Do użytku służbowego
z kontroli problemowej przeprowadzonej w dniu 17 sierpnia 2004 roku
w Urzędzie Stanu Cywilnego w Wyszkach
Kontrolą objęto Urząd Stanu Cywilnego w Wyszkach, wchodzący w skład Urzędu Gminy w Wyszkach (art. 5 a ust. 1 prawa o asc).
Urząd Stanu Cywilnego mieści się w budynku Urzędu Gminy w Wyszkach, ul. Piórkowska 2,
17-132 Wyszki.
Regon Urzędu Gminy w Wyszkach: 000546911, NIP: 543-00-09-696.
Kierownikiem jednostki kontrolowanej jest Pan Ryszard Perkowski - Wójt Gminy Wyszki.
Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Wyszkach jest Pani Zdzisława Jabłońska pełniąca tę funkcję od dnia 01 października 1983 roku, natomiast po zmianie przepisów prawa o asc powołana uchwałą Rady Gminy Wyszki Nr II/8/90 z dnia 17 czerwca 1990 roku.
Zastępcą Kierownika USC jest Pan Andrzej Niewiński powołany uchwałą Rady Gminy Wyszki Nr III/24/02 z dnia 30 grudnia 2002 roku.
Kontrolę przeprowadził mgr Konrad Michałowski - referent prawny w Oddziale
ds. Rejestracji Stanu Cywilnego, Obywatelstwa i Repatriacji w Wydziale Spraw Obywatelskich i Migracji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia
Nr 31/04 z dnia 13 sierpnia 2004 roku podpisanego przez Pana Andrzeja Władysława Gawkowskiego - Dyrektora w/w Wydziału.
Adres Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego - 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3.
Wojewoda Podlaski sprawuje nadzór nad działalnością urzędów stanu cywilnego
woj. podlaskiego.
Podstawa prawna do przeprowadzenia kontroli:
- art. 8 ust. 3 ustawy prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. Nr 36, poz. 180 z późn. zm.)
i * 24 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz.U. Nr 136,
poz. 884 z późn. zm.).
Zasady i tryb przeprowadzania kontroli określa zarządzenie Wojewody Podlaskiego Nr 3/02
z dnia 19 lutego 2002 r.
Realizacja zadań wynikających z ustawy:
z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
z dnia 29 września 1986 r. prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 36, poz. 180
z późn. zm.)
oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz.U. Nr 136, poz. 884 z późn. zm.)
Kontrolę przeprowadzono w oparciu o plan wykonawczy kontroli ustalony na rok 2004 dla urzędów stanu cywilnego, zatwierdzony dnia 11 lutego 2004 roku przez Panią Ewę Maciak - Zastępcę Dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich i Migracji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Wyjaśnień i informacji w trakcie kontroli udzielała Pani Zdzisława Jabłońska
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Wyszkach.
Osoba kontrolująca wpisała się do księgi kontroli w Urzędzie Gminy w Wyszkach pod Nr 2/04.
Kontrolą objęto księgi urodzeń, małżeństw i zgonów oraz akta zbiorowe
za lata 2003-2004 (według stanu na dzień kontroli).
I. Księga urodzeń i akta zbiorowe
W 2003 roku sporządzono 13 aktów urodzenia, natomiast w 2004 roku
- wg stanu na dzień kontroli - sporządzono 2 akty urodzenia.
Wszystkie akty urodzenia w 2003 i 2004 roku sporządzono na podstawie decyzji Kierownika USC w Wyszkach.
Sprawdzono wszystkie akty urodzenia. Podstawa prawna decyzji prawidłowa. Podania wniosły osoby uprawnione, zamieszkałe na terenie gminy Wyszki (decyzje podjęte zostały przez organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy - art. 13 prawa
o asc). Na podaniach są odnotowane daty wpływu do USC zgodnie z § 6 ust. 11 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319
z poźn. zm.).
Akty wypisano zgodnie z treścią decyzji.
Strony pokwitowały odbiór decyzji. W przypadkach, gdy wnioskodawca składał podanie za pośrednictwem polskiego konsula - w aktach sprawy znajduje się potwierdzenie doręczenia decyzji wystawione przez właściwego konsula.
W sytuacji, gdy akt był następnie uzupełniany na podstawie decyzji Kierownika USC w Wyszkach - w akcie naniesiona jest stosowna wzmianka dodatkowa.
II. Księga małżeństw i akta zbiorowe
W 2003 roku sporządzono 16 aktów małżeństw, w tym:
13 - dotyczy małżeństw zawartych w sposób określony w art. 1 § 2 krio,
tj. wyznaniowych ze skutkiem cywilnym,
1 - dotyczy małżeństwa zawartego przed Kierownikiem USC w Wyszkach - art. 1
§ 1 krio,
2 - dotyczą aktów małżeństw wpisanych na podstawie decyzji Kierownika USC
w Wyszkach.
Sprawdzono akty dotyczące małżeństw zawartych w sposób określony w art. 1 § 2 krio:
opłata skarbowa skasowana na zapewnieniach (nie oceniano pod kątem, czy opłata została przyjęta w wymaganej wysokości),
zaświadczenia wystawiał organ właściwy (art. 12 ust. 2 ustawy prawo o asc),
zaświadczenia potwierdzające zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym przekazywane były przez duchownego w przewidzianym ustawowo terminie - wskazuje na to data wpływu dokumentu do USC (art. 8 § 3 krio),
akty małżeństwa sporządził organ właściwy ze względu na miejsce zawarcia małżeństwa (art. 12 ust. 3 ustawy prawo o asc),
porównano dane zawarte w zaświadczeniu i odpisach skróconych aktów urodzeń nupturientów z treścią aktu małżeństwa, nie stwierdzając błędów i rozbieżności,
termin ważności zaświadczenia określony prawidłowo,
przypiski w aktach małżeństwa nanoszone są na bieżąco.
Do dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych nie zgłoszono uwag.
Sprawdzono również akt dotyczący małżeństwa zawartego przed Kierownikiem USC - art. 1 § 1 kro. Akt ten podpisany jest przez Kierownika USC, a także przez osoby zawierające związek małżeński i świadków.
W aktach zbiorowych znajdują się wymagane prawem o asc dokumenty
- art. 54 ust. 1 prawa o asc, tj. zapewnienia złożone przez oboje nupturientów, odpisy skrócone aktów urodzeń, oświadczenie o nazwiskach noszonych po zawarciu związku małżeńskiego oraz nazwiskach dzieci z tego małżeństwa. Ponadto w aktach zbiorowych znajduje się również postanowienie Sądu Rejonowego w Łomży zezwalające
na zawarcie małżeństwa przez niepełnoletnią kobietę, zaświadczenie lekarskie o ciąży oraz decyzja Kierownika USC w Wyszkach zezwalająca na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu określonego w art. 4 krio.
Następnie sprawdzono akty małżeństw sporządzone w 2003 roku na podstawie decyzji Kierownika USC w Wyszkach podjętych w oparciu o art. 73 ust. 1 prawa o asc.
Podanie o umiejscowienie pierwszego z aktów wniósł do USC mężczyzna, którego akt dotyczy zamieszkały w Wyszkach - decyzję podjął i akt sporządził organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy (art. 13 prawa o asc).
Strona przedłożyła odpis aktu małżeństwa wydany w Brukseli (potwierdzony przez Konsula Generalnego RP w Brukseli za zgodność dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia) wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego - § 9 rozporządzenia. Ponadto w aktach zbiorowych znajduje się m.in. odpis aktu urodzenia
dot. mężczyzny wydany przez USC w Bielsku Podlaskim.
Z uwagi na fakt, iż z aktu zagranicznego nie wynikały nazwiska noszone po zawarciu małżeństwa, wnioskodawca - obywatel polski - złożył oświadczenie, „zgodnie
z art. 25 § 1 krio” co do swojego nazwiska noszonego po zawarciu związku małżeńskiego.
We wzmiankach dodatkowych naniesiono poprawnie adnotację o nazwisku mężczyzny oraz o zastosowaniu odnośnie kobiety art. 25 § 3 kro i dzieci - art. 88 § 1 kro.
Podanie o umiejscowienie drugiego z aktów wniosła do USC za pośrednictwem Konsulatu Generalnego RP w Brukseli kobieta, której akt dotyczy zameldowana w m. Filipy, gmina Wyszki - decyzję podjął i akt sporządził organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy (art. 13 prawa o asc).
Do dokumentów i decyzji uwag nie wniesiono.
W 2004 roku sporządzono 19 aktów małżeństw, w tym:
14 - dotyczy małżeństw zawartych w sposób określony w art. 1 § 2 krio,
tj. wyznaniowych ze skutkiem cywilnym,
5 - dotyczy aktów małżeństw wpisanych na podstawie decyzji Kierownika USC
w Wyszkach.
Sprawdzono akty dotyczące małżeństw zawartych w sposób określony w art. 1 § 2 krio. Bez uwag.
Następnie sprawdzono akty małżeństwa wpisane na podstawie decyzji Kierownika USC
w Wyszkach podjętych w oparciu o art. 73 ust. 1 prawa o asc.
Wnioski o umiejscowienie aktów zagranicznych do księgi polskiej złożyły osoby uprawnione, zamieszkałe na terenie gminy Wyszki - decyzje podjął i akty sporządził organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy (art. 13 prawa o asc).
Na podaniach jest odnotowana data wpływu podania do USC.
W czterech przypadkach umiejscowienie aktów zagranicznych dotyczyło małżeństw zawartych w Niemczech, jeden akt dotyczył małżeństwa zawartego w Wielkiej Brytanii.
W aktach zbiorowych dotyczących małżeństw zawartych w Niemczech znajdują się uwierzytelnione odpisy z księgi rodzinnej wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego, w aktach zbiorowych dotyczących małżeństwa zawartego
w Wielkiej Brytanii znajduje się odpis zagranicznego aktu wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego - do dokumentów uwag nie wniesiono.
Decyzje od strony merytorycznej i prawnej nie budzą wątpliwości. Akty małżeństw wpisano zgodnie z orzeczeniami zawartymi w decyzjach.
Strony pokwitowały odbiór decyzji.
III. Księga zgonów i akta zbiorowe
W 2003 roku sporządzono 32 akty zgonu, natomiast w 2004 roku (wg stanu
na dzień kontroli) 19 aktów.
Wszystkie akty zgonu sporządzono na podstawie kart zgonu.
Sprawdzając te akty stwierdzono, że są podpisane przez Kierownika USC w Wyszkach oraz osobę zgłaszającą zgon. Wolne pozycje po sporządzeniu aktów są wykreślone zgodnie
z § 7 ust. 2 rozporządzenia.
Karty zgonu wystawione przez lekarza znajdują się w aktach zbiorowych.
Porównano dane z karty zgonu z treścią aktu w pozycji data i miejsce zgonu,
nie stwierdzając błędów i rozbieżności.
Nie stwierdzono naruszenia właściwości miejscowej organu uprawnionego do sporządzenia aktów zgonu ( art. 10 ust. 1 prawa o asc).
W przypadku zgonów, gdzie zachodziło podejrzenie, że przyczyną zgonu mogło być przestępstwo znajduje się zezwolenie prokuratury na pochowanie zwłok.
Na tym protokół zakończono.
Ustalenia z kontroli omówiono z Panem Tadeuszem Wielanowskim - Sekretarzem Gminy Wyszki, w obecności Pani Zdzisławy Jabłońskiej - Kierownika USC w Wyszkach.
Protokół z kontroli sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz
po podpisaniu przez kierownika jednostki kontrolowanej, pozostaje w aktach Urzędu Gminy w Wyszkach, natomiast drugi egzemplarz w aktach Wydziału Spraw Obywatelskich i Migracji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo do wniesienia uwag
do ustaleń z kontroli, zawartych w protokole, w terminie 7 dni od daty jego podpisania.
podpis osoby kontrolującej
Konrad Michałowski - referent prawny
podpis kierownika jednostki kontrolowanej
Ryszard Perkowski - Wójt Gminy Wyszki