Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028432   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Juchnowcu Kościelnym, ul. Plac Królowej Rodzin 1, przeprowadzonej w dniu 22.07.2004r., REGON 050010583

Wójtem Gminy Juchnowiec Kościelny jest Pan Jan Gradkowski.

P.o. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym jest Pani Alicja Baran od 1 listopada 1999r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym: jest jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Nr VI/13/90 z dnia 29 lipca 1990 r. Rady Gminy w Juchnowcu Dolnym.

Kontrolę przeprowadzili:

1.      Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki,

2.      Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

3.      Jacek Piszczatowski - inspektor

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 226 z dnia 21 lipca 2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 22 lipca 2004 roku.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1:

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym, wydawanie biletu kredytowego,

7)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

8)      udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

9)      organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

10)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

11)   tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

12)   dożywianie dzieci,

13)   kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

14)   sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

15)   sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

16)   utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:

a)        przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

b)        przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

c)        prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

d)        inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym zajmuje jedno pomieszczenie biurowe na parterze budynku stanowiącego własność Gminy o powierzchni ok. 40 m2. Do budynku brak jest podjazdu dla osób niepełnosprawnych, prowadzi do niego 6 schodów, dodatkowo zamontowano poręcz mającą pomóc w przemieszczaniu się. Ośrodek użytkuje 4 komputery z 3 drukarkami, posiada dostęp do internetu i fax.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym w "Dar  Pomost" pracuje tylko częściowo. Wprowadzonych jest ok. 85 rodzin.

Gminę Juchnowiec Kościelny zamieszkuje 12.818 mieszkańców, w tym 695 osób bezrobotnych tj.  5,42% ogółu ludności.

Do funkcjonujących na terenie gminy zakładów pracy należą m.in.: Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach, RSP w Dorożkach,  Ośrodki Zdrowia w: Bogdankach, Kleosinie, Juchnowcu, Księżynie, Policja w Juchnowcu Górnym, SUPERBRUK w Hryniewiczach, 3 Spółdzielnie Mieszkaniowe i Wspólnota Mieszkaniowa, Tartak w Juchnowcu Górnym, Spółdzielnia Usług Rolniczych, Prywatne Gospodarstwo Ogrodnicze w Lewickich, Prywatne Gospodarstwo Rolne w Juchnowcu Gónym, Stadnina Koni w Lewickich, Cegielnia Koplany.

II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:

1.      Alicja Baran - zatrudniona na stanowisku p.o. kierownika ośrodka od 1.11.1999r., wcześniej zatrudniona w ośrodku na stanowisku specjalisty pracy socjalnej, wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej i specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej; obecnie w trakcie nauki w Kolegium Nauczycielskim w Białymstoku na kierunku: pedagogika społeczna z pracą socjalną. Staż pracy w pomocy społecznej - 17 lat.

Aneksem z dnia 4.06.2004r. do zakresu czynności wprowadzono "Nadzór nad prowadzeniem spraw związanych z przyznawaniem świadczeń rodzinnych".

2.      Beata Górska - zatrudniona w ośrodku od 1.10.1990r. na stanowisku  specjalisty pracy socjalnej, wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej. Staż pracy ogółem ok.  22 lat (w pomocy społecznej 14 lat).

3.      Joanna Lewko - zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego, w Ośrodku od 1.11.1991r., wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz specjalizacja z organizacji społecznej. Staż pracy ogółem ok. 26 lat (w pomocy społecznej 13 lat).

4.      Marlena Banel - zatrudniona w ośrodku od 1.03.2000r. na stanowisku pracownika socjalnego, wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku, obecnie w trakcie nauki w WSAP w Białymstoku na kierunku: administracja. Staż pracy 4 lata.

5.      Beata Panas - zatrudniona na stanowisku podinspektora ds. świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej, wykształcenie wyższe pedagogiczne z tytułem licencjata w Niepaństwowej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Białymstoku, w trakcie nauki na Uniwersytecie w Białymstoku - studia magisterskie.

Kontrolujący stwierdzili, że p.o. Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym posiada kwalifikacje określone w art. 122 ustawy o pomocy społecznej. Natomiast jeden pracownik socjalny obsługuje  rejon z liczbą 4.272 mieszkańców.

Art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej  określa, że zatrudnienie pracowników socjalnych powinno być 1 pracownik socjalny na 2.000 mieszkańców.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, o świadczeniach rodzinnych oraz o dodatkach mieszkaniowych.

Zarządzeniem Nr 77/04 z dnia 1.06.2004r. Wójt Gminy Juchnowiec Kościelny udzielił upoważnienia Alicji Baran p.o. kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym - do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.

Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Jak wynika z wyjaśnień p.o. Kierownika, jeden z pracowników Ośrodka realizuje zadanie w zakresie prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych ale jednocześnie załatwia sprawy pomocy społecznej, drugi z pracowników ma w zakresie czynności przyjmowanie wniosków w tych sprawach, a także inne: dodatki mieszkaniowe i in. Pracownik ten nie  zajmuje oddzielnego pomieszczenia, ze środków na obsługę tego zadania zakupiono komputer z drukarką oraz program.

Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania nadzoru nad prowadzeniem spraw związanych z przyznawaniem świadczeń rodzinnych przez pracowników Ośrodka, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów.

Gmina do dnia kontroli nie opracowała gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Uchwałą Nr XI/104/03 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 29.11.2003r. uchwalono Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004r. Na realizację tego programu w budżecie gminy zaplanowano kwotę 112.000  .

W ramach programu mają być realizowane m.in. stworzenie punktu konsultacyjnego, organizowanie "Dnia Trzeźwości", dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych i świetlicy środowiskowej, dofinansowanie wypoczynku letniego i spędzania wolnego czasu, turniejów, wycieczek, zawodów sportowych.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 styczniu 2004 r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym przez Kierownika Ośrodka radzie gminy.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu przedstawił plan wydatków na 2004r. w dniu 30.10.2003r. Projekt budżetu gminy na 2004r. został ustalony Zarządzeniem Nr 45/03 Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 15.12.2003r.

W zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr XII/106/04 z dnia 12.02.2004r. budżecie gminy na 2004 rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej. W dniu 30.04.2004r. Zarządzeniem Nr 70/04 oraz w dniu 31.05.2004r. Zarządzeniem Nr 78/04 Wójt Gminy Juchnowiec Kościelny dokonał zmian w budżecie gminy na 2004 rok uwzględniających zmianę przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz wypłatę świadczeń rodzinnych.

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że gmina nie posiada zaadaptowanych pomieszczeń dla udzielania pomocy w formie schronienia, gdyby była taka potrzeba to istniałaby możliwość zaadaptowania budynków stanowiących własność gminy m.in. w Bielach, Wojszkach i Klewinowie. Nie udzielano również pomocy w formie zapewnienia posiłków - nie zgłoszono takiej potrzeby.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie prowadzi stałej zbiórki odzieży (brak pomieszczeń magazynowych), ale na bieżąco dokonywany jest rozdział w momencie uzyskania odzieży od osób prywatnych, ew. organizacji Stowarzyszenia "Droga".

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. zostało wydanych 180 decyzji  przyznających zasiłek okresowy. Najniższa wysokość tego świadczenia wynosiła 20zł, najwyższa 700zł. Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 82 decyzje przyznające zasiłek okresowy, przy czym średnia wysokość udzielonej pomocy wynosiła 230,89zł (w okresie tym wydano 1 decyzję odmowną).

Kontrolujący sprawdzili 20% akt świadczeniobiorców. Średni czasokres tej pomocy wynosił 3 miesiące.

Najczęstszym powodem udzielania pomocy w formie zasiłku okresowego był brak możliwości zatrudnienia, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność).

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej, a decyzje podejmowane są zgodnie z terminem określonym w KPA.

Przykłady osób korzystających z zasiłku okresowego opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Juchnowcu podjął 137 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 50zł (najniższa) i 400zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. ubranie czy żywność.

Od 1.05.2004r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 45 decyzji przyznających zasiłek celowy. W okresie tym wydano 1 decyzję odmawiającą tej pomocy.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym oraz pomoc w formie biletu kredytowego.

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

7)      realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

8)      praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje:

1)      udzielenie informacji i pomocy w skompletowaniu wniosków celem uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności - 2 osoby, z wynikiem pozytywnym,

2)      odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych,

3)      udzielanie informacji nt. uzyskania renty rodzinnej - 2 osoby,

4)      typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole - 50 dzieci,

5)      pomoc w wypełnianiu dokumentów m.in. do świadczeń rodzinnych - 80, zasiłku pielęgnacyjnego - 5, otrzymania dowodu osobistego  - 1, wniosków do urzędu skarbowego - 3,

6)      pomoc w uzyskaniu refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia (materaca przeciwodleżynowego) - 1 osobie - z pozytywnym skutkiem,

7)      pomoc w otrzymaniu skierowania na prace interwencyjne - 3 osobom, z wynikiem pozytywnym,

8)      wytypowanie dzieci na kolonie, współpraca z parafiami (2 dzieci z rodzin patologicznych), oraz na kolonie ze  Stowarzyszenia "Droga" - 10 dzieci, Woźna wieś - 10 dzieci, Okuninek - 14 dzieci,

9)      współpraca ze Stowarzyszeniem "Droga" - pozyskanie żywności,

10)  zbiórka odzieży używanej - otrzymało 15 osób,

11)  wysyłanie na indywidualną terapię  do Poradni Terapii Uzależnień  i Współuzależnień w Białymstoku - 8 osób,

12)  udzielenie informacji i pomoc w złożeniu dokumentów do sądu (sprawy o separację, zwolnienie od kosztów, ubezwłasnowolnienie - 3 osoby),

13)  rozmowy z podopiecznymi (rodzicami) nt. sprawowania opieki nad dzieckiem,

14)  wyjazdy wraz z policja na interwencję.

9)      organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym nie organizował i nie świadczy usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania, albowiem w tym zakresie mieszkańcy nie zgłaszali wniosków.

10)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Nie są prowadzone placówki wsparcia dziennego i mieszkania chronione.

Na terenie gminy funkcjonują dwie świetlice socjoterapeutyczne w Kleosinie (korzysta 21 osób) i Księżynie (korzysta 26 osób) oraz jedna świetlica środowiskowa. Środki finansowe na ich funkcjonowanie pochodzą z Gminnej Komisji Alkoholowej oraz ze Stowarzyszenia Osób Zagrożonym i Dotkniętym Współczesnej Cywilizacji "Źródło".

11)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Nie stwierdzono takiego systemu. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dzieci i młodzieży zawiera Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

12)  dożywianie dzieci.

Rada Gminy Juchnowiec Kościelny w dniu 24 kwietnia 2001r. podjęła uchwałę Nr XXVI/213/2001 w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych w zakresie dożywiania uczniów w szkołach.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 280 dzieci. Realizacja tej formy pomocy odbywa się następująco: Szkoła Podstawowa w Bogdankach - obiad dowożony ze Szkoły Podstawowej w Juchnowcu, pełne obiady w Zespołach Szkół w Kleosinie i Juchnowcu, w Szkole Podstawowej w Księżynie i w Kleosinie po zorganizowanym przetargu wyłoniono firmę dowożącą pełne posiłki.

Średni koszt gorącego posiłku wynosi na terenie gminy 2,00 zł. Pomoc w formie dożywiania przyznano w formie decyzji.

13)  kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

Na terenie gminy funkcjonuje Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach.

Po 1.01.2004r. PCPR w Białymstoku przekazał celem podjęcia decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej akta 4 osób, z których 2 osoby zrezygnowały, 1 osoba zmarła, 1 osoba wyjechała z terenu gminy (brak kontaktu).

Jeden wniosek o umieszczenie w Domu Pomocy Społecznej został załatwiony pozytywnie przez Ośrodek. Decyzją z dnia 23.06.2004r. skierowano zainteresowanego do DPS w Czerewkach, decyzję o umieszczeniu wydano w dniu 30.06.2004r. W dniu 30.06.2004r. została zawarta umowa cywilnoprawna z żoną zainteresowanego, którą ustalono że będzie ona wnosić opłatę w wysokości różnicy pomiędzy kosztem utrzymania w Domu a 70% dochodu męża tj. 1027,50 (70% z 655zł). Koszt utrzymania w DPS w Czerewkach wynosi 1.486.

Z wyjaśnień p.o. Kierownika wynika, że w budżecie na 2004 rok nie zaplanowano środków na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej. P.o. Kierownika wystąpił  z wnioskiem o zmianę budżetu i zaplanowanie środków na pobyt 2-ch osób w dps - uzyskał ustną informację, że gmina nie posiada środków na ten cel.

14)  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

W 2003 roku  Ośrodek pokrył w części koszty 1 pogrzebu (pozostałą część wpłaciła rodzina) i od stycznia 2004 r. nie było potrzeby sprawienia pogrzebu przez Gminę. Gdyby zaszła taka konieczność, nie byłoby problemu ze sprawieniem pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego.

15)  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym, ponieważ nie wszystkie rodziny zostały wprowadzone do systemu ?Pomost". Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego przekazywane są pocztą elektroniczną.

16)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym został utworzony uchwałą Nr VI/13/90 z dnia 29 lipca 1990 r. Rady Gminy w Juchnowcu Dolnym..

Do dnia kontroli GOPS w Juchnowcu Kościelnym funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XVII/144/2000 z dnia 23.05.2000r.

Projekt nowego Statutu został opracowany przez Ośrodek i przedłożony do zatwierdzenia przez Radę Gminy.

Na podstawie Załącznika Nr 2 do Zarządzenia Nr 56/04 z 4.03.2004r. Wójta Gminy plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 703.000 , w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 104.000 , tj:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 68.645,

-         nagr. i wyd. osobowe nie zal. do wynagrodzeń - 250zł,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.392,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 12.756,

-         Fundusz pracy - 1.814,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 1.900,

-         zakup energii - 1.100

-         zakup usług pozostałych - 9.663,

-         podróże służbowe krajowe - 50zł,

-         różne opłaty i składki - 340zł,

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 2.090zł,

Na realizację zadań własnych gmina zaplanowała kwotę 59.000 .

V.                 Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.

a)        przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

Od 1.05.2004r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 16 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy.

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

b)        przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień  Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy.

c)             prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym (na terenie gminy położony jest Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach). W 2003 r. i od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

d)             inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez miasto, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

GOPS w Juchowcu wypłaca 35 zasiłków stałych wyrównawczych, z tego 26 osobom samotnym, a 9 dla osób w rodzinie.

Kontrolujący sprawdzili ok. 20% akt zasiłkobiorców.

Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej pomocy spełniały kryteria określone w art. 27ust.4 ustawy z dnia 29.11.90r. o pomocy społecznej, oraz obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r.

Jednakże, po wygaśnięciu decyzji podjętych w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej z dnia 29.11.1990r. GOPS nie wszczynał postępowania w sprawie uprawnień do zasiłku stałego w związku ze zmianą przepisów (pomimo, że strony zawiadamiano o fakcie wygaśnięcia poprzednich decyzji)

Postępowanie administracyjne skutkujące wydaniem decyzji powinno być prowadzone na wniosek strony lub z urzędu i po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.

Przykłady osób korzystających z tej formy pomocy opisano w załączniku Nr  4 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Od maja 2004r. GOPS w Juchnowcu opłaca składkę zdrowotną za 28 osób otrzymujących zasiłek stały.

Ośrodek prowadzi dokumentację dotyczącą składek na ubezpieczenia zdrowotne w oddzielnym segregatorze.

Raporty imienne o składkach na ubezpieczenie zdrowotne - osób przebywających w DPS - odbiera każdego miesiąca pracownik socjalny tego domu.

W pozostałych przypadkach zasiłkobiorcom ośrodek przesyła te dokumenty co 3 miesiące.

Przykłady osób, za które opłacano składkę zdrowotną opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

3)      organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie zgłoszono w tym zakresie wniosku.

4)      przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje p.o. Kierownika Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

P.o. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 6.

Kontrolowany                                                                                          Kontrolujący

Alicja Baran

30.08.2004                                                                                                1. Ewa Bonarska

2. Margarita Jaroszuk

3. Jacek Piszczatowski


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  05.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  05.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  05.10.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl