Białystok 10
września 2004 r.
PS.II.0931-3/04
Pan
Wacław Sójko
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
w
Kolnie
Na podstawie art.
15 pkt 2 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o
administracji rządowej w województwie ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr
80, poz. 872 )
zespół kontrolny Oddziału Służb
Zatrudnienia Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku skontrolował
w dniach 17-19.08.2004 r. Powiatowy Urząd
Pracy w Kolnie, zwany
dalej "Urzędem".
Kontrolą
objęto okres I półrocza 2004 r. i dotyczyła ona przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14
grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i
przeciwdziałaniu bezrobociu (tekst
jednolity Dz. U. z
2003 r. Nr 58, poz. 514
z późn.
zm.). Wyniki
kontroli zostały przedstawione w protokóle
podpisanym w dniu
31 sierpnia 2004 r.
przez dyrektora jednostki
kontrolowanej.
W zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do
zasiłku dla bezrobotnych oraz
świadczenia przedemerytalnego ustalono, że przestrzegany był
wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych
Rozporządzeniem MP i PS z dnia 28
lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i
ewidencji bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz. U. Nr 25,
poz.132). Prawidłowo
badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i
prawidłowo ustalano, w zależności od posiadanego stażu pracy, wysokość zasiłku
oraz długość okresu jego pobierania. Również w
zakresie przyznawania świadczeń
przedemerytalnych nieprawidłowości nie stwierdzono. W teczkach znajduje się dokumentacja
potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu
uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie
składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ZUS ustalająca
jej wysokość,
oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu
zdrowotnemu z innego tytułu.
W analizowanym okresie do Urzędu wpłynęło 2 odwołania skierowane do Wojewody Podlaskiego. Zostały one przekazane do rozpatrzenia organowi
II instancji, który 1 decyzję utrzymał w mocy, 1 decyzję uchylił i przekazał
do ponownego rozpatrzenia w postępowaniu I instancji.
Będące
przedmiotem kontroli zagadnienia z zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego,
informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz
inicjowania i wspierania działalności klubów pracy również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy
zawodowi posiadają przygotowane zbiory informacji zawodowej, tj. teczki informacji o zawodach, klasyfikację zawodów,
filmy o zawodach,
program komputerowy " Doradca 2000 ", ulotki
o zawodach, broszury. W okresie objętym kontrolą z usług poradnictwa
zawodowego skorzystało 168 bezrobotnych,
2 osoby poszukujące
pracy i 34 inne
osoby.
W
trakcie czynności kontrolnych analizie poddano również prawidłowość
refundowania przez Urząd wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne
młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego. Refundacja następowała po
złożeniu wniosku przez
pracodawcę, do którego dołączano
kopie list płac, list obecności,
deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz
dowodów wpłat składek na konto ZUS.
Ustalono
również, że w zakresie tematyki inicjowania i finansowania prac
interwencyjnych do Urzędu wpłynęło 113 wniosków o refundację wynagrodzeń
zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych. W okresie tym wydatkowano kwotę
231161,95 zł dla 67 pracodawców, z których 23 pracodawców zawarło 50 umów o
organizację prac interwencyjnych w 2003 r.
W zakresie
organizacji robót publicznych wpłynęło 41 wniosków, z których pozytywnie
oceniono 33 wnioski (3-negatywnie, 3 wycofano, a rozpatrzenie 2
przesunięto na termin późniejszy). Refundacja
kwot wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne następowała na wniosek pracodawcy, do
którego dołączano kopie list płac, list
obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz
dowodów wpłat składek na konto ZUS.
Na podstawie
dokumentacji dotyczącej inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń ustalono, że
Urząd skierował 8 osób na
następujące kursy : kandydatów
na instruktorów nauki jazdy, prawa
jazdy kat. D, prawa jazdy kat. C+ E , operator ładowarki
jednonaczyniowej kl. III, operator koparkoładowarki kl. III, dokształcający kierowców przewozu
rzeczy.
Kolejnym zagadnieniem poddanym
kontroli była prawidłowość wydawania decyzji dotyczących
odraczania terminu spłaty ,
rozłożenia na raty
lub umorzenia części
albo całości nienależnie
pobranego świadczenia lub pożyczki
udzielonej z Funduszu
Pracy. W analizowanym okresie umorzono 2 pożyczki na łączną kwotę 15 000,00 zł. Pożyczki te
udzielone były w 2002 r. osobom bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej . Z
kontrolowanych akt wynika,
że pożyczkobiorcy wnioskowali
o umorzenie części
pożyczki po 24
miesiącach prowadzenia działalności
gospodarczej zgodnie z
zapisami umowy o
udzielenie pożyczki.
Poddana analizie dokumentacja oraz
wydane decyzje administracyjne w kontrolowanych zagadnieniach uchybień i
naruszenia prawa nie
wykazują.
Informując o powyższym uprzejmie proszę o
wykorzystanie wyników kontroli w dalszej pracy Urzędu.
Z up. Wojewody Podlaskiego
Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
Do
wiadomości:
1. Starosta Powiatu Kolneńskiego
2. Wydział Prawny
i Nadzoru
3. a/a.