PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Uhowie - przeprowadzonej
w dniu 26 lipca 2004 roku. REGON 001265350
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie prowadzony jest przez powiat
białostocki. Adres siedziby: Uhowo, ul. Surażska 67, 18-100 Łapy. Dom
przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu
Pomocy Społecznej w Uhowie jest Pani Irena Łupińska.
Kontrolę przeprowadziły -
Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie
upoważnienia Nr 227 z dnia 23 lipca br., wydanego w imieniu Wojewody
Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach,
2/ stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców
w
okresie od 01.01.2003 r. do 30.06.2004 r.
Wykaz podstawowych aktów
prawnych:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004
r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn.
zm.).
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929).
Ustalenia kontroli
I.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym, stanowiącym załącznik
nr 1 do uchwały Nr 279/2001 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 14 lutego
2001 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w
Uhowie.
Nowo przybyłego mieszkańca z
Domem, współmieszkańcami oraz prawami i obowiązkami zapoznaje pracownik
socjalny. Przy przyjęciu mieszkańca pracownik wypełnia Ankietę personalną
mieszkańca, w której odnotowuje ogólne dane o mieszkańcu i jego rodzinie, kogo
należy powiadomić w przypadku choroby. W Ankiecie znajduje się również
oświadczenie, że mieszkaniec zapoznał się z Regulaminem, w tym z prawami i
obowiązkami, możliwości złożenia do depozytu pieniędzy, rzeczy wartościowych.
Ankiety te znajdują się w aktach mieszkańca. Ponadto prawa i obowiązki
wywieszone są na tablicy ogłoszeń.
Zgodnie z § 12 w/w
Regulaminu mieszkaniec ma prawo między innymi do:
1) poszanowania swojego życia prywatnego i
rodzinnego oraz swojej korespondencji,
2) posiadania klucza do pokoju, w którym
mieszka oraz szaf i toalet,
3) wolności myśli, sumienia i wyznania,
4) opieki duszpasterskiej duchownego
wyznawanej przez siebie religii i korzystania z jego usług,
5) zgłaszania skarg i wniosków do
Dyrektora Domu w ustalonych dniach i godzinach,
6) regularnego kontaktu z Dyrektorem Domu
w określonych dniach tygodnia i godzinach,
7) posiadania i korzystania z własnego
ubrania i bielizny osobistej,
8) wskazania pracownika pierwszego
kontaktu, który koordynuje plan wsparcia,
9) samodzielnego, po zgłoszeniu wychodzenia
z budynku i przebywania w nim do godz. 2200,
10) kontaktu osobistego, telefonicznego
i korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,
11) przyjmowania odwiedzin krewnych i
znajomych,
12) samorządnego organizowania się w celu
reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu,
13) korzystania z wszystkich usług
świadczonych przez Dom,
14) współdecydowania o życiu Domu w sprawach ich
dotyczących,
15) korzystania z przysługujących uprawnień
do świadczeń zdrowotnych w oparciu o przepisy ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
zdrowotnym,
16) trzech posiłków dziennie i wyboru
zestawu posiłków - posiłków dietetycznych zgodnie ze wskazaniami lekarza,
spożywania posiłków w pokoju mieszkalnym,
17) trzymywania odzieży i obuwia
odpowiedniego rozmiaru, dostosowanych do pory roku,
18) osobistych środków czystości,
przyborów toaletowych i innych przedmiotów niezbędnych do higieny osobistej,
19) organizowania czasu wolnego według
własnego uznania,
Zgodnie z § 13 w/w
Regulaminu do obowiązków mieszkańca należy:
1) przestrzeganie obowiązującego w Domu Regulaminu
organizacyjnego,
2) ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
3) dbałość o mienie Domu, w szczególności pozostające w
bezpośredniej dyspozycji mieszkańca,
4) zachowywanie się zgodnie z zasadami współżycia społecznego,
nie naruszając praw innych mieszkańców do bezpiecznego, godnego życia i praw
personelu do realizacji obowiązków zawodowych,
5) zachowywanie czystości - dbałość o higienę osobistą i wygląd
zewnętrzny,
6) uzyskanie zgody na wszelkie zmiany związane z
demontowaniem urządzeń i sprzętu,
7) powiadomienie o wystąpieniu awarii lub uszkodzenia sprzętu
pielęgniarkę lub opiekunkę,
8) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa p.poż.,
9) przestrzegania ustalonych godzin spożywania
posiłków: śniadania - 730 - 930, obiad - 1230
- 1430, kolacja - 1800 -2000,
10) zachowania trzeźwości i kultury picia alkoholu,
11) bezwzględnego informowania pracownika socjalnego, pielęgniarki
lub opiekunki o zamiarze opuszczenia Domu na czas dłuższy, niż do godziny 2200,
12) informowania pracownika socjalnego, pielęgniarki lub
opiekunki o miejscu spędzania urlopu, a także o nowym terminie powrotu do Domu
w sytuacjach uniemożliwiających powrót w terminie wcześniej ustalonym,
13) przestrzegania ciszy nocnej.
Przestrzeganie praw
mieszkańców
Ad.1)
Pracownicy Domu nie
naruszają życia prywatnego mieszkańców. Przed wejściem do pokoi pukają. W
codziennym komunikowaniu się używają zwrotów grzecznościowych Pan/ Pani.
Korespondencję do
mieszkańców listonosz przynosi do sekretariatu, skąd pracownik socjalny
przekazuje je bezpośrednio dla adresata. Na prośbę mieszkańca pracownik
socjalny lub pracownik pierwszego kontaktu pomagają przeczytać listy lub na nie
odpowiedzieć, zwłaszcza te o charakterze urzędowym (uregulowanie spraw
majątkowych, rentowych, zakup leków). Przy wejściu do Domu umieszczona jest
skrzynka pocztowa, z której codziennie listonosz odbiera listy.
Do rozmów dla mieszkańców
na terenie Domu zainstalowany jest wrzutowy aparat telefoniczny. Mieszkańcy, w
przypadku zaistnienia nagłej sytuacji, mogą korzystać także z telefonu Domu. Z
przeprowadzonych rozmów rozliczają się na podstawie miesięcznego bilingu. Telefony do mieszkańców łączone są na dyżurkę
pielęgniarek, gdzie pielęgniarka dyżurna woła mieszkańca do telefonu lub niesie
słuchawkę (telefony bezprzewodowe) bezpośrednio do pokoju mieszkańca.
Ad. 2,7,17,18)
Każdy
z mieszkańców ma klucze do swojego pokoju. Drugi klucz zapasowy (dla
bezpieczeństwa lub w przypadku zgubienia) znajduje się na dyżurce pielęgniarek.
Mieszkańcy posiadają własną odzież, bieliznę osobistą i obuwie. Przed
przyjęciem do Domu pracownik socjalny informuje przyszłego mieszkańca, że może
on zabrać ze sobą swoją odzież oraz przedmioty z którymi
jest związany i mają dla niego wartość. W przypadku braków odzieży Dom
uzupełnia stosowną odzież dostosowaną do rozmiaru i pory roku. Czasami mieszkańcy
sami kupują dodatkowo odzież z własnych środków. W każdym pokoju jest worek na
brudną bieliznę. Mieszkańcy brudną odzież składają do worka, który pokojowa
znosi do pralni lub sami piorą swoje ubrania. Dom zapewnia mieszkańcom przybory
do higieny osobistej, środki czystości a także mieszkańcy wg własnego uznania
sami zakupują je z własnych środków finansowych.
Ad. 3, 4)
Opiekę
duszpasterską w Domu zapewnia dwóch księży, jeden wyznania rzymskokatolickiego
(zatrudniony na ½ etatu), drugi - prawosławnego (zatrudniony na 1/6
etatu). Msze św. i nabożeństwa odprawiane są w każdą sobotę, w których
uczestniczą także mieszkańcy wsi. Inne nabożeństwa okolicznościowe jak majowe,
czerwcowe, październikowe organizują i prowadzą sami mieszkańcy. Obaj księża
mają stały kontakt telefoniczny z Dyrektorem i zawsze, kiedy zaistnieje
potrzeba przyjeżdżają do mieszkańców.
Dom
zapewnia pochówek zmarłym mieszkańcom zgodnie z ich wyznaniem. W 2003 roku w
Domu zmarło 34 mieszkańców, pochówkiem jednej osoby zajmował się Dom,
pozostałych - rodzina. W 2004 r. do dnia kontroli zmarło 13 mieszkańców,
pochówkiem ich zajmowała się rodzina. Mieszkańcy chowani są na cmentarzu
parafialnym w Uhowie. Mieszkańcy opiekują się grobami byłych mieszkańców oraz
uczestniczą w nabożeństwach żałobnych.
Ad. 5, 6)
Dyrektor Domu w sprawie
skarg i wniosków przyjmuje mieszkańców we wtorki i czwartki w godzinach 1000
- 1200. Informacja taka wywieszona jest na parterze. W Domu założony
jest od 1998 roku zeszyt skarg i wniosków. W kontrolowanym okresie nie
zgłoszono żadnych skarg i wniosków. Ponadto Dyrektor Domu codziennie odwiedza
mieszkańców w pokojach przez co mieszkańcy są w stałym
kontakcie z dyrektorem placówki.
Ad. 8)
W chwili przyjęcia nowego
mieszkańca do Domu, na okres pierwszych 2-3 miesięcy pobytu, kierownik zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego przydziela mieszkańcowi pracownika I kontaktu.
Zapoznaje on mieszkańca z Domem, współmieszkańcami, zwyczajami i zasadami
panującymi w Domu. Po tym okresie, jeżeli mieszkaniec nie zaakceptował osoby, która
była dla niego pracownikiem pierwszego kontaktu, kierownik zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, po konsultacji z mieszkańcem, zmienia pracownika
pierwszego kontaktu na osobę wskazaną przez mieszkańca, jeżeli wybór ten jest
możliwy ze względu na jego stan zdrowia. Pracownik pierwszego kontaktu w
indywidualnym planie wspierania mieszkańca zapisuje podstawowe informacje o
mieszkańcu, m.in.: stan prawny mieszkańca, przyczyny umieszczenia w dps, zainteresowania i
oczekiwania mieszkańca.
Ad. 9, 19)
Mieszkańcy
Domu mogą swobodnie poruszać się po całej posesji Domu. Brama wjazdowa i furtka
otwierana jest przez portiera o godzinie 600 rano i zamykana o
godzinie 2200. Mieszkańcy wychodząc poza teren Domu zgłaszają swoje
wyjście dyżurnej pielęgniarce lub portierowi. Osoby ubezwłasnowolnione poza
teren Domu wychodzą z opiekunem.
Mieszkańcy
meldowani są w Domu na stałe. W stosunku do 16 mieszkańców sprawa meldunku jest
w trakcie załatwiania, osoby te nie mają uregulowanych spraw majątkowych.
Wszyscy mieszkańcy mają dowody osobiste.
Mieszkańcy
z czynnym prawem wyborczym mają zapewniony udział w wyborach powszechnych. W
Domu podczas wyborów organizowany jest zamknięty okręg wyborczy.
Dom
zapewnia swoim mieszkańcom udział w różnych imprezach okolicznościowych i kulturalnych.
Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i
Wielkanocy. W Domu działa zespół "Pod sosnami" w skład
którego wchodzi dziesięcioro mieszkańców.
Dom
współpracuje ze szkołami z Łap, Płonki, Uhowa.
Uczniowie tych szkół przygotowują część artystyczną z okazji Dnia Kobiet, Dnia
Matki i innych uroczystości. Do Domu
przychodzą też wolontariusze z Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach, którzy
prowadzą gry i zabawy z mieszkańcami. Mieszkańcy Domu wyjeżdżają na imprezy i
spotkania organizowane przez inne domy pomocy społecznej oraz uczestniczą w
grzybobraniach i wycieczkach do miejsc kultu religijnego.
Pracownik
kulturalno-oświatowy prowadzi spis imprez kulturalnych, z wyszczególnieniem
kiedy i jakie imprezy odbyły się na terenie Domu lub w jakich mieszkańcy
uczestniczyli poza Domem.
Dom zapewnia mieszkańcom dostęp do codziennej
prasy oraz przepisów prawnych. Na potrzeby mieszkańców prenumerowane
są następujące gazety: Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Apostoł. Przepisy
prawne znajdują się w świetlicy.
Ad.10, 11,)
Dom
umożliwia i podtrzymuje kontakty mieszkańców z rodzinami. Około 60% mieszkańców
ma częsty kontakt z poszczególnymi członkami rodziny, są przez nich zabierani
do domów rodzinnych oraz utrzymują stały kontakt telefoniczny. Pozostali
mieszkańcy z rodzinami i osobami bliskimi mają kontakt okazjonalny -
telefoniczny lub przy okazji świąt rocznych. Pięciu mieszkańców jest samotnych.
W 2004 roku jedna mieszkanka wróciła do domu rodzinnego.
Mieszkańcy
wyjeżdżając do rodzin lub osób bliskich piszą do Dyrektora Domu wniosek o
udzielenie urlopu ze wskazaniem pod jakim adresem i
jak długo będą przebywali. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora dzięki takiej
informacji, wiadomo gdzie mieszkaniec będzie przebywał oraz kto zapewni mu właściwą
opiekę. Dom, w sytuacji gdy rodzina mieszkańca nie
dysponuje samochodem, zawozi mieszkańca do rodziny oraz przywozi z powrotem do
DPS. W 2003 r do domów rodzinnych wyjechało 7 mieszkańców, w 2004, do dnia
kontroli - 9 osób.
Spotkania
z osobami odwiedzającymi odbywają się w pokoju mieszkalnym lub na świetlicach.
Rodziny odwiedzające mieszkańców mają możliwość przenocowania w Domu w pokojach
gościnnych. Rodziny oraz osoby bliskie mieszkańcom zapraszane są na wigilię do
DPS-u, niewiele jednak osób korzysta z zaproszenia.
W
Domu prowadzony jest zeszyt, w którym odnotowywane są wykonane telefony i
rozmowy z rodzinami. Zapisy te ograniczają się do stwierdzeń, że dzwoniono w
sprawie mieszkańca (podane nazwisko), brak informacji jakie
ustalenia poczyniono w stosunku do mieszkańca, czy udało się nawiązać lub
podtrzymać istniejący kontakt.
Ad. 12,14)
Samorząd
mieszkańców został powołany w rok po otwarciu DPS, tj. 1988 roku. Osobą
odpowiedzialną za funkcjonowanie samorządu jest pracownik socjalny, który
jednocześnie protokołuje spotkania. Ostatnie wybory uzupełniające odbyły się
dnia 09.04.2002 roku. Obecnie w skład samorządu
wchodzi cztery osoby tj. przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz dwie osoby
wspomagające przewodniczących. W ramach samorządu działają dwie sekcje:
kulturalno-oświatowa (4 osoby) i socjalno-bytowa (3 osoby). Spotkania samorządu
odbywają się w miarę potrzeb. Omawiane są na nich sprawy dotyczące życia
mieszkańców i funkcjonowania Domu, m.in.: organizowanie świąt, wyjazdy do
innych domów pomocy społecznej, kwestie prawne dotycząc zasad pobytu i
płatności za pobyt w dps. Na spotkania zapraszany jest
Dyrektor oraz kierownicy zespołów terapeutyczno-opiekuńczych. Samorząd
opracowuje plan pracy na każdy rok. Zakłada on między innymi zadania w zakresie:
pomoc w adaptacji nowoprzybyłych mieszkańcom, zachęcanie do przestrzegania
czystości w pokojach i wokół Domu, czynny udział w organizacji czasu wolnego,
udział w organizowaniu imprez kulturalno-oświatowych, tworzenia dobrej
atmosfery wśród mieszkańców.
Ad.13,15,16)
W dniu kontroli w Domu
przebywało 130 mieszkańców, z czego 84 osób to kobiety. Wiek mieszkańców
plasuje się w przedziale od 36 do 99 lat, średnia wieku - 76 lat. Dziewięciu
mieszkańców jest ubezwłasnowolnionych całkowicie. Opiekunami prawnymi dla tych
ustanowieni zostali członkowie rodziny. Obok występujących zaburzeń
psychosomatycznych, wśród tej grupy osób: trzy osoby są leżące i jedna
niewidoma.
Stan zdrowia wszystkich
mieszkańców jest bardzo zróżnicowany: 23 osoby wymagają stałej opieki, są to
osoby leżące, 80 osób wymaga wzmożonej opieki przy wykonywaniu podstawowych
codziennych czynności życiowych. Najwięcej osób ma problemy zdrowotne związane
z układem krążenia oraz układem narządów ruchu. Około 70 osób porusza się przy
pomocy sprzętu ortopedycznego, w tym 34 mieszkańców porusza się na wózkach
inwalidzkich. W stosunku do 50 mieszkańców obok schorzeń somatycznych
zdiagnozowano choroby psychiczne.
Opiekę
medyczną mieszkańcom Domu zapewniają lekarze rodzinni z Niepublicznego Zakładu
Opieki Zdrowotnej MEDICUS s. c. w Łapach. W sytuacji
zagrożenia życia do Domu wzywane jest pogotowie ratunkowe z Łap. Na dzień
kontroli w szpitalu w Łapach przebywało 5 mieszkańców, jeden w szpitalu w
Choroszczy. W oparciu o konsultacje lekarzy rodzinnych mieszkańcy maja zalecane
wizyty w poradniach specjalistycznych. Około 90 mieszkańców jest pod stałą
opieką poradni specjalistycznych: pulmonologicznej, kardiologicznej,
gastrologicznej, neurologicznej, psychiatrycznej, chirurgicznej, okulistycznej
w Łapach i w Białymstoku. Do poradni mieszkańcy dowożeni są samochodem DPS-u.
Dom ponosi częściową odpłatność za leki, do wysokości limitu ceny, pozostałą
kwotę pokrywają sami mieszkańcy lub ich opiekunowie prawni.
Dom
zapewnia całodobową opiekę. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 14
pielęgniarek, (w tym jedna pielęgniarka zatrudniona na ½ etatu), 22
pokojowych i 7 opiekunów (w tym trzy osoby zatrudnione na ¾ etatu).
Pielęgniarki i pokojowe pracują w systemie dwuzmianowym, tj. w godzinach od 700-1900,
1900-700. Jak wynika z wyjaśnień dyrektora ze względu na
potrzebę większej pomocy rano mieszkańcom, trzy pielęgniarki i trzy pokojowe
pracują od godziny 715 do 1515. Opiekunowie
pracują w godzinach: 700-1500, 1200-2000.
Dom
zapewnia mieszkańcom 3 posiłki dziennie, wydawane w dwugodzinnym przedziale
czasowym tj. śniadanie 730 - 930, obiad 1230 -
1430, kolacja 1800 - 2000 oraz całodobowy
dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Dom zapewnia
mieszkańcom wybór zestawu posiłków. Około 20-30 mieszkańców spożywa posiłki w
pokojach z tego 6 osób wymaga karmienia. Na zlecenie lekarza przygotowywane są
diety. W dniu kontroli stosowane były następujące diety: łatwostrawna- 16,
cukrzycowa - 11, wysokobiałkowa-1, miksowane -6.
Dom
zapewnia mieszkańcom udział w różnych formach terapii. W Domu prowadzone są
zajęcia: plastyczne, muzyczne, sportowe, biblioterapia,
siłowoterapia, łącznie uczestniczy w nich około 60 mieszkańców. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo.
W okresie letnim wiele zajęć prowadzonych jest na świeżym powietrzu, na placu
wokół Domu. Dla osób leżących prowadzona jest terapia przyłóżkowa
w formie rozmów indywidualnych oraz zajęć manualnych. W Domu instruktor terapii
zajęciowej opracowuje miesięczne plany zajęć terapeutycznych oraz, w stosunku
do dwóch mieszkańców, opracował konspekty zajęć terapeutycznych wskazując w
nich formę zajęć, cele i metody pracy. Jak wynika z wyjaśnień kierownika
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, instruktor terapii zajęciowej sukcesywnie
oddziaływaniami terapeutycznymi będzie obejmował pozostałych mieszkańców.
Podczas posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, członkowie zespołu
po przeanalizowaniu predyspozycji psycho-fizycznych
mieszkańca określają formy i rodzaj zajęć w których
poszczególni mieszkańcy powinny uczestniczyć.
Wszyscy mieszkańcy mają
własne środki finansowe. Są to renty i emerytury oraz świadczenia z pomocy
społecznej. Na koncie depozytowym swoje oszczędności przechowuje 29
mieszkańców. Każdy nowo przyjęty mieszkaniec informowany jest o możliwości
przekazania do depozytu DPS przedmiotów wartościowych, jednocześnie przyjmując
do wiadomości, że Dom nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty wartościowe i
pieniądze nie zdeponowane do depozytu, a będące w
posiadaniu mieszkańca.
Dyrektor Zarządzeniem
wewnętrznym Nr 16/03 z dnia 29 grudnia 2003r ustalił zasady gospodarowania
walorami pieniężnymi mieszkańców, stanowiące załącznik do niniejszego
zarządzenia. Zasady te normują m.in.: sposób dokonywania wpłat i wypłat z
depozytów, przechowywanie środków na kontach depozytowych, sposoby rozliczania
gotówki.
Mieszkaniec
by wypłacić pieniądze z depozytu pisze wniosek do pracownika socjalnego. Jak
wynika z wyjaśnień dyrektora mieszkaniec każdego dnia może wpłacić lub wypłacić
określoną kwotę z depozytu lub jeśli jest to większa kwota w dniu następnym. W imieniu osób ubezwłasnowolnionych środki
pieniężne pobierają opiekunowie prawni, którzy częściowo pokrywają odpłatność
za leki powyżej limitu oraz ponoszą inne niezbędne opłaty.
II.
Stopień i
efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
Dyrektor Domu
Zarządzeniem Nr 8/2004 z dnia 02.07.2004r. powołał 3
zespoły terapeutyczno-opiekuńcze określając
jednocześnie zadania i prawa pracownika pierwszego kontaktu. Pracownik I
kontaktu przy przyjęciu mieszkańca wypełnia pierwszą stronę indywidualnego
planu wspierania mieszkańca. Następnie po około 3 miesiącach pobytu mieszkańca
w Domu, zespół terapeutyczno-opiekuńczy opracowuje
cele pracy z mieszkańcem i indywidualny plan wspierania mieszkańca. Na posiedzeniu
zespołu terapeutyczno-opiekuńczego omawiana jest sytuacja średnio 5-10
mieszkańców. Od stycznia 2004 roku z posiedzeń zespołu sporządzane są protokoły
zawierające informacje, kto uczestniczył w posiedzeniu oraz co było przedmiotem
posiedzenia, np.: omawiano zachowanie mieszkańca, stan zdrowia, stan
psycho-fizyczny, zaproponowano udział mieszkańca w terapii. Przy zapisach
wskazano nazwisko mieszkańca, którego sytuację omawiano, natomiast nie zapisano
ustaleń w danym zakresie. Zespół terapeutyczno-opiekuńczy zbiera się co 2-3 miesiące lub zależnie od potrzeb.
Indywidualne plany wspierania mieszkańca opracowane są dla
wszystkich mieszkańców - Załącznik Nr 1. Mieszkańcy zapoznawani są z
opracowanymi planami, co potwierdzają swoim podpisem w planie.
W oparciu o
przeanalizowane plany należy stwierdzić, że nie wszystkie plany są na bieżąco
modyfikowane. W niektórych planach oceny "planów wspierania poszczególnych
sfer" nie są dokonywane lub zapisy są robione co pół
roku. Ogólna "ocena realizacji planu" dokonywana jest raz w roku i nie odnosi
się do wszystkich założonych celów długo i krótkoterminowych oraz celów do
najbliższej realizacji. W związku z powyższym zapisy w planach nie wskazują jakie zmiany zaszły w funkcjonowaniu mieszkańca
oraz w jakim kierunku należy prowadzić oddziaływania opiekuńczo-terapeutyczne.
W niektórych planach zakłada się podtrzymywanie już rozwiniętych sfer, nie
zwraca się natomiast uwagi na możliwość wprowadzenia innych form aktywizacji
mieszkańca.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 3/2004.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. W
przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie nie zgadza się z
ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od
zawartych w protokole ustaleń.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
12.08.2004r.
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej w Uhowie
Mgr
Irena Łupieska
Organizator
Pomocy Społecznej
(data
i podpis dyrektora Domu)