PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej
p.w. Św. Franciszka z Asyżu w Tykocinie, ul. Klasztorna 1 - przeprowadzonej w
dniach 24 i 26 maja 2004r., REGON 04010283800048
Dom Pomocy Społecznej p.w. Św. Franciszka z Asyżu w
Tykocinie jest prowadzony przez CARITAS Diecezji Łomżyńskiej na zlecenie
powiatu łomżyńskiego. Adres Domu: 16-080 Tykocin, ul. Klasztorna 1. Dyrektorem
Domu Pomocy Społecznej w Tykocinie jest ks. Andrzej Stypułkowski.
Kontrolę
przeprowadziły - Mieczysława
Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 190 z dnia 21 maja br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego
przez Krystynę Golubiewską - z-cę
dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
1/
przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/
stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców,
w okresie
od 01.01.2003 r. do 30.04.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.
U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
3.
Ustawa z dnia 19
sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego. (Dz. U. z
.1994 r. Nr 111, poz.535 z późn.
zm.)
Ustalenia
kontroli
I.
Przestrzeganie praw
mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte zostały w § 7 Regulaminu
Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej p. w. św.
Franciszka z Asyżu w Tykocinie zatwierdzonym przez dyrektora CARITAS Diecezji
Łomżyńskiej w dniu 01.03.2001 roku. Po przyjęciu do
Domu pracownik socjalny zapoznaje mieszkańca z Domem, prawami i obowiązkami.
Ponadto prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone są na tablicy ogłoszeń Domu. W
2003 roku do Domu przyjęte zostały dwie mieszkanki, jedna z domu rodzinnego,
druga z zakładu opiekuńczo-leczniczego w Krynkach.
Zgodnie z § 7 Regulaminu mieszkanki mają
prawo do:
1) odpowiednich warunków mieszkaniowych,
2) wyżywienia i ubrania,
3) opieki pielęgniarskiej i lekarskiej oraz
rehabilitacji,
4) opieki duchowo duszpasterskiej,
5) dostępu do kultury i oświaty,
6) terapii zajęciowej,
7) rekreacji,
8) współdecydowania w sprawach dotyczących jej osoby,
9) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych w sali
dziennego pobytu lub czytelni,
10) odwiedzin swojej rodziny,
11) szczególnej troski i opieki w chwili umierania,
12) urządzenia pogrzebu zgodnie z ostatnią wolą, wyznaniem
i miejscowymi zwyczajami.
Obowiązkiem mieszkanki jest:
1) współdziałanie z personelem Domu w zaspakajaniu swoich
potrzeb,
2) troska o tworzenie atmosfery rodzinnej Domu,
3) dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny i
porządek,
4) dbałość o wspólne mienie,
5) ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie
zobowiązującymi przepisami,
6) przestrzeganie zasad trzeźwości,
7) przestrzeganie ogólnie przyjętych norm moralnych,
8) palenie tytoniu tylko w miejscu do tego
przeznaczonym,
9) punktualne przebywanie na posiłki,
10) zachowanie ciszy nocnej od godz. 22.00 do godz. 6.00,
11) nie opuszczanie Domu po godz. 22.00,
12) zgłaszanie pracownikowi socjalnemu lub dyżurnej
pielęgniarce wyjazdów poza Dom,
13) każdorazowe zgłaszanie wyjścia poza teren Domu
pracownikowi socjalnemu lub dyżurnej pielęgniarce.
Ad. 1)
Dom Pomocy Społecznej w Tykocinie zapewnia
mieszkankom odpowiednie warunki mieszkaniowe. Pokoje mieszkalne jedno, dwu,
trzy i czteroosobowe usytuowane są na I piętrze budynku. Wyposażone są w
tapczaniki lub łóżka, szafki przyłóżkowe, szafy ubraniowe oraz stoły i krzesła.
Usytuowany jest w zabytkowym budynku
klasztoru pobernardyńskiego. Teren wokół Domu jest
ładnie zagospodarowany (zasiana trawa, zasadzone drzewa i krzewy ozdobne,
rabaty kwiatowe, alejki piesze - częściowo wyłożone polbrukiem).
Całą posesję ogradza zabytkowy mur.
Ad. 2)
Dom zapewnia mieszkankom 3 posiłki dziennie,
wydawane w dwugodzinnym przedziale czasowym tj. śniadanie w godz. 7.30 - 9.30,
obiad w godz. 12.30 - 14.30, kolacja w godz. 18.00 - 20.00 (informacja wywieszona
jest na tablicy ogłoszeń i na drzwiach przy wejściu na stołówkę) oraz
całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. W jadalni
dostępne jest masło, chleb, kompot. Na poszczególnych kondygnacjach ustawione
są termosy z herbatą. Mieszkanki spożywają posiłki na stołówce lub w pokojach
mieszkalnych. Na zlecenie lekarza przygotowywane są diety. W dniu kontroli
stosowane były diety: cukrzycowa i wątrobowa. Dom nie zapewnia mieszkankom
możliwości wyboru zestawu posiłków. Osiągnięcie tego standardu w programie
naprawczym zaplanowano na rok 2006.
Każda z mieszkanek posiada własną odzież,
bieliznę osobistą, obuwie, kapcie, które kupują z własnych środków finansowych.
W przypadku jej braku Dom uzupełnia stosowną odzież dostosowaną do rozmiaru i
pory roku. Odzież prana jest w pralni, aby wróciła właścicielki do ubrań
przyszywane są numerki.
Ad. 3), 6)
Dom zapewnia całodobową opiekę. Usługi
opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 5 pielęgniarek, które świadczenie tych
usług ma przypisane zakresem czynności i jedna pokojowa. Pielęgniarki pracują w
systemie trzyzmianowym, tj. w godzinach od 600 do 1400, od
1400 do 2200, od 2200 do 600,
natomiast pokojowa - jednozmianowym, codziennie w godzinach 700-1500.
Z grafiku wynika, że na każdej zmianie pracuje jedna pielęgniarka.
Wiek mieszkanek plasuje się w przedziale od
24 do 86 lat. W stosunku do 4 osób orzeczone jest upośledzenie umysłowe w
stopniu umiarkowanym, natomiast pozostałe osoby są ze schizofrenią. Większość
mieszkanek jest sprawna fizycznie, całkowitej pomocy w zaspokajaniu swoich
potrzeb wymaga 3 osoby, jedna osoba porusza się przy pomocy wózka
inwalidzkiego.
Wszyscy mieszkańcy objęci są opieką medyczną
lekarza rodzinnego z Ośrodka Zdrowia w Tykocinie, który przychodzi do Domu lub
mieszkanki same chodzą do Ośrodka. Na zlecenie tego lekarza, w razie potrzeby,
do mieszkanek przyjeżdża ginekolog. W Domu na ½ etatu zatrudniony jest
psychiatra, pracujący w poniedziałki i czwartki, a także w inne dni tygodnia,
jeśli zachodzi taka potrzeba. Ponadto mieszkańcy są pod stałą opieką poradni
okulistycznej, stomatologicznej, endokrynologicznej, dermatologicznej,
laryngologicznej, onkologicznej i kardiologicznej w Białymstoku. Do poradni
mieszkanki dowożone są samochodem Domu przystosowanym do przewozu osób
niepełnosprawnych. Dom ponosi częściową odpłatność za leki, do wysokości limitu
ceny, pozostałą kwotę pokrywają same mieszkanki.
W Domu na ½ etatu zatrudniony jest
technik fizjoterapii, który codziennie pracuje z mieszkankami. Oprócz zabiegów
zleconych przez lekarza, rehabilitant codziennie rano prowadzi zajęcia
usprawniające dla wszystkich mieszkanek na holu.
Mieszkanki korzystają z formy rehabilitacji jaką są turnusy rehabilitacyjne. W bieżącym
roku 15 osób złożyło wnioski do PCPR o dofinansowanie ze środków PFRON do
turnusów rehabilitacyjnych.
W Domu nie ma zatrudnionego instruktora
terapii zajęciowej, a proponowane mieszkankom formy oddziaływań terapeutycznych
prowadzą poszczególni pracownicy zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego. Dom umożliwia mieszkankom uczestniczenie w
następujących formach terapii zajęciowej: muzycznej, plastycznej, kulinarnej,
ergoterapii, biblioterapii. Bardzo często, zależnie od pogody i możliwości
psychofizycznych mieszkanek, zajęcia prowadzone są na świeżym powietrzu. Z
zajęć prowadzony jest zeszyt, w którym odnotowywany jest rodzaj zajęć
proponowanych mieszkankom oraz kto w nich uczestniczył. Ponadto określono w nim
cele i tematykę zajęć. Każdy opisany dzień podsumowywany jest opisem aktywności
mieszkanek uczestniczących w terapii. W związku z tym, iż mieszkanki
niejednokrotnie mają problemy z utrzymaniem higieny osobistej w Domu prowadzona
jest dla każdej mieszkanki karta oceny własnego wyglądu, co motywuje mieszkanki
do dbania o własny wygląd. Po ocenie, trwającej około 4 tygodnie, mieszkanki
podsumowują swoje zachowanie i najbardziej aktywne otrzymują dyplomy.
Ad. 4), 11), 12)
W Domu nie ma zatrudnionego na etacie
kapelana. Opiekę duszpasterską sprawuje ks. Dyrektor, który odprawia w kaplicy
Domu mszę św. Mieszkanki aktywnie uczestniczą w oprawie tych mszy: czytają
czytanie, śpiewają psalmy. Msza św. odprawiana jest każdego dnia o godz. 7.00,
w miesiącu maju z racji na odprawiane dodatkowo nabożeństwo majowe o godz.
18.00. W odprawianych w Domu mszach św. i nabożeństwach licznie uczestniczą
mieszkańcy Tykocina.
Dom zapewnia pochówek zmarłym mieszkankom
zgodnie ich wyznaniem. W 2003 roku zmarły dwie mieszkanki, pochówkiem jednej
osoby zajęła się rodzina, drugiej zajmował się Dom. Osoba ta pochowana została
na cmentarzu w Tykocinie. Na cmentarzu parafialnym w Tykocinie pochowane są
dwie mieszkanki Domu. Mieszkanki opiekują się tymi grobami oraz raz w roku
wyjeżdżają na groby byłych mieszkanek na inne cmentarze.
Ad. 5), 7)
Dom zapewnia swoim mieszkankom udział w
różnych imprezach okolicznościowych i kulturalnych. Szczególnie uroczyście
obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Na korytarzu
wywieszony jest kalendarz imienin. Zawsze z tej okazji dzień wcześniej na
zajęciach kulinarnych mieszkanki pieką ciasta, które później wszyscy degustują.
Szczególnym świętem wpisanym w kalendarz imprez Domu jest święto jego patrona tj. Św. Franciszka z Asyżu, obchodzone 4 października.
Organizowane są wyjazdy do kina, wycieczki
(do Lichenia). Częstymi gośćmi w Domu są uczniowie z
Zespołu Szkół w Tykocinie, którzy przygotowują część artystyczną z okazji Dnia
Kobiet, Dnia Matki, i innych uroczystości.
Mieszkanki Domu uczestniczą w różnych
imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne domy pomocy społecznej z
województwa. Ponadto Dom współpracuje z instytucjami i urzędami (KRUS, ZUS,)
ośrodkami pomocy społecznej, Sądem Rejonowym, Tykocińskim
Domem Kultury, Parafią Rzymskokatolicką p.w. Św. Trójcy w Tykocinie.
Na potrzeby Domu prenumerowane są następujące
gazety: Rzeczypospolita, Niedziela, Droga, Rycerz Niepokalanej, Łaski i Cuda.
Ponadto mieszkanki czytają książki, które są w punkcie bibliotecznym Domu lub
wypożyczają je z Biblioteki Publicznej w Tykocinie.
Ad. 8)
W dniu kontroli w Domu przebywało 33
mieszkanki, wszystkie umieszczone w dps z postanowienia sądu, 5 mieszkanek jest
całkowicie ubezwłasnowolnionych, 3 są częściowo ubezwłasnowolnione. W stosunku
do 4 kobiet opiekunami prawnymi i kuratorami są członkowie rodziny, natomiast w
przypadku pozostałych pracownik socjalny Domu.
Mieszkanki Domu mogą swobodnie poruszać się
po całej posesji Domu. Brama wjazdowa i furtka zamykane są wieczorem o 22.00 i otwierane o 6.00 rano przez
dyżurną pielęgniarkę. Mieszkanki, których stan zdrowia na to pozwala, same
wychodzą poza teren Domu. Dyżurnej pielęgniarce zgłaszają
dokąd wychodzą i określają przewidywany czas powrotu. Osoby
ubezwłasnowolnione wychodzą na zewnątrz Domu pod opieką pracownika socjalnego.
Wszystkie mieszkanki zameldowane są w DPS na
stałe oraz mają dowody osobiste. Osoby z prawem wyborczym biorą udział w
wyborach powszechnych, dowożone są do okręgu wyborczego, który znajduje się w Tykocińskim Domu Kultury.
W Domu działa Samorząd Mieszkańców w składzie
przewodnicząca i dwóch członków - protokół z powołania z dnia 08.04.1999 r. Spotkania samorządu z mieszkańcami i pracownikami Domu
odbywają się średnio kilka razy do roku. Z zebrań spisywane są protokoły.
Mieszkanki mają możliwość zgłaszania swoich
skarg i wniosków. Dyrektor w w/w sprawach przyjmuje w poniedziałki i wtorki w
godzinach od 8.00 do 10.00. Informacja taka wywieszona
jest na tablicy ogłoszeń. Ponadto w 2002 r. w Domu założona została książka
skarg i wniosków. Do dnia kontroli nie wpłynęła żadna skarga ani wniosek.
Wszystkie mieszkanki mają własne środki
finansowe. Są to renta socjalna, zasiłek stały wyrównawczy, emerytury i renty.
Swoje oszczędności mieszkanki przekazują na książeczce
oszczędnościowo-rozliczeniowej w Banku Spółdzielczym w Tykocinie. Pracownik
socjalny jest upoważniony przez mieszkanki, a w przypadku osób
ubezwłasnowolnionych przez opiekuna prawnego lub kuratora, do pobierania
pieniędzy z Banku. Osoby, w stosunku do których pracownik socjalny stwierdza,
że potrafią samodzielnie gospodarować środkami finansowymi, przekazuje im
pobraną kwotę w całości, natomiast te osoby, które tego nie potrafią -
środki otrzymują w miarę potrzeb. Do ewidencji przychodów i rozchodów finansów
mieszkanek pracownik socjalny prowadzi zeszyt - kontrola wydatków mieszkańców z
następującymi rubrykami: data, przychód, rozchód na co,
saldo, podpis osoby, która odbiera środki.
Ad. 9), 10)
W Domu 5 mieszkanek nie utrzymuje żadnych
kontaktów z rodziną, w tym 2 mieszkanki są samotne. Pozostałe mieszkanki
utrzymują częsty (5 mieszkanek) lub okazjonalny kontakt z rodzinami i osobami
bliskimi. Cztery mieszkanki zabierane są do domów rodzinnych. Pracownicy Domu
utrzymują stały kontakt - listowny, telefoniczny, z rodzinami mieszkanek,
ponadto 3 razy w roku mieszkanki zawożone są do domów rodzinnych. Na święta
wysyłane są kartki świąteczne do wszystkich rodzin. Na terenie Domu nie ma
skrzynki pocztowej. Listy do wysłania zanosi na pocztę pracownik socjalny lub
oddawane są listonoszowi przynoszącemu korespondencję. Przynoszoną korespondencję
odbiera pracownik socjalny i przekazuje indywidualnie mieszkankom.
