P r o t o k ó ł
kontroli Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej
"OPOKA" w Wasilkowie REGON - 040000026-00050
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku:
1. Krystynę Pasiuk
- starszego inspektora
2.
Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 21 września 2004r. na podstawie upoważnienia Nr 257 z
dnia 20.09.2004r., które w imieniu Wojewody wydał
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za okres od dnia rozpoczęcia
działalności placówki do dnia kontroli, objęto przestrzeganie w placówce praw dziecka oraz realizację zaleceń pokontrolnych
wynikających z:
-
ustawy z dnia 12 maca 2004r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań
ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz.
862).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielali:
1.
Marta Kamińska - p.o. dyrektora
2. Wychowankowie
Ustalenia kontroli
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw
dziecka, a w szczególności:
-
prawo do zabezpieczenia
odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie,
kieszonkowe),
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat,
-
prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem,
-
prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do wypoczynku, czasu
wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z
rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości
kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa.
W dniu kontroli wg
księgi ewidencji w placówce przebywało 14 dzieci w wieku 3 - 16 lat. Dzieci
poniżej siódmego roku życia przyjmowane są ze względu na nierozdzielanie
rodzeństw. W grupie jest 8 dziewcząt i 6 chłopców.
Prawo do nauki
Dzieci
przebywające w pogotowiu realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do
następujących typów szkół:
-
wiek przedszkolny - 3-5 lat -
5 dzieci,
-
szkoła podstawowa - 3 dzieci,
-
gimnazjum - 3 dzieci,
-
ponadgimnazjalna
(szkoła zawodowa) - 2 dzieci.
Na początku każdego
roku szkolnego dzieci wyposażane są w podręczniki, niezbędne przybory szkolne
oraz stroje sportowe. Wychowankowie dojeżdżają do szkół korzystając z
przejazdów lokalnych (dzieci posiadają bilety miesięczne).
Pomocy
dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, udzielają
wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku występujących kłopotów z
poszczególnych przedmiotów dzieci korzystają z zajęć wyrównawczych w szkole.
Prowadzona jest również praca indywidualna. W celu uzupełnienia swoich
wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają
możliwość korzystania z internetu oraz biblioteczki
wyposażonej w pomoce naukowe.
Placówka utrzymuje
systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami ze szkół, do których
uczęszczają dzieci. Wychowankowie odrabiają lekcje w pokojach do cichej nauki
lub we własnych sypialniach.
Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego
poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie,
ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie placówki mają zapewnioną opiekę całodobową. W
placówce stworzone są warunki do prawidłowego funkcjonowania (łazienki z prysznicami, toalety).
Toalety i łazienki są zamykane, co zapewnia intymność z ich korzystania. Dzieci
zajmują estetyczne pokoje, które są wyposażone w niezbędne meble. W pokojach,
dzieci posiadają szafki do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają
dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. Pokoje, korytarze i łazienki są
sprzątane przez wychowanków.
Placówka
zapewnia wychowankom 3 posiłki dziennie. Po śniadaniu dzieciom przygotowywane
są kanapki do szkoły. Wychowankowie mają wpływ na układanie jadłospisu. W
każdej chwili, jeśli dziecko jest głodne, może skorzystać z prowiantu
znajdującego się w lodówce. Podopieczni mają możliwość spożywania posiłków we
własnych pokojach, gdy są chore. Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do
wyżywienia.
Dzieci każdego
miesiąca otrzymują drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na
podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było
regularnie i wynosiło 15 zł.
Każde
dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku.
Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie.
Podopieczni otrzymują
dostateczną ilość środków do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier
toaletowy, kosmetyki, szampony. Garderoba osobista, ręczniki oraz pościel prane
są przez wychowawców. Dzieci piorą jedynie bieliznę osobistą. Ponadto dzieciom
refundowane są bilety jeśli wyjeżdżają do domów
rodzinnych lub rodzin zaprzyjaźnionych. Jeśli dziecko wybiera się na imieniny
lub urodziny otrzymuje drobny upominek. Gdy wychowanek chce napisać list
otrzymuje znaczek i kopertę.
Prawo do opieki zdrowotnej
Dzieci przebywające w
placówce objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego w przychodni rejonowej.
Opiekę stomatologiczną sprawuje stomatolog ze szkoły. W przypadku nagłego bólu
zęba dziecko jest obsługiwane przez prywatny gabinet stomatologiczny, natomiast gdy występują poważniejsze schorzenia, dzieci
konsultowane są w poradniach specjalistycznych. W przypadku
gdy dziecko jest chore i nie może samodzielnie udać się do lekarza,
wówczas lekarz przychodzi do placówki. Dzieci są ubezpieczone przez rodziców i
szkołę.
Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym
i rekreacji fizycznej
Organizacja
czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są dostosowywane do
potrzeb i możliwości dzieci.
W czasie tegorocznych wakacji
wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Wakacyjny
wypoczynek przedstawiał się następująco:
-
wyjazd nad morze do
Kołobrzegu,
-
wyjazdy na basen,
-
rekreacja na świeżym
powietrzu, gry i zabawy,
-
wyjście do lasu, spacery.
Wychowankowie
są zachęcani do udziału w różnych zajęciach dodatkowych, takich jak: zajęcia
komputerowe, zajęcia taneczne, zajęcia sportowe. Wychodzą do muzeum, kina, na
wystawy, na basen, lodowisko. Uczestniczą w zajęciach w Młodzieżowym Domu
Kultury.
Do dyspozycji
wychowanków jest sprzęt sportowy typu: piłka, rolki, łyżwy, rower, badbington. Dzieci korzystają z boiska sportowego przy szkole.W placówce nie działają jednak żadne koła
zainteresowań. W planach jest organizacja koła kulinarnego, plastycznego oraz
sportowego. Uczestnictwo w zajęciach odbywających się poza placówką jest
całkowicie dobrowolne. Wielokrotnie wychowankowie czas wolny organizują
samodzielnie.
Prawo do zachowania
ciągłości kulturowej i wyznaniowej
Wszystkie
dzieci przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego
oraz narodowości polskiej. Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach
niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie
na zasadzie dowolności.
Dzieci
przygotowywane są do Sakramentu Bierzmowania.
Bardzo uroczyście
obchodzone są święta: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ksiądz jest przyjmowany
podczas kolędy noworocznej.
Prawo do ochrony życia
prywatnego i korespondencji
Sprawy
dotyczące sytuacji dziecka oraz jego rodziny rozstrzygane są na osobności oraz
wyłącznie w jego obecności. Każdy wychowanek zna swoją sytuację prawną. W placówce
przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt oraz innej dokumentacji,
dotyczącej wychowanków.
Wychowankowie
mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami,
zgodnie z ich potrzebami. Dzieci spotykają się z kolegami w placówce, jak
również i poza nią. Podopieczni wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają
przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i
korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do
dziecka, jak również czytać, znalezionego, otwartego listu.
Każde dziecko posiada swoje
miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Szafki zamykane są na klucz. Nie
stwierdzono, aby osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy
wchodząc do pokoi
uprzednio pukają.
Podczas rozmowy
dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich
sprawach osobistych, intymnych.
Prawo do kontaktów z
rodzicami
Zgodnie z § 37
ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z
rodzicami oraz innymi osobami bliskimi.
W przypadku
gdy rodzice nie są zainteresowani kontaktowaniem się z dziećmi,
podejmowane są kroki ze strony wychowawców do utrzymania i zacieśniania tych
kontaktów. Pracownik socjalny wraz z pedagogiem często odwiedzają domy rodzinne
swoich podopiecznych. Podobne działania czynione są w przypadku osób
spokrewnionych.
Prawo do swobody wypowiedzi,
swobody myśli, informacji na swój temat
Wychowankowie
mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy, podczas rozmów
prowadzonych indywidualnie oraz spotkań wszystkich dzieci. Każdy problem jest
rozwiązywany, wspólnie lub indywidualnie, w zależności od sytuacji.W
przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią opiekuna może wyrazić swoje
zadanie bez obaw o konsekwencje.
Z rozmowy z
wychowankami wynika, że sytuacje problematyczne miały miejsce i można było w
tej sytuacji liczyć na pomoc wychowawców.
Prawo do ochrony przed
poniżającym traktowaniem i karaniem
Z
chwilą przybycia dzieci do domu, zostają oni zapoznani z panującymi tam
zasadami. Stosowane kary i nagrody są uzgodnione ze wszystkimi wychowankami. W
przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są
zindywidualizowane. W przypadku palenia papierosów obniżane jest kieszonkowe.
Ponadto praktykowany jest zakaz opuszczania placówki lub oglądania telewizji.
Stosowane kary nie są zbyt
surowe, a kryteria ich stosowania są zrozumiałe.
Dzieci wykonują pewne prace na rzecz
placówki: sprzątają swoje pokoje, mają dyżury w kuchni, piorą własną bieliznę.
Z wypowiedzi dzieci
wynika, że nie zdarzyła się sytuacja, aby wychowanek był poniżony.
Zapewnienie dzieciom
poczucia bezpieczeństwa
Podczas prowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że każde
dziecko posiada własne, osobiste miejsce do spania oraz do trzymania rzeczy
osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach
trudnych wychowanek może liczyć na pomoc opiekunów. Na spotkaniach społeczności
placówki dzieci są uczone otwartości, asertywności,
wyrażania własnych uczuć.
Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w
placówce przestrzegane są prawa dziecka.
Podczas kontroli sprawdzono również realizację zaleceń
pokontrolnych.
W wystąpieniu pokontrolnym
z przeprowadzonej kontroli w dniu 3 i 5 lutego 2004r. zawarto zalecenia
dotyczące:
1. Uwzględniania podczas posiedzeń stałego
zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka wszystkich zagadnień
zawartych w § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia (analizy kart pobytu dziecka,
analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikowanie
indywidualnego planu pracy, oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w
placówce) oraz szczegółowe protokołowanie posiedzeń Zespołu.
2.
Dokumentowania
podejmowanych działań psychologiczno - pedagogicznych.
Stwierdzono,
że zalecenia pokontrolne zostały zrealizowane.
Na podstawie
księgi protokołów stwierdzono, że od dnia ostatniej kontroli odbyło się osiem
posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanka. Na
każdym posiedzeniu w sposób indywidualny rozpatrywano sytuację każdego
wychowanka.
Poruszano i analizowano
następujące kwestie:
-
analiza zachowania dziecka w
chwili przybycia do placówki,
-
analiza karty pobytu dziecka,
-
analiza sytuacji rodzinnej dziecka,
-
kierunki działań opiekuńczo -
wychowawczych.
Po okresie ok. jednego miesiąca
zespół zbiera się powtórnie aby przeanalizować
stosowane metody pracy z dzieckiem oraz przygotować nowe kierunki działań w
pracy z rodziną dziecka lub zintensyfikować działania w kierunku poszukiwania
zastępczej formy opieki.
Na posiedzeniach
stałego zespołu analizowane są ponadto wszystkie bieżące sprawy dotyczące
wychowanków i stosowanych metod pracy np. " Zespół zebrał się
aby przeanalizować co było powodem masowej ucieczki - samowolnego
opuszczenia placówki przez wychowanków".
W wystąpieniu
pokontrolnym z przeprowadzonej kontroli w dniu 28 maja 2004r. zawarto
następujące zalecenie:
1.
Podjąć
działania zmierzające do: uczenia wychowanków gospodarowania kieszonkowym,
stwarzania okazji i zachęcania do samodzielnego podejmowania decyzji, swobody wypowiedzi, dokonywania
wyborów, zapoznawania z urzędami i instytucjami, z którymi będą się stykać w
swoim dorosłym, samodzielnym życiu.
Stwierdzono, że zalecenie
pokontrolne zostało zrealizowane.
Kontrola Wielofunkcyjnej Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej "OPOKA" w Wasilkowie została
dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki oraz wyjaśnień
pracowników i wychowanków.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami
zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od
dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor
Wielofunkcyjnej Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej
w Wasilkowie Podpisy
kontrolujących:
4.10.2004r.
Marta Kamińska 1. Krystyna Pasiuk
2.
Małgorzata Osipowicz