PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Ośrodka Wsparcia
dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku
Ośrodek Wsparcia dla Osób z
Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku - jest jednostką
organizacyjną Powiatu Suwalskiego. Adres siedziby Ośrodka - 16-402 Suwałki, Lipniak 3. Pan Wojciech Wasilewski
jest pełniącym obowiązki dyrektora Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami
Psychicznymi w Lipniaku.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler -
starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, Idalia Czyńska
- referent w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 276 z dnia 12 października br.,
wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską
- z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli: rodzaj i zakres świadczonych usług oraz postępowanie
wspierająco-rehabilitacyjne w okresie od 01.09.2003 r. do 30.09.2004 r.
Ustalenia kontroli
I.
Organizacja Ośrodka Wsparcia dla Osób z
Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku
Zgodnie z § 2 Regulaminu
organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach, przyjętego
uchwałą nr XXVI/67/03 z dnia 9 października 2003 r. w sprawie uchwalenia
regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach,
Centrum jest samodzielną jednostką organizacyjno -budżetową Powiatu
Suwalskiego, podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu. Do kompetencji
PCPR, realizowanych jako zadanie administracji rządowej, zgodnie z §5
Regulaminu należy m.in.: organizowanie i zapewnienie funkcjonowania powiatowych
ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Uchwałą nr X/61/03 Rady Powiatu w
Suwałkach z dnia 21 sierpnia 2003r. w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla
Osób z Zaburzeniami Psychicznymi został utworzony z dniem 01.09.2003r Ośrodek Wsparcia z siedzibą w Lipniaku.
Strukturę organizacyjną oraz zasady
funkcjonowania Ośrodka określa Regulamin organizacyjny Ośrodka Wsparcia dla
Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, powiat
suwalski, uchwalony Uchwałą nr XXV/66/03 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 23
września 2003r.
Zgodnie z w/w Regulaminem do
kompetencji Ośrodka należy pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi,
integrowanie osób po przebytym kryzysie psychicznym ze środowiskiem oraz
udzielanie wsparcia w ich dążeniach do samodzielnego, pełnego i czynnego
uczestniczenia w życiu społecznym i zawodowym oraz podejmowanie innych działań
wynikających z rozeznanych potrzeb. Użytkownikami Ośrodka mogą być:
- osoby pełnoletnie z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności ze względu na chorobę psychiczną,
- osoby pełnoletnie z orzeczoną grupą inwalidzką wydaną
przez ZUS lub KRUS, których historie choroby potwierdzają leczenie
psychiatryczne,
- osoby, których stan zdrowia nie wskazuje na konieczność
hospitalizacji,
- osoby, które zostały pozytywnie zaopiniowane przez
Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej.
Pensjonariusz Ośrodka, zgodnie z
§10, pkt 2 regulaminu ma prawo do uczestniczenia w
życiu Ośrodka oraz korzystania w pełni z programu rehabilitacji, do którego
został włączony. Natomiast do obowiązków pensjonariuszy, zgodnie z §10, pkt 3 należy przestrzeganie regulaminu Ośrodka oraz
przyjętych w Ośrodku zasad porządkowych.
Placówka czynna jest 5 dni w
tygodniu (od poniedziałku do piątku) w godzinach od 730 do 1530.
Dyrektor Ośrodka przyjmuje użytkowników każdego dnia pracy placówki, w
godzinach 1100 do 1600.
W strukturze organizacyjnej Ośrodka
wyodrębniono m.in.: Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, dział ds.
rehabilitacji społecznej i zawodowej, dział ds. wsparcia środowiskowego,
stanowiska pracy chronionej dla pensjonariuszy ośrodka.
Ośrodek Wsparcia usytuowany jest w
dwóch budynkach. Przed wejściem do obu budynków zniesione są bariery
architektoniczne.
Na parterze budynku administracyjno
- socjalnego zlokalizowane są następujące pomieszczenia:
- pokój socjalno-administracyjny (stół, krzesła, kredens,
wersalka, kominek)
- aneks kuchenny, wyposażony w niezbędny sprzęt, tj.
kuchenkę elektryczną, zlew, szafki kuchenne, naczynia, czajnik
bezprzewodowy, mikrofalówkę, mikser, lodówkę, stół, krzesła,
- pomieszczenie socjalne, wyposażone w kanapę, krzesła,
szafki,
- łazienka dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych,
wyposażona w kabinę prysznicową, umywalkę, sedes.
Na piętrze budynku zlokalizowane są:
- aneks kuchenny (mikrofalówki, lodówka, stół, szafki,
krzesła),
- 3
pokoje gościnne,
- 2
łazienki, nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - wąskie
drzwi, brak poręczy, wyposażone w sedes, umywalkę, kabinę prysznicową;
jedna z łazienek jest wyposażona w bidet oraz pralkę i kosz na brudną
bieliznę.
W drugim budynku, na parterze, zlokalizowane są
następujące pomieszczenia:
- pokój dziennego pobytu, w którym znajdują się: pianino,
kominek, stolik, wypoczynek; na ścianie apteczka pierwszej pomocy,
- pomieszczenie przeznaczone na pracownię komputerową,
(obecnie odbywają się tu zajęcia relaksacyjne, znajdują się w nim
materace, piłki, sprzęt do tenisa stołowego, sprzęt muzyczny; umywalka),
- pracownia papieru czerpanego (umywalka, prasa ręczna,
sprzęt do czerpania papieru),
- pracownia plastyczna,
- 3
toalety wyposażone w umywalkę i sedes (jedna ogólnodostępna, przystosowana
do potrzeb osób niepełnosprawnych, dwie - z podziałem na damską i męską -
nieprzystosowane),
- pracownia wikliny i prostej stolarki (imadła, maszyny,
umywalka; wg wyjaśnień dyrektora planuje się wyodrębnić w tym
pomieszczeniu kącik do pracy w glinie),
- sala do drobnych robótek ręcznych (maszyna do szycia,
deska do prasowania, meble, umywalka).
Na piętrze budynku znajdują się:
- pracownia dnia codziennego (w niej kącik
przygotowywania ciepłych napojów, komputer),
- pracownia plastyczna,
- pokój terapeutów,
- toalety damska i męska, nieprzystosowane do potrzeb
osób niepełnosprawnych- wąskie drzwi, brak poręczy.
Wszystkie pomieszczenia w Domu
udekorowane są pracami uczestników. W przedsionkach stoją szafki ubraniowe dla
użytkowników i pracowników.
Budynki mają własną kotłownię z
wmontowanymi kolektorami ciepła oraz hydrobotaniczną
oczyszczalnię ścieków.
II.
Użytkownicy Ośrodka.
Użytkownikami
Ośrodka są osoby z zaburzeniami psychicznymi, kierowane do Ośrodka decyzją
administracyjną dyrektora PCPR w Suwałkach. Decyzje kierujące do Ośrodka
wydawane są na czas określony- półroczny. Decyzje te określają zakres
przyznanych świadczeń. Wysokość odpłatności ponoszonej przez użytkownika za
pobyt w placówce lub zwolnienie z odpłatności określają odrębne decyzje. Rada
powiatu, uchwałą nr XXII/109/04 oraz załącznikiem do tej uchwały z dnia 29
czerwca 2004r w sprawie ponoszenia odpłatności za pobyt w Ośrodku wsparcia dla
Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, ustaliła
zasady ponoszenia opłaty za pobyt w Ośrodku.
Z odpłatności
za pobyt w Ośrodku, ze względu na niskie kryterium dochodowe, decyzją
administracyjną zwolnione zostały 3 osoby, pozostałe ponoszą odpłatność w
wysokości: 30zł- 2 osoby,25zł- 2 osoby, 23zł- 1osoba, 20 zł -3 osoby, 15 zł -4
osoby.
Ośrodek
dysponuje 25 miejscami. Wg stanu na dzień 30.09.04 r.
w Ośrodku przebywało 31 pensjonariuszy, z tego 15 osób uczęszcza na podstawie
decyzji administracyjnej, 16 uczestniczy w zajęciach i oczekuje na przyjęcie do
Ośrodka.
Placówka jest
koedukacyjna. W grupie 31 osób - 9 to kobiety, 22 to mężczyźni. Rozpiętość
wiekowa użytkowników plasuje się w przedziale od 22 do 53 lat. Stan
psychofizyczny użytkowników uczęszczających do Ośrodka na podstawie decyzji
administracyjnej jest zróżnicowany: 5 osób ma orzeczoną schizofrenię, 7 osób - schizofrenię
paranoidalną, 1 osoba cierpi na zaburzenia schizofreniczne, 1 ma orzeczone
organiczne zaburzenia osobowości, u 1 osoby stwierdzono osobowość schizoidalną.
Wśród użytkowników nie ma osób ubezwłasnowolnionych. Wg stanu na dzień kontroli
2 osoby przebywały w szpitalu psychiatrycznym w Suwałkach.
Od początku
istnienia Ośrodka z placówki odeszło 5 osób. Z tymi użytkownikami Ośrodek
utrzymuje kontakt.
Dzienna
ewidencja obecności użytkowników w placówce nie jest prowadzona.
Pracownicy
Ośrodka organizują grupowe spotkania z rodzinami użytkowników, nie rzadziej niż
raz w miesiącu. W sytuacji, gdy należy omówić zachowanie uczestnika, wówczas
dyrektor lub pracownicy spotykają się indywidualnie z rodzinami. Dokumentacja z
tych spotkań nie jest prowadzona.
III. Rodzaj i zakres świadczonych usług.
W Ośrodku
funkcjonuje Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, w skład którego, zgodnie z Regulaminem wchodzą: psycholog,
instruktorzy terapii zajęciowej, konsultant do spraw zawodowych, pracownik
socjalny, lekarz psychiatra. Do zadań Zespołu należy, m.in.: ocena stanu
wyjściowego i dobór uczestników, określenie wszechstronnego programu
rehabilitacji i terapii, prowadzenie dokumentacji dotyczącej oceny postępów
rehabilitacji i terapii pensjonariuszy oraz dokumentacji pracy Zespołu. Jak
wynika z wyjaśnień Dyrektora Ośrodka, Zespół spotyka się w sytuacji, gdy do
Ośrodka przyjmowany jest nowy uczestnik i należy podjąć decyzję o jego
przyjęciu na zajęcia w placówce. W spotkaniach tych
uczestniczy pracownik PCPR-u. Ze spotkań spisywana
jest opinia, w której odnotowuje się, że na podstawie posiadanych dokumentów i
po przeprowadzeniu rozmowy z zainteresowanym pozytywnie zaopiniowano jego
kandydaturę na uczestnika zajęć w grupie dziennego pobytu w Ośrodku Wsparcia.
W ramach Zespołu
funkcjonują dwa działy: dział ds. rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz
dział ds. wsparcia środowiskowego, których głównym celem jest realizacja
programu rehabilitacji i terapii zgodnie z kierunkami wskazanymi przez Zespół.
W ramach tych działów funkcjonują pracownie :
- życia codziennego, zajęcia w tej pracowni mają na celu
wykształcenie umiejętności kulinarnych, poznania technik szycia, higieny
osobistej i wyglądu zewnętrznego, funkcjonowania w grupie społecznej,
rozwijania zainteresowań, wszystko w oparciu o pracę nad podnoszeniem
poczucia własnej wartości.
- papieru czerpanego ( w ramach programu ?Partner"
realizowanego przy współpracy powiatu i Stowarzyszenia ?Nadzieja" w
pracowni zatrudnieni są w ramach treningu pracy trzej użytkownicy na pół
etatu),
- plastyczna, zajęcia mają na celu m.in.:relaksację
uczestników, polepszenie koordynacji wzrokowo -ruchowej, rozwijanie
poczucia estetyki, pracę nad precyzją ruchów, służą integracji grupy oraz
pozwalają na wieloaspektowe postrzeganie świata, w ramach tej pracowni
prowadzone są zajęcia z wikliniarstwa.
