PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie,
ul. Rynek 39, przeprowadzonej
w dniu 12.08.2004r., REGON 050839940
Burmistrzem Miasta Knyszyn jest Pan Andrzej Matyszewski.
Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Knyszynie jest Pani
Anna Roszkowska od dnia 16.10.1990r.
Miejski Ośrodek Pomocy
Społecznej w Knyszynie: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr V/60/90 r. Rady Gminnej w Knyszynie z dnia 30.04.1990r.
Kontrolę
przeprowadzili:
1. Ewa Bonarska
- starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek Piszczatowski
- inspektor
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 233 z dnia 12 sierpnia 2004r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 12 sierpnia 2004 roku.
Temat
kontroli:
Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji
rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu
administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004
r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez ośrodek i
upoważnienie kierownika do wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia
12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.):
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom niemającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie pomocy w formie pracy
socjalnej,
11)
organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem
usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12)
prowadzenie
i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego
lub mieszkaniach chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie
dzieci,
15)
kierowanie
do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w
tym domu,
16)
sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym,
17) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18)
utworzenie
i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z
zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Knyszynie zajmuje trzy pomieszczenia
biurowe na parterze budynku Urzędu Miejskiego w Knyszynie (niewielkie, każde po
12 m2). Do budynku brak jest podjazdu dla osób niepełnosprawnych,
prowadzą do niego 4 schody, zamontowano 2 poręcze mające pomóc niepełnosprawnym
w przemieszczaniu się. Ośrodek posiada i użytkuje 3 komputery z 3 drukarkami,
posiada dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu Miejskiego. Ośrodek Pomocy Społecznej w
Knyszynie pracuje w programie "Pomost", wprowadzono wszystkie rodziny
korzystające z pomocy.
Miasto i gminę Knyszyn zamieszkuje 5.103 mieszkańców, w tym 252 osób
bezrobotnych tj. 4,93%
ogółu ludności.
Do
funkcjonujących na terenie miasta i gminy zakładów pracy należą m.in.: BETEX
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe, Piekarnia w Knyszynie, Tartak w Knyszynie,
Handel Kwiatami w Knyszynie, agroturystyka w Wojtówce i Knyszynie.
II. Kadrę Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Anna Roszkowska
- zatrudniona na stanowisku Kierownika Ośrodka od 16.10.1990r.,
wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych w
Białymstoku oraz specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej; staż
pracy w pomocy społecznej - 14 lat.
2. Dorota Marchalewicz
- zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 1.07.1997r. (aspirant pracy socjalnej od 1995r.), wykształcenie:
Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku. Staż pracy
ogółem ok. 15 lat (w pomocy społecznej 9 lat).
3. Stanisława Daniłko - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego
od 1.01.1995r., w Ośrodku od lipca 1990r.,
wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku.
Staż pracy ogółem ok. 20 lat (w pomocy społecznej 14 lat).
4. Donata Olszewska
- zatrudniona w wymiarze ¾ etatu na stanowisku pracownika socjalnego od
1.01.1999r., w Ośrodku od czerwca 1998r.,
wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku.
Staż pracy ogółem ok. 25 lat (w pomocy społecznej 6 lat).
III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do
wydawania decyzji.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Knyszynie
realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, o świadczeniach
rodzinnych oraz o dodatkach mieszkaniowych.
Burmistrz
Knyszyna w dniu 17.05.2004r. upoważnił Kierownika
Ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z
zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy, zaś w dniu
27.05.2004r. - do wydawania decyzji administracyjnych
w indywidualnych sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych.
Kontrolujący ustalili, że w Miejskim Ośrodku Pomocy
Społecznej w Knyszynie wyodrębniono stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych.
Osoba ta zajmuje oddzielne pomieszczenie, wyposażone w komputer z drukarką.
IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17
ust. 1).
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów.
Miasto do dnia kontroli nie opracowało gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych.
Uchwałą Nr XI/94/03 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30.04.2004r. uchwalono gminny program profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych na 2004r. Na realizację tego programu w budżecie gminy
zaplanowano kwotę 50 054 zł.
W ramach programu mają być realizowane m.in.
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
finansowanie działalności świetlic środowiskowych, które organizują czas wolny
oraz pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
dofinansowanie do wycieczek szkolnych, konkursów, zakup nagród i innych imprez
kulturalnych, wspieranie szkolnych programów profilaktycznych w zakresie organizacji
czasu wolnego dzieci i młodzieży, prowadzenie w ramach profilaktyki zajęć
sportowych z dziećmi i młodzieżą w czasie roku szkolnego i wakacji,
organizowanie zajęć kulturalnych, profilaktyczno-teatralnych w szkołach, jak
również w Knyszyńskim Ośrodku Kultury, wspomaganie
działalności klubu sportowego "Podlasiak", dofinansowanie działań prowadzonych
na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości w miejscach publicznych przez Powiatową
Komendę Policji.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem
wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z
corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym radzie gminy.
W zatwierdzonym uchwałą Nr XIII/85/04 Rady Miejskiej
w Knyszynie z dnia 18.03.2004r. budżecie gminy na 2004
rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w
formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i
zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej. W dniu 30.04.2004r. Zarządzeniem Nr 85/04
Burmistrza Knyszyna oraz w dniu 30.04.2004r. i
29.06.2004r. Uchwałami Rady Miejskiej w Knyszynie Nr
XIV/96/04 i Nr XVI/102/04 dokonano zmian w budżecie gminy na 2004 rok, które
uwzględniają zmianę przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz wypłatę świadczeń
rodzinnych.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
W br. decyzją administracyjną przyznano pomoc
- schronienie, w postaci barakowozu, który jest przystosowany do zamieszkania.
Pomoc przyznano kobiecie z dwójką dzieci, dom w którym
zamieszkiwała stanowił zagrożenie (pozbawiony energii elektrycznej, pokrycia
dachowego, groził zawaleniem). Ośrodek z zainteresowaną zawarł w dniu
24.06.2004r. umowę bezpłatnego użyczenia barakowozu w
celu zamieszkania. Biorący w użyczenie ponosi zwykłe koszty utrzymania barakowozu tj. ogrzewanie, opał i energię elektryczną.
Ośrodek dysponuje dwoma barakowozami, które służą realizacji zadania -
zapewnienie schronienia. Dodatkowo w byłej lecznicy pomoc w tej formie mogłaby
być udzielona dwóm rodzinom (zabezpieczone - woda, energia elektryczna, c.o.). W br. pomocą w formie
posiłku objęto 1 rodziną, Ośrodek wykupuje posiłki w szkole (zainteresowany
odbiera je). Ośrodek
prowadzi stałą zbiórkę odzieży i w razie potrzeby jest wydawana. Pomocą objęto
w 2003r. - 34 osoby, w 2004r. odzież wydawana jest na bieżąco.
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. zostały wydane 104 decyzje przyznające zasiłek okresowy.
Najniższa wysokość tego świadczenia wynosiła 20zł, najwyższa 250zł. Czasookres
tej pomocy ok. 3 m-cy.
Od 1.05.2004r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004. o pomocy społecznej
wydano 56 decyzji przyznających zasiłek okresowy.
Najczęstszym powodem udzielania takiej pomocy był
brak możliwości zatrudnienia, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
(rodziny wielodzietne i niepełne).
Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie
określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego
(rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej,
a decyzje podejmowane są zgodnie z terminem określonym w KPA.
Przykłady osób
korzystających z zasiłku okresowe opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych.
W okresie od 1.01.2004r.
MOPS w Knyszynie podjął 16 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach:
60 zł (najniższy) i 200 zł (najwyższy). Pomocy udzielano z uwagi na występujące
w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie
czy żywność.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc ( zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itp.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika
wynika, że nie było takiej potrzeby.
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom niemającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia.
Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika
wynika, że nie było takiej potrzeby.
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
Nie przyznano tej formy
pomocy, nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie. Nie zawarto umowy z PKP na
refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w
formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie opłacania
składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy
pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
10) praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w
postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje:
1) udzielenie informacji i pomocy w
skompletowaniu wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- 4 osoby (z pozytywnym skutkiem),
2) odwiedziny i wizyty w miejscu
zamieszkania podopiecznych,
3) typowanie dzieci z rodzin ubogich i
patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole - 140 (wszystkie
pozytywnie),
4) pomoc w wypełnianiu dokumentów
m.in. do świadczeń rodzinnych (60 osób), zasiłku pielęgnacyjnego (5 osób), do
Urzędu Skarbowego (8 osób),
5) wytypowanie dzieci na wypoczynek letni
- 28 dzieci,
6) udzielanie informacji i pomoc w
złożeniu dokumentów do sądu o separację, zwolnienie od kosztów postępowania
sądowego,
7) pomoc w zorganizowaniu pomocy
sąsiedzkiej dla osób w podeszłym wieku - 2 osoby.
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych.
Miejski Ośrodek Pomocy
Społecznej w Knyszynie nie organizuje i nie świadczy usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych w miejscu zamieszkania, albowiem w tym zakresie mieszkańcy
nie zgłaszali wniosków.
12) .prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Nie są prowadzone placówki wsparcia dziennego i
mieszkania chronione.
Na terenie
gminy funkcjonuje: świetlica środowiskowa w Knyszyńskim
Ośrodku Kultury (dostęp do internetu, organizacja
czasu wolnego po lekcjach - uczęszcza ok. 15 dzieci). Środki finansowe na ich
funkcjonowanie pochodzą w części z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
13) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stwierdzono takiego
systemu. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
dzieci i młodzieży zawiera Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
14) dożywianie dzieci.
Rada Miejska w Knyszynie w dniu 30 kwietnia 2001r. podjęła uchwałę Nr
XXVII/146/2001 w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia
przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie dożywiania uczniów w
szkołach.
W
okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli, pomocą w formie dożywiania
objęto 140 dzieci. Realizacja tej formy pomocy odbywa się następująco: w
szkołach w Knyszynie, Kalinówce (zespół szkół - zupa
z wkładką, gotowane w szkole), Zofiówce (szkoła
podstawowa - 2 bułki i herbata). Średni koszt posiłku wynosi na terenie gminy
1,00zł.
Pomoc w formie dożywiania przyznawana jest w drodze
decyzji administracyjnej.
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym.
W 2004 roku Ośrodek pokrył w części koszty pogrzebu 1 osoby (zasiłkobiorcy
stałego - pozostałą część wpłaciła rodzina).
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i
ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
Nie stwierdzono takiej
potrzeby, nie skierowano nikogo w 2004r.
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w
wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest
sporządzana w systemie informatycznym. Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego
przekazywane są pocztą elektroniczną.
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
Ośrodek Pomocy Społecznej w
Knyszynie został utworzony uchwałą Nr X/60/90 Rady Gminnej w Knyszynie z dnia
30.04.1990r.
Do dnia kontroli MOPS w Knyszynie funkcjonuje w
oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XL/222/02 Rady Miejskiej w
Knyszynie z dnia 27.06.2002r.. Statut Ośrodka został
zmieniony uchwałą Nr XIV/93/04 Rady Miejskiej w Knyszynie z dnia 30.04.2004r. poprzez dodanie do zadań realizowanych przez Ośrodek -
wynikających z ustawy z dnia 28.11.2003r. o
świadczeniach rodzinnych.
Plan
wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 511032 zł, w rozdziale 85219 -
?Ośrodki pomocy społecznej" 109.032 zł, tj:
- wynagrodzenie osobowe pracowników - 73
672zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5 604zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 13 659zł,
-
Fundusz pracy - 1 943zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 1 895zł,
-
zakup usług pozostałych - 9 000zł,
-
podróże służbowe krajowe - 500zł,
-
różne opłaty i składki - 150zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 2 609zł,
Na
realizację zadań własnych miasto zaplanowało kwotę 30 032 zł.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.
a)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych.
W okresie objętym kontrolą Ośrodek w Knyszynie
podjął 13 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach: 70zł
(najniższy) i 150zł (najwyższy). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w
rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie
czy żywność.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr
3 do protokołu.
b)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej
formie. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było
potrzeby udzielenia takiej pomocy.
c)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i
ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym.
W 2003 r. i od stycznia 2004
r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.
d)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane
przez miasto, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
Miasto nie ma opracowanych
własnych programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
W okresie objętym kontrolą Ośrodek w Knyszynie
wypłacał 10 zasiłków stałych wyrównawczych (12 zasiłków stałych), z tego 10
osobom samotnym, a 2 dla osób w rodzinie.
Kontrolujący
sprawdzili ok. 20% akt zasiłkobiorców.
Pomocy
bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej pomocy spełniały kryteria
określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r.
o pomocy społecznej, oraz obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r.
Postępowanie administracyjne
skutkujące wydaniem decyzji powinno być prowadzone na wniosek strony lub z
urzędu i po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
Przykłady osób
korzystających z zasiłku stałego opisano w załączniku Nr
4 do protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Od maja 2004r. MOPS w
Knyszynie opłaca składkę zdrowotną za 10 osób otrzymujących zasiłek stały.
Ośrodek prowadzi dokumentację dotyczącą składek na ubezpieczenia zdrowotne w
oddzielnym segregatorze.
Raporty imienne o składkach na
ubezpieczenie zdrowotne ośrodek przesyła ubezpieczonym co
3 miesiące.
Przykłady osób za które
opłacana jest składka opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.
3) organizowanie i świadczenie usług
specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie udzielano
takiej pomocy. Nie zgłoszono w tym zakresie wniosku.
4) przyznanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy.
Nie było potrzeby.
Protokół niniejszy sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Knyszynie poinformowany został o przysługującym mu prawie
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym
protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych
w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu
Miasta pod poz. 3.
Kontrolowany Kontrolujący
Anna Roszkowska
1.
Ewa Bonarska
14.09.2004
2. Jacek Piszczatowski