 |
 |
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych |
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego |
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie |
Informacje o stanie Urzędu |
Jednostki podporządkowane |
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę |
|
|
 |
|
|
Opiekunowie |
|
|
 |
|
|
|
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
|
|
|
Kategoria: Kontrola problemowa Urzędu Miejskiego w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
PROTOKÓŁ KONTROLI
Urzędu Miejskiego
w Łomży, ul. Stary Rynek 14, 18-400 Łomża (NIP 718-10-11-808, Regon 000525139)
przeprowadzonej w dniu 11 października 2004 r. przez:
- Wandę Grabowską - kierownika Oddziału ds.
Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami
Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającą na
podstawie upoważnienia Nr 70/04 z dnia 23.09.2004r.
wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
- Łukasza Kurzynę - starszego specjalistę w Oddziale
ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania Funduszami
Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działającego
na podstawie upoważnienia Nr 71/04 z dnia 23.09.2004r. wydanego przez Pana
Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura Zarządzania Funduszami
Europejskimi;
- Macieja Rynkiewicza - starszego specjalistę w
Oddziale ds. Realizacji i Kontroli Projektów w Biurze Zarządzania
Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
działającego na podstawie upoważnienia Nr 72/04 z dnia 23.09.2004r.
wydanego przez Pana Jarosława Cezarego Worobieja - p.o. Dyrektora Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi;
Przedmiotowy zakres kontroli:
Sprawdzenie
prawidłowości wykorzystania środków z Unii Europejskiej oraz ocena poprawności
realizacji inwestycji PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju
MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży - przedłużenie w ul. Zamiejską" (działanie
dodatkowe).
Kontrolą objęto prawidłowość stosowania
przepisów:
- Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 - tekst jednolity, z
późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 13 lipca 2003 roku o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 z
późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016 - tekst jednolity, z późniejszymi
zmianami),
oraz zapisów:
- Porozumienia zawartego w dniu 26 listopada 2002 roku
pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego w
związku z realizacją projektu PL
0008.02.06 pn. "Małe inwestycje infrastrukturalne" w ramach
Programu Phare 2000 Spójność Społeczna i Gospodarcza;
- Umowy dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej
Wspólnoty Europejskiej, zawartej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju
Regionalnego (RIF) a Urzędem Miejskim w Łomży z dnia 09.08.2002r.
(zatwierdzona przez PAO w dniu 20 sierpnia 2002r.),
- Umowy z dnia 15 lipca 2004 roku zawartej pomiędzy
Miastem Łomża a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym "ZIEJA", Karwowo 14,
18-520 Stawiski na wykonanie zadania pn. "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP
w ciągu ul. Rybaki - przedłużenie w ul. Zamiejską".
Kierownictwo jednostki kontrolowanej:
Prezydentem
Miasta Łomży jest Pan Jerzy Brzeziński, pełniący tę funkcję od 26.11.2002 roku,
funkcję Sekretarza Miasta pełni od 01.10.1990 roku Pan Jan Zawistowski,
natomiast Skarbnikiem Miasta jest od 09.10.1995 roku Pani Jadwiga Kozłowska.
Wyjaśnień udzielali:
- Anna Armista - kierownik Oddziału Inwestycji i
Zamówień Publicznych,
- Teresa Morawska - kierownik Wydziału Skarbu i
Budżetu.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
I.
W dniu 9 sierpnia 2002 roku została zawarta pomiędzy
Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) jako Instytucją Kontraktującą a
Urzędem Miejskim w Łomży umowa dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty
Europejskiej na realizację projektu o nazwie PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul.
Rybaki w Łomży", zatwierdzona przez Urzędnika Nadzorującego Program (PAO) w
dniu 20 sierpnia 2002 roku. W dniu 27 maja 2004r. został zatwierdzony przez
Pełnomocnika ds. Realizacji Programu Phare 2000 SSG aneks nr 2 do umowy dotacji,
na podstawie którego rozszerzono projekt podstawowy o działanie dodatkowe pn. "Otwarcie
terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży - przedłużenie w ul.
Zamiejską". Całkowity koszt projektu dodatkowego oszacowano na 262.388,00
EUR. Wkład finansowy Jednostki Kontraktującej został określony na 43,14%
szacunkowych kosztów (tj. maksymalnie 113.182,65 EUR). Jednocześnie określono,
że dotacja zostanie przekazana w dwóch częściach: zaliczka w wysokości 80%
dotacji UE i płatność końcowa - 20% dotacji UE. Jako ostateczny termin
zakończenia realizacji projektu przyjęto 30 września 2004 roku. Umowa dotacji i
aneksy stanowią załącznik nr 1 do protokołu kontroli.
II.
Uchwałą Nr 237/XXXVI/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 sierpnia
2004r. w sprawie zmian w budżecie miasta Łomży na 2004r. (załącznik nr 2) dokonano
zwiększenia planowanych dochodów i wydatków w Dziale 600 rozdziale 60015 o
kwotę 1.289.575,00 zł z przeznaczeniem na realizację projektu "Otwarcie terenów
do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki - przedłużenie w ul. Zamiejską".
III.
W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego
jako wykonawcę wybrano Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "ZIEJA", Karwowo 14,
18-520 Stawiski. Protokół postępowania o udzielenie zamówienia o wartości
zamówienia przekraczającej wyrażoną w złotych równowartości kwoty 60.000 euro
oraz zbiorcze zestawienie ofert stanowią załącznik nr 3 do protokołu kontroli.
IV. W dniu 15 lipca 2004 roku została zawarta
umowa pomiędzy Miastem Łomża a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym "ZIEJA" na wykonanie
zadania pn. "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki - przedłużenie
w ul. Zamiejską" (załącznik nr 4).
Wartość przedmiotu umowy, zgodnie z § 4, została
określona na kwotę 1.297.734,72 zł netto (1.583.236,35 zł brutto), co po
przeliczeniu wg średniego kursu NBP z dnia podpisania umowy 1EUR = 4,4293PLN
(zgodnie z tabelą nr 137/A/NBP/2004 z 15 lipca 2004r.), dało kwotę 292.988,67
EUR.
Zgodnie z zapisami § 3 w/w umowy Wykonawca zobowiązany
został do zapewnienia na okres od dnia rozpoczęcia (15.07.2004r.) do dnia
zakończenia robót (30.09.2004r.), wymaganych ubezpieczeń OC z tytułu
prowadzonej działalności na kwotę 200.000,00 zł. Wykonawca nie wywiązał się w
pełni z tego obowiązku, gdyż zawarł stosowne ubezpieczenie dopiero 21 września
2004r. (polisa ubezpieczeniowa UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. nr 629-A
101860 ważna w okresie od 21.09.2004r. do 30.09.2007r.), natomiast w okresie od
15.07.2004r. do 21.09.2004r. wykonawca posiadał jedynie polisę ubezpieczeniową
na kwotę 50.000,00 zł (polisa ubezpieczeniowa UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń
S.A. nr 835-A 109001 - załącznik nr 5).
Stosownie do zapisów § 5 umowy, Wykonawca został
zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości
10% wartości kontraktu, tj. kwoty 158.323,64 zł. Wykonawca wywiązał się z tego
obowiązku przedstawiając gwarancje ubezpieczeniowe nr 715-A 106799 oraz 715-A
106800 z 15 lipca 2004r. wystawione przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. (załącznik
nr 6).
W dniu 1 września 2004r. został podpisany aneks nr 1
do w/w umowy na podstawie którego zwiększono zakres robót, a co za tym idzie zwiększono
również wartość kontraktu na 1.310.343,34 zł netto (1.598.618,86 zł brutto).
W dniu 30 września 2004r. został podpisany aneks nr 2
do w/w umowy na podstawie którego zmodyfikowano zapis § 4 pkt. 6 umowy na
następujący: "Płatności będą dokonywane w złotych polskich".
V.
W dniu 23 sierpnia 2004 roku Urząd Komitetu Integracji
Europejskiej zarejestrował w/w umowę jako umowę na świadczenie usług nabywanych
za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pod numerem 2004/1/1386/ (załącznik
nr 7), co stało się podstawą do stosowania 0% stawki VAT przy zakupach usług
finansowanych ze środków PHARE.
VI. Urząd
Miejski w Łomży przedłożył za pośrednictwem Podlaskiej Fundacji Rozwoju
Regionalnego (RIF) wniosek z 17 sierpnia 2004 roku o dokonanie płatności
zaliczki w wysokości 90.546,12 EUR (załącznik nr 8). W dniu 20 września 2004 na
konto Urzędu Miejskiego w Łomży o numerze 66 1060 0076 0000 4013 4012 2607 w
Banku BPH S.A. wpłynęła powyższa kwota, tj. 80% wkładu finansowego Jednostki
Kontraktującej wynoszącego 113.182,65 EUR, przekazana przez Polską Agencję
Rozwoju Przedsiębiorczości. Potwierdzenie wpływu zaliczki na konto Urzędu Miejskiego
w Łomży stanowi załącznik nr 9 do protokołu kontroli.
Rachunek Urzędu Miejskiego w Łomży, na który została
przekazana płatność zaliczkowa był rachunkiem prowadzonym w EUR, zgodnie z
umową z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie kompleksowej obsługi rachunków
bankowych w złotych i w walutach wymienialnych (załącznik nr 10).
VII. Dnia 8
grudnia 2003 r., zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt. 12 ustawy - Prawo budowlane, Miasto
Łomża zgłosiło Podlaskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Białymstoku, zamiar
przebudowy drogi - ulicy Zamiejskiej (w ciągu drogi krajowej nr 61) ze
skrzyżowaniem z ulicą Zjazd wraz z kolidującym uzbrojeniem i budową kanalizacji
deszczowej, a Ten pismem nr RR.VII7113-D/MŁ-21/193/03 z dnia 11 grudnia 2003
r. wyraził pozytywną opinię w/w sprawie. Oprócz tego dnia 23 stycznia 2004 r.
Prezydent Miasta Łomży wydał, w formie decyzji nr 11/2004, pozwolenie na budowę
"kanalizacji sanitarnej w ulicy Zamiejskiej z włączeniem do istniejącego
kolektora w ul. Zjazd w Łomży, na odcinku od studni rewizyjnej S-1 do S-21", wraz z niezbędnym sprostowaniem wydanym w
formie postanowienia nr GP.7353-1-115/2003 z dnia 17 maja 2004 roku (załącznik
nr 11). W toku czynności kontrolnych kontrolujący ustalili, iż zarówno na
decyzji nr 11/2004 z 23.01.2004r., jak też na postanowieniu nr
GP.7353-1-115/2003 z dnia 17 maja 2004r. brak jest pieczątki świadczącej o
uprawomocnieniu się obu aktów.
Zarządzeniem
Nr 24/02 z dnia 20 listopada 2002 r. Prezydenta Miasta Łomży (załącznik nr 12) utworzono
zespół Menadżera Projektu dla projektu pn. "Otwarcie terenów do
rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży" w skład, którego wchodziły
następujące osoby:
1. Anna Armista - Kierownik Zespołu - Menadżer Projektu,
2. Jerzy Kuciel - Przedstawiciel Menadżera Projektu ds. robót
instalacji sanitarnych,
3. Elżbieta Leszczyńska - Przedstawiciel
Menadżera Projektu ds. robót drogowych,
4. Ryszard Filipkowski - Przedstawiciel
Menadżera Projektu ds. robót instalacji elektrycznych telekomunikacyjnych.
Na podstawie oświadczenia
Prezydenta Miasta Łomży w/w osoby zostały upoważnione do potwierdzania za
zgodność z oryginałem wszystkich dokumentów dotyczących projektu "Otwarcie
terenów do rozwoju MŚP w ciągu ulicy Rybaki w Łomży - przedłużenie w ul.
Zamiejska" w okresie trwania zadania podstawowego, tj. od 9 lutego 2004 r. do
30 października 2004 r. (załącznik 13).
Dnia 14 lipca
2004r., na podstawie pozwolenia na budowę nr 11/2004 z dnia 23 stycznia
2004r. (wraz z niezbędnym sprostowaniem), został wydany dziennik budowy nr 76/04. Ponadto został założony
wewnętrzny dziennik budowy, który prowadzony był równolegle do dziennika
podstawowego. Powyższa dokumentacja budowlana prowadzona była prawidłowo,
zawierała systematyczne wpisy osób upoważnionych do ich dokonywania i
posiadających odpowiednie uprawnienia budowlane (załącznik nr 14).
Dnia 16 lipca 2004r. został przekazany Wykonawcy, tj.
Przedsiębiorstwu Wielobranżowemu "ZIEJA", plac budowy pod inwestycję PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów
do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży - przedłużenie w ulicę Zamiejską" (załącznik nr 15). Należy zauważyć,
że pierwsze prace budowlane rozpoczęto dnia 15 lipca 2004 r. (wpis do
wewnętrznego dziennika budowy).
Dnia 20 marca 2004r.
wykonano pomiary geodezyjne (wpisu do dziennika budowy dokonał Pan Antoni
Toczyłowski - uprawniony geodeta).
W okresie od 15 lipca 2004 r. do 30 września 2004 r., w ramach realizowanego projektu
PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ul. Rybaki w Łomży
- przedłużenie w ulicy Zamiejskiej",
wykonano następujące prace:
- przebudowano wodociąg,
- ułożono i przebudowano kable energetyczne,
- wybudowano kanał sanitarny ze studniami rewizyjnymi,
- wybudowano kanalizację deszczową ze studniami rewizyjnymi oraz
wpustami ulicznymi wraz z przykanalikami (tzw. odwodnienie drogi),
- wykonano drogę z betonu asfaltowego z niezbędnymi krawężnikami
betonowymi,
- wykonano chodniki z kostki polbrukowej,
- wykonano wjazdy na posesje z kostki polbrukowej,
- wykonano nawierzchnię dolnego odcinka drogi, chodników i wjazdów z
kostki betonowej sześciennej (tzw. trylinki),
- ustawiono barierkę ochronną wzdłuż profilowanej skarpy,
- ustawiono znaki drogowe na stalowych słupach.
W związku z tym, że nastąpiła kolizja nowobudowanej
infrastruktury z już istniejącą, koniecznym stało się rozszerzenie zakresu
robót (zapis w dzienniku budowy z dnia 28 sierpnia 2004r. wykonany przez
kierownika budowy i inspektora nadzoru, potwierdzony oficjalnym pismem nr PGI -
OIZ 936/2004 z dnia 30.08.2004r. oraz kosztorysami na roboty dodatkowe - załączniki nr 16). W związku z powyższym
koniecznym stało się również zawarcie aneksu do umowy z dnia 15.07.2004r.
pomiędzy Miastem Łomża a Wykonawcą, co też uczyniono 1 września 2004r.
Powyższe roboty budowlane wykonywane były pod
nadzorem kierownika budowy oraz robót
sanitarnych Pana Mirosława Roszkowskiego przy udziale: Pana Roberta Skarżyńskiego (kierownik robót drogowych), Pana Alka Murawskiego (kierownik robót
elektrycznych). Funkcje inspektorów nadzoru pełnili przedstawiciele Menadżera
Projektu. Uprawnienia budowlane, zaświadczenia z właściwej izby
samorządu zawodowego, z określonym terminem ważności oraz oświadczenia o
podjęciu obowiązków stanowią załącznik
nr 17 do protokołu kontroli.
Uczestnicy procesu
budowlanego, wpisujący się do dziennika budowy
Lp.
|
Funkcja
|
Imię i Nazwisko
|
Nr uprawnień
|
Zakres uprawnień
|
Nr
z Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
|
|
|
Inwestor
|
|
|
|
1.
|
Kierownik
Zespołu Menadżera Projektu
|
Anna Armista
|
Łom.17/88
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno -
budowlanej
|
PDL/BO/2406/02
|
2.
|
Przedstawiciel
Menadżera Projektu
- inspektor nadzoru robót drogowych
|
Elżbieta Leszczyńska
|
Łom.41/88
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno
- inżynieryjnej
w zakresie dróg
|
PDL/BD/2467/02
|
3.
|
Przedstawiciel
Menadżera Projektu
- inspektor nadzoru robót sanitarnych
|
Jerzy Janusz Kuciel
|
Łom.1/82
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności instalacyjno -
inżynieryjnej
w zakresie sieci instalacji sanitarnych
|
PDL/IS/2503/02
|
4.
|
Przedstawiciel
Menadżera Projektu
- inspektor nadzoru robót elektrycznych
|
Ryszard Filipkowski
|
Łom.51/81
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające
do wykonywania samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności
instalacyjno - inżynieryjnej w zakresie instalacji elektrycznych
|
PDL/IE/0283/03
|
|
|
Wykonawca
|
|
|
|
5.
|
Kierownik
budowy
|
Mirosław Roszkowski
|
Łom.11/82
|
Przygotowanie zawodowe upoważniające do wykonywania
samodzielnych funkcji kierownika budowy i robot w specjalności instalacyjno -
inżynieryjnej
w zakresie sieci sanitarnych
z ograniczeniem do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych
|
PDL/IS/0176/03
|
6.
|
Kierownicy
robót drogowych
|
Robert Skarżyński
|
Bł22/02
|
Uprawnienia budowlane
do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno
- budowlanej bez ograniczeń
|
PDL/BO/2286/02
|
7.
|
Kierownicy
robót elektrycznych
|
Alek Murawski
|
St-61/76
|
Przygotowanie zawodowe do pełnienia samodzielnej
funkcji kierownika budowy i robót w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej
w zakresie instalacji elektrycznych
|
MAZ/6265/03
|
8.
|
Uprawniony geodeta
|
Antoni Toczyłowski
|
1458
|
Geodeta
|
Geodeci nie są zrzeszeni w izbach inżynierskich
|
Protokołem spisanym w dniu 30 września 2004r.
(załącznik nr 18) dokonano odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji
inwestycji z projektu PL0008.02.06.0045 "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w
ciągu ul. Rybaki w Łomży - przedłużenie w ul. Zamiejską".
VIII.
W czasie trwania realizacji inwestycji Wykonawca
wystawił 5 faktur za wykonane roboty, dla których podstawą były protokoły
częściowego odbioru wykonanych robót budowlanych:
- Faktura
VAT nr 32/2/2004 z 31 sierpnia 2004 roku na kwotę 402.359,79 zł netto (402.359,79
zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych robót budowlanych nr
1/2004 z 31.08.2004 roku. W dniu 30 września 2003r. została wystawiona
faktura korygująca nr 7/2004, na podstawie której skorygowano wartość
brutto w/w faktury na 406.096,81 zł. Faktura została opłacona w dniach 23 września
2004r. oraz 30 września 2004 roku przelewami na konto Wykonawcy (385.737,34
zł + 20.723,47 zł = 406.096,81 zł). Kwota 385.737,34 zł została zapłacona 23.09.2004r.
ze środków UE, co po przeliczeniu wg kursu kupna Banku BPH S.A. z dnia
dokonania przelewu, tj. 1EUR=4,2710PLN, dało kwotę 90.230,24 EUR. Kwota 16.986,45 zł stanowiąca pozostałą wartość
robót objętych w/w fakturą została zapłacona ze środków własnych
Beneficjenta (15.637,31 zł) oraz środków UE (1.349,14 zł), co po
przeliczeniu wg odpowiednich kursów walutowych dało kwotę 3.908,35 EUR. W
toku czynności kontrolnych kontrolujący ustalili, iż z rachunku walutowego
służącego do obsługi dotacji UE przelano na rachunek Urzędu Miejskiego w Łomży
nr 28 1060 0076 0000 4013 4000 0295 prowadzony w PLN kwotę 90.546,12 EUR,
co po przeliczeniu wg kursu kupna 1EUR=4,2710PLN dało kwotę 386.722,48 zł. Następnie, z w/w
rachunku Urzędu Miejskiego w Łomży prowadzonego w PLN, Beneficjent przelał
tego samego dnia na rzecz Wykonawcy kwotę 385.373,34 zł (90.230,24 EUR). W związku z powyższym
kontrolujący stwierdzili, iż na rachunku Beneficjenta prowadzonym w PLN
pozostała kwota 1.349,14 zł (315,88 EUR) pochodząca ze środków UE. W dniu
30 września 2004r. przy dokonywaniu dopłaty do w/w faktury dopłacono ze
środków UE wspomnianą kwotę, a zaistniałe różnice kursowe w kwocie 7,44
zł, zgodnie z wyjaśnieniem Beneficjenta, zostały pokryte ze środków
własnych Beneficjenta. Podatek VAT został zapłacony ze środków własnych
Beneficjenta. W związku z powyższym kontrolujący stwierdzili, iż przy
zatwierdzaniu faktury korygującej nr 7/2004 z 30.09.2004r. Beneficjent
zatwierdził niekorzystny dla siebie podział płatności na część podlegającą
obowiązkowi opodatkowania podatkiem VAT (jest "16.986,45 zł", a powinno
być "15.637,31 zł" - środki własne Beneficjenta) oraz część zwolnioną z
opodatkowania podatkiem VAT (jest " 385.373,34 zł", a powinno być "386.722,48
zł" - środki z dotacji UE). Komplet dokumentów dotyczących płatności za
w/w fakturę stanowi załącznik nr 19 do protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr 33/2/2004 z 31 sierpnia 2004 roku na kwotę 449.480,81 zł netto
(548.366,59 zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych robót budowlanych
nr 2/2004 z 31 sierpnia 2004 roku, opłacona w dniach 7.09.2004r. oraz
30.09.2004r. przelewami na konto Wykonawcy (544.368,29 zł +3.998,30 = 548.366,59
zł). Faktura została zapłacona ze środków własnych Beneficjenta, co po
przeliczeniu wg średniego kursu NBP obowiązującego w dniu dokonania
płatności, tj. 1EUR = 4,4113PLN (zgodnie z tabelą nr 174/A/NBP/2004 z
06.09.2004r.), dało kwotę 101.893,05 EUR. Podatek VAT został opłacony ze
środków własnych Beneficjenta. Komplet dokumentów dotyczących płatności za
w/w fakturę stanowi załącznik nr 20 do protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr 84/1/2004 z 30 września 2004 roku na kwotę 97.214,84 zł netto (97.214,84
zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych robót budowlanych nr
3/2004 z 30 września 2004 roku, opłacona w dniu 30 września 2004 roku
przelewem na konto Wykonawcy. Faktura została zapłacona ze środków
własnych Beneficjenta, co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP
obowiązującego w dniu dokonania płatności, tj. 1EUR = 4,3528PLN (zgodnie z
tabelą nr 191/A/NBP/2004 z 29.09.2004r.), dało kwotę 22.333,86 EUR. Na
podstawie informacji Urzędu Skarbowego w Łomży nr PP/443-126/2004 z
30.09.2004r. Beneficjent został zwolniony z płacenia podatku VAT przy
płatnościach realizowanych ze środków własnych Beneficjenta czasowo
pokrywających kwotę środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które
zostaną zwrócone po zakończeniu inwestycji. W związku z powyższym przy
płatności za w/w fakturę zastosowano 0% stawką podatku VAT. Komplet
dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 21 do
protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr 85/1/2004 z 30 września 2004 roku na kwotę 348.679,28 zł netto
(425.388,72 zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych robót
budowlanych nr 4/2004 z 30 września 2004 roku, opłacona w dniu
30.09.2004r. przelewem na konto Wykonawcy (425.388,72 zł). Faktura została
zapłacona ze środków własnych Beneficjenta, co po przeliczeniu wg
średniego kursu NBP obowiązującego w dniu dokonania płatności, tj. 1EUR =
4,3528PLN (zgodnie z tabelą nr 191/A/NBP/2004 z 29.09.2004r.), dało kwotę
80.104,59 EUR. Podatek VAT został opłacony ze środków własnych
Beneficjenta. Komplet dokumentów dotyczących płatności za w/w fakturę
stanowi załącznik nr 22 do protokołu kontroli.
- Faktura
VAT nr 86/1/2004 z 30 września 2004 roku na kwotę 12.608,62 zł netto (15.382,51
zł brutto), zgodnie z protokołem odbioru wykonanych robót budowlanych nr 5/2004
z 30 września 2004 roku, opłacona w dniu 30.09.2004r. przelewem na konto
Wykonawcy (15.382,51 zł). Faktura została zapłacona ze środków własnych
Beneficjenta, co po przeliczeniu wg średniego kursu NBP obowiązującego w
dniu dokonania płatności, tj. 1EUR = 4,3528PLN (zgodnie z tabelą nr
191/A/NBP/2004 z 29.09.2004r.), dało kwotę 2.896,67 EUR. Podatek VAT
został opłacony ze środków własnych Beneficjenta. Komplet dokumentów
dotyczących płatności za w/w fakturę stanowi załącznik nr 23 do protokołu
kontroli.
IX. Beneficjent
przedłożył kontrolującym Raport końcowy, Zbiorcze
sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji, Szczegółowe sprawozdanie
finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych, Szczegółowe
sprawozdania finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danych faktur oraz
wniosek o płatność końcową z 30 września 2004 roku na kwotę 22.635,74 EUR.
Komplet dokumentów stanowi załącznik nr 24 do protokołu.
Umowa z dnia 15 lipca 2004 roku pomiędzy Miastem Łomża
a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym "ZIEJA" została skalkulowana w PLN na kwotę 1.297.734,72
zł netto, a następnie w wyniku podpisania w dniu 1 września 2004r. aneksu nr 1
wartość kontraktu wzrosła do 1.310.343,34 zł netto, co wg średniego kursu NBP z
dnia podpisania kontraktu, tj. 1EUR = 4,4293PLN dało kwotę kontraktową netto w
wysokości 295.835,31 EUR. W wyniku zmiany kursu EUR/PLN, a także wobec faktu,
iż faktury wystawiane były przez Wykonawcę w PLN, rzeczywista wartość
inwestycji wyniosła 1.310.343,34 zł, co w przeliczeniu wg kursów obowiązujących
w dniach opłacenia faktur dało kwotę 301.366,76 EUR. Oznacza to, iż rzeczywiste
koszty inwestycji wyrażone w EUR były wyższe niż zapisane w aneksie nr 2 do umowy
dotacji, więc zgodnie z zapisami artykułu 3 aneksu nr 2 do umowy dotacji wkład
Unii Europejskiej wyrażony w wartościach bezwzględnych pozostaje bez zmian (zmniejszeniu
ulega natomiast procentowy udział środków UE w kosztach kwalifikowalnych).
Mając powyższe na uwadze udział UE w całkowitych kosztach projektu wyniósł 37,56%,
tj. 113.182,65 EUR. W związku z wpływem w dniu 20 września 2004 roku płatności
zaliczkowej na konto Urzędu Miejskiego w Łomży, w wysokości 90.546,12 EUR oraz
z faktem, iż artykuł 7(2)(23) umowy dotacji mówi o odliczeniu od należnej kwoty
płatności końcowej odsetek narosłych w okresie pomiędzy otrzymaniem zaliczki
przez Beneficjenta oraz wydaniem jej zgodnie z postępami Operacji, kwota
płatności końcowej wynosi 22.635,74 EUR.
Z przedłożonych przez Beneficjenta kontrolującym dokumentów
(załącznik nr 25) wynika, iż kwotą odsetek narosłych w okresie pomiędzy dniem
otrzymania zaliczki a dniem jej wydatkowania jest 0,79 EUR, na którą składa się
0,75 EUR (kwota odsetek dopisanych na rachunku walutowym służącym do obsługi
dotacji) oraz 0,04 EUR (kwota odsetek narosłych od części dotacji UE z
opóźnieniem przelanej na konto Wykonawcy przy realizacji płatności za fakturę
nr 32/2/2004 z 31 sierpnia 2004r.).
Narosłe odsetki (w kwocie 0,75 EUR) zgodnie z
wytycznymi Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zawartymi w piśmie
RR/1108/JF/04 z 19 lipca 2004r. zostały przelane w dniu 11 października 2004r.
z rachunku walutowego służącego do obsługi dotacji na rachunek Urzędu
Miejskiego w Łomży o numerze 28 1060 0076 0000 4013 4000 0295 prowadzony w PLN
(załącznik nr 26).
W toku czynności kontrolnych kontrolujący stwierdzili,
iż w Zbiorczym sprawozdaniu finansowym z
realizacji umowy dotacji oraz Szczegółowych
sprawozdaniach finansowych w oparciu o przelewy dokonane dla danych faktur został
zapisany nieprawidłowy tytuł projektu (jest: "Otwarcie terenów do rozwoju MPŚ w ciągu ulicy Rybaki w Łomży -
przedłużenie w ulicę Zamiejską", a powinno być "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ulicy Rybaki w Łomży -
przedłużenie w ulicę Zamiejską"). Kontrolujący stwierdzili również, iż w Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w
oparciu o przelewy dokonane dla faktur nr 33/2/2004 z 31.08.2004r., nr
84/1/2004 z 30.09.2004r. oraz nr 85/1/2004 z 30.09.2004r. została wpisana
niewłaściwa wartość inwestycji wg umowy z wykonawcą netto (jest: "292.988,67
EUR oraz 1.297.734,72 PLN", a powinno być: "295.835,31 EUR oraz 1.310.343,34
PLN") oraz nieprawidłowa wartość udziału dotacji UE w całkowitych kosztach
kwalifikowalnych projektu wg umowy z wykonawcą (jest: "38,63%", a powinno być:
"38,26%").
Zestawienie planowanych i rzeczywistych kosztów inwestycji przedstawia
poniższa tabela.
|
Dotacja Programu Phare ESC 2000
|
Wkład własny Beneficjenta
|
Razem
|
EURO
|
%
|
EURO
|
%
|
Wartość inwestycji wg aneksu
nr 2 do umowy dotacji
|
113.182,65
|
43,14
|
149.205,35
|
56,86
|
262.388,00
|
Wartość inwestycji wg
kontraktu
|
113.182,65
|
38,63
|
179.806,02
|
61,37
|
292.988,67
|
Wartość inwestycji wg
aneksu nr 1 do kontraktu
|
113.182,65
|
38,26
|
182.652,66
|
61,74
|
295.835,31
|
Rzeczywiste koszty
inwestycji
|
113.182,65
|
37,56
|
188.184,11
|
62,44
|
301.366,76
|
X. Na miejscu realizacji inwestycji dokonano oględzin w obecności Pani Anny
Armista - kierownika Oddziału Inwestycji i Zamówień Publicznych w wyniku,
których stwierdzono m.in.: wykonanie nawierzchni jezdni z betonu asfaltowego, kanalizacji
sanitarnej i deszczowej ze studniami rewizyjnymi, przebudowę wodociągu i kabli
elektroenergetycznych, wykonanie chodników i wjazdów na posesje z kostki
polbrukowej, chodników i drogi z kostek betonowych sześciennych oraz bariery
ochronnej drogi i oznakowania pionowego drogi. Stwierdzono również wykonanie i
zamontowanie tablicy pamiątkowej informującej o współfinansowaniu inwestycji ze
środków Unii Europejskiej. Protokół oględzin stanowi załącznik nr 27 do
protokołu kontroli.
XI. Zgodnie
z § 7 ust. 2 Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim i Podlaską
Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) wszelkie dokumenty dotyczące realizacji
zadania powinny być oznaczone w sposób widoczny i czytelny, ułatwiający ich
identyfikację. W dniu 11 października 2004r. przedstawiciele Urzędu Miejskiego
w Łomży złożyli oświadczenia w sprawie przechowywania i archiwizowania
dokumentów dotyczących projektu PL0008.02.06.0045 (działanie dodatkowe) w
Urzędzie Miejskim w Łomży (załącznik nr 28).
Integralną część niniejszego protokołu
stanowią następujące załączniki:
1.
Umowa dotacji w zakresie pomocy zewnętrznej Wspólnoty
Europejskiej pomiędzy Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego (RIF) a Urzędem Miejskim
w Łomży z dnia 9 sierpnia 2002r. (zatwierdzona przez PAO w dniu 20.08.2002r.) wraz
z aneksami,
2.
Uchwała Rady Miejskiej Łomży nr 237/XXXVI/04 z 26
sierpnia 2004r. w sprawie zmian w budżecie miasta Łomży na rok 2004,
3.
Protokół postępowania o udzielenie zamówienia o
wartości zamówienia przekraczającej wyrażoną w złotych równowartości kwoty
60.000 euro wraz ze zbiorczym zestawieniem ofert,
4.
Umowa na wykonanie robót budowlanych zawarta w dniu 15
lipca 2004r. pomiędzy Miastem Łomża a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym "ZIEJA",
5.
Polisy ubezpieczeniowe UNIQA Towarzystwa Ubezpieczeń
S.A. nr 835-A 109001 z 02.04.2004r. wraz z aneksem oraz nr 629-A 101860 z
21.09.2004r.,
6.
Ubezpieczeniowe gwarancje należytego wykonania
kontraktu i usunięcia wad i usterek nr 715-A 106799 oraz 715-A 106800 z 15
lipca 2004r. wystawione przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.,
7.
Wniosek z 17 sierpnia 2004r. Urzędu Miejskiego w Łomży
o rejestrację umowy o świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy
zagranicznej,
8.
Wniosek z 17.08.2004r. Urzędu Miejskiego w Łomży o
dokonanie płatności zaliczki w kwocie 90.546,12 EUR,
9.
Wyciągi bankowe potwierdzające wpływ płatności
zaliczkowej w kwocie 90.546,12 EUR na konto Urzędu Miejskiego w Łomży,
10. Umowa
w sprawie kompleksowej obsługi rachunków bankowych w złotych i w walutach
wymienialnych zawarta pomiędzy Miastem Łomża oraz Bankiem Przemysłowo-Handlowym
PBK S.A. wraz z zaświadczeniem Banku BPH S.A. z 18.08.2004r.,
11. Decyzja Prezydenta
Miasta Łomży nr GP.7353-1-115/2003 z dnia 23.01.2004r. w sprawie pozwolenia na
budowę, postanowienie nr GP.7353-1-115/2003 z dnia 17.05.2004r. wraz z innymi
dokumentami niezbędnymi do rozpoczęcia prac budowlanych,
12. Zarządzenie
nr 24/02 z dnia 20.11.2002r. Prezydenta Miasta Łomży w sprawie utworzenia
zespołu Menadżera Projektu dla projektu pn. "Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w
ciągu ulicy Rybaki w Łomży",
13. Oświadczenie
Prezydenta Miasta Łomży w sprawie upoważnienia wybranych osób do potwierdzania
za zgodność z oryginałem dokumentacji związanej z realizacją projektu pn.
"Otwarcie terenów do rozwoju MŚP w ciągu ulicy Rybaki w Łomży - przedłużenie w
ul. Zamiejską",
14. Kopie
wybranych stron dzienników budowy,
15. Protokół przekazania
placu budowy z dnia 16 lipca 2004r.,
16. Pismo nr
PGI-OIZ 936/2004 Prezydenta Miasta Łomży z dnia 30.08.2004r. wraz z
kosztorysami powykonawczymi na roboty dodatkowe,
17. Komplet
dokumentów dotyczący uprawnień budowlanych oraz zaświadczeń potwierdzających
przynależność do okręgowych izby inżynierów z określonymi terminami ważności,
18. Protokół
odbioru końcowego z dnia 30 września 2004r.,
19. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę nr 32/2/2004 z 31.08.2004r.,
20. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę nr 33/2/2004 z 31.08.2004r.,
21. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę nr 84/1/2004 z 30.09.2004r.,
22. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę nr 85/1/2004 z 30.09.2004r.,
23. Komplet
dokumentów związanych z płatnością za fakturę nr 86/1/2004 z 30.09.2004r.,
24. Raport
końcowy, Zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji umowy dotacji, Szczegółowe
sprawozdanie finansowe z realizacji umowy z Wykonawcą robót budowlanych, Szczegółowe
sprawozdanie finansowe w oparciu o przelewy dokonane dla danej faktury oraz
wniosek o płatność końcową z dnia 30 września 2004 roku na kwotę 22.635,74 EUR.
25. Komplet
dokumentów potwierdzający kwotę narosłych odsetek w okresie pomiędzy dniem
otrzymania zaliczki a dniem jej wydatkowania,
26. Komplet
dokumentów potwierdzający przelanie narosłych odsetek na konto Urzędu
Miejskiego w Łomży prowadzone w PLN,
27. Protokół z
oględzin na miejscu realizacji inwestycji z dnia 11 października 2004r.
28. Oświadczenia
przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Łomży z dnia 11 października 2004r. w
sprawie sposobu przechowywania dokumentacji zawiązanej z realizacją projektu
PL0008.02.06.0045 (działanie dodatkowe).
Kierownik jednostki kontrolowanej
poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w niniejszym protokole przed jego
podpisaniem oraz wyjaśnień do stwierdzonych w protokole nieprawidłowości w
terminie 7 dni od daty podpisania protokołu.
Dokonano wpisu do książki ewidencji
kontroli pod poz. 8/2004.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących
egzemplarzach, w tym jeden dostarczono Urzędowi Miejskiemu w Łomży.
Data 27.10.2004r.
|
Data 15.10.2004r.
|
Kontrolowany:
PREZYDENT MIASTA
Jerzy Brzeziński
SKARBNIK MIASTA
Jadwiga Kozłowska
|
Kontrolujący:
Wanda Grabowska
Łukasz Kurzyna
Maciej Rynkiewicz
|
 |
Publikator: Łukasz Kurzyna |
Data utworzenia: |
08.11.2004 00:00:00 |
Data publikacji: |
08.11.2004 00:00:00 |
Data modyfikacji: |
08.11.2004 00:00:00 |
|
 |
|
|
|