Jak wynika z
wyjaśnień dyrektora oraz instruktorów terapii zajęciowej uczestnicy sami
wybierają rodzaj zajęć, które preferują i w których chcą uczestniczyć.
Z prowadzonych zajęć w pracowniach nie jest prowadzona żadna
dokumentacja poza ogólnymi założeniami określającymi cele pracowni.
W Ośrodku,
terapeuta opracował ogólny program pracy z pensjonariuszami. Zgodnie z tym
programem praca w Ośrodku nastawiona jest na rehabilitację funkcjonowania społecznego,
emocjonalnego, osobowościowego, której efektem ma być szeroko rozumiana
reintegracja społeczna i zawodowa pensjonariuszy. Powyższe założenia będą
realizowane poprzez terapię, wzmacnianie i rozwijanie zainteresowań,
uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym, oddziaływania psychologiczne.
W Ośrodku nie
funkcjonuje Samorząd. Spotkania organizacyjne pracowników z użytkownikami
odbywają się zależnie od potrzeb, nie rzadziej niż raz w tygodniu. Na
spotkaniach tych omawiane są głównie sprawy dotyczące bieżącego funkcjonowania
Ośrodka.
Ośrodek
utrzymuje stały kontakt z lekarzami psychiatrami prowadzącymi użytkowników.
Ponadto instruktor terapii czuwa nad tym, by użytkownicy regularnie przyjmowali
leki.
Ośrodek zapewnia
swoim użytkownikom spożywanie jednego posiłku ok. godz. 13. Przygotowywany jest
on w ramach treningu kulinarnego. Produkty do przygotowania posiłków oraz kawę
i herbatę dla uczestników zapewnia Ośrodek. Również okoliczni gospodarze
wspomagają Ośrodek płodami rolnymi.
Ośrodek
dysponuje 9-osobowym samochodem przystosowanym do przewozu osób
niepełnosprawnych. Użytkownicy dowożeni są nim do Ośrodka. Ośrodek realizuje
ponadto zadanie powiatu w zakresie przewozu osób niepełnosprawnych na terenie
powiatu.
Ośrodek
utrzymuje kontakt z innymi placówkami. Użytkownicy uczestniczą w imprezach
organizowanych m.in. przez ośrodki wsparcia w Bartoszycach,
Hajnówce, Augustowie, Suwałkach, jak również zapraszają użytkowników tych
placówek do udziału w swoich imprezach. Ośrodek utrzymuje ponadto kontakt z
Regionalnym Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Suwałkach, Stowarzyszeniem Przyjaciół
Rodzin Osób Chorych Psychicznie ?Nadzieja" oraz ze Szpitalem Psychiatrycznym w
Suwałkach. Ośrodek zapewnia użytkownikom możliwość wyjścia do kina lub teatru,
co najmniej raz w miesiącu.
Ocena efektywności świadczonych usług
Ośrodek
prowadzi dokumentację indywidualną i zbiorczą każdego użytkownika. Dokumentacja
zbiorcza obejmuje listę osób oczekujących na przyjęcie do Ośrodka, aktualną
ewidencję użytkowników, dokumentację byłych użytkowników utrzymujących kontakt
z placówką .
Indywidualna
dokumentacja zawiera: decyzję administracyjną przyznającą usługi świadczone
przez dom, decyzję administracyjną ustalającą odpłatność za pobyt w Ośrodku,
kwestionariusz osobowy kandydata(w którym znajdują się
dane osobowe użytkownika, dane dotyczące stanu zdrowia, hospitalizacji,
zainteresowań i oczekiwań w stosunku do Ośrodka), wypis z treści orzeczenia
lekarza orzecznika ZUS, zaświadczenie lekarza psychiatry o braku przeciwwskazań
do uczestniczenia w programie terapeutyczno-rehabilitacyjnym
w Ośrodku, opinia Zespołu ds. Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej,
indywidualną kartę uczestnika zajęć OWL.
Po
zakwalifikowaniu uczestnika na zajęcia w Ośrodku, asystentem prowadzącym
pensjonariusza zostaje instruktor terapii zajęciowej, który prowadzi, zgodną z
zainteresowaniami uczestnika, pracownię. Instruktorzy wypełniają Indywidualną
kartę uczestnika zajęć OWL, w której opisują i oceniają funkcjonowanie
społeczne w zakresie samoobsługi, umiejętności społecznych. Następnie dokonują
diagnozy problemowej wskazując, w jakim kierunku podjąć pracę z
pensjonariuszami, uwzględniając oczekiwania podopiecznego. Karta zawiera także
plan działań terapeutycznych oraz opis realizacji planu.
Dla wszystkich
uczestników zajęć opracowano Indywidualne karty uczestnika OWL. Analizę Kart-
planów zawiera Załącznik nr 1.
Na podstawie
przeanalizowanych Indywidualnych kart uczestnika należy stwierdzić, że w
planach przewidziano oddziaływania w zakresie wykształcenia umiejętności życia
codziennego, funkcjonowania interpersonalnego oraz spędzania czasu wolnego.
Uwzględniono zainteresowania uczestników i ich oczekiwania w stosunku do
Ośrodka.
Plany działań
terapeutycznych i opisy jego realizacji nie zostały opatrzone datami. Z planu nie
wynika, jakie zmiany zaszły w funkcjonowaniu psycho-społecznym
uczestników lub informacje te są bardzo pobieżne i nie odnoszą się do
wszystkich sfer życia uczestników. Po dokonaniu opisu ?Realizacji planu" nie
założono ponownie oddziaływań i nie wyznaczono nowych celów pracy z
uczestnikiem. Brak cotygodniowych notatek asystentów prowadzących użytkowników,
instruktorzy terapii zajęciowej, którzy pełnią tę funkcję nie prowadzą żadnej
dokumentacji z przebiegu postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego.
Nie prowadzą również dokumentacji z zajęć terapeutycznych. Brak pisemnej zgody
uczestnika na założone w stosunku do niego oddziaływania w ramach postępowania wspierająco- rehabilitacyjnego. W planie nie uwzględniono
postępowania wobec rodzin użytkowników.
IV. Struktura zatrudnienia i kwalifikacje pracowników.
Wg stanu na
koniec września 2004 r. w Ośrodku zatrudnionych było 12 osób, z tego 9 w pełnym
wymiarze czasu pracy, tj. p.o. dyrektora (umowa na
czas określony do 31.10.2004 r.), 2 instruktorów
terapii zajęciowej, główna księgowa, kierownik działu administracyjno -
gospodarczego, konserwator - zaopatrzeniowiec, 3 dozorców; 4 osoby w niepełnym
wymiarze czasu pracy, tj. na ˝ etatu: instruktor terapii zajźciowej,
terapeuta, sprzątaczka. Kwalifikacje zatrudnionych pracowników stanowi
załącznik nr 2.
W okresie
funkcjonowania Ośrodka 2 instruktorów terapii zajęciowej uczestniczyło w dniach
28-29.05.2004 r. w kursie ?Rehabilitacja Pacjentów z
Przewlekłymi Zaburzeniami Psychotycznymi" zorganizowanym przez Instytut Psychiatrii
i Neurologii w Warszawie.
Dokonano wpisu
do książki kontroli pod pozycją nr 1/2004.
P.o.
Dyrektorowi Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku przysługuje prawo wniesienia pisemnego wyjaśnienia
do treści protokołu w terminie 7 dni od daty jego podpisania.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z
Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku.
Dyrektor Podpisy
kontrolujących
Wojciech Wasilewski 1/
Ewa Feszler
28.10.2004 2/
Idalia Czyńska