Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34026729   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

OCR Document

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem, ul. Ludowa 15, przeprowadzonej w dniu 27.07.2004 r., REGON 450172913

Burmistrzem Miasta jest Pan Jarosław Siekierko.

Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest Pani Sabina Żochowska, zatrudniona na czas nieokreślony od 1 maja 1990 roku.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem: jest jednostką organizacyjną, utworzoną Uchwałą Nr 22/IV /92 Miejskiej Rady Narodowej w Wysokiem Mazowieckiem z dnia 6 maja 1992 roku.

Kontrolę przeprowadziły:

1. Elżbieta Chojak - starszy inspektor wojewódzki,

2. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

- pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 222 z dnia 13.07.2004 r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 27 lipca 2004 roku.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej.

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek.

IV. Upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

V. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17 ust. 1):

1) gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych,

2) bilansu potrzeb,

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego

pozbawionym,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych i celowych,

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń z NFZ, w formie biletu kredytowego, opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej opieki nad długotrwale chorym członkiem rodziny, w tym osobom bezdomnym,

6) pomocy w formie pracy socjalnej,

7) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,

8) prowadzenie przez gminę placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego, mieszkań chronionych,

9) funkcjonowanie systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

10) dożywianie dzieci,

11) kierowanie do domów pomocy społecznej,

12) sprawienie pogrzebu,

13) sporządzanie sprawozdawczości, w tym z zastosowaniem systemu informatycznego,

14) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

VI. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej:

a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

c) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

d) inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

VII. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej art. 18 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:

a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszech­nym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

c) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburze­niami psychicznymi,

d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem zajmuje 2 pomieszczenia biurowe na I piętrze budynku Urzędu Miasta (ogółem około 40 m2). Przy budynku jest podjazd dla inwalidów i osób starszych. Na parterze budynku jest urządzony pokój do przyjmowania osób niepełnosprawnych. Ośrodek posiada i użytkuje 4 komputery z 2 drukarkami laserowymi i l atramentową, fax, ksero, posiada dostęp do internetu. Pokoje wyposażone są dobrze. Ośrodek pracuje w systemie "Pomost".

Miasto Wysokie Mazowieckie zamieszkuje 9.540 osób, w tym około 680 osób zarejestrowanych jako bezrobotni. Głównym problemem miasta jest bezrobocie.

Do największych przedsiębiorstw Miasta należą: Spółdzielnia Mleczarska "Mlekovita", Przedsiębiorstwo Robót Drogowo Mostowych, ZOZ, 3 Banki, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Energetyki Cieplnej, Poczta, Szkoły, PZU, Urząd Skarbowy, Policja, Sąd, Starostwo Powiatowe. Jest wiele zakładów i sklepów prywatnych.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

Kadrę Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem stanowią:

1. Sabina Żochowska - kierownik MOPS, wykształcenie Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych. Ogółem lat pracy 32, w pomocy 32.

2. Krystyna Wojtkowska - starszy pracownik socjalny. Wykształcenie - Medyczne StudiumZawodowe Wydział Pracowników Socjalnych. Ogółem lat pracy 25, w pomocy 25.

3. Teresa Łapot - pracownik socjalny. Wykształcenie - Medyczne Studium Zawodowe, Wydział Pracowników Socjalnych. Ogółem lat pracy 23, w pomocy społecznej 23.

4. Małgorzata Brzezicka - pracownik socjalny. Wykształcenie - Studium Pracowników Służb

Społecznych. Ogółem lat pracy 23, w pomocy społecznej 23.

5. Monika Wiczołek - pracownik socjalny. Wykształcenie - Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Wydział Pedagogiki Specjalnej - prowadzi świadczenia rodzinne. Ogółem lat pracy 5, w

pomocy społecznej 5.

6. Beata Zaremba - pracownik obsługi biurowej. Wykształcenie - wyższe -licencjackie ­kierunek ekonomia - prowadzi tylko dodatki mieszkaniowe. Rozpoczęte studium magisterskie - zarządzanie przedsiębiorstwem.

Ponadto 2 opiekunki domowe, zatrudnione przez Burmistrza do realizacji usług opiekuńczych.

Kontrolujący stwierdzili, że Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem nie posiada kwalifikacji określonych w art. 122 ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593), tj. specjalizacji z organizacji pomocy społecznej. Natomiast 1 pracownik socjalny obsługuje rejon z liczbą 3.166 mieszkańców. Art. 110 ust. 11 w. cyt. ustawy określa, że zatrudnienie pracowników socjalnych powinno być 1 pracownik socjalny na 2 tysiące mieszkańców.

III. Zadania realizowane przez ośrodek.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem realizuje zadania pomocy społecznej określone w ustawie o pomocy społecznej oraz świadczenia rodzinne i dodatki mieszkaniowe.

Stwierdzono, że pracownikowi socjalnemu powierzono do realizacji zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Pracownik ten nie realizuje zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej. Pracownik ten zajmuje pomieszczenia biurowe razem z 2 pracownikami socjalnymi obsługującymi rejony opiekuńcze.

IV. Upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

Rada Miasta w Wysokiem Mazowieckiem uchwałą Nr 55/X/93 z dnia 29 marca 1993 roku upoważniła Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do wydawania decyzji w sprawach pomocy społecznej w zakresie wykonywania zadań własnych gminy i zadań zleconych oraz zadań wynikających z innych ustaw.

Upoważnienie Burmistrza Miasta Wysokie Mazowieckie Nr Or.0013/56/04 z dnia 4 maja 2004 r.

- upoważniające Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Panią Sabinę Żochowską do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości miasta oraz postępowania w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych a także do wydawania decyzji w tych sprawach.

V. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy           o pomocy społecznej.

1) gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych.

Miasto nie posiada opracowanej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Uchwałą Nr VIII/62/04 Rady Miasta w Wysokiem Mazowieckiem z dnia 27 lutego 2004 r. uchwalono miejski program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie miasta zaplanowano kwotę 170.000 .

Szczegółowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

2) bilans potrzeb.

Burmistrz Miasta Wysokie Mazowieckie wydał Zarządzenie Nr 29/09 z dnia 29 września 2003 roku w sprawie przygotowania projektów budżetów na 2004 rok.

W dniu 5.10.2003 r. MOPS w Wysokiem Mazowieckiem opracował projekt budżetu na 2004 rok w zakresie zadań z pomocy społecznej.

W zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta Nr XVI/59/03 z dnia 29.12.2003 r. Budżecie Miasta na 2004 rok w dziale 852 "Pomoc społeczna" znalazły miejsce wydatki na świadczenia w formie zasiłków i pomocy w naturze, składkę na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby otrzymujące świadczenia z pomocy społecznej, składkę na ubezpieczenia społeczne, zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze, utrzymanie ośrodka.

Budżet po zmianach na 2004 rok stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień kierownika wynika, iż nie złożono w tym zakresie wniosku i nie było potrzeby udzielenia pomocy w tej formie. Nie ma problemu z ludźmi bezdomnymi na terenie miasta. Jednakże gdyby była taka potrzeba, zadanie to zrealizować można poprzez:

1) zapewnienie schronienia - w innej gminie lub mieście z poniesieniem pełnej odpłatności.

2) posiłki można wykupić w jadłodajni na terenie miasta

3) ośrodek pomocy społecznej prowadzi zbiórkę odzieży i przekazuje osobom potrzebującym.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem wspólnie z Komisją ds. rodziny rozpoczął przygotowanie do utworzenia od października 2004 r. punktu wydawania zup - lub zup z wkładką dla osób potrzebujących.

Stowarzyszenie na rzecz osób niepełnosprawnych "Bliżej Ciebie" - prowadzi zbiórkę wydawania odzieży, raz w tygodniu tj. w soboty w wyznaczonym lokalu.

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych i celowych.

W okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. Kierownik MOPS w Wysokiem Mazowieckiem wydał 71 decyzji przyznających zasiłek okresowy. Najniższa wysokość zasiłku wynosiła 100 zł, najwyższa 450 zł. Średnia wysokość zasiłku okresowego wynosiła 275,11 zł, czasokres tej pomocy wynosił 3 miesiące.

Od 1.05.2004 r. w oparciu o przepisy ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wydano 17 decyzji przyznających zasiłek okresowy. Średni czasokres tej pomocy wynosi 3 miesiące. Najniższa kwota zasiłku okresowego to 20 zł, najwyższa wysokość 231,42 zł. Najczęstszym powodem przyznania zasiłków okresowych był brak możliwości zatrudnienia oraz długotrwała choroba.

Osoby ubiegające się o zasiłek okresowy spełniały przesłanki do jego przyznania.

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządze­niem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001 r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 1220), a decyzje podejmowane są zgodnie z terminem określonym w KPA.

Dokumentacja przedstawionych do kontroli akt zawiera niezbędne zaświadczenia do przyznania pomocy (orzeczenia o niepełnosprawności, zaświadczenia z Urzędu Pracy, potwierdzające status osoby bezrobotnej). Wysokość zasiłków okresowych przyznawanych po 1.05.2004 r. jest zgodna z art. 147 ust. 1 pkt 2 przepisów przejściowych i końcowych ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.

Kontrolujący sprawdził ok. 20 % akt.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem w okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. przyznał 2 zasiłki celowe specjalne. Sprawdzono akta tych osób. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Prowadzona dokumentacja w tym zakresie nie budzi zastrzeżeń.

Przykłady zasiłków okresowych i okresowych specjalnych opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.

Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem przyznał 13 zasiłków celowych.

Natomiast od dnia 1.05.2004 r. pomocy w tej formie udzielono 10 osobom. Minimalna wysokość tego świadczenia wynosiła 60 zł, maksymalna 600 zł (średnia ok. 350 zł). Pomocy udzielono na zabezpieczenie podstawowych potrzeb (żywność, zakup leków, odzież), m.in. z uwagi na występującą w rodzinie chorobę i niewystarczające środki finansowe.

Kontrolujący sprawdził ok. 20 % akt osób korzystających z tej pomocy.

Zawierają one potwierdzenie występującej w rodzinie potrzeby, ze względu na którą udzielany jest zasiłek celowy. Są to m.in. zaświadczenia lekarskie, karty informacyjne ze szpitala stwierdzające fakt choroby, konieczność leczenia, faktury zakupu leków w aptece, zaświadczenia PUP potwierdzające status osób bezrobotnych (brak dochodu).

Kontrolujący sprawdził 20 % akt.

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

5) wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym oraz pomoc w formie biletu kredytowego., realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano w/w form pomocy. Z wyjaśnień kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundacje kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego. Nie było takich wniosków.

6) praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy

socjalnej. Z wyjaśnień kierownika wynika, że ta forma pomocy obejmuje:

l. pomoc w otrzymaniu skierowania na prace interwencyjne - 8 osób - z pozytywnym  skutkiem,

2. udzielenie informacji i pomoc w skompletowaniu dokumentów celem uzyskania orzeczenia o stopniu niesprawności - 3 osoby, 1 z pozytywnym skutkiem, w tym 1 oczekuje na rozstrzygnięcie,

3. odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych,

4. pomoc w wypełnianiu wniosku o przyznanie renty rodzinnej 1 osoba ze skutkiem pozytywnym,

5. typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkole 22 dzieci - pozytywnie,

6. typowanie dzieci z rodzin patologicznych do objęcia pomocą w formie wyjazdu na turnus terapeutyczny w okresie wakacyjnym - 45 dzieci,

7. typowanie dzieci z rodzin ubogich i niewydolnych wychowawczo do paczek świątecznych 29 rodzin, w tym 73 dzieci,

8. pomoc w wypełnianiu dokumentów m.in. do zasiłku rodzinnego 50 osób, do zasiłku pielęgnacyjnego - 7 osób, otrzymanie dowodu osobistego - 1 osoba, wniosków do Urzędu Skarbowego - 11 osób, wniosków o metryki urodzenia dzieci poza miejscem zamieszkania ­2 osoby,

9. pomoc w uzyskaniu paczki żywnościowej dla 1 rodziny, w tym celu zebrano pieniądze od pracowników socjalnych i zakupiono paczkę żywnościową rodzinie,

10. współpraca z członkami grupy charytatywnej Arka celem zorganizowania akcji "Kilo" ­zbiórka artykułów spożywczo-przemysłowych i dostarczenie paczek dla rodzin potrzebujących do miejsca zamieszkania - 148 rodzin,

11. przypominanie podopiecznym o utrzymaniu stałego kontaktu z poradnią zdrowia psychicznego,

12. kontakt z zakładem energetycznym - uzyskano możliwość spłaty należności na raty - 1 osoba,

13. współpraca z Przychodnią Rejonowa - lekarzami, pielęgniarkami, PKPS, MKPPA, PZERiInwes., kuratorami sądu dla nieletnich i dla dorosłych, świetlicą socjoterapeutyczną, szkołami, PUP, zakładami pracy, stowarzyszeniem osób niepełnosprawnych "Bratek", stowarzyszeniem "Bliżej Ciebie",

14. udzielanie porad prawnych - współpraca z radcą prawnym - 5 osób,

15. kontakt z Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej uzyskano możliwość spłaty należności na raty - 5 osób.

Pracę socjalną pracownicy dokumentują w formie notatek, list oraz wpisów w wywiadach.

7) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania Z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Usługami opiekuńczymi objętych jest 5 osób, w szczególności z uwagi na wiek zainteresowanych i konieczność zapewnienia im pomocy osoby drugiej. U sługi świadczą 2 opiekunki zatrudnione na umowę o prace na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Są to usługi finansowane ze środków własnych miasta.

8) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Miasto nie prowadzi placówek opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków wsparCia dziennego, ani mieszkań chronionych.

9) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Miasto prowadzi między innymi:

-        świetlicę socjoterapeutyczną przy ul. Ludowej, do której uczęszczają dzieci z rodzin z problemem alkoholowym korzysta około 20 dzieci,

-        punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz ofiar przemocy,

-        organizuje konkursy, turnieje piłkarskie pod hasłem "sport sposobem na nudę".

W Szkole Podstawowej prowadzona jest klasa integracyjna.

10) dożywianie dzieci.

Rada Miejska w Wysokiem Mazowieckiem w dniu 19 kwietnia 2001 r. podjęła uchwałę Nr XXXI/138/01 w sprawie zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych w odniesieniu do żywienia dzieci w szkołach. W sierpniu 2004 roku zostanie przekazana nowa uchwała w tej sprawie.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą społeczną w formie dożywiania objęto 22 dzieci. Dożywianie prowadzone jest w Szkole Podstawowej i Gimnazjum.

Do dnia kontroli obiady opłacano ze środków własnych. Średni koszt obiadu wynosi 2,50 zł. Pomoc w formie dożywiania przyznano decyzją administracyjną.

Z bezpłatnych posiłków korzystają dzieci z rodzin, których dochód nie przekracza 200 % kryterium ustawowego.

11) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

Na terenie miasta nie funkcjonują domy pomocy społecznej.

W 2003 roku i od stycznia 2004 roku brak było wniosków o umieszczenie w domu pomocy społecznej.

Z wyjaśnień kierownika wynika, że w budżecie na 2004 rok nie zaplanowano środków na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca miasta w domu pomocy społecznej. Jeśli będzie taka potrzeba, środki zostaną przeniesione z innego rozdziału.

12) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

W 2003 roku i od stycznia 2004 roku nie było potrzeby sprawienia pogrzebu przez Miasto dla osób bezdomnych. Gdyby zaszła taka konieczność, nie byłoby problemu ze sprawieniem pogrzebu zgodnie z wyznaniem.

13) sporządzenie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość jest sporządzana w systemie informatycznym. Sprawozdania do Urzędu Wojewódzkiego przekazywane są pocztą elektroniczną.

14) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków wynagrodzenie pracowników.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem został utworzony Uchwałą Rady Miejskiej Nr 61/XI/90 z dnia 22.04.1990 roku.

MOPS w Wysokiem Mazowieckiem funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr XXIV/36/2004 z dnia 30.06.2004 roku.

Plan wydatków na 2004 rok w dziale 852 - "Pomoc społeczna" wynosi 536.538 , w rozdziale 85219 - "Ośrodki pomocy społecznej" 145.000 , tj.:

-        wynagrodzenie osobowe pracowników - 107.000 ,

-        dodatkowe wynagrodzenie roczne - 8.000 ,

-        składki na ubezpieczenie społeczne - 20.000 ,

-        Fundusz pracy - 2.000 ,

-        zakup materiałów i wyposażenia - 5.000 ,

-        zakup usług pozostałych - 3.000 .

Na realizację zadań własnych miasto zaplanowało kwotę 177.500 .

VI. Realizacja zadań własnych gminy na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64. poz. 593 ze zm.).

a) przyznanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W kontrolowanym okresie pomocy w formie specjalnego zasiłku celowego nie udzielono;

b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień kierownika wynika, iż nie złożono w tym zakresie wniosku i nie było potrzeby udzielania pomocy;

c) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki.

Nie są prowadzone ośrodki wsparcia dziennego o zasięgu gminnym. W 2003 roku i w bieżącym roku nie skierowano żadnej osoby do domu pomocy społecznej;

d) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Nie są podejmowane.

VII. Realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64. poz. 593 ze zm.).

a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych (przed dniem 1.05.2004 r. - zasiłków stałych wyrównawczych).

W okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. z tej formy pomocy korzystało 5 osób, od 1.05.2004 r. - 5 osób, w tym 1 zgłosiła się po raz pierwszy.

Kontrolujący sprawdzili akta zasiłkobiorców. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości. Wywiady sporządzano zgodnie z terminem określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001 r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz. 1220).

Decyzje przyznające zasiłek stały wydano w terminie określonym przez K.p.a. i zawierają wszystkie elementy określone w art. 107 K.p.a.

Przykłady osób korzystających z pomocy w formie zasiłku stałego wyrównawczego, od 1 maja 2004 r. z zasiłku stałego opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszech­nym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem składkę zdrowotną opłaca za 5 osób, w tym za:

- 5 osób pobierających zasiłek stały.

Kontrolujący sprawdził akta osób otrzymujących zasiłek stały, za które Ośrodek odprowadza składkę zdrowotną. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Wysokość składki naliczano prawidłowo. Prowadzona dokumentacja w tym zakresie nie budzi zastrzeżeń.

Przykłady osób, za które odprowadzana jest składka zdrowotna opisano w załączniku Nr 6 do protokołu.

c) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

W 2003 roku jak i w okresie objętym kontrolą Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem nie świadczył pomocy w formie usług specjalistycznych psychiatrycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Nie było takiej potrzeby.

d) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie realizowano takiej pomocy, nie było potrzeby.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz w dniu 2004 roku przekazano Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem, drugi Wydziałowi Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem poinformo­wany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Miasta pod poz. 1.

Kontrolowany                                                                                          Kontrolujący

Sabina Żochowska, 24.08.2004                                                                 Elżbieta Chojak

Margarita Jaroszuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  14.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  14.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  14.10.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl