Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028967   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży Regon - 451190801

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 22-23 czerwca 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 207 z dnia 17.06.2004., które w imieniu Wojewody wydał Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Pani Krystyna Golubiewska.

Kontrolą za okres od 01.01.2003r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli objęto analizę i ocenę nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki, a wynikającego z:

-         ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),

-         ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 118 z 2003r. poz. 1112 z późn. zm.),

-         rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. Nr 50 z 2001r. poz. 523 z późn. zm.).

Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:

1.      Krzysztof Lasek - dyrektor

2.      Teresa Soliwoda - z-ca dyrektora

3.      Hermenegilda Bzura - wychowawca

Ustalenia kontroli

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie i wspomaganie pracowników pedagogicznych w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu działań innowacyjnych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

       Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował harmonogram i tematykę nadzoru pedagogicznego na rok 2002/2003 i 2003/2004, w których przewidziano następujące tematy:

1.      Usługi edukacyjne.

2.      Przydział kieszonkowego.

3.      Nauka podstawowych umiejętności z zakresu codziennego życia i podstawowych obowiązków.

4.       Zajęcia rekreacyjne, sportowe i kulturalne.

5.      Kształtowanie pozytywnych i konstruktywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi.

6.      Realizacja zadań opiekuna stażu.

Forma nadzoru obejmuje: bieżące lustacje i przeglądy, konsultacje indywidualne i zespołowe, analizę dokumentacji.

W Zespole Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży na stanowisko Z-cy dyrektora ds. wychowawczych została powołana z dniem 15.03.2004r. Pani Teresa Soliwoda. Zgodnie z Regulaminem placówki, do zadań zastępcy dydektor należy min.:

-         realizacja zadań wynikających z Regulaminu placówki, a w szczególności kierowanie całokształtem pracy Zespołu Placówek w czasie nieobecności dyrektora,

-         planowanie, organizowanie i koordynowanie bieżących zadań pedagoga, terapeuty, psychologa i pracownika socjalnego Zespołu Placówek,

-         realizacja zadań związanych z oceną pracy i awansem zawodowym nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,

-         prowadzenie nadzoru pedagogicznego pracowników pedagogicznych zatrudnionych na podstawie KN, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego opracowanym przez dyrektora Zespołu Placówek.

W związku z planowanymi hospitacjami opracowano harmonogram nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2002/2003 i 2003/2004. Dla każdego z wychowawców przewidziano średnio jedną hospitację w wyznaczonym terminie.

W ramach nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki zaplanował hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że w 2003r. przeprowadzono 10 hospitacji, zaś od stycznia 2004r. do dnia kontroli - 18 hospitacji. Dyrektor dokonuje rónież kontroli dokumentacji (średnio trzy-pięć razy w roku) oraz analizy pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki (średnio raz w semestrze), a wnioski do dalszej pracy przekazywane są do realizacji wszystkim wychowawcom.

Hospitacje obejmują zajęcia prowadzoane przez wychowawców, pedagoga, psychologa oraz analizę prowadzonej dokumentacji.

Na podstawie przeanalizowanej dokumentacji stwierdzono, że hospitacje przebiegają w ustalonym czasie. Z przeprowadzonych hospitacji sporządzane są notatki wg własnego wzoru arkuszy hospitacyjnych. Na zajęcia przygotowywane były konspekty. Po zajęciach omawiano je wspólnie z wychowawcą. Zawierają one ocenę przeprowadzanych zajęć pod względem jakości przygotowania i przeprowadzania zajęć, standardu osiągnięć wychowanków. W notatkach uwględniono również uwagi wynikające z przeprowadzonej hospitacji. Stwierdzono, że arkusze hospitacyjne są skrupulatnie wypełniane. Zawarte w nich wszelkie uwagi dyrektora podpisane są przez osobę hospitującą i hospitowaną.

Ponadto dyrektor prowadzi Kartę nadzoru, w której odnotowuje formę przeprowadzonego nadzoru uwzględniając jego tematykę (zgodnie z planem nadzoru) oraz wszelkie uwagi, spostrzeżenia i zalecenia.

W placówce zatrudnionych jest 18 pracowników pedagogicznych, w tym jedna osoba jest zatrudniona na stanowisku wychowawcy z Kodeksu Pracy. Jedna osoba jest nauczycielem dyplomowanym, jedenaście osób - to nauczyciele mianowani, pięć osób - to nauczyciele kontraktowi.

W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych.

Dyrektor, w czasie swojej kadencji, dokonał trzech ocen pracy wychowawców. W okresie objętym kontrolą ocenił dorobek zawodowy za okres stażu dziewięciu osób. Trzech pracowników nie posiada żadnej oceny pracy. W związku z powyższym należałoby wystawić aktualną ocenę pracy.

Przeanalizowano również plan rozwoju zawodowego wychowawcy. Zaplanowano w nim zadania z zakresu opieki i wychowania, naukę podstawowych umiejętności z zakresu codziennego życia, pomoc w nauce, organizację czasu wolnego dzieciom, włączenie rodziców i członków rodziny w proces wychowawczy dzieci. Stwierdzono, że w planie przewidziano również wszelkie działania mające na celu organizowanie i doskonalenie warsztatu pracy wychowawcy.

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników pedagogicznych placówki, a także inspiruje ich do podejmowania działań innowacyjnych. W tym celu opracowano harmonogram szkoleń pracowników. Ponadto kadra we własnym zakresie poszukuje ciekawych szkoleń, czy kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Doskonalenie zawodowe pracowników Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w latach 2003-2004 przedstawia się następująco:

Szkolenia:

-         Doroczne i rodzinne obrzędy i zwyczaje, ich adaptacja w amatorskim ruchu artystycznym - 5 osób

-         Jak zachęcać dziecko do nauki - 1 osoba

-         Agresja wśród dzieci i młodzieży - przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka - 1 osoba

-         Akadaemia profilaktyków - 3 osoby

-         Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie - 2 osoba

Warsztaty:

-         Praca z dzieckiem niedostosowanym społecznie - 8 osób

-         Jak realizować program wychowawczo-profilaktyczny "Saper" - czyli jak rozminować agresję - 3 osoby

-         Diagnoza i postępowanie z dzieckiem nadpobudliwym -1 osoba

-         Przemoc w szkole - jak sobie z nią radzić wg koncepcji D. Olwusa - 4 osoby

-         Rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka - 4 osoby

-         Procedury awansu zawodowego nauczyciela - 1 osoba,

-         Awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego - 6 osób

-         Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego - 2 osoby

-         Awans zawodowy nauczycieli, zadania opiekuna stażu - 2 osoby

-         Wychowanie do zdrowia w szkole i w świecie - 2 osoby

-         Artterapia rodziców w procesie wychowania - 2 osoby

-         Wspieranie rodziców w procesie wychowania - 2 osoby

-         Wykorzystanie metodyki wychowania harcerskiego/zuchowego w klasie szkolnej - 1 osoba

-         Wykorzystanie technik plastycznych w edukacji regionalnej - 2 osoby

-         Budowanie warsztatu pracy wychowawcy - 3 osoby

-         Wychowanie do dojrzałego życia i miłości - 2 osoby

-          Szkoła wobec zagrożeń patologiami społecznymi - rozpoznawanie i przeciwdziałanie - 2 osoby

-         Jak ożywić zajęcia pozalekcyjne, czyli o uczących zabawach - 1 osoba

-         Prowadzenie grup profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży - 1 osoba

-         Bale i imprezy okolicznościowe w przedszkolu, szkole - 1 osoba

-        Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej - 2 osoba

Kursy:

-         Kurs instruktażowy dla kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży - 1 osoba

-         Kurs doskonalący - Jak wspierać uczniów w pokonywaniu trudności szkolnych związanych z uczeniem się i zachowaniem - 2 osoby

-         Kurs doskonalący - Dojrzewanie czas trudny i ważny - 3 osoby

-         Kurs doskonalący - Jak prowadzić zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców? - 3 osoby

Studia podyplomowe:

-         Studia podyplomowe w zakresie socjoterapii - 1 osoba

Podczas kontroli przeanalizowano również protokoły stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Stwierdzono, że dyrektor przewodniczy posiedzeniom. Tematyka posiedzeń obejmowała wszystkie zagadnienia określone w § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 1 września 2000r. (Dz. U. Nr 80, poz. 900) w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Na jednym z posiedzeń omówiono ponadto zasady opracowywania indywidualnych planów pracy z dzieckiem, ich realizację, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych. Ustalono wzór obowiązujących dokumentów.

Kadra pedagogiczna zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.

Dyrektor placówki wspiera wychowawców w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z opieką i wychowaniem. Często służy pomocą, a w szczególności w sprawach opieki, wychowania, dydaktycznych i pracowniczych i innych wynikających z bieżącej pracy. Pracownicy zachęcani są do wdrażania ciekawych, nowych form pracy. W placówce realizowane są różne programy profilaktyczno-terapeutyczne. Dzięki podejmowaniu różnorodnych działań innowacyjnych placówka realizuje zintegrowany system zadań diagnostycznych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka.

Podczas prowadzonych czynności kontrolnych osoby kontrolujące obserwowały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze hospitowane przez dyrektora placówki.

Zajęcia wynikały z Programu przygotowujacego młodzież z grupy usamodzielnienia do odpowiedzialnego w wartościowego życia poza placówką.

Tematem zajęć była Autorprezentacja. Miały one na celu przygotowanie młodzieży do odpowiedzialnego i samodzielnego życia poza placówką, wyposażenie w umiejętność załatwiania spraw urzędowych.

Uczestnikami zajęć była młodzież z grupy usamodzielnienia w wieku 17-20 lat.

Zajęcia przebiegały z zachowaniem wszystkich etapów. Merytorycznie przeprowadzone były poprawnie z wykorzystaniem różnorodnych form pracy. Wychowawca używał przystępnego i zrozumiałego języka. Młodzież chętnie wykonywała polecenia i aktywnia włączała się do dyskusji. Prowadzący potrafił utrzymać koncentrację uczestników na temacie zajęć.

Dyrektor poprawnie omówił z wychowawcą przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne elementy, zaangażowanie prowadzącego oraz ciekawe metody i formy pracy. Zajęcia zostały ocenione przez hospitującego na ocenę bardzo dobrą.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że dyrektor placówki właściwie sprawuje nadzór pedagogiczny.

Kontrola Zespołu Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Łomży została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz wyjaśnień pracowników.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Zespołu Placówek Opiekuńczo-

Wychowawczychej w Łomży                                      Podpisy kontrolujących:

mgr Krzysztof Lasek                                                               1. K.Pasiuk

07.07.2004r.                                                                          2. M.Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  24.08.2004 00:00:00
Data publikacji:  24.08.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  24.08.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl