PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Juchnowcu Kościelnym, ul. Plac Królowej Rodzin 1,
przeprowadzonej w dniu 22.07.2004r., REGON 050010583
Wójtem Gminy Juchnowiec Kościelny jest Pan Jan Gradkowski.
P.o. Kierownika Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym jest
Pani Alicja Baran od 1 listopada 1999r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr VI/13/90 z dnia 29 lipca 1990 r. Rady Gminy
w Juchnowcu Dolnym.
Kontrolę
przeprowadzili:
1. Ewa Bonarska
- starszy inspektor wojewódzki,
2. Margarita Jaroszuk
- starszy inspektor wojewódzki
3. Jacek Piszczatowski
- inspektor
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 226 z dnia 21 lipca 2004r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w
dniu 22 lipca 2004 roku.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych
gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel
kontroli:
Ocena realizacji zadań
własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art.
17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.).
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:
I. Zasoby
materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez ośrodek i
upoważnienie kierownika do wydawania decyzji administracyjnych.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1:
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym, wydawanie biletu
kredytowego,
7)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
8)
udzielanie pomocy w formie pracy
socjalnej,
9)
organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem
usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
10)
prowadzenie
i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego
lub mieszkaniach chronionych,
11)
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną,
12)
dożywianie
dzieci,
13)
kierowanie
do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w
tym domu,
14)
sprawienie pogrzebu, w tym osobom
bezdomnym,
15) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego,
16)
utworzenie
i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
a)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
b)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie,
c)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy,
d)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z
zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia
12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm.):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenie
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4) przyznawanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną,
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby
materialne.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym zajmuje jedno pomieszczenie biurowe na
parterze budynku stanowiącego własność Gminy o powierzchni ok. 40 m2.
Do budynku brak jest podjazdu dla osób niepełnosprawnych, prowadzi do niego 6
schodów, dodatkowo zamontowano poręcz mającą pomóc w przemieszczaniu się.
Ośrodek użytkuje 4 komputery z 3 drukarkami, posiada dostęp do internetu i fax.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym w "Dar Pomost" pracuje
tylko częściowo. Wprowadzonych jest ok. 85 rodzin.
Gminę Juchnowiec Kościelny
zamieszkuje 12.818 mieszkańców, w tym 695 osób bezrobotnych tj. 5,42% ogółu ludności.
Do funkcjonujących na terenie gminy zakładów pracy
należą m.in.: Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach, RSP
w Dorożkach, Ośrodki
Zdrowia w: Bogdankach, Kleosinie, Juchnowcu,
Księżynie, Policja w Juchnowcu
Górnym, SUPERBRUK w Hryniewiczach, 3 Spółdzielnie
Mieszkaniowe i Wspólnota Mieszkaniowa, Tartak w Juchnowcu
Górnym, Spółdzielnia Usług Rolniczych, Prywatne Gospodarstwo Ogrodnicze w Lewickich, Prywatne Gospodarstwo Rolne w Juchnowcu Gónym, Stadnina Koni w Lewickich, Cegielnia Koplany.
II. Kadrę
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Alicja Baran - zatrudniona
na stanowisku p.o. kierownika ośrodka od 1.11.1999r., wcześniej zatrudniona w ośrodku na stanowisku
specjalisty pracy socjalnej, wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział
Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu
pracy socjalnej i specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej;
obecnie w trakcie nauki w Kolegium Nauczycielskim w Białymstoku na kierunku:
pedagogika społeczna z pracą socjalną. Staż pracy w pomocy społecznej - 17 lat.
Aneksem z
dnia 4.06.2004r. do zakresu czynności wprowadzono
"Nadzór nad prowadzeniem spraw związanych z przyznawaniem świadczeń
rodzinnych".
2. Beata Górska - zatrudniona w
ośrodku od 1.10.1990r. na stanowisku specjalisty pracy socjalnej,
wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku
oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej. Staż pracy ogółem ok. 22 lat (w pomocy
społecznej 14 lat).
3. Joanna Lewko
- zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od
1.11.1991r., wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe,
Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz specjalizacja z organizacji
społecznej. Staż pracy ogółem ok. 26 lat (w pomocy społecznej 13 lat).
4. Marlena Banel
- zatrudniona w ośrodku od 1.03.2000r. na stanowisku
pracownika socjalnego, wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział
Pracowników Socjalnych w Białymstoku, obecnie w trakcie nauki w WSAP w
Białymstoku na kierunku: administracja. Staż pracy 4 lata.
5. Beata Panas
- zatrudniona na stanowisku podinspektora ds. świadczeń rodzinnych i pomocy
społecznej, wykształcenie wyższe pedagogiczne z tytułem licencjata w
Niepaństwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Białymstoku, w trakcie nauki na Uniwersytecie
w Białymstoku - studia magisterskie.
Kontrolujący stwierdzili, że p.o. Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej
w Juchnowcu Kościelnym posiada kwalifikacje określone
w art. 122 ustawy o pomocy społecznej. Natomiast jeden pracownik socjalny obsługuje rejon z
liczbą 4.272 mieszkańców.
Art. 110 ust.
11 ustawy o pomocy społecznej
określa, że zatrudnienie pracowników socjalnych powinno być 1
pracownik socjalny na 2.000 mieszkańców.
III. Zadania
realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym realizuje zadania określone w ustawie
o pomocy społecznej, o świadczeniach rodzinnych oraz o dodatkach
mieszkaniowych.
Zarządzeniem Nr 77/04 z dnia 1.06.2004r. Wójt Gminy Juchnowiec Kościelny
udzielił upoważnienia Alicji Baran p.o. kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu
Kościelnym - do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z
zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.
Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy
Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie wyodrębniono
stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Jak wynika z wyjaśnień p.o. Kierownika, jeden z pracowników Ośrodka realizuje zadanie
w zakresie prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych ale
jednocześnie załatwia sprawy pomocy społecznej, drugi z pracowników ma w
zakresie czynności przyjmowanie wniosków w tych sprawach, a także inne: dodatki
mieszkaniowe i in. Pracownik ten nie zajmuje oddzielnego pomieszczenia, ze
środków na obsługę tego zadania zakupiono komputer z drukarką oraz program.
Ze względu na upoważnienie
Kierownika Ośrodka do realizowania nadzoru nad
prowadzeniem spraw związanych z przyznawaniem świadczeń rodzinnych przez
pracowników Ośrodka, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna
(stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.
IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art.
17 ust. 1.
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów.
Gmina do dnia kontroli nie opracowała gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą Nr XI/104/03 Rady Gminy Juchnowiec
Kościelny z dnia 29.11.2003r. uchwalono Gminny Program Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004r. Na realizację tego programu w
budżecie gminy zaplanowano kwotę 112.000 zł.
W ramach programu mają być realizowane m.in.
stworzenie punktu konsultacyjnego, organizowanie "Dnia Trzeźwości",
dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych i świetlicy
środowiskowej, dofinansowanie wypoczynku letniego i spędzania wolnego czasu,
turniejów, wycieczek, zawodów sportowych.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem
wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z
corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym przez Kierownika
Ośrodka radzie gminy.
Ośrodek
Pomocy Społecznej w Juchnowcu przedstawił plan
wydatków na 2004r. w dniu 30.10.2003r. Projekt budżetu
gminy na 2004r. został ustalony Zarządzeniem Nr 45/03 Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 15.12.2003r.
W zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr XII/106/04 z
dnia 12.02.2004r. budżecie gminy na 2004 rok w dziale
852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w formie zasiłków
i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zasiłki
rodzinne i pielęgnacyjne, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej. W dniu
30.04.2004r. Zarządzeniem Nr 70/04 oraz w dniu
31.05.2004r. Zarządzeniem Nr 78/04 Wójt Gminy Juchnowiec Kościelny dokonał zmian w budżecie gminy na 2004
rok uwzględniających zmianę przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz wypłatę
świadczeń rodzinnych.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że
gmina nie posiada zaadaptowanych pomieszczeń dla udzielania pomocy w formie
schronienia, gdyby była taka potrzeba to istniałaby możliwość zaadaptowania
budynków stanowiących własność gminy m.in. w Bielach, Wojszkach
i Klewinowie. Nie udzielano również pomocy w formie
zapewnienia posiłków - nie zgłoszono takiej potrzeby.
Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie prowadzi stałej
zbiórki odzieży (brak pomieszczeń magazynowych), ale na bieżąco dokonywany jest
rozdział w momencie uzyskania odzieży od osób prywatnych, ew. organizacji
Stowarzyszenia "Droga".
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. zostało wydanych 180 decyzji przyznających zasiłek okresowy.
Najniższa wysokość tego świadczenia wynosiła 20zł, najwyższa 700zł. Od
1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 82 decyzje
przyznające zasiłek okresowy, przy czym średnia wysokość udzielonej pomocy
wynosiła 230,89zł (w okresie tym wydano 1 decyzję odmowną).
Kontrolujący sprawdzili 20% akt świadczeniobiorców.
Średni czasokres tej pomocy wynosił 3 miesiące.
Najczęstszym powodem udzielania pomocy w formie
zasiłku okresowego był brak możliwości zatrudnienia, bezradność w sprawach
opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność).
Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie
określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego
(rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej,
a decyzje podejmowane są zgodnie z terminem określonym w KPA.
Przykłady osób korzystających z zasiłku okresowego
opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych.
W okresie od 1.01.2004r. do
30.04.2004r. GOPS w Juchnowcu
podjął 137 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 50zł (najniższa)
i 400zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie
choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy
żywność.
Od 1.05.2004r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy
społecznej wydano 45 decyzji przyznających zasiłek celowy. W okresie tym wydano
1 decyzję odmawiającą tej pomocy.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym oraz pomoc w formie biletu
kredytowego.
Nie przyznano tej formy
pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto
umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono
by pomocy w formie zasiłku celowego.
7) realizacja pomocy w formie opłacania
składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej formy
pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
8) praca socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny
korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika
wynika, że ta forma pomocy obejmuje:
1) udzielenie informacji i pomocy w
skompletowaniu wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- 2 osoby, z wynikiem pozytywnym,
2) odwiedziny i wizyty w miejscu
zamieszkania podopiecznych,
3) udzielanie informacji nt. uzyskania
renty rodzinnej - 2 osoby,
4) typowanie dzieci z rodzin ubogich i
patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole - 50 dzieci,
5) pomoc w wypełnianiu
dokumentów m.in. do świadczeń rodzinnych - 80, zasiłku pielęgnacyjnego - 5,
otrzymania dowodu osobistego
- 1, wniosków do urzędu skarbowego - 3,
6) pomoc w uzyskaniu refundacji z
Narodowego Funduszu Zdrowia (materaca przeciwodleżynowego)
- 1 osobie - z pozytywnym skutkiem,
7) pomoc w otrzymaniu skierowania na
prace interwencyjne - 3 osobom, z wynikiem pozytywnym,
8) wytypowanie dzieci na
kolonie, współpraca z parafiami (2 dzieci z rodzin patologicznych), oraz na
kolonie ze
Stowarzyszenia "Droga" - 10 dzieci, Woźna wieś - 10 dzieci, Okuninek - 14 dzieci,
9) współpraca ze Stowarzyszeniem "Droga"
- pozyskanie żywności,
10) zbiórka odzieży używanej -
otrzymało 15 osób,
11) wysyłanie na indywidualną terapię do Poradni
Terapii Uzależnień i Współuzależnień
w Białymstoku - 8 osób,
12) udzielenie informacji i pomoc w
złożeniu dokumentów do sądu (sprawy o separację, zwolnienie od kosztów,
ubezwłasnowolnienie - 3 osoby),
13) rozmowy z podopiecznymi (rodzicami)
nt. sprawowania opieki nad dzieckiem,
14) wyjazdy wraz z policja na interwencję.
9) organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych.
Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie organizował i
nie świadczy usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu
zamieszkania, albowiem w tym zakresie mieszkańcy nie zgłaszali wniosków.
10) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Nie są prowadzone placówki wsparcia dziennego i
mieszkania chronione.
Na terenie gminy funkcjonują
dwie świetlice socjoterapeutyczne w Kleosinie (korzysta 21 osób) i Księżynie
(korzysta 26 osób) oraz jedna świetlica środowiskowa. Środki finansowe na ich
funkcjonowanie pochodzą z Gminnej Komisji Alkoholowej oraz ze Stowarzyszenia
Osób Zagrożonym i Dotkniętym Współczesnej Cywilizacji "Źródło".
11) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stwierdzono takiego
systemu. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
dzieci i młodzieży zawiera Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
12) dożywianie dzieci.
Rada Gminy Juchnowiec
Kościelny w dniu 24 kwietnia 2001r. podjęła uchwałę Nr XXVI/213/2001 w sprawie
zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznawane w ramach zadań
własnych w zakresie dożywiania uczniów w szkołach.
W
okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania
objęto 280 dzieci. Realizacja tej formy pomocy odbywa się następująco: Szkoła
Podstawowa w Bogdankach - obiad dowożony ze Szkoły Podstawowej w Juchnowcu, pełne obiady w Zespołach Szkół w Kleosinie i Juchnowcu, w Szkole
Podstawowej w Księżynie i w Kleosinie
po zorganizowanym przetargu wyłoniono firmę dowożącą pełne posiłki.
Średni koszt gorącego posiłku wynosi na terenie
gminy 2,00 zł. Pomoc w formie dożywiania przyznano w formie decyzji.
13) kierowanie do domu pomocy społecznej i
ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
Na terenie gminy funkcjonuje Dom Pomocy Społecznej w
Czerewkach.
Po
1.01.2004r. PCPR w Białymstoku przekazał celem
podjęcia decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej akta 4 osób, z których
2 osoby zrezygnowały, 1 osoba zmarła, 1 osoba wyjechała z terenu gminy (brak
kontaktu).
Jeden
wniosek o umieszczenie w Domu Pomocy Społecznej został załatwiony pozytywnie
przez Ośrodek. Decyzją z dnia 23.06.2004r. skierowano
zainteresowanego do DPS w Czerewkach, decyzję o
umieszczeniu wydano w dniu 30.06.2004r. W dniu
30.06.2004r. została zawarta umowa cywilnoprawna z
żoną zainteresowanego, którą ustalono że będzie ona wnosić opłatę w wysokości
różnicy pomiędzy kosztem utrzymania w Domu a 70% dochodu męża tj. 1027,50 (70%
z 655zł). Koszt utrzymania w DPS w Czerewkach wynosi
1.486zł.
Z wyjaśnień p.o. Kierownika wynika, że w budżecie na
2004 rok nie zaplanowano środków na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca gminy w
domu pomocy społecznej. P.o. Kierownika wystąpił z wnioskiem o zmianę budżetu i
zaplanowanie środków na pobyt 2-ch osób w dps -
uzyskał ustną informację, że gmina nie posiada środków na ten cel.
14) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.
W 2003 roku Ośrodek pokrył w części koszty 1
pogrzebu (pozostałą część wpłaciła rodzina) i od stycznia 2004 r. nie było
potrzeby sprawienia pogrzebu przez Gminę. Gdyby zaszła taka konieczność, nie
byłoby problemu ze sprawieniem pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego.
15) sporządzanie sprawozdawczości, również w
wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość nie jest
sporządzana w systemie informatycznym, ponieważ nie wszystkie rodziny zostały
wprowadzone do systemu ?Pomost". Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego
przekazywane są pocztą elektroniczną.
16) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Juchnowcu Kościelnym został utworzony
uchwałą Nr VI/13/90 z dnia 29 lipca 1990 r. Rady Gminy w Juchnowcu
Dolnym..
Do dnia kontroli GOPS w Juchnowcu
Kościelnym funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr
XVII/144/2000 z dnia 23.05.2000r.
Projekt
nowego Statutu został opracowany przez Ośrodek i przedłożony do zatwierdzenia
przez Radę Gminy.
Na
podstawie Załącznika Nr 2 do Zarządzenia Nr 56/04 z 4.03.2004r.
Wójta Gminy plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 703.000 zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 104.000 zł, tj:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 68.645zł,
-
nagr. i
wyd. osobowe nie zal. do
wynagrodzeń - 250zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.392zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 12.756zł,
-
Fundusz pracy - 1.814zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 1.900zł,
-
zakup energii - 1.100zł
-
zakup usług pozostałych - 9.663zł,
-
podróże służbowe krajowe - 50zł,
-
różne opłaty i składki - 340zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 2.090zł,
Na realizację zadań własnych
gmina zaplanowała kwotę 59.000 zł.
V.
Realizacja zadań własnych
gminy - art. 17 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.
a)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych.
Od 1.05.2004r. w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy
społecznej wydano 16 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy.
Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają
niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest
pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.
b)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano pomocy w tej
formie. Z wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było
potrzeby udzielenia takiej pomocy.
c)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu
lokalnym (na terenie gminy położony jest Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach). W 2003 r. i od stycznia 2004 r. nie było osób,
które należałoby umieścić w takiej placówce.
d)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane
przez miasto, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
Gmina nie ma
opracowanych własnych programów osłonowych.
VI. Realizacja zadań z zakresu administracji
rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
GOPS w Juchowcu wypłaca 35
zasiłków stałych wyrównawczych, z tego 26 osobom samotnym, a 9 dla osób w
rodzinie.
Kontrolujący
sprawdzili ok. 20% akt zasiłkobiorców.
Pomocy
bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej pomocy spełniały kryteria
określone w art. 27ust.4 ustawy z dnia 29.11.90r. o pomocy
społecznej, oraz obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r.
Jednakże, po wygaśnięciu
decyzji podjętych w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej z dnia
29.11.1990r. GOPS nie wszczynał postępowania w sprawie
uprawnień do zasiłku stałego w związku ze zmianą przepisów (pomimo, że strony
zawiadamiano o fakcie wygaśnięcia poprzednich decyzji)
Postępowanie administracyjne
skutkujące wydaniem decyzji powinno być prowadzone na wniosek strony lub z
urzędu i po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
Przykłady osób
korzystających z tej formy pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Od maja
2004r. GOPS w Juchnowcu opłaca składkę zdrowotną za
28 osób otrzymujących zasiłek stały.
Ośrodek prowadzi dokumentację
dotyczącą składek na ubezpieczenia zdrowotne w oddzielnym segregatorze.
Raporty imienne o składkach na
ubezpieczenie zdrowotne - osób przebywających w DPS - odbiera każdego miesiąca
pracownik socjalny tego domu.
W pozostałych przypadkach zasiłkobiorcom ośrodek przesyła te dokumenty
co 3 miesiące.
Przykłady osób, za które opłacano składkę zdrowotną
opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.
3) organizowanie i świadczenie usług
specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie udzielano
takiej pomocy. Nie zgłoszono w tym zakresie wniosku.
4) przyznanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano takiej pomocy.
Nie było potrzeby.
Protokół niniejszy sporządzono
w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje p.o.
Kierownika Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
P.o. Kierownika Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym
poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie
zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole
nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu
Gminy pod poz. 6.
Kontrolowany Kontrolujący
2. Margarita
Jaroszuk
3. Jacek Piszczatowski