Białystok, 2004. 09.28
PS.I.0932/14/1/04
Pani
Anna Dźwilewska
Kierownik
Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Augustowie
Uprzejmie informuję, że w
dniach 2-3 września 2004r. została przeprowadzona przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku kontrola Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Augustowie w zakresie funkcjonowania Środowiskowego
Domu Samopomocy.
ŚDS w Augustowie
funkcjonuje od dnia 1 grudnia 2003 roku, dysponuje 30 miejscami. Ustalono, iż
użytkownikami Domu są osoby z zaburzeniami psychicznymi i upośledzone umysłowo,
kierowane do Środowiskowego Domu Samopomocy decyzja administracyjną kierownika
MOPS w Augustowie. Na dzień kontroli z usług Domu korzystało 28 użytkowników. Placówka jest koedukacyjna.
Środowiskowy Dom Samopomocy zapewnia swoim użytkownikom
różnorodne formy aktywizacji i rehabilitacji poprzez:
1. treningi w tym, trening umiejętności
samoobsługowych, umiejętności społecznych i interpersonalnych, organizacji
czasu wolnego,
2. terapię zajęciową: w tym terapia
kulinarna, rozwijanie umiejętności reagowania na sytuację trudną, gospodarowania
pieniędzmi, nabywają podstawowych umiejętności praktycznych, zajęcia z zakresu
szukania pracy i przygotowywania się do podjęcia pracy, zajęcia teatralne, zajęcia w pracowni
wyrównywania umiejętności, zajęcia w pracowni plastyczno- krawieckiej zajęcia w
pracowni stolarskiej,
3. zajęcia sportowe - zajęcia w Domu
oraz na świeżym powietrzu, gry i zabawy zręcznościowe oraz logiczne
Każdy terapeuta prowadzi
dziennik zajęć, zawiera on informacje, co w ramach swojej pracowni i treningów zaproponowano
użytkownikowi oraz uwagi odnośnie zachowania użytkownika. Brak jest dokumentacji
z prowadzonej terapii zajęciowej, w której stale uczestniczą ci sami użytkownicy.
W Domu funkcjonuje Rada
Środowiskowego Domu Samopomocy, w skład której weszli:
przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz. Spotkania samorządu
odbywają się zależnie od potrzeb mieszkańców.
Dom prowadzi dokumentację
zbiorczą i indywidualną każdego użytkownika.
W ŚDS funkcjonuje zespół
wspierająco-rehabilitacyjny, w skład którego wchodzą: terapeuci
oraz kierownik Domu. Zespół w celu opracowania i analizy planu postępowania
wspierająco-rehabilitacyjnego zbiera się dwa razy w roku- czerwiec, grudzień. Ze
spotkań zespołu nie jest prowadzona dokumentacja: kiedy
spotkanie się odbyło, którego mieszkańca sytuację i zachowanie analizowano. Dla
wszystkich użytkowników opracowano plany postępowania
wspierająco-rehabilitacyjnego. Plany opracowywane są na pół roku, tj. I-VI,
VII-XII, po tym okresie dokonywana jest ocena wyników postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego.
Każdy użytkownik wyraził zgodę na udział w postępowaniu wspierająco-
rehabilitacyjnym. Koordynację działań wynikających z planu powierzono
asystentom prowadzącym, którymi są osoby zatrudnione na stanowisku terapeuty.
Indywidualne plany
postępowania wspierająco- rehabilitacyjnego opracowane zostały z uwzględnieniem
opinii psychologa i psychiatry. Założone oddziaływania adekwatne są do sytuacji
i stanu psychofizycznego użytkowników. Nie uwzględniono w nich postępowania i
poradnictwa dla rodzin użytkowników domu. Jak wynika z wyjaśnień kierownika,
pracownicy ŚDS mają stały kontakt z rodzinami uczestników zajęć.
Wg stanu na koniec czerwca
2004 r. w ŚDS
zatrudnionych było 12 osób, z tego 8 w pełnym wymiarze czasu pracy Na podstawie
przeanalizowanych akt ustalono, że osoba zatrudniona na stanowisku asystenta
osoby niepełnosprawnej nie posiada kwalifikacji wymaganych na zajmowanym
stanowisku, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.). Osoba ta ma wykształcenie podstawowe, natomiast wymagane
wykształcenie to dyplom asystenta osoby niepełnosprawnej.
Przedstawiając powyższą
ocenę i uwagi wnoszę o :
1. Prowadzenie dokumentacji z
posiedzeń zespołu wspierająco-rehabilitacyjnego.
2. Prowadzenie dokumentacji z
terapii zajęciowej, prowadzonego poradnictwa dla rodzin użytkowników oraz
organizowanych zajęć.
3. Uwzględnianie w notatkach z przebiegu
postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego działań podejmowanych w stosunku do
rodzin użytkowników.
4. Uregulowanie zatrudnienia asystenta
osoby niepełnosprawnej.
Na podstawie art.
128 ustawy z dnia 12 marca o pomocy społecznej oraz §27 zarządzenia
wewnętrznego Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy w Augustowie może zgłosić na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7
dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych umotywowanych zastrzeżeń w sprawie
ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania
z powyższego praw, oczekuję w terminie 30 dni
informacji o sposobie wykorzystania uwag i wniosków, bądź o podjętych
działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Otrzymują:
1.
Burmistrz miasta Augustów
2.
Kierownik MOPS w
Augustowie
3.
Wydział Prawny i
Nadzoru
Z up. Wojewody Podlaskiego
Andrzej Kozłowski
Dyrektor Wydziału Polityki
Społecznej