PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem, ul. Ludowa 15, przeprowadzonej w dniu
27.07.2004 r., REGON 450172913
Burmistrzem Miasta jest Pan Jarosław Siekierko.
Kierownikiem Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej jest Pani Sabina Żochowska,
zatrudniona na czas nieokreślony od 1 maja 1990 roku.
Miejski Ośrodek Pomocy
Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem: jest jednostką
organizacyjną, utworzoną Uchwałą Nr 22/IV /92 Miejskiej Rady Narodowej w
Wysokiem Mazowieckiem z dnia 6 maja 1992 roku.
Kontrolę przeprowadziły:
1. Elżbieta Chojak - starszy
inspektor wojewódzki,
2. Margarita Jaroszuk
- starszy inspektor wojewódzki
- pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 222 z dnia 13.07.2004 r.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 27 lipca 2004 roku.
Temat kontroli:
Realizacja
zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy
społecznej.
Cel kontroli:
Ocena
realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej.
Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od
1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne ośrodka
pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez
ośrodek.
IV. Upoważnienie kierownika
ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.
V. Realizacja zadań własnych
gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17 ust. 1):
1) gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych,
2) bilansu potrzeb,
3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego
pozbawionym,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych i celowych,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, na pokrycie wydatków
na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie
mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń z NFZ, w formie biletu
kredytowego, opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę,
która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania
bezpośredniej opieki nad długotrwale chorym członkiem rodziny, w tym osobom
bezdomnym,
6) pomocy w formie pracy socjalnej,
7) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w
tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,
8) prowadzenie przez gminę placówek opiekuńczo-wychowawczych
wsparcia dziennego, mieszkań chronionych,
9) funkcjonowanie systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną,
10) dożywianie dzieci,
11) kierowanie do domów pomocy społecznej,
12) sprawienie pogrzebu,
13) sporządzanie sprawozdawczości, w tym z zastosowaniem
systemu informatycznego,
14)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
VI. Realizacja zadań własnych
gminy - art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej:
a) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków specjalnych celowych,
b) przyznawanie i wypłacanie pomocy
na ekonomiczne usamodzielnienie,
c) prowadzenie i zapewnienie
miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz
kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
d) inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane
przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
VII. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej
art. 18 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:
a) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków stałych,
b) opłacanie składek na
ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
c) organizowanie i
świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi,
d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych związanych z
klęską żywiołową lub ekologiczną,
Ustalenia
kontroli:
I. Zasoby materialne ośrodka pomocy.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem zajmuje 2
pomieszczenia biurowe na I piętrze budynku Urzędu Miasta (ogółem około 40 m2).
Przy budynku jest podjazd dla inwalidów i osób starszych. Na parterze budynku
jest urządzony pokój do przyjmowania osób niepełnosprawnych. Ośrodek posiada i
użytkuje 4 komputery z 2 drukarkami laserowymi i l atramentową, fax, ksero, posiada dostęp do internetu.
Pokoje wyposażone są dobrze. Ośrodek pracuje w systemie "Pomost".
Miasto
Wysokie Mazowieckie zamieszkuje 9.540 osób, w tym
około 680 osób zarejestrowanych jako bezrobotni. Głównym problemem miasta jest
bezrobocie.
Do największych przedsiębiorstw
Miasta należą: Spółdzielnia Mleczarska "Mlekovita",
Przedsiębiorstwo Robót Drogowo Mostowych, ZOZ, 3 Banki, Zakład Gospodarki
Mieszkaniowej, Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Energetyki Cieplnej, Poczta,
Szkoły, PZU, Urząd Skarbowy, Policja, Sąd, Starostwo Powiatowe. Jest wiele
zakładów i sklepów prywatnych.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
Kadrę Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem stanowią:
1. Sabina Żochowska -
kierownik MOPS, wykształcenie Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników
Socjalnych. Ogółem lat pracy 32, w pomocy 32.
2. Krystyna Wojtkowska -
starszy pracownik socjalny. Wykształcenie - Medyczne StudiumZawodowe
Wydział Pracowników Socjalnych. Ogółem lat pracy 25, w pomocy 25.
3. Teresa Łapot - pracownik
socjalny. Wykształcenie - Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników
Socjalnych. Ogółem lat pracy 23, w pomocy społecznej 23.
4. Małgorzata Brzezicka -
pracownik socjalny. Wykształcenie - Studium Pracowników Służb
Społecznych.
Ogółem lat pracy 23, w pomocy społecznej 23.
5. Monika Wiczołek -
pracownik socjalny. Wykształcenie - Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Wydział
Pedagogiki Specjalnej - prowadzi świadczenia rodzinne. Ogółem lat pracy 5, w
pomocy społecznej 5.
6.
Beata Zaremba - pracownik obsługi biurowej.
Wykształcenie - wyższe -licencjackie kierunek
ekonomia - prowadzi tylko dodatki mieszkaniowe. Rozpoczęte studium magisterskie
- zarządzanie przedsiębiorstwem.
Ponadto 2 opiekunki domowe,
zatrudnione przez Burmistrza do realizacji usług opiekuńczych.
Kontrolujący
stwierdzili, że Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem nie
posiada kwalifikacji określonych w art. 122 ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593), tj.
specjalizacji z organizacji pomocy społecznej. Natomiast 1 pracownik socjalny
obsługuje rejon z liczbą 3.166 mieszkańców. Art. 110
ust. 11 w. cyt. ustawy określa, że zatrudnienie
pracowników socjalnych powinno być 1 pracownik socjalny na 2 tysiące
mieszkańców.
III. Zadania realizowane przez
ośrodek.
Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem realizuje zadania pomocy
społecznej określone w ustawie o pomocy społecznej oraz świadczenia rodzinne i
dodatki mieszkaniowe.
Stwierdzono, że pracownikowi
socjalnemu powierzono do realizacji zadania wynikające z ustawy o świadczeniach
rodzinnych. Pracownik ten nie realizuje zadań wynikających z ustawy o pomocy
społecznej. Pracownik ten zajmuje pomieszczenia biurowe razem z 2 pracownikami
socjalnymi obsługującymi rejony opiekuńcze.
IV. Upoważnienie kierownika
ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.
Rada Miasta w
Wysokiem Mazowieckiem uchwałą Nr 55/X/93 z dnia 29 marca 1993 roku upoważniła
Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do wydawania decyzji w sprawach
pomocy społecznej w zakresie wykonywania zadań własnych gminy i zadań zleconych
oraz zadań wynikających z innych ustaw.
Upoważnienie Burmistrza Miasta
Wysokie Mazowieckie Nr Or.0013/56/04 z dnia 4 maja
2004 r.
-
upoważniające Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Panią Sabinę Żochowską do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości
miasta oraz postępowania w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych a także do
wydawania decyzji w tych sprawach.
V. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym -
art. 17 ust. 1 ustawy o pomocy
społecznej.
1)
gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych.
Miasto nie posiada opracowanej
strategii rozwiązywania problemów społecznych. Uchwałą Nr VIII/62/04 Rady
Miasta w Wysokiem Mazowieckiem z dnia 27 lutego 2004 r. uchwalono miejski
program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 rok. Na
realizację tego programu w budżecie miasta zaplanowano kwotę 170.000 zł.
Szczegółowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.
2) bilans potrzeb.
Burmistrz
Miasta Wysokie Mazowieckie wydał Zarządzenie Nr 29/09 z dnia 29 września 2003
roku w sprawie przygotowania projektów budżetów na 2004 rok.
W dniu 5.10.2003 r. MOPS w Wysokiem Mazowieckiem opracował projekt budżetu na
2004 rok w zakresie zadań z pomocy społecznej.
W zatwierdzonym Uchwałą Rady
Miasta Nr XVI/59/03 z dnia 29.12.2003 r. Budżecie
Miasta na 2004 rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce
wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składkę na
ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby otrzymujące świadczenia z pomocy
społecznej, składkę na ubezpieczenia społeczne, zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne
i wychowawcze, utrzymanie ośrodka.
Budżet po
zmianach na 2004 rok stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego
ubrania osobom tego pozbawionym.
Nie przyznano
pomocy w tej formie. Z wyjaśnień kierownika wynika, iż nie złożono w tym
zakresie wniosku i nie było potrzeby udzielenia pomocy w tej formie. Nie ma
problemu z ludźmi bezdomnymi na terenie miasta. Jednakże gdyby była taka
potrzeba, zadanie to zrealizować można poprzez:
1) zapewnienie schronienia - w innej gminie lub mieście z
poniesieniem pełnej odpłatności.
2) posiłki można wykupić w jadłodajni na terenie miasta
3) ośrodek pomocy społecznej
prowadzi zbiórkę odzieży i przekazuje osobom potrzebującym.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem wspólnie z Komisją
ds. rodziny rozpoczął przygotowanie do utworzenia od października 2004 r.
punktu wydawania zup - lub zup z wkładką dla osób potrzebujących.
Stowarzyszenie na rzecz osób
niepełnosprawnych "Bliżej Ciebie" - prowadzi zbiórkę wydawania
odzieży, raz w tygodniu tj. w soboty w wyznaczonym lokalu.
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych i celowych.
W okresie od
1.01.2004 r. do 30.04.2004 r.
Kierownik MOPS w Wysokiem Mazowieckiem wydał 71 decyzji przyznających zasiłek
okresowy. Najniższa wysokość zasiłku wynosiła 100 zł, najwyższa 450 zł. Średnia
wysokość zasiłku okresowego wynosiła 275,11 zł, czasokres tej pomocy wynosił 3
miesiące.
Od 1.05.2004 r. w oparciu o przepisy ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej wydano 17 decyzji przyznających zasiłek okresowy. Średni czasokres
tej pomocy wynosi 3 miesiące. Najniższa kwota zasiłku okresowego to 20 zł,
najwyższa wysokość 231,42 zł. Najczęstszym powodem przyznania zasiłków
okresowych był brak możliwości zatrudnienia oraz długotrwała choroba.
Osoby ubiegające się o zasiłek
okresowy spełniały przesłanki do jego przyznania.
Wywiady
środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001 r. w
sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych
do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 1220), a decyzje podejmowane
są zgodnie z terminem określonym w KPA.
Dokumentacja przedstawionych do
kontroli akt zawiera niezbędne zaświadczenia do przyznania pomocy (orzeczenia o
niepełnosprawności, zaświadczenia z Urzędu Pracy, potwierdzające status osoby
bezrobotnej). Wysokość zasiłków okresowych przyznawanych po 1.05.2004 r. jest zgodna z art. 147 ust. 1 pkt
2 przepisów przejściowych i końcowych ustawy o pomocy społecznej z dnia
12.03.2004 r.
Kontrolujący
sprawdził ok. 20 % akt.
Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem w okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. przyznał 2
zasiłki celowe specjalne. Sprawdzono akta tych osób. Pomocy bezzasadnej nie
stwierdzono. Prowadzona dokumentacja w tym zakresie nie budzi zastrzeżeń.
Przykłady zasiłków okresowych i okresowych
specjalnych opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.
Przyznawanie
i wypłacanie zasiłków celowych.
W okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem
przyznał 13 zasiłków celowych.
Natomiast od dnia 1.05.2004 r. pomocy w tej formie udzielono 10 osobom. Minimalna
wysokość tego świadczenia wynosiła 60 zł, maksymalna 600 zł (średnia ok. 350
zł). Pomocy udzielono na zabezpieczenie podstawowych potrzeb (żywność, zakup
leków, odzież), m.in. z uwagi na występującą w rodzinie chorobę i
niewystarczające środki finansowe.
Kontrolujący sprawdził ok. 20 %
akt osób korzystających z tej pomocy.
Zawierają one potwierdzenie
występującej w rodzinie potrzeby, ze względu na którą
udzielany jest zasiłek celowy. Są to m.in. zaświadczenia lekarskie, karty
informacyjne ze szpitala stwierdzające fakt choroby, konieczność leczenia,
faktury zakupu leków w aptece, zaświadczenia PUP potwierdzające status osób
bezrobotnych (brak dochodu).
Kontrolujący sprawdził 20 % akt.
Przykłady osób korzystających z zasiłku
celowego opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.
5)
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem
losowym oraz pomoc w formie biletu kredytowego., realizacja
pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za
osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania
bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem
rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby
bezdomne.
Nie przyznano w/w form pomocy. Z
wyjaśnień kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z
PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by
pomocy w formie zasiłku celowego. Nie było takich wniosków.
6) praca
socjalna.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w
postaci pracy
socjalnej.
Z wyjaśnień kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje:
l. pomoc w otrzymaniu skierowania na prace interwencyjne - 8
osób - z pozytywnym
skutkiem,
2. udzielenie informacji i pomoc w
skompletowaniu dokumentów celem uzyskania orzeczenia o stopniu niesprawności -
3 osoby, 1 z pozytywnym skutkiem, w tym 1 oczekuje na rozstrzygnięcie,
3. odwiedziny
i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych,
4. pomoc w wypełnianiu wniosku o przyznanie renty rodzinnej 1
osoba ze skutkiem pozytywnym,
5.
typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do
objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole 22 dzieci - pozytywnie,
6. typowanie dzieci z rodzin
patologicznych do objęcia pomocą w formie wyjazdu na turnus terapeutyczny w
okresie wakacyjnym - 45 dzieci,
7. typowanie dzieci z rodzin
ubogich i niewydolnych wychowawczo do paczek świątecznych 29 rodzin, w tym 73
dzieci,
8. pomoc w wypełnianiu dokumentów m.in. do
zasiłku rodzinnego 50 osób, do zasiłku pielęgnacyjnego - 7 osób, otrzymanie
dowodu osobistego - 1 osoba, wniosków do Urzędu Skarbowego - 11 osób, wniosków
o metryki urodzenia dzieci poza miejscem zamieszkania 2 osoby,
9. pomoc w uzyskaniu paczki
żywnościowej dla 1 rodziny, w tym celu zebrano pieniądze od pracowników
socjalnych i zakupiono paczkę żywnościową rodzinie,
10. współpraca z członkami
grupy charytatywnej Arka celem zorganizowania akcji "Kilo" zbiórka
artykułów spożywczo-przemysłowych i dostarczenie paczek dla rodzin
potrzebujących do miejsca zamieszkania - 148 rodzin,
11. przypominanie podopiecznym o utrzymaniu stałego kontaktu z
poradnią zdrowia psychicznego,
12. kontakt z zakładem energetycznym - uzyskano możliwość spłaty
należności na raty - 1 osoba,
13. współpraca z Przychodnią
Rejonowa - lekarzami, pielęgniarkami, PKPS, MKPPA, PZERiInwes.,
kuratorami sądu dla nieletnich i dla dorosłych,
świetlicą socjoterapeutyczną, szkołami, PUP,
zakładami pracy, stowarzyszeniem osób niepełnosprawnych "Bratek", stowarzyszeniem
"Bliżej Ciebie",
14. udzielanie
porad prawnych - współpraca z radcą prawnym - 5 osób,
15. kontakt z Zakładem Gospodarki
Mieszkaniowej uzyskano możliwość spłaty należności na raty - 5 osób.
Pracę socjalną pracownicy
dokumentują w formie notatek, list oraz wpisów w wywiadach.
7)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w
miejscu zamieszkania Z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
Usługami opiekuńczymi objętych jest 5 osób, w szczególności z uwagi na
wiek zainteresowanych i konieczność zapewnienia im pomocy osoby drugiej. U
sługi świadczą 2 opiekunki zatrudnione na umowę o prace na czas nieokreślony w
pełnym wymiarze czasu pracy. Są to usługi finansowane ze środków własnych
miasta.
8) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.
Miasto nie
prowadzi placówek opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków wsparCia
dziennego, ani mieszkań chronionych.
9) tworzenie gminnego systemu
profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Miasto prowadzi między innymi:
-
świetlicę socjoterapeutyczną przy ul. Ludowej, do której uczęszczają
dzieci z rodzin z problemem alkoholowym korzysta około 20 dzieci,
-
punkt konsultacyjny dla
osób uzależnionych i współuzależnionych oraz ofiar
przemocy,
-
organizuje konkursy,
turnieje piłkarskie pod hasłem "sport sposobem na nudę".
W Szkole Podstawowej prowadzona jest klasa
integracyjna.
10) dożywianie dzieci.
Rada
Miejska w Wysokiem Mazowieckiem w dniu 19 kwietnia 2001 r. podjęła uchwałę Nr
XXXI/138/01 w sprawie zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznane w
ramach zadań własnych w odniesieniu do żywienia dzieci w szkołach. W sierpniu
2004 roku zostanie przekazana nowa uchwała w tej sprawie.
W okresie od 1 stycznia 2004 r.
do dnia kontroli pomocą społeczną w formie dożywiania objęto 22 dzieci.
Dożywianie prowadzone jest w Szkole Podstawowej i Gimnazjum.
Do dnia kontroli obiady opłacano
ze środków własnych. Średni koszt obiadu wynosi 2,50 zł. Pomoc w formie
dożywiania przyznano decyzją administracyjną.
Z bezpłatnych
posiłków korzystają dzieci z rodzin, których dochód nie przekracza 200 %
kryterium ustawowego.
11)
kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca
gminy w tym domu.
Na terenie miasta nie funkcjonują domy pomocy społecznej.
W 2003 roku i od stycznia 2004
roku brak było wniosków o umieszczenie w domu pomocy społecznej.
Z wyjaśnień
kierownika wynika, że w budżecie na 2004 rok nie zaplanowano środków na
pokrycie kosztów pobytu mieszkańca miasta w domu pomocy społecznej. Jeśli
będzie taka potrzeba, środki zostaną przeniesione z innego rozdziału.
12) sprawienie pogrzebu, w
tym osobom bezdomnym.
W 2003 roku i od
stycznia 2004 roku nie było potrzeby sprawienia pogrzebu przez Miasto dla osób
bezdomnych. Gdyby zaszła taka konieczność, nie byłoby problemu ze sprawieniem
pogrzebu zgodnie z wyznaniem.
13) sporządzenie sprawozdawczości, również w wersji
elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość jest sporządzana w systemie informatycznym.
Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego przekazywane są pocztą elektroniczną.
14)
utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków
wynagrodzenie pracowników.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem został
utworzony Uchwałą Rady Miejskiej Nr 61/XI/90 z dnia 22.04.1990 roku.
MOPS w Wysokiem Mazowieckiem
funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XXIV/36/2004 z
dnia 30.06.2004 roku.
Plan wydatków na 2004 rok w
dziale 852 - "Pomoc społeczna" wynosi 536.538 zł,
w rozdziale 85219 - "Ośrodki pomocy społecznej" 145.000 zł, tj.:
-
wynagrodzenie osobowe
pracowników - 107.000 zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie
roczne - 8.000 zł,
-
składki na
ubezpieczenie społeczne - 20.000 zł,
-
Fundusz pracy - 2.000 zł,
-
zakup materiałów i
wyposażenia - 5.000 zł,
-
zakup usług pozostałych
- 3.000 zł.
Na realizację zadań własnych miasto
zaplanowało kwotę 177.500 zł.
VI. Realizacja zadań
własnych gminy na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64. poz. 593 ze zm.).
a) przyznanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.
W
kontrolowanym okresie pomocy w formie specjalnego zasiłku celowego nie
udzielono;
b) przyznawanie i wypłacanie
pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy
w naturze.
Nie
przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień kierownika wynika, iż nie złożono w
tym zakresie wniosku i nie było potrzeby udzielania pomocy;
c) prowadzenie i zapewnienie
miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz
kierowanie do nich osób wymagających opieki.
Nie
są prowadzone ośrodki wsparcia dziennego o zasięgu gminnym. W 2003 roku i w
bieżącym roku nie skierowano żadnej osoby do domu pomocy społecznej;
d) podejmowanie innych zadań
z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych.
Nie są
podejmowane.
VII.
Realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez
gminę na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64. poz. 593 ze zm.).
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych
(przed dniem 1.05.2004 r. - zasiłków stałych
wyrównawczych).
W okresie od
1.01.2004 r. do 30.04.2004 r.
z tej formy pomocy korzystało 5 osób, od 1.05.2004 r.
- 5 osób, w tym 1 zgłosiła się po raz pierwszy.
Kontrolujący sprawdzili akta zasiłkobiorców. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby
korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4
ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy społecznej.
Zasiłki przyznano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości.
Wywiady sporządzano zgodnie z terminem określonym w rozporządzeniu Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001 r. w
sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych
do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 1220).
Decyzje przyznające zasiłek stały
wydano w terminie określonym przez K.p.a. i zawierają
wszystkie elementy określone w art. 107 K.p.a.
Przykłady osób
korzystających z pomocy w formie zasiłku stałego wyrównawczego, od 1 maja 2004
r. z zasiłku stałego opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.
b) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem składkę zdrowotną opłaca za 5
osób, w tym za:
- 5 osób pobierających
zasiłek stały.
Kontrolujący
sprawdził akta osób otrzymujących zasiłek stały, za które Ośrodek odprowadza
składkę zdrowotną. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Wysokość składki
naliczano prawidłowo. Prowadzona dokumentacja w tym zakresie nie budzi
zastrzeżeń.
Przykłady osób, za które
odprowadzana jest składka zdrowotna opisano w załączniku Nr 6 do protokołu.
c) organizowanie i świadczenie
specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
W 2003 roku
jak i w okresie objętym kontrolą Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem
Mazowieckiem nie świadczył pomocy w formie usług specjalistycznych
psychiatrycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Nie było takiej
potrzeby.
d) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych
związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.
Nie realizowano takiej pomocy, nie było potrzeby.
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz w dniu 2004 roku
przekazano Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem
Mazowieckiem, drugi Wydziałowi Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem poinformowany został o
przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych
w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących
stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania
protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano
wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Miasta pod poz. 1.
Kontrolowany Kontrolujący
Sabina Żochowska, 24.08.2004 Elżbieta
Chojak
Margarita Jaroszuk