Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34027585   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystąpienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,
Białystok, 2004

Białystok, 2004.09.21

PS.I.0932/21 /04

Pani

Sabina Żochowska

Kierownik Miejskiego Ośrodka

Pomocy Społecznej

w Wysokiem Mazowieckiem

Uprzejmie informuję, że w dniu 27.07.2004r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w  Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem w zakresie realizacji zadań zleconych i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 24.08.2004r.

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):

1.      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2.      sporządzanie bilansu potrzeb,

3.      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6.      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze zdarzeniem losowym,

7.      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym funduszu Zdrowia,

8.      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9.      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10.  udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11.  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12.  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13.  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14.  dożywianie dzieci,

15.  kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

16.  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

17.  sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18.  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

II. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:

1.   przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2.   przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3.   prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4.   inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

III. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:

1.   przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2.   opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3.   organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4.   przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5.   prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 10, 11, 14, 18 .są realizowane przez gminę prawidłowo, natomiast zadanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 3, 6, 7, 8, 9, 15 wprawdzie nie były realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia potrzeb istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym.

Zadanie własne gminy, wynikające z art. 17 ust. 2  pkt 1 na dzień kontroli nie było realizowane z uwagi na to, że nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie. Nie są także realizowane zadania  wynikające z art.17 ust.2 pkt 2, 3, 4. 

Gmina realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2  ustawy - prawidłowo, pkt 3, 4,5  nie jest realizowany - nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.

Gmina nie opracowała i nie realizuje strategii rozwiązywania problemów społecznych (art.17 ust.1 pkt 1)., nie prowadzi (nie zapewnia) miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub w mieszkaniach chronionych (art.. 17 ust.1 pkt 12), nie stworzyła gminnego systemu profilaktyki  i opieki nad dzieckiem i rodziną ( art. 17 ust.1 pkt 13 - pewne jego elementy zawiera Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych), nie skierowała żadnej osoby do domu pomocy społecznej (art.17 ust.1 pkt 16 -nie zabezpieczono środków w budżecie gminy na ten cel).  

W trakcie kontroli stwierdzono, że ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.Nr 228, poz. 2255 ze zm.), wobec tego w strukturze ośrodka powinna być stworzona komórka organizacyjna do realizacji tych świadczeń. Obowiązek taki wynika z art. 20 ust.4 w/w ustawy i stanowi, że ?W przypadku upoważnienia kierownika ośrodka pomocy społecznej, w ośrodku tym tworzy się komórkę  organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych. Realizacja świadczeń rodzinnych nie może powodować nieprawidłowości w wykonywaniu zadań pomocy społecznej, a także nie może naruszać norm zatrudnienia pracowników socjalnych określonych w przepisach o pomocy społecznej".

Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem do:

1.   Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, która w szczególności powinna zawierać i określać:

a)                  pełne rozpoznanie gminy, jej środowiska,

b)                  zdiagnozowanie potrzeb gminy - dostosowanie ich do charakteru, wielkości gminy, ilości mieszkańców (np. pod względem struktury wieku, płci, struktury zatrudnienia, stopnia niepełnosprawności, występowania zjawisk patologicznych, itp.)

c)                   środki finansowe niezbędne do realizacji zadań określonych w strategii.

2.      Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

3.      Koordynowania realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Miasta.

4.      Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej - każdego roku.

5.      Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Miasta o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.

Do wiadomości                                                               Z up. Wojewody Podlaskiego

1. Wydział Prawny i Nadzoru                                           Krystyna Golubiewska

2. Burmistrz Miasta Wysokie Mazowieckie                      Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  14.10.2004 00:00:00
Data publikacji:  14.10.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  14.10.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl