Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028802   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Kuleszach Kościelnych, ul. Główna 6, przeprowadzonej w dniu 21.10.2004 r., REGON 450009366

Wójtem Gminy Kulesze Kościelne jest Pan Józef Grochowski.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych jest Pani Janina Choińska od dnia 1.08.1990r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 10/III Rady Gminy Kulesze Kościelne z dnia 2.07.1990r.

Kontrolę przeprowadziły:

1.   Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki

2.   Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 274 z dnia 20.10.2004r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 21 października 2004r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) i  art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nieposiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

10)   udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)   organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,

12)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)   tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)   dożywianie dzieci,

15)   sprawowanie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16)   kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17)   sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)   utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy wynikających z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

5)      współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

VI. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych zajmuje jedno pomieszczenie biurowe na pierwszym piętrze budynku Urzędu Gminy o powierzchni ok. 20 m2. Przeszkodą dla osób niepełnosprawnych są schody - 17 schodków. Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z 2 drukarkami, w tym jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne. Ośrodek posiada stały dostęp do internetu , korzysta z faxu Urzędu.

System POMOST jest zainstalowany, decyzje jeszcze są sporządzane w systemie. Do bazy danych wprowadzone są wszystkie osoby korzystające z pomocy.

Gminę Kulesze Kościelne zamieszkuje ok. 3500 mieszkańców, w tym 161 osób bezrobotnych (w tym 4 kobiety), co stanowi  2,2% ogółu ludności.

Gmina Kulesze Kościelne jest gminą typowo rolniczą, na jej terenie działa 75 podmiotów gospodarczych. W gminie funkcjonują m.in. takie zakłady jak: bank, poczta, Zespół Szkół i Ośrodek Zdrowia, sklepy spożywcze i 2 sklepy przemysłowo-rolnicze.

II. Kadrę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:

1.      Janina Choińska - zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka pomocy społecznej od dnia 1 sierpnia 1990r. Wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny Pracowników Socjalnych w Łomży w 1992r., bez specjalizacji z zakresu pomocy społecznej. Staż pracy wynosi ogółem 30 lat, w tym 14 lat w pomocy społecznej.

Kierownik Ośrodka nie spełnia wymogów określonych w art. 122 ustawy o pomocy społecznej, w szczególności nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

W dniu 1.07.2004r. do obowiązków Kierownika dodano m.in. prowadzenie dokumentacji oraz postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, przyjmowanie dokumentów, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, podpisywanie decyzji, sporządzanie list wypłat.

2.      Jolanta Grodzka- zatrudniona w ośrodku od 1.10.1990r., obecnie na stanowisku starszego  pracownika socjalnego na czas nieokreślony, Wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Łomży w 1994r., staż pracy ogółem wynosi 25 lat - w tym w pomocy społecznej 14 lat.

W zakresie czynności podpisanym w dniu 1.07.2004r. wpisano m.in. przyjmowanie dokumentów dot. świadczeń rodzinnych, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji dot. przyznania bądź odmowy świadczeń rodzinnych, sporządzanie list wypłat.

3.      Jerzy Tyszko - zatrudniony w ośrodku od dnia 2.01.1998r. na czas nieokreślony, obecnie na stanowisku pracownika socjalnego. Wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku w 2001r., staż pracy 18 lat - w tym w pomocy społecznej 7 lat.

W zakresie czynności podpisanym w dniu 1.07.2004r. wpisano m.in. przyjmowanie dokumentów dot. świadczeń rodzinnych, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji dot. przyznania bądź odmowy świadczeń rodzinnych, sporządzanie list wypłat.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Kierownik Ośrodka został upoważniony przez Wójta Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 04.05.2004r. Ponadto w tym dniu Wójt Gminy Kulesze Kościelne upoważnił Kierownika Ośrodka - Janinę Choińską do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu: zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami oraz świadczeń opiekuńczych.

Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do realizacji świadczeń rodzinnych.

Kontrolujący ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Sprawami dot. świadczeń rodzinnych zajmuje się kierownik i pracownicy socjalni.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1)      gminna strategia rozwiązywania problemów.

Do dnia kontroli gmina nie opracowała gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Uchwałą Nr 76/XVI/04 Rady Gminy Kulesze Kościelne z dnia 24.01.2004r. ustalono gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia) zaplanowano kwotę 15.000 .

W ramach programu mają być realizowane m.in.: organizowanie szkoleń i kampanii propagandowych, organizowanie młodzieżowych i szkolnych programów profilaktyki, organizowanie różnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych problemem alkoholowym, organizowanie konkursów z nagrodami dla dzieci i młodzieży propagujących idee prozdrowotne, antyalkoholowe, antynarkotykowe i antynikotynowe, pomoc finansowa w funkcjonowaniu stołówki szkolnej dla potrzeb dożywiania dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem i in.

2)      bilans potrzeb.

Nowe zadanie wprowadzone po 1 stycznia 2004r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka składanym Radzie Gminy.

Rada Gminy Kulesze Kościelne uchwałą Nr 77/XVII/04  z dnia 23 marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na 2004 rok. Rada Gminy Kulesze Kościelne uchwałami z dnia 28.04.2004r., 31.05.2004r. i 6.08.2004r. dokonała zmian w budżecie Gminy Kulesze Kościelne na 2004 rok.

Na rok 2004 w dziale ?Pomoc społeczna" zaplanowano kwotę 166.448 ., w tym na zadania własne - 30.000,00 .

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Gmina nie posiada pomieszczeń służących zadaniu - zapewnienie schronienia, gdyby jednakże taka potrzeba powstała, to gmina posiada 3 budynki po szkołach podstawowych (zapewniona energia elektryczna, woda) - Tybory Uszyńskie, Kalinowo Solki i Nowe Grodzkie, w których zadanie to mogłaby realizować. Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży. W razie nagłej potrzeby Ośrodek organizuje zbiórkę bądź udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup odzieży.

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Kuleszach Kościelnych w okresie od 1.01. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki okresowe 19 rodzinom, od 1.05.2004r. z tej formy pomocy skorzystało 16 rodzin. Średni czasokres tej pomocy wynosił 4 miesiące.

Najczęstszym powodem przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, a także bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność) i długotrwała choroba.

Wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

W kontrolowanym okresie wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 29,00 zł do 300 zł.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.

W okresie od 1 stycznia do dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Przykłady osób otrzymujących zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr  1 do protokołu.

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Kuleszach Kościelnych podjął 19 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 50,00 zł (najniższa) i 250,00 zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby i niepełnosprawności, zabezpieczenie podstawowych potrzeb takich jak np. żywność, zakup opału.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 20 decyzji przyznających zasiłek celowy w kwocie 60,00 (najniższy) i 1.000,00 . (najwyższy).

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie było osób bezdomnych.

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by  pomocy w formie zasiłku celowego.

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

10)   praca socjalna.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika ośrodka wynika, że ta forma pomocy obejmuje:

1)       pomoc w skompletowaniu dokumentów i dowiezienie na komisję Lekarza orzecznika ZUS i KRUS - 3 osoby,

2)       dostarczanie obiadów ze stołówki szkolnej przez okres 4 miesięcy dla chorego podopiecznego,

3)       współpraca z TP w Łomży i zorganizowanie wypoczynku dla dzieci z rodzin wielodzietnych i patologicznych - 5 dzieci,

4)       współpraca z Zespołem Szkół:

-         organizowanie konkursu: "Nasze Bezpieczeństwo" i "Alkohol kradnie wolność",

-         pomoc w zorganizowaniu Dnia Dziecka - zakup nagród, pozyskanie sponsorów (Spółdzielnia Mleczarska MLEKOWITA i miejscowe sklepy),

5)       zorganizowanie i zakup paczek świątecznych - 21 rodzin (61 dzieci),

6)       odwiedziny w miejscu zamieszkania podopiecznych:

-         pomoc w zakupie opału na zimę, dowóz, współpraca z Nadleśnictwem Rudka,

-         dowóz do lekarza rodzinnego, poradni ortopedycznej w Wysokiem Mazowieckiem,

-         dokonywanie zakupów podopiecznym.

7)       dokonywanie zbiórek odzieży, sprzętu gospodarstwa domowego i in.

11)  organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.

12)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Gmina nie prowadzi i nie zapewnia miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. świetlicy socjoterapeutycznej), ani mieszkań chronionych.

13)   tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Nie stworzono takiego systemu. Pewne elementy występują w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004 (wypoczynek letni dzieci).

14)   dożywianie dzieci.

Rada Gminy w Kuleszach Kościelnych w dniu 29 marca  2001r. podjęła uchwałę Nr 120/XXV/2001  w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w odniesieniu do dożywiania dzieci w szkołach, która stanowi, że jeżeli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 200 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie ustalonego zgodnie z art.4 ustawy - pomoc jest bezzwrotna, jeśli przekracza 200% to zwrot następuje w całości.

W budżecie na pomoc społeczną pod pozycją "Pozostała działalność" - świadczenia społeczne w dziale 852, rozdział 85295, paragraf 3110 na dożywianie zaplanowano kwotę 7.000 .

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 41 dzieci. Pomoc jest realizowana w formie pełnego posiłku (zupa + drugie danie) w stołówce Zespołu Szkół.

Średni koszt posiłku wynosi  ok. 2,10 zł.

15)   sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Udzielono pomocy 1 rodzinie w formie zasiłku celowego na pokrycie kosztów pogrzebu w kwocie 1.000 .

16)   kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

Nie skierowano żadnego mieszkańca gminy do tego typu placówki, nie było takiej potrzeby.

Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika w budżecie gminy nie zostały zaplanowane środki na pokrycie kosztów pobytu mieszkańców w domu pomocy społecznej.

17)   sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18)   utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr  62/XII/99 Rady Gminy w Kuleszach Kościelnych z 26.08.1999r. Przygotowano projekt nowego Statutu (ma być zatwierdzony w październiku 2004r.), który przewiduje m.in. realizację przez Ośrodek zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych. Wprawdzie w § 5 przewidziano utworzenie odrębnej komórki organizacyjnej do realizacji świadczeń rodzinnych, i zapis ten powinien spowodować zatrudnienie konkretnej osoby celem realizacji tych zadań bowiem liczba zatrudnionych w ośrodku pracowników socjalnych jest adekwatna do zapisu art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej.

Na podstawie załącznika do Zarządzenia Nr 3 do Uchwały Rady Gminy Kulesze Kościelne z 23.03.2004r. plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 256.000 , w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej" 100.000,00 , tj.:

-         wynagrodzenie osobowe pracowników - 70.000 ,

-         nagrody i wyd. osob. nie zal. do wynagrodz. - 700 ,

-         dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.500 ,

-         składki na ubezpieczenie społeczne - 13.000 ,

-         Fundusz pracy - 2.000 ,

-         zakup materiałów i wyposażenia - 1.800 ,

-         zakup usług pozostałych - 2.000 ,

-         podróże służbowe krajowe - 2.800 ,

-         odpis na zakładowy f.ś.s. - 2.200 zł.

Na realizację zadań własnych gmina zaplanowała kwotę 41.000,00 .

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2004r. do 30.04.2004r. GOPS w Kuleszach Kościelnych podjął 4 decyzje przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 200,00 zł. (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby i zabezpieczenie podstawowych potrzeb.

Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano również 7 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 150,00 zł (najniższa) i  500 zł (najwyższa).

Akta osób otrzymujących te formę pomocy zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

Przykłady osób korzystających z zasiłku celowego specjalnego opisano w załączniku Nr 3  do protokołu.

1)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień  Kierownika wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

2)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

4) inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

5 )współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Współpraca realizowana jest na co dzień w formie telefonicznej. Dwa razy w roku spotkania organizowane są w Urzędzie Gminy (ostatnie 28.04.2004r.). Uczestniczą w nich osoby długotrwale bezrobotne, które mogą zapoznać się z wszelkimi aktualnymi informacjami.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z pomocy w formie zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 4 osób - wysokość przyznanego świadczenia wyniosła od 165,60 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Od 1.05.2004r. - osobom przyznano zasiłek stały. Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 107 zł, najwyższa 418,00 zł miesięcznie.

Kontrolujący sprawdzili akta 100% zasiłkobiorców pobierających zasiłki stałe. Pomocy bezzasadnej nie stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej oraz art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości.

Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Świadczeniem tym objętych jest 4 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. Raporty imienne nie są wydawane zainteresowanym. Wszystkie osoby otrzymujące to świadczenie przed 1.05.2004r., zostały wyrejestrowane z ubezpieczeń zdrowotnych z dniem 30.04.2004r. - druk ZUS P ZWUA, data wypełnienia 25.05.05.2004r.

Na nowo osoby pobierające zasiłek stały zostały zarejestrowane z dniem 1.05.2004 r., data wypełnienia dokumentu ZUS P ZZA w dniu 28.05.2004 r.

Składki opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Nie udzielano pomocy w tej formie, nie zgłoszono takiej potrzeby.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy. Nie było potrzeby.

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2.

Kontrolowany:                                                                      Kontrolujący:

Janina Choińska, 27.10.2004                                                  1. Ewa Bojarska

                                                                                                                                                                                             2. Anna Liszewska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  08.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  08.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  08.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl