Białystok,
2004.09.21
PS.I.0932/21 /04
Pani
Sabina Żochowska
Kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej
w Wysokiem
Mazowieckiem
Uprzejmie
informuję, że w dniu 27.07.2004r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę w Miejskim Ośrodku
Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem w zakresie realizacji zadań zleconych
i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o
pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Wyniki
kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez Kierownika
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 24.08.2004r.
Kontrolą objęto okres od 1.01.2004
r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące
zagadnienia:
I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r.
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych,
2. sporządzanie bilansu potrzeb,
3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego
ubrania osobom tego pozbawionym,
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6. wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych ze
zdarzeniem losowym,
7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym
osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania
świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
funduszu Zdrowia,
8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9. realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z
koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub
ciężko chorym członkiem rodziny,
10. udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług
specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13. tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14. dożywianie dzieci,
15. kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności
za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
16. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
17. sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z
zastosowaniem systemu informatycznego,
18. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
II. Realizacja zadań własnych
gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,
3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i
ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających
pomocy,
4. inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez
gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
III. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej
określonych w art. 18 ust. 1 ustawy:
1. przyznawanie
i wypłacanie zasiłków stałych,
2. opłacanie
składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym
ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3. organizowanie
i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla
osób z zaburzeniami psychicznymi,
4. przyznawanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną,
5. prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia
kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym,
wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 10, 11, 14, 18 .są realizowane przez gminę prawidłowo, natomiast zadanie
wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 3, 6, 7, 8, 9, 15
wprawdzie nie były realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia
potrzeb istnieje możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym.
Zadanie
własne gminy, wynikające z art. 17 ust. 2 pkt 1 na
dzień kontroli nie było realizowane z uwagi na to, że nie zgłoszono potrzeb w
tym zakresie. Nie są także realizowane zadania wynikające z art.17 ust.2 pkt 2, 3, 4.
Gmina
realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy - prawidłowo, pkt 3, 4,5 nie jest
realizowany - nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.
Gmina nie
opracowała i nie realizuje strategii rozwiązywania problemów społecznych
(art.17 ust.1 pkt 1)., nie prowadzi (nie zapewnia)
miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub w
mieszkaniach chronionych (art.. 17 ust.1 pkt 12), nie
stworzyła gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (
art. 17 ust.1 pkt 13 - pewne jego elementy zawiera
Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych), nie
skierowała żadnej osoby do domu pomocy społecznej (art.17 ust.1 pkt 16 -nie zabezpieczono środków w budżecie gminy na ten
cel).
W trakcie
kontroli stwierdzono, że ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia
28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.Nr 228, poz. 2255 ze zm.), wobec tego w strukturze
ośrodka powinna być stworzona komórka organizacyjna do realizacji tych
świadczeń. Obowiązek taki wynika z art. 20 ust.4 w/w ustawy i stanowi, że ?W
przypadku upoważnienia kierownika ośrodka pomocy społecznej, w ośrodku tym
tworzy się komórkę
organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych. Realizacja
świadczeń rodzinnych nie może powodować nieprawidłowości w wykonywaniu zadań
pomocy społecznej, a także nie może naruszać norm zatrudnienia pracowników
socjalnych określonych w przepisach o pomocy społecznej".
Przedstawiając powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Ośrodka
Pomocy Społecznej w Wysokiem Mazowieckiem do:
1. Niezwłocznego
podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych, która w szczególności powinna zawierać i określać:
a)
pełne rozpoznanie gminy, jej
środowiska,
b)
zdiagnozowanie potrzeb gminy -
dostosowanie ich do charakteru, wielkości gminy, ilości mieszkańców (np. pod
względem struktury wieku, płci, struktury zatrudnienia, stopnia
niepełnosprawności, występowania zjawisk patologicznych, itp.)
c)
środki finansowe niezbędne do realizacji zadań określonych w
strategii.
2.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
3.
Koordynowania realizacji gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Miasta.
4.
Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy
społecznej - każdego roku.
5.
Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa)
do Rady Miasta o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na
realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z
bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania
problemów społecznych.
Jednocześnie informuję, że zgodnie
z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia 12.03.2004r. o
pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody
Podlaskiego z dnia 19.02.2002r. w sprawie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik jednostki kontrolowanej ma
prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od daty
otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen,
uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku
nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni zawiadomić Wojewodę
Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź podjętych działaniach
na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich działań.
Do wiadomości Z
up. Wojewody Podlaskiego
1. Wydział Prawny i Nadzoru Krystyna
Golubiewska
2. Burmistrz
Miasta Wysokie Mazowieckie Z-ca
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej