PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kuleszach Kościelnych, ul. Główna 6,
przeprowadzonej w dniu 21.10.2004 r., REGON 450009366
Wójtem Gminy Kulesze Kościelne jest Pan Józef Grochowski.
Kierownikiem Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych
jest Pani Janina Choińska od dnia 1.08.1990r.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych jest
jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie uchwały Nr 10/III Rady Gminy Kulesze Kościelne z dnia 2.07.1990r.
Kontrolę przeprowadziły:
1. Ewa Bonarska -
starszy inspektor wojewódzki
2. Anna Liszewska -
starszy inspektor wojewódzki
pracownicy Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie
upoważnienia do kontroli nr 274 z dnia 20.10.2004r.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 21
października 2004r.
Temat kontroli:
Realizacja zadań własnych
gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.
Cel kontroli:
Ocena realizacji zadań
własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z
ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 1998 r.,
Nr 64 poz. 414 ze zm.) i
art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto okres od
1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika
ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.
IV.
Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29
listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z
1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym wynikających z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
opracowanie i realizacja gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie bilansu potrzeb,
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych,
5)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych,
6)
wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom nieposiadającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy w formie opłacania
składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10)
udzielanie
pomocy w formie pracy socjalnej,
11)
organizowanie
i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu
zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób chorych
psychicznie,
12)
prowadzenie
i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego
lub mieszkaniach chronionych,
13)
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad
dzieckiem i rodziną,
14)
dożywianie
dzieci,
15)
sprawowanie
pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
16)
kierowanie
do domu pomocy społecznej i poniesienie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w
tym domu,
17)
sporządzanie
sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji
elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18)
utworzenie
i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja wybranych form pomocy przyznanych
na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U.
z 1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań własnych
gminy wynikających z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie
do nich osób wymagających pomocy,
4)
inne zadania z zakresu pomocy społecznej
realizowane przez gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5)
współpraca z powiatowym urzędem pracy
w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach,
upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
VI.
Realizacja wybranych form pomocy przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29
listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z
1998 r., Nr 64 poz. 414 ze zm.) oraz zadań z zakresu administracji rządowej
wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych,
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne
określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
Zdrowia,
3)
organizowanie i świadczenia
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z
zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych
na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych
zajmuje jedno pomieszczenie biurowe na pierwszym piętrze budynku Urzędu Gminy o
powierzchni ok. 20 m2. Przeszkodą dla osób niepełnosprawnych są
schody - 17 schodków. Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z 2 drukarkami, w
tym jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne. Ośrodek posiada
stały dostęp do internetu , korzysta z faxu Urzędu.
System
POMOST jest zainstalowany, decyzje jeszcze są sporządzane w systemie. Do bazy
danych wprowadzone są wszystkie osoby korzystające z pomocy.
Gminę
Kulesze Kościelne zamieszkuje ok. 3500 mieszkańców, w
tym 161 osób bezrobotnych (w tym 4 kobiety), co stanowi 2,2% ogółu ludności.
Gmina
Kulesze Kościelne jest gminą typowo rolniczą, na jej
terenie działa 75 podmiotów gospodarczych. W gminie funkcjonują m.in. takie
zakłady jak: bank, poczta, Zespół Szkół i Ośrodek Zdrowia, sklepy spożywcze i 2
sklepy przemysłowo-rolnicze.
II. Kadrę
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stanowią:
1. Janina Choińska
- zatrudniona na stanowisku kierownika ośrodka pomocy społecznej od dnia 1
sierpnia 1990r. Wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny
Pracowników Socjalnych w Łomży w 1992r., bez specjalizacji z zakresu pomocy
społecznej. Staż pracy wynosi ogółem 30 lat, w tym 14 lat w pomocy społecznej.
Kierownik Ośrodka nie spełnia wymogów określonych w
art. 122 ustawy o pomocy społecznej, w szczególności nie posiada specjalizacji
z zakresu organizacji pomocy społecznej.
W
dniu 1.07.2004r. do obowiązków Kierownika dodano m.in.
prowadzenie dokumentacji oraz postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych,
przyjmowanie dokumentów, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, podpisywanie
decyzji, sporządzanie list wypłat.
2. Jolanta Grodzka- zatrudniona
w ośrodku od 1.10.1990r., obecnie na stanowisku starszego pracownika socjalnego na czas
nieokreślony, Wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Szkoła Policealna
Pracowników Służb Społecznych w Łomży w 1994r., staż pracy ogółem wynosi 25 lat
- w tym w pomocy społecznej 14 lat.
W
zakresie czynności podpisanym w dniu 1.07.2004r.
wpisano m.in. przyjmowanie dokumentów dot. świadczeń rodzinnych, przyjmowanie i
rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji dot. przyznania bądź odmowy świadczeń
rodzinnych, sporządzanie list wypłat.
3. Jerzy Tyszko
- zatrudniony w ośrodku od dnia 2.01.1998r. na czas
nieokreślony, obecnie na stanowisku pracownika socjalnego. Wykształcenie:
Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku w 2001r., staż
pracy 18 lat - w tym w pomocy społecznej 7 lat.
W
zakresie czynności podpisanym w dniu 1.07.2004r.
wpisano m.in. przyjmowanie dokumentów dot. świadczeń rodzinnych, przyjmowanie i
rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji dot. przyznania bądź odmowy świadczeń
rodzinnych, sporządzanie list wypłat.
III. Zadania
realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych
realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o
świadczeniach rodzinnych.
Kierownik
Ośrodka został upoważniony przez Wójta Gminy do wydawania decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy - upoważnienie z dnia 04.05.2004r. Ponadto w tym dniu Wójt Gminy Kulesze
Kościelne upoważnił Kierownika Ośrodka - Janinę Choińską
do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu: zasiłków rodzinnych wraz z
dodatkami oraz świadczeń opiekuńczych.
Ze względu na upoważnienie Kierownika Ośrodka
do realizowania świadczeń rodzinnych na
podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w
Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do
realizacji świadczeń rodzinnych.
Kontrolujący
ustalili, że w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kuleszach
Kościelnych nie wyodrębniono stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych. Sprawami
dot. świadczeń rodzinnych zajmuje się kierownik i pracownicy socjalni.
IV. Realizacja
zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.
1) gminna strategia rozwiązywania
problemów.
Do dnia kontroli gmina nie opracowała gminnej
strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Uchwałą Nr 76/XVI/04 Rady Gminy Kulesze Kościelne z dnia 24.01.2004r.
ustalono gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na
2004 rok. Na realizację tego programu w budżecie gminy (w dziale Ochrona zdrowia)
zaplanowano kwotę 15.000 zł.
W ramach programu mają być realizowane m.in.: organizowanie szkoleń i
kampanii propagandowych, organizowanie młodzieżowych i szkolnych programów
profilaktyki, organizowanie różnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z
rodzin zagrożonych problemem alkoholowym, organizowanie konkursów z nagrodami
dla dzieci i młodzieży propagujących idee prozdrowotne,
antyalkoholowe, antynarkotykowe i antynikotynowe, pomoc finansowa w
funkcjonowaniu stołówki szkolnej dla potrzeb dożywiania dzieci z rodzin
zagrożonych alkoholizmem i in.
2) bilans potrzeb.
Nowe zadanie wprowadzone po 1 stycznia
2004r., jego odpowiednikiem wcześniej było przedstawienie potrzeb w zakresie
pomocy społecznej wraz z corocznym sprawozdaniem z działalności ośrodka
składanym Radzie Gminy.
Rada Gminy Kulesze Kościelne uchwałą Nr 77/XVII/04 z dnia 23
marca 2004 r. zatwierdziła budżet Gminy na 2004 rok. Rada Gminy Kulesze Kościelne uchwałami z dnia 28.04.2004r., 31.05.2004r. i 6.08.2004r.
dokonała zmian w budżecie Gminy Kulesze Kościelne na
2004 rok.
Na rok 2004 w dziale ?Pomoc
społeczna" zaplanowano kwotę 166.448 zł., w tym na zadania własne - 30.000,00 zł.
3) udzielanie schronienia, zapewnienie
posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Gmina nie posiada pomieszczeń służących
zadaniu - zapewnienie schronienia, gdyby jednakże taka potrzeba powstała, to
gmina posiada 3 budynki po szkołach podstawowych (zapewniona energia
elektryczna, woda) - Tybory Uszyńskie,
Kalinowo Solki i Nowe Grodzkie, w których zadanie to mogłaby realizować.
Ośrodek nie prowadzi stałej zbiórki odzieży. W razie nagłej potrzeby Ośrodek
organizuje zbiórkę bądź udziela pomocy w formie zasiłku celowego na zakup
odzieży.
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
okresowych.
Ośrodek w Kuleszach Kościelnych w okresie od 1.01. - 30.04.2004r. przyznał zasiłki okresowe 19 rodzinom, od 1.05.2004r. z tej formy pomocy skorzystało 16 rodzin. Średni
czasokres tej pomocy wynosił 4 miesiące.
Najczęstszym powodem
przyznania pomocy był brak możliwości zatrudnienia, a także bezradność w
sprawach opiekuńczo-wychowawczych (wielodzietność) i długotrwała choroba.
Wywiady
środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w
sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych
do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114,
poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.
W kontrolowanym okresie
wysokość zasiłków okresowych kształtowała się w przedziale od 29,00 zł do 300
zł.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawanych po 1.05.2004r. jest zgodna z
art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r.
W okresie od 1 stycznia do
dnia kontroli nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie
zasiłku okresowego.
Przykłady osób otrzymujących
zasiłek okresowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych.
W okresie od 1.01.2004r.
do 30.04.2004r. GOPS w Kuleszach
Kościelnych podjął 19 decyzji przyznających zasiłek celowy w wysokościach 50,00
zł (najniższa) i 250,00 zł (najwyższa). Pomocy udzielano z uwagi na występujące
w rodzinie choroby i niepełnosprawności, zabezpieczenie podstawowych potrzeb
takich jak np. żywność, zakup opału.
Od 1.05.2005r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano 20 decyzji przyznających
zasiłek celowy w kwocie 60,00 (najniższy) i 1.000,00 zł.
(najwyższy).
Akta osób otrzymujących te formę pomocy
zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które
udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób
korzystających z zasiłku celowego opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
6) wypłacanie zasiłków celowych na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Nie
przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej
potrzeby.
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz
innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na
podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
Nie
przyznano tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej
potrzeby. Nie było osób bezdomnych.
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie
biletu kredytowanego,
Nie przyznano
tej formy pomocy. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było takiej potrzeby.
Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka
potrzeba udzielono by
pomocy w formie zasiłku celowego.
9) realizacja pomocy w formie opłacania
składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z
zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej
opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano
tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
10) praca socjalna.
Obok
świadczeń finansowych osoby i rodziny korzystały ze wsparcia w postaci pracy
socjalnej. Z wyjaśnień Kierownika ośrodka wynika, że ta forma pomocy obejmuje:
1) pomoc w skompletowaniu dokumentów
i dowiezienie na komisję Lekarza orzecznika ZUS i KRUS - 3 osoby,
2) dostarczanie obiadów ze stołówki
szkolnej przez okres 4 miesięcy dla chorego podopiecznego,
3) współpraca z TP w Łomży i zorganizowanie
wypoczynku dla dzieci z rodzin wielodzietnych i patologicznych - 5 dzieci,
4) współpraca z Zespołem Szkół:
-
organizowanie konkursu: "Nasze Bezpieczeństwo" i "Alkohol
kradnie wolność",
-
pomoc w zorganizowaniu Dnia Dziecka - zakup nagród,
pozyskanie sponsorów (Spółdzielnia Mleczarska MLEKOWITA i miejscowe sklepy),
5) zorganizowanie i zakup paczek świątecznych
- 21 rodzin (61 dzieci),
6) odwiedziny w miejscu zamieszkania
podopiecznych:
-
pomoc w zakupie opału na zimę, dowóz, współpraca z
Nadleśnictwem Rudka,
-
dowóz do lekarza rodzinnego, poradni ortopedycznej w
Wysokiem Mazowieckiem,
-
dokonywanie zakupów podopiecznym.
7) dokonywanie zbiórek odzieży, sprzętu
gospodarstwa domowego i in.
11) organizowanie i świadczenie usług
opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem
specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie przyznano
tej formy pomocy, nie było wniosków o taką pomoc.
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Gmina nie
prowadzi i nie zapewnia miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np.
świetlicy socjoterapeutycznej), ani mieszkań
chronionych.
13) tworzenie gminnego
systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Nie stworzono
takiego systemu. Pewne elementy występują w gminnym programie profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004 (wypoczynek letni dzieci).
14) dożywianie dzieci.
Rada Gminy w Kuleszach
Kościelnych w dniu 29 marca
2001r. podjęła uchwałę Nr 120/XXV/2001 w sprawie zasad zwrotu wydatków
przeznaczonych na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w
odniesieniu do dożywiania dzieci w szkołach, która stanowi, że jeżeli dochód na
osobę w rodzinie nie przekracza 200 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie
ustalonego zgodnie z art.4 ustawy - pomoc jest bezzwrotna, jeśli przekracza
200% to zwrot następuje w całości.
W budżecie na pomoc społeczną pod pozycją
"Pozostała działalność" - świadczenia społeczne w dziale 852, rozdział 85295,
paragraf 3110 na dożywianie zaplanowano kwotę 7.000 zł.
W okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia
kontroli pomocą w formie dożywiania objęto 41 dzieci. Pomoc jest realizowana w
formie pełnego posiłku (zupa + drugie danie) w stołówce Zespołu Szkół.
Średni koszt posiłku wynosi ok. 2,10 zł.
15) sprawienie pogrzebu,
w tym osobom bezdomnym.
Udzielono pomocy
1 rodzinie w formie zasiłku celowego na pokrycie kosztów pogrzebu w kwocie
1.000 zł.
16) kierowanie do domu
pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu.
Nie skierowano żadnego mieszkańca gminy do
tego typu placówki, nie było takiej potrzeby.
Zgodnie z
wyjaśnieniami kierownika w budżecie gminy nie zostały zaplanowane środki na
pokrycie kosztów pobytu mieszkańców w domu pomocy społecznej.
17) sporządzanie
sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu
informatycznego.
Sprawozdawczość
nie jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze
przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i
utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych
funkcjonuje w oparciu o Statut Ośrodka zatwierdzony uchwałą Nr 62/XII/99 Rady Gminy w Kuleszach Kościelnych z 26.08.1999r.
Przygotowano projekt nowego Statutu (ma być zatwierdzony w październiku
2004r.), który przewiduje m.in. realizację przez Ośrodek zadań wynikających z
ustawy o pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych. Wprawdzie w § 5 przewidziano utworzenie odrębnej
komórki organizacyjnej do realizacji świadczeń rodzinnych, i zapis ten powinien
spowodować zatrudnienie konkretnej osoby celem realizacji tych zadań bowiem liczba zatrudnionych w ośrodku pracowników
socjalnych jest adekwatna do zapisu art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy
społecznej.
Na
podstawie załącznika do Zarządzenia Nr 3 do Uchwały Rady Gminy Kulesze Kościelne z 23.03.2004r.
plan wydatków w dziale 852 - ?Pomoc społeczna" wynosi 256.000 zł, w rozdziale 85219 - ?Ośrodki pomocy społecznej"
100.000,00 zł, tj.:
-
wynagrodzenie osobowe pracowników - 70.000 zł,
-
nagrody i wyd. osob. nie zal. do
wynagrodz. - 700 zł,
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne - 5.500 zł,
-
składki na ubezpieczenie społeczne - 13.000 zł,
-
Fundusz pracy - 2.000 zł,
-
zakup materiałów i wyposażenia - 1.800 zł,
-
zakup usług pozostałych - 2.000 zł,
-
podróże służbowe krajowe - 2.800 zł,
-
odpis na zakładowy f.ś.s. - 2.200 zł.
Na realizację zadań własnych gmina zaplanowała kwotę 41.000,00 zł.
V. Realizacja
zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
1) przyznawanie
i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.
W okresie od 1.01.2004r.
do 30.04.2004r. GOPS w Kuleszach
Kościelnych podjął 4 decyzje przyznających specjalny zasiłek celowy w
wysokościach 100,00 zł (najniższa) i 200,00 zł. (najwyższa).
Pomocy udzielano z uwagi na występujące w rodzinie choroby i zabezpieczenie
podstawowych potrzeb.
Od 1.05.2005r. w
oparciu o przepisy ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej wydano
również 7 decyzji przyznających specjalny zasiłek celowy w wysokościach 150,00
zł (najniższa) i 500
zł (najwyższa).
Akta osób otrzymujących te formę pomocy
zawierają niezbędne dokumenty, w oparciu o które
udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
Przykłady osób korzystających z zasiłku
celowego specjalnego opisano w załączniku Nr 3 do protokołu.
1) przyznawanie i wypłacanie pomocy na
ekonomiczne usamodzielnienie.
Nie przyznano
pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie złożono
wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,
2) prowadzenie i zapewnienie miejsc w
domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu
gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.
Brak jest domu
pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Od stycznia 2004 r. nie było
osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.
4) inne
zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminę, w tym tworzenie i
realizacja programów osłonowych.
Gmina nie ma
opracowanych własnych programów osłonowych.
5 )współpraca z powiatowym
urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych
miejscach, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o
szkoleniach.
Współpraca
realizowana jest na co dzień w formie telefonicznej.
Dwa razy w roku spotkania organizowane są w Urzędzie Gminy (ostatnie 28.04.2004r.). Uczestniczą w nich osoby długotrwale bezrobotne, które
mogą zapoznać się z wszelkimi aktualnymi informacjami.
VI. Realizacja
zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków
stałych.
W okresie od 1.01. do 30.04.2004r. z pomocy w formie
zasiłków stałych wyrównawczych korzystało 4 osób - wysokość przyznanego
świadczenia wyniosła od 165,60 zł. do 418,00 zł. miesięcznie. Od 1.05.2004r. -
osobom przyznano zasiłek stały. Najniższa kwota zasiłku stałego wynosi 107 zł,
najwyższa 418,00 zł miesięcznie.
Kontrolujący sprawdzili akta
100% zasiłkobiorców pobierających zasiłki stałe. Pomocy bezzasadnej nie
stwierdzono. Osoby korzystające z tej formy pomocy spełniały kryteria określone
w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 29.11.1990r. o pomocy
społecznej oraz art. 37 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Zasiłki przyznawano w oparciu o
pełną dokumentację i w prawidłowej wysokości.
Przykłady osób korzystających z tej pomocy opisano w załączniku Nr 4 do
protokołu.
2) opłacanie składek na ubezpieczenie
zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia.
Świadczeniem tym objętych
jest 4 osób, którym przyznano zasiłki stałe wyrównawcze. Raporty imienne nie są
wydawane zainteresowanym. Wszystkie osoby otrzymujące to świadczenie przed
1.05.2004r., zostały wyrejestrowane z ubezpieczeń
zdrowotnych z dniem 30.04.2004r. - druk ZUS P ZWUA,
data wypełnienia 25.05.05.2004r.
Na nowo osoby pobierające
zasiłek stały zostały zarejestrowane z dniem 1.05.2004 r.,
data wypełnienia dokumentu ZUS P ZZA w dniu 28.05.2004 r.
Składki
opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku.
Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).
3) organizowanie i
świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie udzielano
pomocy w tej formie, nie zgłoszono takiej potrzeby.
4) przyznanie
i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną.
Nie udzielano
takiej pomocy. Nie było potrzeby.
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury
środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Brak
jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Protokół niniejszy sporządzono w
dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik
Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Kuleszach Kościelnych został
poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń
odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia
pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w
ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu
Gminy pod poz. 2.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Janina Choińska, 27.10.2004 1.
Ewa Bojarska
2. Anna Liszewska