Białystok, 2004.11.03
PS.I.0932/31/04
Pani Janina Choińska
Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej
w Kuleszach Kościelnych
Uprzejmie informuję, że w dniu 21 października 2004r. pracownicy
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
przeprowadzili kontrolę w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych w zakresie realizacji zadań zleconych
i własnych wynikających z ustawy z dnia 12.03.2004r. o
pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zm.).
Wyniki kontroli zostały ujęte w protokole kontroli, podpisanym przez
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 27.10.2004r.
Kontrolą objęto okres od
1.01.2004 r. do dnia kontroli i skontrolowano
następujące zagadnienia:
I. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17
ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r.
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.):
1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych,
2) sporządzanie bilansu potrzeb,
3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6) wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych
ze zdarzeniem losowym,
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na
podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu
kredytowanego,
9) realizacja pomocy w formie opłacania składek na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale
lub ciężko chorym członkiem rodziny,
10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług
specjalistycznych dla osób chorych psychicznie,
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
13) tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14) dożywianie dzieci,
15) kierowanie do domu pomocy społecznej i poniesienie
odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
16) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji
elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
II. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie,
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej
i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób
wymagających pomocy,
4) inne zadania z zakresu pomocy społecznej realizowane przez
gminę, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie
upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach,
upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
III.
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej - art. 18 ust. 1 ustawy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3) organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług
opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i rozwój
infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Ustalenia
kontroli wykazały, że zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym,
wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 10, 14, 15, 17,
18 są realizowane przez gminę prawidłowo, natomiast zadanie wynikające z art.
17 ust. 1 pkt 3, 6, 7, 8, 9, 11, wprawdzie nie były
realizowane na dzień kontroli, ale w razie stwierdzenia potrzeb istnieje
możliwość ich realizacji w trybie natychmiastowym.
Zadanie
własne gminy, wynikające z art. 17 ust. 2 pkt 1 i 5
realizowano prawidłowo, wynikające z pkt 2, 3, 4 nie
są realizowane z uwagi na brak zgłaszanych w tym zakresie potrzeb. Gmina
realizuje zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy - prawidłowo, nie stwierdzono realizacji
zadań wynikających z art. 18 ust. 1 pkt 3, 4 i 5,
jednakże na dzień kontroli nie stwierdzono potrzeb w tym zakresie.
Do dnia
kontroli gmina nie opracowała strategii rozwiązywania problemów społecznych,
nie prowadzi i nie zapewnia miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ani
mieszkaniach chronionych, nie stworzyła gminnego systemu profilaktyki i opieki
nad dzieckiem i rodziną (pewne jego elementy zawiera gminny program
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych). W 2004r. nie skierowała
żadnej osoby do domu pomocy społecznej - w budżecie gminy nie zapewniono
środków na ten cel.
W trakcie kontroli stwierdzono, że Kierownik Ośrodka nie spełnia
wymogów określonych w art. 122 ustawy o pomocy społecznej - nie posiada
specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej. Ponadto z uwagi na
upoważnienie Kierownika Ośrodka do realizowania świadczeń rodzinnych na
podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 28.11.2003r. w
Ośrodku winna być utworzona komórka organizacyjna (odrębne stanowisko) do
realizacji świadczeń rodzinnych. Nie stworzenie takiej komórki powoduje
nadmierne obciążenie pracowników socjalnych, którzy winni wykonywać zadania
określone ustawą o pomocy społecznej.
Przedstawiając
powyższą ocenę i uwagi zobowiązuję Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Kuleszach Kościelnych do:
1.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
osiągnięcia wymagań kwalifikacyjnych określonych w art. 122 ustawy o pomocy
społecznej - niezbędnych do zajmowania stanowiska kierownika jednostki
organizacyjnej pomocy społecznej.
2.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
utworzenia komórki organizacyjnej do realizacji zadań wynikających z ustawy z
dnia 28.11.2003r. o świadczeniach rodzinnych.
3.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
4.
Koordynowania realizacji gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.
5.
Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy
społecznej - każdego roku.
6.
Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa)
do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na
realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z
bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania
problemów społecznych.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 128 ust. 2, 4 ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej oraz § 27 Zarządzenia
Wewnętrznego Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19.02.2002r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli kierownik jednostki
kontrolowanej ma prawo zgłoszenia na piśmie do Wojewody Podlaskiego w terminie
7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego umotywowanych zastrzeżeń w
sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
W przypadku nieskorzystania z powyższego prawa należy w terminie 30 dni
zawiadomić Wojewodę Podlaskiego o sposobie wykorzystania uwag i wniosków bądź
podjętych działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach nie podjęcia takich
działań.
Otrzymują: Z
up. Wojewody Podlaskiego
1) Wójt Gminy Kulesze
Kościelne Krystyna
Golubiewska
2)
Wydział Prawny i Nadzoru Z-ca Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej