5.
Kształtowanie pozytywnych i konstruktywnych relacji z
rówieśnikami i dorosłymi.
6.
Realizacja zadań opiekuna stażu.
Forma nadzoru obejmuje: bieżące
lustacje i przeglądy, konsultacje indywidualne i zespołowe, analizę
dokumentacji.
W Zespole
Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży na stanowisko Z-cy dyrektora ds.
wychowawczych została powołana z dniem 15.03.2004r. Pani Teresa Soliwoda.
Zgodnie z Regulaminem placówki, do zadań zastępcy dydektor należy min.:
-
realizacja zadań wynikających z Regulaminu placówki, a
w szczególności kierowanie całokształtem pracy Zespołu Placówek w czasie
nieobecności dyrektora,
-
planowanie, organizowanie i koordynowanie bieżących
zadań pedagoga, terapeuty, psychologa i pracownika socjalnego Zespołu Placówek,
-
realizacja zadań związanych z oceną pracy i awansem
zawodowym nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w
zawodzie,
-
prowadzenie nadzoru pedagogicznego pracowników
pedagogicznych zatrudnionych na podstawie KN, zgodnie z planem nadzoru
pedagogicznego opracowanym przez dyrektora Zespołu Placówek.
W związku z
planowanymi hospitacjami opracowano harmonogram nadzoru pedagogicznego na rok
szkolny 2002/2003 i 2003/2004. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio
jedną hospitację w wyznaczonym terminie.
W ramach
nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki zaplanował hospitacje zajęć
opiekuńczo-wychowawczych. Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji
stwierdzono, że w 2003r. przeprowadzono 10 hospitacji, zaś od stycznia 2004r.
do dnia kontroli - 18 hospitacji. Dyrektor dokonuje rónież kontroli
dokumentacji (średnio trzy-pięć razy w roku) oraz analizy pracy opiekuńczo-wychowawczej
placówki (średnio raz w semestrze), a wnioski do dalszej pracy przekazywane są
do realizacji wszystkim wychowawcom.
Hospitacje
obejmują zajęcia prowadzoane przez wychowawców, pedagoga, psychologa oraz
analizę prowadzonej dokumentacji.
Na podstawie
przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że hospitacje przebiegają w
ustalonym czasie. Z przeprowadzonych hospitacji sporządzane są notatki wg
własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Na zajęcia przygotowywane były
konspekty. Po zajęciach omawiano je wspólnie z wychowawcą. Zawierają one ocenę
przeprowadzanych zajęć pod względem jakości przygotowania i przeprowadzania
zajęć, standardu osiągnięć wychowanków. W notatkach uwględniono również uwagi
wynikające z przeprowadzonej hospitacji. Stwierdzono, że arkusze hospitacyjne
są skrupulatnie wypełniane. Zawarte w nich wszelkie uwagi dyrektora podpisane
są przez osobę hospitującą i hospitowaną.
Ponadto dyrektor prowadzi Kartę nadzoru, w której odnotowuje formę
przeprowadzonego nadzoru uwzględniając jego tematykę (zgodnie z planem nadzoru)
oraz wszelkie uwagi, spostrzeżenia i zalecenia.
W placówce zatrudnionych
jest 18 pracowników pedagogicznych, w tym jedna osoba jest zatrudniona na
stanowisku wychowawcy z Kodeksu Pracy. Jedna osoba jest nauczycielem dyplomowanym,
jedenaście osób - to nauczyciele mianowani, pięć osób - to nauczyciele
kontraktowi.
W ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy
pracowników pedagogicznych.
Dyrektor, w
czasie swojej kadencji, dokonał trzech ocen pracy wychowawców. W okresie
objętym kontrolą ocenił dorobek zawodowy za okres stażu dziewięciu osób. Trzech
pracowników nie posiada żadnej oceny pracy. W związku z powyższym należałoby
wystawić aktualną ocenę pracy.
Przeanalizowano
również plan rozwoju zawodowego wychowawcy. Zaplanowano w nim zadania z zakresu
opieki i wychowania, naukę podstawowych umiejętności z zakresu codziennego
życia, pomoc w nauce, organizację czasu wolnego dzieciom, włączenie rodziców i
członków rodziny w proces wychowawczy dzieci. Stwierdzono, że w planie
przewidziano również wszelkie działania mające na celu organizowanie i
doskonalenie warsztatu pracy wychowawcy.
Dyrektor
placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników pedagogicznych
placówki, a także inspiruje ich do podejmowania działań innowacyjnych. W tym
celu opracowano harmonogram szkoleń pracowników. Ponadto kadra we własnym
zakresie poszukuje ciekawych szkoleń, czy kursów lub innych form kształcenia w
celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Doskonalenie zawodowe pracowników Zespołu Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w latach 2003-2004 przedstawia się następująco:
Szkolenia:
-
Doroczne i rodzinne obrzędy i zwyczaje, ich adaptacja w amatorskim
ruchu artystycznym - 5 osób
-
Jak zachęcać dziecko do nauki - 1 osoba
-
Agresja wśród dzieci i młodzieży - przyczyny, przejawy, skutki,
profilaktyka - 1 osoba
-
Akadaemia profilaktyków - 3 osoby
-
Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie - 2 osoba
Warsztaty:
-
Praca z dzieckiem niedostosowanym społecznie - 8 osób
-
Jak realizować program wychowawczo-profilaktyczny "Saper" - czyli jak
rozminować agresję - 3 osoby
-
Diagnoza i postępowanie z dzieckiem nadpobudliwym -1 osoba
-
Przemoc w szkole - jak sobie z nią radzić wg koncepcji D. Olwusa - 4
osoby
-
Rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka - 4 osoby
-
Procedury awansu zawodowego nauczyciela - 1 osoba,
-
Awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego - 6 osób
-
Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego - 2 osoby
-
Awans zawodowy nauczycieli, zadania opiekuna stażu - 2 osoby
-
Wychowanie do zdrowia w szkole i w świecie - 2 osoby
-
Artterapia rodziców w procesie wychowania - 2 osoby
-
Wspieranie rodziców w procesie wychowania - 2 osoby
-
Wykorzystanie metodyki wychowania harcerskiego/zuchowego w klasie
szkolnej - 1 osoba
-
Wykorzystanie technik plastycznych w edukacji regionalnej - 2 osoby
-
Budowanie warsztatu pracy wychowawcy - 3 osoby
-
Wychowanie do dojrzałego życia i miłości - 2 osoby
-
Szkoła
wobec zagrożeń patologiami społecznymi - rozpoznawanie i przeciwdziałanie - 2
osoby
-
Jak ożywić zajęcia pozalekcyjne, czyli o uczących zabawach - 1 osoba
-
Prowadzenie grup profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży - 1
osoba
-
Bale i imprezy okolicznościowe w przedszkolu, szkole - 1 osoba
-
Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem, przeprowadzanie
i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie
działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej - 2 osoba
Kursy:
-
Kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku dzieci i
młodzieży - 1 osoba
-
Kurs doskonalący - Jak wspierać uczniów w pokonywaniu trudności
szkolnych związanych z uczeniem się i zachowaniem - 2 osoby
-
Kurs doskonalący - Dojrzewanie czas trudny i ważny - 3 osoby
-
Kurs doskonalący - Jak prowadzić zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców?
- 3 osoby
Studia
podyplomowe:
-
Studia podyplomowe w zakresie socjoterapii - 1 osoba
Podczas
kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej
oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom.
Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1
rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. (Dz. U. Nr 80, poz. 900) w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na jednym z posiedzeń omówiono ponadto
zasady opracowywania indywidualnych planów pracy z dzieckiem, ich realizację,
przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych. Ustalono wzór
obowiązujących dokumentów.
Kadra pedagogiczna
zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych,
warsztatu pracy, przepisami prawa.
Dyrektor
placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z
opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki,
wychowania, dydaktycznych i pracowniczych i innych wynikających z bieżącej
pracy. Pracownicy zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy. W
placówce realizowane są różne programy profilaktyczno-terapeutyczne. Dzięki
podejmowaniu różnorodnych działań innowacyjnych placówka realizuje zintegrowany
system zadań diagnostycznych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych,
terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka.
Podczas
prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia
opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.
Zajęcia wynikały z Programu przygotowujacego młodzież z grupy
usamodzielnienia do odpowiedzialnego w wartościowego życia poza placówką.
Tematem zajęć była Autorprezentacja. Miały one na celu
przygotowanie młodzieży do odpowiedzialnego i samodzielnego życia poza
placówką, wyposażenie w umiejętność załatwiania spraw urzędowych.
Uczestnikami zajęć była
młodzież z grupy usamodzielnienia w wieku 17-20 lat.
Zajęcia przebiegały z
zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z
wykorzystaniem różnorodnych form pracy. Wychowawca używał przystępnego i
zrozumiałego języka. Młodzież chętnie wykonywała polecenia i aktywnia włączała
się do dyskusji. Prowadzący potrafił utrzymać koncentrację uczestników na
temacie zajęć.
Dyrektor
poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na
wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz ciekawe metody i
formy pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę bardzo
dobrą.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych
stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.
Kontrola Zespołu
Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży została dokonana w oparciu o analizę
dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego
podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Zespołu Placówek
Opiekuńczo-
Wychowawczychej w Łomży Podpisy
kontrolujących:
mgr Krzysztof
Lasek 1.
K.Pasiuk
07.07.2004r. 2.
M.Osipowicz