WOJEWODA
PODLASKI
15-213
Białystok, ul. Mickiewicza 3
BZF.V.0930-12/04
|
Białystok, 4 listopada 2004r.
|
Szanowny Pan
Leszek Motybel
Wójt Gminy Nowinka
|
WYSTĄPIENIE
POKONTROLNE
Na podstawie zapisów "Systemu
wdrażania Programu Spójności Społecznej i Gospodarczej Phare
2000 (Phare 2000 ESC)", zatwierdzonego przez Zespół
Przygotowawczy Komitetu Integracji Europejskiej w dniu 22 listopada 2002 roku
została przeprowadzona w dniu 27 września 2004r. przez pracowników Biura
Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego kontrola
Urzędu Gminy Nowinka.
W
toku czynności kontrolnych zbadano prawidłowość wykorzystania środków z Unii
Europejskiej oraz poprawność realizacji inwestycji PL 0008.02.06.0001 "Modernizacja drogi powiatowej".
Wyniki
kontroli zostały przedstawione w protokole kontroli podpisanym przez Pana Wójta
oraz Panią Skarbnik Gminy w dniu 25 października 2004 roku.
W
trakcie kontroli ustalono, że środki pozyskane przez Gminę Nowinka z Programu Phare 2000 ESC zostały wykorzystane właściwie, a inwestycja
została zrealizowana zgodnie z dokumentacją techniczną, warunkami przetargu i
sztuką budowlaną. Jednocześnie kontrolujący stwierdzili wystąpienie
następujących nieprawidłowości:
§
Artykuł 14 Warunków Szczególnych i Warunków
Ogólnych kontraktu z dnia 1 września 2003r. zawartego miedzy Gminą Nowinka a Augustowskim
Przedsiębiorstwem Drogowym S.A. w Augustowie w
konsorcjum z Przedsiębiorstwem Drogowo-Mostowym S.A. w
Suwałkach w sprawie realizacji ww. zadania wprowadzał obowiązek przedłożenia
przez wykonawcę w ciągu 14 dni od dnia podpisania kontraktu gwarancji
ubezpieczeniowych z tytułu strat i szkód, za które wykonawca ponosił
odpowiedzialność na podstawie ww. kontraktu. Wykonawca nie zastosował się do
zapisów ww. artykułu i przedstawił wymagane gwarancje ubezpieczeniowe dopiero
19 września 2003 roku. Ponadto należy nadmienić, iż gwarancje straciły swoją
ważność 5 sierpnia 2004r. czyli przed wystawieniem
Świadectwa Odbioru Końcowego (co nastąpiło 23 sierpnia 2004r.), lecz po
faktycznym zakończeniu prac, co zgodnie z zapisami w dzienniku budowy nastąpiło
14 lipca 2004 roku. W okresie od 5 sierpnia 2004r. do 23 sierpnia 2004r.
wykonawca posiadał ubezpieczenia na kwoty niższe niż wymagały tego warunki
kontraktu.
Zapisy ww. artykułu,
stanowiącego zabezpieczenie właściwego wykonania umowy, zostały w sposób
istotny naruszone, a w dobrze pojętym interesie gminy pozostaje, aby takie
gwarancje, płynące wprost z zapisów umów były respektowane przez wykonawców, a
egzekwowane przez Gminę Nowinka. Dlatego też zalecam, aby w przyszłości
bezwzględnie stosować się do zapisów zawieranych umów.
§
Prace budowlane związane z realizacją ww.
projektu rozpoczęto na podstawie pozwolenia na budowę, które nie zawierało
adnotacji na temat uprawomocnienia się, co jest niezbędnym wymogiem rozpoczęcia
prac budowlanych.
§
W Szczegółowym sprawozdaniu finansowym w
oparciu o przelewy dokonane dla faktury nr 288 z 16.12.2003r. oraz w Szczegółowym
sprawozdaniu finansowym z realizacji umowy z wykonawcą robót budowlanych w
polu "nr przejściowego świadectwa płatności" wpisano nieprawidłowy numer
przejściowego świadectwa płatności z 8 grudnia 2003r. (jest: "1/12/2003", a
powinno być: "1/11/2003"). Ponadto w Szczegółowym
sprawozdaniu finansowym z realizacji umowy z wykonawcą robót budowlanych nieprawidłowo
zostały wypełnione pola w PLN dotyczące rozliczenia płatności zaliczkowej w
wysokości 80% dotacji UE, jak również pola dotyczące środków z budżetu Beneficjenta,
co było konsekwencją przyjęcia niewłaściwych kursów przeliczenia EUR/PLN, a co
rzutowało na kolejne wyliczenia Beneficjenta prowadzone w PLN.
W przyszłych działaniach zalecam większą staranność
przy sporządzaniu dokumentów związanych z realizacją projektów
infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków
Unii Europejskiej.
§
W dokumentacji finansowej i technicznej brak
jest spójności w nazewnictwie projektu, podczas gdy zgodnie z umową dotacji
nazwa projektu brzmi: "Modernizacja drogi powiatowej". W związku z powyższym w przypadku prowadzenia w przyszłości
inwestycji współfinansowanych z dotacji Unii
Europejskiej, jak również rezerwy celowej budżetu państwa zalecam bezwzględnie przestrzeganie
wymogów formalnych, tj. stosowanie jednolitej, zgodnej z umową dotacji
identyfikacji projektu.
Z uwagi na powyższe w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego
pisma proszę o poinformowanie mnie o sposobie wykorzystania przedstawionych
uwag i działaniach podjętych w celu wyeliminowania zaistniałych nieprawidłowości.
Powyższe
ustalenia przekazuję do wykorzystania zarówno w bieżącej, jak i przyszłej
działalności jednostki.
w.z. WOJEWODY PODLASKIEGO
Jerzy Półjanowicz
WICEWOJEWODA
|