Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34028802   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola kompleksowa Powiatowego Urzędu Pracy w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Wystapienie pokontrolne
Autorzy: Nina Kościuk,
Białystok listopada 2004 r

Białystok, 5 listopada  2004 r.

PS.II.0931-4/04

 

 

 

Pani

Maria Modrzejewska

Dyrektor

Powiatowego Urzędu Pracy

w Wysokiem Mazowieckiem

 

 

 

 

Na podstawie art. 15  pkt 2  ustawy  z dnia 5 czerwca 1998r. o administracji rządowej w  województwie ( tekst  jednolity Dz. U.  z  2001r. Nr  80,  poz. 872 )  zespół kontrolny Oddziału Służb Zatrudnienia  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku  skontrolował w dniach 6-8.10.2004r. Powiatowy  Urząd  Pracy  w Wysokiem Mazowieckiem, zwany  dalej  "Urzędem".

Kontrolą objęto  I półrocze 2004 r. i  dotyczyła  ona przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu  i przeciwdziałaniu bezrobociu (tekst  jednolity Dz. U. z  2003r. Nr 58, poz. 514  z  późn. zm.). Wyniki kontroli zostały przedstawione w protokóle podpisanym w dniu   28 października  2004 r. przez  dyrektora  jednostki  kontrolowanej. 

W zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz  świadczenia przedemerytalnego ustalono, że przestrzegany był wymóg składania kompletu dokumentów wymaganych  Rozporządzeniem  MPiPS z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji bezrobotnych oraz innych osób poszukujących pracy (Dz. U. Nr 25, poz.132). Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalano, w zależności od posiadanego stażu pracy  wysokość zasiłku oraz długość okresu jego pobierania. Również  w zakresie  przyznawania świadczeń przedemerytalnych nieprawidłowości nie stwierdzono.   W teczkach znajduje się dokumentacja potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ZUS ustalająca jej wysokość,  oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu  z innego tytułu.

W analizowanym okresie do Urzędu wpłynęło  5 odwołań z tego:  3  osobom przywrócono status osoby bezrobotnej , 2 odwołania skierowano do Wojewody Podlaskiego, który 1 decyzję uchylił w całości i umorzył postępowanie  I instancji ,1 decyzję utrzymał  w całości w mocy. 

     Będące przedmiotem kontroli zagadnienia z zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej dla bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowania i wspierania działalności klubów pracy  również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają przygotowane zbiory informacji zawodowej, tj. teczki  informacji o zawodach, klasyfikację  zawodów,  filmy  o  zawodach,  program   komputerowy  " Doradca 2000 ",  ulotki  o  zawodach,  broszury. W okresie objętym kontrolą odbyło się 14 spotkań. Dotyczyły one następujących tematów: ,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Gotowość do zmian", zajęcia warsztatowe ,,Autoprezentacja", wzięły w nich udział 152 osoby, a 121 osób skorzystało z informacji  zawodowej. Ponadto w badanym okresie doradca zawodowy udzielił 93 informacje zawodowe absolwentom. Ponadto  przeprowadzono 3 spotkania w ramach grupowej informacji zawodowej,  z której skorzystało  46 osób.

W trakcie czynności kontrolnych analizie poddano również prawidłowość refundowania przez Urząd wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego. Refundacja  następowała  po  złożeniu  wniosku  przez  pracodawcę,  do którego dołączano kopie  list płac, list obecności, deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz  dowodów wpłat składek na konto ZUS. W I półroczu 2004 r. u 53 pracodawców na podstawie umów w celu przygotowania zawodowego pracę wykonywało 214 młodocianych w następujących zawodach: sprzedawca - 43 osoby; kucharz - 31 osób; rzeźnik wędliniarz - 27 osób, stolarz - 27 osób ; piekarz - 25 osób; mechanik pojazdów samochodowych - 19 osób ; mechanik i operator maszyn i pojazdów rolniczych - 16 osób; elektromechanik sprzętu gospodarstwa domowego - 9 osób ; fryzjer - 8; monter instalacji i urządzeń sanitarnych - 3 osoby ; cukiernik - 3 osoby ; malarz budowlany, tapeciarz - 3 osoby.

Urząd w badanym okresie wypłacił pracodawcom tytułem refundacji wynagrodzeń  i  składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na  podstawie  umowy  o  pracę  w  celu  przygotowania  zawodowego kwotę 103432,77 zł .

W zakresie tematyki  inicjowania i finansowania prac interwencyjnych, robót publicznych ustalono, że  w I półroczu 2004r. o ich organizację ubiegało się 86 pracodawców, z którymi podpisano 71 umów na zatrudnienie 160 osób bezrobotnych. Ponadto  wpłynęło 15 wniosków o organizację robót publicznych, na podstawie których  zawarto umowy w ramach robót publicznych na utworzenie  49 miejsc pracy, z czego 19 osób zatrudniono przy pracach inwestycyjnych, 16 osób przy realizacji programu "Doradca rolny",  a 14 osób na stanowiskach administracyjno-biurowych. Organizatorami robót publicznych były m.in. Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Zespół Szkół Zawodowych, Zarząd Dróg Powiatowych.

Na podstawie dokumentacji dotyczącej inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń  ustalono, że w Urzędzie w I półroczu 2004r. zorganizowano 16 szkoleń na które skierowano 15 osób w ramach szkoleń indywidualnych oraz 2 osoby na szkolenie grupowe. Dotyczyły one kursów w zakresie: prawa jazdy kat "C" i  kat "C+E",agent ochrony lic. I i II stopnia, operator koparko-ładowarki, operator walca, diagnosta samochodowy, kurs kwalifikacyjny w dziedzinie  pielęgniarstwa, środowiska nauczania i wychowania, operator zespołu maszyn do produkcji mieszanek bitumicznych, kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane.

Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli była prawidłowość wydawania  decyzji  dotyczących   odraczania    terminu    spłaty ,  rozłożenia    na   raty   lub    umorzenia   części  albo   całości   nienależnie   pobranego   świadczenia  lub pożyczki  udzielonej   z    Funduszu   Pracy.  W  I półroczu  2004r. w Powiatowym  Urzędzie  Pracy  w  Wysokiem Mazowieckiem umorzono 1 pożyczkę  w kwocie 4.375. Umarzanie pożyczek dokonywane  było w Urzędzie w  oparciu  o Kryteria udzielania pożyczek  z Funduszu Pracy, zatwierdzone przez Powiatową  Radę  Zatrudnienia.

Kontrolą w zakresie   poziomu  kwalifikacji  kadr  w  Urzędzie,   badaniem  objęto akta  osobowe  losowo wybranych  pracowników Urzędu spośród 23 zatrudnionych ( 11 osób w ramach robót publicznych). W wyniku analizy dokumentów  w  stosunku   do 21  pracowników  nie   stwierdzono  niezgodności  zarówno  pod  względem  poziomu  wykształcenia  jak i wymaganego  stażu  pracy   kadr  Urzędu   z  obowiązującymi  wymaganiami  kwalifikacyjnymi  dla  zajmowanych  stanowisk   pracy. Stwierdzono natomiast, że  dwóch  pracowników nie spełnia wymagań  kwalifikacyjnych  określonych  w załączniku  Nr  4  do Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia 26 lipca 2000r., zgodnie z którym dla  stanowiska  inspektora z wyższym wykształceniem  wymagana jest 2 - letnia liczba lat pracy.  Dotyczyły  stanowiska  inspektora w Dziale Pośrednictwa Pracy - wykształcenie wyższe, zatrudnionego od  16.04.2004r. oraz  stanowiska  inspektora w Dziale Finansowo-Księgowym - wykształcenie wyższe, zatrudnionego od  31.10.2003r.

Informując  o  powyższym  proszę o:

Zatrudnienie pracowników Urzędu nie spełniających wymagań kwalifikacyjnych zgodnie z Tabelą stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników, stanowiącą   Zał.  Nr 4 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego ( Dz.U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm. ).

 

 O sposobie wykonania powyższych zaleceń proszę poinformować mnie  w ciągu 30 dni.

 

Do wiadomości:                                                                                 Z up. Wojewody Podlaskiego

1. Starosta Powiatu Wysokomazowieckiego                                                 Andrzej Kozłowski

2. Wydział  Prawny  i  Nadzoru                                                        Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej

3. a/a.


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  10.11.2004 00:00:00
Data publikacji:  10.11.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  10.11.2004 00:00:00 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl