Białystok, 5 listopada 2004 r.
PS.II.0931-4/04
Pani
Maria Modrzejewska
Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w Wysokiem Mazowieckiem
Na
podstawie art. 15 pkt 2
ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o
administracji rządowej w województwie (
tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 80,
poz. 872 ) zespół kontrolny
Oddziału Służb Zatrudnienia Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
skontrolował w dniach 6-8.10.2004r. Powiatowy Urząd
Pracy w Wysokiem Mazowieckiem,
zwany dalej "Urzędem".
Kontrolą objęto
I półrocze 2004 r. i dotyczyła
ona przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu (tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz.
514 z
późn. zm.). Wyniki kontroli zostały
przedstawione w protokóle podpisanym w dniu 28 października 2004 r. przez
dyrektora jednostki kontrolowanej.
W
zakresie tematyki prawidłowości ustalania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz świadczenia
przedemerytalnego ustalono, że przestrzegany był wymóg składania kompletu
dokumentów wymaganych
Rozporządzeniem MPiPS z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych
zasad prowadzenia rejestracji i ewidencji bezrobotnych oraz innych osób
poszukujących pracy (Dz. U. Nr 25, poz.132). Prawidłowo badano wszystkie warunki określone w ustawowej
definicji osoby bezrobotnej i prawidłowo ustalano, w zależności od posiadanego
stażu pracy wysokość
zasiłku oraz długość okresu jego pobierania. Również w zakresie przyznawania świadczeń przedemerytalnych
nieprawidłowości nie stwierdzono. W teczkach znajduje się dokumentacja
potwierdzająca długość posiadanego przez osobę zarejestrowaną okresu
uprawniającego do emerytury, kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nie
składkowych, wniosek o ustalenie wysokości emerytury, decyzja ZUS ustalająca
jej wysokość,
oświadczenie zarejestrowanego o nie podleganiu ubezpieczeniu
zdrowotnemu z innego tytułu.
W analizowanym okresie do Urzędu wpłynęło 5 odwołań z tego: 3
osobom przywrócono status osoby bezrobotnej , 2 odwołania skierowano do
Wojewody Podlaskiego, który 1 decyzję uchylił w całości i umorzył
postępowanie I instancji ,1 decyzję
utrzymał w całości w mocy.
Będące przedmiotem kontroli zagadnienia z
zakresu prowadzenia poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej dla
bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz inicjowania i wspierania
działalności klubów pracy
również nie budzą zastrzeżeń. Doradcy zawodowi posiadają
przygotowane zbiory informacji zawodowej, tj. teczki informacji o zawodach,
klasyfikację zawodów, filmy
o zawodach, program
komputerowy " Doradca 2000
", ulotki o
zawodach, broszury. W okresie
objętym kontrolą odbyło się 14 spotkań. Dotyczyły one następujących tematów:
,,Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy", ,,Gotowość do zmian", zajęcia warsztatowe
,,Autoprezentacja", wzięły w nich udział 152 osoby, a 121 osób skorzystało z informacji zawodowej.
Ponadto w badanym okresie doradca zawodowy udzielił 93 informacje zawodowe absolwentom.
Ponadto przeprowadzono 3 spotkania w
ramach grupowej informacji zawodowej, z
której skorzystało 46 osób.
W trakcie czynności kontrolnych analizie poddano również
prawidłowość refundowania przez Urząd wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie
społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego. Refundacja następowała po
złożeniu wniosku przez
pracodawcę, do którego dołączano
kopie list płac, list obecności,
deklaracji rozliczeniowych ZUS oraz
dowodów wpłat składek na konto ZUS. W I półroczu 2004 r. u 53
pracodawców na podstawie umów w celu przygotowania zawodowego pracę wykonywało
214 młodocianych w następujących zawodach: sprzedawca - 43 osoby; kucharz - 31
osób; rzeźnik wędliniarz - 27 osób, stolarz - 27 osób ; piekarz - 25 osób;
mechanik pojazdów samochodowych - 19 osób ; mechanik i operator maszyn i
pojazdów rolniczych - 16 osób; elektromechanik sprzętu gospodarstwa domowego -
9 osób ; fryzjer - 8; monter instalacji i urządzeń sanitarnych - 3 osoby ;
cukiernik - 3 osoby ; malarz budowlany, tapeciarz - 3 osoby.
Urząd w badanym okresie wypłacił
pracodawcom tytułem refundacji wynagrodzeń i
składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w
celu przygotowania zawodowego kwotę 103432,77 zł .
W zakresie tematyki inicjowania i finansowania prac interwencyjnych,
robót publicznych ustalono, że w I półroczu 2004r. o
ich organizację ubiegało się 86 pracodawców, z którymi podpisano 71 umów na
zatrudnienie 160 osób bezrobotnych. Ponadto wpłynęło 15 wniosków o organizację
robót publicznych, na podstawie których zawarto umowy w ramach robót publicznych na
utworzenie 49 miejsc pracy, z czego 19
osób zatrudniono przy pracach inwestycyjnych, 16 osób przy realizacji programu
"Doradca rolny", a 14 osób na
stanowiskach administracyjno-biurowych. Organizatorami robót publicznych były
m.in. Urzędy Gmin, Starostwo Powiatowe, Zespół Szkół Zawodowych, Zarząd Dróg
Powiatowych.
Na podstawie dokumentacji dotyczącej
inicjowania i finansowania przez Urząd szkoleń ustalono, że w Urzędzie w I półroczu
2004r. zorganizowano 16 szkoleń na które skierowano 15 osób w ramach szkoleń
indywidualnych oraz 2 osoby na szkolenie grupowe. Dotyczyły one kursów w
zakresie: prawa jazdy kat "C" i kat "C+E",agent
ochrony lic. I i II stopnia, operator
koparko-ładowarki, operator walca, diagnosta samochodowy, kurs kwalifikacyjny w
dziedzinie pielęgniarstwa, środowiska
nauczania i wychowania, operator zespołu maszyn do produkcji mieszanek
bitumicznych, kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane.
Kolejnym zagadnieniem poddanym kontroli była
prawidłowość wydawania
decyzji dotyczących odraczania
terminu spłaty , rozłożenia
na raty lub
umorzenia części albo
całości nienależnie pobranego
świadczenia lub pożyczki udzielonej
z Funduszu Pracy.
W I półroczu 2004r. w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Wysokiem Mazowieckiem umorzono 1
pożyczkę w kwocie 4.375zł. Umarzanie pożyczek dokonywane było w Urzędzie w oparciu
o Kryteria udzielania pożyczek z
Funduszu Pracy, zatwierdzone przez Powiatową
Radę Zatrudnienia.
Kontrolą w zakresie poziomu kwalifikacji
kadr w Urzędzie,
badaniem objęto akta
osobowe losowo wybranych pracowników Urzędu spośród 23 zatrudnionych (
11 osób w ramach robót publicznych). W wyniku analizy dokumentów w
stosunku do 21 pracowników
nie stwierdzono niezgodności
zarówno pod względem
poziomu wykształcenia jak i wymaganego stażu
pracy kadr Urzędu
z obowiązującymi wymaganiami
kwalifikacyjnymi dla zajmowanych
stanowisk pracy. Stwierdzono
natomiast, że dwóch pracowników nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych określonych w załączniku
Nr 4 do Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 26 lipca 2000r., zgodnie z którym
dla stanowiska inspektora z wyższym wykształceniem wymagana jest 2 - letnia liczba lat
pracy. Dotyczyły stanowiska inspektora w Dziale Pośrednictwa Pracy -
wykształcenie wyższe, zatrudnionego od
16.04.2004r. oraz stanowiska inspektora w Dziale Finansowo-Księgowym -
wykształcenie wyższe, zatrudnionego od
31.10.2003r.
Informując o powyższym
proszę o:
Zatrudnienie
pracowników Urzędu nie spełniających wymagań kwalifikacyjnych zgodnie z Tabelą
stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników,
stanowiącą Zał. Nr 4 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego ( Dz.U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm. ).
O sposobie wykonania powyższych zaleceń proszę
poinformować mnie w
ciągu 30 dni.
Do wiadomości: Z
up. Wojewody Podlaskiego
1.
Starosta Powiatu Wysokomazowieckiego Andrzej Kozłowski
2. Wydział Prawny
i Nadzoru Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej
3. a/a.