W Domu prowadzony jest zeszyt "Współdziałanie
z rodziną" w którym dla każdej z mieszkanek prowadzone
są odrębne ustalenia. W zeszycie odnotowywane są próby nawiązania i
podtrzymania kontaktu z rodziną, oraz informacje kto
odwiedzał mieszkanki, kto dzwonił oraz wizyty mieszkanek u rodziny. Zapisy
dokonywane są systematycznie, od roku 2004 -miesięcznie. Brak natomiast
informacji, jaki wpływ wywierają na mieszkankę spotkania z osobami bliskimi,
czy kontakty te należy podtrzymywać oraz jakie uzgodnienia poczyniono z osobami
odwiedzającymi. Wizyty osób bliskich odbywają się w pokojach mieszkalnych oraz
pokoju gościnnym. W holu korytarza zamontowany jest aparat telefoniczny na
kartę.
II.
Stopień i efekty realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu
Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 6/2004 z dnia 18.05.2004 r.
w sprawie zmiany składu zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, powołał zespół
terapeutyczno-opiekuńczy w składzie: lekarz psychiatra, kapelan, pracownik
socjalny, 5 pielęgniarek, technik fizjoterapii, pracownik kulturalno-oświatowy
i pokojowa. Osobą koordynującą prace zespołu jest pracownik socjalny.
W 2003 roku odbyło się 6 posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Z posiedzeń spisywane są protokoły. Zapisy w protokołach są zbyt ogólne.
Wskazują, że na każdym posiedzeniu omawiano sytuację około 10 mieszkanek, jedne
mieszkanki ( wymieniając nazwisko i imię) chętnie uczestniczą w zorganizowanych
zajęciach, są bardzo aktywne, korzystają z proponowanych form terapii
zajęciowej inne natomiast nie wykazują aktywności.
W 2004 roku odbyło się jedno posiedzenie, na którym omawiano plany
wszystkich mieszkanek. Zapisano, wymieniając nazwiska, które mieszkanki
wykazują aktywność, które nie wykazują, które odmawiają uczestniczenia w
proponowanych formach terapii oraz te osoby, które są aktywne i chętnie
uczestniczą w zajęciach zorganizowanych.
Dla wszystkich mieszkanek opracowane są indywidualne
plany wspierania mieszkańca (Załącznik nr 1). Każda mieszkanka zna i wie kto jest jej pracownikiem pierwszego kontaktu.
Od stycznia 2004r. opracowano nową formę planów w
formie zeszytów dla każdej mieszkanki. Opracowane zeszyty stanowią kontynuacje
wcześniejszych indywidualnych planów wspierania mieszkańca i zawierają:
informacje ogólne, zapotrzebowanie na usługi i pomoc w poszczególnych sferach
życia, m.in.: opieka medyczna, zabiegi rehabilitacyjne, zajęcia terapeutyczne.
W stosunku do każdej mieszkanki określono cele opieki indywidualnej oraz
sposoby ich realizacji. Zapisy w planach są bardzo ogólne i nieopatrzone
datami. Oceny efektów ograniczają się do stwierdzeń- pozytywna, dobra.
Wszystkie indywidualne plany wspierania mieszkańca zostały uzgodnione z
mieszkankami, o czym świadczą podpisy mieszkanek na planach, że zapoznały się z
zaplanowanymi w stosunku do ich osób oddziaływaniami i plany zostały opracowane
z ich udziałem.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 2/2004.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Tykocinie. W przypadku, gdy dyrektor Domu
Pomocy Społecznej w Tykocinie nie zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
14.06.2004
ks.Andrzej Stypułkowski
(data i podpis dyrektora
Domu)