PROTOKÓŁ KONTROLI
Urzędu
Miejskiego w Łomży, ul. Stary Rynek 14, 18-400 Łomża (NIP 718-101-18-08, Regon
000525139) przeprowadzonej w dniu 24 września 2004 r. przez:
- Wandę Grabowską - kierownika Oddziału ds. Realizacji
i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającą na podstawie
upoważnienia Nr 49/04 z dnia 20.09.2004r.
wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja
- p.o. Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Macieja Rynkiewicza - starszego specjalistę w
Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania
Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
działającego na podstawie upoważnienia Nr 50/04 z dnia 20.09.2004r. wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura Zarządzania
Funduszami Europejskimi;
- Łukasza Kurzynę - starszego specjalistę w Oddziale
ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami
Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego
na podstawie upoważnienia Nr 51/04 z dnia 20.09.2004r.
wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja
- p.o. Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi;
Przedmiotowy zakres kontroli:
Sprawdzenie
prawidłowości wykorzystania środków z Unii Europejskiej oraz ocena poprawności
realizacji inwestycji PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju
MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży".
Kontrolą objęto prawidłowość stosowania
przepisów:
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 -
tekst jednolity, z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 13 lipca 2003 roku o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003
r. Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 - tekst
jednolity, z późniejszymi zmianami),
oraz zapisów:
- Porozumienia zawartego w dniu 26 listopada 2002
roku pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego
(RIF) w związku z realizacją projektu PL 0008.02.06 pn. "Małe inwestycje infrastrukturalne" w
ramach Programu Phare 2000 Spójność Społeczna i
Gospodarcza;
- Umowy dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty
Europejskiej, zawartej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego a
Urzędem Miejskim w Łomży z dnia 09.08.2002 r.
(zatwierdzona przez PAO w dniu 20.08.2002r.)
- Porozumienia kontraktowego z dnia 9 lutego 2004r.
zawartego pomiędzy Miastem Łomża a konsorcjum złożonym z Przedsiębiorstwa
Budownictwa Komunikacyjnego sp. z o.o., 18-400
Łomża, ul. Sikorskiego 156 (lider) oraz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego
ZIEJA - Ryszard Zieja, 18-520 Stawiski, Karwowo 14 (partner) na wykonanie zadania "Budowa ulicy Rybaki
w Łomży wraz z kanalizacją deszczową i umocnieniem brzegów rzeki Narwi w
rejonie wylotów kanalizacji".
Kierownictwo jednostki kontrolowanej:
Prezydentem
Miasta Łomża jest Pan Jerzy Brzeziński, pełniący tę funkcję od 26 listopada
2002 roku, funkcję Sekretarza Miasta pełni od 1 października 1990 roku Pan Jan Zawistowski, natomiast Skarbnikiem Miasta jest od 9
października 1995 roku Pani Jadwiga Kozłowska.
Wyjaśnień udzielali:
- Jadwiga Kozłowska - Skarbnik Miasta,
- Anna Armista - kierownik Oddziału
Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Łomży,
W toku kontroli ustalono, co następuje:
I.
W dniu 9 sierpnia 2002 roku została zawarta pomiędzy
Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) jako Instytucją Kontraktującą a
Urzędem Miejskim w Łomży umowa dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty
Europejskiej na realizację projektu o nazwie PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży", zatwierdzona przez Urzędnika
Nadzorującego Program (PAO) w dniu 20 sierpnia 2002 roku. Całkowity koszt
projektu oszacowano na 801.701,87 EUR. Wkład finansowy Jednostki Kontraktującej
został określony na 58,00% szacunkowych kosztów (tj. maksymalnie 464.987,08
EUR). Jednocześnie określono, że dotacja zostanie przekazana w dwóch częściach:
zaliczka w wysokości 80% dotacji UE i płatność końcowa - 20% dotacji UE. Jako
ostateczny termin zakończenia realizacji projektu przyjęto 30 września 2003
roku. W dniu 23 września 2003r. został podpisany przez Prezydenta Miasta Łomża
aneks nr 1 do umowy dotacji (uprzednio podpisany przez przedstawiciela RIF - w
dniu 17.09.2003r.), w którym określono datę
zakończenia realizacji projektu na nie później niż 31 sierpnia 2004 roku. W
dniu 27 maja 2004r. został zatwierdzony przez Pełnomocnika ds. Realizacji
Programu Phare 2000 SSG aneks nr 2 do umowy dotacji,
w którym obniżono całkowity koszt projektu (podstawowego) do 469.072,58 EUR, a
wkład finansowy Jednostki Kontraktującej został podwyższony do 75% szacunkowych
kosztów, tj. maksymalnie 351.804,43 EUR. Jednocześnie rozszerzono zakres
rzeczowy projektu o działanie dodatkowe pod nazwą "Otwarcie terenów do rozwoju
MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży - przedłużenie w ulicę
Zamiejską", na który przeznaczono dotację z programu Phare
2000 SSG w wysokości 113.182,65 EUR. Umowa dotacji i aneksy stanową załącznik
nr 1 do protokołu kontroli.
II.
Zarządzeniem Nr
24/02 z dnia 20 listopada 2002 r. Prezydenta Miasta Łomży (załącznik nr 2)
utworzono zespół Menadżera Projektu dla projektu pn. "Otwarcie
terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży",
w skład którego wchodziły następujące osoby:
1. Anna Armista - Kierownik Zespołu
- Menadżer Projektu,
2. Jerzy Kuciel - Przedstawiciel
Menadżera Projektu ds. robót instalacji sanitarnych,
3. Elżbieta Leszczyńska - Przedstawiciel Menadżera
Projektu ds. robót drogowych,
4. Ryszard Filipkowski
- Przedstawiciel Menadżera Projektu ds. robót instalacji elektrycznych
telekomunikacyjnych.
Do zadań Menadżera Projektu
należało "działanie zgodnie z Praktycznym Przewodnikiem procedur zawierania umów
w ramach programów PHARE, ISPA oraz SAPARD (PRAG) oraz wytycznymi FIDIC".
III.
Uchwałą Nr 35/IX/03 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26
marca 2003 roku w sprawie budżetu miasta Łomży na 2003 rok (załącznik nr 3) w
planie dochodów budżetu gminy na 2003 rok ujęto kwotę dotacji z funduszu PHARE 2000 na poziomie 1.906.500,00 zł z przeznaczeniem na zadanie "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki
- budowa ul. Rybaki", zgodnie z Planem rzeczowo-finansowym zadań
inwestycyjnych na 2003r. (załącznik nr 8 do przedmiotowej uchwały). W
związku z tym, iż realizacja w/w inwestycji nie została rozpoczęta w roku 2003,
środki na jej realizację zostały przesunięte na rok 2004r. jako środki niewygasające (Uchwała nr 153/XXV/03 Rady Miejskiej Łomży z
dnia 30 grudnia 2003r. w sprawie wydatków niewygasłych z budżetu miasta Łomży
na 2003r. - załącznik nr 4).
IV. W
wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego jako wykonawcę wybrano
Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego sp. z o.o.,
18-400 Łomża, ul. Sikorskiego 156 w konsorcjum z
firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ZIEJA - Ryszard Zieja,
18-520 Stawiski, Karwowo 14. Raport z oceny ofert,
raport z otwarcia ofert, potwierdzenie zatwierdzenia wyników przetargu przez
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej oraz pismo powiadamiające Wykonawcę o
wygraniu przetargu stanowią załącznik nr 5 do protokołu kontroli.
V.
W dniu 9 lutego 2004 roku zostało zawarte porozumienie
kontraktowe pomiędzy Miastem Łomża oraz Przedsiębiorstwem Budownictwa
Komunikacyjnego sp. z o.o. w
konsorcjum z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym ZIEJA - Ryszard Zieja na wykonanie zadania pn. "Budowa ulicy Rybaki w Łomży wraz z
kanalizacją deszczową i umocnieniem brzegów rzeki Narwi w rejonie wylotów
kanalizacji" (załącznik nr 6).
Wartość przedmiotu kontraktu, zgodnie z zapisami § 4,
została określona na kwotę 469.072,58 EUR (netto), przy maksymalnym wkładzie
Wspólnoty Europejskiej, z funduszu PHARE, wynoszącym 272.062,10 EUR.
Zgodnie z zapisami artykułu 13 Warunków Szczególnych i
Warunków Ogólnych Wykonawca zobowiązany został do wniesienia gwarancji
całkowitego i właściwego wykonania kontraktu, w wysokości 10% wartości
kontraktu, tj. 46.907,26 EUR, w ciągu 30 dni od otrzymania zawiadomienia o
przyznaniu kontraktu, tj. od 15 stycznia 2004 roku. Wykonawca wywiązał się z tego
obowiązku przedstawiając gwarancję nr 715-A 104567
z dnia 3 lutego 2004r. wystawioną przez Towarzystwo Ubezpieczeń UNIQA S.A. (załącznik nr 7).
Zgodnie z
zapisami artykułu 14 Warunków Szczególnych i Warunków Ogólnych Wykonawca
przedłożył gwarancje ubezpieczeniowe z tytułu strat i szkód, za które ponosił
odpowiedzialność na podstawie w/w kontraktu (załącznik nr 8).
W dniu 30 czerwca 2004r. został zawarty aneks nr 1 do
w/w kontraktu, na podstawie którego zwiększono wkład
Wspólnoty Europejskiej w finansowaniu projektu do 351.804,43 EUR (zgodnie z
aneksem do umowy dotacji zawartym w dniu 27 maja 2004r.).
VI. W
dniu 2 kwietnia 2004 roku Urząd Komitetu Integracji Europejskiej zarejestrował
w/w porozumienie kontraktowe jako umowę na świadczenie usług nabywanych za
środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod numerem 2004/1/0496/ (załącznik nr
9), co stało się podstawą do stosowania 0% stawki VAT przy zakupach
finansowanych ze środków PHARE, zgodnie z § 62.1. Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów
ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002r. Nr 27 poz. 268). W związku z podpisaniem w dniu 27
maja 2004r. aneksu nr 2 do umowy dotacji oraz podpisaniem w dniu 30 czerwca
2004r. aneksu nr 1 do porozumienia kontraktowego między Miastem Łomża a
Wykonawcą (zwiększenie kwoty współfinansowania ze środków PHARE) Urząd Komitetu
Integracji Europejskiej w dniu 9 lipca 2004r. ponownie zarejestrował ww.
porozumienie kontraktowe pod numerem 2004/1/1167/ (załącznik nr 10).
VII.
Urząd Miejski w Łomży przedłożył za pośrednictwem
Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego (RIF) wniosek z 5 marca 2004 roku o
dokonanie płatności zaliczki w wysokości 217.649,68 EUR (załącznik nr 11). W
dniu 27 kwietnia 2004 roku na konto Urzędu Miejskiego w Łomży o numerze 66 1060
0076 0000 4013 4012 2607 w Banku Przemysłowo-Handlowym PBK S.A. wpłynęła powyższa kwota przekazana przez Polską Agencję
Rozwoju Przedsiębiorczości. Potwierdzenie wpływu zaliczki na konto Urzędu
Miejskiego w Łomży stanowi załącznik nr 12 do protokołu kontroli.
Rachunek Urzędu Miejskiego w Łomży, na który została
przekazana płatność zaliczkowa był rachunkiem prowadzonym w EUR, zgodnie z
umową z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie kompleksowej obsługi rachunków
bankowych i w walutach wymienialnych (załącznik nr 13).
VIII.
Dnia 5 czerwca
2000r. z upoważnienia Prezydenta Miasta Łomży zostało wydane, w formie decyzji
nr 156/2000, pozwolenie na budowę "ulicy Rybaki wraz
z niezbędną infrastrukturą techniczną w Łomży". W związku z tym, iż nie
rozpoczęto realizacji inwestycji przed upływem 2 lat od dnia, w którym decyzja
stała się ostateczna, dnia 15 kwietnia 2002r. wydano nowe pozwolenie na budowę
(ważne tylko z w/w dokumentem), zatwierdzające projekt budowlany i zmiany w
części dotyczącej wykonania robót drogowych związanych z budową nawierzchni. W
toku czynności kontrolnych kontrolujący ustalili, iż oba w/w dokumenty nie
posiadają pieczątki potwierdzającej ich uprawomocnienie się (załącznik nr 14).
Dnia 31
grudnia 2003r. z upoważnienia Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
(Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku, Delegatura w Łomży), zostało
wydane pozwolenie nr ZA.42-I.A.P 13/03 na prowadzenie robót budowlanych
polegających na budowie kanalizacji deszczowej w ulicy Rybaki
wraz z wylotem do rzeki Narwi oraz nawierzchni w/w ulicy (załącznik nr 15).
Dnia 23
stycznia 2004r. Prezydent Miasta Łomży wydał w formie decyzji Nr GKO.6210-8/03
(załącznik nr 16), pozwolenie wodnoprawne
na wykonanie trzech wylotów kanalizacji deszczowej, odprowadzających wody
opadowe ze zlewni ulicy Rybaki i części Zdrojowej do
rzeki Narew w Łomży: Nr 1 Ø 800 mm, Nr 2 Ø 600 mm i Nr 3 Ø 800 mm. Kontrolujący stwierdzili, iż Beneficjent nie posiada stosownego
pozwolenia wodnoprawnego na eksploatację powyższych
wylotów. W związku z powyższym Beneficjent powinien jak najszybciej wystąpić o
wydanie stosownego dokumentu. Jednocześnie należy stwierdzić, że jeden z
wylotów jest podtopiony, co może w przyszłości utrudnić badanie wody na
zawartość substancji ropopochodnych i zawiesin wypływających z urządzenia
podczyszczającego, tj. separatora. Należy także zadbać o utwardzenie terenu
wokół pokryw separatorów (place manewrowe dla samochodów ciężarowych) w celu
umożliwienia bezpiecznego oczyszczania separatorów.
Dnia 26 lutego
2004r. został przekazany Wykonawcy, tj. Przedsiębiorstwu Budownictwa
Komunalnego sp. z o.o. w
Łomży w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym "ZIEJA" - Ryszard Zieja, plac budowy pod inwestycję PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów
do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży" (załącznik nr 17).
Dnia 2 marca
2004 r. wykonano pomiary geodezyjne (wpisu do dziennika budowy dokonał Pan
Antoni Toczyłowski - uprawniony geodeta).
W okresie od 26 lutego 2004r. do 20 sierpnia 2004r. (wg dostarczonych dokumentów, tj. protokołu
przekazania placu budowy, dziennika budowy oraz protokołu odbioru końcowego, w
ramach realizowanego projektu PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju
MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży" wykonano następujące prace:
- ułożono kanalizację deszczową wraz z przykanalikami
oraz zamontowano studzienki rewizyjne i ściekowe z osadnikami (tzw.
odwodnienie),
- zamontowano trzy separatory substancji ropopochodnych z wraz
niezbędnymi osadnikami, wykonano trzy wyloty do rzeki Narwi,
- ukształtowano skarpy wraz z
wykonaniem materaca faszynowo-kamiennego i
narzutu kamiennego,
- wykonano nową drogę o nawierzchni asfaltowej z betonowymi
krawężnikami,
- wykonano chodniki z betonowych kostek polbrukowych
z obrzeżami,
- wykonano wjazdy na posesje wzdłuż w/w inwestycji,
- wymalowano pasy poziome "zebry",
- ustawiono znaki drogowe na stalowych słupach.
Powyższe roboty budowlane wykonywane były pod nadzorem
kierownika budowy Pana Czesława Żelechowskiego przy udziale: Pana Krzysztofa Rogowskiego
(kierownik robót drogowych), Pana Mirosława
Roszkowskiego (kierownik robót sanitarnych).
Funkcje inspektorów nadzoru pełnili przedstawiciele Menadżera Projektu.
Uprawnienia budowlane, zaświadczenia z właściwej izby samorządu
zawodowego, z określonym terminem ważności oraz oświadczenia o podjęciu
obowiązków stanowią załącznik nr 18 do
protokołu kontroli.
Uczestnicy procesu
budowlanego, wpisujący się do dziennika budowy
Lp.
|
Funkcja
|
Imię i Nazwisko
|
Nr uprawnień
|
Zakres uprawnień
|
Nr
z Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
|
|
Inwestor
|
|
1.
|
Menadżer
Projektu
|
Anna Armista
|
Łom.17/88
|
Przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnej funkcji
kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno - budowlanej
|
PDL/BO/2406/02
|
|
Przedstawiciele Menadżera Projektu - inspektorzy
nadzoru ds.:
|
|
2.
|
drogowych
|
Elżbieta Leszczyńska
|
Łom.41/88
|
Przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnych
funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno
- inżynieryjnej w zakresie dróg
|
PDL/BD/2467/02
|
3.
|
sanitarnych
|
Jerzy Janusz Kuciel
|
Łom.1/82
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności
instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie sieci instalacji sanitarnych
|
PDL/IS/2503/02
|
4.
|
elektrycznych
|
Ryszard Filipkowski
|
Łom.51/81
|
Przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnej
funkcji kierownika budowy i robót w specjalności instalacyjno
- inżynieryjnej w zakresie instalacji elektrycznych
|
PDL/IE/0283/03
|
|
|
Wykonawca
|
|
|
|
5.
|
kierownik
budowy
|
Czesław Żelechowski
|
Łom.32/87
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót konstrukcyjno
- inżynieryjnej w zakresie dróg
|
PDL/BD/1835/01
|
6.
|
kierownik
robót drogowych
|
Krzysztof Rogowski
|
Bł156/91
|
Przygotowanie zawodowe, upoważniające do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno -
inżynieryjnej w zakresie dróg
|
PDL/BD/1232/01
|
7.
|
kierownik
robót sanitarnych
|
Mirosław Roszkowski
|
Łom.11/82
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robot w specjalności instalacyjno -
inżynieryjnej w zakresie sieci sanitarnych z ograniczeniem do sieci
wodociągowych i kanalizacyjnych
|
PDL/IS/0176/03
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Uprawniony geodeta
|
Antoni Toczyłowski
|
1458
|
Geodeta
|
Geodeci nie
są zrzeszeni w Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
|
Dziennik budowy (tom
IV, V i VI) prowadzony był prawidłowo i zawiera systematyczne wpisy osób
upoważnionych do ich dokonywania oraz posiadających odpowiednie uprawnienia
budowlane (załącznik nr 19).
Protokołem spisanym w dniu 20 sierpnia 2004r.
(załącznik nr 20) dokonano odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji
inwestycji z projektu PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w
ciągu ul. Rybaki w Łomży". Kontrolujący
stwierdzili, iż w/w dokumencie została użyta nieprawidłowa data przekazania
placu budowy (jest: "01.03.2004r.", a powinno być
"26.02.2004r.").
IX. W
czasie trwania realizacji inwestycji Wykonawca wystawił 5 faktur za wykonane
roboty, dla których podstawą były przejściowe świadectwa płatności:
- Faktura VAT nr PBK-B1/01/04 z 27 kwietnia 2004 roku
na kwotę 116.024,07 EUR, zgodnie z przejściowym świadectwem płatności nr 1
z 26 kwietnia 2004 roku. Faktura została opłacona w dniu 30 kwietnia 2004
roku, ze środków własnych Beneficjenta, przelewem na konto Wykonawcy
(528.860,35 zł). W celu rozliczenia różnic kursowych
w dniu 30.04.2004r. została wystawiona faktura
korygująca nr 1/K/2004. W dniu 30.09.2004r.
została wystawiona faktura korygująca nr 5/K/2004, na podstawie której w
fakturze korygującej nr 1/K/2004 z 30.04.2004r.
skorygowano błędny kurs zapłaty: "średni kurs NBP z dn. 29.04.2004
4,3781/EURO" na właściwy: "kurs BPH PBK S.A. z
dn. 30.04.2004 4,7213/EURO". Przy realizacji płatności za w/w fakturę,
zgodnie z artykułem 45 Warunków Szczególnych, zostały potrącone kwoty
zatrzymane w wysokości 5.801,20 EUR. Z przedstawionych przez Beneficjenta,
w czasie trwania czynności kontrolnych, dokumentów wynika, iż Beneficjent
dokonał na rzecz Wykonawcy nieuzasadnionej nadpłaty w wysokości 1.792,96
EUR (8.465,11 PLN) oraz nadpłaty kwot zatrzymanych w wysokości 94,37 EUR (445,53
PLN). Na podstawie Rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003r. zmieniającego rozporządzenie w
sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i
usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2003r. Nr 224 poz. 2229) Beneficjent zwolniony został
z płacenia podatku VAT od części płatności pokrywanej ze środków własnych
Beneficjenta. Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę
stanowi załącznik nr 21 do protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr PBK-B1/05/04 z 31 maja 2004 roku na kwotę 83.936,96 EUR, zgodnie z
przejściowym świadectwem płatności nr 2 z 28 maja 2004 roku. Faktura
została opłacona w dniu 2 czerwca 2004 roku ze środków UE przelewem na
konto Wykonawcy (370.847,33 zł). Przy realizacji
płatności za w/w fakturę, zgodnie z artykułem 45 Warunków Szczególnych,
zostały potrącone kwoty zatrzymane w wysokości 4.196,85 EUR. Z
przedstawionych przez Beneficjenta, w czasie trwania czynności
kontrolnych, dokumentów wynika, iż Beneficjent dokonał na rzecz Wykonawcy
nieuzasadnionej nadpłaty ze środków własnych w wysokości 495,14 EUR
(2.288,55 PLN) oraz poniósł stratę w wysokości 110,61 EUR (511,18 PLN),
przy przelewaniu kwot zatrzymanych, która wynikała z przeprowadzonych
transakcji przewalutowania. W celu rozliczenia
różnic kursowych w dniu 04.06.2004r. została
wystawiona faktura korygująca nr 2/K/2004, w której został przyjęty
niewłaściwy kurs przeliczenia EUR na PLN, gdyż zgodnie z artykułem 43
Warunków Szczególnych przeliczanie płatności powinno odbywać się po kursie
banku z którego dokonywane są płatności, tj. Banku BPH S.A.. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 22 do
protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr PBK-B1/16/04 z 30 czerwca 2004 roku na kwotę 133.438,50 EUR,
zgodnie z przejściowym świadectwem płatności nr 3 z 29 czerwca 2004 roku.
Faktura została opłacona w dniu 9 lipca 2004 roku ze środków UE przelewem
na konto Wykonawcy (574.315,95 zł). Przy
realizacji płatności za w/w fakturę, zgodnie z artykułem 45 Warunków
Szczególnych, zostały potrącone kwoty zatrzymane w wysokości 6.671,93 EUR.
Z przedstawionych przez Beneficjenta, w czasie trwania czynności
kontrolnych, dokumentów wynika, iż Beneficjent dokonał na rzecz Wykonawcy
nieuzasadnionej nadpłaty ze środków własnych w wysokości 859,20 EUR
(3.866,38 PLN) oraz poniósł stratę w wysokości 166,35 EUR (748,59 PLN),
przy przelewaniu kwot zatrzymanych, która wynikała z przeprowadzonych
transakcji przewalutowania. W celu rozliczenia
różnic kursowych w dniu 20.07.2004r. została
wystawiona faktura korygująca nr 3/K/2004, w której został przyjęty
niewłaściwy kurs przeliczenia EUR na PLN, gdyż zgodnie z artykułem 43
Warunków Szczególnych przeliczanie płatności powinno odbywać się po kursie
banku z którego dokonywane są płatności, tj. Banku BPH S.A.. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 23 do
protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr PBK-B1/32/04 z 31 sierpnia 2004 roku na kwotę 116.806,30 EUR,
zgodnie z przejściowym świadectwem płatności nr 4 z 20.08.2004 roku. Faktura
została opłacona w dniu 8 września 2004 roku, ze środków własnych
Beneficjenta, przelewem na konto Wykonawcy (485.920,03 zł).
Przy realizacji płatności za w/w fakturę, zgodnie z artykułem 45 Warunków
Szczególnych, zostały potrącone kwoty zatrzymane
w wysokości 5.840,32 EUR. W celu rozliczenia różnic kursowych w dniu
08.09.2004r. została wystawiona faktura
korygująca nr 4/K/2004. W dniu 30.09.2004r.
została wystawiona faktura korygująca nr 6/K/2004, na podstawie której w fakturze
korygującej nr 4/K/2004 z 08.09.2004r.
skorygowano kurs zapłaty: "średni kurs NBP z dn. 07.09.2004 4,3790/EURO"
na właściwy: "kurs BPH PBK S.A. z dn. 08.09.2004
4,3078/EURO". Z przedstawionych przez Beneficjenta, w czasie trwania
czynności kontrolnych, dokumentów wynika, iż Beneficjent dokonał na rzecz
Wykonawcy nieuzasadnionej nadpłaty w wysokości 1.834,06 EUR (7.900,78 PLN)
oraz nadpłaty kwot zatrzymanych w wysokości 96,53 EUR (415,83 PLN).
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w/w faktura, a także faktury korygujące nie zawierają podatku VAT, a zgodnie
z informacjami zawartymi w Szczegółowym
sprawozdaniu finansowym z realizacji umowy z wykonawcą robót budowlanych faktura
ta została zapłacona ze środków własnych Beneficjenta, przy czym jej część
110.779,72 EUR (477.216,88 zł) została, zgodnie z
informacją Urzędu Skarbowego w Łomży nr PP/443-126/2004 z 30.09.2004r. (załącznik nr 24), zwolniona od opodatkowania podatkiem
VAT, jako środki czasowo wyłożone z budżetu Beneficjenta na pokrycie płatności,
która docelowo ma zostać uregulowana ze środków bezzwrotnej pomocy
zagranicznej. Pozostała część faktury (186,26 EUR - 802,37 zł) podlega
opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym powinna zostać wystawiona
faktura korygująca, w której od kwoty 186,26 EUR (802,37 zł) powinien być
naliczony podatek VAT. Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę
stanowi załącznik nr 25 do protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr PBK-B1/36/04 z 15 września 2004 roku na kwotę 13.307,67 EUR,
zgodnie z przejściowym świadectwem płatności nr 5 z 15.09.2004 roku. Faktura została opłacona w dniu 15 września 2004
roku ze środków własnych Beneficjenta przelewem na konto Wykonawcy
(55.476,90 zł). W dniu 30.09.2004r. została wystawiona faktura korygująca nr 7/K/2004,
na podstawie której skorygowano kurs zapłaty: "średni kurs NBP z dn.
14.09.2004 4,3882/EURO" na właściwy: "kurs BPH PBK S.A. z
dn. 15.09.2004 4,2694/EURO". Przy realizacji płatności za w/w fakturę,
zgodnie z artykułem 45 Warunków Szczególnych, zostały potrącone kwoty
zatrzymane w wysokości 665,38 EUR. Z przedstawionych przez Beneficjenta, w
czasie trwania czynności kontrolnych, dokumentów wynika, iż Beneficjent
dokonał na rzecz Wykonawcy nieuzasadnionej nadpłaty w wysokości 351,78 EUR
(1.501,91 PLN) oraz nadpłaty kwot zatrzymanych w wysokości 18,52 EUR
(79,05 PLN). Na podstawie informacji Urzędu Skarbowego w Łomży nr
PP/443-126/2004 z 30.09.2004r. Beneficjent został
zwolniony z płacenia podatku VAT. Komplet dokumentów dotyczących płatności
za w/w fakturę stanowi załącznik nr 26 do protokołu kontroli.
Beneficjent przedstawił kontrolującym zestawienie
dotyczące nadpłaty środków na rzecz Wykonawcy (załącznik nr 27), z którego
wynika, iż Urząd Miejski w Łomży nadpłacił na rzecz Wykonawcy łącznie kwotę
5.333,14 EUR. Z tego samego dokumentu wynika również, iż Beneficjent nadpłacił
o 209,42 EUR kwoty zatrzymane oraz poniósł łączną stratę na transakcjach przewalutowania w wysokości 276,97 EUR.
W dniu 7 października 2004r. została wystawiona nota
korygująca nr 1/N/2004 (załącznik nr 28), na podstawie której,
we wszystkich fakturach oraz fakturach korygujących, nieprawidłowy numer
projektu ("PL0008.02.0.0045") został zmieniony na prawidłowy
("PL0008.02.02.0045"). Tego samego dnia została wystawiona również nota
korygująca nr 2/N/2004 (załącznik nr 29), na podstawie której w fakturze nr
PBK-B1/01/04 z 27.04.2004r. oraz fakturach
korygujących nr 1/K/2004 z 30.04.2004r. i 5/K/2004 z
30.09.2004r. nieprawidłową treść: "VAT 0% Dz. U. Nr
158 poz. 1534 § 62 ust. 1a" skorygowano na prawidłową: "VAT 0% Dz.U. Nr 27 poz. 268 § 62 z późniejszymi zmianami"
IX. Beneficjent
przedłożył kontrolującym raport końcowy, szczegółowe sprawozdanie finansowe z
realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych, zbiorcze sprawozdanie finansowe
z realizacji umowy dotacji, szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o
przelewy dokonane dla danych faktur oraz wniosek o płatność na kwotę 129,927,71
EUR z dnia 20 września 2004 roku. Komplet dokumentów stanowi załącznik nr 30 do
protokołu.
Kontrakt z dnia 9 lutego 2004r. pomiędzy Miastem Łomża
a Wykonawcą został skalkulowany w EUR na kwotę 469.072,58 EUR netto. W wyniku
niepełnego wykorzystania m.in. kwot na roboty dniówkowe łączna kwota faktur
wyniosła 463.513,50 EUR. Oznacza to, iż rzeczywiste koszty inwestycji wyrażone
w EUR były niższe niż zapisane w umowie dotacji, więc zgodnie z zapisami
artykułu 3 aneksu nr 2 do umowy dotacji wkład Unii Europejskiej wyrażony w
wartościach bezwzględnych ulega zmniejszeniu, natomiast procentowy udział środków
UE w kosztach kwalifikowalnych pozostaje bez zmian. Mając powyższe na uwadze,
udział UE w całkowitych kosztach projektu wyniósł 75,00%, tj. 347.635,12 EUR. W
związku z wpływem w dniu 27 kwietnia 2004 roku płatności zaliczkowej na konto
Urzędu Miejskiego w Łomży, w wysokości 217.649,68 EUR oraz z faktem, iż artykuł
7(2)(23) umowy dotacji mówi o odliczeniu od należnej kwoty płatności końcowej
odsetek narosłych w okresie pomiędzy otrzymaniem zaliczki przez Beneficjenta
oraz wydaniem jej zgodnie z postępami Operacji, kwota płatności końcowej wynosi
129.927,71 EUR.
Z przedłożonych przez Beneficjenta kontrolującym
dokumentów (załącznik nr 31) wynika, iż kwotą odsetek narosłych w okresie
pomiędzy dniem otrzymania zaliczki a dniem jej wydatkowania jest 57,73 EUR.
Narosłe odsetki (w kwocie 57,73 EUR), zgodnie z
wytycznymi Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zawartymi w piśmie
RR/1108/JF/04 z 19 lipca 2004r., wraz z niewykorzystaną kwotą płatności
zaliczkowej (274,22 EUR), zostały przelane w dniu 8 września 2004r. z rachunku
walutowego służącego do obsługi dotacji na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomży o
numerze 28 1060 0076 0000 4013 4000 0295 prowadzony w PLN (załącznik nr 32).
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym
z realizacji umowy w wykonawcą robót budowlanych oraz Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w oparciu o przelewy dokonane dla
faktury PBK-B1/32/04 z 31.08.2004r. w rubryce "nr
przejściowego świadectwa płatności" błędnie wpisano datę wystawienia
przejściowego świadectwa płatności (jest: "31.08.2004r.", a powinno być: "20.08.2004r."). Kontrolujący stwierdzili także, iż w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w
oparciu o przelewy dokonane dla danych faktur (wszystkich oprócz
sprawozdania dla faktury nr PBK-B1/05/04 z 31.05.2004r.)
nieprawidłowo wypełniono pola na przecięciu wierszy "Środki przelane dla
wykonawcy" oraz "Razem", gdzie wpisano "0,00", a powinny być przepisane wartość
z wiersza powyżej. Ponadto w Szczegółowym
sprawozdaniu finansowym w oparciu o przelewy dokonane dla faktur
PBK-B1/05/04 z 31.05.2004r. nieprawidłowo wypełniono
pola na przecięciu wierszy "Kwoty do wypłaty dla wykonawcy" oraz "Razem", gdzie
wpisano "0,00", a powinny być przepisane wartość z wiersza powyżej. Beneficjent
powinien również skorygować w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w oparciu o
przelewy dokonane dla faktury nr PBK-B1/32/04 z 31.08.2004r.
wartość faktury brutto, przy czym może to nastąpić dopiero po wystawieniu
faktury korygującej.
Zestawienie planowanych i rzeczywistych
kosztów inwestycji przedstawia poniższa tabela.
|
Dotacja Programu Phare ESC
2000
|
Wkład własny Beneficjenta
|
Razem
|
EURO
|
%
|
EURO
|
%
|
Wartość inwestycji wg umowy
dotacji
|
464.987,08
|
58,00
|
336.714,79
|
42,00
|
801.701,87
|
Wartość inwestycji wg
aneksu nr 2 do umowy dotacji
|
351.804,43
|
75,00
|
117.268,15
|
25,00
|
469.072,58
|
Wartość inwestycji wg
kontraktu
|
272.062,10
|
58,00
|
197.010,48
|
42,00
|
469.072,58
|
Wartość inwestycji wg
aneksu do kontraktu
|
351.804,43
|
75,00
|
117.268,15
|
25,00
|
469.072,58
|
Rzeczywiste koszty
inwestycji
|
347.635,12
|
75,00
|
115.878,38
|
25,00
|
463.513,50
|
X.
Na miejscu realizacji inwestycji dokonano oględzin w obecności
Pani Anny Armista - kierownika Oddziału Inwestycji i
Zamówień Publicznych w wyniku, których stwierdzono m.in.: wykonanie kanalizacji
deszczowej z przykanalikami, studzienkami ściekowymi,
osadnikami i studzienkami rewizyjnymi, zamontowanie trzech separatorów z
osadnikami, wykonanie odcinka drogi o nawierzchni asfaltowej z betonowymi
krawężnikami, chodników i wjazdów na posesje z kostki brukowej, ukształtowanie
skarp, wykonanie materaca faszynowo-kamiennego oraz narzutu kamiennego.
Kontrolujący stwierdzili również, iż w dniu kontroli nie była jeszcze
zamontowana tablica pamiątkowa informująca o współfinansowaniu
inwestycji ze środków Unii Europejskiej (ustawione były jedynie tymczasowe
tablice informacyjne na czas budowy). Protokół oględzin stanowi załącznik nr 33
do protokołu kontroli.
XI. Zgodnie
z §7 ust. 2 Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego wszelkie dokumenty dotyczące realizacji Zadania
powinny być oznaczone w sposób widoczny i czytelny, ułatwiający ich
identyfikację.
W dniu 24 września 2004r. przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Łomży
złożyli oświadczenia w sprawie przechowywania i archiwizowania dokumentów
dotyczących projektu PL0008.02.06.0045 (działanie podstawowe) w Urzędzie
Miejskim w Łomży (załącznik nr 34).
Integralną część niniejszego
protokołu stanowią następujące załączniki:
1. Umowa
dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty Europejskiej pomiędzy Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) a Urzędem Miejskim w Łomży z dnia 9 sierpnia
2002r. (zatwierdzona przez PAO 20.08.2004r.) wraz z aneksemi.
2. Zarządzenie
nr 24/02 z dnia 20.11.2002r. Prezydenta Miasta Łomży w
sprawie utworzenia zespołu Menadżera Projektu,
3. Uchwały
nr 35/IX/03 Rady Miejskiej w Łomży z dnia 26 marca 2003r. w sprawie budżetu
miasta Łomży na 2003 rok.
4. Uchwały
nr 153/XXV/03 Rady Miejskiej w Łomży z dnia 30 grudnia 2003r. w sprawie
wydatków niewygasłych z budżetu miasta Łomży na 2003 rok.
5. Raport
z oceny ofert, raport z otwarcia ofert, potwierdzenie zatwierdzenia wyników
przetargu przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej oraz pismo
powiadamiające Wykonawcę o wygraniu przetargu,
6. Porozumienie
kontraktowe z 9 lutego 2004r. zawarte pomiędzy Miastem Łomża oraz
Przedsiębiorstwem Budownictwa Komunikacyjnego sp. z o.o.
w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym
"ZIEJA" wraz z aneksem,
7. Gwarancja
wykonania w formie polisy nr 715-A 104567 UNIQA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. z dnia 03.02.2004r.
8. Polisa
ubezpieczeniowa Zakładu Ubezpieczeń i Reasekuracji POLONIA S.A. Nr 618-A 101027
z dnia 3 lutego 2004r.,
9. Wniosek
Urzędu Miejskiego w Łomży o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za
środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej z 29.03.2004r.,
10. Wniosek
Urzędu Miejskiego w Łomży o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za
środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej z 05.07.2004r.,
11. Wniosek
Urzędu Miejskiego w Łomży o dokonanie płatności zaliczki w kwocie 217.649,68
EUR z 5 marca 2004r.,
12. Wyciąg
bankowy potwierdzający wpływ płatności zaliczkowej w kwocie 217.649,68 EUR na
konto Urzędu Miejskiego w Łomży.
13. Umowa z
dnia 31.12.2003r. w sprawie kompleksowej obsługi
rachunków bankowych w złotych i w walutach wymienialnych dotycząca m.in.
rachunku bankowego Nr 66 1060 0076 0000 4013 4012 2607 zawarta pomiędzy Urzędem
Miejskim w Łomży oraz Bankiem Przemysłowo-Handlowym PBK S.A. .
14. Decyzja nr
156/2000 Prezydenta Miasta Łomża z 05.06.2000r. wraz z
decyzją Prezydenta Miasta Łomży z 15.04.2002r.,
15. Pozwolenie
nr ZA.42-I.A.P 13/03 Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia
31.12.2003r.,
16. Pozwolenie wodnoprawne nr GKO.6210-8/03 z
23.01.2004r.,
1. Protokół
przekazania placu budowy z dnia 26 lutego 2004r.,
2. Komplet
dokumentów dotyczący uprawnień budowlanych oraz zaświadczeń potwierdzających
przynależność do okręgowych izby inżynierów z określonymi terminami ważności,
3. Kopie
wybranych stron dzienników budowy,
4. Protokół
odbioru końcowego z dnia 20 sierpnia 2004r.,
5. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/01/04 z 27.04.2004r.,
6. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/05/04 z 31.05.2004r.,
7. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/16/04 z 30.06.2004r.,
8. Pismo
Urzędu Skarbowego w Łomży nr PP/443-126/2004 z 30.09.2004r.,
9. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/32/04 z 31.08.2004r.,
10. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę PBK-B1/36/04 z 15.09.2004r.,
11. Zestawienie
kwot nadpłaconych na rzecz Wykonawcy i nadpłaconych kwot zatrzymanych
12. Nota
korygująca VAT nr 1/N/2004 z dnia 7 października 2004r.,
13. Nota korygująca
VAT nr 2/N/2004 z dnia 7 października 2004r.,
14. Raport
końcowy, Szczegółowe sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą
robót budowlanych, Szczegółowe sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy
dokonane dla danych faktur, Zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy
dotacji oraz wniosek o płatność z dnia 20.09.2004r. na
kwotę 129.927,71 EUR,
15. Zestawienie
transakcji na rachunku 66 1060 0076 0000 4013 4012 2607,
16. Potwierdzenie
przelania odsetek i niewykorzystanej kwoty płatności zaliczkowej na rachunek
Urzędu Miejskiego w Łomży prowadzony w PLN,
17. Protokół z
oględzin na miejscu realizacji inwestycji z dnia 24 września 2004r.,
18. Oświadczenia
przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Łomży z dnia 24 września 2004r. w sprawie
sposobu przechowywania dokumentacji zawiązanej z realizacją projektu
PL0008.02.06.0045 (działanie dodatkowe).
Kierownik jednostki
kontrolowanej poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia
umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w niniejszym protokole przed
jego podpisaniem oraz wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w
terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.
Dokonano wpisu do książki ewidencji
kontroli pod poz. 6/2004.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, w tym jeden dostarczono Urzędowi Miejskiemu w Łomży.
Data 27.10.2004r.
|
Data 18.10.2004r.
|
Kontrolowany:
PREZYDENT MIASTA
Jarzy Brzeziński
SKARBNIK MIASTA
Jadwiga Kozłowska
|
Kontrolujący:
Wanda Grabowska
Maciej Rynkiewicz
Łukasz Kurzyna
|