W wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono iż:
1. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach (załącznik do Uchwały Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr IV/19/07 z dnia 27 lutego 2007 r.) zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach powiatowych i gminnych powiatu siemiatyckiego są realizowane przez Wydział Komunikacji i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach.
2. Zakresy czynności osób zajmujących się zarządzaniem ruchem na drogach powiatowych i gminnych na terenie powiatu siemiatyckiego nie zawierają wszystkich istotnych zagadnień dot. tej problematyki (zadania organu zarządzającego ruchem na drogach wynikają z § 3 oraz § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem - (Dz. U. z 2003 r. Nr 177, poz. 1729). Nadmienia się, iż w dniu 14 listopada 2011 r. Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach poinformowało tut. Urząd o uaktualnieniu zakresów czynności i obowiązków osób zajmujących się zarządzaniem ruchem na drogach powiatowych i gminnych .
3. Wykonanie projektów organizacji ruchu rozbudowywanych lub przebudowywanych odcinków dróg powiatowych jest zlecane przez Powiatowy Zarząd Dróg w Siemiatyczach - jednostkę organizacyjną powiatu siemiatyckiego - podmiotom zewnętrznym lub własnym pracownikom.
Podmioty zewnętrzne opracowują również projekty organizacji ruchu dotyczące dróg gminnych - na zlecenie właściwych zarządców tych dróg .
4. W przeanalizowanych zatwierdzonych projektach organizacji ruchu nie stwierdzono większych nieprawidłowości. Należy zauważyć, iż dwa z wszystkich skontrolowanych projektów stałej organizacji ruchu zawierały plany sytuacyjne bez umieszczenia na nich skali .
5. Prowadzona przez Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach ewidencja zatwierdzonych stałych i czasowych projektów organizacji ruchu zawiera wszystkie elementy określone w § 9 w/w rozporządzenia.
W trakcie kontroli ustalono, iż w ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu nie uzupełniana jest rubryka z rzeczywistym terminem wprowadzenia nowej lub zmiany istniejącej organizacji ruchu. W przypadku wdrożonych projektów organizacji ruchu powyższy termin wpisywany jest w rubryce uwagi, natomiast w odniesieniu do projektów dla których minął przewidywany termin ich wdrożenia ta rubryka pozostaje pusta, co czyni prowadzoną ewidencję mało czytelną .
6. Prawidłowość zastosowania oraz ogólny stan istniejącego oznakowania i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach powiatowych i gminnych powiatu siemiatyckiego ocenia się jako dobry. W trakcie kontroli objazdowej zauważono, iż jednostka w miarę możliwości stara się usuwać na bieżąco uchybienia dot. stanu technicznego oznakowania - stwierdzone i zapisane w protokołach z objazdów dróg
7. W Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach w latach 2009 - 2010 zatwierdzono 40 projektów stałej organizacji ruchu a zrealizowano 10. Kontrole wszystkich 10 wdrożonych projektów stałej organizacji ruchu były wykonane przez Starostwo z zachowaniem wymaganego przepisami terminu (do 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu - §12 ust.3 w/w rozporządzenia)
8. W zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa Starostwo współpracuje z: Powiatowym Zarządem Dróg w Siemiatyczach, Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej w Siemiatyczach, Urzędami Miast i Gmin z terenu Powiatu Siemiatyckiego i Komendą Powiatowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach. Współpraca ta polega m. in. na wspólnych przeglądach istniejącego oznakowania i innych urządzeń brd oraz opiniowaniu projektów organizacji ruchu przed ich zatwierdzeniem.
Na uwagę zasługuje fakt, iż Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach wraz z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Siemiatyczach prowadzi statystyki (raporty kwartalne) zdarzeń drogowych z podziałem na poszczególne gminy Powiatu Siemiatyckiego
9. Jednostka przeprowadza kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach powiatowych i gminnych na terenie powiatu. Kontrole te są przeprowadzane regularnie (co 6 miesięcy), ale nie obejmują całej sieci dróg, na której jednostka zarządza ruchem. Z przeprowadzonych objazdów sporządzane są protokoły, z wykazem stwierdzonych uchybień oraz propozycjami ich usunięcia
10. Starostwo dysponuje wiedzą o strukturze przewozu towarów niebezpiecznych po drogach powiatowych powiatu siemiatyckiego. W Starostwie Powiatowym, a także w Komendach Powiatowych Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz Powiatowym Zarządzie Dróg przechowywana jest mapa dróg Siemiatycz i najbliższej okolicy z wyznaczonymi głównymi trasami przewozu materiałów niebezpiecznych - wraz z załącznikiem opisującym instytucje, szkoły i zakłady pracy zlokalizowane przy poszczególnych ulicach z dodatkowym opisem rodzaju nawierzchni i opisem istniejącej infrastruktury kanalizacyjnej: sanitarnej, burzowej i wodociągowej
Pełna treść wystąpienia pokontrolnego znajduje się w pliku do pobrania poniżej.